Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 2450 ggr
[Hayabusa]
8/19/15, 11:19 AM

Mobbing, diskriminering och sexuella trakasserier

Att män utsätter kvinnor (och andra kön) för sexuella trakasserier är känt sedan länge. Men även kvinnor kan: "Jag tror att det är en speciell situation på vår arbetsplats, eftersom det är kvinnor som ägnar sig åt sexuella trakasserier och mobbning".

Läs mer här:

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/08/19/sas-kabinpersonal-mobbar-varandra/

Annons:
[Carpinus]1
10/24/17, 12:35 PM
#1

Är det sexuellt trakasseri att säga till en kollega som förkortat mammaledigheten för att jobba att "Du är som bondmororna förr i tiden som var uppe och mjölkade"?

Det tycker tydligen vänsterpartisten  Rossana Dinamarca, som med viss självklarhet dykt upp i "#Meetoodebatten och läser in någon undermening i en vardaglig kommentar som kanske bara var avsedd som beröm för flit.

  Vore det trakasseri att säga till en man att "du är som bondgubbarna förr i tiden som var uppe i ottan och vattnade hästarna"? Är någon snarstucken kanske han kan tolka det som en pik om en för liten blåsa…

https://www.expressen.se/nyheter/trakasserade-politiker-finns-overallt-dar-det-finns-makt-/

[Hayabusa]
10/24/17, 1:04 PM
#2

#1 Ja, var drar man gränsen? Givetvis finns det olika grader i helvetet, men jag har sagt det tidigare: Vem är 100% oskyldig?

"Typiskt karlar, de blir så kinkiga när de är förkylda…"

"Typiskt karlar, de kan inte hålla två saker i huvudet samtidigt…"

"Vad är du för en karl som inte kan laga X eller bygga Y…"

[Carpinus]1
10/24/17, 2:35 PM
#3

Ann Heberlein anser att engagemanget i #Metoo är positivt, men ser även risker när kladdande blir rubriker men råa våldtäkter försvinner i mängden när så många känner behov av att rapportera om egna erfarenheter.

"Jo, visst är det bra att den sexuella utsatthet kvinnor befinner sig i uppmärksammas, men kampanjen #MeToo riskerar, faktiskt, att relativisera sexuellt våld. Med några undantag utgörs kvinnornas berättelser av beskrivningar av hur män tafsat på fyllan, tryckt sig mot dem i tunnelbanan, fällt slippriga kommentarer, blottat sig och varit lite för påstridiga. Det är naturligtvis ett problem att män beter sig så. Det är beteenden som faller inom kategorin sexuellt ofredande och sexuella trakasserier, alltså en mildare form av sexualbrott. I vissa berättelser tycks problemet snarast vara tondövhet och avsaknad av hyfs. De riktigt allvarliga övergreppen – de där våldtäkterna som ökat med fjorton procent senaste året – drunknar i berättelserna om klappar på rumpan och ovälkomna händer som läggs på lår."---

"Varför får den här kampanjen så stort genomslag? Hur kommer det sig att politiker mobiliserar, kultur och ledarsidor skriver spaltmeter, demonstrationer anordnas? Varför anordnades ingen demonstration efter larmen om sexuella ofredanden på festivaler och konserter? Varför kräver inte en enda politiker att de återkommande övergreppen på HVB-hem ska utredas? Varför skriver inte en enda kulturskribent om de gruppvåldtäkter som tycks ha ökat? Och våldtäkterna i skolmiljö? Borde inte det föranleda att i alla fall skolministern reagerar? Senast igår rapporterades om att en flicka blivit våldtagen på skoltid, under en idrottsdag, av en klasskamrat som redan dömts för tre sexuella övergrepp . Varför upprörs inte landets journalister, aktivister och folkvalda av det?"---

https://ledarsidorna.se/2017/10/metoo-om-legitima-garningsman-och-fordomsfritt-engagemang/

[Carpinus]1
11/5/17, 6:32 PM
#4

#0 Även kvinnor kan…

"En känd kvinnlig programledare från Sveriges Radio internutreds efter anklagelser om sexuella trakasserier, enligt uppgifter till Expressen. Programledaren är inte i tjänst – och flera SR-chefer har suttit i krismöten med anledning av anklagelserna. 

– Som vd kommenterar jag aldrig personalärenden externt. Vare sig uppgifter stämmer eller inte, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio."---

https://www.expressen.se/noje/kand-sr-profil-utreds-for-sextrakasserier/

[Hayabusa]
11/9/17, 6:22 PM
#5

#4 De är henne på spåret…Det här har, tydligen, många i chefspositioner känt till i många år - utan att agera! Dags att ta ansvar.

[Göstage]
3/9/18, 8:52 AM
Annons:
[Hayabusa]
3/9/18, 9:02 AM
#7

#6 Utan att vilja förringa utmaningsläget så blir jag själv fylld av eftertanke - ännu ett minfält som är snart nog omöjligt att helskinnad navigera igenom.

[Göstage]
3/9/18, 9:14 AM
#8

Talande bilder? Skulle lika gärna kunna vara gubbarna  på tribunen på Röda Torget eller Väktarrådet i Iran, sett från propagandistiskt perspektiv…

Expressen1

Expressen2

[Hayabusa]
3/9/18, 9:41 AM
#9

#8 Känns som "ej samtycke" hela vägen ut genom dörren.

[Göstage]
3/9/18, 9:45 AM
#10

#9😃

[Göstage]
4/17/18, 10:41 AM
#11

När en diskrimineringsanklagelse kommer som ett brev på Posten:

"Den långdragna kiosktvisten mellan EU-parlamentarikern Soraya Post, Fi, och Göteborgs kommun trappas upp. Efter 17 år ska hon lämna sin kioskverksamhet i Slottsskogen, enligt en dom i Hyres- och arrendenämnden. Soraya Post överväger att anmäla kommunen för diskriminering. – Jag känner mig oerhört kränkt och orättvist behandlad, säger Soraya Post."---

"Göteborgs kommun har sagt upp arrendeavtalet då hon bland annat, enligt kommunen, låtit en släkting sköta kioskverksamheten under hennes tid som EU-parlamentariker. Utan att andrahandsuthyrningen godkänts skriftligt. Dessutom har kommunen haft invändningar mot att kiosken varit stängd under långa perioder."---

"– Jag kan inte finna någon annan grund än att de hyser personligt agg mot mig, till min politiska tillhörighet eller min etnicitet. Jag vet inte. Mina advokater säger att det inte handlar om något annat än diskriminering, säger Soraya Post och lägger till att hon överväger att gå vidare med en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen."---

"– Det har dragit ut på tiden och har inte varit en bra arbetsmiljö för vår personal som upplevt sig hotad av personer som bedrivit verksamheten, säger Linda Nygren. Som GT tidigare kunnat berätta åtalades en av Soraya Posts Medarbetare för att ha hotat en tjänsteman vid Park- och naturförvaltningen i en diskussion knuten till verksamheten. Något medarbetaren senare också dömdes för."---

https://www.expressen.se/gt/toppolitikern-kastas-ut-fran-slottsskogen-efter-kioskbrak/

Carmarino
4/17/18, 10:59 AM
#12

#11 Tror nog att Göteborgs kommun hade agerat likadant även om hon hade hetat Sonja Persson och varit EU-parlamentariker för moderaterna. Följer man inte reglerna så spelar det ingen roll vilket namn eller bakgrund man har. Fast det är ju alltid enklare att dra rasistkortet när man inte får som man vill.

Att inte Soraya Post kan "finna någon annan grund än att de hyser personligt agg mot mig" säger en hel del om hennes verklighetsuppfattning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
4/17/18, 11:22 AM
#13

#12 Pudelns kärna.

Annons:
[Göstage]
6/21/18, 12:34 PM
#14

Ett småroligt (om än ofta repriserat) skämt inom familjen eller kanske vid fikabordet på jobbet. Men är det lika kul när försvarsmakten spinner på det?

"Försvarsmaktens reklamkampanj "Många har många frågor" var tänkt som ett sätt att lyfta allmänhetens spörsmål gällande livet i försvaret. Men en av reklamskyltarna, som bland annat kunnat ses på Västtrafiks bussar och spårvagnar, har väckt starka reaktioner. Nu har åtta privatpersoner anmält Försvarsmakten till Reklamombudsmannen (RO). Detta då budskapet i reklamen har ansetts sexistiskt och könsdiskriminerande.

Den omdiskuterade reklamen är en vit text på en mörkblå skylt där det står "Måste man kunna göra två saker samtidigt eller kan killar också söka?". En västsvensk anmälare skriver att han inte vill uppfattas som lättkränkt, men "hade vi bytt ut killar mot tjejer så hade den här reklamen tagits ned omedelbart följt av en offentlig ursäkt". En annan anmälare skriver att reklamen "är förminskande och väldigt onormkritisk".---

http://www.gp.se/nyheter/försvarsmakten-anmäls-anklagas-för-sexistisk-reklam-1.6714545

[Göstage]
6/21/18, 12:35 PM
#15

Kommer Expressen att skriva om "snyggaste spelaren" i damernas Fotbolls-VM nästa år?

https://www.expressen.se/sport/fotbollsvm/rurik-gislason-hyllas-som-snyggat-i-vm/

[Hayabusa]
6/21/18, 12:40 PM
#16

#15 Finns det någon kandidat?

[Göstage]
6/21/18, 12:45 PM
#17

#16 Ja, en danska. Mer säger jag inte! 😉

[Hayabusa]
6/21/18, 12:45 PM
#18

#14 Man FÅR håna & driva med män som individ eftersom de som GRUPP är privilegierade  och befinner sig i en position där bör, och skall, utmanas = rättighet och bör ej betraktas som något uselt.

[Hayabusa]
6/21/18, 12:51 PM
#19

#17 Instämmer!!!! Där finns väl 2 danske piger som kandiderar.

[Göstage]
6/21/18, 1:01 PM
#20

#19 Vi får väl tipsa Expressen nästa år… 😃

Annons:
[Hayabusa]
6/21/18, 1:03 PM
#21

#20 👍

[Göstage]
6/21/18, 4:22 PM
#22

#14 "Hur jävla många barn och kvinnor måste våldtas och slitas från sina föräldrar tills män engagerar sig i annat än fotboll?", skriver retorikexperten Elaine Eksvärd i ett citat i Expressen. 

https://www.expressen.se/sport/fotbollsvm/svenska-man-bryr-sig-bara-om-vm-struntar-i-valdtakter/

Där tycker jag att man ser en betydligt grövre variant av synen att män bara kan  koncentrera sig på en sak åt gången, i det här fallet fotboll. Kanske kan det samtidigt ses som ett tecken på att Försvarets försök till skämt kan underblåsa fördomar (även om Eksvärd nog hade sin sedan tidigare)?

Jag kan bara svara om de fotbollsintresserade jag känner, och de lär bli lika upprörda över våldtäkter som begås 14 juni-15 juli 2018 som under andra tider på året.

[Göstage]
6/21/18, 4:27 PM
#23

Apropå VM i fotboll: en australiensk docent är inte nöjd med hur tjejerna framställs i VM-sammanhang.

"I många av bilderna poserar kvinnorna i provokativa poser för kamerorna. De putar på läpparna, som är målade i landets färger. En brasiliansk supporter håller upp sin flagga, ler brett och har på sig en bikini", skriver Toffoletti för den akademiska tidsskriften The Conversation.  

"Det här är nya exempel på hur sexismen funkar inom sportbevakningen."---

https://www.expressen.se/sport/fotbollsvm/raseri-mot-bilderna-pa-kvinnliga-supportrarna/

Tycker att hon har en poäng, och bollen ligger väl hos media som har en viss förkärlek att publicera bilder på tjejer med putande munnar och trånade blickar från selfies efter (ofta ostyrkta) fejjanberättelser hur de putmunnade räddat en gammal gubbe från överfall eller hjälpt en andfamilj över vägen. Eller bara dricker öl efter en fotbollsmatch.

Ta bort posörerna och visa vardagliga bilder så kanske otyget med putmunnandet försvinner!

[Hayabusa]
6/21/18, 9:47 PM
#24

#23 Ja, detta ständigt återkommande ämne…

[Göstage]
6/23/18, 1:44 PM
#25

#23 #24 Expressenbild idag. På en tysk tjej som låtit naglarna växa….🤔

[Hayabusa]
6/23/18, 4:23 PM
#26

#25 Selfies?

[Göstage]
6/23/18, 4:35 PM
#27

#26 Sannolikt (Instagram), men Expressen  tar tacksamt emot allt i den vägen…

Annons:
[Hayabusa]
6/23/18, 4:43 PM
#28

#27 Gissar att det är en ond cirkel som är svår att bryta.

[Göstage]
6/23/18, 5:08 PM
#29

#28 Ja, och det är därför det klingar så falskt när Expressen sätter sig på åhörarplats (#23) som om man inte själva är med i spelet…

[Göstage]
6/23/18, 5:37 PM
#30

#22 Debattören och fotbollsfantasten Marcus Birro tycker att Eksvärd är ohederlig i sin argumentation. Birro:

"Det andas och stinker människoförakt lång väg.

Jag träffar under VM väldigt många män som älskar att följa VM. Ingen av dem, inte en enda, skiter i sina barn, i andras barn, i världens orättvisor för att de gillar att dricka en bärs och följa Sverige i VM."---

_https://nyheter24.se/debatt/909972-marcus-birro-ohederligt-eksvard
_

[Göstage]
6/25/18, 9:01 AM
#31

Debattören Anna Ekelund Nachman på Dagens Samhälle tycker att reaktionerna på vissa banderoller på studentflaken varit väl överdrivna och närmast fanatiska från feministhåll

"Sommarlov, studentflakstider och banderoller med sexistiska budskap. ”Hälsade på en feminist i går. Rättegången hålls nu på måndag”, kunde man läsa på ett flak i Tidaholm. I Upplands-Bro  löd ett annat: "#metoo - för kvinnor som försökt ligga sig till framgång, men misslyckats”.

Lärare förfasar sig, byggbranschen hytter med fingret. Konstnären Stina Wollter är en av många som reagerar på budskapen. – Det här är inte oskyldiga pojkstreck och det är inte humor. Rent kliniskt så är det här en del av våldtäktskulturen. Det är genom sådana här texter som man skrattar åt som beteendet normaliseras, slår hon fast. På Instagram skriver Wollter: Nej. Detta är inte roligt, Det är INGET ”SKÄMT”, och uppmanar dem som skrivit banderollen att studera ”Rape culture pyramide”. Själv uppfattar jag nämnda banderoller som kritik mot feminismen som den ser ut idag. En feministisk rörelse som inte tål att kritiseras har gått från att vara en konstruktiv kraft till att bli fanatisk."---

"Stina Wollter kan inte skilja våldtäktskultur från ungdomlig provokation, skämt och kritik, utan skambelägger ungdomar med hjälp av våldspyramiden, en i feministiska kretsar helt ovetenskaplig teori som går ut på att ”sexistiska/homofoba/transfoba skämt, ett problematiskt språk och bemötande, objektifiering, traditionella könsroller” leder till utnyttjande, misshandel, våldtäkt och i förlängningen mord. Drar jag ett ekivokt skämt i Värmland har jag automatiskt skuld till gruppvåldtäkter i Indien. Bäst att inte skoja, tankepolisen ser dig."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/feminismen-har-gatt-fran-konstruktiv-till-fanatisk-22727

[Hayabusa]
6/25/18, 9:08 AM
#32

" I den feministiska kampen är kvinnor goda och män onda. Männen tas på nåder bara om de erkänner att de innerst inne är våldtäktsmän. Frasen "inte alla män…" har blivit en sarkastisk feministisk slogan för de ”bad guys” som försöker slingra sig ur skulden."

Oh, ja…

Upp till toppen
Annons: