Annons:
Etikettövrigt
Läst 2723 ggr
Fillifjonkan60
2015-08-19 19:18

Gruppvåldtäkt i Ludvika

"Natten till lördag ska en kvinna ha våldtagits av fem män i Ludvika.  Två av de fem häktades av Falu tingsrätt under tisdagen och övriga tre sitter anhållna."

http://www.dt.se/dalarna/ludvika/tva-har-nu-haktats-for-grov-valdtakt


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[sanna70]
2015-08-19 19:28
#1

Tragiskt, tänker på den stackars tjejen. Hon lär ju få men för livet

Fillifjonkan60
2015-08-19 20:00
#2

Ja det lär hon nog få, liksom alla andra som utsetts för detta. 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Emo
2015-08-20 06:23
#3

Någon som hämtat ut häktningspapperna talar om att de två häktade påstås vara från Eritrea. Kolla gärna uppgifterna.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cragan
2015-08-20 06:32
#4

sak samma vart dom kom ifrån kastrera dem med en slö yxa o sänk dem mitt i atlanten men det är vad jag tycker om sådana objekt.

Emo
2015-08-20 07:25
#5

#4 Håller med dig i din sista mening men inte i ditt första påstående. Det är viktigt att tala om vilka det var. Tyvärr finns det för många blåögda (naiva) unga kvinnor som fortfarande tror att alla är likadana och därför hamnar i svårigheter. Man måste (om man har självbevarelsedrift) akta sig för vissa situationer (vissa människor).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

pysseltigern
2015-08-20 08:01
#6

Kastration och deportering är ända lösningen

Annons:
FiaHe
2015-08-20 08:17
#7

Det är enligt mitt tycke bra att sanningen kommer fram. Jag tycker att landet Sverige skall sluta att skydda brottslingar. Begår man dessa bestialiska brott så skall man hängas ut med namn och bild i media samt riktigt kännbara straff skall utdelas. Detta oavsett etnicitet.

©®2015

Emo
2015-08-20 09:11
#8

#7 Namn och bild finns att få på nätet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2015-08-20 09:17
#9

Så länge media eller polis har gått ut med dom misstänktas namn är det inget som ska postas här.

FiaHe
2015-08-20 09:29
#10

#8

Jag vet. Man kan få fram det mesta i informationsväg bara man vet vart man skall leta, men syftet med mitt tidigare inlägg är att alla som riskerar att bli offer skall kunna leva i trygghet. Trygghet skapas genom att inte skydda brottslingar, samt att ge de kännbara straff.

Dessa åtgärder håller inte bara brottslingarna inlåsta länge utan kommer även vara till viss del avskräckande syfte.

Och som jag sa tidigare så skall man ej se mellan fingrarna gällandes etnicitet och straff.

Den våldtagne bryr sig sällan om födelseattester.

©®2015

white lady
2015-08-20 09:35
#11

# 10 Ok, vad anser du vara skillnad när det gäller etnicitet då ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

FiaHe
2015-08-20 09:40
#12

#11

Förstod du inte mitt inlägg? Jag vill ha hårda kännbara straff. Sedan spelar det ingen roll vart brottslingen är född. Var det så otydligt sagt av mig?

©®2015

white lady
2015-08-20 11:01
#13

#12  Jo då, men gör vi skillnad på etnicitet som det är idag då menar du?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Emo
2015-08-20 11:03
#14

#9 Det var anledningen till att jag inte skulle ens komma på tanken att göra något sådant.

Det kan ju ändå vara bra att upplysa andra om det.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bagtjesen
2015-08-20 11:32
#15

#9 Jimmy.L : förstår inte riktigt men trar att du menar att om inte media eller polis har gått ut med det så skall det inte anföras här? Varför inte? T ex häktningsprotokoll är ju oftast allmänna handlingar som enligt grundlag och JO-utslag skall lämnas ut skyndsamt. Varför skall då inte sådant göras tillgängligt för allmänheten, eller skall att ringa ner domstolen för att få ut protokollen, om de är intresserade?

Nu är jag inte intresserad av att veta de uppgifterna, de är ovidkommande för min egen del - de skall få en rättegång och dömas eller frikännas vilka de än är, utifrån en bevisning! Men varför denna återhållsamhet om någon nu vill ta del av och någon vill sprida offfentliga uppgifter?


Emo
2015-08-20 12:11
#16

#15 Gammaldags moral: Så länge de inte är dömda, ska inte namnen lämnas ut. Ibland (ofta) är gammaldags moral bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bagtjesen
2015-08-20 15:38
#17

#16 Gammaldags moral? Nej det är ett nytt påfund, för förr i tiden visste alla i en bygd vem som hade blivit haffad, numera sköts allt så diskret och domar fälls 20 mil bort eller ännu längre bort. När du inte ens vet om någon blivit haffad eller vet vem det är som blivit haffad så kan du ju inte ställa upp och ge alibi eller vittna för att fälla personen. Polisen går bara undantagsvis ut till allmänheten och frågar om någon har sett något, de sköter mycket via inre spaningar, alltså på kontoret, följer eventuella uppslag ser vart de leder. Det är något som en del kriminologer talar om som en brist i utredningsarbetet.  Man behöver inte ens gå ut med namn på någon utan "har någon sett denna man/kvinna i samband med plats eller tidpunkt".  

Förr i tiden gick också mycket folk på rättergångar, det var snarare ett folknöje i bygderna! De visste hur systemet fungerade. Det är snarare så att det är det att folk numera inte går på rättegångar, ens om de delvis berör dem själva, för att det är för otrevligt och för lång bort - då har man sämre förståelse för hur systemet fungerar och att det fungerade. Ja, och dte kan fungera hämmande för tilltron till rättsväsendet och hur en dom eller ett frikännadne kommit till. Skriver "fungerade" för det är alltmer tveksamt med långa häktningstider och därmed dåliga minnesbilder hos vittnen och allt annat som t ex hur ett offer mår soc skall behöva återuppleva. Det gäller i synnerhet våldtäktsbrott! 

Förr i tiden för mindre än 50 år sedan var det vanligt att namn och liknade skrevs ut. Titta på Leif G W Persson och programmet Veckans brott och de historiska brott han går igenom, inklusive festliga kommentarer kring dåtidens rubriksättningar.

Det är väl ändå klart att min ståndpunkt är att ingen skall dömas ohörd, eller i allmänhetens ögon skall anses skyldig innan det bevisats?

Så det moraliska dilemmat, för det är det för en del och tydligen iFokus?- varför hindra någon för att ta del av något lagligt när det ändå är ute på nätet, och då dessutom något forum/meida som troligtvis ena halvparten hyllar och den andra halvparten helt  förkastar.

Ståndpunkten min är också att varför skall något som inte är olagligt vara förbjudet - det är t o m en grundlagsskyddad rättighet att ta del av, en rättighet som en av mina förfäder dog för på 1700-talet under "Stora Daldansen" i Stockholm.


[Jimmy.L]
2015-08-20 15:48
#18

#15 Att hänga ut någon innan man är dömd är både fel och olagligt så enkelt är det. Och det är jag som ansvarig för denna sajt som åker dit om jag tillåter sådant. Jag har varken lust att åka på böter eller fängelse för att ha postat namn och personuppgifter. Hur du/ni i tråden väljer att göra på andra sajter har jag inget med att göra med!

Bagtjesen
2015-08-20 15:57
#19

Nej, jag hänger mig inte åt och väljer inte att att göra det på andra sajter, jag är inte sådan. Jag beställer och läser dommar. Men det är ju hur jag är. Om någon annan

Om det då är olagligt vaför sker det på andra sajter, och inte beivras? Vilken paragraf är det i lagboken? Eller är det möjligt att det bara är en pressetisk konvention du hänvisar till? En konvention som tidningarna kommit överens om? För sådana finns det mängder av! Det som hanteras av PO (som inte är en myndighet!) på grund av att det inte är olagligt utan att JK måste öppna åtal för brott när det gäller pressfriheten?


[Jimmy.L]
2015-08-20 16:08
#20

#19 PUL borde du väl känna till? Finns ett antal sajter som blivit fällda för PUL så även dagstidningar. Svensk lag gäller även på iFokus vilket alla som har blivit medlemmar på sajten har godkänt.

Ska vi kika på reglerna:

"Som medlem på sajten godkänner du samtliga regler nedan.

Det är inte tillåtet att:

  • Bryta mot svenska lagar och förordningar."

Skulle någon sprida en domslut här bryter det mot PUL och det är jag som skrivit på avtal med iFokus som åker på rättegång.

Annons:
Bagtjesen
2015-08-20 16:39
#21

Ja, jag har t o m undervisat i den tidigare PUL, men har inte behövt tänka på det på andra sajter i iFokus.

Men tidningarna kan allltså skriva om Anders Bering Breivk i Norge, med alla rätta, och tv direktsände, även svensk tv, men domen får inte publiseras?

Det är intressant det du säger men ologiskt, men det är inte ditt fel ;) skall naturligtvis gå in och söka på vilka tidningar och sajter som fällts och varför. Sådana domar måste gå att publisera här, för de avser väl juridiska personer, om det inte varit så att det enbart varit ansvarig utgivare. Men PUL ger ju också slack för offentliga personer, både politiker och höga tjänstemän och t ex de artister som söker 'ljuset'.

Men jag känner att detta börjar bli lite off topic, även om det är intressant. Skall undersöka det du nämnde och öppnar kanske sedan en tråd - för konsekvenserarna och inkonsekvenserna och vad det kan resultera i är ju intressanta.

Tack för ditt tålamod att bevara frågorna!


[Jimmy.L]
2015-08-20 16:44
#22

#21 Prova denna länk.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

"Att publicera personuppgifter i syfte att skandalisera eller "hänga ut" någon är tydliga exempel på publicering som normalt är kränkande enligt personuppgiftslagen."

"Ibland publiceras personuppgifter på internet på ett sätt som är kränkande utan att publiceringen står i strid med personuppgiftslagens bestämmelser. Det beror bland annat på att det i personuppgiftslagen finns ett undantag för journalistiska ändamål."

Bagtjesen
2015-08-20 17:13
#23

Jo det bitarna känner jag till, men det intressanta är nu att kolla när det är brottsligt och varför. Sedan är det ju så att det där är datainspektionens generella tolkningar av lagen, och inte lagen själv, och för att förstå lagen så är ju förarbeta intressanta också. Det är lagtexten och förarbetena  som domar faller på det senare  ju mer ju högre upp i rättsapparaten.  Det är över 15 år sedan jag höll på med det här.

Tack för länken!


Magi-cat
2015-08-21 07:17
#24

"– Därför känns det viktigt att kunna gå ut och säga att händelsen inte ägt rum.

Och Jonny Thomann har fått hård kritik, inte minst från främlingsfientliga grupperingar, för att han inte gått ut med det signalement kvinnan lämnat.

– Nu ser vi att det var tur att jag varit med så länge att jag vågade ha is i magen. Om vi gått ut med signalementet kunde vem som helst ha blivit misstänkliggjord."

http://nwt.se/karlstad/2015/08/20/gruppvaldtakten-var-en-bluff


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2015-08-21 07:55
#25

Om det stämmer som #24 länkar till gjorde jag helt rätt som inte tillät namn och bild på misstänkta som vissa ville i tråden.

Magi-cat
2015-08-21 07:58
#26

#25 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
2015-08-21 08:22
#27

#24 Tråden har dittills handlat om gruppvåldtäkten i Ludvika (och vad som får skrivas). I #24 skriver du om den påstådda våldtäkten i Karlstad. Jag vill bara förtydliga detta. Det är annars lätt hänt att vissa tror att det fortfarande handlar om händelsen i Ludvika.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
sisela
2015-08-21 08:23
#28

Handlar inte det här om två olika händelser, eller evt. en händelse och en ikke-händelse? Ludvika och Karlstad, inte samma ställe…

[sanna70]
2015-08-21 08:25
#29

Det finns absolut skäl att vara försiktig innan man går ut med information men samtidigt har jag reagerat flertal gånger på hur det försvårar polisarbete.

Det händer emellanåt att polisen söker vittne efter tex våldtäktsman, inte så lätt när det enda som är synligt är "Längd, ca 1, något lång - Blå jacka"

Många gånger skulle det underlätta om det kunde stå lite mera för jag är ganska övertygad att om man blir våldtagen så hinner man uppfatta lite mer än så av förövaren.

Magi-cat
2015-08-21 08:34
#30

Admin kan ta bort om händelserna kan blandas ihop.

Annars har tråden handlat om vad man skriver ut och inte. Jag tycker det är fel att hänga ut folk som inte är dömda och de pressetiska reglerna måste följas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Martin
2015-08-21 08:37
#31

#29 Enligt många som sysslar med psykologi osv så upplever vi saker som vi blir rädda för på ett sätt som inte alltid är överensstämmande med verkligheten. Blir man knivhotad upplever man ofta kniven som mycket stor (brödknivs-stor) även om den inte är det osv. blir man hotad med vapen eller tillhygga kan man ofta beskriva det rätt så bra (möjligen att man beskriver det något större än vad det varit) men det är inte alls säkert att man kan beskriva resten speciellt bra. Inte sällan har vittnen som sett samma saker t.ex. olika uppfattning om vilken färg en bil hade osv.

I Malmö för två år sedan rånades en person på stan en kväll av en annan person, som hotade den rånade med en pistol. Den rånade lämnade signalement på en man som var en viss längd och klädd i viss klädsel. Rånaren tog bland annat en mobiltelefon och via "hitta min iphone" kunde polis lokalisera var telefonen fanns. Där fanns ingen man med rätt beskrivning men väl en tjej med rätt klädsel osv. Och en pistol samt telefonen. Rånaren gripen, men i det fallet kunde alltså den som på 0,5 meters avstånd blev rånad och fick en pistol emot sig inte ens avgöra om det var en man eller kvinna som rånade.

Av den anledningen, att folk ofta uppfattar olika saker, är det mycket bra att man inte skriver för mycket. Jag tycker att det är bättre att man går ut med i vilket område och vilkets tidsspann vill ha in information så får folk meddela vad de sett. Rent krasst är det ju så att man kan ha haft en blå jacka  på sig vid brottet men vänt den ut och in och haft en svart jacka på väg dit och därifrån.

Som flera andra sagt också, tråden handlar om en anmäld gruppvåldtäkt i Ludvika och den gruppvåldtäkten som varit en bluff enligt länk är en anmäld våldtäkt i Karlstad. Det gäller att vara källkritisk, i allt, inte bara vem som är och inte är gärningsman.

Jimmy.L: Jag tycker du gör rätt som är restriktiv med att tillåta namn osv men om någon skulle lägga upp eller länka till en dom så kan jag inte på något sätt se att det skulle vara ett brott mot PUL. Som du menar att man skriver namn osv så är det i så fall mycket på denna sidan som skulle vara brott mot PUL.

mvh Martin

[sanna70]
2015-08-21 08:38
#32

Om man inte får signalementet så blir dem många gånger varken hittade eller dömda. Polisen har händerna bundna pga regelverk.

Emo
2015-08-21 08:39
#33

#30  Kolla trådens rubrik!

Gruppvåldtäkt i Ludvika

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2015-08-21 08:39
#34

#27 Du har ju fritt val om du vill posta dom misstänktas namn och bild på din egen sajt här på iFokus det är upp till dig själv att avgöra om det är tillåtet. Själv har jag valt att inte ta den risken med allt PUL innebär. Finns säkert dom sajtvärdar här som är villiga att ta risken med att bli polisanmäld.

Annons:
[sanna70]
2015-08-21 08:44
#35

#31 Om någon tvingar sig på dig sexuellt och har samlag med dig en stund så tror jag kanske ändå att man skulle komma ihåg om det var kvinna eller man, ljus eller mörk, språkbruk mm mm mm 

Personligen tycker jag inte att Jimmy gör något fel, det jag syftar på är själva regelverket och att polisarbete försvåras. Med tanke på att vi har över 6000 våldtäkter så borde man få lov att ge lite mer av signalementet så att lagen har en chans.

Emo
2015-08-21 08:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#34 Hur kan du tro mig om något sådant? 😮

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2015-08-21 08:47
#37

datorstrul -> dubbelpost

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2015-08-21 08:53
#38

#37 Med tanke på ditt inlägg i denna tråd.

#15 Gammaldags moral: Så länge de inte är dömda, ska inte namnen lämnas ut. Ibland (ofta) är gammaldags moral bra.

Martin
2015-08-21 08:58
#39

#32 Men om polisen går ut med signalement som sedan visar sig vara fel, tror du att fler blir hittade och dömda då?

Det finns inget som hindrar polisen att gå ut med signalement såvitt det inte bryter mot förundersökningssekretessen, så händerna är inte bakbundna. Däremot väljer de ofta av erfarenhet att inte gå ut med för mycket detaljer från början. Ibland gör de misstag att göra det och det blir fel, som t.ex. vid moskebranden som man först var anlagd och att någon kastat in saker genom (där gick man ut snabbt och ville ha in information och iakttagelser om det som någon först sagt). Det visade sig senare vara tekniskt fel och inte anlagt.

#31 Det tror jag också,men om de var flera är jag inte säker på att jag korrekt skulle kunna berätta exakt allt rätt, vem som hade mörkt ljust långt kort snaggat hår i förhållande till vad de gjorde osv. Jag skulle troligen vara för rädd och chockad för att vara ett 100-procentigt vittne.

mvh Martin

Emo
2015-08-21 09:02
#40

#38 Jimmy, tycker du att gammeldags moral, som jag anser vara bra, är felaktig står det dig fritt att riskera  vad du vill på din sajt.

Jag har vid upprepade tillfällen påpekat att jag inte vill lägga ut namn och bild.

Beklagar om det inte passar dig att jag vill både följa lagar och anpassa mig efter  den moral och etik, som gjorde tillvaron bättre förr.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[sanna70]
2015-08-21 09:05
#41

Tänker på dem 6000 våldtagna kvinnor och tycker bara att mer kunde/borde göras. Dem har fått men för livet och förövare är i dem flesta fall på fri fot fortfarande så jag kan förstå att våldtäkterna fortsätter att öka. Det blir ju sällan några konsekvenser av det. .

Annons:
[Jimmy.L]
2015-08-21 09:13
#42

#40 Samtidigt säger du att namn och bild på dom misstänkta finns på nätet. Vad händer om någon ung ser detta och letar upp denna sida du sätt och postar det här? Jag har inte skällt på dig utan påpekar om du vill posta sådant är det upp till dig själv på din sajt.

Emo
2015-08-21 09:28
#43

Får vi inte ens kritisera mycket annat som finns på nätet. Var går gränsen här? Jag har sett citat diskuteras. Med ditt synsätt borde de inte få vara här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Silvestris
2015-08-21 09:35
#44

#35

Det beror ju helt på omständigheterna. En så enkel sak som att våldtäkten sker i ett rum utan fönster och med släckt lampa innebär att du inte kan se förövaren under våldtäkten. Ja, misstänkta har friats just för att det har varit för mörkt för att brottsoffret ska ha kunnat identifiera exakt vilka det var som våldtog henne.

Sedan är det ju ingen som vet på förhand hur man kommer reagera i en sådan situation. Kanske blundar du (knappast osannolik)? Kanske går du in i chock (inte helt osannolikt) och helt enkelt inte kan komma ihåg så mycket? Du kanske inte ens har möjlighet att se förövarens ansikte trots bra ljusförhållanden (pga. maskering, du för ögonen täckta, du blir överfallen bakifrån osv.)?

[Jimmy.L]
2015-08-21 09:42
#45

#43 Klart man får diskutera men det betyder inte att man får bryta mot svensk lagstiftning. Sen att något ska ha diskuteras jag har missat som bryter mot lagen kan man påpeka till mig i PM så tar jag bort det. Det finns säkert många gamla trådar där sådant förekommer före min tid som Sajtvärd denna sajt har haft många sajtvärdar innan mig som satt olika regler. Det är viktigt med att ni som medlemmar hjälper mig med att hålla debatten på ett bra sätt.

Emo
2015-08-21 10:10
#46

Menar du att det är tillåtet att citera någon som uppmanar till lagbrott, men att man inte får nämna att vissa uppgifter står att få på nätet. Då hindras vi från att  på denna sajt diskutera många brott och hur vi ska förhindra dem. Då räcker det med att tala om att det på nätet finns uppmaningar till olika olämpliga företeelse (läs brott) för att du ska påtala det olämpliga i inlägget.

Vill du klargöra för oss var gränserna går här. Vad vill du att vi ska förtiga av sådant, som gör vårt samhälle otryggare?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2015-08-21 10:19
#47

#46 Det jag aldrig påstått utan har sagt det att man ska följa sajtens regler och svensk lag. Du måste ju kunna själv avgöra vad som är okej eller inte som du postar. 

Gränsen går vid dom regler som jag har satt upp här samt vad lagen ger tillåtelse till. Jag kan inte sitta här dygnet runt och vara en polis lite vuxenansvar har ändå alla att se till att man sköter sig.

white lady
2015-08-21 10:24
#48

# 46 Frågan är väl snarare, blir samhället tryggare med din metod Emo ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
[Jimmy.L]
2015-08-21 10:37
#49

#48 Sådant har ingen betydelse, alla har olika åsikter om samhället eller hur reglerna funkar här.

FiaHe
2015-08-21 10:40
#50

Eftersom våldtäkterna bara blir mer och mer för var år så måste någonting drastiskt göras. Vet man att det tex är en vit man, lång med kraftig kroppsbyggnad samt talar dalmål, så skall inte sån viktig information döljas.

När det gäller sådana allvarliga brott som våldtäkt så måste befolkningen skyddas till varje pris.

©®2015

Emo
2015-08-21 10:47
#51

#48 Vill du vara vänlig att förklara vad du menar med min metod?

#47 Det är ju det jag försökt hela tiden men jag förstår inte att det kan vara fel att skriva att man kan hitta mycket på nätet. Det hade varit fel om jag lagt en länk, men helt allmänt att information (nästan allt man vill veta) finns att få på nätet trodde jag att så gott som alla visste, så det trodde jag var ofarligt att nämna.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2015-08-21 10:51
#52

#51 Ibland är det bättre att hålla inne sådant då risken är att det slutligen postas här det har jag sätt förut och fått sitta och plocka bort inlägg. I vintras hade jag stora problem med länkar till extremistsajter vilket gjorde att jag fick sätta ner en fot.

Emo
2015-08-21 10:56
#53

#52 Bra förklaring. Det finns en hel del på iFokus, som tänker annorlunda, det ska jag (försöka) tänka på i fortsättningen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bagtjesen
2015-08-21 12:45
#54

Eftersom en hel del av den senare diskussionen på tråden delvis utgår från det jag skrivit och bollat med Jimmy.L. Tänker då på några mellan #15 och #23, så vill jag påpeka att "brännmärka" eller "hänga ut" är inget jag vill stå för, eller se! Men brännmärkningen och uthängningen är ju bara vad vi tolkar det som? Varför behöver det vara att "hänga ut"? Är det då inte bara så att medborgarna i Sverige är väldigt dåligt bevandrade i hur rättsystemet fungerar?

Hovrättspresident Fredrik Wersäll har under ett årtionde talat varmt för att rättegångar skall kunna TV-sändas.

Det fanns en motion om TV-sända rättegångar till Riksdagen, enskild motion 2014/15:532 om detta. Förslagspunkter: "1. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av en försöksverksamhet med tv-sända rättegångar". Med liknande ordalydelser fortsätter "2. (…) om att avskaffa det generella fotograferingsförbudet i våra domstolar".

Vissa dommare vill inte ha det, andra är positiva, vissa advokater vill ha det andra inte, medierna är positiva (men kanske inte så konstigt).

Det handlar om en balansgång mellan att att vara offentlig och ändå inte "hänga ut", och varför skulle det inte kunna vara en del i en folkbildningsprocess? Någon av SVT-kanalerna kommer att börja med en rättegångsserie - av en trailer jag såg skulle tittarna t o m få följa med in när rätten håller sina slutna överläggningar (om jag tydde trailern rätt). Att få se slutna överläggningar har jag själv varit med om i Attunda tingsrätt när jag gick in och satte mig där och dommare och nämndemän och personal trodde att jag tillhörde (var en av lärararna) när en gymnasieklass fick följa rättegångne från den öppna delen till den slutna och till de beslut som togs (fortsatt häktning till dom meddelas).

Att hänga ut, det har redan domstolsverket och kanske dåvarande regering gjort när DET FAKTISKT SÄNDES EN SVENSK TV-RÄTTEGÅNG, 2004. Det var när rättegången mot den inte så lite "knäppe" Mihailo Mihailovic (begår jag något fel nu Jimmy.L ?) hölls och han sedan dömdes? "Knäpp" men enligt wikipedia .se "frisk nog att dömas till fängelse". Var detta då en skandal, fanns det påtryckningar på domstolsväsendet?  Ville (S) ville stämpla/hänga ut honom, och för att det var en högt uppsatt person i samhället han mördat år 2003, statsrådet Anna Lindh? Han var/är (intervju 2011-Expressen) en ganska ömklig figur på vissa sätt men likväl en mördare med berått mod?

Så det finns tydligen alltid överväganden. När är det då ett allmänintresse att tv-sända. Nästan alltid! Domstolarna har video-förhör på distans, varför skall då inte människor som bor 25 mil från tingsrätten och som är berörda av att reda ut hur det gick till och om det faktiskt var den personen som anlagt flera mordbränder i det lilla samhället. (Kuriosa - till hovrätten hde det varit mindre än 20 mil om ärendet gått vidare dit).

Allmänhetens insyn i hur domstolar arbetar, och om lag och det "allmänna rättsmedvetandet" följs åt eller inte, så att allmänheten kan påverka sina folkvalda. Just nu så tycker jag att det bara är skrämmande hur lite folk känner till om hur det går till, och hur rättssäkerheten, eller rättsosäkerhet är, på vilken nivå den ligger. Varje människa som följer en handfull rättegångar får absolut mycket bättre insikt om hur det går till. Skulle faktiskt vara intressant att veta hur många på politik.ifokus som varit på rättegångar och hur många, hur ofta?!

Även för en som åtalas, vare sig den personen fikänns eller döms borde också känna en trygghet i att veta hur det går till.

Så med TV-sända rättegångar i framtiden (det är nästan oundvikligt) så kommer fler att "hängas ut" innan dom. Men varför då inte se till att svenska folket bildas i de här frågorna och vara öppnare men mer korrekta, på vägen dit?


[Jimmy.L]
2015-08-21 12:55
#55

#54  Vi har ju som du säger sätt att man har berättat vilka personer det är som begått mord, våldtäkter och andra kriminella brott eller efterlysta personer. Men det du missar är att tidningar har ju egna jurister, advokater mm som bevakar deras intresse. Här är det bara jag, jag har inga advokater jag kan bolla en fråga med utan jag måste själv avgöra vad som är rätt eller fel.

Skulle jag tillåta att man postade länkar eller dokument på domar är det jag som är juridisk ansvarig för det och kan få böter eller i värsta fall fängelse. Det kan även ställa till det för mig när jag söker nya jobb den risken är inte jag villig att ta.

Jag driver denna sajt utan att få betalt och på min fritid.

Annons:
Bagtjesen
2015-08-21 14:09
#56

#55 Jimmy.L : Jo jag har förstått det du skrivit redan tidigare, men ville enbart vara säker på att den namngivningen var helt ok, och det verkar den vara eftersom den inte togs bort.

Mitt resonemang i huvudsak rör ju om man inte måste hitta nya metoder att utbilda sveriges befolkning i hur det går till och om det inte just är 'instängdheten' och att det nästan bara är journalister som går på några rättegångar, och då bara på de med högst nyhetsvärde. Tänk om det istället var vardagsmat att folk kunde titta på rättegångar? En avdramatisering och kunskap som ger balans till hur journalister framställer det!


[Jimmy.L]
2015-08-21 14:13
#57

#56 Så länge media eller polis nämner dömda ser jag inga hinder att diskutera det fast lämpligaste sajten borde vara brott iFokus.

Bagtjesen
2015-08-21 14:42
#58

#56 ja men huvudfrågan var inte om det var brott eller inte, eller brottets natur utan om allmänhetens insyn i rättsväsendet, och då är det nog ändå politik. Skriver det bara som ett förtydlingade och om jag missförstått dig, du kanske inte menade just mitt inlägg utan brott i allmänhet.


[Jimmy.L]
2015-08-21 14:48
#59

#58 Det får ju inte bli för mycket trådar om just brott då kan jag lika bra byta namn på sajten.

Bagtjesen
2015-08-21 15:51
#60

#59 🙂


[Nomen Nescio]
2016-11-06 12:05
#61

"Vissa fall är mer intressanta än andra, som exempelvis gruppvåldtäkten i Ludvika i oktober förra året, där tre män dömdes i tingsrätten till fyra års fängelse och utvisning, för att senare frias av hovrätten.

Anledningen till den friande domen var att man inte ansåg sig kunna bevisa vem som hade gjort vad. En av männen sade sig exempelvis bara ha tittat på medan de två andra våldtog kvinnan. Därför valde hovrätten att hellre fria än fälla. Mannen som sade sig ha tittat på fick dessutom 140 000 kronor i skadestånd eftersom han hade suttit häktad. Det skadestånd som den våldtagna tjejen skulle fått försvann däremot när männen friades.

När jag fick kontakt med tjejen berättade hon om känslan av att bli sviken av samhället och om hur de här männen hånler mot henne när de ser henne på stan. Det fick bägaren att rinna över och i brist på andra idéer gjorde jag ett upprop på Facebook för att försöka få ihop till det uteblivna skadeståndet. Gensvaret blev enormt och jag kunde inte gå utanför dörren utan att främmande människor kom fram och undrade hur insamlingen gick. Resultatet blev otroliga 433 500 kronor, men eftersom syftet inte bara var att samla in pengar utan även att lyfta brottsofferperspektivet i den här typen av ärenden, skickade jag ut ett pressmeddelande till flera nyhetsredaktioner i Sverige."---

"Men döm av min förvåning när det blev helt tyst. Istället har folk nu börjat kontakta mig och fråga varför det inte ens går att läsa en notis om saken i traditionella medier. Jag har inget bra svar till dem, men kan konstatera att svenska mediers granskning av gruppvåldtäkter lämnar en hel del övrigt att önska. Och från Brottsförebyggande rådet har det inte hörts något sedan 2006, då det fastslogs att det skett en fyrfaldig ökning av antalet anmälda gruppvåldtäkter på tio år. Hur det ser ut idag vet vi inte då det inte verkar finnas något större intresse av att göra en ny rejäl kartläggning."---

Joakim Lamotte i GP

#0 Även om den här gruppvåldtäkten också skedde i Ludvika är den inte den som omnämns i TS. Den begicks några månader tidigare än denna.

Upp till toppen
Annons: