Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1487 ggr
[Jimmy.L]
2015-09-11 07:37

Regnér: Hjälp romer i hemländerna

Regeringen vill minska antalet EU-migranter som tigger i Sverige, skriver barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) och Martin Valfridsson, nationell samordnare för utsatta EU-medborgare, på DN Debatt.

SR

Annons:
[Hayabusa]
2015-09-11 08:13
#1

Oj, det var värst. Är hon rasist och främlingsfientlig, månne?

Emo
2015-09-11 08:24
#2

Kan det verkligen stämma att hon är sosse och hävdar att SD har rätt?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
2015-09-11 08:27
#3

#2 Ja, jag ställer mig samma fråga.

Emo
2015-09-11 08:32
#4

Vi får väl följa utvecklingen och se om hon blir utesluten från sitt parti för dessa rasistiska och främlingsfientliga uttalanden. Hennes parti är kanske inte så noga med att rensa som ett visst annat parti är. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Carpinus]
2016-02-01 11:18
#5

Regeringens nationella samordnare Martin Valfridsson i tiggerifrågan har presenterat sin slutrapport till regeringen. Bland det han kommit fram till är följande, enligt TT:

"-Vi ser att antalet utsatta EU-medborgare har ökat kraftigt. Det handlar om EU-medborgare som inte har rätt till välfärd i Sverige. 2015 fanns det upp till 5 000 utsatta EU-medborgare i Sverige med en liten nedgång efter sommaren. Av dem är cirka 70 barn, säger Martin Valfridsson."---

 "-Jag tycker inte att vi generellt ska erbjuda skolgång för dessa barn, säger Valfridsson.

Han vill inte heller att kommuner ska erbjuda särskilda platser för de utsatta EU-medborgarna.

-Då uppstår nya svårigheter. Samhället bidrar till att återupprätta de slumsamhällen som vi så frenetiskt arbetat för att få bort. Budskapet är att man får komma hit, men gör man det så måste man bo på ett legalt sätt. Samhället måste ha en strikt hållning till att man inte får bosätta sig på annans mark, säger Valfridsson.

Polisen måste ta ett kliv framåt för att komma åt de illegala bosättningarna, anser Martin Valfridsson."---

"Att skänka pengar i muggen till de här människorna är långsiktigt inte bra, anser han.

-Vi riskerar att barns skolgång påverkas negativt, säger Valfridsson, som anser att det är bättre att skicka till frivilligorganisationer.

En utredning görs för närvarande av möjligheterna att lättare avvisa människor som bosätter sig på annans mark.

-Polisen kan göra detta i dag. Vi ska inte använda ett för krångligt regelverk i onödan, säger Martin Valfridsson, som ändå tycker att det är bra att lagstiftningen ses över."

TT

Petunia
2016-02-01 22:33
#6

I Norrtälje gav en medkännande person tiggarna porslinsmuggar i st f de vanliga pappersmuggarna. Romernas situation antas ha förbättrats avsevärt genom detta initiativ.

Annons:
Tride
2016-02-01 22:49
#7

Det går att hjälpa på annat sätt. En god vän till mig tar personlig kontakt och anställer romer i sin städfirma.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Carpinus]1
2017-06-07 21:52
#8

#0  I en debattartikel på Aftonbladet debatt idag meddelar Regnér på nytt att hjälpen till tiggarna på hemmaplan är att föredra, och att biståndsarbetet från bl.a. EU har gjort framsteg. Åsa Regnér säger angående att ge pengar i tiggarnas muggar att var och en gör som de vill, men att hon själv inte gör det, något hon motiverar så här:

"Att skänka pengar till enskilda är ett sätt att kortsiktigt lindra nöden, men faktiskt också att upprätthålla den och den kriminalitet och beroendeförhållanden som kan följa. Det är upp till var och hur man vill göra. Jag ger inte pengar i koppen utan tror på långsiktig och strukturerad fattigdomsbekämpning, till exempel genom stöd till organisationer även i detta fall. Jag är övertygad om att det bästa stödet sker genom samarbete och att stödja och driva på utvecklingen i hemländerna och inom EU."---

 http://www.aftonbladet.se/debatt/a/azg4M/darfor-ger-jag-inte-pengar-till-tiggare

Upp till toppen
Annons: