Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4365 ggr
[sanna70]
2015-09-16 11:46

Religiösa friskolor motverkar integrationen

"Vi som - i det sekulära Sverige - anser att staten ska förhålla sig religionsneutral brukar hänvisa till en annan konvention, Barnkonventionen. Artikel 14 fastslår att barn har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Det kan inte vara en mänsklig rättighet att starta offentligfinansierade sektskolor.

Och så till det praktiska skälet för mitt religiösa friskolemotstånd: Skolorna motverkar integrationen. Snälla, vifta nu inte med islamofobkortet: I det fall flyktingströmmen till Sverige hade dominerats av troende katoliker hade efterfrågan på katolska friskolor också ökat och förstärkt en religiöst grundad segregation.

Kön av ledande politiker till biktstolen är nu lång; de söker syndernas förlåtelse för att de "inte har lyckats med integrationspolitiken."

http://www.expressen.se/ledare/satt-stopp-for-nya-religiosa-friskolor/

Annons:
kamera0710
2015-09-16 12:49
#1

Ja, religion får man ägna sig åt på fritiden.

MaxFlickan
2015-09-16 12:51
#2

Kan ju dock tycka att det kan vara bra att barn lär sig lite grundläggande fakta om flera olika religioner i skolan. Inte säkert de får det hemma…

Men nej till religiösa friskolor.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

OlgaMaria
2015-09-16 14:32
#3

Jag tycker detta är väldigt komplicerat, för jag håller med om att religiösa friskolor kan utgöra ett hinder för integrationen, men det är också enda argumentet jag har emot dem. Många kristna friskolor tror jag inte hindrar integrationen, och jag vill inte avskaffa dem. Så hur ska man tänka och argumentera kring detta?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-09-16 14:37
#4

Religösa friskolor. Nej tack

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

kamera0710
2015-09-16 15:32
#5

#2 Naturligtvis ska vi ha undervisning OM religioner. UTÖVANDE av religion anser jag däremot att man får ägna sig åt på sin fritid.

MaxFlickan
2015-09-16 15:36
#6

#5 Vad räknar du till utövande av religioner? Jag menar inte starta ett gräl, jag är bara nyfiken. Sjunga psalmer på skolavslutningen t.ex, , är det att utöva religion?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Silvestris
2015-09-16 15:49
#7

Vi bör inte ha friskolor punkt. Det är inte bara integration som hämmas, man skapar även klassklyftor när "fina" friskolor tar emot toppresterande elever (oftast från akademikerhem). Kvar i de kommunala skolorna blir de elever som behöver mer resurser, vilka ofta kommer från mindre väl bemedlade hem. Sedan skeppas elevpengarna från de duktiga eleverna på friskolor ut till skatteparadis. Pengar som hade kunnat användas för att förbättra situationen i de kommunala skolorna som behöver mer resurser.

kamera0710
2015-09-16 15:51
#8

#6 Religiösa psalmer tycker jag är tveksamt i skolsammanhang. Som sagt, det kan man ägna sig åt på sin lediga tid.

MaxFlickan
2015-09-16 15:58
#9

#8 Finns det psalmer som inte är kristna?

Jul och påsk då? Hur tycker du man skall göra med dem? Räknas väl som kristna högtider?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

white lady
2015-09-16 17:40
#10

#7 Det där lät väldigt konstig tycker jag. Elevpeng slussas ju inte till skatteparadis. Ska vi bara ha kommunala skolor då.`?

Kommunala skolor förvaltar ju inte eleverna så gott trots skolpeng och det är väl inte friskolornas fel.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Silvestris
2015-09-16 17:48
#11

#10 Jo, elevpengen följer med eleven så friskolorna får elevpengar för att bedriva utbildning. Eftersom de kan välja sina elever får de duktiga elever sim inte kräver så mycket resurser. Man kan tom. spara in på lärartjänster. Så använder man så lite av elevpengen som möjligt för det den ska gå till (elevens utbildning) och så flyttar man den del som inte använts till skatteparadis. Du förstår inte sambandet. Att kommunala skolor inte klarar av att göra sitt jobb lika bra beror på att de får de "svårare" och mer resurskrävande eleverna, men samma elevpeng. Man har dessutom sett i forskning att alla elever har nytta av att elever med olika talanger och ambitionsnivåer. En effekt som försvinner när de högpresterande eleverna hamnar i "finare" skolor.

white lady
2015-09-16 18:56
#12

# 11 Jo jag förstår väldigt mycket. Kommunen är oftas usel arbetsgivare.

Men tråden handlar om Religösa friskolor och intigration så vi håller oss till det va.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Silvestris
2015-09-16 19:41
#13

#12 Nej, du förstår inte sambandet eller den delen problematiken för då skulle du 1. Inte skylla kommunala skolors problem på att kommunen är DN dålig ag 2. Förstå att det inte går att begränsa diskussionen till religiösa friskolor eftersom det inte bara är de som bidrar till segregation.

Annons:
white lady
2015-09-16 20:18
#14

# 13     1/ Skickliga och duktiga lärare söker sig till friskolor.

                2/ Säg det tiil TS eller skapa en ny med det ämnet.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Silvestris
2015-09-16 20:49
#15

#14

Att lärare söker sig till friskolor (nja, inte till alla)  betyder inte att kommunerna är dåliga arbetsgivare. Men kommunala skolor har sämre förutsättningar att skapa optimala förutsättningar för både elever och personal pga. vad jag redan tagit upp. Friskolor "stjäl" elevunderlag och de stjäl de minst resurskrävande eleverna vilket innebär att de kommunala skolorna lämnas med mindre resurser men mer resurskrävande elever. Du förstår mismatchen där va?

Och TS må vilja leda in friskoledebatten på ett anti-invandrarspår men jag tänker föra debatten på en högre nivå. Vill man fixa friskoleproblematiken måste man se på helheten. Vi kan låtsas att vi förbjuder religiösa friskolor. Vi kommer fortfarande ha problem med segregation kvar. Mindre bemedlade elever missgynnas av dagens system. Många invandrartäta områden har lägre socioekonomisk status och kommer missgynnas även om religiösa friskolor försvinner och då av klasskäl. Angriper vi problematiken från grunden på en gång och jämnar ut klassklyftorna kommer vi komma framåt.

white lady
2015-09-16 21:03
#16

# 15  Friskolor får inte neka någon elev.

Klassklyftor är ett ord som kommunister ofta vill använda. Det löser varken integration eller kommunernas misslyckande.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Silvestris
2015-09-16 22:41
#17

#16 Det hindrar dem inte från att neka resurskrävande elever plats, tyvärr. Att människor har olika förutsättningar och möjligheter pga. socioekonomiska faktorer är inget som kommunister har hittat på. Människor längst ner på den socioekonomiska stegen har alltid haft det tuffare. Så än idag och orättvisorna speglas i skolsystemet.

white lady
2015-09-16 23:29
#18

# 17 Dom kan inte neka resurskrävande elever längre.

Diskuterar du grundskola eller gymnasium?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Silvestris
2015-09-17 11:25
#19

#18

De gör det ändå, de säger att de inte har några tillgängliga platser (och utöver detta kan man nischa sig mot de högpresterande eleverna, jag skulle vilja se den friskola som nischar sig mot elever som behöver extra stöd). 

Jag diskuterar både grundskola och gymnasium, men det är ju absolut viktigast att styra upp på grundskolenivå eftersom vi har skolplikt.

white lady
2015-09-17 11:55
#20

# 19  Vi har skolinspkektionen, så nej det går inte så lätt att säga så.

Men däremot vet många föräldrar inte om att man kan välja skola.

Kommunal likväl som friskola. Ger en länk på fall http://www.skolinspektionen.se/sv/beslut-och-rapporter/senaste-beslut/

Självklart ska skolorna styras upp, men det gör man ju inte med förbud om friskolor. eller?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Silvestris
2015-09-17 12:12
#21

#20

Vill man ha ett mindre segregerat samhälle behöver vi i stort förbjuda friskolor. Iaf kraftigt begränsa dem. Jag tycker bara att friskolor ska vara en praktisk möjlighet när det handlar om t.ex. glesbygd där föräldrar vill skapa ett kooperativ så att barnen slipper åka skolbuss flera timmar om dagen för att komma till skolan eller om det finns specifika pedagogiska fördelar med skolan och det finns ett tillräckligt elevunderlag. Det ska inte få vara så att friskolor kan rycka undan de kommunala skolornas elevunderlag eftersom kommunerna är skyldiga att erbjuda skolgång.

Och eventuella vinster ska återinvesteras i skolans verksamhet. 

Och Skolinspektion eller inte, friskolor nekar elever platser trots att det finns platser. Du har inte hängt med i nyhetsflödet eller? Skolinspektionen kopplas bara in om föräldrarna till de barn som nekas anar ugglor i mossen och anmäler.

white lady
2015-09-17 12:33
#22

#  21 Är det bättre när kommunen rycker undan friskolor då tycker du ?

http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/foretagsklimat/ojusta-metoder-knacker-hennes-friskola_626584.html?utm_source=Facebook&utm_medium=link&utm_campaign=F%C3%B6retagsklimat

Du har inte en susning om mig så jag är tacksam om du slutar på stå att jag inte hänger med.

Tack för ordet.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Silvestris
2015-09-17 12:51
#23

#22

Ja, eftersom kommunerna är skyldiga att erbjuda barnomsorg och skolgång är det rimligt att kommunal verksamhet går först.

Och om du hänger med så vet du ju att skolor nekar resurskrävande elever platser.

white lady
2015-09-17 13:02
#24

# 23 Hurra all går med gråa skjortor så vi får ett rättvist samhälle. Undra varför kommunen inte redan ordnat plats till dessa köande 40 barn?

"- Det är rent kriminellt att resonera så. Skolpengen finns där oavsett vem som är huvudman för omsorgen. Det är helt osannolikt hur ärendet har utvecklats och allt pekar nu på ett helt ideologiskt beslut där politikerna i (V) och (S) anser sig veta bättre än de tjänstemän som utrett och tillstyrkt ansökan, säger centerpartistiska oppositionsrådet Helena Vilhelmsson."

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Silvestris
2015-09-17 13:14
#25

#24

Jag har gått i kommunal skola och mina barn går i kommunal skola och förskola, inga gråa skjortor där (om man inte bär en av fri vilja såklart).

Nu har politikerna i den aktuella kommunen bedömt att en etablering av en friskola skulle försämra kommunens möjlighet att utveckla den kommunala verksamheten, gissningsvis delvis för att kunna ta in de barn som står i kö.

Det är ett korrekt beslut.

För det är helt korrekt att kommunerna och friskolorna spelar efter olika spelregler. Kommunerna har en massa skyldigheter som friskolorna slipper.

white lady
2015-09-17 13:17
#26

#25 Vad slipper friskolor för skyldigheter?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Silvestris
2015-09-17 13:25
#27

#26

T.ex. så har de ingen skyldighet att ta emot elever. När deras platser är fulla är de fulla. Eftersom skolplikt råder i Sverige ska alla barn gå i grundskola och det är kommunernas ansvar att se till att alla barn får en plats. En kommunal skola kan inte säga nej till en elev som finns i deras upptagningsområde. De kan inte säga "nej, tyvärr så är det fullt".

En väldigt fundamental skillnad som skapar mycket olika villkor.

Annons:
white lady
2015-09-17 15:10
#28

# 27 En kommunal skola har ju andra fundamentala verktyg och resurser. Vem betalar lokalerna och m.m.

Borde kanske upplysa dig om att kommunerna är oftast sina egna bovar.

" En kommun har ibland rätt att neka en friskola bidrag för elev med omfattande behov av särskilt stöd. Om kommunen vägrar att ge extra stöd kan skolan säga nej till eleven."

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Carpinus]1
2018-03-01 12:55
#29

#0 "Håll ihop vårt samhälle - stoppa religiösa friskolor", föreslår Nalim Pekgul i en debattartikel i Expressen.

https://www.expressen.se/kultur/ide/hall-ihop-vart-samhalle-stoppa-religiosa-skolor/

[Göstage]
2018-03-07 09:14
#30

Stockholms stad slutar att hyra ut lokaler till religiösa friskolor. Precis som sägs i trådrubriken anser socialdemokraterna att  de motverkar integrationen.

"Stockholms skolborgarråd Olle Burell (S) gick i går ut med att Stockholm från och med nu inte kommer tillåta nya uthyrningar av stadens egna lokaler till friskolor med religiös inriktning.

Anledningen är att religiösa friskolor inte bidrar till integrationen i Stockholm, menar han. – De religiösa friskolorna bidrar till ytterligare isolering. I Stockholm ser vi tydligt konsekvenserna av segregationen. Barn sorteras utifrån familjens religiösa tillhörighet. Det är oacceptabelt. Elever har en mycket större möjlighet att lyckas i blandade klasser, där de får möta skolkamrater med olika livserfarenhet och social bakgrund, säger Olle Burell (S)."

https://mitti.se/nyheter/skola/stanger-religiosa-friskolor/

kamera0710
2018-03-07 12:09
#31

#30 Undrar om det är lagligt? Men det ska väl klarna och är det inte lagligt får man väl verka för att lagen ändras. Det lär i alla fall leda till en nyttig debatt.

[Göstage]
2018-03-09 10:55
#32

#31 Såg någon uppgift att det bara finns två religiösa friskolor som hyr direkt av Stockholms stad, men jag vet inte om det är korrekta uppgifter. Hur som helst, de som finns får tydligen ha kvar sina kontrakt:

"– De kontrakt som finns får finnas kvar. Men vi kommer aldrig hyra ut nya lokaler till religiösa friskolor", uppger  skolborgarrådet Olle Burell (S) till SVT. Förmodar att staden kan besluta om vem och vilka man vill hyra ut till fortsättningsvis.

[Göstage]
2018-03-10 09:19
#33

Utredning igen - vad finns det kvar att utreda?

"Regeringen öppnar för skärpta regler för religiösa friskolor. Nu tillsätter man en utredning för att se över hur lagstiftningen kan bli hårdare, skriver Aftonbladet. – Om vi har en förening eller grupp som vill hyra en lokal eller ansöka om ett föreningsbidrag, då kollar vi vilka de är. Men om de startar skola så säger vi att det är fritt fram. Det är helt absurt, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Aftonbladet."---

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-skarpa-kraven-pa-religiosa-friskolor-/

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1R428/barn-ska-inte-tvingas-pa-religion-i-friskolan

[Göstage]
2018-03-12 08:23
#34

Kloka ord från Ardalan Shakarabi på Aftonbladet debatt:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/gProg9/jag-ser-religiost-fortryck-igen--i-svenska-skolan

(Men vad säger Bjereld?)

Annons:
[Göstage]
2018-03-13 10:55
#35

I samband med kongressen hette det "Socialdemokraternas ledning vill skärpa reglerna kring religiösa friskolor, men inte förbjuda dem."---
Kommer man till skott nu då?

"Nya S-löftet: Religiösa friskolor ska bort från det svenska skolsystemet. Det meddelar S-ministrarna Anna Ekström och Ardalan Shekarabi på en pressträff på tisdagsmorgonen. – Vi ser allvarliga problem med de religiösa friskolorna, säger civilministern Ardalan Shekarabi."---

"De religiösa friskolor som finns i dag ska omvandlas till icke-konfessionella skolor för att få fortsätta sin verksamhet, enligt Ardalan Shekarabi. Exakt hur det här ska gå till är ännu oklart. Elever ska dock fortsatt ha möjlighet att be i skolan, enligt S-ministrarna. "

 https://www.expressen.se/nyheter/valloftet-fran-s-bort-med-religiosa-friskolor/

Är den skola som har utrymme för böner på skoltid "icke-konfessionell"?🤔

kamera0710
2018-03-13 11:51
#36

SD är upprörda över förslaget att förbjuda religiösa friskolor:

"Att förbjuda väl fungerande skolor för att några få inte sköter sig, och inte följer att utbildningen skall grundas på icke konfessionell grund samt västerländska kristna värderingar, är ett skämt", skriver deras skolpolitiska talesperson, i ett pressmeddelande.

http://www.ystadsallehanda.se/tt-inrikes/s-forbud-mot-religiosa-friskolor-far-kritik/

kamera0710
2018-03-13 16:13
#37

KD:s Sara Skyttedal är också upprörd och skriver på twitter:

"Väldigt tydligt tecken på svensk religiös analfabetism att straffa alla konfessionella friskolor istället för att göra skarpa insatser mot religiös extremism. Märklig populism som inte går att tolka som annat än ett tydligt slag mot religionsfriheten."

https://twitter.com/skyttedal/status/973516098208493568

[Göstage]
2018-03-13 16:40
#38

Men Socialdemokrater för tro och solidaritet tiger som muren. Utåt.

[Göstage]
2018-03-13 19:45
#39

#36 Citatet återfinns inte i den länkade artikeln, men däremot här.

[Göstage]
2018-03-14 09:48
#40

#38 Så kom det då en reaktion, och det var den förväntade: " Det finns mig veterligen inga belägg för att religiösa friskolor skulle bidra till ökad segregation. Religiösa friskolor attraherar elever med skilda nationaliteter från väldigt olika bakgrunder, säger Ulf Bjärred, ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet."---

http://news.cision.com/se/socialdemokrater-for-tro-och-solidaritet/r/elever-ska-vara-fria-att-forma-sin-egen-uppfattning,c2471495

kamera0710
2018-03-14 11:41
#41

Centerpartistiska Hallands Nyheter är på ledarplats upprörda och tycker att det bedrivs en fördomsfull hetsjakt på religiösa friskolor. Deras förfasade kommentarer om att kritiken mot dessa skolor handlar om tro och inte vetande känns i alla fall mest tragikomisk.

http://www.hn.se/%C3%A5sikter/ledare/f%C3%B6rdomsfull-hetsjakt-p%C3%A5-religi%C3%B6sa-friskolor-1.5374806

Annons:
m2studio
2018-03-14 12:12
#42

Tänk bara om det skulle bara 20% av alla religiösa familj i världen låter deras barn vara ifred och inte på verka deras tanker inom religion och dessa religiösa kulturarv då hade inte vi några attack från Islamister i världen och gruppen ISIS och liknande hade aldrig existerat. 

Kanske inte hade våran dörrklockan ring dem 55 gånger under 30 år i Sverige från Jehovas vittnen heller.

Kanske inte hade många krigar ägt rum och kanske även Hitler inte varit fientligt med Judar heller. 

Det värsta är att man kan nämna 1000 tals sådana "kanske".

Karl Marks sa att religion är liksom Opium för folket, men vi har lärt oss att utan Opium livet lär blir mycket svårt, eftersom ex. själva Opium används för att man vinner Morfin och använda i många området för medicinska behov.

Om vi bokstavligt tolka religionen som Opium, så om man vet hur man ska använda Opiumet då den inte är skadligt t.o.m. mycket viktigt och nyttig för våran medicinska behov, Men om man använder Opiumet som knark då det är värsta som finns bland alla knark jag har läst om. 

Religiösa människor inte är farliga, inte är onda heller, finns inget fel med heller, MEN där i mot fanatiker är så tycker jag. Det spelar ingen roll vilken religion, alla fanatiker är likadana och är skadliga för samhälle tycker jag.

De som skickar sina barn till religiösa skolor räknas fanatiker i min opinion, eftersom barn inte kan förstå vad som är rätt och fel. Jag tycker att barn som gillar sådana skolor, ska välja studera religion efter gymnasium examen och inte före det.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Göstage]
2018-03-14 13:26
#43

#36 En viss skillnad mellan SD:s ståndpunkt och deras väljares…

"Sett till partisympatier vill 95 procent av dem som sympatiserar med Sverigedemokraterna förbjuda religiösa friskolor. Bland de borgerliga partiernas väljare är endast 67 procent för ett förbud och bland dem som sympatiserar med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill i snitt 77 procent förbjuda religiösa friskolor."---

https://www.svt.se/nyheter/val2018/tre-av-fyra-svenskar-vill-forbjuda-religiosa-friskolor

kamera0710
2018-03-14 14:35
#44

#43 Ja, jag såg att flera partier går i otakt med sina väljare på denna punkt.

[Göstage]
2018-03-14 20:26
#45

Borås stad är inte överens med Skolinspektionen om etableringen av en islamisk skola från samma förening som omdiskuterade Römosseskolan i Göteborg.

"Borås stad begär prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen för att stoppa islamiska skolan. i sin överklagan trycker de på att skolan kan innebära en ökad segregation.

Borås stad vill pröva Skolinspektionens godkännande av Föreningen islamiska skolans ansökan om att driva skola, skriver Borås Tidning. Därför begär de nu prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/boras-stad-overklagar-beslut-om-islamiska-skolan

[Göstage]
2018-03-15 23:56
#46

#45 Fil. dr Mona Lagerström anser att Borås stad lämnats i sticket inför planerna på etablering av en islamisk friskola med anknytning till välkända aktörer. Hon skriver: 

"Borås för en heroisk kamp mot dessa entreprenörer men motarbetas av rättsväsendet. Borås bör få regeringens hjälp."---

Debattartikel i Borås Tidning om Römosseskolan och etableringen i Borås:

http://www.bt.se/debatt/vad-vill-mannen-bakom-islamiska-skolan/

72mm
2018-03-17 12:03
#47

Nu har jag inga egna barn (tack och lov) så jag är inte berörd personligen av frågan, men här står jag faktiskt på islamisterna/KD och SD-ledningens sida. 

Föräldrar borde ha rätt att sätta sina barn i den skola de anser vara bäst. De borde även ha rätt att kunna betala ett premium för detta. Vi borde ha läroplikt istället för skolplikt. 

Dessutom borde de ha rätt att, genom sitt skolval, segregera sina barn från de delar av samhället de anser vara skadliga. Multikultur innebär ju segregation per definition. Ska man nu nödvändigtvis tvinga på människor ett multikulturellt system så måste man åtminstone ge dem friheten att välja de delar de vill.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2018-03-17 15:21
#48

Jag är tveksam till om religiösa friskolor utgör något större problem.. iomed att vi haft sådana i något hundra år!

Utan jag är mer tveksam till det finasiella upplägget, samt hur ansvaret fördelas!

Iallafall så är både grundskola och gymnasium numer kommunaliserad, dvs kommunpolitiker har ansvaret.. men de har inte hand om pengarna!

Så för sjutton låt föräldrar välja vilken skola de vill till sina barn.. och låt dem sen betala för detta, det har fungerat förut.

Iallafall våra folkvalda skolpolitiker kan då planera så gott de kan för den kommunala skolan.

Om de inte kan detta så väljer vi andra politiker i nästa val!

Och alla föräldrar som vill sätta sina barn på friskolor kan då söka bidrag till skolavgiften från den kommunala budgeten.

Och jag menar att kommunpolitker sällan har svårt för att ge medel till skolor som faktiskt fungera oavsett om de är grundade på olika konfessioner, så länge de följer skollagen.

Aså vi har haft både Katolska och Judiska friskolor i det här landet sen iallafall hundra år, så jag betvivlar hur som helst att Islamiska sådana vore ett värre problem.. för det är väl det som hela debatten handlar om?

Ett mycket värre problem är mest troligt när privata företag startar friskolor och anser att pengarna gör bättre nytta på Caymanöarna/Malta/annat ställe än i skolan.

Oså har vi promejaset med John Bauerskolorna WTF, de bara lade ner och kommunpolitiker över hela landet fick stå där med skägget i brevlådan.. iomed att de var ansvariga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/JB_Gymnasiet

Om man säger som så.. Kommunpolitiker som inte sköter sitt uppdrag blir sällan omvalda.. så då är det lixom inte heller mer än rätt att aktieägarna fick ett ekonomiskt ansvar iallafall i fyra år, för skolan?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
72mm
2018-03-17 16:18
#49

#48 "Så för sjutton låt föräldrar välja vilken skola de vill till sina barn.. och låt dem sen betala för detta, det har fungerat förut."

Undrens tid är tydligen inte förbi, men amen på det Zepp!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2018-03-17 16:33
#50

Mm.. prexis, jag är för en allmän skattefinansierad skola och att den styrs av folkvalda politiker!

Jag är inte lika mycket för att skolor skall styras av folk som skattar på Malta/Caymanöarna/Panama!

Hur jävla svårt är det egentligen att kräva skatteskrivning i Sverige????????

Menna, hur skulle det se ut med friskolor skatteskrivna i SaudiAarabien, då blev det om inget annat ett j*vla liv!

Såå.. altså man får rensa framför sin egen dörr innan man klagar på¨skolor med muslimsk konfession!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Denna kommentar har tagits bort.
kamera0710
2018-03-19 05:25
#52

#51 Har du problem med att HBT-personer lyckats kämpa sig till ett antal rättigheter? Anser du rentav att homosexualitet bör sjukdomsklassas igen?

Zepp
2018-03-19 23:52
#53

Jag har varken problem med feminism eller HBTQ!

Utan jag är för en allmän skattefinansierad skola lika för alla oavsett kön, religion eller sexuell läggning!

Har du problem med det.. får du nackdelar av det, jag är däremot mot speciella skolor för A-lagare eller andra udda individer.. framförallt sådana som inte ser till varje barns behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2018-03-20 11:30
#54

"Utan jag är för en allmän skattefinansierad skola lika för alla oavsett kön, religion eller sexuell läggning!"

"Så för sjutton låt föräldrar välja vilken skola de vill till sina barn.. och låt dem sen betala för detta, det har fungerat förut."

Ska skolan vara skattefinansierad  och så "lika för alla" det bara går eller ska föräldrar själva kunna välja och betala för utbildning? Du drar åt flera håll samtidigt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2018-03-20 22:13
#55

Du har en poäng,, även om min inlaga lixom kanske inte gick fram till dig?

Dvs det är och förblir ett av våra problem främst vad gäller skolan!

För i dag ser det inte så ut, för man får välja skola, pengarna följer då med.. men likt förbannat så är det kommunpolitikerna som är ansvariga för den allmänna  skolan.

Såå.. skall vi fortsätta med fria skolval så skall iallafall kommunpolitikerna inte längre vara ansvariga för skolan utan aktieägarna i de företag som föräldrarna väljer att sätta sina barn i!

Helst såg jag att alla aktieägare på hela börsen vore ansvariga, dvs betalningsansvariga.

Dvs vi kan inte ha två olika system för skolan.. antingen så är politikerna ansvariga då skall de då oxå ha alla pengarna, elelr så är börsen ansvariga, dvs alla aktieägare.

Och ansvaret skall iallafall sträcka sig så långt som en fullvärdig utbildning varar, dvs iallafall i 12 år!

Dvs det skall lixom inte ens finnas en möjlighet att lägga ner en skola om man inte kan betala för resten av utbildningen för de elever man tagit emot!

Då får man köpa de tjänsterna från kommunen eller andra sk fria böörsnoterade skolor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
72mm
2018-03-20 23:14
#56

"För i dag ser det inte så ut, för man får välja skola, pengarna följer då med.. "

Vilket betyder att incitamentet för skolan blir att skaffa elever, inte producera utbildning. 

"Dvs vi kan inte ha två olika system för skolan.. antingen så är politikerna ansvariga då skall de då oxå ha alla pengarna, elelr så är börsen ansvariga, dvs alla aktieägare."

Ja, för att låta föräldrar vara ansvariga skulle givetvis vara helt vansinnigt, individuellt ansvar är inget vi vill veta av i Sverige inte. Sedan så är inte "börsen" detsamma som "alla aktieägare".  

"Dvs det skall lixom inte ens finnas en möjlighet att lägga ner en skola om man inte kan betala för resten av utbildningen för de elever man tagit emot!"

Att verksamheter får lägga ner är något sunt och bra. Det är så marknaden rensar ut dysfunktionella företag. Dvs, det är så det skulle fungera om det fanns en fri marknad.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2018-03-22 22:34
#57

Mm, jag såg nog att pengarna följde med eleverna från skolan som blev nedlagd till den skolan som sen fick ta över ansvaret ioförsig!

Dvs då får aktieägarna släppa tillbaka en del från det de redan fått, dvs man bör ta långsiktigt ansvar för vår skola.

Att marknaden mest styrs av utdelningen på investerat kapital är en sak och rätt sunt när det gäller viss verksamhet, men skolan är av avgörande betydelse för vårt samhälles utveckling.. den kan knappast styras bäst på grund av avkastningskrav på kaptial.

Utan den viktiga faktorn är utbildningen kvalitet!

"Elever som gått i en kommunal gymnasieskola klarar sig bättre på högskolan än elever från friskolor, trots att friskolorna ger högre betyg, visar en ny rapport från Skolverket."

http://www.dagensarena.se/innehall/friskolor-hogre-betyg-samre-prestation/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-03-24 12:18
#58

Sofie Löwenmark ser brister i Socialdemokraternas tankar om förbud mot religiösa friskolor:

"Socialdemokraternas förslag om förbud mot religiösa friskolor är välkommet. Men varken Laboraskolan eller Vetenskapsskolan är konfessionella på papperet och kommer därför att kunna fortsätta sin verksamhet.

Det är ett underbetyg till politiken att varken dagens lagstiftning eller S-förslaget rår på de mest oönskade elementen i svensk skola."

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/skolorna-far-fortsatta-hjarntvatta-sina-elever/

Zepp
2018-03-24 13:01
#59

Förslaget om att förbjuda konfessionella skolor är ett slag i luften och mest ämnat att vinna röster i nästa val!

För det första så har vi lagstiftning redan mot konfesionell diskriminering och otillbörlig påverkan.. men ingen som hindrar att skolmedel överförs till lågskatteländer!

Såå en lagstiftning som tvingar statliga pengar att investeras i skolan vore på tiden!

En annan lagstiftning som borde komma fram som ett regeringsförlag är att man avslutar kommunernas ansvar för skolan.. antingen så är kommunerna ansvariga eller så låter vi marknaden/IS/andra bestämma vart våra skattepengar skall skickas till!

Dvs antingen så tar vi ifrån kommunpolitkerna ansvaret för skolan och då kan vi då överlåta det till marknadskrafterna/IS/andra extrema religiösa sekter.

En annan grej jag vill genomföra som lagförslag.. föräldrarna skall vara ansvariga för skolan, dvs de skall tvingas att delta i skolans styrelse,, vid vite, om de inte tar sitt ansvar och lägger åtskilligt av tid på det!

Ett annat alternativ.. hur hemskt som helst är att vi väljer kommunpolitiker som får lov att sköta hela grejen med skolan samt då oxå får dels hela skolpengen så att de kan planera för en allmän och lika skola för alla oavsett konfession.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-04-30 07:06
#60

Inte bara i friskolorna det förekommer religiös indoktrinering:

"En anmälan till Skolinspektionen har gjorts om att det på två skolor i Vingåker förekommer bön och läsning av Koranen i samband med modersmålsundervisning. Stefan Bohlin, som är rektor på en av skolorna, tar uppgifterna på stort allvar."---

"Han påpekar att det inte är något konstigt med att ta upp de olika världsreligionerna i religionsundervisningen. – Men vi upplåter inte rum för bön eller specialstudier av Koranen. Om det förekommer måste det omedelbart stoppas. Det står i läroplanen att undervisningen ska vara icke konfessionell, säger Stefan Bohlin."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/skola-utreder-anmalan-om-religiosa-inslag-i-modersmalsundervisning

kamera0710
2018-05-08 06:51
#61

När jag gick grundskolan i början av 80-talet fick en lågstadieklass en kristen fundamentalist som lärare (hade henne inte själv). Hon ägnade sig åt en hel del predikan åt barnen om vikten av att följa den kristna vägen och fick sparken efter några månader. Hon krävde en miljon i skadestånd, men det fick hon inte.

[Göstage]
2018-05-08 07:06
#62

Så "lägligt" att det i whataboutismens namn fanns ett exempel på en kristen fundamentalist från början på åttiotalet att åberopa för att belysa dagens problem. 😉

Men visst, risken att religiös indoktrinering flyttar ut till annan verksamhet när och om de religiösa friskolorna avskaffas finns, oavsett om den stängda skolan tillhört Livets Ord eller muslimska brödraskapet. Nöjd nu?

Edit.

Annons:
kamera0710
2018-05-08 07:13
#63

#62 Ville snarare belysa att "vanliga" skolor verkar bättre på att sätta ner foten och snabbt ta tag i problemet de gånger det uppstår, nu som då.

[Göstage]
2018-05-08 07:18
#64

#63 "Verkar" - har du exempel på det i nutid, eller är det bara en "from" förhoppning?

[Hayabusa]
2018-05-08 07:19
#65

"”Många av dörrarna var söndersparkade. Korridoren som leder genom verksamheten är kal och tömd på allt material för att det inte skall finnas några tillhyggen. I ett av klassrummen rådde totalt kaos eftersom böcker och papper var sönderrivna och kastade i hela klassrummet”, skriver inspektörerna enligt Sydsvenskan"

Avdelningen: Det behövs ingen "kristen fundamentalist" för att stämningen ska bli aningen dålig…

kamera0710
2018-05-08 07:22
#66

#64 Rektorn i ditt exempel verkar ju glädjande nog ha reagerat direkt, de stora problemen verkar ju inte oväntat vara de konfessionella skolorna. Sedan kanske det finns ett mörkertal även när det gäller "vanliga" skolor.

Det intryck jag får är i alla fall att "vanliga" skolor är mycket bättre på denna punkt. Om någon har andra uppgifter så länka gärna.

[Hayabusa]
2018-05-08 07:42
#67

Faller kanske under "Någon slags vedertagen sanning" :)

[Göstage]
2018-05-08 07:43
#68

#66 Han verkar alls inte "ha reagerat direkt", han vaknade till när han fick veta att det gjorts anmälan till skolinspektionen, och då blev det eld i baken, eller åtminstone full verksamhet på pratkvarnen.

Så istället för att ge konkreta exempel vill du att andra skall motbevisa din subjektiva uppfattning? Du har förstås ha rätt att ha vilka "intryck" du vill, men det är inte mycket till verklighetsunderlag om du inte kan styrka dem.

[Hayabusa]
2018-05-08 11:04
#69

#68 Instämmer. Att blanda ihop "jag får intrycket att…" med "andra uppgifter"  blir märkligt eftersom det, faktiskt, ger meningen att ett "intryck" = fakta.

Annons:
kamera0710
2018-05-08 14:56
#70

#68 Som sagt, kanske finns det ett mörkertal om hur det förhåller sig. Och naturligtvis måste man skilja på intryck och fakta. Hur det än ligger till är det ju bra om det kommer upp i ljuset.

[Göstage]
2018-05-08 20:19
#71

Här har du en länk på det du efterlyste - ett alldeles färskt exempel på religiös mobbning i en icke religiös skola.

"Sexåringar retas för att de äter fläsk och har kortbyxor. Nu varnar en skola i Haninge för att religiös mobbning pågår i förskoleklassen. En förskoleklass på en grundskola i Haninge kommun i södra Stockholm har skickat ut ett brev till föräldrarna för att upplysa om mobbning kopplad till religion. I brevet framgår att vissa barn i förskoleklassen, i åldrarna sex till sju år, blivit retade för sina matvanor och kläder: ”En del barn har blivit retade för att de äter vissa livsmedel som fläskkött samt för deras kläder (exempelvis att de bär shorts eller att vuxna inte bär slöja). I skolan belyser vi allas lika värde oavsett religion, etnisk bakgrund, sexuell läggning, ålder, kön eller ursprung”, går det bland annat att läsa i brevet som först uppmärksammades av frilansjournalisten Joakim Lamotte."---

https://www.expressen.se/nyheter/sexaringar-som-ater-flask-mobbas-skolan-ber-om-hjalp/

Zepp
2018-05-11 19:37
#72

Jamenjösses  altså, utan blasfemiska tecken eller insunationer, hade ett år en lärare som var frireligiös och som oftast påpekade att de flesta svar fanns i Bibeln!

I övrigt så var hon ung och oerfaren som lärare,, vi skämtade om att man kan skriva Jesus som svar i matteproven för att få rätt utifall man inte visste!

Menna,, jag var så ung på den tiden så jag har lixom ingen koll, misstänker att hon var del av Pingstkyrkan/Maranatha/liknande?

Skit samma, jag överlevde även det året.. i övrigt så var hon trevlig… duglig lärare i de flesta ämnen!

Oandrasidan.. ponera att någon lärare/lärarinna är Whabist.. sicket jävla liv det skulle bli i dag?

Odå får jag väl säga som tidigare, jag överlevde det året iallafall, det blev lite av ett skämt med all den där övertygelsen., det fick nästan motsatt verkan och vem vet, det kan vara som så att bekantskapen med en sådan religiös övertygad person gjort att jag i dag är Ateist?

Och jag är såpass gammal att jag minns hur det vara när man skulle lära sig psalmer och annat utantill i det som då hette kristendomsundervisning.. samma skit där, mest pådyvlande av traditionella trossatser.. främst liturgin!

Dvs jag överlevde således även den indoktrineringen och kom ut som fullödig ateist½!

Dvs jag har lixom inte så jättemycket att klaga på när det gäller konfucionell uppfostran.. och på något sätt så inbillar jag mig att det var bra kunskap iallafall på den tiden?

Dvs jag fick kunskap om den då statliga kristna religiösa kyrkan/tron.. tada vilket då ledde till att jag gick ur kyrkan så fort jag blev myndig!

Oandrasidan, innan dess så konfirmerade jag mig.. prästen som konfirmerade mig var hur som helst en trevlig person!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Carmarino
2018-05-29 14:39
#73

Innan friskolor beviljas tillstånd ska en utökad prövning av ägarna och företagens ledning göras.

Det anser en majoritet i riksdagens finansutskott.

En utskottsmajoritet bestående av S, MP, V, M, L och KD ställde sig bakom regeringens proposition, medan C och SD var emot.

Propositionen innebär att Skolinspektionen ska pröva om friskoleföretagens ägare och dess ledning har den erfarenhet eller insikt som krävs för verksamheten. Det ska också prövas om ägarna utifrån sina ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt är lämpliga.

Den utökade prövningen gäller förutom för friskoleföretag även vissa omsorgsföretag. De ska prövas av Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) och kommunerna.

https://www.vk.se/2366859/stod-for-ny-agarprovning

Lite märkligt att SD var emot. De brukar väl propagera för att avskaffa friskolorna?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-29 15:21
#74

#73 Kanske är just orsaken till att SD är emot en prövning av ägare och ledning att de vill avskaffa de religiösa friskolorna helt och hållet?

Carmarino
2018-05-29 16:04
#75

#74 Tänkte också på det, men i så fall hade det väl varit bättre att börja med att strama åt tillstånden, och sedan jobba för att avskaffa friskolorna helt?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-29 16:29
#76

#75 Jag har nog fel i om att SD vill slopa de religiösa friskolorna.

https://nyheter24.se/nyheter/politik/904958-sverigedemokraterna-vill-ha-kvar-religiosa-friskolorna

Annons:
Carmarino
2018-05-29 17:51
#77

#76 Fast de säger ju emot sig själva en aning:

Sverigedemokraterna vill istället utöka antalet icke föranmälda inspektioner på skolor, och stoppa nya religiösa friskolor från att starta. 

– Vi står fast vid att inga nya skolor skall nyetableras innan de nya reglerna om tillstånd och tillsyn är på plats på Skolinspektionen, säger Jakobsson.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
2018-05-29 21:47
#78

Aså vi har haft friskolor här i landet i hundratals år som fungerat finemang, tex katolska skolor, engelska skolor, judiska skolor, internat och litta till!

Grejen är/var väl att när man slopade den statliga skolan/dvs egentligen den politiska kontrollen så har det barkat åt helvete!

Menna, nu finns det altså även dåligt skötta statliga/kommunala skolor.. men på den tiden kunde föräldrarna göra skötseln av skolan till en fråga inför valet!

Usch då sådant kan vi ju inte ha så nu får vem som helst starat en skola.. så slipper vi att göra det till en fråga inför valet till kommunfullmäktige!

"JB Gymnasiet (tidigare John Bauergymnasiet) var ett svenskt skolföretag, som grundades 2000 och gick i konkurs 2013. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/JB_Gymnasiet

Aså om ansvariga skolpolitiker vill köpa in tjänster från olika friskolor, de förekommer som regel mest i storstäder så är det en sak.. har de då jävligt dåligt koll så väljer vi andra politiker nästa val.

Problemet i dag är att inga politiker är ansvariga.. utan det är föräldrarna… en reform av Alliansen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2020-12-07 18:08
#79

Den välkände författaren och islamologen Sameh Egyptson anser att det är hög tid för socialdemokratin att ta sitt ansvar och ser till att sluta stötta de islamska skolorna.

"Religiös indoktrinering är centralt för skolornas mål. Enligt statistiken hade Römosseskolan år 2019 endast 39,3% lärare med lärarlegitimation (genomsnittet i Sverige är 70,1%). Man kan undra vilka yrkesfärdigheter övrig personal har?

Hur ska elever som går i dessa skolor lära sig att värna ”våra demokratiska värderingar” som de socialdemokratiska ministrarna talar om? De växer upp med islamism, en extremistisk ideologi, som ideal."---

"Det är dags att Socialdemokraterna erkänner sina misstag, stoppar sitt stöd till islamister och stänger de kommunalt finansierade islamiska skolorna. Det är Socialdemokraternas ansvar att ta itu med den björntjänst som de har gjort det svenska samhället. Är man på riktigt intresserad av att förhindra, och inte gynna, framväxten av parallella samhällen bör man arbeta förebyggande och erbjuda alla svenska barn en skola där ”våra demokratiska värderingar” genomsyrar verksamheten.

Det är dags att gå från ord till handling, socialdemokrater."

https://www.expressen.se/debatt/sa-banade-s-vag-for-islamisternas-skolor/

Det är dags att S erkänner sina misstag, stoppar sitt stöd till islamister och stänger de skattefinansierade islamiska skolorna. Det är ert ansvar – ni gjorde samhället en björntjänst, skriver forskaren Sameh Egyptson.
kamera0710
2020-12-07 19:07
#80

Någon som har närmare koll på vad som kan göras med nuvarande lagstiftning, angående den länkade debattartikeln i #79? Har försökt sätta mig in i detta, men blir inte mycket klokare.

Pyttelite
2020-12-07 19:26
#81

#80: Det är väl snarare så att det måste till en tillsynsmyndighet som stävjar och ser till att de olika friskolorna efterlever skolplanen.

Tyvärr har det funnit en hel del naiva människor som inte velat se.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kamera0710
2020-12-07 19:41
#82

#81 Räcker nuvarande lagstiftning för att uppnå detta eller krävs det ändringar?

Pyttelite
2020-12-07 19:43
#83

Här finns en annan debattartikel med förslag och då inte bara med islamiska förtecken.

Jag vet inte om det finns redskap men att man inte utnyttjar dom eller om lagstiftning är för slapp men visst är det märkligt hur långt det kan gå.

https://www.expressen.se/debatt/l-gor-det-enklare-att-stanga-religiosa-skolor/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


I dag tillåts skolor fortsätta som vanligt när de åtgärdat brister. Liberalerna föreslår att skollagen ändras för att enklare kunna återkalla tillstånd.
  • Redigerat 2020-12-07 20:20 av Pyttelite
Annons:
kamera0710
2020-12-07 19:52
#84

#83 Så lagändringar krävs enligt liberalerna. Men om jag förstått det rätt har partiet varit drivande när det gäller nuvarande lagstiftning. De har som bekant suttit 8 år i utbildningsdepartementet.

Anser du att nuvarande lagstiftning behöver ändras för att komma till rätta med dessa problem?

[Göstage]
2020-12-07 20:18
#85

#79 Du behöver inte ha dåligt samvete om du inte lyckas sätta dig in vilka åtgärder som skulle behövas. Värre är då att Socialdemokraterna verkar lika villrådiga, trots att det faktiskt var de som gjorde de i artikeln refererade överenskommelserna med muslimska brödraskapet via sin gren Broderskapsrörelsen (idag Socialdemokrater för Tro och Solidaritet) och därmed skapade förutsättningar för bidragsflödet.

Och visst är det fantastiskt att liberalerna har absolut majoritet i fråga om utbildningsväsendet i vårt land och styr med järnhand? Inte minst med tanke på att S och MP suttit i regeringsställning i sex år.

  • Redigerat 2020-12-07 20:30 av [Göstage]
Pyttelite
2020-12-07 20:24
#86

#84: Jag refererade till en debattartikel och det finns säkert olika uppfattningar inom liberalerna.

Min uppfattning som bara grundas på denna debattartikel är att kriterierna är för vaga.

Självfallet måste man ange konfessionell inriktning och det ska inte vara valbart.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-12-07 20:34 av Pyttelite
kamera0710
2020-12-07 20:47
#87

#85 Men nuvarande lagstiftning är väl samma som under alliansen, med stöd av SD och de "gamla" allianspartierna.

Pyttelite
2020-12-07 20:50
#88

#87: Här finns förslag från regeringens senaste utredning i ämnet.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/01/sou-201964/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kamera0710
2020-12-08 05:56
#89

Jan Guillou i söndags:

"Ofrivilligt komisk framstår partiledaren Ulf Kristersson (M) när han från morgontidningens debattsida spänner arga blicken i oss och aviserar krafttag mot islamistisk terrorism. Armarna i kors signalerar manlig beslutsamhet. Den illa sydda kavajen skrynklar sig kring hans späda överarmar. Det blir inte stenhård kille, som moderaternas PR-avdelning tänkte sig när de tillhandahöll bilden. Det blir musen som röt."

"Vad gäller skolan nöjer han sig nämligen med att föreslå att elever med 'ickedemokratiska värderingar' ska uppspåras genom angiveri och säkerhetspolisiära insatser. Samt, mer självklart, att alla skolbarn ska delta i undervisningen 'i såväl idrott som religion och historia'.

Lika lätt som det är att hålla med om det senare förslaget, lika motbjudande framstår det förra om angiveri och politisk polis i skolan.

Pudelns kärna ligger dock på annan plats. Kristersson har intet att säga om förekomsten av religiösa privatskolor. Detta trots flerfaldiga och upprepade skandaler i islamistiska skolor. Kristersson kan inte vara omedveten om att själva affärsidén med islamistiska skolor är just islamism. Till och med en av Kristerssons tidigare partikamrater i riksdagen, Abdirisack Waberi, notorisk organisatör av ett parallellt skolsystem, förekommer i det ena skandalen efter den andra.

Ändå har Kristersson inga invändningar mot förekomsten av vissa privatskolor med uppsåtligt antidemokratisk pedagogik. Där hans förslag till angiverisystem för övrigt inte skulle fungera.

Så varför smyger han med de islamistiska skolorna? Självklart därför att Moderaterna är helt och fullt för en privatiserad och marknadsstyrd skola där medelklassens barn kan få bättre undervisning än fattiga barn. Då får man stå ut med en och annan Abdirisack som en liten sidoeffekt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kRMv69/religiosa-friskolorna-ar-nagot-kristersson-valjer-att-smyga-med

Ofrivilligt komisk framstår partiledaren Ulf Kristersson (M) när han från morgontidningens debattsida spänner arga blicken i oss och aviserar krafttag mot islamistisk terrorism. Armarna i kors signalerar manlig beslutsamhet. Den illa sydda kavajen skrynklar sig kring hans späda överarmar. Det blir inte stenhård kille, som moderaternas PR-avdelning tänkte sig när de tillhandahöll bilden. Det blir musen som röt. 
kamera0710
2020-12-08 06:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Bra fråga till Roger Haddad.

Annons:
Pyttelite
2020-12-08 07:43
#91

#89: Varför läser du inte den statliga utredningen om religiösa friskolor istället?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-12-08 07:45
#92

#85 Nog är det märkligt. Med andra ord så får Sverige dras med det skolsystem & den islamism som vi har idag.

Eftersom:

1: Det är borgarnas fel, särskilt L
2: En vänsterregering kan inget göra, de är bundna till händer & fötter

Pyttelite
2020-12-08 07:48
#93

#92: Du verkar heller inte läst den statliga utredningen och tillhörande förslag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-12-08 07:50
#94

#93 Nej, det har jag inte. Det var mer ett konstaterande av hur det ser ut i verkliga livet.

Pyttelite
2020-12-08 07:51
#95

#94: Då tycker jag att du ska läsa den eftersom du är intresserad av ämnet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-12-08 07:57
#96

#95 Statliga utredningar har Sverige gott om men "Handling säger mer än ord".

[Hayabusa]
2020-12-08 07:59
#97

604 sidor Statlig Utredning…👀

Annons:
Pyttelite
2020-12-08 08:12
#98

#97: Så du menar att du orkar inte läsa den men att oja sig på nätet funkar bra?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-12-08 08:26
#99

#98 Det är 604 sidor statlig utredning att läsa igenom, analysera och därefter (eventuellt) ansöka tillstånd hos Pyttelite om att få yttra sig.

Många är rösterna om Sveriges skola och dess system. Debatten förefaller ha pågått länge där alla skyller på "någon annan". Ska jag tro dig, Pyttelite, så ska denna utredning få slut på "ojandet"…

Pyttelite
2020-12-08 08:38
#100

#99: Nejdå du behöver inte söka tillstånd om att yttra dig hos Pyttelite men ska man diskutera ett ämne som politik ska man väl ändå ta med de instrument som vi har i vår demokrati och inte bara kasta skit åt båda håll tycker du inte det?

I länken jag refererade fanns det en sammanfattning och en av punkterna var:

Ett etableringsstopp ska innebära att det efter ett visst datum inte ska lämnas godkännande till enskilda huvudmän som vill bedriva verksamheter med konfessionell inriktning. Befintliga verksamheter får finnas kvar under förutsättning att huvudmannen före den 1 juli 2023 dels har anmält till tillsynsmyndigheten att verksamheten har en konfessionell inriktning, dels faktiskt har påbörjat verksamheten och i den tagit emot elever för utbildning.

Så du behöver inte läsa de 604 sidorna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-12-08 08:48 av Pyttelite
[Hayabusa]
2020-12-08 08:47
#101

#100 Ansöker tillstånd om att få yttra mig.

kamera0710
2020-12-08 11:42
#102

#92 Naturligtvis är det alliansens lagstiftning som gäller, så länge den har riksdagens stöd. Regeringen kan inte ensam stifta lagar som inte har riksdagsmajoritetens stöd.

(En liknande händelse under alliansregeringens andra mandatperiod: De rödgröna och SD i riksdagen körde över regeringen och minskade anslaget till regeringskansliet.)

Pyttelite
2020-12-08 11:44
#103

#102: Fast om utredningen går i lås vem är det då som ansvarar för att få stopp på eländet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kamera0710
2020-12-08 11:47
#104

#103 Om riksdagsmajoriteten röstar för en lagändring är det den nya lagen som gäller. Vi får se om det blir så.

Annons:
Pyttelite
2020-12-08 12:03
#105

#104: Viktigt är också vad remissinstanserna svarat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-12-08 12:04
#106

#102 Med andra ord så var min korta analys korrekt?

Pyttelite
2020-12-08 12:05
#107

#106: Nej, lagstiftningen om friskolor står samtliga bakom- utom SD då.

I vilket fall är det inget som alliansen skapat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kamera0710
2020-12-08 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

#107 Vad gäller religiösa friskolor är det väl fortfarande detta som gäller.

[Hayabusa]
2020-12-08 12:10
#109

#107 Anhåller om att få yttra mig.

[Hayabusa]
2020-12-08 12:19
#110

Allt medan Pyttelite tiger som muren så vågar jag på mig en korrektur av #92:

Med andra ord så får Sverige dras med det skolsystem & den islamism som vi har idag.

Eftersom:

1: Det är samtliga partiers fel - utom SD.
2: En vänsterregering kan inget göra, de är bundna till händer & fötter
3: En statlig utredning är gjord
4: Väntan

kamera0710
2020-12-08 12:21
#111

#110 Ja, vi får väl invänta lagförslaget och se om det får stöd från riksdagens majoritet.

Annons:
Pyttelite
2020-12-08 12:24
#112

#108: Det är fortfarande regering som bestämmer inte en undersökning av humanisterna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kamera0710
2020-12-08 12:25
#113

#112 Lagar måste ha riksdagsmajoritetens stöd.

[Hayabusa]
2020-12-08 12:28
#114

#111 Och därefter följer det verkligt svåra - att genomföra det i verkliga livet.

Pyttelite
2020-12-08 12:30
#115

#113: Ja men det är inte en mätning av humanisterna som avgör men om vi tittar på den undersökning som gjordes i mars i år? (Framgår inte vilket år) så är det väl en klar majoritet till förbud eller tolkar du ngt annat?

http://humanisterna.se/nyheter/vad-anser-partierna-om-religiosa-friskolor/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Humanisternas enkät till de politiska partierna inför valet i höst.
kamera0710
2020-12-08 12:36
#116

#115 Vi får väl som sagt se vad som händer. Jag gör inga tolkningar utan inväntar de politiska besluten.

Pyttelite
2020-12-08 12:38
#117

#116: Jag tycker att utredningen verkar vara gedigen och pekar åt rätt håll men som sagt den ska beslutas oxå.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-12-09 06:39
#118

"Efter att ha tagit del av det omfattande betänkandet kan man inte undvika att ställa frågan om
huruvida det som möjligen skulle vara en definition av problemen kring nuvarande konfessionella
friskolor överhuvudtaget besvaras och finner en lösning i det betänkande som presenteras. Utredaren,
samt delar av referens- och expertgrupper har intervjuat och besökt ett antal av skolor med
konfessionell inriktning runt om i landet. Myndigheten kan inte i betänkandet finna referenser som
pekar på att det finns problem som kan/bör bemötas med en helt förändrad lagstiftning istället för att
göra insatser och stärka de brister som uppenbarats i nuvarande lag.
Det går heller inte att frångå att direktivens skrivning går väldigt gränsnära till en påverkan av
religionsfriheten, inte endast i Sverige utan även med hänvisning till mänskliga rättigheterna, genom
att eftersträva något som skulle kunna vara en sekulär skola. Påpekas bör att ingen skola, i någon form,
inte någonstans, kan någonsin presentera en ”objektiv och neutral skolform”. En skola måste ha en
utgångspunkt i något och det är detta något som inte kan undvikas genom att hävda att en skola utan
religion blir med automatik ”en bra” skola."

Myndigheten för stöd till trossamfund

Annons:
kamera0710
2020-12-09 06:51
#119

#118 Det där får mig att tänka på de som anser att man ska ha rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter på jobbet, med hänvisning till religiös tro.

Tänk om en förälder skulle säga: "Min religiösa tro gör att jag inte kan skicka mina barn till skolan alls."

Ska detta godtas med religionsfriheten som argument? Nej, anser jag. Det stör mig också att barnperspektivet tycks väga lättare än föräldrarnas önskemål, när dessa mål kan kollidera.

[Hayabusa]
2020-12-09 07:01
#120

#119 Kommentaren från myndigheten visar på att det kanske inte alls blir så enkelt att implementera den inriktning som utredningen, om än vagt, föreslår.

kamera0710
2020-12-09 07:06
#121

#120 Och det är illa, för att uttrycka det milt. Men den debatt som kommit igång om Sveriges skolsystem (som visserligen inte främst handlar om de religiösa friskolorna) kanske kan påverka situationen.

[Hayabusa]
2020-12-09 07:10
#122

#121 Den polariserade situationen. Man bör inse att vi inte är ett land som alltid drar åt samma håll.

Pyttelite
2020-12-09 09:44
#123

#122: Ja det blir intressant att följa och se om man kan hålla fast vid utredningsförslaget.

Skulle vara en fördel oavsett konfession.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2020-12-09 09:45 av Pyttelite
LBB
2020-12-09 13:59
#124

Problemet är väl att vi har religionsfrihet inskrivit i både grund och eu lag.
Kombinera detta med rätten att bedriva friskolor.

Lösningen är väl att bara betala ut skolpeng till de skolor som följer riktlinjerna och stoppa de skolor som inte gör det..inte av religiösa skäl utan för att man inte följer avtalen

Pyttelite
2020-12-09 16:04
#125

#124: Fast det är en dålig ide för vi vill inte ha sådana skolor oavsett vem som betalar och oavsett konfession.

Det leder förr eller senare till fanatism. Låt de ha sina söndagsskolor och endast det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
kamera0710
2020-12-09 16:32
#126

#124 Vi har också vår lagstadgade rätt att starta och engagera oss i politiska partier. Ändå får man inte starta och driva en moderat eller socialdemokratisk friskola.

[Hayabusa]
2020-12-09 16:54
#127

"Om ambitionen är att införa ett etableringsstopp för friskolor med konfessionell inriktning, hur
ska detta avgränsas? Ett etableringsstopp betyder inte, och innefattar inte bara möjliga nya
skolor som man skulle vilja etablera, utan vi ställer oss frågan speciellt med tanke på de redan
existerande friskolorna. Om en sådan skola finner det lämpligt och nödvändigt att t.ex. etablera
ytterligare klasser på t.ex. högstadienivå, vilket skolan i fallet inte tidigare haft, är detta en
nyetablering? Om skolan vill öppna ytterligare en byggnad under samma huvudman på en
annan ort, är detta möjligt?"

Myndigheten för stöd till trossamfund

LBB
2020-12-09 17:12
#128

#125: Så du anser att vi inte ska ha trosfrihet och inte heller möjligheten till friskolor? Men om man däremot följer upp de utbetalningar som görs av skolpeng och bara betalar ut till dem som till fullo uppfyller de villkor som är förknippade med bidragen..ja så kan man reglera utan att inskränka i vare sig trosfriheten eller friskolorna. Alla skolor verkar under samma villkor då.

Pyttelite
2020-12-09 18:57
#129

#126: Hm, visst finns det moderata skolor Lundsberg, … 😀


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2020-12-09 19:49
#130

#128: Trosfrihet och friskolor är helt ok men inte skolor med inriktning på konfession oavsett om det är friskola eller inte.

Det har inte med pengar att göra.

Kanske en lustig tanke då kyrka och skola varit nära förknippad från start men så tycker jag.

Jag förstår att det är en prekär situation eftersom det är föräldraskapets vilja som styr och är man religiös vet man per tro vad som är bäst för sina barn.

Låt barnen bestämma då de blivit myndiga. ( Då de inte är barn längre)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-12-09 21:23
#131

Bona folkhögskola startade i hus som tidigare används för vanartade ungdomar…passande

LBB
2020-12-09 21:25
#132

#130: Där har du ett problem, då en majoritet av oss inser att föräldrarna påverkar sina barn (de gör det ju oavsett vad vi anser)

Men det är klart, både brun och röd socialism ansåg ju att staten ska ha hand om indoktrineringen…..

Annons:
[Hayabusa]
2020-12-10 07:55
#133

"Som utredningen har konstaterat är förslaget om ett förbud mot
nyetablering av skolverksamheter med konfessionell inriktning
problematiskt.
Av betänkandet framgår att bland de existerande skolorna i Sverige med en
registrerad konfessionell inriktning är majoriteten kristna. Därutöver finns
det ca tio muslimska skolor och en judisk skola med konfessionell
inriktning. Ett etableringsstopp innebär enligt utredningens uppfattning att
det med all sannolikhet inte kommer att etableras några skolor med
inriktning mot andra religioner. Enligt utredningens bedömning riskerar
därmed personer som bekänner sig till någon av dessa icke-representerade
religioner att drabbas hårdare av ett etableringsstopp än personer vars
religioner redan finns representerade bland skolor och fritidshem med
konfessionell inriktning."

"DO konstaterar att det av nämnda skäl inte går att bedöma om kravet på
godtagbart syfte är uppfyllt och om förslaget, i så fall, är lämpligt och
nödvändigt för att uppnå ett sådant syfte. Mot angiven bakgrund kan DO
inte tillstyrka förslaget om ett nyetableringsförbud för verksamheter med
konfessionell inriktning."

Diskrimineringsombudsmannen

kamera0710
2020-12-10 12:14
#134

#132 Anser du att indoktrinering är ett stort problem i svenska kommunala skolor?

Pyttelite
2020-12-10 12:24
#135

#133: Är det ett remissvar du citerar så skriv ut det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-12-10 12:41
#136

#135 Oh, är det inte uppenbart? Håller som bäst på med att "plöja igenom" den statliga utredningen samt medföljande betänkande & yttrande från olika förbund, kommuner m.fl. Det sistnämnda är nog så viktigt & intressant, anser jag.

"Här kan du ta del av svaren från dem som har ombetts att svara på remissen SOU 2019:64 Nya regler för skolor med konfessionell inriktning. Övriga yttranden finns tillgängliga på departementet."

Pyttelite
2020-12-10 12:49
#137

#136: Nix det kan ses som ett beslut och det är det inte.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-12-10 13:26
#138

#137 För den som satt sig in i materialet måste det vara uppenbart.

Upp till toppen
Annons: