Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 3878 ggr
Emo
9/17/15, 7:50 AM

Brottsliga gatubarn - vems fel?

Tyvärr finns det många offer för de brottsliga gatubarnen och det drabbar även oskyldiga. Vad säger ni om detta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21428662.ab

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Vanja
9/17/15, 9:38 AM
#1

Men den här artikeln handlar om ensamkommande barn. Skulle knappast kalla det för "importerad brottslighet".  

Detta är barn som flytt från sitt land, sina familjer och allt det känner till. Utan någon som helst form av vägledning.
Dessa barn behöver hjälp, kanske i form av fosterhem, vård eller liknande. De behöver lära sig att hantera saker på andra sätt än vad de gör och förmodligen har gjort i sitt förra hemland. 
De behöver alltså mer undervisning, någon som hjälper och stöttar. Sen är det klart att det inte går att hjälpa alla, eller de mest extrema. Då får man ta ställning till vad som ska ske med dom.

Men att stämpla dem som importerad brottslighet tror jag är fel väg att gå.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Emo
9/17/15, 9:48 AM
#2

#1 Menar du att citat" narkotikabrott, men även stölder och våldsbrott" inte ska räknas som brott? Vad tror du offren tycker?

Import betyder att något kommer hit från andra länder! Menar du att dessa som gör sådant, som polisen betecknar som brott, inte kommer från andra länder?

Dina förslag på hur det ska hanteras är det nog inga fel på men att försöka få en PK-beteckning på företeelsen gör inte offren gladare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Vanja
9/17/15, 9:57 AM
#3

#2 Absolut ska de räknas som brott, de som redan har begått brott eller frekvent begår brott kanske det inte går att göra så mycket åt. Men det behövs jobbas förebyggande med ensamkommande barn så att de lär sig hur det fungerar här istället för att dumpa dem någonstans och hoppas att de klarar sig själva. Alternativt hjälpa dem på plats i deras land, där de har familj, hem och framförallt förstår språket. 

Nej importerad brottslighet låter väldigt illa. Javisst kan man kalla IS-soldaterna som glider över gränsen för importerad brottslighet. Men detta är barn, jag kan lova att jag inte var mycket bättre än vad de är när jag var yngre. Och många jag känner var ännu värre, som nu lever ett vanligt liv. Så nej, jag tycker inte att vi ska kalla de ensamkommande barnen med bekymmer upp över öronen för importerad brottslighet. 

En PK-beteckning?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Maria
9/17/15, 10:06 AM
#4

Import  är ju ett grovt missvisande ord då det i den egentliga meningen föregås av en slags handling som beställning eller liknande.

Vi har absolut inte importerad de här barnen och själva uttrycket tycker jag är vidrigt i sammanhanget.

Att flera av de här minderåriga ägnar sig åt brottslig verksamhet får man som Frost skriver jobba förebyggande med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
1/25/16, 12:36 PM
#5

Ensamkommande "barn" har kanske lärt sig här eller vad tror ni? Import fick inte användas när jag startade tråden men är numera vanligt förekommande på sajten när tråkiga saker inträffar.

http://www.nsk.se/2016/01/25/kvinna-dod-efter-knivattack/

Det verkar vara farligt att arbeta med "barn"

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
1/25/16, 12:39 PM
#6

Ja vi har ju en del skolskjutningar också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Emo
1/25/16, 1:08 PM
#7

#6 Mord med kniv var väl det senaste. Hemskt att läsa i tidningen vad pappan till (den misstänkte) mördaren sa.

http://www.expressen.se/kvallsposten/14-aringens-krav-vill-slippa-tvangsvarden/

Artikeln i Aftonbladet:
http://www.expressen.se/kvallsposten/skolan-hade-forsokt-att-medla-i-konflikten/

Där säger pappan: "– Skolan gjorde inget för att hjälpa honom och upprätta hans heder."

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

_Fisken
1/25/16, 2:08 PM
#8

Löfven och Maggan kallas för naiva. Nu ska iaf inte jag vara så naiv så jag tror att det är problemfritt med att det kommer människor hit från en helt annan värld än den vi har. Givetvis blir det konflikter av varierande art och det blir än värre när asylärenden tar flera år och frustrationen stiger på olika boenden allteftersom månaderna går.  
De måste få nåt att göra! Låt vara att det är lågt betalt, men de måste få en sysselsättning som är vettig. Varför inte låta de studera?

[Bermudas]
1/25/16, 2:17 PM
#9

22 årig kvinna som anställts på hem för ensamkommande knivhuggen till döds av "barn" Nog är det här ett problem.

_Fisken
1/25/16, 2:26 PM
#10

Och jag tror det blir värre…

Emo
1/26/16, 4:53 AM
#11

Antalet naiva verkar minska. Undrar hur mycket mer, som ska till. Fler och fler vill ha ett tryggare samhälle. Varför kan vi inte få det?

http://politik.ifokus.se/discussions/56a637d0ce12c43aae00246e-barn-valdtogs-pa-bad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
1/26/16, 11:58 AM
#12

Nu vågar jag inte skriva mer här eftersom sajtvärden ändrar min text till något annat än det jag skriver och menar. Det blir i fortsättningen på ett ställe där jag känner mig trygg.

Min rubrik löd: Importerad brottslighet - vems fel?

Vi, i vår familj, är inte offer för gatubarn utan för den importerade brottsligheten.

Det kan jag diskutera med andra offer på en sajt där ämnet kan diskuteras seriöst.

OBS Jag står inte för den ändrade texten!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Vanja
1/26/16, 3:59 PM
#13

#12 Du får tycka vad du vill, att kalla gatubarnen (Hur hemska de än må vara) för importerad brottslighet är fel. 
Om du tycker att den enda tillsägelsen från min sida får dig att skriva på andra sajter istället för här, så varsågod.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Farwuq
1/27/16, 3:54 PM
#14

Ännu har inte de sista "naiva" fått upp ögonen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Bermudas]
1/27/16, 3:57 PM
#15

Man har mörklagd att en gruppvåldtäktsman (barn/man marockanskt gatubarn) rymt ! I början av september begick ett gäng illegalt invandrade “gatubarn” en brutal och flera timmar lång gruppvåldtäkt med misshandelsinslag mot en 23-årig kvinna vid Fåfängan ovanför Stadsgårdskajen på Södermalm i Stockholm. Nu uppdagas att den av gärningspersonerna som anses ha varit mest aktiv i våldtäkten rymde för en månad sedan, men rymningen mörklades. Den nu förrymde våldtäktsmannen som saknade ID-handlingar uppgav sig vara minderårig. Han lyckades därigenom undgå att dömas till de mellan fyra och tio års fängelse som brottsbalken föreskriver för grov våldtäkt. I stället blev det några månaders ungdomsvård på ett LVU eller LSU-hem med samma heltäckande service som erbjuds så kallade “ensamkommande flyktingbarn”. Att ha alltför hög rymningssäkerhet på sådana vårdinrättningar, som mer påminner om vandrarhem och hotell än fängelser, anses vara kränkande mot de intagna och därför kunde våldtäktsmannen tämligen enkelt rymma. Fallet är inte unikt. Tvärtom är rymningar från dessa vårdhem mycket vanliga. Rymningen skedde redan för en månad sedan men mörklades, troligtvis enligt den så kallade “kod 291” som tillkommit i syfte att undanhålla sådana uppgifter kring invandrares brottslighet som kan tänkas gynna Sverigedemokraterna. Inte ens den våldtagna kvinnan informerades om att mannen som våldtagit och misshandlat henne rymt. Åklagaren i målet visste heller inget.

Farwuq
1/27/16, 4:04 PM
#16

Fy fanken för PK Sverige.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Bermudas]
1/27/16, 4:15 PM
#17

#15 Men det är naturligtvis väldigt synd om grabben som rymt…jag menar vad har inte han varit med om i sitt liv????? så oerhört tragiskt för ALLA inblandade! Inte bara hon som gruppvåldtogs och misshandlades under flera timmar av de stackars gatubarnen är det synd om. Tur att vi har kod 291, folk är inte andligt mogna nog att visa överseende och förståelse för gärningsmännen! Jag leker polischef Eliasson.

Terra Australis
1/27/16, 4:18 PM
#18

🤮

Enkel biljett till deras hemländer, där kan de odla sin "heder".

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[Nomen Nescio]
8/31/16, 8:23 AM
#19

#15 Fallet tas upp i Uppdrag granskning ikväll den 31 augusti.

(Se även trådarna "Kommun klagar på vuxna barn"  och "Utbildning till ficktjuv".)

Farwuq
8/31/16, 2:26 PM
#20

#18

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
_Fisken
9/1/16, 8:08 AM
#21

Jag knyter an till trådens start daterad ett år tillbaka.
Angående våra "gatubarn" så anser jag att det är Sveriges tafatthet och riktigt usla hantering av dessa "ärenden" som gör att de hemfaller åt brottslighet. Så vi har oss själva o skylla. Med en fastare hand kan de bli bättre medborgare.  Denna fasta och humana hand verkar inte Sverige kunna tillhandahålla. 
 Istället strosar dessa ungdomar runt i våra städer för att VI inte vet vad vi ska göra med dem. Sverige göder o odlar upp denna grupp som kommer att skapa rubriker i tidningarna idag och imorgon.  Skyll inte på ungdomarna. Det är vår reaktion som är felaktig.

Det är bedrövligt tycker jag.

[Nomen Nescio]
9/1/16, 8:40 AM
#22

Det som bekymrar och förvånar är att tillströmningen inte avtar. Jag såg en intervju med några gatubarn i Marocko för något år sedan (ungefär), där Sverige målades upp som ett drömland att komma till.

Några gatubarn borde trots allt ha återvänt och berättat att tillvaron inte är så drömlik som man föreställt sig, men det verkar i så fall inte ha nått fram.

Mot detta kan man invända att tillvaron i Marocko är så tuff att allting är bättre, inklusive sova på gatan i Sverige. Dessvärre finns det ytterligare en aspekt: att uppgifter nått fram att  i Sverige kan man leva på kriminalitet utan att ständigt vara jagade av polisen, eftersom de inte har tid, och för att man har social- och kulturarbetare på sin sida.

[helga21]
9/1/16, 11:44 AM
#23

# 21 De är oftast från Marocko och saknar id-handlingar. De är inga barn och de kommer ofta från andra EU-länder där de varit först och uppgivit en annan identitet. De får börja åldersbestämma dessa och samarbeta med Marockanska myndigheter och både Interpool och Europol och lagföra dem då de begår brott. Och försöka utvisa dem.

_Fisken
9/1/16, 3:08 PM
#24

Ja. Nordafrikanska länder som jag minns det. Jo, regeringen förhandlar med Marocko. Nåt med västafrika som ett spelkort va?  Det är en komponent i åtgärderna. Jag skulle vilja se fler åtgärder. Inte bara för att utvisa dem men för att få en lösning på problemet (brotten).  Varför ska de behöva begå brott här? Mycket måste  handla om hur man bemöter dem. Har du rätt verktyg och rätt approach måste det kunna gå att få ett drägligare liv för dem. Låt vara fram tills de utvisas då…

[Nomen Nescio]
9/1/16, 3:30 PM
#25

Det talades om ett genombrott i våras, och att det nu skulle vara klart att börja skicka hem marockanska gatubarn. Vid det laget rörde det sig om något tusental som väntade på utvisning. Sverige ansåg att det är ett marockanskt problem men lär ha tagit på sig att ge stöd i olika former vid återvändandet. 

Sedan vet vi ju nu att det där med "barn" med rätta kan sättas inom citationstecken för en del av dem.

hankans91
9/1/16, 5:42 PM
#26

Importerad brottslighet inget fel att ha det som överskrift. Sverige har ju skapat sig ett rykte om att vara ett givmilt drömland att komma till som då göra att människor importeras hit från fjärranland igenom Europa. Sverige är ett daltandeland där man ska ha sympatier med brottslingar. Hårdarestraff är vad som krävs i Sverige för att folk ska ha respekt för våra lagar och regler. Mer poliser behövs även till våra städer och vägar för att upprätthålla laglydnad. Mer poliser krävs även för att utvisa alla de tusentals som vistas illegalt i Sverige och fått sin asylansökanavslagen.

[helga21]
9/1/16, 5:46 PM
#27

# 24 Dessa har som regel inte sökt asyl då de inte har någr asylskäl. Regeringen ville erkänns Västsahara som ett eget land då det vari ockuperat av Marocko sen 1970-talet.

Annons:
_Fisken
9/1/16, 5:50 PM
#28

Om de inte har asylskäl då ska de avisas enligt gällande regler. Är det svårt att åldersbedöma så får de ta fram en metod för att åldersbedöma dem. 
Regler o lagar ska efterföljas tkr jag.

[helga21]
9/1/16, 5:54 PM
#29

# 28 De har inga id-handlingar som visar varifrån de kommer!

_Fisken
9/1/16, 6:48 PM
#30

Från och med då är det upp till Sverige att hantera detta. Ska vi ha ett flyktingmottagande även för de utan ID?. Ska dessa ungdomar, som är svåra att identifiera, släppas lösa i Sverige (vilket sker nu)? Om vi inte gillar detta, ska de låsas in eller få fotboja och/eller anmäla sig varje dag på en polisstation? Ska de alls släppas in? Hur ska de ges ett meningsfullt liv här? Hur förhindrar man att de börjar begå brott pga att de är utan egentlig vettig framtid?

Det är här jag inte fattar hur Löfven kan säga att "vi ska inte ha parallella samhällen". Det har vi redan. Vi har minst tre parallella. Vi svenskar som har lån och hus och arbete. Sen nysvenskar som har svårt å få lån o jobb. Sen har vi de som lever på gatan. Jag fattar inte hur Löfven kan uttala sig så….

Dålig liknelse:
Om jag har en familj där en av medlemmarna har HIV så går inte jag ut o säger "Vi ska inte ha HIV i familjen!". Istället anpassar man sig efter rådande läge.

[helga21]
9/1/16, 6:53 PM
#31

# 30 Säg det till regeringen och är man inne i Schengen så råder fri rörlighet. De är inte heller EU-medborgare så de har inga rättigheter i Sverige och ingen rätt till utbildning eller annan försörjning så det är kriminalitet som återstår. Marocko vägrar att ta emot dem.

_Fisken
9/1/16, 6:57 PM
#32

Då kanske man ska gå ur Schengen ELLER ta hand om biverkningarna. Inte ignorera problemet som jag tycker görs nu. Om det blir nåt avtal med Marocko kan du ge dig tusan på att hälften rymmer under jord och blir flyktingar i Sverige.

[helga21]
9/1/16, 7:09 PM
#33

# 32 Ifall de inte blir tagna för något brott och dömda för detta. Gå ur Schengen - gärna för mig. EU också 😃

gruvel
9/1/16, 8:09 PM
#34

# 33 Jag trodde att den fria rörligheten för medborgare i EU-land inom Schengen gällde enbart just för dem i tre månader, vill de stanna längre i annat land behövs något slags uppehållstillstånd  som då grundas på något (ex. studier). Tredjelandsmedborgare så som de marockanska unga männen i Sverige utan ID-handling vanligen, trodde jag inte hade uppehållsrätt här även om de lyckats ta sig till annat land inom Schengen. Tredjelandsmedborgare som fått uppehållstillstånd i ett land kan flytta till ett annat men behöver då i allmänhet ansöka om nytt uppehållstillstånd i sitt nya Schengen-land. - Så har jag fattat det men rätta om fel. kanske är dessa regler nu föråldrade och ersatta av mer liberala? Hursom helst syns de mest vara papper då flera kategorier rör sig som de vill och stannar som de vill,  de marockanska männen, romer från Balkan m.fl.

Annons:
[helga21]
9/2/16, 11:18 AM
#35

# 34 Du har så rätt så men vi har inga interna kontroller på vem om uppehåller sig var här i landet. 😂

_Fisken
9/2/16, 11:39 AM
#36

Än behöver vi inte stoppas på gatan av säkerhetspolisen som frågar efter våra handlingar…

[helga21]
9/2/16, 11:52 AM
#37

# 36 Men väl vanliga poliser har rätt att göra detta då de söker efter sådana som ska avhysas från landet eller är efterlysta. Men du är inte skyldig att ha någon id-handling på dig.

Zepp
9/3/16, 10:50 AM
#38

Det är främst föräldrarnas, regeringens, fattigdommens fel!

Således så gäller att straffa föräldrar, regeringar som har ansvaret, samt att utrota fattigdomen!

Föräldrarna bor i Marocko.. och där är regeringen oxå!

Fattigdom och missär finns lixom lite var stans, men straffa iallafall Kung Hassans regering samt de marokanska föräldrarna!

Good luck whit that!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Terra Australis
11/9/16, 12:27 PM
#39

Släng ut tjuvarna och våldsverkarna.
Sluta att dalta med dem, då kommer bara fler och det blir ännu värre på våra gator och torg. man måste våga att gå ut.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Farwuq
11/9/16, 1:40 PM
#40

Ingen behöver straffa någon.
Man ska inte exportera misär, lösningen måste komma ur folkens eget agerande.
I länder som Sydafrika och Namibia kunde man enas och skapa en anständig demokrati. Jag hoppas det går samma väg i Nordafrika.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Terra Australis
5/22/17, 12:26 PM
#41

Jag är så glad att jag inte bor i getton som Malmö.
De som inte kan anpassa sig, ska ut, punkt slut.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
Zepp
5/22/17, 7:03 PM
#42

#41

Menna du vill lixom jag altså slänga ut en massa svenskar och i stället ta hit folk med utbildning/kompetens, sådana som kan och vill bidra med sin arbetskraft?

Problemet för dig och mig är att det just är många utav dessa som protesterar när vi importerar arbetskraft som vårt näringsliv behöver.. främst utifrån etnisk och religiös grund.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
5/23/17, 7:21 AM
#43

Låt EU köpa ut de spanska enklaverna i Nordafrika. Sedan kan vi skicka alla som begår brott och inte har permanenta uppehållstillstånd dit, oavsett om deras hemländer i Afrika tar emot dem eller ej. 😉

Zepp
5/23/17, 7:59 PM
#44

Jag har ett bättre förslag.. tvinga de länder som inte är villiga att ta emot de kvoter av flyktingar som skall fördelas inom EU bekosta inlösen utav de spanska enklaverna samt försörja alla som vi i resten utav EU anser bör utvisas dit!

Iomed att de knappast gör detta själva så bör EU ta deras andel av utbetalningar/bidrag och bekosta detta!

Och Sverige skall såklart även de bidra när vi skickar dit folk som vi inte behöver/sådana som inte har kompetens nog för att vara anställningsbara på dagens arbetsmarknad!

Och som en lättnad.. i Marrocko/Marutanien/några andra länder, förekommer fortfarande slaveri även om det döljs, och man tar som regel gärna kristna slavar för lågutbildat arbete i hemmen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
5/26/17, 11:59 AM
#45

#43

Det handlar ju inte om människor med berättigade asylkrav. Dessa ska naturligtvis fördelas över EU. Här handlar det om illegala som inte har rätt till asyl, begår brott.

Därför ska de ut.

Slaveri finns ju även i Sverige, men vi Svenskar är inte berättigade till asyl i Schweiz för det…

Zepp
5/26/17, 8:11 PM
#46

Problemet är rätt lätt löst.. iomed att det är första landet som de anträder som är ansvariga.. dvs Ungern, Italien, Grekland och Spanien!

Grejen är fortfarande att de vägrar ta tillbaka dem, alternativt saknar förmåga att ta hand om dem.

Oså kommer man osökt men sist hur som helst in på de.. främst pojkarnas situation!

Det kanske är lite förmätet att vi skall ha någon som helst empati?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emo
5/27/17, 5:56 AM
#47

#46 Empati med brottslingar?
Det jag efterlyste när jag startade denna tråd är empati med brottsoffer.
Hur lätt tror du det är att känna empati med brottslingar, som förstör människors liv eller deras rätt och möjlighet att bedriva sin lagliga verksamhet och betala skatt (som delvis används att ge brottslingar en bättre tillvaro)?

Se #12

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
5/27/17, 10:47 AM
#48

Kasta ut de kriminella med huvudet före, om det inte låter sig göras lås in dem tills så kan ske. De har inget på våra gator att göra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Hayabusa]
5/28/17, 10:13 AM
#49

Falska identiteter är ett stort problem inom den marockanska gruppen asylsökande i Sverige. Av 77 personer som kontrollerats mot fingeravtryck hade 65 uppgett felaktiga uppgifter, enligt gränspolisen.

Källa: SVD

Farwuq
5/28/17, 10:15 AM
#50

»Enkel biljett«.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
5/28/17, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Anders Lindberg:

[Hayabusa]
5/28/17, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Gränspolischefen:

Farwuq
5/28/17, 5:45 PM
#53

Dessa mentalt korrupta politiker.
😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
5/29/17, 10:08 PM
#54

#47

Jag håller helt med dig.. vi bör utvisa alla brottslingar till Afghanistan/Marocco.. eller någon annanstans!

Gäller således utländskt födda lixom etniska Svenskar.. om inte annat så för vår empati för de som utsatts för deras brott!

Det avhjälper hur som helst en massa svenska föräldrar.. som har problem med barnuppfostran, oså blir det inte längre lika noga med att vara en bra förälder längre!

Allt kan stjälpas över på någon annan nation!

Och så kan vi i stället lägga mer pengar på RUT/ROT.. i stället för fängelser/kriminalvård som sällan kommer någon som helst vart hur som helst!

Och när vi ändå är inne på själva problematiken.. utvisa alla som inte äger sin egen bostad.. med undantag för alla som kan uppvisa en heltidsanställnig i ett företag registrerat i Sverige.. dvs som betalar hela sin skatt i Sverige!

Jag menar.. man bör ha empati för de pensionärer oxå som är beroende utav att folk betalar sin skatt här!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emo
5/30/17, 5:54 AM
#55

#54 Citat "Jag håller helt med dig."
Gläder mig att du håller helt med mig. Tråden skulle handla om importerad brottlighet.
Att du sen blandar in annan brottlighet får stå helt för dig, för där håller jag naturligtvis inte med dig. Vi får klara våra egna problem här - men det blir inte lättare av att vi spär på med importerade problem.
Dina övriga önskemål är helt främmande för oss som önskar bra liv för alla, som inte ställer till elände för andra.

Läs gärna #12 och beskyll mig inte för sådant, som jag inte skrivit.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Maria
5/30/17, 8:08 AM
#56

#55 Du ger dig inte med ditt obehagliga uttryck "importerad brottslighet"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
5/30/17, 9:58 AM
#57

#56 Vad är obehagligt med det, det rör sig ju om ett faktum.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
5/30/17, 10:00 AM
#58

Jag tycker uttrycket är nedvärderande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
5/30/17, 10:12 AM
#59

Men hur? Om de kommer från utlandet så är det ju en import - inte en export.

Uttrycket är helt neutralt enligt mig, det beskriver vad som sker framför våra näsor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
5/30/17, 10:36 AM
#60

Import betyder köp och införsel av varor vilket i förlängningen innebär att en beställning ligger bakom.

Vi importerar inte människor. Slavhandeln har upphört.

Det är själva uttrycket jag har mycket svårt att förstå i sammanhanget.

Det sätter tonen på hur man ser på en del av sina medmänniskor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mari Syren
5/30/17, 12:11 PM
#61

Hur ska man då tolka den här artikeln? 

http://www.dn.se/ekonomi/lattare-att-importera-arbetskraft/

eller den här:

http://www.di.se/artiklar/2012/12/11/gronland-vill-importera-billig-arbetskraft/

det är bara till att googla "importerad arbetskraft" så får man många fler länkar…

Maria
5/30/17, 12:19 PM
#62

#61 Där är ju en planering bakom det hela oavsett vad man tycker om själva frågan.

I denna tråden handlar det ju om att benämna människor som kommit hit på flykt "importerade"

Jag tycker det är en avsevärd skillnad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Zepp
5/30/17, 8:42 PM
#63

#55

Jag tog mig friheten att jämställa alla brottslingar.. alla som vi inte vill ha här i landet och som har som främsta agenda att ställa till det för alla som vill sköta sig och göra rätt för sig.

Och jag är då för att byta ut sådana mot dem som kommer hit och har adekvat utbildning, som är anställningsbara!

Dvs är man under 50 år och saknar gymnansiebetyg eller fast anställning så borde man iallafall mista rösträtt och efter några år även svenskt medborgarskap.. iallafall om man är frisk.

Och saknar man svenskt medborgarskap/uppehållstillstånd, så skall man utvisas!

Grejen är att det var bättre förr.. ju förrare ju bättre, då krävdes intyg av prästen för att lämna församlingen!

Hade man inget sådant att uppvisa för länsman så ansågs man för att vara landstrykare och sattes i tukthus!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
6/11/17, 11:34 AM
#64

#60

Jag håller inte med dig.

Vi importerar varor, vi importerar människors arbete och vi importerar människor.

Den importen av människor har alltid gynnat landet. Allt från valloner, glasblåsare och de som kom när industrin behövde dem efter andra världskriget.

Inflödet av asylsökande är en helt annan sak. Den stora gruppen kommer inte för att Sverige har behov av dem utan för att de har behov själva . Alltså handlar det här inte om import utan av ett inflöde som samhället måste kontrollera och reglera.

Maria
6/11/17, 11:57 AM
#65

#64 Du håller inte med mig? Samtidigt skriver du att det inte handlar om import.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
6/11/17, 1:33 PM
#66

#65

Import av eftersök arbetskraft är ju en sak. Det är helt klart då frågan om import eller?

Människor som kommer objudna kan ju inte importeras eftersom import förutsätter ett agerande från mottagaren. De asylsökande kommer ju, inte med resurser utan de kommer för att (åtminstone till en början) för att få resurser, eller?

Sedan kan man ju diskutera den senare gruppen eftersom det finns grupper i Sverige som anser att vi bör…alltså en önskan om import.

Detta skulle kunna lösas genom att samhället sätter sitt tak för inflödet av asylsökande och sedan skulle man kunna ge individer och organisationer möjlighet att för egen plånbok borga för försörjningen fram till dess att asylanterna är självgående. Dvs har jobb och egen bostad. Denna borgen skulle då utgöras av banksäkerheter för den genomsnittliga bidragsperioden för den aktuella individgruppen. Dvs ett antal miljoner per individ…..

Upp till toppen
Annons: