Annons:
Etikettföretagande
Läst 1674 ggr
[Carpinus]
2015-09-22 07:57

Vattenfall avvecklar brunkolet

Vattenfall har påbörjat en försäljning av sin tyska brunkolsverksamhet, meddelar TT.

Annons:
[Carpinus]
2015-09-22 09:00
#1

"Vattenfall vill sälja ut hela sin brunkolsverksamhet. Då rasar Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt – och kräver att affären stoppas.

– En regering som tillåter det här har noll trovärdighet i klimatpolitiken, säger han."---

Aftonbladet

[VSK]
2015-09-22 09:12
#2

Försäljning? 

Då flyttar man ju problemet till annat ställe. Skrota eländet istället.

Vanja
2015-09-22 09:41
#3

Jag brukar inte hålla med jonas sjöstedt men i det här fallet har han rätt. 
Men att regeringen ligger med huvudet under vattenytan är inte direkt en nyhet.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2015-09-22 10:25
#4

Regeringens problem är att Vattenfall är  ett vinstdrivande bolag,  de måste sälja inte lägga ned.

Cragan
2015-09-22 10:44
#5

innan någon uppfinner ett bra alternativ till brunkolen kommer den finnas kvar, om inte all brunkol är uppeldad innan någon kommit på någon ersättning.
  
vind och sol är tyvärr inte gångbara ersättare med dagens teknik iaf.

vattenkraft må va ganska bra men tror inte planeten skulle må så bra av att vi dämmer upp alla floder.

kärnkraft dels problemet att ingen vill bygga och slutförvar som dock skall bli ett mindre problem med gen 4 reaktorer om jag minns rätt  dock beräknande att kunna komma i bruk först 2030.

fusion är en intressant teknik men där har dom problemet att ingen reaktor har hittills kunnat producera ens i närheten av den energi som måste tillföras för uppstart av reaktorn. 

så tyvärr får vi nog leva med brunkolen ett bra tag till även om jag personligen hellre skulle se att man byter ut brunkolsverken mot kärnkraftsverk men det är min personliga åsikt.

Huygens
2016-07-21 12:29
#6

Så jävla bra. Vattenfall avvecklar brunkolet och gör en förlust på 30 miljarder kr. Är cheferna 100 % inkompetenta och galna?

Skulle Vattenfall inte tjäna pengar på att sälja brunkolet, det har väl MP + S röstat igenom?

Annons:
Upp till toppen
Annons: