Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1182 ggr
[Bermudas]
2015-09-28 11:32

Svensk islamist talar

Vi vet att muslimer i gemene man inte är fanatiska islamister. Men vi vet också att en radikalisering pågår i hela världen och vi har IS krigare från Sverige. På svensk TV kunde man se ordföranden för muslimer Rashid Musa vägra ta avstånd från IS. Att be honom som representant för muslimer och viktig förebild ta avstånd från IS var enligt honom "islamofobiskt". Det hade varit en smal sak för honom att säga "självklart" men istället slingrade han sig som en orm och drog "islamofob-kortet". Här har kan ni höra en intervju med en svensk islamist. Killen ringer från Sverige till programmet. Han som intervjuar är själv en ex muslim kan hela grejen. "Jiyzia " ett begrepp som betyder att icke muslimer får "nåd" om de betalar skatt till muslimerna. Han bor i Sverige och tycker mord är mercy/ nåd. Vi som är ickemuslimer är "otrogna" och pengarna från Sverige är inte från oss utan från Allah. Tycker att när vi ser hur Islam brer ut sig allt mer att de kan vara bra att känna till hur dessa grupper inom islam tänker. Nyttig information så att säga - för alla,

Annons:
[Bermudas]
2015-09-28 11:37
#1

Rashid Musa (ordförande för Sveriges unga muslimer) vägrar ta avstånd från IS. Här:

[Bermudas]
2015-09-28 11:56
#2

Mer om Jiyzia. Från assyria tv V "25 Jul, 2014 Fem assyriska familjer tvingades konvertera till Islam Efter att terrorgruppen som kallas IS, Islamiska staten, tagit kontrollen i Mosul har dessa terrorister utfärdat ett dekret där man kräver att kvarvarande assyrier antingen lämnar området omedelbart, betalar islamisk skatt Jiyzia eller bli avrättade med islamssvärd. Yonadam Kanna från Zowaa bekräftar att fem familjer har tvingats konvertera till islam. Assyriernas fördrivning från Mosul har väckt reaktioner runt om världen även den nya patriarken Afram II Karim har reagerat starkt och uppmanat muslimska ledare att ta ställning mot islamiska staten IS." http://assyriatv.org/dev/2014/07/fem-assyriska-familjer-tvingades-konvertera-till-islam/

Radioaktiv
2015-09-28 11:59
#3

Bara att stollen vägrar ta avstånd från IS och påstår att det är islamofobiskt säger ju mycket. Han stödjer alltså mord, tortyr, våldtäkt och andra vidrigheter. Skulle inte förvåna mig om han själv satt hemma med en IS-flagga på väggen, han tittade inte ens på människorna han talade med. För att de var kvinnor kanske?

VildaVittra
2015-09-28 15:59
#4

Ni missar verkligen poängen med varför han säger som han säger. Varför ska alltid muslimer behöva uttala ett avstånd när det är frågan om en minoritet innan de får debattera? Han säger inte alls att han stödjer IS, han tar illa vid sig av att de ens ställer det kravet på honom. 

Se gärna hela avsnittet innan ni drar förhastade slutsatser:

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zyperior
2015-09-28 22:40
#5

#4 En minoritet som smutskastar Islam (eller?) Absolut ska vi inte behöva avkräva ett avståndstagande från förespråkare för Islam, som t.ex. ordföranden för Sveriges unga muslimer. Det ska komma hur naturligt som helst för honom att ta det steget själv innan frågan kommer.
Men det gör det uppenbarligen inte. Avståndstaganden mot IS är ganska sällsynta från muslimska företrädare vilket får mig att tro att det är långt ifrån en bråkdel som tycker det IS gör är fel.
Eftersom IS huvudsakliga rekryteringsmålgrupp är unga muslimer borde Herr Musa va den som är tydligast med att det IS gör är fel. Att då komma med undanflykter och spä ut önskvärd riktad kritik genom att dra upp andra konflikter är inte förvånande och anmärkningsvärt. Han representerar inte israels försvarsmakt, han representerar inte västerländsk demokrati. Fördömanden av dessa håller IS med om. Han representerar "fredens religion". Då ska fördömandet vara mer tydligt än så.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
2015-09-29 11:56
#6

I söndags var jag och lyssnande på Mona Walter. En somalisk kvinna som kom hit till Sverige 1994 och som hamnade i en förort. Hon visste inte att vi hade religionsfrihet i Sverige. 

När hon kom hit så blev hon "uppvaktad" av "muslimpolisen" som talade om hur hon som en god muslim skulle vara klädd. Hon hade aldrig haft någon slöja (huvudduk) eller täckt sin kropp med vad som ansåg nödvändigt efter omständigheterna.

Moskén besöktes vid dop, bröllop och begravning inget mer.  

Men det är så i våra förorter och politikerna vägrar att ta i det och polisen också. Imamerna kan förkunna vad de  vill och kvinnor som inte lyder kalls för horor. Svensk lag gäller inte där utan det är sharialagen som gäller.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mona_Walter

https://www.youtube.com/channel/UCCJ9PioOPLstJs6b7gHQvlQ

Annons:
Gahella
2015-09-29 13:42
#7

#1 Kan de ha att göra med att de känner skam och knappt vill erkänna problemet? Har läst att flera familjer känt stor skam när deras barn vänt sig till IS, och inte velat prata om det. Men nu när fler har det väldigt jobbigt är det fler som vågar prata om problemet.

Och det är väl ganska typiskt för den s.k goda kraften som ofta blundar, tiger och samtycker. Och det kan jag tycka är ganska typiskt svenskt också… 😉

[Bermudas]
2015-10-01 12:23
#8

#7 Tror många känner skam och vill helst slippa tala om saken med omvärlden, vilket naturligtvis bara gör problemet värre. Att även svenskar duckar för problemet är mycket olyckligt. Men att skam vore det främsta skälet för denna Rashid Musa håller jag knappast för troligt. Snarare har han dubbla lojaliteter. Det finns folk i hans omgivning han inte vill peka finger mot. Om en kommunistisk ungdomsledare skulle vägra ta avstånd från Pol Pot och hans utrensningar skulle mitt alarm gå på. "Jag behöver inte svara på den frågan för den är kommunistofobisk!" Ett sånt svar är naturligtvis bara ett sätt att slippa svara ärligt.

Gahella
2015-10-01 15:35
#9

#8 Kan vara så också.

Själv är jag så trött på religion och alla som gömmer sig bakom religionen täckmantel för att utöva förtryck, var den än kommer ifrån. Inom buddism är det ett straff att födas till kvinna, men så ser det även ut inom islam, hinduism och kristendomen osv osv, överallt ska kvinnan tiga, förringas, tillintetgöras vart jag än ser.

Och i religionens namn har vi svenskar blundat för heders-relaterat våld och för barnbrudar i många år, och kanske måste det även drabba oss själva för att vi ska säga ifrån och granska mer var förtrycket än kommer ifrån, Religionen ska inte äga immunitet när det gäller att granskas och ifrågasättas, som tyvärr är mer regel än undantag.

Sommarek
2015-10-01 15:39
#10

#9 men så ser det även ut inom islam, hinduism och kristendomen osv osv, överallt ska kvinnan tiga, förringas, tillintetgöras vart jag än ser.

Och dock inte inom alla religioner.  [/sidospår]

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gahella
2015-10-01 15:45
#11

#10 Intressant, vilken religion förtrycker inte kvinnor?

Sommarek
2015-10-01 15:50
#12

Wicca, asatro och en rad andra hedniska religioner, till exempel.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gahella
2015-10-01 15:55
#13

#12 Aha okej. Men personligen upplever inte jag dem som religion men kanske de räknas som det?

Jag tänkte mer på de stora världsreligionerna som tagit makten över människors tänkande och varande.

Annons:
Sommarek
2015-10-01 15:58
#14

Jupp, de är religioner. Asatron är till och med registrerad som ett trossamfund här i Sverige.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
2015-10-01 16:00
#15

#9 "Och i religionens namn har vi svenskar blundat för heders-relaterat våld och för barnbrudar i många år, och kanske måste det även drabba oss själva för att vi ska säga ifrån och granska mer var förtrycket än kommer ifrån, Religionen ska inte äga immunitet när det gäller att granskas och ifrågasättas, som tyvärr är mer regel än undantag." Precis! Tyvärr har i fått ett klimat där man hellre blundar och mörkar än att erkänna övergreppen som sker. Om vi tar Koranen så säger förespråkare för Islam att den är rättrådig och den ska följas. För att kunna acceptera dessa förkunnare och till och med ge dem plats i riksdagen måste man ge sin hjärna en dos syntax error för att få ihop det. Lyssna på den här mannen! https://m.youtube.com/watch?v=wNDeeoUNvAk

Gahella
2015-10-01 16:08
#16

#14 Där ser man 🙂

#15 Ja vi stor inför stora utmaningar, helt klart. Och jag vill inte påtvingas någonting där män ger sig själva rätten att förtrycka både kvinnor och barn, och samtidigt förtrycker de sig själva men ser inte det. Och det gäller även inom vårt eget rättsväsende.

[Bermudas]
2015-10-01 16:21
#17

16 # Inte jag heller ! Jag citerar från "En Arg Blatte" som kommenterar under klippet av intervjun med riksdagsmannen från Somalia. I intervjun säger Waberi han att man måste lyssna på sina lärde och lyda Koranen etc "Den som undrar vem denna Qaradawi är som Waberi hyllar som en lärd och vis man: http://sv.wikipedia.org/wiki/Yusuf_al-Qaradawi "al-Qaradawi stöder självmordsattacker mot alla israeliska medborgare, inklusive kvinnor och barn. Han menar att Israel är ett "helt militariserat" samhälle och att det därför inte finns några civila israeler. Han anser också att gravida kvinnor och deras ofödda barn är giltiga måltavlor, med motiveringen att barnen kan växa upp och gå med i den israeliska försvarsmakten." Det är så jävla irriterande att Waberi kan stödja en sån där människa och fortfarande sitta kvar i RIKSDAGEN. Kolla bara på alla riksdagskandidater som har blivit uteslutna från sina partier för mindre än det där." https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi"

[Bermudas]
2015-10-01 16:25
#18

Mer om Waberi från Wiki "Waberi har även kritiserats för att han undertecknat ett upprop för det socialdemokratiska kvinnoförbundets ordförande Nalin Pekguls avgång i samband med att hon uttalat sig i en fråga rörande "religiösa extremisters hot mot kvinnors frihet".[16] Waberi blev likaså uppmärksammad i Sveriges Televisions dokumentär Slaget om muslimerna år 2009 där han bland annat uttalade att han vill leva i en islamisk stat i vilken politiken styrs efter koranen och att ungdomar inte får skaffa sig pojk- eller flickvän samt dans och popmusik ska undvikas.[17]"

Gahella
2015-10-01 17:11
#19

#17 Min tröst i detta mörker är att det som inte är fred och harmoni kommer upp på ytan mer än någonsin, och det är först när vi får kunskap vi också kan göra något åt det.

Mona Walter är intressant att lyssna på, själv muslim men som börjat ifrågasätta sin tro och hur den uttrycker sig nu mot vad den tidigare gjorde. Och vill nu befria sitt eget folk från de förtryckande mekanismerna.

Så här säger hon om de lärde och Koranen:

Imamer och lärda inom Islam.

5 September 2015 / 11:19 / Allmänt / Permalink / 5

Några av er har kanske läst denna text tidigare då jag i februari detta år publicerade den på min FB sida. Jag tycker detta inlägg fortfarande är högaktuellt och lägger därför upp den på min blogg. 

Nu har jag fått nog av att lyssna på olika imamer och lärda inom Islam som uttalar sig kors och tvärs i media, huruvida IS och liknande grupper är "riktiga" muslimer eller ett gäng fanatiska galningar som begår fruktansvärda övergrepp på kristna, muslimer och icketroende.

Övergreppen som begås skall enligt dessa Islam experter inte ha något som helst stöd i de Islamska texterna.

Dom undersökande journalisterna som gör intervjuer med dessa personer nickar medhållande utan att komma med några kritiska motfrågor. Har deras research avdelningar gjort ett sådant uselt jobb att de inte har skaffat sig de grundläggande kunskaperna om Islam och dess texter?

Uppenbarligen har de inte kunskapen om att Islam inte enbart består av Koranen. Koranen är en del av Islam men utan haditherna, sirat och sunnan blir det inte mycket Islam kvar.

Inte heller har de kunskapen om begreppet abrogation.  Inom Islam betyder detta att senare tillkomna verser upphäver äldre verser.

Äldre verser är de som uppkom i Mecka och är väldigt toleranta och förlåtande. Islam var då obetydlig i antalet anhängare. Exempel på en tidig Mecka vers är denna.

2:256  TVÅNG skall inte förekomma i trosfrågor. Vad som är rätt handlande är nu klart skilt från fel och synd. Den som förnekar de onda makterna och som tror på Allah , har sannerligen vunnit ett säkert fäste som aldrig ger vika. Allah  hör allt, vet allt.

http://monawalter.blogg.se/2015/september/imamer-och-larda-inom-islam.html

[Carpinus]
2016-04-07 22:45
#20

_"När jag i dag, tjugosex år senare, ser hur en mer radikal form av det jag en gång flydde ifrån skördar liv i Paris, Bryssel och Lahore, frodas i Malmö, Örebro och Gävle fylls jag av leda och avsmak.
Jag förundras, om än hårt uttryckt men sagt i all välmening, över mångas självdestruktiva tafatthet.
När ena larmet om radikalisering avlöser det andra, när vi vet att det förekommer tvivelaktiga budskap i Gävles, Stockholms och Örebros moskéer och när vi har sänt över 300 jihadister till IS, är det befogat att tala om olika former av islam."---
_

#0 #1"Att fråga Rashid Musa, ordförande för Sveriges Unga Muslimer, om han vill ta avstånd från IS är inte islamofobiskt, hur ofta och gärna Musa eller Nyström än framhärdar det. I egenskap av representant för en av Sveriges största islamiska organisationer, som inte sällan påstår sig representera landets muslimer, och som är en ständigt återkommande debattör i frågor som rör islam och muslimer, är frågan helt befogad. Särskilt med tanke på att just Musa har motsatt sig den nya terrorlagstiftningen. Den frågan är såldes lika befogad som att fråga Jimmie Åkesson om han tar avstånd från högerextremt våld, eller om Jonas Sjöstedt tar avstånd från vänsterextremt dito."

Debattartikel i Expressen av  av Anosh Ghasri, liberal debattör

Annons:
[Bermudas]
2016-04-08 10:57
#21

#20 "Den frågan är såldes lika befogad som att fråga Jimmie Åkesson om han tar avstånd från högerextremt våld, eller om Jonas Sjöstedt tar avstånd från vänsterextremt dito." Borde ha varit en självklarhet kan man tycka. Men vi kan se, bara i som exempel i denna tråd, människor som på något vis verkar alldeles äggsjuka när det kommer till extremism som har koppling till islam, då blir det genast oberörbart ämne och man griper till hittepåordet "islamofobi" Dåligt!

[Carpinus]
2016-04-08 11:04
#22

#21 Skulle vara intressant att veta om de som använder sig av uttrycket "islamofobi" känner till att de traderar vidare ett uttryck med rötterna i Khomeinis Iran?

http://politik.ifokus.se/discussions/54c4a402ce12c47a6100024e-islamofob-diagnos-eller-skallsord

[Bermudas]
2016-04-08 11:15
#23

Ja det där var intressant att känna till. Kopierar från tråden ett inlägg av dig: #3 Jovisst är det så! Det intressanta är att man tror sig ha hittat när ordet "planterades ut" , vilka som gjorde det och syftet med det. När Mona Sahlin med flera (inklusive vissa påstridiga debattörer här) nyttjar termen så för de, medvetet eller omedvetet, vidare en propagandistisk fras från ayatolla Khomeini och hans mullor på 70-talet. Om man läser Åbergs debattartikel (vilket jag varmt rekommenderar) så anför han att "Ropar man islamofob efter alla som vill diskutera religionens anspråk och värderingar spelar man de totalitära i händerna. Tystnadens tomrum växer, tankebanor kriminaliseras. I Sverige har talet om islamofobi säkert också bidragit till att alienera och isolera muslimska invandrare genom att deras eventuella svårigheter getts en alltför simpel förklaring." http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2616576-berattigad-oro-for-islamism-ar-ingen-fobi

Upp till toppen
Annons: