Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 2412 ggr
Gahella
10/1/15, 5:21 PM

Mona Walter, en f.d muslimsk kvinnas syn på islam

Hon har startat en grupp som heter Set my People Free, är själv flykting från Somalia och säger bla så här om den muslimska flyktingstormen:

Majoriteten av de flyktingar som kommer till Europa och Sverige är muslimer. Som muslimer är de olika. Vissa är djupt troende andra inte alls.

När jag anlände till Sverige var jag först rädd och osäker. Jag mötte en kultur och människor som aldrig tidigare påträffat. För mig var det naturligt att fortsätt att ingå i det jag kände igen. Eftersom jag på den tiden var muslim, fortsatte jag i de sammanhang där muslimer vistas och umgås.

 I detta annorlunda land som Sverige, var det självklart för oss och dem som redan var här, att förstärka vår bakgrund genom vår islamska tro. Det jag och mina landsmän mötte var en ortodox islamsk tro med tydliga regler för hur vi skulle leva, klä oss och förhålla oss till det svenska samhället.

På samma sätt kommer det nu också så ske för de muslimska flyktingar som anländer till Sverige. Idag har vi en ortodox islamisering i våra förorter. Det är ett allmänt accepterat fenomen av våra medier. Till och med vår politiker erkänner numera att detta problem förekommer.

Denna islamisering gynnar inte det svenska demokratiska samhället. Det gynnar varken vår religionsfrihet eller yttrandefriheten.

Att det inte gynnar det Svenska samhället kan vi lära genom en historisk tillbakablick.

Vi tar det Bysantinska riket, där dagens Turkiet ingår, var en gång ett kristet rike. Under tidens gång, svårigheter och krig samt avrättningen av 3 miljoner kristna föll det i händerna på det Ottomanska riket. Islam dominerar totalt i detta område i dag.

De få kristna som idag lever i dessa områden kallas för Dhimmi. Dhimmi är en icke muslim som lever ett begränsat liv som andra klassens medborgare i en islamsk stat.

Det är ett förnedrande liv som inte medger friheten att utöva sin tro eller bygga och renovera sina kyrkor.

Detsamma gäller även de kristna kopter som idag lever i Egypten trots att Egypten en gång var kristet men nu nästan helt dominerat av islam.

I Europa har vi länder som i stort sätt vägrar att ta emot muslimska flyktingar. Det är framförallt öst europeiska länder. Samma öst europeiska länder som för länge sedan fick känna av islam och det Ottomanska riket. 

I det gamla Jugoslavien, som inte längre finns, är en stor del av befolkningen muslimer. Detta är inget som de själva valt i moderna tid utan rester av det Ottomanska riket påverkan. Naturligtvis var detta inget de fick välja frivilligt utan, precis som IS gör idag, fick de välja att konvertera till islam, dö eller betala straffskatten jizya med förnedring. Detta var framför allt Mourad II och Mahmoet II förtjänst mellan 1421 till 1481 efter kristus….

http://monawalter.blogg.se/2015/september/ett-humanitart-problem.html

Annons:
[helga21]
10/1/15, 5:30 PM
#1

Mona Walter är inte muslim längre, hon har konverterat till kristendomen. Då hon var muslim var hon en sekulariserad muslim. Jag har skrivit om detta tidigare och länkat till olika inlägg på youtube.

Gahella
10/1/15, 5:39 PM
#2

#1 Okej, är det ett hinder att hon har en åsikt om islam då? För vad jag förstår reder hon ut många frågetecken inom islam. Och då kanske den som själv varit en del av det är mer insatt än vi?

Och att hon numer är en sekulariserad muslim , kanske också visar på att muslimer inte får ifrågasätta islam och därför ser ut som det gör nu?

Gahella
10/1/15, 5:41 PM
#3

Har ändrat det till en f.d muslimsk kvinna istället.

Loris M
10/1/15, 6:03 PM
#4

Här kommer en annan muslimsk kvinna som också har åsikter om islam:

"För fjortonhundra år sedan gav islam muslimska kvinnor rättigheter som i Europa under den tiden varit en omöjlighet – vilket författare och forskare påpekat åtskilliga gånger under de senaste årtiondena. Kvinnors rättigheter, skyldigheter och val har avhandlats i böcker, artiklar, essäer och föredrag men ledsamt nog vill människor ogärna låta sig övertygas om att islam inte förtrycker muslimska kvinnor.

Oavsett vad muslimska kvinnor gör eller säger för att övertyga världen om motsatsen har ord som slöja, burqa, polygami och sharia inte gjort något annat än att övertyga om att islam är en förtryckande religion. Även välutbildade och vältaliga kvinnor som bär slöja kan göra lite för att skingra myterna…." Källa

Loris M
10/1/15, 6:06 PM
#5

…. och så en annan muslims kvinna som är både feminist och muslim: 

"Sverige anses vara ett utav världens mest jämställda länder. Trots detta har vi aldrig haft en kvinnlig statsminister och kvinnor i politiken döms hårdare än män som kan sitta kvar på sina ministerposter trots obetald tv-avgift, något som för en kvinnlig minister lett till avgång. Under mina två år i Pakistan, som 10-åring, vittnade jag när Benazir Bhutto, en muslimsk kvinna, intog premiärministerposten 1993, för andra gången i landets historia.Källa

Gahella
10/1/15, 6:30 PM
#6

#4 Vad bra, och den ena utesluter inte den andre om vi ska få en större helhetsbild?

Jag har bara läst 2 artiklar av Mona hittills och i en annan tråd som jag lade in hennes text säger hon att det är skillnad på islam idag och vad det en gång varit på sina håll, även menar hon på att i Somalia upplevde hon aldrig dessa våldsamma tendenser som den uttrycker bla här i Sverige.

#5 Håller helt med, och har i andra trådar uttryckt min antipati mot religionens och det patriarkala förtryck som är mot kvinnor världen över inklusive Sverige.

Annons:
[Bermudas]
10/1/15, 6:37 PM
#7

Islamiseringen har pågått några årtionden. Det var inte så här förr. Det var friare, öppnare. Men sen tog mörkermännen över och det ser ut att bara bli extremare än så länge.

Loris M
10/1/15, 6:44 PM
#8

#6 Jag förstår det. Men jag upplever det problematiskt och missvisande när en hel religion (i det här fallet islam) beskylls för några radikala fanatikers åsikter och deras förtryck. Sen blir det ju alltid lite delikat när någon från den egna gruppen "byter sida" och kommer med anklagelser. Det är oftast det som skapar rubriker och utnyttjas av främlingsfientliga grupper till marknadsföring av deras propaganda och att påvisa hur fel det är på andra religioner eller andra folkgrupper. Därför är det viktigt (för mig i alla fall) att låta även andra röster komma fram.

Loris M
10/1/15, 6:46 PM
#9

#7 … eller så finns det några strömmar som vill att det ska se ut mörkare och extremare ut än vad det är.

[Bermudas]
10/1/15, 6:57 PM
#10

Jag tycker synd om de moderata muslimerna. Muslimer som bara vill leva ifred. Dom blir oerhört förtryckta av fanatikerna som brer ut sig. Men Islam måste tåla kritik. Och de som kommer till väst, där vi har kämpat för det fria ordet och rätten att få säga vad man tycker rent ut, måste ta seden dit de kommer. Och vi måste vara försiktiga med islamister. Litar inte tex på Kaplan. Här talar muslimen Nalin Pekgul ut: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/kaplans-islamism-allvarligt-problem-foer-regeringen-11340 "Nalin Pekgul belyser i sin debattartikel i Dagens Industri 14 oktober flera viktiga problem kring utnämningen av Mehmet Kaplan till minister. Några saker är dagsaktuella och vid det här laget välkända: att han bagatelliserat när muslimska ungdomar låter sig värvas av IS, att han varit delaktig i att bjuda in antisemitiska föredragshållare och att han i sitt försvar av muslimska organisationer inte verkar tveka att dra på sanningen."

[Bermudas]
10/1/15, 6:59 PM
#11

#9 ehh man behöver inte anstränga sig särskilt för att göra det mörkare än vad det redan är. Tycker man snarare hela tiden bagatelliserar

Tjeja
10/1/15, 7:08 PM
#12

Och så påminnelsen igen:

Anmälningsknappen är till för att anmäla regelbrott, och är inte någon ogilla-knapp!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
10/1/15, 7:24 PM
#13

Från en koran site : swedish submission http://swedish.submission.info/koran/noframes/ch9.html "[9:29] Ni ska slå tillbaka mot de som varken tror på GUD eller Sista Dagen, eh heller förbjuder de vad GUD och Hans budbärare förbjudit, ej heller rättar de sig efter sanningens religion - bland de som mottagit skriften - tills de betalar skatten som ska betalas, villigt eller ovilligt." Där kom nog den där berömda skatten in som Mona Walter nämnde i första inlägget om Jugoslavien. Jiyzia! Villigt eller ovilligt. bara betala du otrogne! Koranen har vissa idéer som en del muslimer vill införa.

Annons:
Gahella
10/1/15, 7:26 PM
#14

Tror att vi svenskar ser oss som väldigt medvetna och civiliserade och vill tänka gott om människor, och det är ju vackert men kanske både lite aningslöst och okunnigt om den mänskliga naturen som är ganska dubbel. 

Och tror som du Bermudas att många bagatelliserar medan andra drar åt det mer främlingsfientliga när vi inte tar dessa saker på allvar. Minns i början när SD var nytt som parti och ingen ville prata med dem och vid debatter slogs de om platserna som skulle ställa dem så långt bort från Jimmie Åkesson som möjligt. Och de betedde sig så barnsligt och omoget åt, och denna tystnad, denna nonchalans av faktiska problem har nu skapat tillströmningen av detta parti då ingen annan tilläts prata om det. Björklund gjorde det en gång men fick på näbben av någon anledning och tystnade efter det. Och nu har de blivit så rumsrena så de ska t.om samarbeta med Moderaterna. Så kan det också gå om man inte vill ha en dialog eller vill lägga locket på.

Och alla religioner har sin mörkertid, vi kristna håller fortfarande på att invadera världens alla länder för att göra de mer västerländska, samtidigt som de tar över deras naturtillgångar.

Katolikerna har sin inkvisition och Vatikanstaten som tvättar maffians pengar och har sina pedofilringar som på sistone börjat granskas.

Och nu är det islam som är på tapeten, låt oss se och ventilera det på ett friskt sätt så kommer det att klarna även det.

[Bermudas]
10/1/15, 7:29 PM
#15

"Katolikerna har sin inkvisition och Vatikanstaten som tvättar maffians pengar och har sina pedofilringar som på sistone börjat granskas. Och nu är det islam som är på tapeten, låt oss se och ventilera det på ett friskt sätt så kommer det att klarna även det." Precis! Sluta hymla. Vädra ut!

Loris M
10/1/15, 7:46 PM
#16

Ber om ursäkt för OT, men hoppas att ni har överseende med det eftersom det här är det sista jag skriver i denna tråd. Mina inlägg i denna tråd blev anmälda och jag fick automatiskt skrivförbud. 

Tänk på att det är inte jag som drabbas egentligen. Inlägg som inte bryter mot regler återpubliceras (vilket blev fallet nu också) men de som verkligen drabbas är Sajtvärd och Medarbetare.

Gahella
10/1/15, 7:51 PM
#17

#16 Tråkigt att höra, tycket vi hade en trevlig diskussion. Och hoppas du kommer tillbaka snart igen.

[Bermudas]
10/1/15, 8:01 PM
#18

#16 Men fattar inte varför folk anmäler inlägg. Det är ju osunt beteende.

[helga21]
10/1/15, 10:39 PM
#19

T.S jag var och hörde på Mona Walter i söndags 😃 Det var en mycket intressant föreläsning. Hon hade Bertil Malmberg med sig som är SD egen islamkännare. Ett mycket välbesökt och uppskattat möte. 120 personer hade hörsammat inbjudan och det var mer än SD;are där.

http://hejevent.se/event/h7lli667zqgsca/mona-walter-och-bertil-malmberg

Tidigare har jag länkat till dessa.

https://www.youtube.com/channel/UCCJ9PioOPLstJs6b7gHQvlQ

Gahella
10/2/15, 8:41 AM
#20

#19 Jag personligen tror att det är viktigt att lyssna på alla parter för att slippa polarisering,  att något läger kapar sanningar som det andra lägret inte får ha då man riskerar att bli kallad saker som rasist eller aningslös.

Vi kan aldrig tvinga människor att inse saker och ting då det är en process, och inget som kan påskyndas. Men det viktigaste är att debatten förs och att den aldrig tillåts tystas ner,  och  samtidigt inser att ingen äger hela sanningen. För att hamna i polaritet har aldrig för något gott med sig någonsin.

Annons:
Huygens
10/5/15, 8:47 PM
#21

Hon är tuff. Speciellt när hon bränner hijaben som stöd för alla fängslade feminister. Hon har hårda argument också.

[Nomen Nescio]
12/13/16, 8:54 AM
#22

#0 Angående kopterna:

"Åren som minoritet har gjort Egyptens kopter till en sammansvetsad gemenskap, men de senaste årtiondena har svårigheterna vuxit.

Attentatet i söndags, som dödade minst 25 personer, var riktad mot ett kapell invid Markuskatedralen och slår alltså mot kyrkans centrum, kopternas motsvarighet till Vatikanen. Det, tillsammans med det faktum skedde under gudstjänsttid, ger det en stark symbolisk laddning. Det är ett av de värsta dåden riktade mot denna minoritet, men det inte det enda. Många börjar trötta på diskriminering och på att behöva frukta för terrordåd, och söker vägar att emigrera. Egypten är ett land där muslimer och kristna levt sida vid sida under muslimskt styre i över tusen år. Det är också det sista landet i Levanten som kristna inte övergivit en masse de senaste åren. Om de inte får omvärldens stöd – vilket också betyder att Egyptens regering måste pressas att gå dem till mötes – finns risken att historien om Mellanösterns kristna förvandlas till en historisk parentes."

Joel Halldorf på Expressen kultur

[Carpinus]1
7/13/17, 7:42 AM
#23

Drevet mot kristna somalier i allmänhet och Mona Walter i synnerhet tycks eskalera, och flera färska filmer med hotfullt och kränkande innehåll har lagts ut på nätet. Dagen skriver:

"Filmen inleds med en text på somaliska med betydelsen ”Vidriga Mona”. Ett par sekunder efter genomborras texten av en pistolkula och färgas röd av blod. Samma sekvens går om igen några gånger innan filmen fortsätter och visar en serie av bilder på Mona Walter, hennes man och barn. Samtidigt hörs en berättarröst som säger något på somaliska."---

"Även om det tar emot försöker Mona återberätta vad som sägs i några av filmerna.

– Rösten säger alla möjliga hemska lögner, som att min dotter är en hora och har gjort flera aborter. De säger även att jag säljer mig till äldre män och att jag kränker islams profet, säger Mona Walter.

De senaste veckorna har en mängd liknande filmer dykt upp på Youtube – riktade mot flera kristna somalier och deras familjer. Men fenomenet har pågått under betydligt längre tid än så."---

[Hayabusa]
7/13/17, 7:58 AM
#24

#23 Va´fan 🤮

Upp till toppen
Annons: