Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 3421 ggr
[Bermudas]
2015-10-06 13:35

Hans Rosling ger Jimmy rätt!

Alla goda "antirasisters" idol och förebild säger det nu rent ut. Otroligt! "Jag skulle stå där på scen och tala om att det som Jimmie Åkesson sagt i två tre år är fullständigt rätt." Det kunde han inte göra rent ut inte på galan, men nu gör han det på publicistklubben. Att hjälpa i närområdet hade varit det rätta! Jimmy hade rätt. 1:59 i klippet

Annons:
[Bermudas]
2015-10-06 13:41
#1

Citerar EnArgBlatte" "Jag postade något liknande på min facebooksida för några dagar sen, där en TV4-kommentator gjorde poängen att Hans Rosling har sagt det SD har sagt i flera år:( Reaktionen från de övriga i TV4panelen var absurd. Dom höll inte med alls och Alexandra Pascalidou sa rätt ut vid ett tillfälle: "HUR HÅLLER VI GODHETEN VID LIV?" Men nu har han sagt det klart och tydligt, Hans Rosling alltså.

[Carpinus]
2015-10-06 13:45
#2

Vi har redan tidigare här på Politik i Fokus varit inne på att skillnaden mellan Rosling och Åkesson är mindre än vad "hissarna" nog föreställt sig. Och det gjorde vi innan hans bejublade tal till nationen…😉

Debattören "Halvdansken" skrev t.ex. den 9 september i den tråden: "Faktiskt säger Rosling samma sak som Åkesson, att man får mest för pengarna genom att hjälpa på plats/i närområdena. Varför inte sätta in stöd i Jordanien och Turkiet, som har ett par miljoner flyktingar. Några har bott i tältläger i Jordanien i tre generationer (!) läste jag nånstans."

[Bermudas]
2015-10-06 13:47
#3

"– Sedan har alla fattat nu att det jag säger är precis det som Sverigedemokraterna har sagt. Men då sa vi att vi får inte låta Sverigedemokraterna få monopol på en sanning, det är väldigt farligt att göra det, sade Hans Rosling igår kväll." http://www.friatider.se/hans-rosling-jimmie-akesson-har-ratt

[Bermudas]
2015-10-06 13:50
#4

#2 Tack! Ska läsa tråden.

[Bermudas]
2015-10-06 13:59
#5

"STOCKHOLM Den 29 september samsände flera TV kanaler och tidningar en stor flyktinggala under namnet “Hela Sverige skramlar”. En av de medverkande på galan var den välkända professorn i Uppsala, Hans Rosling. Hans tal har hyllats stort i både svensk och sociala medier. Märkligt, anser journalisten Erik Hörstadius och pekar på att Roslings budskap är detsamma som Sverigedemokraternas." Tydligen har man i sin iver att fortsätta tro på "det goda" inte velat lyssna på vad han sagt. Man kan av någon anledning (är hjärnan kapad?) inte lyssnat? Hörstadius hörde! Inte Annie Lööf mfl http://nyheteridag.se/erik-horstadius-om-rosling-samma-sak-som-sverigedemokraterna-sagt-lange/

[Hayabusa]
2015-10-06 14:08
#6

Huvva - hur löser "de goda" detta dilemma?

Annons:
[Bermudas]
2015-10-06 15:25
#7

#6 :-) Det kan nog bli problem. En som säger en sak är dum. En som säger samma sak är god! PK syntax error kallas det.

Schnauzertik
2015-10-06 15:35
#8

Jo det har man kunnat läsa ut mellan raderna redan tidigare

Vad säger ni om detta :

– Jag behöver inte debattera med Åkesson, han kan redan det här. Han är ganska nöjd. Det är hans politik som bedrivs, sade Hans Rosling i lördags. (fast nu är det nog några lördagar tillbaka)

http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/07/sd-om-debatt-mot-hans-rosling-vi-tycker-det-later-intressant/

Han verkar påstå att vi redan bedriver Åkessons politik när det gäller flyktingar (eller migranter för de som föredrar det) eller kan man tolka det på annat sätt?.

Värd för Pensionärer

[Bermudas]
2015-10-06 19:57
#9

Hans Rosling pudlar inte! "Professor Hans Rosling står idag på sig om sitt uttalande om att han tycker samma som Jimmie Åkesson (SD) när det gäller att hjälpa flyktingar i Syrien. – Vi säger precis samma sak, konstaterar han." http://www.friatider.se/rosling-om-akesson-uttalandet-vi-sager-precis-samma-sak

Schnauzertik
2015-10-06 20:02
#10

Men när nu Rosling säger att det är Åkessons politik som drivs.

Så betyder det att den politik som förs idag där vi tar in ett stort antal flyktingar är Åkessons politik.

Eller hur ska man annars tolka det?

Värd för Pensionärer

[Bermudas]
2015-10-06 20:07
#11

Jag fattar det inte som att Hans Rosling ÄR samma som politiken som förs. Utn han säger detta i egen person.

[Bermudas]
2015-10-06 20:07
#12

#10 Har du lyssnat på klippet?

[Bermudas]
2015-10-06 20:10
#13

"Under galan bad Rosling om ursäkt för att Sverige inte tar emot fler invandrare och inte satsar mer pengar på invandring. Han krävde också att Sverige låter tiotals miljoner potentiella invandrare söka asyl direkt från sina hemländer. Enligt Rosling gjordes de utspelen för att hans budskap om att hjälpa fler flyktingar på plats inte lika enkelt skulle kunna kopplas ihop med SD:s politik. SVT våndades länge över den politiska vinklingen av hans framträdande för att inte ge SD rätt i sak. Tillslut bestämde sig den skattefinansierade TV-kanalen för att inte försöka ljuga för TV-tittarna, trots att det riskerar att gynna SD. – Sedan har alla fattat nu att det jag säger är precis det som Sverigedemokraterna har sagt. Men då sa vi att vi får inte låta Sverigedemokraterna få monopol på en sanning, det är väldigt farligt att göra det, sade Hans Rosling igår kväll." http://www.friatider.se/hans-rosling-jimmie-akesson-har-ratt

Annons:
[Bermudas]
2015-10-06 20:18
#14

Det verkar handla om någon slags prestige . Svt och Rosling ville liksom dölja så gott det går att Rosling INTE skulle kunna kopplas till SD. Men igår erkände Rosling rakt av att de har samma inställning.

Schnauzertik
2015-10-06 20:33
#15

Ja det har synts länge i hans videor att han liknande inställning som SD där håller jag med dig.

Däremot begriper jag inte hans prat om att politiken som förs idag skulle vara samma som SD´s. Jag studsade redan första gången jag hörde det, jag tror att det var i den danska intervjun. Jag tänkte vad menar karln det här går ju inte ihop, nu är han ute och cyklar ordentligt. Det är därför jag är intresserad av hur han tänkte där, men kanske kan bara han själv svara på det

Värd för Pensionärer

[Bermudas]
2015-10-06 20:44
#16

#15 Jag har inte kollat din danska intervju än. Det jag tycker är så spännande här är att Rosling sa igår att han har samma uppfattning som Jimmy vad gäller flyktingpolitiken. Ja menar SDs politik är ju i media ondskefull (hjälpa på plats) medan Rosling hyllades på galan som ett helgon fast han säger samma sak som Jimmy! ( hjälpa på plats) Och nu går han ut och påpekar helt öppet att de för samma linje! Pascalido med flera vägrar erkänna att detär samma politik. Dom klarar inte av att se det. Deras bild om den gode och den onde ligger ivägen och nu har Rosling självmant slagit hål på filtret.

Zyperior
2015-10-06 20:51
#17

En tanke kring detta. Ponera att Rosling va en politisk mullvad, att infiltrera PK-samfundet med sin retorik och få dem att hylla honom till skyarna, vilket man nu gjort, för att sedan bekänna färg och hävda att han röstar SD. Teoretiskt sett väldigt möjligt.
Hur skulle PK bortförklara sina hyllningar då? Hur skulle man vända detta till sin fördel?
Blir så jävla illamående av PK-hyckleri. Släpp såna idealistiska resonemang om hur saker borde vara och hur jävla goda människor borde vara. Skaffa en uppfattning som överensstämmer med verkligheten istället. Säger inte att man måste rösta SD för det, men man borde istället fokusera sina åsikter på att kritisera övriga politiker till ändring istället för att fokusera dem på att rättfärdiga kass politik med vad som skulle kunna ske om SD kom till makten.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
2015-10-06 20:57
#18

Instämmer!!!

[Bermudas]
2015-10-06 21:46
#19

#17 här ser vi ett exempel på PK-hyckleriet du nämnde. Några dagar INNAN Rosling släpper bomben och avslöjar det egentligen redan uppenbara dvs att han och Jimmy tycker LIKA…så sitter dessa och snackar strunt. Helt fantastiskt". Hörstadius säger som det är dom andra går in i förnekelse syntax error mode, nähä nähä nähä! Det vore nästan bara komiskt om det inte vore för att vi nu skördar konsekvenserna av medias och politikernas PK-vansinne Rekommenderar starkt detta inslag!

[Bermudas]
2015-10-07 14:08
#20

Nu kommer de första knivsticken mot Rosling. Vilket inte kommer som en överraskning. PK-medias korsriddare klarade inte av Roslings ärlighet utan måste slita ner honom från tronen för att återställa sin psykologiska jämnvikt. Och det kommer nog inte sluta där…. http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/812912-vi-hade-fel-hans-rosling-ar-inte-var-kung

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-07 14:17
#21

#20 Undra om "de" har fel om något annat än Hans Rosling? Påminner lite om Frau Merkel - för inte så länge sedan jämfördes hon med Hitler för att för någon månad sedan bli hela Europas ängel. Det blåser på toppen, kan man nog säga.

Halvdansken
2015-10-07 14:44
#22

Borttaget svar, missförstått.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zyperior
2015-10-07 14:57
#23

Den där artikeln i #20 va nog det mest vidriga jag läst på väldigt länge.

Den går kort att sammanfatta "Hans Rosling hade rätt, men på fel sätt och därför ska han lynchas".

Antar att jag fick svar på mina frågor i #17 där.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-10-07 15:02
#24

#23 Att han som skrivit artikeln dessutom är "debattchef" på nyheter24 säger väl en del om hur högt det är till taket på den redaktionen….

Zyperior
2015-10-07 15:20
#25

#24 Ja sant. Helt sjukt att sådana hatsajter blivit så normaliserade. Inte konstigt att vänsterpartister får misshandla journalister hur som helst och komma undan med det idag.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

white lady
2015-10-07 16:56
#26

Med vad och hur gav Rosling jå rätt med.Mig veterligen förespråkar definitivt inte sd öppna flyktvägar till Europa.Dessutom är bistånden vesäntligt lägre än övriga partier. Så vad syftar han på.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Bermudas]
2015-10-07 20:07
#27

#26 Här kan du lyssna på honom själv så förstår du lite bättre. Det är ett kort klipp

Annons:
kamera0710
2015-10-09 13:09
#28

Hur mycket vill SD satsa på hjälp i närområdet?

[Carpinus]
2015-10-09 13:55
#29

#28 Googla- det är jättelätt!

SVT 140814.

[Göstage]
2018-06-20 21:28
#30

Det rör på sig - både här och där…

SVT 20180204:
"Danska Socialdemokraterna vill skärpa möjligheterna till att få asyl i landet, rapporterar Danmarks Radio (DR). Enligt förslaget ska det inte gå att söka asyl vid gränsen eller vid landets största asylmottagning, Center Sandholm.

Partiet vill i stället att asylsökande skickas till ett tredje land, exempelvis i Nordafrika, där mottagningscentrum ska upprättas och som ska skötas av danskar. Där ska personerna som sökt asyl vistas under tiden deras ansökan behandlas."--

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danska-s-vill-skarpa-asylpolitiken

Omni 20180204:

"Statsminister Stefan Löfven (S) ställer sig frågande till att danska Socialdemokraterna vill skicka asylsökande till mottagningscenter i Nordafrika."

"Enligt Löfven är det inte aktuellt att svenska S följer Danmarks exempel."---

https://omni.se/lofven-om-asylutspelet-vi-foljer-inte-danska-exemplet/a/9mKzoM

Omni 20180620:

"Enligt ett utkast till slutsatser för toppmötet, som nyhetsbyrån Reuters läst, kommer EU-ledarna ta ställning till ett förslag om asylläger utanför EU. Tanken är att det i lägren, som exempelvis kan ligga i Nordafrika, ska avgöras om en asylsökande är en flykting eller om det rör sig om en ekonomisk flykting."---

 http://tt.omni.se/6e609c132403b5c3f55dcb20b8e30c0d1a62d61c

Omni 20180620:

"Statsminister Stefan Löfven (S) utesluter inte att asylläger kan sättas upp utanför EU. EU-ledarna väntas ta ställning till ett förslag om asylläger på toppmötet i Bryssel nästa vecka."---

https://omni.se/t/stefan-lofven/8cfc97642c5f8111c970d4ea8b059ac68d2e4221

"Jag håller hårt på mina principer och om de inte passar er så har jag andra."

Groucho Marx - eller var det Stefan Löfven?

[VSK]
2018-06-21 06:58
#31

#30

Men det går väl inte att komma med sånt förslag ju, för det har ju SD sagt länge, och har SD föreslagit nåt först av alla, så är man ju superrasist. Det har vi ju sett på tv. Nåväl, nu är det ju knappast första gången nåt parti på valfläskningens slutspurt anammar SD´s förslag, men tror folket har tröttnat på denna sandlåda som förts inom politiken speciellt den senaste mandatperioden.

SD 28.5 % enligt Yougovs senaste mätning.

[Göstage]
2018-07-12 12:13
#32

För fjorton dagar sedan kom EU överens om att sondera möjligheten att placera  asylsökande i länder utanför Europa i väntan på asylansökningsbehandling. När nu  unionens migrationsministrar samlas  för att gå vidare och diskutera om att söka samarbetspartners utanför Europa verkar Sverige inta en annan ståndpunkt än övriga Europa.  

"På ett EU-toppmöte i Innsbruck diskuteras nu unionens migrationspolitik.

– När ministrarna kom hit i morse så var budskapet unisont, att EU måste stänga sina gränser, säger Ekots Susanne Palme, som är på plats i Innsbruck."---

"För Sveriges räkning deltar migrationsminister Helene Fritzon på mötet som oroas av tongångarna kring att stänga EU:s gränser.

– Hon säger att man inte kan stänga gränserna för asylsökande, säger Susanne Palme.
Håller Sverige på att bli isolerat?
– Ja, jag skulle nog säga det, säger hon."

 SR

[Hayabusa]
2018-07-13 11:32
#33

#32 …och vad gör Sverige åt det? Ska Sverige köra en annan linje än EU? Kanske att det där asyllägret byggs i Sverige? Nej, det tror jag inte ens Jonas Sjöstedt ser som en realistisk åtgärd.

Aron Flam sa något i den här stilen:

"Sverige har under många år bedrivit en generös invandrings- & asylpolitik väl medveten om att det är så väldigt svårt att fysiskt ta sig till Sverige. Dvs generositeten behövde aldrig omsättas till verklighet - förrän nu. Med intåget av digital media som Internet, FB m.m. så fick människor tillgång till HUR man tar sig till Sverige. Alla tips & tricks för att lyckas."

(Nej, inte ordagrant citerat).

Ska välfärden upprätthållas så kan Sverige inte öppna dörrarna på vid gavel utan någon form av fast reglering måste till. Frågan är "bara" hur? Eftersom Sverige är med i EU så har vi att förhålla oss till Unionen också - och jag tror INTE att Sverige sätter agendan, så att säga.

Upp till toppen
Annons: