Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 4211 ggr
kamera0710
2015-10-14 07:46

Göran Greider om flyktingvågen

"Flyktingmottagandet i Sverige slår rekord och från många kommuner kommer rop på hjälp för att klara situationen. Det är inte bara boendefrågan utan också skolfrågan som blivit akut när vissa skolor får svårt att klara ökad elevtillströmning. Någon systemkollaps – som det ibland sägs från populistiskt håll – är det dock inte fråga om. Systemkollapsen har ägt rum i Mellanöstern. Det är bra att ha den distinktionen klar för sig.

(…)

Vi lever i en exceptionell tid. Det måste vi klargöra för oss själva oavbrutet. Stora delar av Mellanöstern har kollapsat i spåren av USA:s invasion 2003, Islamska statens framväxt och Assadregimens brutalitet och nu Rysslands bombningar. Ingen vet, men sannolikt kan vi de närmaste årtiondena också förvänta oss en våg av klimatflyktingar från den fattiga världen. Västvärlden har en historisk skuld för den troliga flyktingvågen."

Undrar vad SD säger om den sista meningen?

http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/goran-greider-hojd-bolagsskatt-for-att-klara-flyktingfragan

Annons:
72mm
2015-10-14 11:04
#1

Man behöver väl inte vara SD'are för att avfärda Greider? Han har en väldig förmåga att lyckas kläcka ur sig en den ena än den andra galenskapen. Just den sista meningen är ju nästan i klass med det nu aktuella "det finns ingen svensk kultur". "Vanligt folk" är vare sig vänsterextremister eller dumma, de tar nog den gode Greider för vad han är.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
2015-10-14 15:55
#2

Ja hu så hemsk och SD-politiskt icke-korrekt den sista meningen är. Och vad tydlig och konkret du är i din kritik.

[Hayabusa]
2015-10-14 15:58
#3

Personligen tar jag inte Göran Greider på allvar.

Zepp
2015-10-14 18:41
#4

Tycker Greider är en av de få som faktist pekar på realiteter!

Dvs.. vi kan tycka vad vi vill.. men det lär drösa utav flyktingar ganska långt fram i tiden!

Bäst vore ju om de som ställt till det.. främst USA och deras allierade stod för åtgärderna och kostnaderna.. men det lär vi aldrig få beskåda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
2015-10-15 06:29
#5

#4 Det är väl för att han faktiskt pekar på realiteter som SD-vännerna inte tar honom  på allvar. Många av dem är väl kränkta av att inte alla stämmer in i kören som ropar "minska invandringen".

72mm
2015-10-15 12:43
#6

#2 Om du lär dig läsa så ser du att jag inte kritiserade Greider alls. Jag påstod att avfärdandet av Greider inte har något med SD att göra. Du försöker insinuera att det bara finns två sidor, att man antingen är SDare eller så håller man med Greider i allt han säger. Det är alltid så svartvitt för dig. Jag skulle tro att den stora majoriteten i Sverige röstar vare sig på SD eller är okritiska till vad Greider säger.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-15 13:40
#7

#6 Sant.

kamera0710
2015-10-15 15:26
#8

#6 Enligt dig har Greider "en väldig förmåga att lyckas kläcka ur sig en den ena än den andra galenskapen."

Detta kallar jag svepande kritik.

[Bermudas]
2015-10-15 15:35
#9

#8 Med egna ord vad är det Greider sagt som är så bra? Jag vill uppriktigt veta. Det är intressantare att läsa dina egna ord än bara citat.

kamera0710
2015-10-15 15:43
#10

#9 Tycker att han formulerar sig väldigt bra. Du är uppenbarligen av en annan åsikt.

72mm
2015-10-15 17:35
#11

Jag tycker nog "att han formulerar sig väldigt bra" är vad man skulle kunna kalla "svepande" :) Frågan var vad han hade sagt som var så bra?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2015-10-15 17:38
#12

#11 Inget.

Zepp
2015-10-15 19:08
#13

Han pekar på det faktum att vi i Sverige inte är en isolerad ö som bara kan ta hänsyn till våra egna behov!

Hur icke PK-SD det än är, så är Sverige en del av världen.. och vad som händer i övriga världen påverkar oss hur som helst.. på det ena eller andra sättet!

De som drivit isotionalismen längst är väl Nordkorea.. det får oxå sina konsekvenser.. som bekant!

Grejen är och som han pekar på.. man kan inte äta kakan och ha den kvar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fillifjonkan60
2015-10-16 14:10
#14

Men jag håller med GG i meningen nedan,  eftersom det var Reinfeldt som ville att vi skulle öppna våra hjärta så är det inte mer än rätt att även dom rika kommunerna tar sitt ansvar.

"Fördelen med tält är också att de kan slås upp även i de rika, välbeställda kommuner som drar sig undan sitt ansvar på ett pinsamt sätt genom att hävda att de inte har några bostäder att erbjuda."

**
**


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Halvdansken
2015-10-16 16:16
#15

"#10. "Tycker att han formulerar sig väldigt bra."
Dvs att han skriver korrekt svenska? Eller vad?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
2018-04-16 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Japp, nu är det 2018 och då har det svängt i åsikterna. Greider & Linderborg:

[Hayabusa]
2018-04-16 11:15
#18

#17 Är saxat från HD/Sydsvenskan.

Halvdansken
2018-04-16 18:15
#19

Heder åt GG som faktiskt vågar byta ståndpunkt, och dessutom kritisera vänstern.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
2018-04-16 18:32
#20

#19 Förvisso, men hade det inte varit klädsamt med en ursäkt till alla de som han kallat rasister?

Annons:
Halvdansken
2018-04-16 18:35
#21

#20. Jadu… kanske det, men det är nog bättre att fråga GG om det. Jag tycker på nåt sätt att han gör det.  Men det beror nog på hur man läser texten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Göstage]
2018-04-16 18:49
#22

"19Ja, det är bra att Göran Greider bytt fot (liksom Åsa Linderborg, och jag tror de har fått plus för det på annan plats i PiF tidigare).  

Men Göran Greider är ju inte vem som helst, utan något av en ikon i vänsterkretsar. Hur kunde han komma så snett på det, när många gräsrötter redan tidigt märkte att det här kan barka åt skogen?

För tre år sedan möttes de båda socialdemokraterna Widar Andersson och Göran Greider i en debatt i dansk TV om synen på flyktingpolitiken hos danska respektive svenska Socialdemokrater.

Greider ryade om att danskarna flörtade med rasistiska rörelser och sade sig vara själaglad över att svenska Socialdemokrater aldrig skulle bära sig åt så. Widar svarade "-Göran har en snurrig verklighetsuppfattning. Det här är en klassisk socialdemokratisk hållning från långt tillbaka i tiden. Lagom invandring föder välstånd och integration, men för mycket invandring föder fattigdom och segregation, och det är det vi ser nu."

 Det var vad vi* och Widar Andersson såg i Danmark då, och det är vad Socialdemokraterna och Göran Greider ser i Sverige idag.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/greider-de-flirtar-med-rasistiska-grupper

* https://politik.ifokus.se/discussions/540d12298e0e7472720009de-svensk-flyktingpolitik-skapar-nordisk-oro

[Hayabusa]
2018-04-16 19:11
#23

#21 Visst är det en fråga som Göran själv måste svara på. Men - han ångrar sig, vilket inte är det samma som en ursäkt. Inte i min värld. Varför? Jo, det är som jag skulle säga: "Jag ångrar att jag kallade dig vid fula namn, men någon ursäkt får du inte". 

#22 Så är det! Respekt till Widar 👍 men Göran Greider är en tomte.

Zepp
2018-04-16 22:14
#24

Eh allvarligt talat.. vi gör väl som vi alltid gjort, talar vitt och gör smalt!

Samma som vi gjorde under WW1 och WW2.. först så står vi upp för våra Svenska värderingar, sen så anpassar vi oss till verkligheten

Dvs vi står upp för allas lika värde, men när Tyskland vill utvisa eller gasa ihjäl alla Judar/Zigenare/homosexuella/psykiskt sjuka och ingen annan vill ta emot dessa så sätter vi upp gränskontroller.. ett klassiskt Svenskt bemötande på problem när andra länder inte vill ta sitt ansvar.

För övrigt så menar jag att vi borde stänga Öresundsbron/iallafall hindra andra än Svenska medborgare att trafikera denna och Låta Skånes län betala eventuella kostnader för den stängningen iomed att de var de som ville ha brof*n.

Oså bör vi bygga flyktingläger i Danmark, och låta Danskarna bekosta dessa iomed att de är de som dumpar alla flyktingar hit till landet.

Iomed att de är de som tjänar på all flyktingtrafik hit till landet.. eventuellt så får DSB stå för fiolerna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-04-17 08:56
#25

"…Tyskland vill utvisa eller gasa ihjäl alla Judar/Zigenare/homosexuella/psykiskt sjuka…" 

1: Nej, det finns inget som tyder på det. Verkligen inte.

2: Vi använder inte Z-ordet, det heter Romer.

Zepp
2018-04-17 21:00
#26

Okej du tog en poäng på att jag missade Eet i "ville" under WW2 samt gjorde!

Och då införde vi utökade gränskontroller.. oavsett om det handlade om J-ordet eller Z-ordet, eller H-ordet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
2018-04-18 05:33
#27

"Den där systemkollapsen det talades om så mycket för några år sedan, den inträffade ju - men begränsade sig till Svenska Akademien."

https://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/goran-greider-poem-notiser-och-sma-anteckningar-4

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-18 07:31
#28

”Den rödgröna vänster som kräver att svenskarna sänker sin standard för att öppna gränserna, helt obekymrad om att hälften av alla som bor här redan nu måste vända på slantarna.”

Den halvan ids nog inte läsa farbror Görans rim & ramsor.

Zepp
2018-04-18 19:24
#29

#28

Allvarligt talat så får du nog lägga ut texten lite mer för att det skall bli begripligt?

Rödgrön vänster får du nog förklara?

Och sen så får du nog oxå förklara vilka det är som måste vända på slantarna när vi alldrig varit rikare och det är hur lätt som helst att få arbete och lån?

Kan det eventuellt ha något att göra med att vi redan på 70-talet misste våra fördelar av att inte varit med i WW2?

Eller kan det ha att göra med att folk bibringats en uppfattning om att man måste inte klippa sig, kamma sig, skaffa sig en utbildning, köpa sin bostad.. för att få alla fördelar som det systemkollpatsade landet har att erbjuda?

Dvs det fanns i princip ingen kollaps för regeringen Reinfeldt.. äveen om alla förutsättningar ändrats långt före det!

Iallafall hela grejen med den system-kolappsen/förändringen var att man bör sluta att gynna de svaga och i stället ge olika förmåner till de staraka.. så då kommer alla att vilja tillhöra den senare skaran.. bra tänkt men knappast genomförbart!

Sådåså.. varför tar inte folk till sig de nya riktlinjerna, dvs klipp sig, kamma sig, högskolestudier, bra betalt, köp din bostad, spekulera lite på börsen, gör karriär, få bonusar och skaffa sommarstuga!

Mm.. väldigt svårt att svara på.. men det kan tänkas att det inte funkar i praktiken.. men det var iallafall en god tanke!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-04-18 23:10
#30

#29 Nej, jag ser ingen anledning till varför jag ska förklara den meningen.

Zepp
2018-04-19 19:05
#31

Behöver du inte heller för det var en sk retorisk fråga!

Men du får gärna svara på det andra jag skrev?

Iallafall så kan jag då svara från ett vänsterperspektiv, det handlar om klassklyftor!

Dvs de fattigaste blir allt fattigare och de rika blir allt rikare!

Och när man slutar att utjämna klassklyftorna så accelrerar det hela.

Dvs det märks först hos de allra svagaste i botten på samhället!

Och när det är fullbordat så bygger man bara bostäder för rika som har råd att köpa sin bostad, det blir billigare så iomed att man då redan pressat ner kostnaderna för de som bygger dessa!

Då kan man som medellös bostadslös bli tvungen att flytta till en skabig lägenhet i Falun.. eller bo på Ålandsbåten för att få tak över huvudet!

Men nu är det ju som så att det vara detta vi röstade för, så då får man oxå ta konsekvenserna.. några får hur som helst göra det samtidigt som andra skördar frukterna!

Hur som helst så finns det hopp, för flyttar man till Portugal och köper en bostad där så får man skattesubventioner i en massa år!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-04-19 19:22
#32

#31 Vad ska jag svara på?

Zepp
2018-04-19 22:50
#33

Ja du kunde ju svara på hur vi skall utjämna klassklyftorna?

Eller hur vi finansierar byggandet av bostäder för medellösa via olika skatter/omfördelningar?

Och om du har riktigt radikala åsikter, hur vi tvingar privata hyresvärldar att ta ett socialt ansvar för medellösa trots att de då minskar sin eventuella vinst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-04-19 22:54
#34

#33 Vad har det med Göran Greiders inställning till "flyktingvågen" att göra?

Annons:
Zepp
2018-04-19 23:24
#35

Var inte han vänster?

Och hur hade du självt tänkt dig att omfördela bostadsbeståndet mellan mer beställda samt mindre beställda?

Eventuellt då oxå några flyktingar från Mellanöstern.. har du rum att upplåta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-04-19 23:42
#36

#35 Greider ÄR långt ut på vänsterkanten- inte var…

Dina frågor har inget med trådens ämne att göra.

Zepp
2018-04-23 21:24
#37

Mm Greider och VSK då som fortfarande befinner sig långt ut på vänsterkanten och vill att "samhället", dvs du och jag skall bekosta de mindre bemedlades bostäder?

Grejen är att Reinfeldt slopade detta ok för oss som har förmånen att äga vår egen bostad!

I stället så införde han kriteriet att man skall gynna oss, via utökade subventioner så att allt fler skall vilja bli ägare av sina egna bostäder, budskapet var lixom inte jättesvårt att begripa, rätt många röstade på detta.. kanske främst de som redan ägde sin egen bostad?

Osen kommer vi osökt in på alla flyktingar från Mellanöstern.. det var väl en himla lyckosam händelse, för de kan placeras i det bostadsöverkott som vi har i det här landet, framförallt på landsbyggden/ Norrland!

Dvs då skjuter vi iallafall upp transfereringarna från storstadsregionerna till Inlandet.. samtidigt som vi passare på att bygga som fan, för höginkomstagare i bra lägen i storstadregioner!

Dvs det är väl val bara bra att vi infört gränskontroller som hindrar en massa folk att ta sig hit innan vi byggt upp de nya bostadsrätter som kostar skjortan och hindrar dessa att bosätta sig i de bästa lägena?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-04-23 21:54
#38

”Den rödgröna vänster som kräver att svenskarna sänker sin standard för att öppna gränserna, helt obekymrad om att hälften av alla som bor här redan nu måste vända på slantarna.”

landsbygdsbo
2018-04-23 22:26
#39

#29 Sverige försprång från ww2 försvann redan under slutet på fyrtiotalet, men lagom som detta klingade utbröt Korea kriget med en prisexplosion på trä o malm vilket gynnade Sverige. Under början på sextiotalet insåg allt fler ekonomer att vi började una oss för mycket men majoriteten i styret drog istället ingång en låne o inflationskarusell…

Zepp
2018-04-23 22:53
#40

#38

Har du hakat upp dig?

Dvs gamla repiga 78varvare på gamla grammofoner har den nackdelen att de emellanåt hakar upp sig!

Dvs de flesta har anammat Spotify!

Kom loss nu för f*n, hur får vi till nya svindyra bostäder i de bästa lägena i våra storstäder.. och kom sen inte med den gamla Gråsossen VSKs argument att det är samhället, dvs övriga skattebetalere som skall pynta de stålarna!

Invandrare från mellanöstern dumpar vi i inlandet/Norrland.. iomed att där råder bostadsöverskott,, de behöver befolkningstillväxt, de behöver arbetstillfällen om även tillfälliga!

Nu så har iallafall regeringen infört passkontroll på den där j*vla öresundsbron som vi alldrig skulle ha byggt, det var på tiden!

Dvs låt Danmark ta ansvar för alla som de släpper in och vill dumpa i Sverige.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2018-04-23 23:02
#41

#39

Om man säger som så, så var alla fördelar av WW2 borta senast på 70-talet!

Då hade de flesta länder byggt upp sig och det var då vi fick känna på den globala konkuransen,

Då försökte med man med olika medel råda bot mot detta tex devalering lite lika stöd till industrin,, det blev en himla inflation i princip surt efteråt när hela 90-talskrisen slog till!

Oandrasidsidan så hade det varit politiskt omöjligt att strama upp statsfinanserna redan då!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-23 23:35
#42

#40 Hakat upp mig? Inte alls. Saken som du inte verkar förstå är att det är dina partikamrater Göran Greider & Åsa Linderborg som skriver:

”Den rödgröna vänster som kräver att svenskarna sänker sin standard för att öppna gränserna, helt obekymrad om att hälften av alla som bor här redan nu måste vända på slantarna.”

Det är alltså inte mina ord vilket gör det synnerligen intressant, med tanke på trådens ämne.

Zepp
2018-04-24 00:24
#43

Det är väl VSK som är partikamrat med Greider.. inte jag!

För övrigt så äger jag min bostad. och sett till att betala alla lånen för länge sedan.. så jag är lixom inte särskildt intresserad av att betala andras boende, de får köpa sina egna bostäder!

Dvs vi har väl för f*n stängt gränserna.. om jag fick råda så skulle Danmark och Skåningarna få stå för kostnaderna, alla poliser.. alllt annat som den där j*vla onödiga öresundsbron kostar.. det får väl vara nog med  vad det får lov att kosta för att malmöiter skall kunna åka över till Danmark för att köpa billigt öl!

Såå den rödgröna vänstern är altså något Malmöitiskt regionalt parti som vill att resten av Sverige skall betala deras bro samtidigt som de vill kunna åka över densamma för att handla billigt öl?

För övrigt så tror jag du har misstagit dig på att stora delar av befolkningen får vända på slantarna,, de är mer fokuserade på vilka avdrag/bidrag  de kan få, via att de fakiskt äger sin egen bostad!

Iallafall den som redan har skall allt vara givet, den som inget har skall inget vara givet, läs Epistel 1:1 i Alliansens bönebok/valprogram!

Oandrasidan.. det fanns även en Epistel 1:2, dvs jobbskatteavdraget, dvs alla som jobbar för sin försörjning får en extra dusör.. halleluja!

Sådåså, frågan är var de lagt de extrapengarna direkt ner i fickan, dvs dags att ta upp skokartongen under sängen om det kniper och ta till de där tusenlapparna, om det kniper!

Såvida de inte satt de på sitt ISP-konto, för då kan det ta någon dag innan de fått loss stålarna.

Dvs alla som jobbar har fått en extra dusör.. som de sen kan förvalta efter bästa förstånd, bra och rättvist.. eller???

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-04-24 03:09
#44

Zepp snacka inte en massa skit om mig för det har du inget för. Du har gång på gång visat att din okunskap och din vidriga människosyn går hand i hand. 

Dock så är det förvånande att du med medveten om vilka som är majoriteten av sossarnas nya väljarkår 👍

Jag är förvånad att du inte fått vattenskador i din koja.

[Hayabusa]
2018-04-24 07:55
#45

Zepp: "För övrigt så tror jag du har misstagit dig på att stora delar av befolkningen får vända på slantarna,,"

Som sagt…det är inte JAG som skriver det utan Greider & Linderborg. Vilket då har en koppling till trådens ämne. 

#44 Det är totalt omöjligt att följa Zepps resonemang, det är ett jidder som svajar hit & dit. Inget jag tar på allvar.

[VSK]
2018-04-24 10:41
#46

#45

Nä, vem tar Zepp på allvar då han trollar värre än Labero. I mina ögon är Zepp en totalt okunnig och icke påläst farbror med vidrig människosyn och stort ego, och det enda han lyckats åstadkomma är att provocera, kränka och håna folk.

De få ggr jag försökt föra diskussion med han är när jag haft några kcal till övers.

Zepp
2018-04-24 19:41
#47

#44

Du lovar ju i tråd efter tråd att inte svara på mina inlägg.. påminner lite om Alliansens löfte om att alla skulle bli rika och äga sin egen bostad, det  blev lixom lite si och så med den agendan.. förmodligen på grund av en felaktig analys/egna behov?

Såå då får jag be om ursäkt om jag misstagit dig för en partikamrat till Greider.

Iallafall så förefaller det som att ni delar en hel del värderingar, dvs att någon annan skall betala ens bostad.

Iallafall så har jag betalat av min bostad med hjälp av inflation/eget arbete och amorteringar.

Och skall man bo i några utav våra större städer så räkna med att det kostar skjortan!

Dvs numera så har vi slopat en massa subventioner till låginkomstagare och i stället valt att lägga dessa på höginkomsttagare!

I princip marknadskrafterna får råda och med hjälp av oliak skattemässiga avdrag så stiger bostadskostnaden för alla som inte redan betalt sin bostad.

Och det är vad vi har röstat fram sedan iallafall 90-talet, jag kunde ioförsig tänkt mig en anna utveckling men i dag vill ingen vettig kommunalpolitiker bygga bostäder för fattiga iomed att de med stor sannolikhet då oxå blir tvungna att försörja dessa, sammt all service som de då oxå vill ha när de blir äldre.

Dvs vi har gått från en modell där man betalar skatt efter bärkraft till en där det är synd om alla med höga inkomster.. så då får de som det är mest synd om alla de fördelar/lättnader som förr gick till de som inte var lika bemedlade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-04-24 19:46
#48

Partikamrat till Greider, jag?  😂

Annons:
Zepp
2018-04-24 20:14
#49

#45

Då tar vi det från början,, vi börjar med 90-talskrisen, då skar man lixom ner på en massa subventioner, främst till de med låga inkomster, där kan vi säga att Kjell Olof Feldt krattade gången.

Sen kom de "Nya moderaterna" med Reinfeldt och Anders Borg och sopade curlingbanan, dvs det skall löna sig att vara rik!

Sagt och gjort gången är krattad, curlingbanan är sopad det är bara att kascha in för de som uppfyller villkoren.

Dvs man bör ha ett arbete, man bör ha inkomst och man bör äga sin egen bostad!

Dvs det nya var det gamla, det jävligt gamla en återgång till början på 1900-talet!

Samtidigt så passade vi på att sälja ut de subventionerade allmänyttiga bostäderna.. så att folk fick lov att köpa dessa/berika sig/få alla fördelar av det regn av bidrag/avdrag som ägande av egen bostad innebär!

Iallafall så var det lite taskigt och konstigt ioförsig, när en underbetald städerska dels skulle köpa sin bostad när hen antagligen inte ens fick lån på sin inkomst.. dels , skulle jobba på företag som erbjuder statliga subventioner för de som hade råd, med både ROT och RUT!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-04-24 20:46
#50

#49 Och hur kopplar du ihop den redogörelsen med det som Greider & Linderborg skriver om flyktingvågen?

[VSK]
2018-04-24 20:47
#51

#50

Förvänta dig inte nån logisk förklaring på din undran 😃

[Hayabusa]
2018-04-24 20:50
#52

#51 😂

[VSK]
2018-04-24 20:55
#53

😛

72mm
2018-04-24 21:51
#54

I ett försök att komma tillbaka till ämnet citerar jag Zepps andra inlägg, dvs "Han [Greider] pekar på det faktum att vi i Sverige inte är en isolerad ö som bara kan ta hänsyn till våra egna behov!" och antar för argumentations skull att det är en riktig analys av vad den gode Greider faktiskt tycker (den sista citerade meningen tyder på det).   

Fråga på det då. Nej, Sverige är inte en isolerad ö, men tycker ni att Sverige, att de demokratiskt valda politikerna i Sverige faktiskt ska ta hänsyn till några andra än just "våra egna", dvs svenskars behov? 

Den här idéen om att svensk politik och policys inte får diskriminera till fördel för svenska medborgare är enl. mig vad som ligger till grund för hela vansinnet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2018-05-08 01:22
#55

#50

Kopplingen hade du själv upptäckt om du hade läst tidningar/sett nyheter på TV!

Dvs vi har ändrat policy och satt ner foten vad gäller vårt ansvar inom EU för att ta emot flyktingar.

Andra länder får oxå ta sitt ansvar, bördan skall fördelas jämlikt.. efter bärkraft och förmåga.

Samtidigt som vi fortfarande skall värna humanitära värderingar, dvs vi utvisar inte en massa unga Afghanska män bara för att vi inte kunde hantera alla dessa då det begav sig.

Vi kommer fortsätta med gränskontroller så att inte Danmark kan fortsätta dumpa flyktingar i vårt land.

Jag säger som Åkesson, vi borde hjälpa fler flyktingar i vårt närområde, främst i Danmark.. iomed att de kom dit före Sverige.

Enklast vore att stänga Öresundsbron, det skulle spara en massa polisresurser.. som i stället kunde användas för att få lag och ordning i Malmö.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-08 07:34
#56

#55 Med andra ord - du håller med i  det som Greider/Linderborg skrev?

Zepp
2018-05-11 20:19
#57

I princip ja.. om det var det du ville ha som svar?

Och lika gäller Lövfens försök att ta upp LAS som viktigt för jämstäldheten, dvs så länge vi inte har trygga anställningar så lär kvinnor i hemmska förhållanden kunna frigöra sig!

Det hänger nu inte helt ihop.. men bägge är en förutsättning för den sk svenska modellen!

Dvs jag är för en humanistisk flyktingpolitik.. begränsad invandring av arbetskraft som vi inte har brist på och vi måste ha koll på alla som Danskarna dumpar här i landet, det kan ju vara vem som helst, tex Marocanska barn eller Afhganska unga gossar, utan speciella flyktingskäl.. bygg läger för dessa i Danmark!

Hur svårt är det egentligen.. EU borde fördela alla flyktingar mellan sig.. och Danmark borde dels få betala hela Öresundsbron.. iallafall betala för alla som inte har flyktingskäl som de bara släpper över brohelvetet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: