Annons:
Etikettekonomi
Läst 1383 ggr
[Jimmy.L]
2015-10-14 07:51

”Ni är så jävla dumma i huvudet”

Bert Karlssons bolag Jokarjo är Sveriges största privata aktör på asylboenden. SvD Näringsliv träffade Bert Karlsson i Strömstad för att bland annat få reda på hur mycket som går till vinst. Men det visade sig vara en extremt känslig fråga.

SvD

Annons:
Vanja
2015-10-14 08:10
#1

Ja, fast jag ser det som så att han börjar blir riktigt uppretad och förbannad när hon indirekt säger att han är rasist.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Göstage]
2018-09-13 08:36
#2

Hans Jonasson kanske kan sägas "vara Uddevallas egen Bert". År 2006 startade han Uddevallapartiet, som han dock sedan länge lagt ner och lämnat.
 "Gamla" Uddevallapartiet förde en klassisk nyliberal politik, där vi krävde att kommunen ska ägna sig åt kärnverksamhet. Inte sponsra fotbollsklubbar och driva Uddevallakalas och race."---

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/hans-jonasson-önskar-lycka-till-1.2043894

Precis som Bert såg Jonasson till att tjäna pengar på den slapphet i samhällsekonomin som han själv kritiserat. Han köpte ett turisthotell och:
 "Ganska snart tecknade han ett avtal med företaget Hero för uthyrning av rummen som boende för flyktingar. – De betalade mig 110 000 i månaden i två och ett halvt år. De gjorde en del installationsarbeten här, men det kom aldrig några flyktingar hit, säger Hans Jonasson. Den 31 juli löpte kontraktet ut och nu har Hans Jonasson bestämt sig för att sälja fastigheten. Han köpte den för 4,5 miljoner och har fått in omkring fem miljoner kronor i hyresintäkter. – En del är privata, men en stor del kommer via Hero från skattebetalarna. Man kan säga att skattebetalarna har gjort mig till mångmiljonär, säger Hans Jonasson."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skattebetalarna-har-gjort-mig-till-mangmiljonar

[Hayabusa]
2018-09-13 09:46
#3

#2 Ja, vad ska man säga..? Om jag ska generalisera så är politiker usla på att förhandla med marknaden. Marknaden är inga duvungar, det måste man förstå.

[Göstage]
2018-09-20 08:45
#4

Förlåt uttrycket, men här är fler som är "så jävla dumma i huvudet", för att låna uttrycket av Karlsson: "Trelleborgs kommun betalar totalt över en kvarts miljon kronor i hyra varje månad för två flyktingboenden – som inte används. Det gör att man spränger budgeten för mottagning av nyanlända med tre miljoner kronor. – Det är klart att det är pengar som hade kunnat gå till annat, säger Zara Göransson Tosic, chef för arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborgs kommun."---

"Oppositionen är starkt kritisk till hanteringen av bostäderna för nyanlända i kommunen. – Det är väldigt illa skött. Det handlar inte om att vara för eller emot flyktingar, men man måste ta ansvar för att antingen hyra ut bostäderna eller se till att flyktingarna bor där, säger Mikael Rubin, gruppledare för Moderaterna i Trelleborg.

Han fortsätter: – De borde överhuvudtaget inte ha skrivit avtalen från början. Det ska inte finnas någon förtur för flyktingar på bostadsmarknaden. Hyr ut en båt i hamnen i stället så får de bo där tills vidare. Det har funnits många möjliga lösningar under resans gång."----

"Det enda flyktingboende i Trelleborg där det bor personer för tillfället är det före detta pensionatet i Maglarp. Hyran där ligger på 158 000 kronor i månaden, en kostnad på 6 800 kronor per rum."

https://www.expressen.se/kvallsposten/betalar-268-000-i-hyra-for-tomma-flyktingboenden/

[Jimmy.L]
2018-09-20 08:50
#5

Det gör inget, har ju gått till en god sak som att kunna ta i mot flyktingar det är bara skattepengar. 🤦‍♂️

Tjeja
2018-09-20 10:18
#6

#3 Fast Hans Jonasson är ju gammal politiker å ena sidan (KD), å andra sidan fick han ju inget gehör för sin kritik när han var politiskt aktiv så han slutade och började göra affärer av det hela istället.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Göstage]
2018-09-20 10:24
#7

#6 Ja, han och Karlsson har en del gemensamt.

[VSK]
2018-09-20 11:03
#8

#7

Semlor?

😃

[Göstage]
2018-09-20 11:12
#9

#8 Nja, det är möjligt…🙂

Fast för att hålla fast vid ämnet så är förstås det gemensamma att de är politiker som valde att utnyttja det system de kritiserat när såg varthän utvecklingen var på väg. 

En annan medlem i "klubben för lyckosamma avhoppare"  är Jan-Emanuel.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/expolitikerna-som-lever-lyxliv/

JonasDuregard
2018-09-20 12:09
#10

#1 "Ja, fast jag ser det som så att han börjar blir riktigt uppretad och förbannad när hon indirekt säger att han är rasist. "

Du menar att frågan "det var väl ändå ett parti som var kritiskt till invandring?" (om Ny Demokrati) är att indirekt säga att han är rasist 🤔. Väldigt ömma tår i så fall.

JonasDuregard
2018-09-20 12:15
#11

Extremhögern säger ju ofta saker i stil med "så fort man diskuterar invandring blir man kallad rasist", men det här är ju ett klockrent exempel på motsatsen: En helt sansad fråga om invandringspolitik som besvaras ungefär med ett spottat "VARFÖR KALLAR DU MIG RASIST?!" 🙂.

kamera0710
2018-09-21 05:40
#12

En bidragande orsak till att somliga kan sko sig är ju att migrationsverket inte tillåtits att äga egna boenden. Vet någon hur det är nu på den punkten? Förslag har funnits om att ändra detta, men jag har inte lyckats bena ut om det är gjort.

[VSK]
2018-09-21 06:36
#13

#12

Jag har ingen koll på detta men vet att många undrar varför man inte granskar MGV. Det jag tycker mig minnas är precis det du säger förslag, men sen har jag inte hört nåt mer alls.

Annons:
[Göstage]
2018-09-23 08:55
#14

#9 Jan Emanuel Johansson gör "en Bert" och kommer på nytt ut som samhällsdebattör efter att ha skrapat ihop mat för dagen. Och faktiskt ligger det en del i det han skriver  (mer om det i andra trådar).

http://www.expressen.se/debatt/-alla-dessa-man-hur-tanker-var-feministiska-regering/

[Hayabusa]
2018-09-23 10:26
#15

#14 Japp! En i alla avseende planerad migrationspolitik, annars funkar det inte i längden.

Upp till toppen
Annons: