Annons:
Etikettinfrastruktur
Läst 2921 ggr
[Carpinus]
2015-10-24 09:32

"Stängda rastplatser ökande problem"

"Trafikverket har tvingats stänga flera rastplatser sedan EU-migranter slagit läger på trafikanternas avstickare för vila. I år har det skett på ett tiotal platser runt om i landet.

– Det är ett ökande problem i år, säger kommunikationschef Niclas Härenstam.

Tillgängligheten till vatten, toaletter och el har gjort Trafikverkets rastplatser attraktiva för EU-migranter att slå läger på. Under 2015 har Trafikverket tvingats stänga ett tiotal rastplatser på grund av problematiken, rapporterar SVT Småland."---

TT

Annons:
gruvel
2015-10-24 12:13
#1

Som icke yrkeschaufför får man nu vid längre körningar planera vägval och raster så att närhet till större städer undviks. För en ryggsjuk väninna som behöver dessa rastplatser är detta nya problem större.

[[eskils_]]
2015-10-24 12:41
#2

#0 Fullständigt oacceptabelt ur trafiksäkerhetssynpunkt att stänga rastplatser! Trötthet sägs ju vara största orsaken till trafikolyckor.

Kör bort EU-migranterna, sätt upp kameror och kör bort dem igen om de återkommer. Skicka notan till deras hemländer.

[helga21]
2015-10-24 12:51
#3

Även yrkesförare behöver dessa rastplatser men vågar inte stanna där.

72mm
2015-10-24 13:00
#4

Så tack vare EU har nu polska lastbilschaffisar problem med rumänska romer när de vill fika efter svenska vägar vid konkurrens med svenska yrkesförare?  - Fan va fint! 😎

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
2015-10-25 10:36
#5

"Så om det inte finns rastplatser för lagstadgad vila och rast, var ska våra förare ta vägen? Parkera på E6:an? Faktum är att i vissa fall är böterna för felparkering oftast billigare än brott mot kör- och vilotidslagen. Och det är inte bara böter som kostar. Störningar i rasterna får konsekvenser för svenskt företagande, där förseningar drabbar industri, handel och även konsument.

”Det är oroväckande att Trafikverket och kommunerna bara viker ner sig på det här sättet. Jag inser att frågan är komplex. Men att lösa problemet på det här sättet skapar problem för en hel yrkeskår”, säger Ulric Långberg, branschansvarig i Sveriges Åkeriföretag."---

Debattinlägg från Sveriges Åkeriföretag i GP

[helga21]
2015-10-25 10:39
#6

# 5 just precis den artikel jag avsåg 😃

Annons:
michellemimmi
2015-10-25 13:04
#7

Igår skulle jag och en vän åka till gekås och gav oss iväg på morgonen. Hon ville visa mig en jättemysig rastplats vid vattnet där hon och hennes sambo stannat för fika när dom varit ute. Kissnödiga och hungriga svänger vi av och möts av ett gäng EU-migranter. Ser sedan att gräsmattan har tält uppslagna på sig, och det är en del människor som står och stirrar på oss… Det står även en bil mitt i alltihopa som har massa grejer över sig… Min vän säger att "okej jag måste i alla fall kissa!!" Så hon springer iväg till toabåsen. Två av toaletterna är tydligen upptagna och den tredje används som torkrum till blöta strumpor… Vi valde att kissnödiga åka vidare och picknicka och utföra våra toabesök på ett senare stopp… Väldigt irriterande måste jag få säga! :/

Hjärta/Mimmi

Fillifjonkan60
2015-10-25 18:34
#8

#7 Det är ju helt vansinnigt att det har gått så här långt! Ska vi inte ens kunna använda våra egna rastplatser längre?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


michellemimmi
2015-10-25 18:44
#9

#8 vi tyckte också att det var helt sjukt :/ en rastplats är väl till för att alla ska kunna ta en paus?. Inte för att vissa ska bo där och använda toaletterna som torkrum :S

Hjärta/Mimmi

Fillifjonkan60
2015-10-25 18:55
#10

Hade det varit svenskar så hade dom fått lämna fortare än kvickt. Varför är det skillnad på folk och folk? Säger inte vissa (PK-folk) att alla är lika mycket värda osv. 

I såna fall kan väl regeringen skaffa tält och låta våra hemlösa få bo på rastplatserna och andra ställen där EU-migranter får bo? 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[helga21]
2015-10-25 19:11
#11

Det är helt galet att detta får fortgå, Kan ingen sätta ned foten.

Zepp
2015-10-25 19:33
#12

Det är ett sätt att mota bort konkuransen från Polska och Baltiska yrkeschauförer!

Svenska lastbilar har som regel bättre hytter.. bra va?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2015-10-25 19:49
#13

#12 Vilket är ett sätt att mota bort konkurrens?

Annons:
Ford -57
2015-10-25 19:53
#14

#12 Höga vederbörande i detta landet VILL inte mota bort den snedvridna konkurrensen, om så vore fallet hade det ordnats för länge sen. Dom tar t.o.m hit tankekipage me eget skitigt bränsle, inte ens Romson verkar bry sej. Mej kvittar d mer eller mindre, jag väntar med spänning på den stora instundande kraschen för Svea.👍

Zepp
2015-10-25 20:12
#15

#13

Min bror är yrkeschaufför, var rättare sagt numera är han arbetsledare!

Hur som helst.. dubbelsäng.. våningssäng (där låg jag), TV, kylskåp, kaffekokare,, rikskuponger, han rastade på ställen med matservering.. något som Polackerna/Balterna inte har råd med!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2015-10-26 07:07
#16

#15 Det finns en utbredd "social dumping" inom transportbranschen. EU-migranternas långvariga närvaro på rastplatser lär inte förändra den bilden, det är helt andra faktorer som styr.

[Carpinus]
2015-10-28 08:45
#17

_ "Trafikverket beslutade under torsdagen att stänga samtliga rastplatser i Västeråsområdet tills vidare.
Bakgrunden till Trafikverkets beslut är hot och skadegörelse som förekommit av campande EU-migranter på rastplatserna.
Personal som jobbar med rastplatserna har känt sig otrygga och därför har beslutet tagits.
– I Västerås stänger vi dem nu under helgen för att sanera och säkra anläggningen så att den kan vara igång i nästa vecka, säger Ulf Söderberg, chef Trafikverket underhåll."---

–" Samtidigt måste vi vidta åtgärder när vår personal inte kan komma fram och sköta och underhålla toaletter och annat eller när personal eller trafikanter känner sig hotade eller bortkörda, säger Ulf Söderberg.
Enligt Ulf Söderberg är rastplatserna runt Västerås extra utsatta, men han säger att det här är något Trafikverket sett ökar över hela landet. Rastplatser har stängts tillfälligt även på andra håll. "---_

SVT

[[eskils_]]
2015-10-28 11:47
#18

#17 "när vår personal inte kan komma fram och sköta och underhålla toaletter och annat eller när personal eller trafikanter känner sig hotade eller bortkörda, säger Ulf Söderberg."

Så här kan det inte få fortgå! Trafikanter ska definitivt inte behöva bli hotade och bortkörda från rastplatserna utmed svenska vägar! 😡Snart är mörkret och halkan här, och dessutom flera storhelger när mer eller mindre vana privatbilister ska ut och resa långt på vägarna. Då måste rastplatserna fungera som det är tänkt.

(EU-migranterna kommer väl från Bulgarien och Rumänien - två fredliga demokratiska länder. Deras invånare har ingen anledning att "fly" till Sverige. Tycker nog att de borde spara respengarna och göra någonting konstruktivt på hemmaplan istället för att komma hit och tigga.)

Denna kommentar har tagits bort.
Fillifjonkan60
2015-10-29 11:56
#20

Varför ska vi behöva ta hand om andra länders problem, har vi inte nog med egna? Dessutom har dom väl bara rätt att stanna tre månader om dom inte har skaffat ett jobb som dom kan leva på.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[helga21]
2015-10-29 19:46
#21

# 20 Varför skaffa arbete när det går att tigga ihop det man behöver samt stjäla.

[helga21]
2015-10-29 20:19
#22

"Nu finns det en dom från Kalmar tingsrätt mot en man som organiserat tiggeri. Men kritiker kommer säga att det är en isolerad händelse. Vi har fått rapporter på alla möjliga tänkbara summor från 250kr per dag uppemot 2200kr/dag, nu finns det fakta. Fem personer hade under dagen tiggt ihop 3000kr. Det är 600kr per person, vi räknar lite på det, 600kr x 30 dagar = 18000kr X 11 månader = 198 000kr skattefritt"

Från SD hemsida i Karlskrona

https://karlskrona.sd.se/

Zepp
2015-10-29 20:21
#23

Tror bestämt jag får slå mig på tiggeri.. har de någon inkomstförsäkring där man kan få på SDs sida?

Jamenar.. under 190,000 vill jag inte ha.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2015-10-29 20:35
#24

Det är en dom i Kalmar tingsrätt. Det finns länkar till lokaltidningar längst ned på sidan.

https://karlskrona.sd.se/https://karlskrona.sd.se/2015/02/18/kan-en-tiggare-tjana-198-000krar-skattefritt/

Zepp
2015-10-29 21:18
#25

Vet inte hur du läser över huvudtaget.. för han har inte organiserat tiggeri däremot utpressat  och hotat dem!

Sen till den där CL, verkar inte ha alla hästarna i stallet.. men det är väl rätt vanligt inom den gruppen antar jag?

"Det är du som skänker pengar till dem som möjliggör för den organiserade brottsligheten att förtrycka fattiga EU-medborgare."

Argumentet att man gynnar brottslighet om man skänker pengar till tiggare är rätt lustigt.. för att inte säga ett uttryck för en rasistisk åsikt.. knappast något som har någon förankring i verkligheten.

Att Romer utsätts för brott tvivlar jag inte på, lixom att vi svenskar utsätts för brottslighet.

De anmälde honom.. det gör vi andra oxå när vi utsätts för brott.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2015-10-29 21:20
#26

# 25 Så du menar att Kalmar tingsrätt har fel och att uppgifterna inte stämmer som de tagit fram?

Zepp
2015-10-30 18:46
#27

Om du inte begrep vad jag skrev.. varken du eller CL verkar ha läsförståelse.. har svårt för svenska språket.. har du gymnasiebetyg i svenska.. har du alla hästar i stallet!

Altså.. några Romska tiggare har utsatts för brott.. det har de via vänliga människor uppmärksammat, varvid förövaren blivit dömd!

Det har oxå visat sig att denne är en notorisk förbrytare!

Såå, du vill göra offer till gärningsmän?

Påminner om en viss Ekeroths Nasistiska retorik!

Offer är förövare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
2015-10-30 19:29
#28

# 27 Det vet jag att de var offer. Om du bara visste vad jag sysslar med😃 Vad jag också undrar om du förstod var ifall de tjänar 198.000 skattefritt vardera genom att tigga i Sverige?

Zepp
2015-10-30 21:12
#29

Och vad har det för betydelse vad de tjänar?

Om de hade förlorat på resan hade de svultit.. eller?

Tiggande handlar om att få gåvor av andra.. om du nu inte förstått detta!

Och jag betvivlar inte en sekund på att de tjänar mer på att tigga än att sitta hemma och svälta!

Vad hade du valt i samma fall?

Eller är du sosse som vill att de betalar skatt på sina inkomster?

Över huvudtaget är det obegripligt vart du vill komma eller om du eller CL har alla hästar hemma!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-10-30 21:42
#30

Zepp, du skall absolut inte prata om att andra inte har alla hästar i stallet. Du gör bara bort dig själv än mer då.

[helga21]
2015-10-30 21:50
#31

# 29 Det är väl ingen dålig inkomst på att tigga istället för att skaffa sig en utbildning börja arbeta. Det betyder också att  alla som ger dem pengar vill ha dem kvar här.

# 30 Du har så rätt så rätt 😃

[VSK]
2015-10-30 21:56
#32

#31

Det är inte så svårt att ha rätt när han säger att:

1. Det råder ingen bostadsbrist i landet.
2. Sverige är ett rikt land med massor med pengar. (jo vi ser det)
3. Det är Rut & Rot som är roten till allt ont som sker.

[helga21]
2015-10-30 21:57
#33

# 32 Rätt igen 😂

[VSK]
2015-10-30 21:58
#34

😃

Annons:
gruvel
2015-11-03 08:52
#35

Trafikanter som yrkeskör kunde (symboliskt åtminstone) återbegära de skattekronor envar lagt på dessa outnyttjbara rastplatser inrättade för särskilt deras skull. De måste ju lösa rastbestyren på något sätt (kallt om rumpan på vintern).  Alltså inte jämförbart med att alla medbetalar för ex.vis en teater då det inte är något nödvändig att nyttja.

gruvel
2015-11-04 11:07
#36

Finns även funktionshindrade som reser rätt sällan och inte så långt kanske men för dem är rastplatsernas bekvämligheter viktiga att kunna räkna med.  Behöver bara tänka på en rullatorberoende väninna jag kör ibland i bilen om sommaren.

Fillifjonkan60
2015-11-04 12:29
#37

#36 Ja och själv har jag fibromyalgi samt artros i en del leder och måste få gå ur och röra på mig, om jag ska åka långt.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
2015-12-31 15:22
#38

_"Sedan i november har toaletterna vid naturrastplatsen Skåneporten i Bromölla varit stängda. Detta efter omfattande skadegörelse."---

Anders Wanstadius, verksamhetschef för tillväxt och utveckling i Bromölla kommun, säger att återställningsarbetet är på gång. Men det har inte varit enkelt.
– Det låg en salig blandning av avföring och toalettpapper utanför toaletterna. De som har varit där har ju lagat mat inne på toaletterna och utfört avföringsbehov ute i naturen. Det vore bättre om de hade vänt på det.
– Arbetarna vid Peab har berättat att de har fått på sig bajs och halkat runt i det när de har varit där och jobbat, säger Wanstadius.
Den husvagn som tidigare stod där är borttransporterad."---_

Kristianstadsbladet

[AnimeV4]
2015-12-31 19:45
#39

Borde det inte gå att införa något nyckel/plupp/kortsystem, tänker jag? Dvs så att de som arbetar med transport behöver nyttja dem kan få tillgång till dem, medan obehöriga inte kan det. Nog för att privatpersoner inte kan, men.. 😐

[Carpinus]1
2017-06-01 19:17
#40

Det har inte skrivits om situationen på våra rastplatser så mycket de senaste åren - det händer ju en del saker som är värre…

Men det betyder inte att problemen är borta, kanske snarare på att vi börjat resignera. Nu påminner Malin Siwe på Expressens ledarsida att nedskräpningen  fortgår och  om hur fredliga människor som stannar till för en bensträckare eller toabesök hotas och rånas. Siwe skriver bland annat: 

"Rastplatserna är viktiga för trafiksäkerheten. Yrkesförare ska kunna ta sina lagstadgade vilostunder. Trötta privatbilister sträcka på benen. Föräldrar släppa ut rastlösa ungar. Och nödiga ska kunna lätta på trycket för att bättre koncentrera sig på körningen.

Nu låter många bli för att toaletterna är papperslösa och stinkiga - om de alls fungerar. Eller för att man är rädd att bli rånad av utländska vägpirater och inhemska brottslingar, eller påhoppad av EU-migranter. Polisen varnar för att stanna och hjälpa till när någon vinkar vid vägkanten."---

http://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/sopkaos-och-stangda-dass-hotar-tilliten/

[Carpinus]1
2017-09-28 12:26
#41

#40 Nej, inte har problemen minskat sedan tråden startades 2015 - uppenbarligen tvärt om…

"Trafikverket uppger för SVT att boendet på rastplatserna har eskalerat sedan 2015 och det har fått konsekvenser. Toaletter som används som tvättstuga och övernattningslokal, berg av sopor, skadegörelse och avföring gör att Trafikverket ibland måste stänga rastplatser för sanering."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/rastplatser-tvingas-stanga-boplats

Annons:
gruvel
2017-09-28 16:05
#42

På en färdrutt genom Götaland ett par ggr/år med rullatorberoende person undviker vi helst en viss rastplats då dess skick kan vara dåligt/osäkert. Men vi är med och betalar den via skatten.

[Göstage]
2018-05-18 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

En rastplats vid Sandsjöbacka på gränsen mellan Västra Götaland och Halland ockuperas med jämna mellanrum av "kringresande asfaltsläggare", och nu har de varit i farten igen.

"När Rolf skulle stanna för att gå på toaletten vid en stor rastplats längs E6 söder om Göteborg blev han bortjagad. – Hela rastplatsen var ockuperad av ett stort antal personer. Jag uppfattade det som asfaltsläggare och de var hotfulla, uppger Rolf."---

 "De som anlitar dessa blir ofta missnöjda och lurade, vilket bland annat GT rapporterat om många gånger. Men det finns annan problematik kring grupperingarna. Många markägare som får besök av dem har vittnat om extrem nedskräpning och ofta också ett synnerligen hotfullt bemötande. Man slår sig ner på stora parkeringsplatser, campingplatser eller rastplatser. Oftast i stora grupper. Nyligen berättade vi om Kjell som blev hotad på en camping i Uddevalla. Förra året bodde asfaltsläggarna bland annat på olika platser i Trollhättan. 2016 hamnade asfaltsläggare och campinggäster i ett våldsamt bråk i Torekov och i mars förra året knivattackerades en man på en camping i västgötska Vegby så illa att han var nära att mista livet."---

 "Men fredag kväll har de alltså lämnat rastplatsen. Rolf hoppas att de inte slår sig ner på någon annan av rastplatserna längs E6. – Det är ju hemskt att vi vanliga skattebetalare som finansierar rastplatserna blir utestängda, säger Rolf."

https://www.expressen.se/gt/hotfulla-asfaltslaggare-slog-lager-vid-rastplats/

Bilden är tagen av Jimmy.L på en annan uppställningsplats tidigare i år och publiceras med hans tillstånd.

Upp till toppen
Annons: