Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 4127 ggr
papa-bear
2015-10-26 17:16

Sharialagar i Sverige?

åtminstone hävdar den polske PiS-ledaren Jarosław Kaczynski det.

Ledarkrönika i Aftonbladet om det polska valet.

Annons:
kallepudas
2015-10-26 17:48
#1

I sverige lyder vi under sveriges rikes lag & dom som vill ha andra lagar kan ta & packa och flytta. Väldigt enkelt & finns inget att diskutera egentligen i ämnet tycker jag.

[helga21]
2015-10-26 17:54
#2

# 1 Nej vi lyder under Svensk författningssamling som lagarna faktisk heter. I övrig håller jag med # 1.

papa-bear
2015-10-27 14:59
#3

nu är det ju så att ledaren för det polska parti som vann valet är den som påstår att sharialagar införts i Sverige, vilket skrivs i artikeln i länken, sedan att vi i verkligheten fortfarande har våra svenska lagar, det har jag aldrig påstått motsatsen om. jag ville bara åskådliggöra vilka lögner som sprids av diverse mörkerkrafter som motarbetar demokrati och mänskliga rättigheter.

Halvdansken
2015-10-27 15:24
#4

#3. De motarbetar väl inte demokrati och mänskliga rättigheter?

De motarbetar att ta emot muslimska flyktingar med argumentet att om man får för många muslimer så kan det motarbeta demokrati och mänskliga rättigheter, pga att då skulle sharia införas, och det skulle komma en massa sjukdomar dessutom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

papa-bear
2015-10-27 16:05
#5

#4 då läser du och jag texten olika, samt att ordet muslim öht inte finns med i texten, så där lägger du till ord som inte är med.

du kanske tycker att barn i Sverige och Danmark skall få en patriotisk uppfostran i skolan? påminner om gamla öststaterna, fast i fascistisk och nationalistisk anda. 

du kanske även tycker att medierna skall styras för att bygga och stärka en nationell identitet? i sann rupert murdoch anda. du kanske tycker att isolering, främlingsfientlighet och nedrustning av fri- och rättigheter är vad EU behöver mer av. om det är det vi vill ha, då har putin fått jobbet gjort utan att göra något själv, vilket passar in på en maffialedare. skita inte ner händerna om du inte behöver.

Halvdansken
2015-10-27 17:51
#6

#5. Tror att du läser in mer i det här än jag gör.

Det har stått i många tidningar att forna öststater är motståndare mot just muslimska flyktingar, och eftersom de hänvisar till sharia, så kan man kanske lista ut att det är mulimer de pratar om.
En patriotisk fostran är inte odemokratisk, fascistisk eller nationalistisk, varför skulle den vara det?
Och var kommer Putin och Murdoch in i bilden?

Vill du ha sharia i Sverige? Är det ok?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Zepp
2015-10-27 23:19
#7

Likasåbra med Sharialagar.. så får vi någon lag och ordning iallafall om man skall tro vissa som hävdar att Sverige numera är ett laglöst land!

Sedlighetspolis vore ioförsej inte fel?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

rudyC
2015-10-28 08:33
#8

#7och om vi nu tar bort rutavdrag så löser allt sig!

det skulle inte förvåna mig om vissa ställen har sharialagar men det är inte lika påtagligt som i england och dom som utövar sharia skiter fullständigt i landets lagar och regler och dom tycker att landet dom kommer till ska ändra på sig och det lilla politiskt korrekta landet sverige kommer att ställa upp baken

rudyC
2015-10-28 08:59
#9

BTW zepp ? föreslog du just att det skulle vara bra med sharialagar i sverige?

har du ens läst koranen? vet du ens vad det innebär?

eller är du påriktigt en av dom som har 20 år yngre importfru och tror på fullaste allvar att bilavgaser inte är skadliga utan bara nått som miljöverket har kommit på?

Zepp
2015-10-28 12:25
#10

Jag läser här på forumet att folk efterfrågar mer lag och ordning.. att rättsväsendet havererat, poliserna vågar sig inte ut och samhället är på raka vägen mot en kolapps!

Om nu verkligheten ser ut så kanske vi kan pröva med Sharia och sedlighetspolis.. men bara om beskrivningen av samhället stämmer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Bermudas]
2015-10-28 12:59
#11

#10 Vad menar du? Tycker du att vi människorna här drivs av förutfattade meningar och fördomar mot sharia? Att vi lika gärna kan ha sharialagar i förorterna om vi nu måste hålla ordning. Vad menar du?

rudyC
2015-10-28 17:06
#12

# 10 wow läs på lite innan du kläcker ur dig saker

tror folk vill ha rättvisa i landet och inte häxjakt på absolut fel människor medans dom som borde straffas ska vi hålla i handen och tycka synd om

men inte vet jag … du kanske tycker att det är okej med hedersmod och stening av kvinnor på torg, pedofili, våldtäkter samt halshuggning av alla som inte tror rätt
men vi kan ju hoppa över det och gå och titta lite på masslakt … ja menar offring av getter eller kanske titta på hur barn skalperar sig själva det kan ju vara lite spännande

tycker du borde ta dig en promenad i nån av förorterna helst med ett kors i näven och se vad som händer med dom civiliserade sharialagarna

Halvdansken
2015-10-28 18:17
#13

Ok att hugga händerna av tjuvar, dödsstraff på otrohet och att piska homosexuella, Zepp?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Zepp
2015-10-28 19:33
#14

Var det inte mer lag som krävdes!

Läs er bibel.. där förordas samma straffsatser!

Nu hampar det sig som så.. att jag starkt misstänker att det inte är fullt så illa som vissa alarmister med politisk agenda vill låta påskina.. och att vårt rättsväsen funkar rätt bra?

Att vi i det här landet i det stora hela har en rätt väl fungerande ordningsmakt och en rätt utbredd likhet inför lagen?

Och att lagen till stora delar motsvarar och omfattas av flertalet?

Iallafall de som har gjort sig mödan att åtminstone sätta sig  lite in i hur vårt samhälle fungerar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-10-28 19:41
#15

Zepp för i helvete. Skärp till dig för faen. Totalt noll koll. Byt namn till Zipp.

Zepp
2015-10-28 19:47
#16

😮

Det låter som en väldigt vederhäftig kritik av det jag skrev.. eller inte? 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-10-28 19:49
#17

#16

Ja vad tror du när du vill införa sharialagar i det här landet. Får du betalt för att provocera eller begriper du inte bättre?

Zepp
2015-10-28 19:57
#18

Grejen är nog snarare att vi varken vill ha gammeltestamentlig lag eller gammelkoransk lag!

De hör på sin höjd hemma på medeltiden om ens då.

Det ropas stup i kvarten på den här sajten om mer lag och ordning.. mer repression.. vad är det då för fel på någon annan form.. om vi ändå skall slänga ut de lagar vi redan har.. och ersätta dem med pöbelns lag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sponny
2015-10-28 20:11
#19

#14 Läs er bibel.. där förordas samma straffsatser!

Jaha, och? Vad har det med någonting alls att göra? Utdömer dagens svenska domstolar straff enligt gammaltestamentlig tradition? Dödsstraff för övertidsarbete på söndagarna? Dödsstraff för homosexuella och för söner som inte gör som deras föräldrar vill? Nej, självklart inte. Förhoppningsvis har det hänt lite med rättsskipandet de senaste 2000 år.

EDIT: Jag tar tid på mig när jag skriver så du hade redan svarat själv Zepp.

Zepp
2015-10-28 20:23
#20

Att det syftas på Sharia som en omskrivning för "utländsk härkomst"!

Det är lixom hela grejen.. och som jag har fått reaktioner på!

Kallas i retoriksammanhang för omskrivning/syftning!

Kan man inte skriva rent ut vad man vill säga kan man alltid syfta på något som ger obehagliga associationer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2015-10-28 20:56
#21

#18

Ber om ursäkt för att svaret dröjer. Min datormus bara gick sönder när jag läste ditt inlägg 😡

Du har mage att önska hit Sharialagar. Vet du om att barn, och kvinnor framför allt misshandlas och mördas hejdlöst av dessa sk lagar? Tusentals människor flyr för sina liv pga dessa sk lagar. Och du vräker ut dig en groda om att du önskar hit dessa lagar, och blir förvånad när jag reagerar? Har du sett när folk blir halshuggna. Har du sett när folk blir stenade till döds. Låter det trevligt när skallen krossas?

Dina tafatta försök att rädda ditt eget skinn i #20 är patetiskt.

Du kan göra två saker. Skämmas och skriv inget mer i den här tråden tack. 

Stänger av datorn nu innan tangentbordet oxå råkar gå sönder.

Zepp
2015-10-28 21:09
#22

Tyvär har varken min mus eller tangentbord gått sönder så jag fortsätter att skriva mina tarvliga kommentarer!

Och jag har fått de reaktioner som jag förväntade mig.. totalt fördömmande av Sharialagar.. från personer som intet har att säga om mordbrand och uppvigling till mordbrand här och nu i Sverige.. i IRL.. just nu.. det pågår där ute!

Såå.. i fortsättningen vill jag har klarlägganden och fördömmanden av mordbränder på flyktingförläggningar, att man lägger ut på Internet var dessa finns.. för presumtiva galningar att bränna ner och fördömmanden av diverse politiker som applåderar när sådant sker.. varesig de har skrivt det när de är fulla eller nyktra!

Av samma personer som anser att gammelkoranska sharialagar är hemska!

Det tycker jag är en fair deal?

Anser iallafall att man bör ha samma fördömande åsikter/inlägg oavsett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

rudyC
2015-10-29 06:06
#23

jo men till skillnad från oss så ha vi i skandinavien hängt med till 2000talen och plockar ur det som vi anser är värt att behålla ur bibeln medans sharia står och stampar i 1100tal och dom som följer den har inga som helst planer att ta steget till 2000talet utan tvärt om

och gud i lådan har du så tråkit liv att du gillar dina egna inlägg?
ta ett glas vatten och sätt dig i soffan och börja läsa koranen hade tänkt att skriva öl men alkohol är förbjudet enligt sharia

Halvdansken
2015-10-29 09:15
#24

Är det någon här inne som applåderat mordbränderna, Zepp?
Så att det finns idioter som bränner ner asylboende (och glöm inte alla skolor och bilar), och att det finns andra idioter som tycker det är en bra ide, så betyder det att man inte får kritisera sharia, eller önska det infört i Sverige?

Jag förstår inte riktigt hur det resonemanget hänger samman.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

m2studio
2015-10-29 09:53
#25

Jag är själv svartskalle. Föds muslim. Ni Svenskar inte vet vad sharia lagar betyder. Jag tycker alla muslimer som vill leva med sharia lagar skall flytta till dessa länder och vara kvar där. Ni fina människor inte vet att om sharia lagar sprider sig bland ungdomar (flyktingar) då har vi en massa problem i samhälle och skatt e resurser kommer att spillas bort. Flyktingar som fick/får stanna i Sverige skall förstå om sharia lagar var bra skulle dem själva inte flytta hit. Men eftersom Svenska politiker inte vågar sätter sig emot sharia lagar direkt då skapas en massa frågetecken bland folk och deras politiska partier. Sharia lag passar till Islamiska länder och jag tycker att man inte ska låta dessa diskussioner och händelse som orsakas av dessa tar folkets kraft och tid.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

72mm
2015-10-29 11:15
#26

#25 Jag tror du sammanfattade det mycket bra där. Tack. Sedan så tycker jag tråden helt missar poängen. Vi ska självklart inte ha sharia eftersom de ersätter demokratisk lag. Det har inget att göra med hur vansinniga lagarna är eller vad som ingår. Religiös lag är förkastligt. Demokratisk, gemensam lag har hittills visat sig vara överlägset. Muslimer i Sverige måste släppa alla idéer på sharia om de vill kunna bli svenskar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2015-10-29 11:50
#27

#25 "Jag tycker alla muslimer som vill leva med sharia lagar skall flytta till dessa länder och vara kvar där. Ni fina människor inte vet att om sharia lagar sprider sig bland ungdomar (flyktingar) då har vi en massa problem i samhälle och skatt e resurser kommer att spillas bort" Tack för den! Precis! Det som sker nu riskerar att sabotera för alla. Vi måste sluta vara så jäkla politiskt korrekta och ängsliga för sanningen och farorna. Många invandrare röstar på SD och jag tror knappast det beror på att dom tycker SD är ett så underbart parti , utan för att dom inte erbjudits något annat val. Och så är det även för många svenskar.

Annons:
pyromanen
2015-10-29 21:49
#28

Ett ickeexisterande problem i praktiken. De flesta muslimer här önskar inte såna lagar och de allra flesta svenskar önskar inte sharialagar. Lagen i Sverige kan ju bara ändras om det är flertal för det.  Varför försöka få folk att bli rädda för muslimer genom att prata om sharialagar?

72mm
2015-10-29 22:20
#29

#28 Naivt att tro att sharia är något som införs via demokratiska vägar. Sådant här kommer gradvis. Det är vad som de facto gäller i de delar av landet där svensk lag får stå tillbaka som är av intresse. 

Det är kvinnor och barn som inte själv får välja vad de vill ha på sig, krav på delade badtider, eftergifter i skolan för vad som är halal och könssegregerade gymnastiklektioner som man ska vara vaksam på.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2015-10-30 18:19
#30

Naivt för att att inte säga fördomsfullt.. för att inte säga rasistiskt.. att ens säga att Sharia är något problem i Sverige!

Utan det handlar om en rasistiskt retorik.. där felsyftning är ett sätt att dölja sin egen agenda med nasiztiska förtecken!

Såå förklara gärna för mig.. och andra, hur de som flyr från sagda Sharialagar, deras följdverkningar är de som skall genomföra dessa i Sverige.

Varför diskuterar vi inte i stället dem som vill införa gammaltestamentliga lagar och regler här i landet.. de är fler!

Förresten har Jimmie uteslutit Ekeroth ännu.. känd förespråkare av nasizitiska åsikter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-10-30 18:25
#31

Zepp, är inte det mesta rasistiskt numer i det här landet? Tror faktiskt det där är ganska urvattnat sedan länge. 

Btw, det vore bra om du kunde plocka fram alla hundratusentals tomma lägenheter nu samt plocka fram din stora skattkista. Det är akut läge i det här landet så fram med det bara.

Zepp
2015-10-30 18:36
#32

#31

Var det ditt slutgiltiga argument debatten om lagar.. vi har inte råd?

Så du kanske förespråkar Sharia då.. som är ett lätt sätt att få bukt med pöbeln/de med avvikande åsikter?

Och som du vet så finns det gott om tomter att bygga på, det byggs som alldrig förr.. bostadsrätter.. gå till din bank och fråga hur mycket du får låna så vet du vilken bostad du har råd med!

Oså.. vad har det med sharia att göra?

Japp, det är akut när bränderna grasserar och mord sker på skolor på grund av att folk har fel hudfärg!

Därav min ständiga uppmaning att ta av silkesvantarna och på hårdhandskarna!

Man bör till minstone inleda en rättslig prövning av en viss Ekeroth!

Andra bör oxå undersökas närmare av rättsmyndigheter och SÄPO!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-10-30 18:39
#33

#32

Jag gjorde bara en Zepp.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Zepp
2015-10-30 19:09
#35

Lätt att göra en sk retorisk syftning.. det är flitigt förekommande på just den här sidan!

Alldeles för flitigt.. och jag kan oxå göra sådana.. det är och förblir retoriska knep.. jag har inga som helst problem med retoriken!

Alldeles för lätt och alldeles för flitigt förekommande.. det blir mest pajkastning i slutändan!

Men jag har fortfarande ett problem med en viss person med Nasiztiska åsikter!

Och undrar varför rättsvårdande myndigheter ser mellan fingrarna.. uppvigling/stämpling till mordbrand är j*vligt allvarligt!

Det minsta jag begär är att man inleder någon form av domstolsprocess!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LajvKrattan
2015-10-30 19:17
#36

#34 "Du flyr till Sverige och när du stiger av tåget i Malmö, Göteborg eller Stockholm möts du av detta; [bild] Hur tror du det känns?"

Jag skulle bli väldigt glad om jag efter en svår flykt möttes av ett vänligt budskap. Hur skulle du känna?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Bermudas]
2015-10-30 19:20
#37

#34 det där är inte photoshop va? Jösses!

72mm
2015-10-30 19:59
#38

#36 Jag skull nog känna:"WTF! Det var ju det där jag flydde ifrån! 

#37 Kan inte garantera äktheten till 100% eftersom jag inte tog bilden själv, men jag tror dessvärre inte att det är photoshoppat.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2015-10-30 20:24
#39

"34

Med tanke att jag är rätt van att resa.. så kan jag konstatera att det är en fotoshoppad bild!

Utan problemet är oftast det motsatta!

"Jag är mörkhyad och svensk – sluta prata engelska med mig"

http://www.metro.se/metro-debatt/jag-ar-morkhyad-och-svensk-sluta-prata-engelska-med-mig/EVHojy!i0IKYioKO1DGk/

Nu så har jag både grundskole, gymnasieskole och universitets-betyg i engelska.. så det spelar mig ingen roll vilket av de språken som talas på flygplatsen  eller ens på min arbetsplats!

Men det är lite kul hur vissa med allt för enkla medel försöker framföra sina rasistiska åsikter.. sådant slår som regel bara emot den som försöker!

Dvs trovärdigheten blir under noll! 😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2015-10-30 20:47
#40

"Med tanke att jag är rätt van att resa.. så kan jag konstatera att det är en fotoshoppad bild!"

Då får du ta och prata med Aftonbladet och ta reda på varför de publicerar fejkade bilder, för det är därifrån den kommer.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2015-10-30 20:58
#41

Zepp trollar du?

Annons:
[VSK]
2015-10-30 21:02
#42

😃

Zepp
2015-10-30 21:05
#43

Ooh herregud.. Aftonbladet.. då måste det vara sant.. eller?

Gör en bildsök.. och ingen hamnar på Aftonbladet.. utan på andra suspekta sidor!

https://www.google.se/search?hl=sv&biw=1366&bih=643&tbs=sbi:AMhZZiudMWrntGl5qB1hXg7siWr8jXdJ3smxY7dSsSSfkPJGjdRwuubWrF9_1-r4h--3yM1nYRvBXG1q48v-_1_119S-Koq0Xy4ODUIRHiSujKyNn_1GiZLYVQtuXwluF9quodBekzebVhFzI7h2qENTn367CYPD2fRjk3q7pV8HYo8LBxABNHbjQCd6rNS-q-Xoky-ZAI4n8EWSH95Y5P_10LsyWBwgM_1F9-Y9jLAl5zTcp1hVaP9d5lel6stSRXzWKbpVkA1zi91nMCmEFuM1jfaTYOK4oPohRKR0DOPAHQRGo9AbgCuQK9VaZyyOPoLnhK7bIxgCtHWYYBCF9nRG6_1ywdh2oj2C45jguPr-uC3E41HgLHrzfzWy3FHZ60vhozd0MXrwgyyNFbgvgsNoRznnzHLKpef5Ia8rszkZgYfhqmHABRLkODNfUj8upfHgxx4O_1jGphEnYk2CmRJVgTbUZ_1fESbBImUi0Z9djMhPCC6jyvqli1T86gVXa_1gd3ab-sW1DtRlDCt0WVAT_1RtcKhQ_15WVxpDzWtFMWtbvIdBr4_1oOw1N5bIr7xfci_14J5LWHo1-D3M1WeC5vU92w7fMuITl-ZNgTRrIrgZfHXTTHj8ypU63QvW23HeCwI1Q1tRVQoIgGRMfCy-4YAHheKg2RdnmigFDAJ03gBPHCU6s8h0ek6krpKEeEGdKaQKBCdRKt_1hklQTxDmFEPNgREzB1hBAVQBJzAWNWGhzmkZwb9v6VN2Wq4N4cbB9ikxmWC_1FXGLUliFye7-rNLk7ocHGq_17az1hmPeWcvlSRW6LYpKaBqQuvf3Xo8sZmE41fhLPV5Q-tJMQlnV1wtiH0GDAlLRdoaeC0fbhxy9Xqu1hbO3RgZmstxzICTucdpwEdgm9EGA37ILLfO2RWNWav4WFhPYIYKy2cQhNlUuD4bWABP_12LqnV81QliQ_164E0-70xDB2Zd104t_1_1J-YI9GpiOuvQQg5srcq3adUWIeyQxZM0l34KgZjHsOVDiehdOLmig8ASnBq35d8WjGy1Bsz4WNQl4RXb6sU5xkOdxNLoWJzGJ5BUKLAHUNnRfQPvbg7ppC9ROs25nKf6YhNrxU0QyepAJTxmfqkTWYKlNO2yPOoY3Fe_1E6ETcU0mXv3G6_1w5tAxBsYrABzMcY452OP2kbggl7JiX_1eMKJSMMfujB8dd_12j5E2L1b2HftGdMfC-MEuXJdshfLdKWyFSYyZRvCKWcic0Nj4z77dFvE-mC0L5B9CJDVnOEdwJinCQO1RJ7IhfJ5D8khSB7UnDXDXfRGmcnM5NBtNQv5ljVMf0xQbT4IzolvDh0NKrc9PkRSn4p_1nP9etHWT41Zlf8ZuiwBr2iHLxVX0_1bP3Y97TXq68_1E0HGkWhyRgAhIa2nhFjdXYX7gqYEhio1LEssA6RB76Svn5W4-CkSVeXOlRuXoQ&ei=BM0zVuWeN8fYU6aolNAN&start=0&sa=N

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-10-30 21:12
#44

72mm

Ta inga bilder du inte äger på nätet om du inte är villig att betala 10.000-tals kronor för brott mot upphovsrätten!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt

[Bermudas]
2015-10-30 21:24
#45

#44 måste hela inlägget bort…du kan ju låta det stå kvar och länka till fotot eller utan foto bara. Minimuslimer akademin stod det på pappret de hade i handen och det kan nog vara så att man ur den organisationen tagit emot på centralen.

72mm
2015-10-30 21:38
#46

#43 The king of irony strikes again!

Så efter att ha bombarderat oss med hjärndöda trådstarter som bara innehåller en länk till ytterligare lögner från aftonbladet så menar du nu att "Ooh herregud.. Aftonbladet.. då måste det vara sant.. eller?" 😃

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/21381513/420/normal/ba318c09822c9/08FLYKTINGMOTTAGANDE+PA_+CENTRALEN_3.JPG

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2015-10-30 22:16
#47

Och var är artikeln.. för bilden finns inte på Aftonbladet!

Bilden i sig säger inget.. förutom att den förekommer på flashback och reddit!

Vad står det i artikeln?

Vad handlar det om.. sharias införande i sverige?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
2015-11-01 01:46
#48

#47 Både bilden och den tillhörande artikeln finns på Aftonbladet. Tog bara några sekunder för mig att Googla fram det. Det är bild nr 8 i bildspelet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[Bermudas]
2015-11-01 11:47
#49

#48 Men se där.

papa-bear
2015-11-01 19:35
#50

det är riktigt kul att se saker gå i spinn när jag skriver en tråd, men allvarligt, att det skulle ta hus i hällvete över något som en polack hävdat ha införts i Sverige, det trodde jag inte. 🥵

pyromanen
2015-11-02 06:01
#51

Ser neofascismen som et mycket mer realistiskt och närvarande hot mot Sverige än sharia!

72mm
2015-11-02 10:06
#52

#51 Som svensk flyttar man ju om man kan bort ifrån muslimska områden. Segregationen gör ju att man slipper det mesta av eländet. När man väl gjort det är det ju ofta enkelt att sitta och vara orolig för "neofascismen" från sitt vita område.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2015-11-02 10:41
#53

Man kan till exempel bo i Bromma, ha sina barn på en friskola och vara välbeställd och peka med hela handen åt fattiga svenskar och kalla dem "rasister" som inte vill avstå från Netflix. Såg en turk som klagade över att det inte bodde kvar några svenskar i hans förort…på nio år hade alla försvunnit sa han, han var bedrövad över dagens politik och sa att han lider med svenskarna.

Halvdansken
2015-11-02 17:15
#54

Från Jyllands-Posten. 4 av 10 muslimer vill ha sharia i Danmark.
Från Politikken (viserligen från 2013, men det är inte färre muslimer i Europa nu).

Det där med Sharia ska tas på allvar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Heinze]
2015-11-07 21:11
#55

Tycker om både kaffe och alkohol så ingen S-h-a-r-i-a lagar i Sverige heller även namnet var fint SHARIA lagar.  Vilken mer än förbjuda alkohol är SHARIA lagar ??? Iran, Saudiarabien, Kurdistan m.fl. har S-h-a-r-i-alagar ???

Annons:
Halvdansken
2015-11-08 12:19
#56

#55. Jag förstår inte vad du menar. Om det nu var mig du svarade.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Heinze]
2015-11-08 13:45
#57

1:a inlägget menar jag som jag tycker om halvdansken.

[Göstage]
2018-03-08 07:56
#58

Det är några år senare nu, och på Dagens Samhälle ger tre debattörer exempel på inträffade händelser den här mandatperioden av kategorin politisk islam i riksdagspartier och fall av närmande till sharialagstiftning. De avslutar med en vädjan till våra partier:

 "Just nu håller de politiska partierna på att fastställa sina kandidatlistor inför valen till kommunfullmäktige, landstingsfullmäktige och riksdag. Vi vädjar till de politiska partierna, från höger till vänster, om att de försöker se till att hålla sina listor fria från företrädare som förespråkar politisk islam och sharialagar. Det är viktigt för värnandet av den sekulära staten. Det är viktigt för demokratin och för kvinnors fri- och rättigheter. Det är viktigt för Sverige."

Sara Mohammad, Jonas Lundgren och Sofie Löwenmark

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/partierna-maste-skydda-sig-mot-islamisterna-21004

[Göstage]
2018-03-08 08:23
#59

Ännu en reaktion på Solnadomen,  som kom i grevens tid före det kommande valet (se föregående inlägg) :  "Människor som bor i Sverige ska lyda under svensk lag och inga andra rättssystem. Att en av våra tingsrätter tycks ha dömt enligt ett parallellt ger rysningar. Nu måste vi kämpa för ett samhälle byggt på individuella rättigheter", skriver Kristiansbladet i en ledare signerad Carolin Dahlman. Hon avslutar:

_" I svenska domstolar ska det inte spela någon roll hur fin familj du kommer ifrån. Här ska du inte misstänkliggöras om du vänder dit till polisen. Här står vi på enskildas sida. Punkt.
_

Det är inte islamofobi att värna om individers rättigheter, och alla muslimer önskar inte sharialagar. Men vi måste samtidigt ha mod att kritisera dem som gör det. Med stark stämma."

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/slang-ut-sharia-ur-vara-svenska-domstolar/

[Hayabusa]
2018-03-08 08:30
#60

"I en intervju i Aftonbladet (7/3) medger finansminister Magdalena Andersson (S) att hennes parti tagit för lätt på hedersförtryck, hedersrelaterat våld och på dem som försöker begränsa kvinnors frihet. Exempelvis religiösa moralpoliser som gör sig breda i en del bostadsområden och talar om för kvinnor vad de får göra och hur de ska klä sig.

Socialdemokraterna vill nu förbjuda religiösa friskolor. "Skolan får aldrig vara en plats där det relativiseras eller sanktioneras att exempelvis flickor och pojkar åtskiljs på religiös eller kulturell grund", säger Andersson.

Med tanke på dessa nyvunna insikter borde den regering Andersson sitter i också se till att statliga myndigheter som Myndigheten för trossamfund, SST, inte finansierar och ger en plattform åt aktörer som förnekar eller förringar hedersvåld – som i fallet med det muslimska studieförbundet Ibn Rushds projekt mot islamofobi. Och att SST, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor och Allmänna arvsfonden slutar dela ut pengar till samfund, organisationer och grupper som särbehandlar kvinnor och flickor."

Saxat från HD 7/3-2018

[Göstage]
2018-03-08 08:50
#61

Bra att någon från Socialdemokraterna talar klarspråk, men vi har ju nyligen (i tiggarfrågan) sett att vad Magdalena Andersson säger ena dagen tar det andra regeringspartiet avstånd från nästa dag…

Hur illa ute Socialdemokraterna själva faktiskt var i fallet Omar Mustafa lär vi aldrig få veta, men några tillbakablickar till 2014 respektive 2016 kan alltid vara intressanta:
http://www.nt.se/asikter/ledare/mustafa-i-partistyrelsen-formodligen-inget-misstag-8488283.aspx
https://detgodasamhallet.com/2016/11/10/omar-mustafa-och-muslimska-brodraskapet/

Den här tråden är ju i sig ett exempel på utvecklingen i Sverige. Den inleddes 2015 med lätt ironiskt höjda ögonbryn över påståenden om sharialagssträvanden i Sverige, för att 2018 visa en direkt vädjan till partierna att hålla shariaförespråkare borta från politiskt inflytande. Det säger en del om den resa Sverige genomgått den här mandatperioden.

[Hayabusa]
2018-03-08 08:58
#62

#61 Personligen tycker jag att det är bra att Magda, faktiskt, verkar stå för sina åsikter. Hennes åsikter går, enligt mig, mer i linje med Löfvéns uttalande än den beröringsskräck som "partiet" så tydligt har i dessa frågor.

Annons:
[Göstage]
2018-03-08 09:06
#63

#61 "Eller ser partiet Mustafa, med sitt ordförandeskap för Islamiska förbundet, som en god röstmagnet för den allt växande skaran av muslimska väljare i landet?" En berättigad fråga i ledaren i NT 2014, inte minst med tanke på vad som framkom i Uppdrag Granskning redan 2006:
 "Inför valet 1998 konstaterades följande i Broderskapsrörelsens medlemstidning: ”Det finns nästan en halv miljon muslimer i Sverige – de skulle tillsammans kunna lyfta vilket parti som helst till oanade höjder.” I programmet berättades också hur den inflytelserike muslimske ledaren Mahmoud Aldebe vid fredagsbönen i Stockholms stora moské, två dagar före valet 2002, uppmanade alla muslimer att rösta på socialdemokraterna."

 https://www.sydsvenskan.se/2006-05-08/hand-i-hand-med-hamas

Socialdemokrater för Tro och Solidaritet verkar alltmer som bekräftelsen på upptäckten att religion är lika med röster. Och då är väl några doser sharialagar något som får slinka med, för den goda sakens skull…

[Göstage]
2018-03-08 09:11
#64

#62 Slitningarna mellan regeringspartierna blir allt mer uppenbara, det syns ju på flera håll.  I MP:s kamp för att vara ett maktparti är ju ingenting heligt, det har vi ju kunnat konstatera nyligen. Fast nu blev det kanske lite OT?

https://www.expressen.se/nyheter/mp-oppnar-for-att-sitta-i-regering-med-moderaterna/

[Hayabusa]
2018-03-08 09:11
#65

#63 Säkert. En röst är en röst, så att säga. Gissar att det är en naiv & blåögd inställning att människor i en handvändning byter inriktning & livsstil så snart de är "innanför".  Så enkelt är det säkerligen inte.

[Hayabusa]
2018-03-08 09:18
#66

#64 Nja, OT eller inte…allt hänger ju ihop på ett eller annat sätt.

[Hayabusa]
2018-03-08 09:25
#67

Men för att återgå till ämnet - har vi Sharialagar i Sverige? Inte officiellt, så klart, men det finns fog för att påstå att människor i landet faktiskt lever med dessa lagar som ett rättesnöre/livsstil. Vilket i sig är ett huvudbry för ett land som säger sig vilja verka för helt andra normer. För mig blir det en omöjlig ekvation att sammanföra så pass vitt (OBS! ej vitt som i hudfärg) skilda normer under ett & samma tak.

[Göstage]
2018-03-08 09:27
#68

Sedan är det ju rätt fördomsfullt i sig att se muslimer som en homogen röstboskap som företrädare för Socialdemokraterna gjort (gör?) Men det är inget som förvånar. Och metoderna har varit ganska oblyga att hålla sig väl med företrädare för de mer extrema strömningarna. Vad säger man idag om det här avslöjandet från förra valåret tro?

"Socialdemokraterna har i en skriven överenskommelse lovat Sveriges muslimska råd, SMR, att få in muslimer på riksdagslistor, landstingslistor och kommunala fullmäktigelistor. I dokumentet som Expressen.se i dag kan visa finns också specificerat vilka politiska frågor som S-föreningen Tro och solidaritet ska hjälpa SMR att få igenom - bland annat lagstiftade muslimska helgdagar och statlig imamutbildning."---

https://www.expressen.se/nyheter/s-lovar-att-samarbeta-med-sveriges-muslimska-rad/

[Hayabusa]
2018-03-08 09:35
#69

#68 Det är sant, jag känner muslimer från olika delar av världen och skillnaden är mycket stor. 

Hur kan S göra en sådan utfästelse? Mycket märkligt.

Annons:
[Göstage]
2018-03-09 07:52
#70

Uttalanden i stil med "vi var inte underrättade" och "vi har varit naiva" (igen…) från de inblandade politiska partierna biter inte på Ledarsidornas Johan Westerholm, som är mångårig observatör av utvecklingen i partierna på det här om rådet. "Stubinen är tänd"  konstaterar han, något dramatiskt.

"Såväl Centerpartiet som Socialdemokraterna och Miljöpartiet i allra högsta grad har haft information långt före de flesta andra."---

"Och utvecklingen i C har tänt en stubintråd som förr eller senare kommer brisera även i andra partier. Det råder idag panik i minst ett parti till. Socialdemokraterna. Och borde göra det även i Miljöpartiet. Finansminister Magdalena Andersson menade som ett exempel på denna panik under tisdagen att Socialdemokraterna hade ”varit naiva” i förhållande till hedersvåldet. En förtida krishantering. Socialdemokraterna är det parti där islamister har haft, och fortfarande har, störst inverkan."---

"Det som förenar dessa tre partier, som mer eller mindre explicit uttryckt en önskan och möjlighet att regera tillsammans efter valet 2018, är att inget parti gjort upp med islamism och hederskultur i egentlig mening. Rösterna som islamister i miljöer som domineras av klankulturer är för värdefulla för de politiska partierna. Klanerna röstar som klanledarna beslutar.

De politiska partierna, i detta fall S, MP och C, utesluter bara de medlemmar som sticker ut, drar på sig negativ publicitet eller på annat sätt avslöjas men dessa tre partier har inte på något sätt gjort upp med sin förlåtande attityd till islamism och hederskultur.

Idéerna och värderingarna, och benägenheten att titta bort eller förminska islamismen, finns kvar i minst tre av riksdagens partier. Och det är såväl S, MP som C mycket väl medvetna om. Stubinen är tänd."

https://ledarsidorna.se/2018/03/islamistiska-domslutet-i-solna-de-politiska-partierna-visste-stubinen-ar-tand/

[Göstage]
2018-03-09 13:08
Carmarino
2018-03-09 13:41
#72

Droppen urholkar stenen. Det är väl bara en tidsfråga innan någon ayatolla störtar regeringen och tar makten i Sverige. 😡


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-03-12 07:12
#73

#68 Ann-Charlott Altstadt söker sig i en ledarkrönika i GP också tillbaka i nyhetsflödet för att försöka utröna när och hur de politiska partiernas intresse för politisk islam uppstod.

"Så den stora frågan är hur och varför islamister blivit insläppta i organisationer och partier? Det beror nog inte endast på att forskare som Mattias Gardell legitimerat ideologin, dess organisationer och företrädare och lyckats misstänkliggöra kritiker med begreppet islamofobi. Jag tror inte de folkvalda exempelvis gått på att Muslimska brödraskapet är någon slags socialdemokratisk folkhemsislam som Gardell beskrev rörelsen i Aftonbladet 2011. För jag tror inte på naiva och okunniga politiker utan på medvetna strategier som förklaring.  

Den socialdemokratiska föreningen Tro och solidaritet slöt exempelvis 1999 ett avtal med Sveriges muslimska råd och dåvarande ordförande Mahmoud Aldebe. De utlovades politiska poster, lobbying för ledighet under fredagsbön och på muslimska helgdagar samt statlig imamutbildning. Och islamisternas politiska inflytande skulle växlas mot muslimer som röstar rätt.

Det är skrämmande att Sveriges partier i praktiken, likt Labour i England, satsat skattemiljoner på att skapa ett så kallat muslimskt civilsamhälle med självutnämnda representanter som i utbyte ska fösa valboskap mot röstlokalerna."---

http://www.gp.se/ledare/altstadt-värna-den-sekulära-rättsstaten-1.5362756

[Göstage]
2018-09-14 10:33
#74

#63 Uppdrag gransknings uppgifter om att Miljöpartiets gruppledare i Botkyrka Ali Khalil erbjöd Moderaterna 3000 röster mot en moskétomt har väckt uppmärksamhet.

"Det är de som kommer till moskén varje fredag, och den målgruppen är väldigt lyhörd till imamen. Om imamen säger att ”vi bedömer att Moderaterna är det bästa valet för oss, de hör våra problem, de har lovat att bekämpa våra problem och trygga vår existens”. Då gör människorna det", sade Khalil enligt SVT:s reportage. Nu slutade det ju med att Moderaterna gick till UG, men handeln med röster väcker associationer med en liknande händelse som UG tog upp 2006.

_ "Inför valet 1998 konstaterades följande i Broderskapsrörelsens medlemstidning:
_

”Det finns nästan en halv miljon muslimer i Sverige – de skulle tillsammans kunna lyfta vilket parti som helst till oanade höjder.” 

I programmet berättades också hur den inflytelserike muslimske ledaren Mahmoud Aldebe vid fredagsbönen i Stockholms stora moské, två dagar före valet 2002, uppmanade alla muslimer att rösta på socialdemokraterna."

 https://www.sydsvenskan.se/2006-05-08/hand-i-hand-med-hamas 

(Sydsvenskans artikel är nu betalbelagd.)

Vad den uppmaningen kostade S kan man ju fundera över…

Som bloggaren Helena Edlund uttryckt det:
"Kanske ligger svaret i, att det för de politiska partierna i allmänhet, och Socialdemokraterna i synnerhet, inte handlar om att hantera dagens verklighet utan att leva upp till ingångna avtal. En naiv kohandel, där islamistiska grupper garanteras inflytande i utbyte mot röster.

Socialdemokraterna har två mål: Att ta makten och att behålla den. I sin strävan efter att uppnå dessa mål valde man helt sonika att sälja ut demokratin till religiösa extremister och antidemokrater. Draksådden från den oheliga alliansen får vi nu alla skörda. You scratch my back, I’ll scratch yours."

http://helenaedlund.se/socialdemokraternas-islamistiska-draksadd/

Relaterat:

https://www.expressen.se/nyheter/s-lovar-att-samarbeta-med-sveriges-muslimska-rad/

http://www.gp.se/nyheter/debatt/tro-och-solidaritet-måste-lägga-alla-kort-på-bordet-1.435289

Edit.

[[eskils_]]
2018-09-14 11:40
#75

#73 "Så den stora frågan är hur och varför islamister blivit insläppta i organisationer och partier? (…) Och islamisternas politiska inflytande skulle växlas mot muslimer som röstar rätt."

#74 "En naiv kohandel, där islamistiska grupper garanteras inflytande i utbyte mot röster.

Socialdemokraterna har två mål: Att ta makten och att behålla den. I sin strävan efter att uppnå dessa mål valde man helt sonika att sälja ut demokratin till religiösa extremister och antidemokrater. Draksådden från den oheliga alliansen får vi nu alla skörda."

Mycket viktig frågeställning för vår demokrati! Inte ska väl den säljas ut?! Eller…?

Vore intressant om någon S-sympatisör ville kommentera detta här i tråden.

Visst är det bra med politiksajter där alla sidor får komma till tals! Blomma

[Göstage]
2018-09-15 06:39
#76

Kohandeln lever och frodas, och varje ny affär blir en sorts déjà vu-upplevelse, där nya avslöjanden fogas till en lista som börjar bli lång vid det här laget. Med tillkämpad tapperhet understryks att det bara rör sig om undantag - det skulle man inte ens behöva påminna om, om det bara inte var så att undantagen dök upp så ofta. Ännu är de inte regel, men det börjar åtminstone kännas som det uppstått en viss rutinmässighet i dem.

Sakine Madon i VLT  påminner om några gamla affärer, men inte ens hon kan göra det utan att tillfoga den sedvanliga påminelsen om "undantag". 

_"Härom året avslöjade SVT:s Uppdrag granskning att Socialdemokraterna i Sigtuna hade lovat sälja en tomt till en syriansk-ortodox församling för en krona (!) och att församlingsmedlemmarna därmed uppmanades att rösta på partiet. Bland annat slapp även en syriansk fotbollsklubb betala hyra i 13 år. En klan, större släkt, påstods ha lierat sig med Socialdemokraterna.
_

När jag bodde i miljonprogrammet Flemingsberg söder om Stockholm anklagades Socialdemokraterna där för att bryta mot vallagen, när partiets valarbetare inför valet 2010 gav osäkra förtidsröstande valkuvert där S-röstsedlar redan stoppats in. Röstmottagare beskrev valarbetare som aggressiva. Det var tyvärr inte en unik händelse. Och i Botkyrka avslöjades nyligen att Miljöpartiets gruppledare i kommunen, Ali Khalil, "erbjöd" Moderaterna 3000 röster för att få en moskétomt. Moskébesökarna lyssnar på imamen och röstar efter det, påstod Khalil.

Dessa bottennapp tyder på respektlöshet mot såväl demokratin som mot väljare i förorter. Men man ska inte glömma att bottennappen är undantag, inte regel."---

https://www.vlt.se/artikel/opinion/ledare/sakine-madon-nej-klanrostning-ar-inte-huvudforklaringen

Se även tråden om parallella samhällen.

Annons:
[[eskils_]]
2018-09-15 12:11
#77

#76 Så fult beter sig alltså sossarna! Upprepar ett av exemplen:

"När jag bodde i miljonprogrammet Flemingsberg söder om Stockholm anklagades Socialdemokraterna där för att bryta mot vallagen, när partiets valarbetare inför valet 2010 gav osäkra förtidsröstande valkuvert där S-röstsedlar redan stoppats in. Röstmottagare beskrev valarbetare som aggressiva. Det var tyvärr inte en unik händelse."

(min understrykning)

Respektlöshet mot demokratin, sannerligen! 🤓

Här finns mer exempel på odemokratiskt sossebeteende:

https://politik.ifokus.se/discussions/591c1576ce12c4655e00442b-smutsig-valrorelse-2018?discussions-1

[Göstage]
2018-09-17 10:53
#78

Att det garanteras röster till sossarna från olika håll är ju i sig inget nytt:

"Det är respektlöst mot de egna medlemmarna att betrakta dem som röstboskap som ska vallas in till röstbåsen. Bara smaka på orden när Baudin i maj gjorde sina utfästelser gentemot Löfven: "Minst hälften av våra väljare ska rösta på Socialdemokraterna". Vad är det för syn på LO-arbetarna? Det är hög tid att Karl-Petter Thorwaldsson slutar agera som den svenska politikens klanledare." 

https://www.expressen.se/ledare/lo-basen-borde-sluta-agera-som-en-klanledare/

[Hayabusa]
2018-09-17 18:10
#79

#78 The Chief has spoken…

koppargaller
2018-09-17 20:14
#80

Tänkte på det där med Sverigedemokraternas löfte om att förbjuda halalslakt. Vad skall dom förbjuda? Alla djur som slaktas i Sverige klassas som halal, utom av vissa hardcore muhamedaner eftersom ingen imam närvarar o välsignar köttet. Vad som däremot är förbjudet är kocherslakt, eftersom djuren då inte får vara bedövade.

[Göstage]
2018-09-18 16:51
#82

#74 Åklagarmyndigheten har agerat häpnadsväckande snabbt och konstaterar att inget brott är begånget i Botkyrkaärendet.

"Det blir ingen förundersökning kring händelsen där en förening i Botkyrka ska ha erbjudit röster i utbyte mot bygglov för en moské i Alby. Det uppger Åklagarmyndigheten.

Anledningen är enligt åklagaren att det inte finns anledning att anta att brott har begåtts, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande."---

SR

Upp till toppen
Annons: