Annons:
Etikettövrigt
Läst 1492 ggr
KimE
2015-10-26 17:45

Det svenska biståndet

60% av de svenska biståndspengarna har omdirigerats och ska nu användas till flyktingmottagande i sverige, största biståndstagare är inte längre afganistan utan det är malmö.

Annons:
[helga21]
2015-10-26 17:53
#1

Så bra för Malmö då 😭

[Ruffsetuss]
2015-10-26 18:52
#2

Undrar när De i Afganistan dyker upp som flyktingar här ?

[helga21]
2015-10-26 18:57
#3

# 2 De är här allaredan!

[Ruffsetuss]
2015-10-26 18:58
#4

Aha det är alltså Därför deras bistånd stannar här 😉

[Hayabusa]
2015-10-26 19:07
#5

Får man lov att svära?

Fillifjonkan60
2015-10-26 20:37
#6

#5 Ja det tycker jag att du kan få göra just nu 🙂

För det är förj*vligt det som sker.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[Hayabusa]
2015-10-26 21:07
#7

Fan😡

[Göstage]
2018-05-18 08:44
#8

Biståndet till Afghanistan ligger dock fast, och det finns afghanska röster i Sverige som menar att hjälp i närområdet borde villkoras mer, så att människor slapp lämna sin invanda tillvaro och utsätta sig för en farofylld flykt. 

"Juma Lomani kom till Sverige från Afghanistan som 19-åring 2003. Han tillhör folkgruppen hazarer, likt majoriteten av afghanska flyktingar i Sverige."---

"– Min synpunkt är att vem som får stanna borde vara baserat på asylskäl. Det ska inte vara baserat på att ”ok, vi låter den här gruppen få möjligheter”. Hazarer är flyktingar, menar jag, och de borde ha flyktingstatus. Att man fått vänta länge på sitt beslut är inte något som jag tycker räcker som asylskäl, säger han.

Juma är dock inte säker på att man bäst hjälper hazarer genom att låta dem komma till Sverige. – Jag vill inte att alla hazarer ska komma till Sverige, jag vill att Sverige ska sätta press på den afghanska regeringen genom bistånd. Att regeringen där ska se till att det blir fred i Afghanistan, att korruptionen försvinner och att hazarerna får sina mänskliga rättigheter respekterade, säger Juma Lomani. – Det är mycket viktigare. Då behöver folk inte lämna sin nära och kära och fly – då behöver de inte dö på vägen hit, säger han.

Det är svårt att ta fram exakta belopp för internationellt bistånd, men enligt Sidas informationssajt openaid.se gav Sverige omkring en miljard i bistånd till Afghanistan förra året. Detta jämfört med exempelvis 470 miljoner till Syrien, eller 307 miljoner till Irak. Men effekten ligger inte enbart i hur stora summor man ger, menar Juma Lomani: – Sverige hjälper till med mycket i Afghanistan, men pengarna går till korrupta politiker utan att man kräver någonting tillbaka. Man måste ställa krav, säger han."---

https://www.expressen.se/nyheter/det-ar-en-delseger-men-det-racker-inte/

 Sverige är en trofast bidragsgivare till Afghanistan. Isabella Lövin var flotta Viktor vid en givarkonferens 2016:

 "Sveriges långsiktiga åtagande till 2024 gör det svenska biståndet till Afghanistan unikt. - Mitt budskap under konferensen är tydligt. Sveriges stöd till den afghanska befolkningen ligger fast", meddelade hon då. 

https://www.regeringen.se/land--och-regionsstrategier/2014/06/ud-14.030/

Upp till toppen
Annons: