Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 9966 ggr
[helga21]
2015-10-29 17:44

Utvisning utan effekt

Bara var tionde person som utvisas åker från Sverige. De andra 9 är kvar. Migrationsverket tar inte någon i förvar inför utvisningen.

"Och att bara var tionde av människorna som ska tvångsutvisas från Sverige har lämnat landet kan inte vara bra för något, för någon."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article21670352.ab

Ministern säger att det går att öka återvändandet med 15-29 %

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21667973.ab

Annons:
[Carpinus]
2015-11-10 09:14
#1

Egentligen är det ingen idé att utvisa någon, eftersom det inte är några problem att ta sig tillbaka in i landet igen och leva bland alla andra som uppehåller sig här utan att söka asyl. Den enda olägenheten är att det kostar lite ta sig tillbaka hit - utresan bjuder ju staten på.

Fillifjonkan60
2015-11-10 09:35
#2

Det hade jag faktiskt ingen aning om och det låter ju befängt som mycket annat som händer i landet nu för tiden.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


gruvel
2015-11-10 12:21
#3

Säpo och polisen har påpekat att bortåt tiotal länder inte alls eller svårligen kan fås att ta emot återvändare som vägrar (Irak, Libyen, Syrien, Somalia, Libanon, Pakistan, Eritrea,).  Är det idé lägga stora polisresurser på detta då?

[Carpinus]
2016-01-18 19:37
#4

Hur pass effektivt är ett utvisningsbeslut? Enligt danska Ekstrabladet uppger Lisbeth Jessen, vicepolisinspektör i NEC,  Rispolitiets Nationella Efterforskningscenter, att 40% av de kriminella som utvisas från Danmark återvänder efter kort tid. Orsakerna till att de återvänder är olika, men en är förnyad brottslighet.

Ekstrabladet skriver vidare: "Det er imidlertid ikke kun Danmark, som har problemet. Også et land som Tyskland har fokus på udviste kriminelle, der krydser grænsen, og derfor mener forskeren, at det er et problem, som er relevant at tage op på europæisk plan.

- Hvis man eksempelvis kommer fra yderkanten af det rumænske samfund, er det måske ikke så skræmmende at sidde i et dansk fængsel, så på EU-niveau er det centralt at få nogle forhandlinger om afsoning i hjemlandet, siger Gerd Battrup."

Enligt danska åklagarväsendet dömdes 303 kriminella förra året för att ha brutit mot utvisningsdomar, under de senaste fem åren är det 1571 som dömts för detta. Verkställighet av utvisning har inte kunnat göras för 150 personer på grund av politiska hinder.

Motsvarande antal är sannolikt betydligt högre i Sverige.

Ovanstående gäller alltså kriminella utlänningar i Danmark, vad gäller icke lagförda personer som uppehåller sig illegalt i landet var det 33.000 år 2013.

[Carpinus]
2016-01-21 17:21
#5

"Mannen är nu åtalad för stöld, försök till misshandel och brott mot utlänningslagen. Enligt förundersökningsprotokollet utvisades mannen från Sverige sommaren 2014 med förbud att återvända inom fem år. Mannen ska dock senast i november i fjol ha dömts för stöld och utvisades då ur landet på nytt, uppger Smålandsposten.

25-åringen säger i förhör att han kom till Sverige med färja dagen innan, med avsikt att träffa sin flickvän, men bara var på transitresa.

Nu kräver åklagaren att återreseförbudet bestäms till tio år eftersom mannen återkommit, rapporterar Smålandsposten."---

Kvällsposten

Taxelina1
2016-01-21 19:21
#6

Dom får väl kortare straff också?

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
[Carpinus]
2016-01-23 12:01
#7

"Tunnelbanemannen" hör också till återbesökarna.

"Efter att ha varit i såväl Norge, Danmark, Grekland och Tyskland kom mannen till Sverige 2013 och sökte asyl. Eftersom han tidigare varit i Norge blev det ett så kallat ”Dublinärende”, och mannen uppmanades att söka asyl i Norge, säger källan.

21-åringen placerades i Migrationsverkets förvar i Märsta i väntan på utvisning till Norge. Där särades han vid flera tillfällen från de andra på grund av sitt våldsamma beteende.

– Han var våldsam och ska ha uppviglat de andra till våld och rymning, säger källan.

I oktober 2013 utvisades han till Norge. Tre månader senare var han tillbaka i Sverige."

Aftonbladet

Och här har han varit sedan dess. Polisen har sett att det finns ett utvisningsärende på mannen och skjutsat honom åter till förvaret. Man frågar sig givetvis varför han har fått fortsätta att gå fritt här i 27 månader som om inget hänt. Är en avbruten utvisning inget annat än en anteckning i marginalen?

ElisabethB
2016-01-23 18:15
#8

Jag tycker att man ska vara i asylboende under asylprövningen och gärna ha en fotboja eller motsvarande anordning, så att myndigheterna kan spåra en om man skulle rymma. Om man avviker från det "godkända området" i mer än t.ex. en vecka så får kan myndigheterna hämta en.

Då hittar man även folk som smiter från ett utvisningsbeslut.

Om man avviker från det "godkända området" så anser jag att man inte har för avsikt att söka asyl och då ska man även ut ur landet..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-23 18:34
#9

Får du inte din asylsökan godkänd, givetvis skall alla förmåner dras in. Det finns en andlening till att någon inte får sin asylsökan godkänd. Troligen för det finns någon med större behov.

Lubsan
2016-01-23 19:04
#10

Fast det är ju helt befängt att man ska sätta en fotboja på en person som inte har begått ett brott? Det känns som en enorm kränkning? Skulle rekommendera er att se dokumentären "Förvaret" . http://www.svtplay.se/video/4880998/forvaret/forvaret-6
Människor som inte begått någon brott överhuvudtaget sitter som i ett fängelse här i Sverige  väntan på ett beslut om dom får stanna eller inte. Hemsk men väldigt bra dokumentär.

[Carpinus]
2016-01-23 19:19
#11

#10 Jag såg programmet när det gick på TV, och det var ingen positiv upplevelse. Fast de som sitter i förvar är vad jag förstår de som har utvisning nära förestående.

I december var det 14.000 som fått avvisningsföreläggande som man inte var de befinner sig, plus 8000 befintliga. Regeringen har utlovat att snabba på avvisningsprocessen, och det är nog nödvändigt! Det kan knappast vara till gagn för någon att låta människor sitta i väntan på verkställighet eller att sådana som  inte har fullgoda skäl att stanna  går under jorden och lever i ett skuggsamhälle.

P.S. Elektronisk fotboja (eller motsvarande) kan användas även mot ostraffade personer - jag tror att det förekommer inom bland annat äldrevården för att åldringar inte skall försvinna ut från boendena. En liknande kontroll, om än inte helt likvärdig, är GPS-tjänster som Lociloci, där man kan ha koll på var ens barn befinner sig.

Men jag förordar inte elektronisk fotboja på avvisningsväntande av flera skäl - ett av dem är att det varken finns tekniska eller personella resurser att följa upp var 22.000> människor befinner sig.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-23 19:23
#12

# 10 håller med dig att inge skall behöva bära fotboja om inget brott begåtts. Dock ställer jag frågan till battre vetande om svensk lag, är det ett brott att stanna I Sverige om din asylsökan avslagits?

Lubsan
2016-01-23 19:34
#13

Om man inte kommer ifrån ett land i EU antar jag att man behöver något sorts visum, t.ex turistvisum eller arbetsvisum osv. Men om man har sökt asyl och sedan får avslag så är det nog ett brott att stanna här.  Det är dock mina antaganden och inte någonting jag vet med säkerhet. :)
Jag har dock full förståelse för folk som gömmer sig när dom blivit nekade asyl här i Sverige. Jag är av tron och åsikten att ingen väljer att riskera sitt liv, lämna allt man äger och har för att man vill lura svenska staten på lite bidragspengar . Jag tror att en betydande majoritet av alla som kommer hit har ett fullt giltigt asylskäl, sedan att migrationsverket bara går efter regler och riktlinjer och inte gör individuella bedömningar gör att folk tyvärr hamnar mitt emellan ibland. Alla passar inte in i samma mall, och då gör det tyvärr att folk som är runda istället för fyrkantiga inte får plats.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-23 19:49
#14

# 13 så vart går gränsen eller vem avgör att ditt brott mot svensk lag är bättre än mitt? Ibland måste lagen vara fyrkantig och inte flexibel. Bara för du blivit nekad asyl i Sverige innebär inte att du riskerar ditt liv, tro du alla som söker asyl flyr för sina liv?

Lubsan
2016-01-23 20:08
#15

Som jag skrev så tror jag att en betydande MAJORITET flyr för sina liv. Det är inte samma som alla. Du är välkommen att ha vilken åsikt du vill, precis som jag framförde min :) Jag har inte gjort nått påhopp mot dig eller nekat dig en åsikt, det enda jag gjorde var att säga vad jag tycker. Sen om du väljer att fundera på det och hålla med mig eller tycka jag har helt åt helvete fel, det är helt upp till dig och jag respekterar vad du än beslutar dig för, nu lutade det väl emot det sistnämda, vilket är helt okej.

[Carpinus]
2016-01-23 20:15
#16

#7 "Enligt en utredning som Migrationsverket gjort är den misstänkte algerier, uppger Ekrem Güngör. Mannen har sökt asyl i Sverige, men fått avslag och ska nu utvisas till Danmark.

-Han riskerar fängelse, men kommer att utvisas från Sverige om han döms här, säger Güngör.

I oktober 2013 utvisades han till Norge, men tre månader senare var han tillbaka i Sverige. Enligt Aftonbladet har han tidigare varit misstänkt för hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd och olaga intrång."---

TT

_Återstår att se hur länge han stannar i Danmark…
_

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-23 20:55
#17

# 15 jag antar ditt svar är riktat mot mig. Jag tar inget inlägg från dig som påhopp på mig jag bara önska vore lite mer öppna over problematiken I Sverige

Sen får du jättegärna stå för dina val likväl som jag står för mina

[Carpinus]
2016-02-02 12:18
#18

_"Regeringen vill att fler som får avslag på sin asylansökan verkligen lämnar landet. På onsdag ska Migrationsverket och polisen lämna in en plan för hur det ska bli möjligt. Planen ska byggas på och bli mer konkret under året när myndigheterna ökar sitt samarbete på ett nytt och inte tidigare prövat sätt."---

"-Enligt vad TT erfar är en av de viktigaste åtgärderna i planen att satsa mer på att tidigt i asylprocessen slå fast en persons identitet.
Det faktum att Migrationsverket ska börja sortera asylärenden mer noga redan från början, utifrån sannolikhet för avslag och bifall, bedöms vara en hjälp i arbetet. När det till exempel gäller personer som kommer från länder som få eller inga får asyl från ska arbetet omgående riktas in på att få fram handlingar som det sedan går att resa med när personen får avslag."--_

Expressen

"När det till exempel gäller personer som kommer från länder som få eller inga får asyl från ska arbetet omgående riktas in på att få fram handlingar som det sedan går att resa med när personen får avslag." Märkligt att det inte ingått i rutinerna från början, istället för att lägga ytterligare tid på det när utredningen är klar…

Se även "Många som skall avvisas försvunna" och "Övergår asylsökandet i ockupation?"

[Hayabusa]
2016-02-02 15:20
#19

Olle Lönnaeus skriver om hur regeringen vill bli av med "de icke önskvärda":

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2016/02/03/olle-lonnaeus-sveriges-forhandlar-bort-de-icke-onskvarda/

[Carpinus]
2016-02-02 15:52
#20

Ja, som vi också har konstaterat: är något inte vårt problem så gör vi det till det.

http://politik.ifokus.se/discussions/56a4d2678e0e744213000ceb-gatubarnen-slar-ordningsvakter#5

Annons:
[[eskils_]]
2016-02-03 22:32
#21

#18 Här är förslaget.

"Migrationsverket, Polisen och Kriminalvården har fått i uppdrag av regeringen att effektivisera arbetet kring personer som ska återvända efter avslag på sina asylansökningar. Nu har Migrationsverket tillsammans med de andra myndigheterna tagit fram en plan för försöksverksamhet på området.

– Målet är att korta tiden som de asylsökande som fått avslag vistas i Sverige, säger Sverker Spaak, processägare på Migrationsverket."

[Carpinus]
2016-02-03 22:55
#22

#21 Det är bra att man samlat sig till en intentionsförklaring. Återstår att omsätta den i praktiken…

Att försöka snabba upp avvisningarna talade man om redan 2008. Så här rapporterade SR då:
"Regeringen vill snabba på utvisningen av asylsökande som fått avslag. I Örebro län finns idag flera hundra asylsökande som fått avslag på sin asylansökan. Jessica Ahrdenberg, handläggare på Migrationsverket i Örebro län välkomnar regeringen krav på snabbare utvisningar."---

Då sa Polisen så här:
"- Vi har egentligen inte så stora resurser för att aktivt enbart leta efter människor som medvetet håller sig undan, säger Torbjörn Carlson som är Örebropolisens informationschef. Ni prioriterar inte det? - Nej, och det är ungefär som att leta efter en nål i en höstack."

Nu, 2016, sägs det så här: "en annan åtgärd som polisen nu ska prova på försök, rör personer som inte samarbetar till att resa hem, och som står under så kallad uppsikt, och därmed måste anmäla sig hos polisen. Enligt Per Löwenberg är det idag ett stort problem att många avviker."---

Men vad gör Polisen när personer som skall anmäla sig inte infinner sig? De kan ha gått under jorden, flyttat någon annanstans eller bara struntar i att anmäla sig. Har man resurser idag för att söka efter de tiotusentals som avviker, när man inte hade möjlighet att  söka efter bråkdelen så många tidigare?

Hur länge dröjer det innan vi återigen hör samma budskap från polisen -  "Vi har egentligen inte så stora resurser för att aktivt enbart leta efter människor som medvetet håller sig undan"?

[Carpinus]
2016-02-03 23:03
#23

#5 "Då 25-åringen, trots de tidigare domarna, utan synbara problem kunnat ta sig tillbaks till Sverige ville åklagaren denna gång skärpa mannens återreseförbud till att gälla de närmaste tio år. Tingsrätten i Växjö ansåg dock att fem års återreseförbud var tillräckligt, enligt Smålandsposten."---

Kvällsposten

Fem eller tio års återreseförbud, vad spelar det för roll? I praktiken är det ju "inga synbara problem" i fortsättningen heller att ta sig tillbaka hit…

gruvel
2016-02-09 16:22
#24

Enligt Cornucopia 7/2 kl 14:27 stoppar polisens NOA-avdelning utvisning av afghaner då landet inte tar emot. Personer har fått flygas åter till Sverige av NTE (transportenhet). Ygemans projekt 80.000 ut orealistiskt? Scenario: många som kan ta sig till Sverige kan i praktiken räkna med att bli här, med eller utan PUT, då alternativ saknas.

En idé är att Sverige betalar för att få landet ta emot avvisade. Om en rad länder (Irak, Libyen, Syrien, Somalia, Afghanistan m.fl.) är lite smarta då, kan de dolt subventionera resan till Sverige för asylanter in spe och få betalt för att ta dem åter. Så rullar det på… . Ett tips bara för deras information.

Är det länder som får bistånd kan Sverige kvitta vägran återta personer mot indraget bistånd. Vilken effekt det nu hava kan.

[Carpinus]
2016-03-05 14:51
#25

"Polisen i Norrland tvingas släppa personer som ska in på förvar. Alternativet är att köra fram och tillbaka till Gävle i 25 timmar. – Det är ett stort problem. Vi får inte ihop det, säger Marcus Nilsson, chef på gränspolisen region nord.

Personer som väntar på utvisning kan tas i förvar, till exempel för att utreda personens rätt att vara i Sverige eller personens identitet. Migrationsverket ansvarar för förvaren och har lokaler på fem orter, Åstorp, Kållered, Flen, Märsta och Gävle. Norr om Gävle finns inga lokaler. – Vi täcker 52 procent av Sveriges yta och rår inte över var Migrationsverket upphandlar sina anläggningsboenden, säger Marcus Nilsson, chef på gränspolisen region nord."---

Aftonbladet

landsbygdsbo
2016-03-05 14:58
#26

En lagändring måste till så att kommuner o landstig befrias från försörjningsansvar omedelbart efter att utvisningsbeslutet är taget.

Ta bort preskriptionstiden för utvisningsbeslut. Det ska inte gå att 4 år senare komma in med en ny asylföfrågan, det gamla beslutet ska gälla.

Fingeravtryck o DNA ska registreras vid varje asylansökan.

För barnfamiljer kan boende ordnas i väntan på avvisning.

Långt utanför centrum……

[Carpinus]
2016-03-12 14:07
#27

_"Alla de tre flyktingpojkarna fälldes även i hovrätten för grov våldtäkt på en 15-årig pojke utanför Trelleborg i höstas.
De döms till sluten ungdomsvård och ska även betala sitt offer 200 000 kronor."---

Ystads tingsrätt dömde i slutet av december de båda aktiva gärningsmännen till vardera tio månaders sluten ungdomsvård medan den tredje fick åtta månader. De ska tillsammans betala 200 000 kronor i skadestånd till sitt offer.
"Hovrätten gjorde på fredagen precis samma bedömning.
Den 15-årige pojken bor nu i ett fosterhem där han har gott stöd och känner sig trygg, enligt målsägarbiträdet advokat Jörgen Malmunger.
– Han är väldigt lättad över att det här har fått ett slut. Men han är inte nöjd med påföljden och förstår inte det svenska rättssystemet, säger Malmunger.
Advokaten är kritisk till att inte åklagaren yrkat på utvisning för de tre nu dömda ungdomarna.
– Normalt leder en sådan här dom till utvisning på livstid. Det har jag påpekat för åklagaren utan att få något svar, säger Jörgen Malmunger.
– Rätten kan inte döma till utvisning när inte åklagaren gjort ett sådant yrkande. Men Migrationsverket får automatiskt del av domen och jag tror inte att de här pojkarna kommer att få uppehållstillstånd i Sverige."_

Kvällsposten

Annons:
landsbygdsbo
2016-03-12 15:23
#28

För att eller på grund av svårigheterna att verkställa så borde då insläppet regleras av dem som lämnar.

Har 25 000 fått negativt besked och bara 15 000 lämnar landet ja då tar vi bara emot 15 000 nästa säsong…..

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-03-12 20:54
#29

# 27 Måste säga att jag inte förstår att lagbrott som detta inte automatiskt leder till utvisning. Kan bara djupt beklaga för offret att hans utövare kommer så lindrigt undan.

Vore intressant att höra varför åklagaren inte yrkade på utvisning,  varför gulla med våldsmän?

[[eskils_]]
2016-03-18 13:16
#30

#12 Fotboja är väl en bra idé att använda på de personer som får avslag på sin asylansökan och vägrar lämna landet, om det fungerar praktiskt. Lätt då att hitta dem och skicka ut dem.

Morgan J föreslår nu att fotboja ska kunna användas på män som hotar kvinnor:

"Regeringen tillsätter en utredning för att undersöka förutsättningarna att använda fotboja vid kontaktförbud. Det kan sannerligen behövas. Det är ett välkommet initiativ. Ett 15-tal kvinnor dödas årligen av män de har eller haft en nära relation till. Många fler lever i en välgrundad fruktan."

DN

#29 Ja, varför gulla med våldsmän? Rättsamhället måste vara den starkare parten.

[Carpinus]
2016-03-31 07:51
#31

_"Först vid det femte åtalet yrkade en åklagare på att Mohamed Belkaid skulle utvisas ur landet.
Hur många chanser ska en karl få när han mer förstör än bidrar med något till sitt nya land? Under sina år i Sverige, han var gift med en 15 år äldre svensk kvinna, hade han aldrig någon officiell inkomst.
Han satt visser­ligen i två bolags­styrelser men det var ingen merit eftersom det ena bolaget plundrades på sin kassa.
Mohamed Belkaids sjaskiga historia vore knappt värd en notis om han inte för 15 dagar sedan skjutits ihjäl av belgisk polis under jakt på terrorister."---

"Jag talar med tre erfarna­ domare som har olika bilder av hur rätts­väsendet kan agera. En säger att domaren inte själv kan besluta om utvisning; åklagaren måste yrka på det straffet. En annan säger att domstolen självständigt kan ta upp frågan om utvisning. Den tredje, rådman Staffan Wahlqvist, numera­ pensionär, säger att det inte blir utvisning om brottslingen bara döms till böter.
Wahlqvist dömde Belkaid den femte och sista gången. Han var åtalad för grov stöld och brott mot kniv­lagen men bevisningen räckte bara till att fälla honom för kniven, ansåg Wahlqvist. Böter.
Medan jag väntar i telefon slår han i lagboken.
– Jo, man får utvisa om personen döms för ett brott som kan leda till fängelse. Så formellt sett är det möjligt att utvisa på grund av brott mot knivlagen._
Formellt?
– Vi är ganska snälla generellt sett jämfört med andra länder. En annan domare säger: – En praxis har utvecklats därför att vi är ett hyggligt land. Vi utvisar inte för småbrott."---

Peter Kadhammar i Aftonbladet

[Bermudas]
2016-03-31 08:25
#32

#31 "– En praxis har utvecklats därför att vi är ett hyggligt land. Vi utvisar inte för småbrott."--- ja vi svenskar kan slå oss för bröstet för att vi lyckats bli världsmästare i mesighet, naivitet och fullkomlig dörrmattementalitet! Yippie för oss! Vi måste värna brottslingar som självklart ska tillåtas stanna här, utnyttja systemet och erodera landet inifrån allt annat vore inhumant!

[Bermudas]
2016-03-31 08:36
#33

#31 igen Att dessa människor fullkomliga arrogans och respektlöshet mot värdlandet drabbar svenskar är tydligen inget vi ska bry oss om, för självutplånande människor har ett inbyggt självskadebeteende och klarar inte av att sätta gränser. Den självutplånande människans behov av att vara snäll är patologiskt. Hon/ han kan därför inte ens uppfatta ett reeelt hot utan väljer att stoppa huvudet i sanden och därmed utsätter hon/ han sina egna barn för fara.

[Carpinus]
2016-03-31 08:45
#34

Skulle gärna vilja vara en liten mus i ett hörn i fikarummet på Aftonbladet för att lyssna när Kadhammar och Cantwell ses första gången efter ovanstående krönika. Misstänker att den inte fallit i god jord i Sanningens palats…

Annons:
[Bermudas]
2016-03-31 09:07
#35

#34 haha nä det har den nog inte.

[[eskils_]]
2016-03-31 12:59
#36

En liten glad nyhet kan vi väl vara värda:

"Gränspolisen rustar nu för nästa stora utmaning: att leta upp de personer som fått avslag och få dem att lämna landet.

Omkring 100 personer ska ingå i den styrka som nu ska påbörja arbetet med de inre utlänningskontrollerna.

Arbetet innebär en stor utmaning för polisen, påpekar han. Utöver rekrytering av ny personal behöver polisen ha fler lokaler och ny utrustning, exempelvis fordon. Han befarar att det kommer att talas om att "polisen jagar flyktingar", men hoppas på förståelse från allmänheten.

Enligt Michael Mattsson kommer det finnas mellan 15 000 och 17 000 personer som gränspolisen kommer att få i uppdrag att verkställa för avvisning vid årets slut. Det skulle i så fall innebära en fyrdubblad ökning jämfört med årsskiftet då cirka 4000 ärenden fanns.

Nu vill gränspolisen bli mer "träffsäkra" i sin kontroller, bland annat genom att besöka arbetsplatser där man misstänker att svart arbetskraft används och genom att kontrollera människors umgänge."

SVT Skåne

Tror polisen kommer att få rätt stor förståelse från allmänheten…

Aleya
2016-04-01 15:14
#37

Det är då lustigt. Migrationsverket är ju ändå en del av staten, och verkar då missköta sitt uppdrag som bara den. Hade ett "vanligt" företag inte uppfyllt det dom lovat så hade dom gått i kk fortare än dom hade hunnit säga hjälp. Men ne, Migrationsverket får göra lite hur dom vill tydligen. Helt sjukt. Tycker att det borde bli mer kontroller på att staten och dess myndigheter gör det som ska.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Taxelina1
2016-04-23 17:10
#38

Och eftersom dom ska utvisas och inte gör det…anses dom som papperslösa då?

OM det är så, så får dom sjuk och tandvård för endast 50 kr. Har jag fel?

Hälsning från en stor djurvänCool

[Nomen Nescio]
2016-07-11 07:44
#39

_"Justitieombudsmannen anser inte att polisen får använda tvång mot personer som ska utvisas, om de inte är satta i förvar. Nu har polisen dragit samma slutsats. Det innebär att det kommer att bli mycket svårt att tvångsutvisa barnfamiljer.
– Det blir omöjligt i vissa fall. Inte bara krångligt, det blir omöjligt. Vi får inte använda tvång för att köra en barnfamilj som inte vill utvisas till flygplatsen, säger Marianne Paulsson, beslutsfattare vid gränspolisen i Västra Götaland och Halland."---

Enligt Örjan Johansson, rättssakkunnig på Justitiedepartementet, undersöks nu om lagen behöver göras om.
– Nu håller vi på departementet på att analysera vad det här får för konsekvenser."---

"Om slutsatsen blir att det behövs en ny lag så kan det ta tid innan den är på plats – uppåt två år, enligt Örjan Johansson.
– Jag föreställer mig någon gång i mitten på 2018 kanske. Men det är bara spekulationer utifrån hur lång tid lagstiftning brukar ta, säger han."_

SR

gruvel
2016-07-20 18:17
#40

Migrationsminister Morgan Johansson ser enligt SVT Nyheter 14/7 det betänkliga i att JO funnit lagstöd för att enbart personer i förvar kan utvisas med tvångsmedel,  inte minst barnfamiljer blir ogörligt. Som enskild är det ok tycka men som minister kan det ligga nära försök till ministerstyre, då har man åtm. indirekt makt som kan ha betydelse för i detta fall ämbetsperson, som inte tolkar på önskat sätt. Man får gå vägen ändra på lagar i vederbörlig ordning.

[Nomen Nescio]
2016-07-27 20:57
#41

_"Polisen brukar klara av cirka en tredjedel av de av- och utvisningsärenden man får ta över från Migrationsverket. Det skulle innebära att cirka 40.000 ärenden förblir ouppklarade fram till och med år 2020 visar en sammanställning som SVT har gjort. Även om polisen hoppas klara av en större andel framåt kommer antalet personer som befinner sig i landet utan tillstånd att öka markant."---

"Ingen vet idag hur många personer som vistas i Sverige utan tillstånd. I en rapport från riksdagens utredningstjänst från juni i år framgår att det gjorts olika uppskattningar och att dessa varierar mellan á 10.000 och 50.000."---_

SVT

Annons:
[helga21]
2016-07-27 21:56
#42

# 41 Såg detta också på nyheterna.

[[eskils_]]
2016-07-28 16:03
#43

#25 Ett problem är att det behövs fler platser, t ex i Norrland, att låsa in de asylsökande som fått avslag och som vägrar lämna landet frivilligt.

_”Regeringen har aviserat flera åtgärder för att möta ökningen av antalet avvisningar och utvisningar. I maj gav man Migrationsverket i uppdrag att till den 1 oktober ta fram 100 nya förvarsplatser.
_

_I dag finns 257 ordinarie förvarsplatser och ytterligare 76 beredskapsplatser. Dessa används av polis inför avvisningar och utvisningar med tvång.
_

Nu står det dock klart att Migrationsverket inte kommer att klara av uppdraget från regeringen. Det beror på att Kirsebergsanstalten i Malmö, som enligt planen var tänkt att omvandlas till förvar, visat sig alltför kostsam att rusta upp. (…)

I nuläget blir vissa utvisningar svåra att genomföra eftersom det inte finns något förvar norr om Gävle."

SvD

[Nomen Nescio]
2016-07-28 16:10
#44

#43 Ja, om polisen i norra Sverige skall köra en person till Gävle så tar det 25 timmar (#25).

[[eskils_]]
2016-07-28 16:34
#45

Det är ju bra i alla fall att man nu har börjat låsa in dem som ska utvisas/avvisas tills det är dags för transport. Det skedde tydligen inte i höstas, enligt #0.

[Nomen Nescio]
2016-07-30 07:52
#46

"Migrationsverket räknade tidigare i år med att upp till 46 000 asylsökande inte kommer att följa sina avvisningsbeslut och avvika fram till 2019. De kommer att vara med och skapa en parallell samhällsstruktur med omfattande svartjobb och en del av dem kommer bli polisärenden som ändå inte hinner bli föremål för utvisning då polisens resurser är begränsade.

 Region Skåne kan inte ta ett utökat ansvar för människor som fått avvisningsbeslut eller EU-migranter vars hemländer, likt Rumänien och Bulgarien, inte tar ansvar för de minoriteter som sökt sig hit. Saknar man asylskäl saknar man också skyddsskäl. Och då ska människor inte uppmuntras av rödgröna politiker att stanna kvar."---

 Csaba Bene Perlenberg i KvP

Taxelina1
2016-08-02 20:06
#47

#46 Och dessa blir papperslösa som vi kommer betala läkar/tandvård för, vilket vi själva har råd till eller inte.

Hälsning från en stor djurvänCool

ElisabethB
2016-08-03 09:38
#48

Indirekt försörjer vi dessvärre dessa människor, antingen genom skatten, ett utbrett tiggeri eller att svenskar går miste om arbeten eftersom papperslösa är billigare arbetskraft som inte ställer krav på arbetsgivaren.

Och precis som Taxelina1 skriver betalar vi deras läkar och tandläkarvård, vilket är en dyr historia och jag tvivlar på att vi svenskar någonsin kommer få samma förmåner som de har idag i Sverige.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-19 09:34
#49

"Två bröder lämnar utpressade småföretagare, krossade butiksfönster och ett uppgivet kommunalråd efter sig. I tio år har de undgått fängelse och i stället lyckats ta makten över Ronneby centrum."---

"Alla tre i familjen - bröderna och deras mamma - har under tio års tid fått nej på flera asylansökningar och andra ansökningar om uppehållstillstånd i Sverige. Storebror har till och med ett tvåårigt återreseförbud förutom ett aktivt utvisningsbeslut. Var bodde bröderna innan? Varför har de flyttat? Hur får de pengar när ingen av dem har arbetstillstånd?"---

"Mamman är precis kallad till ett nytt möte med Migrationsverket, men hon är lugn. Även storebror tror hon på något sätt ändå kan få stanna trots att alla hans möjligheter till överklagan är förbrukade och att han har ett tvåårigt återreseförbud som börjar gälla när utvisningen är verkställd. Det har gått tio år, och många beslut varav samtliga har varit avslag, sedan familjens första asylansökan. Ersättningen från Migrationsverket är stoppad för storebror men betalas fortfarande ut till mamma och lillebror eftersom deras senast inlämnade överklaganden fortfarande är under behandling."---

http://www.expressen.se/nyheter/hot-vald-utpressning--vardag-i-smastaden/

[Nomen Nescio]
2016-11-19 09:51
#50

#49 "I kommunhuset i Ronneby söker oroliga småföretagare ständigt upp kommunalrådet Roger Fredriksson (M) personligen. Från de samtalen känner han väl till bröderna och har inga problem med att prata om dem.

– Hade man tagit i det här redan när de fick sitt utvisningsbeslut hade vi inte varit här i dag. Nu är det svårt att vrida klockan tillbaka. Och jag förstår inte varför - för vi hade ingen flyktingkris i Sverige när de fick sina utvisningsbeslut. Något är fel i myndighetssverige, säger Roger Fredriksson."---

"En butiksägare i Ronneby scrollar fram en bild. Lokalbefolkningen skickar regelbundet bilder för att hjälpa småföretagare att ha koll. Därför har han känt igen bröderna i butiken när kläder försvunnit. Han har frågat polisen varför bröderna inte utvisas efter alla brott de dömts och misstänkts för.

– De har inget land, svarar polisen då.

Medborgare i okänt land, står det i alla domar. I storebrors första dom heter det till och med "Medborgare i Statslös". Palestinier som levt hela sina liv i andra arabiska stater utan att ha blivit medborgare är en följetong i migrationspolitiken. I brödernas fall är det Libanon de lämnat. De har haft giltiga libanesiska inresedokument, så kallade laissez-passer, tills de gick ut för tre år sedan."---

http://www.expressen.se/nyheter/hot-vald-utpressning--vardag-i-smastaden/

[Hayabusa]
2016-11-19 12:10
#51

#50 Fullkomligt galet.

[Nomen Nescio]
2016-11-19 12:17
#52

Libanon tar inte emot det här klientelet, däremot beviljar de en som är  dömd för trippelmord i Sverige  libanesiskt medborgarskap och vägrar att lämna ut honom.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/libanon-vagrar-lamna-ut-domd-trippelmordare

[Hayabusa]
2016-11-19 12:25
#53

#52 Jösses…

[helga21]
2016-11-19 20:00
#54

Så går det till här i Blekinge 😡

Martin
2016-11-20 07:14
#55

Jag hittar inte det någonstans nu, men jag tror inte att det är ett brott att vistas i Sverige även om man är utvisad. Inte mer än att man då är här "illegalt", och skall utvisas igen dvs.

Ungefär som att rymma från fängelse, inget som är brottsligt eller påverkar ditt straff. (den tiden man är på rymmen får man dock inte avräkna sig från sitt straff, och i teorin skulle man kunna få sitta längre än sina två tredjedelar pga "misskötsel" men man får alltså inte ett hårdare straff eller liknande om man rymmer).

mvh Martin

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-20 09:18
#56

#55 Diskussionen gäller kanske mer bristen på verkställande av utvisningar än rätten att som utvisad vistas här. Men såvitt jag förstår det är det ett straffbart brott att vistas här som utvisad, under förutsättning att man överträder verkställt återvändandeförbud. Om brottet inte är ringa kan påföljden bli fängelse eller böter.

(Detta är dock inte tillämpbart i Ronnebyfallet, eftersom utvisningarna dels inte verkställts, dels att dessa inte kan genomföras i brist på mottagarland, alt. av humanitära skäl.)

"Utlänningslagen 2005:716 §2

2 § Till fängelse i högst ett år eller, om brottet är ringa, till böter döms en utlänning som uppsåtligen uppehåller sig i Sverige fastän han eller hon enligt ett verkställt beslut om utvisning enligt 8 kap. 8 § eller motsvarande beslut enligt äldre lag inte har haft rätt att återvända hit. Bestämmelserna i första stycket gäller inte om utlänningen har flytt hit av skäl som avses i 4 kap. 1, 2 eller 2 a §. I ringa fall ska åtal för brott enligt första stycket inte väckas annat än om det är motiverat från allmän synpunkt. "---

[Nomen Nescio]
2016-12-16 13:43
#57

#49 #50 "Den senaste månaden har Ronneby kommun har identifierat åtta kärnindivider med en längre svans av springpojkar. Tillsammans utför de utpressning, rån, narkotikaförsäljning, stölder, misshandel, hot och skadegörelse – men också ett sorts psykande av småföretagande och nyanlända genom att oinbjudet flytta in i okändas lägenhet, beställa mat på restauranger utan att betala eller blockera vägen för pensionärer på cykel. De tillhör inte något etablerat gäng utan är en kompiskrets som sett chansen att växa sig starka i Ronneby.

"Den 19 november skrev Kvällsposten om två bröder utan svenskt uppehållstillstånd som tillhör gängets kärna. Ett stort antal medier spred nyheten. I helgen sattes storebrodern, efter sju år med utvisningsbeslut, i förvar. Tidigare har det ansetts råda verkställningshinder. Annika Stenberg hävdar med eftertryck att polisens plötsliga framgångar i arbetet mot utpressarna inte hänger ihop med att medier uppmärksammat fallet.

– Vi har helt enkelt för lite poliser i Sverige. Vi har en befolkningstillväxt, vi har en brottsutveckling som vi inte är dimensionerade för, vi har i södra Sverige en gränskontroll som tar mycket resurser och dessutom vet ni hur situationen i Malmö ser ut i dagarna."---

KvP

[Bermudas]
2016-12-16 14:44
#58

#57 en maffia har alltså etablerat sig och terroriserar folk. Härligt.

[helga21]
2016-12-16 15:32
#59

Den terrorisera folk som har affärer och är av utländsk härkomst.

gruvel
2016-12-16 18:03
#60

Per Gudmundsson i SvD är lite aktuell ibland  genom att han snokar upp saker som korrekta journalister ogärna skulle ta i,  just nu om stress på MIV i somras för att under bästa semestertid maxa  fort antalet beviljade asylprövningar innan ny reglerna trädde i kraft. - Men till trådens ämne: I ung. början av 2015 fick han av SÄPO uppgifter om att för åren 2013 och 2014 inkom vardera året ca 40-45 starkt terroristmisstänkta personer. I SydSvD hade stått att säkerhetspolisen hade koll på läget. Fint, då tror man gärna att personerna utvisades rätt snart efter vederbörlig kontroll. Men P G fann ut att i samtliga fall förlåg olika verkställighetshinder. Vore intressant veta hur det gick sedan. Finns de kvar under uppsikt? Det drar betydande resurser isf. Kanske sekretessbelagt ärende nu.

gruvel
2016-12-23 11:51
#61

 #60   Fick väl lite vatten på kvarnen och på Gudmundssons idag, i GP står att  enligt Migrationsverket finns rekordmånga potentiella säkerhetshot, varav för många gäller ovisshet om de alls kan utvisas. Säpo talar inte om hur många. Har man heller ingen rätt veta vad det kostar framöver ifall de behöver bevakas under kanske åratal?

[Nomen Nescio]
2017-01-04 13:52
#62

#49 "För andra gången har en 26-årig man lyckats rymma från Migrationsverkets förvar i Åstorp. Han är en av ledarna för det gäng som pressat företagare i Ronneby på pengar, skriver Kvällsposten.

Han satt i förvaret i väntan på utvisning, men lyckades den 30 december rymma tillsammans med ytterligare en man på förvaret. Någon från utsidan hjälpte till med rep och stege. Mannen satt i samma förvar för att utvisas 2013, men lyckades även då att rymma."---

TT

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-10 09:20
#63

"Tre av fyra som dömts till utvisning har släppts på fri fot efter avtjänat straff. Av 190 utvisningsdömda är 51 helt försvunna och polisen har ingen aning om var de finns. Personer som efter att ha begått grova brott dömts till utvisning från Sverige kan finnas kvar i landet under lång tid efter avtjänat straff."---

"Om det exempelvis pågår en väpnad konflikt i hemlandet eller landet helt enkelt vägrar att ta emot medborgare som begått brott kan det vara svårt att verkställa utvisningen. I de fallen måste den svenska polisen släppa utvisningsdömda fria."---

"Siffror som Uppdrag granskning tagit fram visar att nästan 75 procent av de som är utvisningsdömda släpps på fri fot efter avtjänat straff. En del av dem hålls under så kallad uppsikt, vilket innebär att de tvingas anmäla sig hos polisen med jämna mellanrum. Men alla gör inte det.

I slutet av september 2016 hade polisen registrerat 51 av de utvisningsdömda som avvikna och efterlysta som försvunna personer. Polisen har helt enkelt ingen aning om var de finns. Men Patrik Engström tycker inte att siffran är alarmerande."---

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/domda-till-utvisning-slapps-fria-i-sverige-1

[Nomen Nescio]
2017-01-10 09:26
#64

"Det finns länder som är mer eller mindre omöjliga att utvisa dömda brottslingar till."---

"Ett exempel på ett land som för tillfället inte kan verkställa beslut om utvisning är Syrien, som på grund av den pågående konflikten i landet har verkställningsstopp. Andra länder som Somalia, Iran, Etiopien och Eritrea tar inte emot personer som utvisas med tvång och kräver alltid att inresan sker frivilligt."----

http://www.svt.se/ug/svart-att-utvisa-till-vissa-lander

Utvisningsdömda personer och medborgarskap, källa Migrationsverket/SVT.

1. Rumänien, 583

2. Polen, 378

3. Litauen, 370

4. Georgien, 288

5. Okänt, 220

6. Marocko, 189

7. Serbien, 181

8. Vitryssland, 173

9. Algeriet, 146

10. Ryssland, 128

(mellan 2010 och 2 november 2016)

[Nomen Nescio]
2017-01-11 07:28
#65

"Kader Bencheref, 31, dömdes 2007 till fängelse och utvisning för att ha försökt våldta fyra kvinnor i Sundsvall på en timme. Efter avtjänat straff skulle han utvisas till Marocko - men hemlandet vill inte ta emot honom. Nu har han suttit i förvar i åtta år - och kostat skattebetalarna 16 miljoner kronor, rapporterar SVT:s "Uppdrag granskning"."---

Expressen

UG på SVT1 kl. 20.00 ikväll.

[Hayabusa]
2017-01-11 07:34
#66

#65 Lönsamt 🤮

[[eskils_]]
2017-01-11 11:01
#67

#65 Om ett land vägrar ta tillbaka sina kriminella medborgare borde man kräva att de åtminstone betalar för dem. Skicka notan på 16 miljoner kronor till Marocko!

Alternativt forslar man förövarna till deras hemland och ställer av dem på flygplatsen.

Svenska skattebetalare kan inte ta livslångt ansvar för alla människor som någonsin satt sin fot här i landet! Det ansvaret har 1) personerna själva, 2) deras hemländer.

[Nomen Nescio]
2017-01-11 11:13
#68

#67 Eftersom flera länder drabbas av Marockos nycker vore kanske ett EU-beslut om handelssanktioner mot Marocko det bästa. Fast tyvärr sätter sig nog Frankrike emot det, och dessutom: "varje gång som EU överväger ett Marocko-ovänligt beslut kan den marockanska regimen hota med att ”släppa igenom” flyktingar, cannabis eller terrorister."---

Agafia
2017-01-11 11:42
#69

Kan inte Sverige kontra med att inte bli en fristad för Marockanska medborgare , helt enkelt porta dom , inte bevilja asyl ? Ibland blir jag så trött på all idioti i världen 🙄

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-02-02 12:20
#70

En torped som blivit utvisad på livstid två (!) gånger återvänder gång på gång till Sverige. Hans advokat Leif Silbersky kallar det en tragisk situation - för torpeden. De människor som känner sig i fara och som torpeden misshandlat, hotat och försökt dräpa plus deras anhöriga uttrycker inte advokaten något medlidande för…

Källa.

[Hayabusa]
2017-02-02 14:34
#71

Dags för en protestlista?

gruvel
2017-02-17 11:46
#72

I flera media står att man räknar med att 49.000 gått under jord och stannat dolt i landet efter detta år. Då är förmodligen mörkertalet betydande och ökande sedan många år. Är det lagligt att hjälpa personer utan uppehållstillstånd att vistas kvar? Kan tänkas det finns  medborgare eller släktingar/klanmedlemmar som hjälper dem med motiv som att  de inte ska utnyttjas i svartjobb eller bli kriminella.

Tippar att det inte är så långt till den dag då riksdag och regering måste ge alla som infunnit/infinner sig i landet permanent uppehållstillstånd vare sig sakskäl finns eller inte. Då kan Migrationsverket sparas in.

[[eskils_]]
2017-03-03 13:13
#73

"Lås in dem som inte samarbetar, är en av de drastiska metoder som EU-kommissionen nu uppmanar till för att få EU-länderna att skynda på utskickandet av dem som fått avslag på sina asylansökningar eller inte ens försökt att söka asyl överhuvudtaget.

– År 2015 genomfördes bara 36 procent av besluten om återsändande. Vi behöver inga nya regler utan bättre implementering av de gamla, säger Dimitris Avramopoulos på en presskonferens i Bryssel."

SVT

Låter som en vettig idé! Undrar om svenska regeringen törs följa uppmaningen från EU. Fridolin vill väl hellre att vi släpper in ytterligare 49.000 lycksökare, ligister och lögnaktiga… 😕

gruvel
2017-03-07 21:54
#74

 #73  Idag står på nyheterna i GP att polisen oroas för att allt fler stannar kvar i Sverige trots avslag på asylansökan. Skuggsamhällen - skuggtillvaro ökar oroväckande.  Polisen hinner inte med alla  inre kontroller.

Har väl inte missuppfattat nåt när tror att det är regeringens med vidhängande krafters avsikt/dolda agenda att i princip alla som vill stanna för gott i landet utan skäl får göra det men man tar besluten i  gångbara smärre portioner. Man påräknar så fler väljare framöver. - Alla utspel i skärpande riktning är mest signalpolitik och spel för gallerierna.

Är Sverige udda såtillvida att man tar lätt på hur många och vilka som befinner sig i landet permanent utan någon typ av visum eller PUT? Men kanske är det så i fler länder.

[Carpinus]1
2017-03-09 11:37
#75

"Det framstår ändå som helt orimligt att närmare sex av tio utländska mördare som var folkbokförda i Sverige inte dömdes till utvisning", konstaterar Patrik Kronqvist i en ledare i Expressen. Han fortsätter längre ner: "I de fall då utländska brottslingar faktiskt döms till utvisning framstår tiden ofta som märkligt kort. Hovrätten dömde exempelvis våldtäktsmännen i Uppsala till blott tio års utvisning. Men varför ska grova sexualbrottslingar som saknar anknytning till Sverige och där risken för fortsatt brottslighet är hög någonsin vara välkomna tillbaka?"---

Ja, det är en fråga som inte är ny (allra minst på Politik iFokus), men ständigt aktuell, liksom frågan om hur stor risken egentligen är för utvisningsdömda att återvända under den utdömda utvisningen utan att riskera upptäckt (#70).

[Carpinus]1
2017-04-09 13:03
#76

Vid presskonferensen med Polisen idag 12.40 framkom att den för terrorbrott misstänkte sökte uppehållstillstånd i Sverige 2014. I juni 2016 avslog Migrationsverket hans ansökan, och i december fick mannen fyra veckors frist att lämna landet. I februari överlämnade man ärendet till polisen för verkställighet, och mannen efterlystes. Vid samma period hade Polisen (i Stockholm?) 3000 liggande avvisningsfall, så man har väl inte hunnit göra några efterforskningar. Annars har mannen varit skriven på en adress i Hjulsta och regelbundet hämtat sin post där. Dessvärre driver det nog runt diverse andra riskmoment i landet på samma premisser…😕

Annons:
[[eskils_]]
2017-04-09 13:19
#77

#76 Det var ju samma sak med den person som högg ihjäl en kvinna och hennes son på ett IKEA-varuhus för ett par år sedan. Han hade också nyss fått besked att hans ansökan avslagits. Varför drogs ingen lärdom av detta??!!

Det enda rimliga är väl att genast se till att det finns tillräckligt många och stora förvaringshus, där sådana personer kan inhysas från beskedet fram till avvisningen. Även i Norrland måste sådana hus byggas/ordnas, det finns tydligen inget sådant norr om Gävle (#43).

I väntan på att förvaringsplatserna ordnas måste dessa personer förses med FOTBOJA i samband med avslagsbeskedet, så att de inte kan gå under jorden som den nu aktuella (misstänkta) terroristen gjorde. Går de under jorden finns överhängande risk för vansinnesdåd och/eller stora kostnader för samhället att spåra upp dem m.m. Helt onödigt.

Åtminstone kan bild på dem läggas ut i media, så det inte blir så lätt att gömma sig.

Det måste vara slut med naiviteten nu!

(Jag tror de sade på presskonferensen att det är ca 3.000 sådana fall i Stockholm och ca 10.000 i hela landet.)

[Carpinus]1
2017-04-09 13:31
#78

#77 Vi får väl hoppas att det här sätter ljus på vilka risker det finns med att ha så mycket "löst folk på bygden", men det är knappast troligt att man kommer att få fram mer resurser till att skynda på processen…😕

Läser man  #41 och #46 här ovan där det uppges att det inom några år kan röra sig om 50.000 personer som uppehåller sig här illegalt så kommer det att behövas en herrans massa fotbojor. Man kanske skulle slå sig på att börja sälja sådana?

Länk i ämnet.

[[eskils_]]
2017-04-09 13:57
#79

#78 När det gäller inlåsning, fotboja och bildpublicering skulle man förstås prioritera de avvisningsdömda som har någon koppling till våldsbejakande extremism.

Men du har väl rätt, det går nog inte, där försvann det hoppet också. 😕

[Carpinus]1
2017-04-09 14:15
#80

Nej, fotbojan är väl är en av de bättre metoderna. Man förstår ju hur illa det är ställt av det du citerar i #43. I juli förra året fanns det alltså 257 ordinarie förvarsplatser och 76 beredskapsplatser på +10000 utvisningsbeslutade…

[Carpinus]1
2017-04-09 17:22
#81

"I nuläget (170409) har Polismyndigheten cirka 18 000 öppna verkställighetsärenden som överlämnats från Migrationsverket, enligt polisens hemsida."---

(Lägg då till detta de som vistats i landet utan att registrera sig hos Migrationsverket.)

Källa.

[Carpinus]1
2017-04-10 07:31
#82

"12.000?! Det var det jävligaste!" Ja, den yrvakenheten från politiker och politiska kommentatorer inför antalet väntande eller inte verkställda utvisningsärenden måste endera bero på spelat ovetande eller faktisk okunskap. Det här är ju något vi diskuterat här i denna och andra trådar åtminstone de två senaste åren, byggt på mediaartiklar om myndighetsbesked.

Polisen har varit helt tydliga med att man inte har resurser att verkställa utvisningarna i den takt som skulle behövas, senast för en månad sedan varnade de för konsekvenserna, men de har även gjort det åtskilliga gånger dessförinnan. Och nu får de skäll för att det inte händer något…

Räcker med ett enkelt räkneexempel för att se hur många som faktiskt utvisas och hur många som samtidigt tillkommer i kön för att kunna konstatera att det förs en ojämn kamp. Sedan finns sisyfoseffekten med sådana som inte tas emot i destinationsländerna utan är med tillbaka på flyget hem och andra som struntar i utvisningsbeslutet och återkommer illegalt på egen hand. Plus demonstranter som verkar ha tagit som sin livsuppgift att förhindra verkställandet av utvisningsbeslut och försvåra polisarbetet.

[Carpinus]1
2017-04-10 16:33
#83

Aleksandra Boscanin uppmärksammar på ledarplats i GP det faktum att två av våra största kommuner jobbar för att underlätta tillvaron för människor som håller sig undan utvisning. Boscanin avslutar sin ledare:

"Statsminister Stefan Löfven sade på S-kongressen under söndagen att alla som får avslag ska åka hem; samtidigt driver statsministerns partikollegor i kommunerna en politik som underlättar för personer som inte har rätt att vistas i landet att leva gömda. 

I Malmö kan barn till papperslösa få ekonomiskt bistånd och i december meddelade man från Stockholms stad att man ska se över sina riktlinjer för att samma sak ska bli möjligt där. Att landstingen kan erbjuda papperslösa mer generös sjukvård än den som anges i regelverket är också problematiskt.

De som har fått avslag ska åka hem. Då kan vi inte samtidigt tillåta parallella samhällen att växa fram; det är inte bara kontraproduktivt utan också ovärdigt – och potentiellt farligt."

Annons:
[[eskils_]]
2017-04-10 16:57
#84

#83 Mycket bra artikel! Man kan inte säga nej och ja samtidigt, det är inte seriöst. Veliga veliga sossar… 🤦‍♂️

Påminner om sketchen med Gösta Ekman när han absolut inte kunde bestämma sig för om han skulle köpa Aftonbladet eller Expressen. Ville ju inte stöta sig med någon…

[Carpinus]1
2017-04-12 09:09
#85

Den uzbek som varit anhållen för inblandning i terrordådet och som nu släppts dömdes till utvisning 2013 men gick då under jorden. Nu har han tagits i förvar för verkställighet av utvisningen, men det är nog tveksamt om den blir av. Sannolikt blir han kvar här, försörjd för livet…

Källa

[[eskils_]]
2017-04-12 11:01
#86

Ytterligare exempel på vikten av att faktiskt verkställa utvisningsbeslut:

”I juli 2016 mördade Serbe Brhane sin flickvän. Han hade ansökt om uppehållstillstånd i Sverige i juli 2014, fick avslag i september 2015 och skulle utvisas. Men han stannade kvar, träffade en flickvän, skulle gifta sig och ansöka om uppehållstillstånd igen som anhörig. När hon ångrade sig ströp han henne. (…)

Jag vet att det är tufft och otacksamt för polisen att hitta människor som ska avvisas, ett jobb som kallas för rasism och övergrepp av kända kulturpersonligheter, ett jobb som kritiseras av starka lobbygrupper som hittat på omskrivningen "papperslösa" för människor utan asylskäl.

Men vissa dagar får polisen rosor och kramar, andra dagar får de kritik. Det är upp till politiker som Stefan Löfven att stödja dem.

Gör det som är bäst för Sverige, och stå upp för det.”

Britta Svensson, Expressen

Ett nej är ett nej. De får väl söka sig till andra länder och se om det går bättre där. Eller åka till sitt hemland.

[[eskils_]]
2017-04-14 13:50
#87

Något som försvårar utvisningar och avvisningar är att många asylsökande uppträder under flera identiteter, och kan kvittera ut olika bidrag i olika namn, t ex nystartsbidrag + sjukpenning + lån samtidigt, för en person med 3 identiteter. Dessutom utnyttjas de falska personuppgifterna i brottslig verksamhet. Detta problem har man inte kunnat komma åt hittills, pga sekretessbestämmelser mellan myndigheter.

Nu tar Skatteverket initiativ till att ändra på de reglerna. 👍

[Carpinus]1
2017-04-15 22:43
#88

Sverige har ett bilateralt utvisningsavtal med Rumänien. Trots att Rumänien utfärdat en internationell arresteringsorder på en rumänsk medborgare har han kunnat fortsätta att uppehålla sig i Sverige.  Nu är mannen misstänkt för  misstänkt för grov våldtäkt, våldtäkt och försök till våldtäkt (edit) i Sverige, men förefaller ha gått under jorden och eventuellt lämnat landet.

Källa:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/camatar-memet-florin-jagas--misstankt-for-serievaldtakter/

[[eskils_]]
2017-04-15 22:53
#89

#88 Bra att namn och bild äntligen publiceras! På tiden…

[Carpinus]1
2017-04-16 08:09
#90

#88 Enligt artikelkomplettering har mannen nu gripits i Rumänien. Skönt om det är så!

Annons:
[[eskils_]]
2017-04-16 10:24
#91

#90 Bra polisarbete! 👍 Ur artikeln:

"Enligt nya uppgifter till Expressen har Camatar-Memet Florin nu gripits i Rumänien efter en gemensam insats mellan den rumänska FAST-gruppen och den svenska FAST-gruppen.

I en polisutredning från 2015 om misstänkt stöldbrott, framkommer uppgifter om att Camatar-Memet Florin kommit från Rumänien till Sverige som EU-migrant för att samla och panta burkar."

"Förkortningen Fast kommer från engelskans Fugitive active search team. Deras uppgift är att lokalisera internationellt efterlysta." Polisen

[Carpinus]1
2017-04-20 13:22
#92

#65 Bencheref fick 40.000 för att "låta sig utvisas". Billigt i jämförelse med de över 16 miljoner som han redan kostat svenska folket kan man tycka, men nog är det en högst tveksam hantering att personer som dömts av domstol till utvisning skall kunna förhandla sig till ersättning för att verkligen ge sig av?

Sedan är det ju en öppen fråga om det tillkommer ytterligare kostnader i någon form för att Algeriet skulle ta emot den utvisade.

(Känns för övrigt som om vi inte har hört av den personen för sista gången…)

[Carpinus]1
2017-04-20 16:20
#93

#79 Ge inte upp, flera partier verkar gå på din linje…😉

http://www.expressen.se/nyheter/majoritet-av-partierna-for-fotboja-forslaget/

[[eskils_]]
2017-04-20 19:04
#94

#93 Äntligen börjar de läsa vad jag skriver! Emotser fett konsultarvode… 😉

[Carpinus]1
2017-04-23 12:11
#95

Fem personer försökte rymma från ett förvar i natt. Förefaller som de fått hjälp utifrån.

http://www.expressen.se/kvallsposten/flera-forsokte-rymma-fran-migrationsverkets-forvar/

[Carpinus]1
2017-04-30 07:30
#96

Grovt kriminella i väntan på utvisning släpps från förvar på grund av platsbrist. Migrationsverket säger att polisen får hålla ett öga på dem, polisen säger att det kan migrationsverket glömma.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kriminella-som-ska-utvisas-slapps-av-migrationsverket/

[[eskils_]]
2017-04-30 11:20
#97

#96 Mycket upprörande!! 😮 Migrationsverket har verkligen inte rätt att motarbeta regeringsbeslut och polis!!

Nu har de ju fått en massa boenden tomma, genom en minskad ström av asylsökande. Det måste väl gå att använda några av dessa tomma lokaler som  förvarsplatser. Bara att montera dit fönstergaller, dörrlås och kameror. Eller använd polishäkten. Vad som helst hellre än att släppa ut grovt kriminella bland allmänheten igen. Som att släppa in vargar i en fårhage. Idioter!

Här kan man skriva till Migrationsverket och tala om vad man tycker.

Annons:
[Carpinus]1
2017-04-30 15:18
#98

Migrationsverket uppger att de förändrat sina rutiner. Man säger att man nu släpper andra avvisningsfall för att ge plats för kriminella som skall utvisas.

http://www.expressen.se/kvallsposten/migrationsverket-har-andrat-vara-rutiner/.

[Carpinus]1
2017-05-29 08:04
#99

Gästkrönikören Andreas Henriksson i GP tycker att regeringen borde tillsätta en samordnare (eller "utvisningsgeneral" som han kallar det ) för att  leva upp till sina utfästelser om att få fart på utvisningarna . Henriksson avslutar sin krönika:

 Var kommer utvisningsgeneralen in i den här bilden? Jo, vederbörande får i uppdrag att snabbt öka antalet boenden där av polisen omhändertagna personer kan sitta i förvar, samt vässa logistiken i avvisningsprocessen. Lite hårdraget bör det räcka med en övernattning och sedan vidare med en flight dagen därpå, eller i en större grupp i ett chartrat plan efter ytterligare några dagar.

Är det möjligt att snabbt öka antalet förvarsplatser? Klart det är, det är bara att använda samma handlingskraftiga entreprenörer som snabbt skakade fram en massa asylboenden 2014 och 2015.

Det är inte en fråga om det är möjligt. Det är blott en fråga om politisk vilja, handlingskraft och mod."

[Carpinus]1
2017-06-18 09:51
#100

_"Asylsökande som fått avslag och gått under jord kan utgöra en säkerhetsrisk.
_

Nu intensifierar Säkerhetspolisen arbetet med att hitta potentiella terrorister i gruppen gömda. Efter terrordådet i Stockholm i april vill Säkerhetspolisen (Säpo) skärpa insatserna mot personer som ska utvisas men gått under jord. Den misstänkte terroristen på Drottninggatan hade fått avslag på sin asylansökan och levde som gömd."---

"Antalet asylsökande med utvisningsbeslut som försvunnit och efterlysts av polis var vid årsskiftet drygt 12 500 personer, och allt talar för att gruppen kommer att öka kraftigt de närmaste åren. Exakt hur det skulle gå till att hitta individer som utgör en risk är än så länge oklart."---

Källa

Det har pratats i flera år om att skärpa insatserna mot sådana som skall utvisas men gått under jord. men antalet växer hela tiden och de som visar sig vara säkerhetsrisker kan ofta inte utvisas på grund av att de kommer från länder med dödsstraff och tortyr, och de kan heller inte sättas i förvar.  Det enda som händer är att de får titta in hos polisen en gång i veckan för att bockas av.

[Carpinus]1
2017-06-26 17:25
#101

Det måste kännas rätt märkligt att komma hit till Sverige som utsatt flykting och kunna konstatera att plågoandarna också flytt hit, och i vissa fall har större chans att få stanna än sina offer. Den moderate EU-parlamentarikern Gunnar Hökmark protesterar på Expressen debatt mot den ordningen:

"Vi ska vara en fristad för dem som söker sig från terror och förtryck. Inte för dem som genom sin ideologi sympatiserar med just det", skriver han  på Expressen debatt.

"Till att börja med ska utvisningsbeslut verkställas. Vi får inte låta ett parallellt samhälle där kriminalitet styr växa fram. Det är ett verkligt problem – de närmaste åren beräknas ytterligare 50 000 människor gå under jorden. Här behöver vi förenkla utvisning men även se över kravet på att den som tas i förvar måste utvisas snabbt.

För det andra ska den som ansöker om eller har uppehållstillstånd i Sverige och begår grova brott – må det vara förberedelse eller delaktighet i terrordåd, organiserad kriminalitet, våldsbrott, sexualbrott eller hedersbrott – utvisas. Vi har en skyldighet att pröva asylsökandes identitet och rätt till asyl men vi har ingen skyldighet att ge uppehållstillstånd till dem som bryter mot våra lagar eller inte har någon vilja att följa dem. Sverige ska vara ett tryggt land för alla som bor här och för alla som söker finna frihet i ett nytt hem."---

Gunnar Hökmark (M) på Expressen debatt

[Carpinus]1
2017-06-28 09:47
#102

Uppdrag granskning sommar, SVT1 kl. 20.00:  Mohamed Belkaid från Märsta var med och koordinerade terrorattackerna i Paris. Uppdrag granskning kunde i slutet av 2016 avslöja hans koppling till ett nätverk av extrema jihadister i Sverige.

Även SVT Play (sju månader) samt repriser.

Belkaid dömdes till fängelse fyra gånger i Sverige, men utvisades inte.

[Carpinus]1
2017-06-30 09:57
#103

"GP har i artikelserien ”Hedersflickorna” berättat om att bara ett litet antal män fälls i domstol för hedersrelaterade brott. Men här är ett färskt exempel på motsatsen: Den 47-årige mannen, medborgare i Syrien, döms till fem och ett halvt års fängelse för grov kvinnofridskränkning, grov fridskränkning, grov egenmäktighet med barn och två våldtäkter. De fem offren – den unga hustrun och fyra barn – tillerkänns sammanlagt 450 000 kronor i skadestånd för den terror de tvingats genomlida."---

"Mannen och kvinnan (då endast 17 år gammal) gifte sig i hemlandet 2003. Äktenskapet var arrangerat av deras föräldrar. De tre flickorna och deras bror är födda mellan 2004 och 2011. Familjen invandrade till Sverige 2012."---

"Åklagaren yrkade även på utvisning. Rätten motsatte sig dock detta med motiveringen att dagens verkställighetshinder kan förmodas vara liknande efter avtjänat straff."---

GP

Vad gäller skälen till utebliven utvisning så framgår det av artikeln att gärningsmannen själv tagit med sig två av barnen och placerat dem hos släktingar i Mellanöstern under en period. Verkar alltså inte som om han själv haft några problem att ta sig dit, vistas där eller utsatts för någon fara under tiden.

[Carpinus]1
2017-06-30 10:23
#104

Expressen tar på ledarplats idag upp de internationella ligor som ägnar sig åt yrkesmässig kriminalitet på svensk botten. Tidningen vill se strängare straff och lättare att utdöma utvisning. Frågan är dock om det egentligen är särskilt svårt att döma till utvisning, det verkar snarare vara brist på vilja inom domstolsväsendet som gör att inte utvisningspåföljden inte kommer till användning oftare.

Expressen skriver: "Varför åker många kriminella hit? För att de är rationella. Sverige är rena rama paradiset för de internationella stöldligorna. Den fria rörligheten har gjort att det är enkelt att ta sig hit. De kan tjäna gott om pengar i Sverige; enligt polisen stjäl utländska ligor för flera miljarder kronor per år. Ytterligare ett skäl till att många kriminella väljer Sverige är att det är enkelt att begå brott här. Sannolikheten att de tas av polisen eller tullen är liten. Om de, mot förmodan, skulle åka fast är det milda straff som gäller. Om de har tur kan de komma undan med villkorlig dom. I vårt grannland Finland är straffen hårdare, vilket gör att de drar sig för att åka dit.

Sverige ska inte vara ett attraktivt resmål för utländska stöldligor. Först och främst måste det bli lättare att kunna döma sådana som begår brott till utvisning."---

http://www.expressen.se/ledare/stoppa-stoldligornas-sverigeturneer-/

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-03 15:23
#105

"De som får asylavslag och betraktas som hot mot rikets säkerhet men inte kan utvisas ska inte längre få förmåner och tillfälligt uppehållstillstånd. Migrationsverket ändrar en praxis, som enligt generaldirektören varit fel. – Det är både stötande och orimligt att en farlig person ska kunna resa, försörjas av staten och få samma förmåner som personer med skyddsbehov. Därför får man inte längre uppehållstillstånd, säger Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik."---

"Effekten av praxisändringen, som Mikael Ribbenvik förutser kommer att prövas i domstol, blir att personen blir utan förmåner, inte får någon resehandling och ska hållas under uppsikt av Säpo. I stället för uppehållstillstånd får de ett beslut om anstånd med i väntan på att utvisning ska verkställas."---

TT

Jag har en känsla av att det blir avslag i domstolen…😮

[Carpinus]1
2017-07-09 20:24
#106

Antalet verkställda tvångsutvisningar har minskat med 30% i år. Enligt polisen är anledningen att man inte tillställts tillräckliga medel av regeringen för verksamheten, samt att migrationsverket inte tillhandahåller underlag för hälften av de personer som skall utvisas, vilket försvårar och fördröjer arbetet.

Inrikesminister Anders Ygeman säger att Polisen  fått ökade resurser för att genomföra utvisningarna.

Källa.

[Carpinus]1
2017-07-16 07:32
#107

Ett exempel på hur trubbigt utvisningsverktyget är får vi i dagens Expressen. Känns som om utvisning mer är en symbolisk markering än en egentlig straffpåföljd…

"Den 40-årige mannen var dömd för grova brott och utvisad ur Sverige på obestämd tid. Trots utvisningen blev han påkommen med att vistas i landet illegalt vid åtta tillfällen.

I april dömdes mannen för grov misshandel mot sin hustru i Västervik – men en oenig hovrätt rev upp fängelsedomen efter att hon dragit tillbaka sin medverkan.

Nu misstänks han ha mördat hustrun – för att dagen efter ta sitt eget liv."---

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/misstankte-mordaren-utvisad-atta-ganger/

[Carpinus]1
2017-07-29 09:54
#108

Expressen konstaterar att andelen domar med utvisning som  påföljd har halverats inom loppet av 5-10 år, och de utvisningar som utdöms är oftast kortvariga. Vore intressant att veta vilka intressen det är som styr denna utveckling

"I våras våldtogs en tonårsflicka på Södermalm. De tre unga männen, tre 19-åringar, tog stryptag på henne och låste armarna när de tvingade sig på henne. Stockholms tingsrätt konstaterar att brottet är grovt och minimistraffet därmed fyra års fängelse, att straffvärdet för våldtäkten egentligen är fyra och ett halvt år. Men där hamnar inte domen. Tingsrätten tar hänsyn till att förövarna var 19 år när de begick det vidriga dådet i april. Straffet sätts till tre års fängelse för de två som våldtog och till två år för ynglig som hjälpte till."---

"I detta fall hade åklagaren också krävt att våldtäktsmännen skulle utvisas. Tingsrätten sa nej. I ena fallet för att mannen har mor och syskon i Sverige, i andra fallet för att mannen säger sig varken ha släkt i Sverige eller hemlandet och därför har fått uppehållstillstånd av humanitära skäl. Skäl som domstolen anser kvarstår. Stockholms tingsrätts hänsyn till förövarens familjeanknytning respektive allmänna situation är inget udda undantag i domstolsväsendet. Andelen utvisningsbeslut har halverats på fem, tio år, enligt Brå. Och när brottslingarna väl får utvisningsdomar är de ofta på relativt kort tid. Det är olyckligt. Lagstiftningen bör utformas så att den som inte är svensk medborgare vet att grova brott leder till fängelse och därefter utvisning för lång eller evig tid. Utlänningar som begår många men inte fullt så grova brott bör också som huvudregel utvisas, även om de är EU-medborgare."---

"Politikerna måste följa utvecklingen noga. Om domstolarna fortsätter hitta allehanda skäl för att gravt kriminella ska få fortsätta vistas i Sverige - då måste lagarna skrivas om."

http://www.expressen.se/ledare/fler-kriminella-maste-utvisas/

[Hayabusa]
2017-07-29 10:27
#109

#108 "Vore intressant att veta vilka intressen det är som styr denna utveckling"

Bra fråga.

Carmarino
2017-07-29 18:54
#110

#108 Tycker att mannen som fått uppehållstillstånd av humanitära skäl har förverkat allt vad "humanitära skäl" heter. Han har inte visat någon humanitet själv, så varför ska han få stanna? Han har ju ingen familj här heller, så då kan han lika gärna vistas i hemlandet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2017-07-29 19:57
#111

"Är man inte svensk medborgare och gör sig skyldig till så grova brott, har man förbrukat sin rätt att bo i Sverige."

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/262BG/att-sta-upp-for-svensk-lag-ar-inte-rasism

Annons:
[Carpinus]1
2017-08-05 07:36
#112

Ingen tröst, men uppenbarligen har Tyskland samma problem som Sverige  med att göra sig av med farliga element, och man ser  paralleller mellan Drottninggateterroristen Akilov och Amri och Alhaw i Tyskland.

"Det senaste dödsoffret på de tyska myndigheternas samvete är Mathias P ifrån Hamburg. Han knivhöggs förra veckan när han handlade mat i sin lokala Edeka-Supermarkt. Sju andra skadades, varav fyra allvarligt. Den yngsta bland offren är 19 år gammal. Gärningsmannen var den 26-årige palestiniern Ahmad Alhaw. Han skrek ”Allahu Akbar” när han angrep människorna. För polisen berättade han att det var viktigt för honom att kallas ”terrorist”. Ändå vägrade tyska myndigheter och ansvariga politiker kalla hans brott för terrorism."---

"Han fanns med i Hamburgs register av islamister men var enligt myndigheterna inte farlig. Tydligen finns det ofarliga extrema islamister. Som Anis Amri, som mördade 12 människor i Berlin förra december, skulle även Alhaw utvisas. Båda kunde inte utvisas då de saknade pass. Varför är det så lätt att resa in till Tyskland eller Sverige utan identifikation men omöjligt att resa ut?"---

"Men det kostar oss mer än oskyldiga liv. Det kostar förtroende för staten, som inte verkar kapabel att förse medborgarna med något så grundläggande som säkerhet. Det kostar förtroende för politiker och medier som bortförklarar och därmed hånar de döda och de anhöriga. Till slut kostar det väljare som söker sig till populister och högerextremister som AfD."

Anna von Bayern i GP 

[Carpinus]1
2017-08-15 08:25
#113

Fyra utländska medborgare utan uppehållstillstånd som dömts till rättspsykiatrisk vård och därefter utvisning sitter på RPK i Gunnilse trots att deras kliniska behandling har slutförts, en av dem hade kunnat skrivas ut för flera år sedan. Istället kostar "utslussningen" av de fyra sjutusen per skalle och dygn. Orsaken är att de inte är mantalsskrivna i någon kommun, och därmed inte kan få den bostad som behövs för att de skall genomgå den öppenvård som ingår i den rättspsykiatriska behandlingen.

Deras hemländer är ovilliga att ta hem dem, komnmunerna de senast uppehållit sig i rycker på axlarna, allt medan "patienterna" verkar ha en ganska behaglig tillvaro. GP skriver: "Genom att vara kvar i slutenvården så kan patienterna också skjuta upp utvisningen ur landet. – De trivs ju rätt bra hos oss. Om de är asylsökande i Sverige så är förhållandena oftast sämre i deras hemländer. Jag vet att åtminstone en av dem är nöjd med vården, säger han" (verksamhetschefen).
Situationen är igenkänd från andra Rättspsykskliniker i landet.

Och föga förvånande har ärendet hamnat mellan ett antal stolar och ännu mindre förvånande är att  ingen på de stolarna tycks vara intresserad av att böja sig för att plocka upp det.

Kriminella utan uppehållstillstånd skall alltså ha tillgång till bostad för att kunna utvisas - moment 22, the Swedish way…

[Carpinus]1
2017-08-22 16:22
#114

Sverige hälsar Clark Olofsson välkommen hem…

Daniel Demuynck (mera känd som Clark Olofsson) sade upp sitt svenska medborgarskap 1996. Förra året flögs han till Belgien för att sitta av sista tiden av det fängelsestraff på 14 år som han fick 2009. Med sig i papperen hade han en livstidsutvisning.

Men nu är han snart klar för frigivning, och det kan han bli som svensk medborgare med tillgång till landets sociala skyddsnät - Olofs…förlåt Demuynck beviljades nämligen svenskt medborgarskap i februari. Hans livstidsutvisning är med detta återkallad.

Källa.

[Carpinus]1
2017-09-09 11:12
#115

#49 > Den s.k. kallade Ronnybymaffian som det skrivits en del om i tidare inlägg fortsätter att sprida skräck.

http://www.expressen.se/kvallsposten/broderna-som-satter-skrack-i-smastaden/

[Carpinus]1
2017-10-03 22:45
#116

Åtta av tio som skall utvisas har avvikit.

"Polisen får allt svårare att verkställa utvisningsärenden – som lämnats över till myndigheten.

Det framgår av en ny rapport som DN tagit del av.

– Ärendena vi får är svårare och en allt större andel av personerna är avvikna, säger gränspolischef Patrik Engström till tidningen.

Ända upp till 78 procent av utvisningsärendena, som Migrationsverket lämnade över till polisen mellan maj och augusti rör personer som redan har avvikit.

Myndigheterna vet alltså helt enkelt inte var dessa personer befinner sig. "---

Expressen

[Carpinus]1
2017-10-09 23:08
#117

Gissningsvis blir det stökigt i Kållered i morgon…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/afghaner-tvangsutvisas-fran-sverige

[Carpinus]1
2017-10-11 08:49
#118

#117 Konfrontation mellan demonstranter och Polis i samband med att tio personer avfördes från förvaret i Kållered för transport till Afghanistan. Fem utvisningar ställdes in för vidare utredning av ärendena. 

Två poliser skadades när demonstranterna försökte forcera en avspärrning, och tre av  demonstranterna greps av polis, andra avfördes från platsen.

Källa.

Annons:
[Carpinus]1
2017-10-12 09:46
#119

Kretsloppstänket…

"Jerk gör en ny sökning i datorn på en man i 30-årsåldern utan svenska ID-handlingar. Träff. Både hos polisen och Migrationsverket. – Efterlyst person. Han tillhör kategorin som får avslag från Migrationsverket på löpande band. Högaktiv i kriminella kretsar. Som sätter i system att söka asyl för att få tid på sig att skicka hem så mycket gods som möjligt under tiden, säger Jerk. Mannen blir bortförd till gränspolisens skåpbil. – Nu väntar timmar av förhör på Norrmalms polisstation."---

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/efter-hot-sls-kontrollanter-vagrar-jobba-pa-roda-linjen/repqje!ZQVO8R83skYe9I2bouX7kw/

[Carpinus]1
2017-10-14 23:09
#120

Här för att stanna.

"En 36-årig man sitter häktad, misstänkt för mordet i hundrastgården i Malmö i maj."---

"Mannen flyttade, enligt Sydsvenskan, till Sverige från Kuwait 2010. Men han bedömdes inte ha skäl att stanna, utan utvisades. Sex dagar efter det beslutet våldtog 36-åringen en kvinna. Han dömdes till tre års fängelse och till att utvisas efter avtjänat straff. Han har dessutom begått fler våldsbrott – så sent som i juni i år satt han anhållen för en knivattack mot en ordningsvakt. Men trots dubbla beslut kan mannen inte utvisas. 36-åringen är statslös och Kuwait, varifrån han kom, tar inte emot statslösa personer."---

"Kriminalvården har krävt att den 36-årige mannen ska behandlas för sitt missbruk och sitt våldsbeteende, men han vägrar."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/domdes-till-utvisning-misstankt-for-nytt-mord/

[Carpinus]1
2017-11-04 09:07
#121

#49 (med flera) I Ronneby får ortsborna betala för en utvisningspolitik som det inte är riktigt passande att belysa i större sammanhang. Då är det bättre att ortsborna får ta skiten - det är ju trots allt en bit bort från talarstolar och TV-soffor i huvudstaden. 

"Ett praktiskt exempel. I dag är det så att många som begår brott i landet och får ett utvisningsbeslut riktat mot sig släpps fria om utvisningen inte går att verkställa. Många har säkert läst om Ronneby, orten där två kriminella bröder i praktiken har fri lejd att syssla med utpressning, knarkhandel och dylikt, trots att utvisningsbesluten staplats på hög. Bland annat Expressen har rapporterat om den nya verkligheten i Ronneby.

Är inte detta något av en principkrock? Att skicka tillbaka folk till farliga länder är inhumant. Att skicka dem till länder som inte vill ta emot dem kan i många fall vara nästan omöjligt. Så vad blir resultatet av dessa principer? I praktiken får vi ett samhälle där de kriminella brödernas rättigheter trumfar rättigheterna hos alla de offer de skapat, och som de tänker fortsätta skapa. Hur många i Ronneby vill leva i ett sådant samhälle?

I dag har vi ett problem med kriminella som inte har rätt att vistas i landet och som inte går att skicka iväg. Att frihetsberöva sådana personer för att de utgör ett potentiellt hot och inte kan skickas tillbaka strider mot våra heligaste principer. Att släppa dem lös i samhället leder till den verklighet vi ser i Ronneby.

Alla kan se denna konflikt. Ingen kan eller vill föreslå en lösning. Risken att bli stämplad som ond och/eller fascist är helt enkelt för stor. Låsningen är total. "---

Malcom Kyeyune i krönika på Dagens Samhälle.

[Hayabusa]
2017-11-04 09:16
#122

#121 Får mig att tänka på "Moment 22"…på ett synnerligen dåligt sätt.

[Carpinus]1
2017-11-04 09:29
#123

#122 Ja, samma jämförelse har framförts från lokalt håll.

http://www.blt.se/ledare/det-ar-invanarna-som-hamnar-i-klam/

gruvel
2017-11-04 13:26
#124

Lite OT kanske men i veckan vädjar Svenska Kyrkan och Rädda Barnen till migrationsministern att utvisningar av barn och unga till Afghanistan ställs in  och att utvidgade bestämmelser övervägs för vilka  fler asylskäl som behöver tillkomma.  Man nämner även att säkerhetsläget förvärrats i landet, vilket inte tycks stämma med Uppdrag Gransknings och Norges UD intryck nyligen. Organisationerna har given rätt framföra sina uppfattningar om allt.  Här missnöjda med Sverige och en  inhuman asyllagstiftning som måste luckras upp.

Rädda Barnens röst vore väl starkare om man klart begränsade sig till tala för personer under 18. Men nu tycks man inkludera alla "unga", åldersintervallet förlängs uppåt en bit då troligen många är över 18 enligt vad åldersbedömningar visat. 

Svenska kyrkan får antas ge röst åt alla som är medlemmar.  6 miljoner. Eller åt alla svenska medborgare kanske? Av kyrkans "Juluppropet 2016" får man veta att man är en inhuman varelse om man inte delar kyrkans syn på migrationspolitik.  Ja väl, som icke medlem får man leva med det.  - Svenska kyrkan kunde vara lite radikal  och föreslå en mindre extraskatt för alla dess medlemmar att gå till uppehället för grupper man ser som utsatta särskilt.  Agnar och boss  skulle kanske avskiljas från kärnan.

[Carpinus]1
2017-11-21 18:34
#125

#49>  Ronneby är välkänt i den här tråden, idag var det dags för bråk mellan 25 personer på torget där.

https://www.expressen.se/kvallsposten/25-personer-i-storbrak-pa-torg/

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-22 15:22
#126

#125 Klockan 14.12 idag var det dags igen::

"För andra dagen i rad har ett stort bråk utbrutit på torget i centrala Ronneby.

Polispatrullen på plats har meddelat att det har varit mycket att göra.

– Det har varit ganska stökigt på platsen, säger Åsa Emanuelsson, informatör vid polisens ledningscentral."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/stort-brak-utbrot-pa-centralt-torg-igen/

[Hayabusa]
2017-11-22 15:52
#127

#126 Galet.

[VSK]
2017-11-22 17:21
#128

#126

Mellan shia och Sunni (om jag inte blandar ihop platsen, men känner mig hyfsat säker).

[Carpinus]1
2017-11-24 09:35
#129

#128  Här är en artikel från december förra året som bekräftar din minnesbild:
https://www.expressen.se/kvallsposten/under-tio-minuter-var-det-katastrof/

Och här en dagsfärsk artikel (där de etniska motsättningarna dock inte nämns):
https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrar-i-ronneby-ar-radda-valdet-fortsatter-eskalera/

[VSK]
2017-11-24 09:37
#130

👍

[Carpinus]1
2017-11-26 09:27
#131

#130 Ronnebybråken fortsätter.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ronneby-kraver-svar-om-utlovade-poliser/

Diskussionen om händelserna i Ronneby fortsätter i denna tråd.

[Carpinus]1
2017-12-07 08:59
#132

"Ephrem Yohannes överföll och mördade Elin Krantz, 27, i ett bostadsområde i Göteborg. Han dömdes till ett långt fängelsestraff – men i en intervju med P3 Dokumentär inifrån fängelset fortsätter han nu att hävda sin oskuld och säger att han försatts "i en tragisk situation". Samtidigt lever Elins familj med stor sorg och saknad. – Hon var en ung, glad och sprallig lillasyster. Full av kärlek och drömmar i livet. Hennes liv tog han och hon finns aldrig mer, säger storasystern Maria."---

"Elins syster Maria säger att hon är orolig över att Ephrem Yohannes utvisning aldrig kommer verkställas och att hon kommer stöta på honom på gatan efter det att han avtjänat sitt straff. – Det finns en skräck och oro över att det svenska rättsystemet anser att den dom som tilldelats honom är nog för det brott han begått. Elin var en ung, glad och sprallig lillasyster. Full av kärlek och drömmar i livet. Hennes liv tog han och hon finns aldrig mer, säger Maria."---

https://www.expressen.se/gt/elins-mordare-talar-ut-inifran-fangelset/

Dessvärre är det den verklighet många brottsoffer får utstå (även närstående till utsatta är ju offer). Utöver en sorg som väl aldrig helt försvinner så får man leva med fruktan över vad som händer när förövaren släpps fri, och, som i detta fall, rädsla över att utvisningar inte verkställs eftersom omsorgen om förövaren är större än om de som drabbats.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-12 08:14
#133

"Enligt gränspolisen innebär en ändring av gymnasielagen som infördes i somras att en person som fått avslag på sin asylansökan gång på gång kan stoppa utvisningen genom att lämna in en ny ansökan om gymnasiestudier. – Vem som helst kan göra en ansökan. Vi kan ju se en risk att personer som blir dömda för brott till utvisning gör en ansökan enligt gymnasielagen, och det faktum att de gjort en ansökan innebär att vi inte kan verkställa utvisningsbeslutet, säger Patrik Engström, chef för gränspolisen."---

"Enligt gränspolisen har många personer med utvisningsbeslut den senaste tiden alltså skickat in ansökan om att få stanna, med hänvisning till den nya gymnasielagen. Har man väl bara ansökt betyder det ett automatiskt verkställighetsstopp, det vill säga personen kan inte skickas ut ur landet innan ansökan är färdigutredd, och att man fått beslut om att man inte får stanna. Och det här är någonting man kan göra flera gånger, säger Patrik Engström. – Som lagstiftningen är konstruerad nu, i och med att det är ansökan som innebär verkställighetsstopp, betyder att även när du har fått ett beslut, och det beslutet har vunnit laga kraft, så kan du ansöka igen."---

SR

Det tänkte han inte på, Fridolin. Eller var det precis det han gjorde?

[Hayabusa]
2017-12-12 09:02
#134

#133 Ja, jösses…

[Carpinus]1
2017-12-15 06:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

#133 Miljöpartiets migrationspolitiska talesperson Maria Ferm klargör vad som gäller krav på studieresultat, med replik från Moderaten Hanif Bali:

[Carpinus]1
2018-01-02 11:24
#136

"Tolvbarnspappan Khadar Abdi fick uppehållstillstånd i Sverige – sen förde han bort tre av sina barn, tog med dem till Afrika och lämnade dem. Enligt barnens mamma har deras dotter könsstympats – och ena sonen sålts som soldat. Tillbaka i Sverige överföll Abdi sin gravida fru med en yxa – sen flydde han, bytte namn, gifte om sig och sökte asyl igen. Men dubbellivet avslöjades – nu har Abdi dömts till fängelse och utvisning."---

"Det gick lugnt till när Abdi greps. Den 12 oktober anlände han till Sverige igen. I november åtalades han för mordförsök och egenmäktighet med barn. Den 27 december föll domen i Växjö tingsrätt: 2,5 års fängelse och utvisning från Sverige i tio år. Det misstänkta mordförsöket bedömdes då som grov misshandel."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/khadar-abdi-hogg-frun-med-yxa-sokte-asyl-i-nytt-namn/

Sannolikt överklagar han väl utvisningen…

[Carpinus]1
2018-01-09 12:42
#137

"Sverige fälls i Europadomstolen, sedan regeringen velat utvisa en marockan som Säkerhetspolisen pekat ut som ett nationellt säkerhetshot. Enligt domstolen kan risken för att mannen utsätts för tortyr i hemlandet inte uteslutas.

Mannen fick svenskt uppehållstillstånd 2005. I mars 2016 slog Säpo larm om att han var ett nationellt säkerhetshot som borde utvisas. En månad senare fattade Migrationsverket beslut om utvisning, vilket senare slogs fast av Migrationsöverdomstolen.

Men mannen gick vidare till Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Han ansåg att han riskerar tortyr och fängelse i hemlandet sedan svenska myndigheter pekat ut honom som potentiell terrorist."---

http://www.gp.se/nyheter/sverige/potentiell-terrorist-får-inte-utvisas-1.5027625

Vad händer om den här mannen visar sig inte bara vara ett hot, utan faktiskt begår en terrorhandling på svensk mark? Tar EU-domstolen på sig skulden, eller är felet Sveriges, som inte punktmarkerat honom dygnet om efter att domstolen beslutat att han inte får utvisas?

[VSK]
2018-01-09 16:26
#138

#137

Snubben i fråga kanske skulle försöka tänka lite på hur man uppför sig. Han kan ju faktiskt flytta till Grönland och livnära sig på fiske samt tugga sälspäck. Är nog rätt ointressant för eventuella anhöriga vem som tar på sig skulden om det potentiella terrorbrottet kunde ha undvikits.

[Carpinus]1
2018-01-09 16:45
#139

#138 Det var nog mer det juridiska ansvaret jag tänkte på.  I artikel 3 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna slås det fast att "envar har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet." Att människor med subversiva livsmönster skall ha samma rätt till frihet och personlig säkerhet som sina potentiella offer rimmar illa i mina öron. För att möjliga terrorister skall leva ett tryggt liv inskränker man alltså den personliga säkerheten för andra. (Se även #100.)

Annons:
[VSK]
2018-01-09 17:30
#140

#139

Var emot EU före Sverige gick med, är emot nu med.

[Carpinus]1
2018-01-09 17:49
#141

#140 Fast Europadomstolen hör till Europarådet, inte till EU. Alla europeiska länder utom Kosovo, Vitryssland och Vatikanen är med. Sverige var ett av tio länder som bildade rådet 1949.

Har kollat lite vilka befogenheter Europadomstolen har, och på Sveriges domstolar står det:  "Om ett klagomål tas upp av Europadomstolen prövar och fastställer denna domstol om en kränkning har ägt rum eller ej. Europadomstolen kan också döma ut ett skadestånd till klaganden. Europadomstolen är dock ingen överinstans till nationella domstolar och myndigheter och kan därför inte upphäva en dom eller ett beslut som fattats av en nationell myndighet eller domstol. "---

Det skulle i så fall innebära att mannen mycket väl skulle kunna visas ut, men det är knappast troligt att regeringen stöter sig med domstolen och riskera att utpekas för brott mot de mänskliga rättigheterna….

[VSK]
2018-01-09 18:18
#142

#141

Undrar hur många brott mot de mänskliga rättigheterna nuvarande regering gjort sig skyldig till. Mkt blod på de händerna.

[Carpinus]1
2018-01-30 16:19
#143

Då är det aviserade lagförslaget klart om rätt för utvisningsbeslutade unga att stanna om de studerar. För att regeringen skall baxa det igenom riksdagen krävs det att Centerpartiet stöder det.

"Socialdemokraterna och Miljöpartiet kom före jul överens om att ge ensamkommande unga, som kom till Sverige under 2015 och som ska utvisas, en andra chans i form av ett tillfälligt uppehållstillstånd om de studerar på gymnasiet. Nu är justitiedepartementet klart med sitt lagförslag, en departementspromemoria, som ska ut på remiss."---

#135 "En annan förändring är att möjligheten att få tidsbegränsat uppehållstillstånd inte bara ska gälla gymnasiestudier, utan även kortare yrkesutbildningar inom komvux eller särvux."---

#133 "Justitiedepartementet lägger också ett förslag som ska lösa ett problem polisen pekat på med nuvarande lagstiftning. Enligt polisen så kan personer med utvisningsbeslut skjuta upp verkställighet under lång tid genom att lämna in nya ansökningar om uppehållstillstånd för studier. Enligt lagförslaget ska det nu krävas att Migrationsverket beslutar om inhibition för att sådana utvisningar inte ska verkställas."

TT

[Carpinus]1
2018-02-05 10:59
#144

Moderaterna vill se en flitigare tillämpning av utvisningspåföljden för brottslingar.

"Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer och rättspolitiska talesperson Tomas Tobé presenterar förslag för ökad trygghet."---

"Den fjärde delen handlar om utvisning av utländska medborgare som begår brott i Sverige. – Vid ett straffvärde från 6-12 månader menar vi att man bör tillämpa utvisning, oavsett om det finns en återfallsrisk eller inte, säger Tobé."

https://www.expressen.se/nyheter/m-presenterar-nytt-forslag-om-trygghet-/

[Carpinus]1
2018-02-20 14:33
#145

Det finns förvisso internationella lagar och förordningar som styr vilka som kan utvisas, och vart man kan utvisas. Men det känns på något sätt som den "humanitära stormakten" Sverige alltid skall vara bäst i klassen och poångtera hur ädla och renläriga just vi är.

Så här skriver t.ex. Aftonbladets utsände Viktor Banke från denna rättegångsdag:
"Det är många som undrar om möjligheterna att utvisa Akilov, och jag tänkte därför kort förklara hur det ser ut. Sverige måste iaktta väldigt stor försiktighet när det gäller utvisningar dit, eftersom den uzbekiska regimen sannolikt förföljer människor som misstänks ha sökt asyl  i t.ex. Sverige, eller som på andra grunder är särskilt intressanta för regimen: den som har en avvikande tro, misstänks illojal mot hemlandet eller har kontakt med oppositionella grupper, och så vidare."---

"Tillägg. att svenska myndigheter ska iaktta stor försiktighet vid utvisningar till Uzbekistan, innebär också att det finns en del uzbeker som inte får uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov, men inte heller kan utvisas med tvång. De hamnar helt enkelt i limbo, och det var i en sådan situation Akilov befann sig i vid tiden för dådet."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ELx40/direktrapport-fran-rattegangen-mot-akilov

Nu lär Akilov åtnjuta svenskt beskydd och försörjning resten av livet när han släpps på fri fot.

Akilov befann sig f.ö. inte alls i något slags "limbo" före dådet - han höll sig helt enkelt undan ett utvisningsbeslut, och myndigheterna kunde inte hitta honom, de gjorde kanske inte någon extra ansträngning heller. I dåläget var han ju bara en av tiotusentals som var i samma situation. Nu vet vi  var han faktiskt uppehöll sig - han snickrade ju i familjen Nûjens stugby på Gotland.

Så här skrev Aftonbladet själva den 10 april 2017: "Mannen som misstänks för lastbilsattacken, Rakhmat Akilov, 39, fick i december en tidsfrist på fyra veckor att lämna Sverige sedan hans ansökan till Migrationsverket avslagits. I slutet av februari efterlystes han av polis men eftersom han inte befann sig på adressen där han var skriven kunde han inte omhändertas."---

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/ep2ea/skulle-utvisas--nu-ska-politikerna-fa-fler-att-lamna-sverige

[Carpinus]1
2018-02-24 20:08
#146

FI:s nya partiledare Gita Navabi får i Expressen frågan  "Ska dömda brottslingar, till exempel terrorister kunna utvisas?"

Hennes svar: "Jag tycker att det är jättekonstigt att utvisa människor. Det är märkligt att vi inte pratar om var vi då ska placera alla människor vi vill utvisa. Ska vi också utvisa människor som råkar vara födda här eller inte är födda här? Det är ett sluttande plan. Varför gör vi skillnad på folk och folk. Är inte människor människor?"

   https://www.expressen.se/nyheter/-12-fragor-till-nya-fi-ledaren-gita-nabavi-/

Så då är det väl bara att välkomna all världens terrorister och kriminella från andra länder hit då?  (Vilket vi väl i och för sig nästan gör redan…)

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-25 11:03
#147

#146 Det här gillar nog inte FI:s nya partiledare:

"Regeringens utredare Runar Viksten hävdar att Säpo inte hade kunnat stoppa terrorattentatet, men att det finns mer att göra. Viksten föreslår bland annat att ärenden som ligger för verkställighet av utvisningsbeslut ska prioriteras, då ett avslag ofta är en utlösande faktor, och att den som köper kontantkort ska registreras eller legitimeras. Dessa förslag måste tas på allvar.

Akilov saknade som bekant rätt att vistas i Sverige då han hade fått avslag. Runt 12.000 personer med utvisningsbeslut bedöms ha gått under jorden, och ännu fler väntas. Att myndigheterna inte har kontroll över vilka som vistas i landet är ett säkerhetshot. Detta kan man dock inte beskylla Säpo för, då det i första hand en politisk fråga.

För lite har gjorts för att stävja utvecklingen. Samtidigt som statsministern yttrat att alla som fått avslag ska åka hem har han partikollegor runt om i landet som genom bidrag underlättar för personer som vistas illegalt i landet att leva gömda. Sverige måste bli bättre på att sätta ner foten och visa att ett nej faktiskt är ett nej."

http://www.gp.se/ledare/boscanin-mer-måste-göras-för-att-förhindra-terror-1.5220431

[[eskils_]]
2018-02-25 11:39
#148

#146 Så korkade trodde man väl knappast att ens Fi kunde vara, men tydligen kan de det… 🤢 Det är ju för att människor ska få fortsätta att vara människor som man måste spärra in eller utvisa terrorister och andra mördare. Suck.

Noterar för övrigt att Fi inte heller i år deltog i Fadime-seminariet den 18 januari mot diskriminering och förtryck i "hederns" namn. 6 partier ställde upp, från höger till vänster, och några andra organisationer, men inte Fi. Vad kan det bero på?

Apropå brott som borde leda till verkställd utvisning.

[VSK]
2018-02-25 11:58
#149

#148

Tror de har maxtak på IQ. Borde vara mellan 70 och 80.

[Göstage]
2018-03-22 06:46
#150

Den svenska oförmågan (oviljan?) att skapa fler förvarsplatser för utvisningsväntande väcker kritik från EU-kommissionen.

"Polisen tvingas i dag släppa personer som ska utvisas eftersom det saknas platser på Migrationsverkets förvar."---

"Nu har även EU-kommissionen uppmärksammat behovet av fler förvarsplatser. I en granskning av Sveriges efterlevnad av Schengenregelverket skriver kommissionen att det "är av yttersta vikt" att antalet platser utökas – annars riskerar Sverige att bryta mot sitt åtagande att verkställa utvisningar och avvisningar av personer som saknar rätt att vistas i landet."---

"Skillnaden mellan Migrationsverkets utbud och polisens efterfrågan är nu stor. Gränspolisen anser att det behövs 800 förvarsplatser under överskådlig framtid – vilket är mer än dubbelt så mycket jämfört med antalet platser i dag."---

https://www.svd.se/eu-kraver-fler-forvar-i-sverige-av-yttersta-vikt

[Göstage]
2018-03-27 08:43
#151

Åldringstjuv redan utvisningsdömd på tio år hann bli dömd igen innan verkställan, nu till livstidsutvisning (efter avtjänat nytt straff).

https://www.expressen.se/gt/florian-paun-37-massblaste-aldre/

[Göstage]
2018-03-27 12:06
#152

Ursprungligen ensamkommande barn dömd i tingsätten för mord till 14 års fängelse och utvisning till Afghanistan med förbud att återvända. (Sannolikt överklagande till nästa instans.) Kommer det att bli allmänna protester mot utvisningspåföljden?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/man-misstanks-ha-slagit-ihjal-aldre-kvinna-i-soprum/

[Hayabusa]
2018-03-27 12:09
#153

#152 Klart att grabben ska få stanna! Handhjärta ❤️

Annons:
[Göstage]
2018-03-27 12:11
#154

#153 Jag är rädd för att du får ett antal gillare nu…😉

[Hayabusa]
2018-03-27 12:18
#155

#154 Oh, ja! Dessutom anser jag att Myndigheten för kultur & godhet bör, medelst statligt flyg, erbjuda alla ensamma pojkar en fri & säker lejd till Sverige.

[Göstage]
2018-03-27 12:43
#156

#155 😃

[[eskils_]]
2018-03-27 13:57
#157

#152 Riktiga barn och ungdomar slår inte ihjäl gamla kvinnor i soprum.

Ut med kräket!

Carmarino
2018-03-27 17:06
#158

#152 Men han var ju i en "ekonomiskt pressad situation". Klart att det är fritt fram att slå ihjäl en gammal tant då. Handhjärta. ❤️

OBS! Ironi, om det till äventyrs var någon som inte förstod det. 🤓


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-03-27 17:17
#159

#158 Ironikerna är på hugget idag…😎😃

Det verkar högst troligt att ärendet vandrar vidare till Hovrätten, så det blir nog skäl att återkomma.

[Göstage]
2018-03-30 18:30
#160

Ännu en kriminell som lyckats hålla sig kvar på grund av en utvisning som aldrig blivit av. Enligt åklagaren har den underlåtenheten från myndigheterna kostat den godhjärtade Eva livet.

"Eva Engberg, 60, hittades brutalt mördad i sitt hem i Umeå. I ett bankfack hittades ett testamente – med hennes förfalskade signatur. Nu åtalas en 52-årig bekant för dådet. Det misstänkta motivet: Han ville åt hennes hus. – Hon var en så snäll person och ville alla så väl. Det är ofattbart, säger Evas kusin."---

"Mannen finns under många avsnitt i belastningsregistret. 1996 dömdes han för grov varusmuggling till två års fängelse och året därpå blev 52-åringen, som är utländsk medborgare, utvisad på livstid. Redan året efter sökte han på nytt asyl i Sverige och i en lång serie av tidsbestämda uppehållstillstånd, överklaganden och verkställningshinder har utvisningen under 20 år aldrig blivit av. Sedan 2015 har han klassats som "avviken" och polisen har haft i uppdrag att verkställa utvisningen."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/eva-60-stampad-till-dods-i-sitt-hem/

Annons:
[Göstage]
2018-04-07 21:03
#161

#160 Den åtalde  har ett gediget svenskt brottsregister, och det verkar märkligt att Polisen nöjt sig med konstaterandet att han skulle vara "avviken"- han tycks ha vistats i Umeå hela tiden.

Några av mannens "meriter":

"Under utredningens gång har polisen kartlagt mannens våldsamma historia. Han är uppvuxen i Iran och stred som 19-åring i kriget mot Irak. Han skadades av raketsplitter och efter krigstjänsten fängslades han och utsattes enligt egna uppgifter för tortyr.

Han kom till Sverige 1989. Sedan dess har han flera gånger haft kontakt med den psykiatriska vården för problem med posttraumatiskt stressyndrom. I utlåtanden står att han är lättkränkt och ofta känner sig diskriminerad. År 1996 dömdes mannen till två års fängelse för grov varusmuggling. Han utvisades på livstid men återvände till Sverige redan året efter att domen vunnit laga kraft, för att söka asyl igen.

Utvisningsbeslutet gäller fortfarande, men genom en lång rad tillfälliga uppehållstillstånd, överklaganden och verkställighetshinder har mannen kunnat fortsätta leva i Sverige. I olika omgångar har Invandrarverket, justitiedepartementet, Migrationsverket och tingsrätten ansvarat för ärendet. Sedan 2015 har han betecknats som "avviken" och polisen har haft i uppdrag att verkställa utvisningen."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/krigsveteranens-valdsamma-liv-stampade-eva-till-dods/

Han har alltså lyckats hålla sig kvar i 22 år efter utvisningsbeslutet. 

– De som har fått nej måste lämna landet. Annars har vi ingen trovärdighet i flyktingmottagandet", sade Stefan Löfven åter den här veckan.  Trovärdig?

Hur många som uppehåller sig illegalt här idag finns det synnerligen svävande uppgifter om - i februari uppgav Röda Korset att det rör sig om "mellan 10.000 och 35.000 personer". När utvisade personer kan hålla sig kvar i över tjugo år så kanske det säger en del om att det kan vara dags att inse att det här är ett permanent tillstånd.

[Hayabusa]
2018-04-08 09:14
#162

#161 Ja, vad ska man säga..? Trovärdighet?

[[eskils_]]
2018-04-08 22:24
#163

#161 Så mannen dömdes 1996 till livstids utvisning, men återkom hit 1997 och sökte asyl och fick en lång rad tillfälliga uppehållstillstånd.

Det skulle han aldrig ha fått, om Sverige hade varit ett normalt land. Men det är det tyvärr inte, och vi alla måste betala priset.

[Göstage]
2018-04-09 08:08
#164

"Det finns drygt 12 000 personer (12 235 vid slutet av 2017) som är efterlysta i Sverige på grund av att de saknar asylskäl. Regeringen anser att polisen borde göra fler inre utlänningskontroller. Men istället görs det allt färre."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-farre-utlanningskontroller-regeringen-kraver-att-polisen-utfor-fler-inspektioner

Som väntat…

[Göstage]
2018-04-09 09:09
#165

Prästen Helena Edlund talar klarspråk i sin blogg:

"Fem personer miste sina liv. Hundratals fick sin framtid krossad. För detta håller jag varje politiker och tjänsteman ansvarig som kunnat möjliggöra avvisningarna av Akilov och de tiotusentals andra som olagligt befinner sig i landet, men avstått. Kanske av rädsla för att stöta sig med grupper man söker röster hos? Kanske av ren och skär oförmåga? Det spelar mindre roll. Skulden är er.

Det har gått ett år nu. Vad har ni, politiker och tjänstemän, gjort? Konkret? Hur många har avvisats av de där 80 000 utan asylskäl som inrikesministern talade om redan 2016? Vet ni över huvud taget hur många som gått under jorden och vilka de är? Hur har ni agerat för att förbättra vår säkerhet – förutom att ställa ut ännu tyngre betonglejon?

Visst kan vi fortsätta på inslagen väg och hoppas att våldet och terrorn av någon magisk anledning ändå plötsligt upphör, men det är knappast troligt. Det enda som kan förändra och förbättra säkerheten i Sverige idag är att ni som har befogenheten att agera torkar krokodiltårarna och gör ert förbannade jobb. Gör ni inte det, kommer vi snart att få hålla ännu en minnesgudstjänst."---

http://helenaedlund.se/torka-krokodiltararna-gor-ert-jobb/

Som Fröding skrev i tidningen när Karlstad brann: "landshövdingen grät och bad, men biskopen svor och släckte".

[Göstage]
2018-04-09 09:51
#166

Professor Stefan Hedlund gör samma konstaterande som många av oss andra:

"Det börjar märkas att det är valår. I en intervju med Dagens Nyheter, den svenska politiska korrekthetens huvudorgan, förklarar statsminister Stefan Löfven att de som fått nej på sin asylansökan måste lämna landet. Annars har vi ingen trovärdighet i flyktingmottagandet: ”Vi måste flytta fram positionerna så att vi är säkra på att de som har fått ett nej lämnar landet.”---

"Avslutningsvis kan konstateras att statsministerns intervju i DN sammanföll med ettårsdagen av terrordådet på Drottninggatan. Rakhmat Akilov hade fått utvisningsbeslut. Om Sverige faktiskt hade haft den ordning i asylpolitiken Löfven så gärna talar om hade detta beslut kunnat verkställs och Akilov hade inte kunnat begå sitt nidingsdåd. Smaka på den, och begrunda den verkliga innebörden av ordning och trovärdighet!"

https://detgodasamhallet.com/2018/04/09/vingelpetter-gar-till-val/#more-11808

[Hayabusa]
2018-04-09 09:54
#167

#166 Konsekvens. Eller rättare sagt - utebliven.

Annons:
[Göstage]
2018-04-09 16:17
#168

"Trovärdighet" är ett ord som återkommer ofta i dessa dagar beträffande svensk avvisningspolitik. Så även här -ha era handhjärtan i beredskap: …  

"20 mars dömde Migrationsdomstolen i Stockholm i ärendet UM 903-18. Sista chansen att överklaga domen till Migrationsöverdomstolen är nu på tisdag 10 april. Jag hoppas verkligen att Migrationsverket lämnar in en överklagan.  I domen ges ”A” – mot Migrationsverkets uppfattning – uppehållstillstånd i tre år, flyktingstatusförklaring och resedokument. Detta till trots att domstolen instämmer med Migrationsverket om att ”A” varken styrkt eller gjort sin identitet sannolik."---

"Domstolen skriver att det inkommit ”bevisning till styrkande av att A deltar i kyrkans aktiviteter. Under den muntliga förhandlingen uppgav A bl.a. att han i Sverige blev tillsammans med en kristen tjej medan han fortfarande var muslim och att han följde med henne till kyrkan.” Det har också – uppger domstolen – inkommit ”intyg från präster” om mannens kristna förträfflighet. Att ”A” deltagit i ”kyrkans aktiviteter” är sant och riktigt. I början av oktober 2017 dömde nämligen Norrköpings tingsrätt ”A” som skyldig till sexuellt ofredande av en 14-årig flicka. Enligt domen begicks brottet på Svenska kyrkans konfirmandläger i Söderköping där mannen deltog som ”assistent”. Folkbladet uppmärksammade händelsen; framförallt därför att kyrkans Medarbetare agerade mycket anmärkningsvärt och svekfullt gentemot det unga brottsoffret."---

"I min värld krävs det mycket starka skäl för att en man vars identitet inte går att styrka och som dömts för sexualbrott mot barn ska ges uppehållstillstånd i Sverige.  Det kanske finns sådana skäl; kanske inte. Migrationsdomstolens domskäl ger ingen vägledning i frågan. Därför bör domen överklagas till Migrationsöverdomstolen. Den politiska trovärdigheten står på spel."

http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/migrationsverket-bor-overklaga-domen/?blog=2518025&entry=9767073

Mer om ärendet.

[[eskils_]]
2018-04-09 17:39
#169

#168 "I min värld krävs det mycket starka skäl för att en man vars identitet inte går att styrka och som dömts för sexualbrott mot barn ska ges uppehållstillstånd i Sverige."

I min värld också!!

Av det länkade materialet framgår att det var två kärringar från V och S som bestämde att denna manipulerande person är välkommen att stanna i Sverige. (Man kan tänka sig hur snacket gick: "De är ju så söta de där afghanska killarna, tycker du inte? Ja, och så sexiga… Klart att grabben ska få stanna här hos oss!") V och S tycker väl inte att sexuella övergrepp mot barn är något brott egentligen? Jo, kanske om förövaren hade varit en svensk man då. Men afghaner, de har fritt fram.

En manlig nämndledamot (M) hade en annan uppfattning och protesterade mot den vansinniga domen. Heder åt honom!

#165 Och heder åt biskopen i Karlstad!

[Göstage]
2018-04-09 18:29
#170

#169  Tror att du ligger rätt nära i tonfallet om de heta känslorna för den dömde,  i kommentarfält men kanske även i rätten, vem vet? Tror att det har skrivits om det här fallet tidigare på PiF, men jag hittar det inte vid sökning. Däremot framgår det av artikeln på nedanstående länk om hur främst en rad uppenbart "mogna" kvinnor engagerade sig för gärningsmannen och hånade offret, samt  hur kyrkan underlät att kontakta flickans föräldrar med information om vad hon utsatts för - den detaljen fick hon sköta själv…

http://katerinamagasin.se/ladies-problem-om-det-ohemula-gullandet-med-en-domd-sexbrottsling/

[Göstage]
2018-04-09 22:54
#172

Börjar bli dags för redovisning vad som (inte) har gjorts under den här mandatperioden.

#24 #106 "Det har gått lite mer än två år sedan dåvarande inrikesminister Anders Ygeman (S) gjorde det uppmärksammade utspelet om att uppemot 80 000 asylsökande med avslagsbeslut kan komma att utvisas de närmaste åren."---

#164 Antalet tvångsutvisningar har i själva verket minskat kraftigt från redan låga nivåer. Samma utveckling visar antalet inre utlänningskontroller. Under 2017 genomfördes bara 23 469 sådana kontroller, vilket nästan är en halvering jämfört med år 2012. Under de två första månaderna i år har antalet fallit ytterligare."---

#43 "Trots den låga aktiviteten tvingas polisen ibland släppa personer som ska utvisas eftersom det är fullt på Migrationsverkets förvar. Nyligen fick Sverige rentav en uppmaning från EU-kommissionen att öka antalet förvarsplatser för att Sverige ska leva upp till sina förpliktelser inom Schengenregelverket. Även på detta område går det trögt. Vid årsskiftet fanns totalt 357 platser fördelade på fem orter: Åstorp, Kållered, Flen, Märsta och Gävle. Trots att behovet av en utbyggnad har varit akut i flera års tid - inte minst bristen på förvarsplatser i norra Sverige - har Migrationsverket släpat fötterna efter sig."---

#161 "Det är ett bedrövligt facit. Senast i helgen bedyrade Stefan Löfven hur viktigt det är att personer som har fått nej på sin asylansökan lämnar landet. "Annars har vi ingen trovärdighet i flyktingmottagandet" (DN 7/4). Ändå har misskötseln av återvändandearbetet fått fortgå.

#133 Vad värre är, regeringen har själv spätt på problemen genom att ta fram en gymnasielag som gör det möjligt att stoppa utvisningsbeslut med hjälp av studieansökningar. Nyligen presenterades dessutom ett lagförslag som går ut på att runt 9 000 asylsökande som har fått avslag i domstol ska få stanna ändå."---

#145* "Nu är det upp till bevis för såväl regeringen som oppositionen. Det finns färdiga förslag på hur gränspolisens insatser kan vässas genom att bland annat tillåta kroppsvisitationer och att fingeravtryck tas vid inre utlänningskontroller."---

"Det är inte bara trovärdigheten för svensk migrationspolitik som står på spel. Haveriet kring återvändandet skadar även förtroendet till politiken.

https://www.expressen.se/ledare/vad-hande-med-ygemans-mal-om-80-000-utvisningar/

(* I annan tråd)

[Göstage]
2018-04-11 22:50
#173

Ännu ett mord utfört av en man som uppehållit sig i landet trots utvisning:

"Den 6 maj 2017 frigavs den 37-årige mannen efter att ha avtjänat ett fängelsestraff om ett försök till grov misshandel. Åklagare Fredrik Jönsson har nu lämnat in ett åtal om mordet på en 45-årig hemlös man i Malmö. Vid en hundrastgård på Södra Skolgatan på Möllan i Malmö ska 37-åringen med knivhugg ha bragt den 45-årige mannen om livet."---

"Den 37-årige mannen nekar till mord – han hävdar att han inte ens var på Möllan den 28 maj. Men egentligen hade han inte rätt att vara i landet överhuvudtaget. Den mordmisstänkte mannen har sedan han kom till Sverige 2011 dömts för över 30 brott – många av dem sex- eller våldsrelaterade. Det finns också två utvisningsbeslut mot mannen. Han fick först avslag på sin asylansökan. 2011 dömdes han också för en rad brott, bland annat ett våldtäktsförsök och sexuellt ofredande. Han utvisades med förbud om att återvända till sig Sverige inom tio år."---

 https://www.expressen.se/kvallsposten/37-arig-man-atalas-for-mord-pa-hemlos-/

[VSK]
2018-04-12 10:21
#174

Kan inte låta bli att inflika att hårdare straff är botemedlet på det som sker utanför kåkens väggar. Vill nån som är emot hårdare straff tala om för mig hur utgången för BO hade blivit om GM satt kvar på kåken? 

i det här fallet (#173) så borde inte ens GM varit kvar i det här landet.

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-12 10:26
#175

#173 Så kan vi ju inte ha det!

[Göstage]
2018-04-12 10:35
#176

#175 Nej, det är inte okej

[Göstage]
2018-04-13 14:32
#177

"14 personer rymde under natten till i dag från Migrationsverkets förvar i Kållered utanför Mölndal.

– Vi ser mycket allvarligt på det inträffade och kommer under dagen att vidta nödvändiga åtgärder, säger Torbjörn Nyberg, avdelningschef för förvar hos Migrationsverket.
Personerna är nu efterlysta av polisen."---

 "Förvaret i Kållered är ett av Sveriges största, och vid tillfället för rymningen ska 65 personer ha suttit intagna. Ett förvar är en låst institution där personer hålls frihetsberövade på obestämd tid. Ofta rör det sig om personer som fått beslut om utvisning, men som befaras försöka hålla sig undan."---

 "I början av april kom beskedet att cirka 30 personer som tagits i förvar fått avslag på sina asylansökningar. ”Vi kommer att hungerstrejka tills deportationen stoppas”, skrev då en av de berörda, Ali Hassani, i ett pressmeddelande från den ideella insamlingsorganisationen Hopp till Kabul. I måndags utvisades tio personer till Afghanistan. I samband med det hölls en demonstration utanför förvaret, vid vilken ett flertal personer greps."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2gQXq/rymning-fran-forvaret-i-kallered-14-saknas

Det finns ett fåtal förvar i landet och uppenbarligen var det inga problem att sticka från  ett av de största. Och så detta urskuldande "vi ser mycket allvarligt på det" - precis som om det skulle göra skadan ogjord. Ingen blir väl förvånad om det visar sig att hjälpen kom från insidan…

[Göstage]
2018-04-14 16:54
#178

#177 Ännu ett fall att "se mycket allvarligt" på…

"Ytterligare en rymning från ett av Migrationsverkets förvar har skett. Under natten rymde totalt åtta personer. Det bekräftar Migrationsverkets presschef Per Ek för GP.

Tillvägagångssättet liknade det som användes vid rymningen under natten till fredagen i Kållered då 14 personer rymde. Ett säkerhetsfönster i en datasal avlägsnades och personerna försvann ut genom det. – Vi ser självklart mycket allvarligt på det här och måste utreda hur det gått till. Personerna är efterlysta av polisen, säger Per Ek."---

http://www.gp.se/nyheter/sverige/rymning-från-förvar-i-flen-1.5610180

Hur det gått till är väl rätt uppenbart - de klättrade ut genom ett fönster, precis som de gjorde i Kållered ett dygn tidigare.

[Göstage]
2018-04-16 12:41
#179

Paulina Neuding uppmärksammar förvarsrymningarna:

"I januari rymde två andra personer från samma förvar. En av dem, en georgisk medborgare, är efterlyst för mord i sitt hemland. Den andre, medborgare i Marocko, är dömd i Sverige till fängelse och därefter utvisning, och hade placerats i förvar i väntan på att utvisningen skulle verkställas. "---

"Även tidigare har det funnits allvarliga problem på förvaret i Kållered: Redan för nio år sedan larmade polisen om att det varit ”för lätt” att rymma från förvaret, något som Säpo misstänkte berodde på infiltration av aktivister bland personalen. Det gick till och med så långt att polisen inte informerade förvarets personal inför utvisningar, eftersom man misstänkte att dessa saboterades av de anställda. I stället dök polisen upp oannonserat (Borås Tidning 24/5 2009)."---

"Samtidigt talar regeringen snarare i besvärjelser än i termer av vad som är realistiskt möjligt när det kommer till migranter som uppehåller sig illegalt i landet. Anders Ygemans målsättning som inrikesminister att få 80 000 illegala migranter att lämna landet genom utvisningar, kan överhuvudtaget inte förstås som ett realistiskt mål. Med fler chartrade flygplan skulle utvisningarna ta fart kommande år, lovade Ygeman. Det var 2016.

När man har att göra med en så stor mängd individer som ska förmås att lämna landet är det inte förvånande att polisen kan svara som man gör efter rymningen i Kållered: Allvarligt, men ingenting man arbetar med. Som läget ser ut nu är fjorton personer helt enkelt ingen stor siffra på marginalen."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/svangdorrar-pa-forvaret-i-kallered-21656

[Göstage]
2018-04-18 09:44
#180

#177 Enligt vad frilansjournalisten Joakim Lamotte skriver på Facebook var en av de personer som rymde från Migrationsverkets förvar en av de ökända Ronnebybröderna.

Lamotte : "Den kriminella mannen har ett långt belastningsregister av bland annat misshandel, rån, stöld, övergrepp i rättssak, narkotikabrott. Enligt socialtjänstens utredningar försörjer han sig enbart på kriminalitet. Personen har tillsammans med sin bror under många år spridit skräck i Ronneby, vilket väckt stor debatt i Sverige. I mer än tio års tid har han levt illegalt i Sverige och flera gånger har man försökt utvisa honom, men varje gång har han klarat sig. Detta är fjärde gången han rymmer från ett förvar."---

Ronnebyligan nämns på flera platser på Politik iFokus, bland annat i denna tråd med början #49.

[Göstage]
2018-04-25 09:11
#181

"Rakhmat Akilov skulle ha utvisats flera månader innan han utförde sitt attentat i Stockholm. Men när Migrationsverket överlämnade ärendet till polis var både namnet och landet han skulle till fel, avslöjar SVT:s Uppdrag granskning. Och polisen letade aldrig ens efter honom.

Terrormisstänkte Rakhmat Akilov skulle inte ha varit kvar i Sverige. I december 2016 fick den då 39-årige uzbeken definitivt avslag på sin asylansökan. Men han åkte inte tillbaka. Av Migrationsverket betraktades han som avviken, och ett par månader senare lämnades ärendet till polisen. Men i dokumentet blev två helt grundläggande uppgifter fel.

Migrationsverket bedömde att Akilov "gått under jord". Men i själva verket levde han helt öppet, enligt UG. Han använde samma telefonnummer som under alla år i Sverige, hans arbetsgivare visste var han bodde och Akilovs juridiska ombud kände också till var han fanns. Men polisen, som alltså fått fel namn, letade inte ens efter Akilov."---

TT

Finns säkert massor av sådana fall, men den här gången fick det förödande konsekvenser…

Annons:
[Göstage]
2018-04-27 11:36
#182

"I september förra året tränade två yngre män, 16 och 17 år gamla på Friskis & Svettis i Ängelholm. Ett bråk om vem som skulle använda ett redskap eskalerade till den grad att 17-åringen mördades inne på gymmets omklädningsrum."---

"16-åringen är tidigare dömd för misshandel och dömdes då till ungdomstjänst. Han ska även ha bråkat med andra på det familjehem där han bott enligt socialförvaltningen.

Domen överklagades till hovrätten och under fredagen kom domen – de fastställer tingsrättens dom utan ändringar. 16-åringen döms alltså till sluten ungdomsvård och utvisning till Afghanistan efter avtjänat straff."

https://www.expressen.se/kvallsposten/hovrattens-dom-16-aring-ska-utvisas-for-mord/

Men han måste väl få studera klart först, Gustav? Allt annat vore ju inhumant!

[Göstage]
2018-05-02 07:27
#183

Skuggsamhället växer - hur var det nu han uttryckte det, Löfven, för några år sedan? "Vi skall inte ha några parallella samhällen". Men det har vi. 

"Polisen lyckades endast verkställa omkring en tredjedel av de avvisnings- och utvisningsbeslut som man fick i uppdrag att utföra under det första kvartalet i år.

Ett par tusen asylsökande som fått avslag på sina ansökningar kunde polisen inte utvisa för att man saknade bland annat deras bostadsadresser, säger Per Löwenberg, gruppchef vid nationella gränspolisen på Nationella operativa avdelningen. NOA.  – Man kan säga att det är ungefär en tredjedel lite knappt där utvisningar och avvsiningar genomförs. Nästan alla som inte genomförs beror på att polisen inte vet var personen finns. Så två tredjedelar, lite drygt, är avvikna.

Regeringens krav på polismyndigheten om att fler som fått avslag på sin asylansökan ska lämna Sverige, uppfylls dåligt. 4 procent var ökningen under det första kvartalet i år jämfört med samma period förra året.

Samtidigt ökade polisens uppdrag av antalet avvisningar och utvisningar med 24 procent jämfört med förra året. 

 De närmare 3000 personer som skulle ha lämnat landet så rapporterade polisen att drygt 2000 personer hade gått under jorden. Det berättar Per Löwenberg, gruppchef vid nationella gränspolisen.

– Det har alltid varit en stor andel avvikna. Det har legat på 50, 60 procent. Nu ligger det på 80 procent på vissa grupper."---

SR

https://politik.ifokus.se/discussions/566017ee8e0e74022c00068e-overgar-asylsokandet-i-ockupation

[Hayabusa]
2018-05-02 09:45
#184

#183 Klart att Sverige har "skuggsamhälle". Inte lär den delen minska heller, tvärtom.

[Göstage]
2018-05-08 06:46
#185

"Ulf Kristersson menade att det krävs kraftfulla åtgärder mot sexualbrotten. Däribland skärpta straff, fler poliser och att sänka kraven för utvisning från ett års fängelse till sex månader."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dd8Oqo/dramatisk-okning-av-sexbrott-blev-hetsig-duell

Vad hjälper det att sänka kraven för utvisning när yrkandena närmast rutinmässigt avslås (familjesituation t.ex.) eller inte verkställs av olika skäl (som att mottagarlandet har fel värderingar eller inte tar emot sina medborgare)? Vi måste få domar och hantering som ser brotten ur offrets perspektiv, istället för att värna om gärningsmannens bästa!

[Göstage]
2018-05-12 15:11
#186

"Den 7 maj skulle en man utvisas från Sverige. Enligt uppgifter till Aftonbladet rör det om en man som skulle utvisas efter att ha avtjänat straff. Fyra anställda på Kriminalvårdens nationella transportenhet var närvarande.

När mannen skulle lämna bilen och föras till Kastrups flygplats i Köpenhamn blev han våldsam mot personalen och lyckades slå sig fri från sin bevakning. Anställda jagade mannen men jakten fick avslutas då den ansågs för farlig, uppger Kriminalvården. I samband med detta skadades en transportör allvarligt i armen. – Han skadade sig när han skulle ta sig över ett stängsel, i efterföljande syfte, säger Ulf Mossberg, pressekreterare vid Kriminalvården. Sökandet övertogs då av polisen."---

"Aftonbladet har utöver Kriminalvården varit i kontakt med polisen i Skåne, Åklagarmyndigheten samt Nationella operativa avdelningen. Ingen har kunnat bekräfta om personen har gripits eller fortfarande är på fri fot."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnJoa1/domd-man-skulle-utvisas--rymde-pa-kastrups-flygplats

"Mister du en så står det dig tusen åter", som det heter i visan.

Carmarino
2018-05-12 15:52
#187

#186 Fast nu är han ju i Danmark åtminstone. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-12 16:54
#188

#187 Jag misstänker nog att han vid det här laget åter trampar svensk mark…

Annons:
Carmarino
2018-05-12 17:10
#189

#188 Trots våra gränskontroller? 😮😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-12 17:50
#190

#189 Ja, de drabbar väl mest hederliga pendlare?🙂

[VSK]
2018-05-12 22:51
#191

😂

[Göstage]
2018-05-13 12:39
#192

En 35-åring från Slovenien som specialiserat sig på stölder från äldre kvinnor har, under gällande utvisning, rest in i Sverige och fortsatt sin brottslighet.
Nu sitter han åter häktad i väntan på dom och ny utvisning, som han förmodligen högaktningsvis kommer att sk… i.

https://www.expressen.se/kvallsposten/har-slar-fracka-tjuven-till-mot-aldre-kvinnor/

Carmarino
2018-05-14 13:53
#193

#186 Han fastnade tydligen i gränskontrollen ändå. 👍

https://www.expressen.se/kvallsposten/rymmaren-pa-kastrup-ar-fast-igen-i-sverige/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-17 11:11
#194

#160-163  "Eva Engberg, 60, sparkades till döds i sitt hus i Umeå. Polisen misstänker att mördaren ville åt hennes bostad."---

"Nu döms 52-åringen för mordet, till 16 års fängelse. Han ska dessutom utvisas ur landet på livstid."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/A2mE6n/eva-engberg-sparkades-ihjal-i-bostaden--mordaren-ville-at-hennes-hus

Utvisad igen alltså. Fast nu närmast följer väl överklagande…

[Göstage]
2018-05-17 12:03
#195

#194   "Om det svenska systemet med utvisning efter brott fungerat hade Eva Engberg, 60, inte mördats. Regeringen, Migrationsverket och domstolarnas slappa hantering av den nu dömde mördaren Amir Zamani är häpnadsväckande slapphänt", konstaterar Expressens Fredrik Sjöshult.

Annons:
Carmarino
2018-05-17 13:12
#196

#195 Då kanske man kan säga att Regeringen, Migrationsverket och  domstolarna är medbrottslingar? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-25 06:42
#197

Ytterligare en som är här för att stanna:

"Den 37-årige mannen borde ha varit utvisad. Men inget land vill ta emot honom. Tre veckor efter sin senaste fängelsedom begick han ett nytt brott. Han högg ihjäl en hemlös missbrukare efter att ha fått oralsex i en hundrastgård i Malmö. – Ring till ambulans. Jag har sekunder kvar att leva, vädjade det svårt knivskurna offret."---

"Malmö tingsrätt har i den dom slagit fast att 37-åringen var en av dem, trots att han förnekat och påstått att han var på en helt annan plats vid den här tidpunkten. Mannen hade tre veckor tidigare lämnat Salbergaanstalten efter att ha avtjänat sitt senaste av en lång rad straff. I förundersökningen finns en sammanställning av alla domar mot honom sedan han kom till Sverige 2010 och sökte asyl. Första domen är från 2011. Två år senare dömdes han till utvisning. Men även om Migrationsverket ansåg att han borde kunna utvisas till det land som han kom ifrån, Kuwait, finns inget land som vill ta emot honom."---

"När Malmö tingsrätt dömde honom för mordet blev beslutet om straffet uppskjutet. Tingsrätten bestämde att han först ska genomgå en stor rättspsykiatrisk utredning. Den avgör om han döms till fängelse eller till rättspsykiatrisk vård. Kammaråklagare Jönsson har precis som andra åklagare gjort vid tidigare tillfällen när mannen dömts yrkat på utvisning, denna gång på livstid. Men det finns, precis som tidigare, inget land att utvisa den statslöse 37-åringen till."

https://www.expressen.se/kvallsposten/hogg-ihjal-hemlos-efter-oralsex-i-park/

[Göstage]
2018-06-11 10:10
#198

Amar, som för närvarande vistas på Kumla, dömd för kidnappning och våldtäkter, och som själv uppger sig vara tonåring ser ut att kunna räkna med en arbetsfri framtid i Sverige:

"Amar har i dag suttit av ungefär hälften av de fyra år och sex månader han dömts till. När han avtjänat straffet ska han utvisas till Syrien. Om utvisningar till Syrien inte går att genomföra då kommer han att leva fri i Sverige men inte kunna få medborgarskap, arbeta eller studera."---

https://www.expressen.se/nyheter/qs/last-night/last-night-in-alvesta/

Gissar att  vi-som-är-här-folket 😇 kommer att ställa krav på att han skall kunna jobba och studera eftersom han ju ändå är här…

[Göstage]
2018-06-14 07:14
#199

#152 Straffet fastställt av hovrätten.

"Amir Amiri, 21, mördade en 89-årig kvinna och lämnade henne i ett soprum.Motivet misstänks ha varit pengar – direkt efter mordet gick Amiri och köpte cigaretter, chips och energidryck. Amiri är dömd till 14 års fängelse och livstids utvisning – men vill inte ta straffet. Nu blir han överkörd av hovrätten som avfärdar alla mördarens förklaringar.

Den 27 mars dömdes Amir Amiri, som då hunnit fylla 21, för mordet på den 89-åriga kvinnan i Norsjö, Västerbotten. Straffet, som också gällde ringa narkotikabrott, blev 14 års fängelse och utvisning till Afghanistan, med förbud att återvända till Sverige. Eftersom Amiri var under 21 när mordet utfördes fick han straffrabatt, annars hade straffet bestämts till 16 års fängelse."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/amir-amiri-mordade-89-arig-kvinna-vill-inte-ta-sitt-straff/

[Göstage]
2018-06-14 07:42
#200

#199 Amiri beviljades  permanent uppehållstillstånd i Sverige 8 augusti 2013. Några uppgifter ur tingsrättens dom:

"Amir Amiri hade enligt Zabiullah Merzaie varit i Iran och gift sig vilket och Amir Amiri hade vidare sagt till honom att frun behövde pengar-"---

"Amir Amiri själv har berättat bl.a. följande om sin situation. Han kom till Sverige för fem-sex år sedan. Han har varken familj eller släkt i landet. Hans familj är hans mamma och hans två små syskon, en syster och en bror. De bor i Teheran. Han är gift. Hans fru väntar barn. Hon berättade det efter han kom senast tillbaka till Sverige. Han vet inte om hon vill hitta en anledning så att han ska åka dit igen. Första gången han träffade sin fru var för ett år och åtta månader sedan."----

Skellefteå Tingsrätt dom B 1141-17 2018-03-27

[Göstage]
2018-06-29 20:26
#201

"Gång på gång har den 35-årige mannen återvänt till Sverige i syfte att stjäla från pensionärer. Övervakningsbilder som visar hur han stjäl pengar från äldre kvinnor vid olika butiker.  Nu har han dömts till ett års fängelse och utvisning – igen."--- 

_"Mannen är medborgare i Slovenien och har satt i system att åka till Sverige i syfte att stjäla pengar från pensionärer. 
_

_Listan på stölder och bedrägerier som mannen misstänks för är lång och han har figurerat i ett 20-tal utredningar. Vid flera tillfällen har han också dömts. "---
_

_"Vid bedömningen av straffvärdet för gärningarna som riktats mot XX och YY beaktar tingsrätten som försvårande att de riktat sig mot äldre och försvarslösa personer", skriver tingsrätten i sin dom.
35-åringen döms till ett års fängelse och utvisning i tio år.
_

Men han skulle egentligen inte vara i Sverige. Efter en dom vid Göteborgs tingsrätt utvisades mannen. Trots det fortsatte han sin stöldturné i Sverige – bland annat i Malmö."---

_https://www.express_en.se/kvallsposten/aldretjuven-domdes-nu-utvisas-han-igen/

Behöver han ens masa sig över gränsen efter straffet innan han återvänder, eller stannar han kvar direkt - som tidigare?

[Göstage]
2018-07-18 09:22
#202

Att låta utländska medborgare avtjäna sitt straff i hemlandet i enlighet med de regler och lagar som finns och oavsett om utvisning ingick i domen skulle vara ett sätt att motverka överbeläggningen på fängelserna. Men hur ser det ut?

 "Under förra året skrevs 2 966 utländska fångar in i svenska fängelser, men bara 51 av dem överfördes till sina hemländer, skriver TT. Detta trots att det med nya EU-regler ska bli enklare att låta fångar avtjäna sina straff i hemländerna."---

 https://omni.se/fa-utlandska-fangar-overfors-till-sina-hemlander/a/p6k3X6

Annons:
[Göstage]
2018-07-24 08:18
#203

"Flygplanet, som hade destination Istanbul, skulle lyft från Landvetter tidigt på måndagskvällen. Med på planet ska en man i 50-årsåldern funnits med som skulle utvisas till Afghanistan. En person hade då köpt en flygbiljett för att kunna stoppa utvisningen genom att vägra sätta sig ned när planet skulle lyfta.

– Vi känner till delar av det hela och har sett en del material. Vi vet att en passagerare inte lydde reglerna som gäller för att få åka med en flygplan och indirekt eller direkt inte lydde pilotens order. Och det var skälet till att denne passagerare inte fick följa med, säger Hans Uhrus, presschef vid Swedavia."--- 

"Enligt en video som GP tagit del av, är det en kvinnlig passagerare som vägrar sätta sig ned trots upprepade tillsägelser av kabinpersonalen. Hon säger i videon att hon inte kommer sätta sig ned förrän den man som påstås vara på väg att utvisas också får lämna planet."---

"Vad som händer när passageraren blivit eskorterad av planet är svårt att svara på, enligt Hans Uhrus.

– Man har ju brutit mot det regelverk som finns, och inte lytt piloten och kabinpersonalen för att de ska kunna genomföra en säker flygning. Men vad det blir för rättsligt efterspel är svårt att säga, det görs alltid en individuell bedömning, säger han. Planet kunde senare under måndagskvällen lyfta, två timmar för sent."

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/ville-stoppa-utvisning-till-afghanistan-försenade-plan-1.7317979

Kvinnan, som förmodligen  ser sig själv och av sin omgivning som hjälte,  har alltså på ett sätt haft de övriga passagerarna som ett slags "gisslan", eftersom hon förhindrat dem att påbörja sin resa på utsatt tid.

 (Artikeln inte låst för läsning i skrivande stund.)

[Göstage]
2018-07-25 22:43
#204

#203 Åtala flygplansaktivister för luftfartssabotage, uppmanar Expressens ledarsida.

"Elin Ersson var inte först ute. För drygt en vecka sedan slog andra biljettkrigare till på Kastrup, också där för att stoppa en avvisning till Afghanistan. Även där gällde det en transport med Turkish Airlines med byte i Istanbul. Förhoppningsvis kräver flygbolaget aktivisterna på rejäla summor för att de åsamkat företaget stora kostnader för förseningar. I andra fall är flygbolagen inte blygsamma. I juni krävde SAS 170 000 kronor av en toalettrökare. Bråkstakar, ofta kraftig berusade, som inte lyder flygpersonalen döms för luftfartssabotage."---

"Asylaktivisterna som agerat på Kastrup och Landvetter har inte varit våldsamma, men de har likväl inte lytt personalens uppmaningar och har kraftigt försenat flygavgången. Det borde prövas som sabotage. Om inte staten och företagen agerar kraftfullt är risken annars att detta blir en vanlig kampmetod. Dyr för alla andra, och fullkomligt meningslös."---

"Justitieminister Morgan Johansson och tidigare inrikesminister Anders Ygeman har tidigare tufft talat om att 80 000 personer behöver avvisas de närmaste åren. Av det har det inte blivit mycket. I fjol följde Kriminalvårdens utrikestransportörer 4 000 personer ut ur landet. Om flygsabotörerna får härja utan ordentliga följder för egen del blir det sannolikt ännu färre. Det vore illa.

Tilltron till demokratin bygger på att den kan upprätthålla lagarna. Det gäller också migrationen, människor som fått avvisnings- och utvisningsbeslut ska lämna Sverige. Helst frivilligt, annars med tvång."---

https://www.expressen.se/ledare/asylaktivister-ska-inte-fa-sabba-flygtidtabellen/

[VSK]
2018-07-25 23:03
#205

Själv så tycker jag dessa aktivister borde få 20 miljoner kronor i böter och två års fängelse för allmän fara mm för då lär de inte göra om samma regelbrott. Är ju inte enbart kostnader för flygbolagen som förlorar intäkter (tid är pengar) utan vad hade hänt om ett flygplan hade tvingats nödlanda?

Men så länge PK finns och får styra, så kommer det aldrig bli nån ordning på torpet.

https://twitter.com/anneramberg/status/1022088321059745793

Aktivisten i fråga (#203) är runt 22-24 år gammal kanske (har inte orkat kolla upp) och hennes "son" är 52 år gammal 🤮

[VSK]
2018-07-26 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Gällande att bryta mot svensk lagstiftning och den totala katastrofen som råder i svensk politik.

13 kapitlet luftfartslagen.

4 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet.

10. som passagerare inte åtlyder vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/luftfartslag-2010500_sfs-2010-500

Carmarino
2018-07-26 09:54
#207

VP har tydligen dålig koll på lagarna. Eller också följer de bara de lagar de själv tycker om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-07-26 10:35
#208

#207

Kallas för PK och rätt värdegrund. Anne Ramberg tycker ju detta är skitbra.

[Göstage]
2018-07-27 14:28
#209

"En förundersökning angående brott mot luftfartsförordningen har inletts mot den kvinna som vägrade sätta sig ner på ett flygplan för att stoppa en utvisning till Afghanistan. Detta meddelar Åklagarmyndigheten under fredagen.

Det var under måndagskvällen som flygplanet skulle lämna Landvetter för Istanbul. En passagerare på planet trotsade flygkaptenens uppmaning att sätta sig ned, och hindrade således planet från att lyfta."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forundersokning-inledd-mot-kvinna-som-stoppade-utvisning

Tack!

Annons:
[Göstage]
2018-08-09 06:54
#210

Uthämtad.

"Ett stort pådrag sökte på torsdagsmorgonen efter tre personer som rymt från Migrationsverkets förvar i Kållered. Enligt larmet från var det två personer på utsidan som krossade en ruta med en yxa. – De förde med sig en person ut och i samband med det passade ytterligare två på att smita, säger Per Sahlgren, vakthavande befäl vid polisen i region Väst."---

"– Ingen i personalen har hotats och ingen är skadad. Så det här rubriceras i nuläget som en skadegörelse. Det är ju inget brott att rymma, säger Per Sahlgren vid polisen i region Väst. I april i år lyckades 14 personer rymma från Migrationsverkets förvar i Kållered. De tog sig ut genom en ett uppbrutet fönster i en datasal i en av förvarets lokaler. På förvaret i Kållered söder om Göteborg finns personer som väntar på att utvisas från Sverige."

https://www.expressen.se/gt/tre-personer-rymde-fran-migrationsverkets-forvar/

[VSK]
2018-08-09 07:22
#211

#210

Hur fan är det möjligt.

Naiviteten i det här landet är så avgrundsdjupt stor så man blir mörkrädd. Tiden där människor accepterar sitt öde är över sen länge.

[[eskils_]]
2018-08-09 10:20
#212

#211 Ja verkligen avgrundsdjup naivitet!! 😡 Polletten har ju haft minst 4 månader på sig att trilla ner… Eller var det aktiv hjälp från insidan: "Ingen i personalen har hotats och ingen är skadad". 🤔

Om man hade någon som helst tankeförmåga skulle man inte placera dessa personer i rum på bottenvåningen, som lätt kan nås utifrån. (Se bild i länken i #210) Man skulle dessutom ha extra tjocka glas och/eller kraftigt nät för fönstren. Samt rörelsedetektorer, kameror och vettig personal. Allt detta skulle bli billigare än att spåra upp och fånga in rymlingarna igen, en och en, och boka nya flygbiljetter, plus all administration.

Och de borde förses med fotboja tills de sitter i flygplanet. Man måste vara praktisk och realistisk och hushålla med skattepengarna. "Ett nej ska vara ett nej", som Löfvén sa.

[[eskils_]]
2018-08-09 11:02
#213

#165 Bra citat från en präst med ryggrad:

"Det enda som kan förändra och förbättra säkerheten i Sverige idag är att ni som har befogenheten att agera torkar krokodiltårarna och gör ert förbannade jobb."

[[eskils_]]
2018-08-09 12:04
#214

Det s.k. förvaret i Kållered har läckt som ett såll - länge:

"I januari i år rymde också två män, varav den ene var efterlyst och misstänkt för mord i sitt hemland."

SVT

Lona
2018-08-09 16:12
#215

#202, Tro fan det, vem hade velat byta ett svenskt fängelse mot ett i, låt säga Irak? Ska vi tippa att svenska fängelser är lite mer…bekväma…?😂
Eller har jag missuppfattat saken, det är väl fången som får ansöka om att bli förflyttad till sitt hemland? Jag skulle då hellre sitta på Kumlaanstalten än Bangkok Hilton, om man säger så.
Dags att skärpa upp vistelsen i svenska fängelser!!!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
2018-08-09 17:04
#216

#215 Ja och nej. Åtminstone vad gäller EU-länder  finns det en lag (2015:96) som gör det enklare att placera fångar i de EU-länder de är hemmahörande i utan att de själva har begärt det. 

I artikeln gällde det att skapa mer plats  på svenska fängelser, och kunde de få iväg åtminstone åldringsplundrare från Rumänien och Bulgarien skulle det säkert skapa mer utrymme.

Annons:
[Göstage]
2018-08-17 19:31
#217

#216 "I ett pressmeddelande berättar moderaterna att de bland annat vill skärpa straff på inbrott och stärka tullverkets befogenheter. De vill också att fler utländska medborgare som avtjänar fängelsestraff i Sverige ska utvisas."---

http://www.gp.se/nyheter/sverige/m-gör-det-lättare-att-publicera-bilder-på-misstänkta-1.7732180

[GIKmio]
2018-08-17 21:01
#218

#217 Det haglar in löften nu, men hur många kommer att bli verklighet?

Lona
2018-08-17 21:25
#219

#18, Exakt! Klart man smörar på med käcka vallöften i sista minuten…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
2018-08-17 21:31
#220

#218 Instämmer förstås! Fast just i det här fallet handlade det även  om det som diskuterades i de närmast föregående inläggen, huruvida det går att utvisa utländska fångar till straff i deras hemländer (om de inte begär det själva). Därför kom den nyheten "rätt i tiden" här, och det var därför jag lade det med länk till närmast föregående inlägg.

[Göstage]
2018-08-22 07:53
#221

Hemma igen…

"En 45-årig man som dömts för bland annat misshandel av en kvinna åtalas för våldtäkt på samma kvinna efter att olagligt ha tagit sig in i landet, skriver Sydsvenskan.

Efter ett sex månader långt fängelsestraff för flera fall av misshandel, olaga hot och övergrepp i rättssak mot kvinnan utvisades mannen till det land i Europa där han är medborgare. I straffet ingick även förbud för honom att återvända till Sverige fram till den 1 november 2021.

45-åringen släpptes ur fängelse förra året och utvisningen verkställdes. Men i höstas återvände han med falska id-handlingar."---

TT

[Göstage]
2018-09-13 16:17
#222

"EU-kommissionen föreslår i dag nya tuffare regler för att öka takten i utvisningarna av asylsökande som fått avslag. Fler asylsökande än i dag ska låsas in och möjligheten till frivilligt återvändande ska begränsas kraftigt.

– Fler måste utvisas, sa Dimitris Avramopoulos på en presskonferens i Bryssel. För det blir allt färre av dem som fått utvisningsbeslut som faktiskt lämnar EU. Förra året var siffran 36,6 procent, alltså bara en dryg tredjedel. Övriga stannade kvar i EU som papperslösa. Och det här är växande problem, anser EU-kommissionen, som nu vill skärpa lagstiftningen."---

SR

Kommer Sverige att lägga in sitt veto?

gruvel
2018-09-14 16:52
#223

En lovande variant finns nu på utvisning utan effekt. Migrationsverket hade gett klartecken för utvisning av en yngre migrant från Främre Asien som sedan deltog i brandbombningen mot synagogan i Göteborg  i december 2017.  Hovrätten ger mannen rätt till asyl då skyddsbehov i Sverige uppstår genom  den kriminella handlingen. Han kan få problem utanför Sverige.  Migrationsverkets beslut en papperstiger.

Intressant uppslag, om man saknar asylskäl men har möjlighet begå lämpligt (hat)brott finns nu en  prejudicerande dom som är gynnsam. 

Tanken att rimligen någon kan få lov stå till svars för sina handlingar inför representanter för dem som drabbats verkar föråldrad. 

För dem med judisk etnicitet som  skrämdes eller riskerade skador av brandattentatet kan det te sig som att den kriminelles väl och ve är viktigare än deras säkerhet, deras behov av skydd.

Annons:
[Göstage]
2018-09-14 17:54
#224

#203 "Den kvinna som ställde sig upp på ett flygplan i somras för att stoppa en utvisning till Afghanistan begick ett brott, det har en utredning som åklagaren gjort kommit fram till. Nu ska hon delges misstanke om brott och åklagaren hoppas på att snart kunna väcka åtal."---

"Straffet för brott mot luftfartslagen kan ge böter eller fängelse i högst sex månader."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/passagerare-som-stoppade-flygplan-misstankt-for-brott

Bra om ärendet prövas, men en rättegång blir nog mest ett tillfälle för propaganda för aktivisterna.

[Göstage]
2018-09-17 09:57
#225

Betalspärrad artikel: "Den 45-årige mannen utvisades från Sverige efter att han dömts för flera fall av misshandel och olaga hot mot sin sambo. Trots det återvände han – och våldtog kvinnan. Nu döms mannen på nytt."---

https://www.sydsvenskan.se/2018-09-15/utvisad-doms-for-att-ha-atervant-och-valdtagit-sitt-ex

[Göstage]
2018-09-21 22:22
#226

Lyckades hålla sig gömd i landet, men inte i bilen…

"I tre år höll den 26-årige misstänkte våldtäktsmannen sig gömd. Han skulle egentligen ha varit utvisad. I augusti i år var han nära fly från Sverige gömd i en Volvo XC90 som skulle skeppas till Nordamerika. I dag åtalas han för en grov våldtäkt i Malmö."---

"26-åringen är flykting från Afghanistan och kom till Sverige för sju år sedan. Han hade misslyckats med sina försök att få uppehållstillstånd och skulle egentligen ha blivit utvisad. I stället höll han sig gömd i Malmö. Han hade bland annat bostad i Oxie."---

"Efter en flera timmars lång jakt i Göteborgs hamn hittades 26-åringen med tre andra flyktingar från Afghanistan inne på hamnområdet. De satt gömda i två Volvo XC90 som skulle skeppas till Nordamerika."---

"Hamnområdet är inte bara en plats för import och export av varor och till exempel bilar. Det är också ett skyddsobjekt där bara godkända personer får vistas. Efter att ha tagit salivprov från de fyra flyktingarna blev det träff på en - den 26-årige mannen. Alla fyra dömdes den 31 augusti till två månaders fängelse för obehörigt tillträde till skyddsobjekt.

26-åringen ställs inom kort inför rätta för den grova våldtäkt han misstänks ha begått i Malmö. Han åtalas även för grovt olaga hot,  misshandel och försök till olaga frihetsberövande."

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/misstankt-valdtaktsman-forsokte-fly-gomd-i-en-volvo/

Tjeja
2018-09-22 00:26
#227

Kunde han inte fått komma undan så vi slapp karl-eländet här något mer!? Hade varit billigare för oss dessutom och i USA hade han åkt fast och in med buller och bång till skillnad från mesandet här!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-10-19 14:21
#228

#204 "21-åriga Elin Ersson försökte stoppa en utvisning ombord på ett flygplan på Landvetters flygplats i juli i år. 

Nu har hon åtalats vid Göteborgs tingsrätt för brott mot luftfartslagen."--- "Enligt stämningsansökan har Elin som passagerare ”inte åtlytt vad befälhavaren bestämt om ordningen ombord och vägrat att sätta sig trots upprepade anmaningar därom från flygplanets besättningspersonal”.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kvinna-som-stoppade-utvisning-atalad

Gissar att hon nu blir PK-martyren Sankt Elin och får sina eventuella dagsböter betalda. av snyftvänstern.

[Göstage]
2018-10-24 09:00
#229

"En man dömdes år 1996 för mord på sin fru, till fängelse - och efter avtjänat straff utvisning på livstid. Men mannen är fortfarande kvar i Jämtlands län. – Han har blivit utsatt för alla möjliga tvångsmedel från vår sida men det går inte ändå eftersom det krävs frivillighet, säger Ingela som arbetar vid gränspolisen i länet."---

SR

Vill han inte åka så slipper han alltså, det är inte mer med det.

gruvel
2018-10-24 11:03
#230

#229  Såg just detta. T.ex. Göteborgsfallet med brandbombkastaren som får skydd i Sverige, tyder på att PK-samhället vill detta,  folk skyldiga till grova våldsbrott kan få stanna och att detta är vanligt.  Dömda till utvisning också om de inte vill resa och hemlandet inte tar emot.  Att  en regering skulle vilja ändra på detta  syns otänkbart.  T.ex.  kräva avtal med länder vars medborgare söker sig till Sverige. 

Det borde kunna finnas diplomatiska verktyg av olika slag att påverka, som i Jämtlandsmordfallet,  som gjorde det obekvämt neka ta emot en landsman. Men då väger andra aspekter i sammanhanget tyngre.  

Regeln att man bara för stanna i landet 3 månader utan åtm. tillfälligt uppehållstillstånd  för längre tid - sedan utresa ett tag och in igen -  har instanser och rättsvårdande skrotat sen länge, då dess praktik ofta är otillämpbar.  Som PK-samhället helst ser.  Inget grannland låter honom väl  passera gränsen med hänvisning till  Sveriges tremånadersregel,  även straffet är avtjänat.  Ett grannland kunde våga använda andra verktyg?

Generositet och humanitet, spill inte resurser på ovilliga. Bostad och jobb tydligen ordnat i Jämtland.

Annons:
Ford -57
2018-10-24 19:08
#231

D e farligt att läsa om dylik fall, d börjar bulta så F-bannat i tinningarna. Sverige e tame f-n otroligt me sitt daltande, flyg ut över havet å dumpa skiten bara.

[Göstage]
2019-01-06 08:15
#232

#49ff  Den som följt den här tråden känner väl till de s.k. Ronnebybröderna, som lyckats hålla sig undan fängelsestraff och utvisning i ett decennium och kunnat fortsätta sin kriminella verksamhet. Här är en uppdatering av vad som hänt sedan senast - det vill säga ingenting från politiker- och myndighetshåll.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/broderna-kan-inte-utvisas-fortsatter-att-bega-brott/

https://www.expressen.se/ledare/det-far-inte-vara-sa-latt-att-halla-sig-undan-utvisning/

Upp till toppen
Annons: