Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4331 ggr
LajvKrattan
2015-10-30 18:55

Hur mår Sverige?

Jag är nyfiken på hur ni uppfattar att Sverige som land mår för tillfället. Hur är arbetsmarknaden? Bostadsmarknaden? Debattklimatet? Integrationen? Ekonomin överlag? Försök hålla det någorlunda kortfattat och presentera helst er egen uppfattning innan ni bemöter någon annans. Jag kan börja:

Min uppfattning är att Sverige överlag mår bra och definitivt bättre än förr. Arbetsmarknaden är stel och behöver bli mer flexibel, bostadsmarknaden likaså. Debattklimatet är lite väl hårt, och legionen av SD-sympatisörer i kommentarsfälten hjälper inte. Flyktingmottagandet fungerar överlag bra. Det största problemet med integration är den fysiska segregationen som hindrar kulturellt utbyte och som uppstått bl.a. p.g.a. ekonomiska drivkrafter och att bostadsmarknaden ser ut som den gör. Våldsbrott ökar inte, bortsett från terrorattentat med rasistiska motiv. 

Vad är er uppfattning?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
[helga21]
2015-10-30 19:26
#1

T.S jag är av en helt annan uppfattning.

LajvKrattan
2015-10-30 19:31
#2

#1 Berätta gärna!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[helga21]
2015-10-30 19:31
#3

# 2  Nej jag tillhör SD-maffian så det lönar sig inte.

Vanja
2015-10-30 20:34
#4

Du menar att terrorbrott av andra bakgrunder är rasistiska inte uppstår eller ökar?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

72mm
2015-10-30 20:35
#5

#1 Samma här. Av en helt annan uppfattning. Trenderna pekar i Sverige idag åt fel håll. Vet inte om jag kan komma på något som faktiskt verkar bli bättre, vilket är lite otäckt att inse…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2015-10-30 20:37
#6

#5 Nja, det var ju inte mycket i TS man inte skulle kunna slakta med rena fakta, men nu var det ju "Försök hålla det någorlunda kortfattat och presentera helst er egen uppfattning innan ni bemöter någon annans." som gällde 😎

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
LajvKrattan
2015-10-30 20:47
#7

#6 Jag blir gärna slaktad med rena fakta, om du orkar ta dig tiden att göra det. Om det skulle råka bli långdraget så gör det inget.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jimmy.L]
2015-10-30 20:50
#8

#0 

Hur är arbetsmarknaden?

Dålig och regeringen kommer inte kunna hålla sitt löfte om Europas lägsta arbetslöshet år 2020.

Bostadsmarknaden? 

Regeringen pratar och pratar och pratar lite mer men byggandet står stilla. Ett helt nytt Göteborg behövs och skulle/ måste ha stått klart helst i går.

Debattklimatet? 

Är hård från alla.

Integrationen?

Funkar inte och har nog aldrig funkat. Var alla ska bo när dom får uppehållstillstånd är en gåta.

** Ekonomin överlag?
**

Risk för en ekonomisk krasch finns.

**Våldsbrott ökar inte, bortsett från terrorattentat med rasistiska motiv. 
**

Hur ser du på handgranater i Malmö och attacken mot polisen i Botkyrka utanför Stockholm är ju krigsvapen och i min mening är det terror.

72mm
2015-10-30 20:52
#9

#7 Haha, nej, med  pärlor såsom "Flyktingmottagandet fungerar överlag bra" och "Våldsbrott ökar inte" är det nog ingen idé. Jag tror du är ordentligt vaccinerad mot verkligheten och fakta så det tjänar nog inget till.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LajvKrattan
2015-10-30 20:52
#10

#4 Nej, jag tror inte att terrorbrott i allmänhet blir vanligare, däremot så tror jag att särskilt brandattentat mot flyktingförläggningar riskerar att öka mycket.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2015-10-30 20:55
#11

#9 Vad synd att du avfärdar allt jag säger med att jag är verklighetsfrånvänd. I stället för att göra detsamma vill jag försöka bemöta dig med fakta. Problemet är bara att min erfarenhet av människor med din inställning säger mig att du kommer vara väldigt kräsen med vilka källor som är okej och avfärda det mesta som PK-media-trams. Så: Vilka källor litar du på?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Zepp
2015-10-30 20:59
#12

Mm.. som sagt vad.. vi har bara fått det bättre.. under åtminstone de senaste 20 åren.. och det är det värsta.. för det vara alltid bättre förr.. ju förrare, desto bättrare.. eller liknande!🤦‍♂️

Det är dock inte hela sanningen.. utan flertalet har fått det bättre.. det har oxå haft sitt pris!

Och rent ut sagt så har majoriteten fått det bättre, medans minoriteter har fått det sämre!

Så majoriteten har faktist fått det bättre än vad det ser ut iomed att statistiken inbegriper även de som har fått det sämre!

Så vad är det som hänt?

Det är i huvudsak två saker som hänt.. dels nedskärningarna i transferereingsystemen, dels den ökade möjligheten att låna på bank!

Nedskärningar inom transfereringarna har som främsta syfte att sänka skatterna.. och sådant har väll ingen emot.. dvs mer pengar i mitt lönekuvert!

Grejen är att de som var beroende av dessa system blir utan!

Vi kan ta tex fastighetesskatten, den gick till stora delar till att subventionera bostäder för mindre bemedlade!

Så då sålde vi ut stora delar utav allmänyttiga bostäder.. så nu får du gå först till banken och sen leta din bostad på hemnet!

Dvs du får utnyttja de ökade lånemöjligheterna.. men då skall du först ha tagit din universitesexamen och åtminstone påbörjat din karriär!

Sen till verkligheten.. vi är ett land med hög levnadsstandard.. i en internationell konkurrans, de lågintelligenta jobben har redan flyttat, först till baltikum och sen till Kina!

Såå.. nu behöver vi först o främst Universitesutbildade, som kan konkurera internationellt!

Såå, den pågående gentryfieringen av våra städer är ett nödvändigt ont.. vare sig vi vill det eller ej!

"Creditsafe listar nu Sveriges bäst betalande företag och den krassa verkligheten är, vill du ha bättre lön – sök dig till Stockholm. Här finns majoriteten av de 26 företag som numera ger sina anställda miljonlöner."

http://affarsliv24.vk.se/1560981/de-ger-sina-anstallda-hogst-lon#item=0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2015-10-30 21:16
#13

 Löner 2005 2015 Förändring 

Enpersonhushåll 24 200 28 800 +19 % 

Ensamstående förälder 20 300 24 100 +19 % 

Tvåbarnsfamilj 42 100 50 000 +19 % 

Tonårsfamilj 74 300 89 200 +20 % 

Arbetslös 18 000 15 000 -17 %

 Pensionärspar 28 200 28 000 -1 % 

Garantipensionär 8 000 8 100 +1 % 

Disponibel inkomst 2005 2015 Förändring 

Enpersonhushåll 16 700 21 800 +30 % 

Ensamstående förälder 19 900 24 600 +23 % 

Tvåbarnsfamilj 31 500 40 400 +28 % 

Tonårsfamilj 49 000 63 100 +29 % 

Arbetslös 12 700 10 800 -15 %

Pensionärspar 20 500 22 000 +8 % 

Garantipensionär 10 300 11 900 +16 % 

https://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/article/cid_1849788.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2015-10-30 21:21
#14

Så Cillas fråga är högaktuell.. hur många Cilla har vi råd med i det här landet?

http://politik.ifokus.se/discussions/562eb7ba8e0e741218001416-varfor-pratar-ingen-om-hur-mycket-jag-kostar?discussions-3

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-10-30 21:34
#15

#14 Vad kostar bilbränderna i förorten, handgranaterna, stenkastning mot bussar, smällarterror, bilbränder, skolbränder, skottlossning i förorten dubbla patrullbilar i förorten, polishus som måste byggas som bunker i förorten?

[VSK]
2015-10-30 21:35
#16

#12

Såå.. nu behöver vi först o främst Universitesutbildade, som kan konkurera internationellt!

Och hur har du tänkt att det skall gå till då? Har du missat att fler och fler inte ens klarar av att komma in på ett gymnasium? 

Endast ~10% av alla Syrianer har högre utbildning än deras 6-åriga grundskola, så de kan du knappast hoppas på.

Zepp
2015-10-30 21:51
#17

Då får vi hoppas på deras barn.. eller hur.. om nu svenska barn faller utanför!

Oså.. det är knappast möjligt att förneka att vi fått det bättre.. tillminstone de sista 20 åren.. oavsett regeringens färg!

Vet egentligen inte vad Syrianer har med saken att göra.. såvida de inte jobbar på Scania i Södertälje?

Grejen är fortfarande.. att vi inte längre har samma behov av lågutbildade i våra stora städer, men brist på högutbildade, som står sig i Internationell konkurans!

Lågutbildade får flytta ut på landet där bostäder och levnadskostnader fortfarande är låga!

Det är syftet menar jag med gentryfieringspolitiken!

Lite det motsatta som när alla skulle flytta till arbetsintensiva jobb i storstäderna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-10-30 21:54
#18

#17

Vad är det vi ska hoppas på när det inte finns nån skola att tala om?

72mm
2015-10-30 21:54
#19

#11 Suck. 

Vad som kan anses vara en bra källa beror väl på vad det handlar om? Men rent generellt kan man väl säga att all media ofta inte utgör någon bra källa. Undantaget skulle vara egen, grävande journalistik men det är ju något som nästan inte existerar längre. 

Så gäller det t.ex. miljöpartiets energipolitik så är det väl bara miljöpartiet själva som kan vara källa? Gäller det brottsstatistik så är väl BRÅ och SCB ganska självklara kandidater?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
2015-10-30 21:56
#20

# 8 Integrationen har fungerat en gång i tiden. När vi behövde arbetskraft efter WW2 så kom de hit på fredagen och stämplade in på måndagen.

Annons:
[Bermudas]
2015-10-30 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Har lagt in diagram förut Här igen. Brotten ökar hela tiden. Det är ett problem! Från brå:

LajvKrattan
2015-10-30 22:20
#22

#19 Okej, här har vi SCBs statistik på hur flyktingar kommer i arbete. Statistiken visar att efter 10 år så var 60% av alla flyktingar som kom 1997-1999 i arbete, att jämföra med 80% för inrikes födda. Jag skulle vilja påstå att det är ett överlag välfungerande flyktingmottagande.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Hayabusa]
2015-10-30 22:31
#23

Om invandringen är så väl fungerande i Sverige - varför är den då inte det i Malmö?

[Hayabusa]
2015-10-30 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här är en annan tabell (från SCB). Observera att "Sysselsättningsgrad" inte är detsamma som ett arbete där man får betalt & betalar skatt.

Zepp
2015-10-30 23:03
#25

Att anmälan ökar har rätt lite med faktiska förhållanden att göra det handlar för det mesta om försäkring och minskad tollerans och vilja att anmäla!

Likaså ökar trafikbrotten.. så där får jag ge dig rätt!

Och misshandel inom familjen ökar oxå.. vilket är tragiskt, och förklaras av att anmälningsgraden har ökat iomed ökad jämlikhet.. och det är rätt bra,, dvs att de anmäler!

Bilstölder har minskat!

"Som redovisats ovan skiljer sig både utvecklingen och strukturen på brottsligheten åt beroende på vilken källa man tittar på. Enligt ntu minskar brottsligheten, både den som begås mot person och den som gäller egendom, medan kriminalstatistiken visar en nedgång för egen - domsbrott men en uppgång för brott mot person. "

"Även brott mot person inrymmer ett flertal brottstyper med olika stora mörkertal. Sammantaget får dock den starka ökning som sta - tistiken över anmälda brott uppvisar inte stöd av utvecklingen i ntu. Utifrån framförallt ntu är det rimligt att anta att vanliga brott mot person, som misshandel och olaga hot, i huvudsak inte har blivit vare sig fler eller färre under de senaste åren. Benägenheten att anmäla vid dessa brottstyper styrs i hög grad av förändringar i toleransen mot brott i samhället."

"En annan kategori där antalet anmälda brott visar kraftiga ökningar är spanings- och ingripandebrotten, exempelvis trafik- och narkotika - brott. För denna typ av brottslighet, som främst upptäcks genom poli - sens och andra myndigheters kontroller, har en skärpt lagstiftning och andra satsningar inom rättsväsendet inneburit att en större del av den dolda brottsligheten successivt har synliggjorts i statistiken. Antalet faktiska brott ökar troligtvis inte, utan tvärtom visar olika självdekla - rationsundersökningar att till exempel färre personer uppger att de kört alkoholpåverkade och att antalet unga som uppger att de använt narkotika ligger stabilt"

http://www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d2180007794/1371914741026/2012_13_Brottsutvecklingen_i_Sverige_2008_2011.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LajvKrattan
2015-10-30 23:04
#26

#23 Kan du specificera vad du ser som problemet med invandringssituationen i Malmö? Jag menar inte att jag inte tror att det inte finns några, det är bara svårt att bemöta ditt nuvarande uttalande.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Hayabusa]
2015-10-30 23:22
#27

#26 Du behöver inte bemöta något. 

Tino Sanandaji höll ett föredrag om invandring - min personliga uppfattning är att han har rätt i det han framför. Nu är inte föredraget fokuserat på just Malmö, men berörs på vissa punkter. 

Det har även belysts i en rad artiklar, under lång tid, i t ex Sydsvenskan. En annan stad som dras med liknande problem är Landskrona.

Annons:
[VSK]
2015-10-30 23:28
#28

20% av Sveriges kvinnliga kön vågar inte gå ut efter mörkrets inbrott. Mår Sverige bra då?

Sverige ligger tvåa på våldtäktsligan i världen. Mår Sverige bra då?

Vem faen bryr sig om bilstölder minskat.

72mm
2015-10-30 23:37
#29

#22 Så du menar att 40% av de som kom ett år då vi tog emot lika många flyktingar under ett helt år som vi idag tar emot per vecka inte jobbar alls ens efter 10år är bra siffror?  Vad tror du siffrorna kommer vara för de som kommer idag? 

Att handläggningstiderna räknas i år, att vi inte har en aning om vem som kommer in, att det varken finns bostäder eller jobb, att bara hälften av de som nu kommer ens söker asyl och att en stor andel av de som får avslag inte lämnar landet är inte heller något vi behöver vara oroliga över antar jag?   

"Våldsbrott ökar inte

Affes statistikblogg gör ganska bra grafer över BRÅs siffror; 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LajvKrattan
2015-10-30 23:40
#30

#28 Jag tycker att patriarkatet är ett av de största problemen vi har idag och jag tycker att det är helt oacceptabelt att folk ska känna sig otrygga.  Och då är Sverige ändå världsledande i jämställdhet. Vi måste satsa mer på genuspedagogik och utbildning om kön och jämställdhet. Länka gärna din statistik!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[VSK]
2015-10-30 23:50
#31

#30 

Vad kacklar du om. Genuspedagogik och utbildning?

Varför då om jag får fråga. 

Man behöver inte plugga på för att begripa att man inte skall våldta, råna eller på annat sätt göra sig skyldig till grova brott.

Det finns två enkla medel för att minska detta.

1. Inför lagen är vi alla lika.

2. Riktigt tuffa straff.

LajvKrattan
2015-10-30 23:58
#32

#31 Våldtäckter begås främst av män mot kvinnor. Jag tror att det beror på att män från födseln, i i stort sett alla kulturer, får lära sig tre saker:

  1. Män ska ha en stark sexualdrift
  2. Män är berättigade till sex
  3. Kvinnor är objekt för sex

Du kanske inte håller med men det är min övertygelse som feminist.

     Vad gäller hårdare straff så verkar forskningen inte ha ett definitivt svar på om hårdare straff faktiskt leder till minskad brottslighet eller inte. Personligen tror jag att den som begår ett grovt brott inte låter ett hårt straff hindra den och att rehabilitering av brottslingar är viktigare än straff för straffets skull.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2015-10-31 00:04
#33

#29 Informationen i både grafen och bloggen är bristfällig. Jag behöver veta om grafen visar anmälda eller bekräftade våldsbrott och framför allt så behöver jag ordentlig källhänvisning. Några snabba sökningar på SCBs och Brås hemsidor gav inga resultat.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[VSK]
2015-10-31 00:07
#34

#32

Nä, jag håller inte med dig alls, för du har fel.

De där tre punkterna är inget som lärs ut i den här kulturen vi haft i det här landet sen urminnes tider. Varken i skola eller av föräldrar. Sällsynta undantag finns antagligen.

Ge mig befogenheter så ska jag visa dig att hårda straff ger positiva resultat för alla offer.

Och jo, jag har förstått att du är nån slags feminist.

Annons:
72mm
2015-10-31 00:11
#35

#30 Haha, nya guldkorn; "Jag tycker att patriarkatet är ett av de största problemen vi har idag"

Så i ett av världens mest jämställda länder där kvinnor har total frihet vad det gäller utbildning och arbete så är "patriarkatet" ett av de största problemen??! 

Samtidigt ser du inga som helst problem med en vansinnesimport av en halv miljon outbildade muslimska män per år från världens mest patriarkala och könsdiskriminerande kulturer där vi inte ställer några som helst krav på att de ska integrera sig med den svenska jämställda kulturen, utan ursäktar allt från barn-giftemål och balkongflygning till islamistisk tvångsuniformering medelst niqaber och burkor med idel lovsång till mångkulturens idyll.     

Allvarligt, trollar du?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LajvKrattan
2015-10-31 00:19
#36

#35 Jag trollar inte. Patriarkala strukturer är globala och även om Sverige är världsledande så har vi en lång väg kvar att gå.

"[..] en vansinnesimport av en halv miljon outbildade muslimska män per år […]"

Källa på det, tack. För övrigt så har jag aldrig sagt att barngiftermål, balkongflygning eller "islamistisk tvångsuniformering" ska vara okej. Alla människor är fria individer med rätt att själva bestämma över sitt kärleksliv och sin klädsel. Har jag någonsin försvarat mord, tvångsgifte och inskränkande av andras frihet?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[VSK]
2015-10-31 00:29
#37

#36

Alla människor är fria individer med rätt att själva bestämma över sitt kärleksliv 

I #32 säger du: 

Män ska ha en stark sexualdrift

Män är berättigade till sex

Kvinnor är objekt för sex

(vilket är väldigt rasistiskt sagt).

Hur ska du ha det egentligen? Det går inte att äta kakan och ha den kvar vettu.

LajvKrattan
2015-10-31 00:35
#38

#37 Du missförstår mig. Det där är normer som jag menar är djupt rotade i vårt samhälle och jag hatar dem just eftersom de hindrar människor att själva bestämma över om, vem och hur de vill älska. Jag tycker inte att vi ska uppfostras till att tro de där sakerna, jag konstaterar att vi blir uppfostrade till att tro de där sakerna.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

72mm
2015-10-31 00:41
#39

#36 Majoriteten av de asylsökande är muslimska män. Takten ligger nu på  mer än 10.000 per vecka, det går 52 veckor på ett år. Jag räknar då inte ens med de som inte ens söker asyl utan går direkt ut i parallellsamhället. 

Nej, såklart att du inte är för något av allt det där. Men feminister är inte direkt kända för att våga ifrågasätta invandringen heller. Inte ens ur ett feministiskt perspektiv; hur farlig är den muslimska invandringen för svensk jämställdhet? Har du varit på några FI-seminarier där man ställt den frågan?  Är det något du skulle kunna posta på din FB, ens som en retorisk fråga? 

Nej, det är snarare tvärt om, ni är ofta väldigt snabba med att försvara en hel del av de nya kulturyttringar som islamiseringen av Sverige för med sig.  

För feminister så verkar det stora hotet komma från sekulära, etniskt svenska, heterosexuella män. Det är givetvis de som står för det patriarkala förtrycket i Sverige.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LajvKrattan
2015-10-31 00:47
#40

#39 Du misstar mig för en vänsterfeminist, det är jag inte. Men du har rätt i att jag har svårt för att ifrågasätta invandringen. Ja, det är på kort sikt både svårt och kostsamt att hjälpa många människor att bli en del av det svenska samhället men alternativet – att låta människor dö – är inte så mycket bättre. Jag tror att det viktigaste vi kan göra är att skapa fred i Syrien så att människor kan återvända till sina hem och öppna upp hela Europa för de som vill börja om där.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[VSK]
2015-10-31 00:52
#41

#38

Jag kan stå raklång med fötterna på jorden och pinka uppåt. Kan du det? Om inte, kom aldrig och snacka om hur det är att vara en man för mig.

Nu kacklar du igen. Vad då uppfostras till (dina tre punkter). Eftersom du uppenbarligen inte läste mitt tidigare inlägg så citerar jag mig själv "De där tre punkterna är inget som lärs ut i den här kulturen vi haft i det här landet sen urminnes tider. Varken i skola eller av föräldrar. Sällsynta undantag finns antagligen".

För mig låter det som du försöker ursäkta vilka folkslag som leder våldtäktsligan i det här landet med en massa hittepå ursäkter.

Får man fråga vart du härstammar ifrån. Det räcker med tre generationer tillbaka. Anledningen att jag frågar är att jag ser att du omöjligt kana vara uppvuxen med svensk kultur och tankesätt.

Annons:
LajvKrattan
2015-10-31 01:04
#42

#41 Våldtäkt är det yttersta resultatet av de tre normerna jag listar. Förnekar du att "det svenska folkslaget" har använt sig av våldtäkt? Att vikingarna både våldtog under sina räder och handlade med sexslavar är ett faktum.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[VSK]
2015-10-31 01:14
#43

#42

Nu är det 2015. 

Den Svenska Vikingatiden varade under ca 400 år, och avslutades för 800 år sen om mitt minne inte sviker mig. Vill du tala om för mig vad vikingar har med 2000-talet att göra?

Du glömde tala om ditt ursprung för mig.

Aniara14
2015-10-31 01:32
#44

För mig är det, och har alltid varit, fullkomligt obegripligt hur man kan påstå att man är feminist och samtidigt vara förespråkare för hög, eller till och med fri, invandring till Sverige och/eller övriga Europa.

Enligt min åsikt så är feminist å ena sidan, och främlingsälskande invandringspositiv person å andra sidan två helt oförenliga saker. Är man det ena så kan man absolut inte vara det andra också.

Orsaken till att jag tycker det ovanstående beskriver 72mm så bra i inlägg #35 och #39 så det behöver jag inte göra en gång till.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

LajvKrattan
2015-10-31 01:36
#45

#43 Du sa, och jag citerar, "De där tre punkterna är inget som lärs ut i den här kulturen vi haft i det här landet sen urminnes tider." Så jag gav ett exempel, förvisso gammalt, men definitivt yngre än urminnes tider.

Bemöt gärna mina argument i stället för att försöka angripa mitt ethos.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[VSK]
2015-10-31 01:59
#46

#45

Jag angriper ingenting, jag poängterade. Du däremot angriper det manliga släktet. Viss skillnad där.

Jag är 70-talist, och jag har aldrig någonsin hört en enda "etnisk nordbo" yppa en enda av dina tre punkter. Aldrig någonsin. Så, nej jag håller inte med dig alls om att dessa tre punkter är nåt som ingår i den Svenska kulturen och uppfostran. Du har totalt fel. Om du trots det vill tro nåt annat, så är det upp till dig, men skippa för all del allt vad förtal och rasism heter tack.

Fegt av dig att inte våga svara på min simpla lilla fråga om ditt ursprung. Den hade eventuellt kunnat hjälpa mig att förstå varför du resonerar som du gör.

[Hayabusa]
2015-10-31 09:07
#47

Jag är född tidigt 60-tal och gick i skola hela 70-talet. Precis som VSK skriver ingick det inte någon form av "utbildning" i vare sig patriarkat eller sexuellt beteende. Jag vill nog påstå att de "normer" som lärdes ut var något helt annat, typ: "man ger sig aldrig på den som är svagare eller mindre"och "man rör aldrig tjejerna". Att det skulle ha funnits någon form av fostran som gick ut på att det var "fritt fram" för män att behandla kvinnor efter behag - det har jag aldrig upplevt. Snarare tvärtom. Det är något jag konstaterar, när jag blickar tillbaka.

Däremot hade min fd granne från Libanon en helt annan attityd/inställning/värdegrund än mig, vad det gäller t ex kvinnor. Dock förklarade han nogsamt, med stöd av far & bröder, för mig att det var jag som hade fel - inte han. 

Allt som oftast så hävdas det, från vissa håll, att samhällets fiende nr:1 är: En vit, heterosexuell och medelålders man med svenskt ursprung.

Är det så? Själv tycker jag att Anette Masui har en hel del poänger:

"…hur kvinnor - genom att lovprisa vissa manliga beteenden och svartmåla andra - har lyft fram olika mansideal, förmånliga för våra egna intressen och behov, och fått männen att anpassa sig efter dessa.  

Idealen har skiftat beroende på tidpunkt, mode och samhällsklass, men handlar om sådant som att få män att känna ansvar för familjeförsörjningen i tider då kvinnor sett det som ett privilegium att slippa förvärvsarbeta. Och omvänt: att få männen att engagera sig mer i hem och familj när kvinnor velat ge sig ut på arbetsmarknaden."

Hela texten här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=5622172

[helga21]
2015-10-31 09:36
#48

# 25 För att få ut på en försäkring, exempelvis stöld så måste du polisanmäla. Att brottet sen inte utredes utan läggs ned är en annan sak. Det är de flesta anmälningar som polisen har enligt uppgift då vi var på utbildning hos polisen.

Annons:
[helga21]
2015-10-31 09:52
#49

Ett sätt att kolla om hårdare straff hjälper är att bege sig till dessa kulturer. I Arabemiraten så finns det när man mönstrar av ett fartyg en marknad på vägen till Dubai. När vi åker förbi där på kvällen så står alla sakerna kvar som de lämnade dem till morgonen efter då marknaden återupptas. Straffet för att stjäla är nämligen att du får handen avhuggen.

I Dubai, finns en guldmarknad med mängder av butiker som säljer enbart guldföremål. Det finns mer guld där an vad det finns i alla städer sammanlagt i Blekinge. Inte är det någon som kommer på idén att råna dem. Straffet är dödsstraff och överklaga kan du glömma.

[Bermudas]
2015-10-31 10:12
#50

#32 Patetisk PK- feminism som inte är värd ett ruttet öre! Feminister i Sverige (inte alla i rättvisans namn) vägrar fullkomligt erkänna en verklighet som ligger rakt framför snoken på dem! Istället för att tala om verkliga våldtäktsstrukturer och kulturella attityder och seder ( eftersom man anser den vara icke PK) så svänger man sig med ord och begrepp som "strukturellt förtryck" och "normer" svepande utan riktning. Jul lösare och mer pladdrigt substanslöst desto bättre verkar man tycka. Jag kan bara känna djupt förakt för den typen av feminism, den är feg, den är falsk, den är hycklande och förljugen. Mitt råd till dig LajvKrattan lär dig tänka själv! För jag misstänker att du är ung och har blivit mer eller mindre programmerad att tycka saker utan att fått chansen att sortera bland fakta och göra egna iakttagelser.

[Bermudas]
2015-10-31 10:23
#51

Våldtäkterna i Sverige har ökat lavinartat de senaste årtiondena. Gruppvåldtäkterna blir bara fler och fler. Den som sätter sig in i vad som händer kommer bli bedrövad och förskräckt, för det är ofta grovt och hemskt. Och här är invandrare kraftigt överrepresenterade så faktum är att den ökade invandringen medför att vi får fler och fler våldtäktsoffer som får sina liv förstörda. Det är ren fakta! Och om man inte kan ta i den problematiken så kan man i heller aldrig påverka den utvecklingen ett skit. Det enda vi kan göra i nuläget är att skola våra döttrar att vara mycket försiktiga och känna till vissa saker som PK media aldrig berättar.

72mm
2015-10-31 11:19
#52

#40 "Du misstar mig för en vänsterfeminist, det är jag inte." 

Då får jag be om ursäkt. Men faktum är att de har lagt beslag på begreppet fullständigt, så jag likställer numer feminism med rabiat, FI-driven likhetsfeminism. Är du av den äldre typen av särartsfeminister som egentligen bara vill ha jämställdhet mellan könen så respekterar jag det. 

"Men du har rätt i att jag har svårt för att ifrågasätta invandringen. Ja, det är på kort sikt både svårt och kostsamt att hjälpa många människor att bli en del av det svenska samhället men alternativet – att låta människor dö – är inte så mycket bättre." 

Jag tror du har lyckats sätta fingret exakt på problemet. Jag anser att det du här ger uttryck för är de missuppfattningar som är själva grunden för det missförhållande som idag råder i svensk politik. 

Du verkar nämligen utgå från; 

  • Flykting-invandring är inte kostsam för samhället på längre sikt
  • Vi hjälper invandrare att bli en del av det svenska samhället
  • Invandrare som kommer flyr för sina liv, alternativet till T/PUT är död.

Problemet är att inget av detta är sant.  

Enligt mig är detta medvetna lögner som noggrant odlats under en längre tid. Löfven upprepade "som flyr för sina liv" tre gånger sist jag såg honom (Agenda)  - det är ytterst medvetet.  Resultatet, om man okritiskt sväljer detta som sanning, är ett resonemang och politiskt ställningstagande liknande ditt. 

Skulle jag tro på att det förhöll sig på detta vis skulle även jag troligen komma till samma slutsatser som du.    

"Jag tror att det viktigaste vi kan göra är att skapa fred i Syrien så att människor kan återvända till sina hem och öppna upp hela Europa för de som vill börja om där."

Flyktingströmmen som nu sköljer över Europa beror inte på kriget i Syrien. Endaste 30% säger sig vara från Syrien. Sverige har i år tagit emot mer asylsökande från Afghanistan än under hela perioden då det faktiskt var ett krig där. De som lider mest i Syrien är kristna, äldre, kvinnor och barn. De som kommer är unga muslimska män.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LajvKrattan
2015-10-31 17:48
#53

#52 Så du menar att våra makthavare medvetet och systematiskt vilseleder befolkningen för att kunna få igenom en politik som går ut på att ta hit så många våldtagande, tvångsuniformerande, terroriserande islamistiska/muslimska män som möjligt? Med vilka motiv?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2015-10-31 17:59
#54

#50 Sverige är världsledande i feminism så det är klart att om människor kommer hit från andra, inte lika jämställda, länder så kommer de föra med sig mindre jämställda normer. Jag tycker emellertid inte att det är en ursäkt för att inte hjälpa människor. Normer kan läras om.

Feministteorin är fortfarande ung och begreppen är för tillfället ganska substanslösa, eller åtminstone så är forskningen på området otillräcklig. Den stämmer dock tillräckligt väl överens med mina erfarenheter för att jag ska tro på den. De könsnormer feminismen belyser har jag personligen upplevt och haft väldigt svårt för, de strukturer som objektifierar kvinnor ser jag dagligen och att rasism är inbyggt i samhället kan väl inte gå någon förbi? Låt mig exemplifiera så att du kanske kan hålla med?

Flickor uppfostras till att vara lugna, omhändertagande och ansvarstagande medan pojkar i större utsträckning ursäktas för dåliga beteenden med "pojkar är pojkar". Kan du hålla med?

I reklamer tenderar män att se aktiva, nonchalanta och dominanta ut. Kvinnor å andra sidan brukar skratta eller le och stå på ett sexuellt inbjudande sätt. Kan du hålla med?

CV:n med utländskt klingande namn sorteras systematiskt bort av arbetsgivare eller ges sämre chanser än med svenskt klingande namn. Kan du hålla med?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[helga21]
2015-10-31 18:17
#55

# 53 Det är verkligen att misstolka det som # 52 skriver. Ja de missleder folket.

Annons:
LajvKrattan
2015-10-31 18:22
#56

#55 På vilket sätt misstolkar jag det? 72mm har sagt att:

"Enligt mig är detta medvetna lögner som noggrant odlats under en längre tid."

"[Det pågår en] vansinnesimport av en halv miljon outbildade muslimska män per år från världens mest patriarkala och könsdiskriminerande kulturer där vi inte ställer några som helst krav på att de ska integrera sig med den svenska jämställda kulturen, utan ursäktar allt från barn-giftemål och balkongflygning till islamistisk tvångsuniformering medelst niqaber och burkor med idel lovsång till mångkulturens idyll."

För mig låter det exakt som att 72mm försöker säga att våra makthavare medvetet och systematiskt vilseleder befolkningen för att kunna få igenom en politik som går ut på att ta hit så många våldtagande, tvångsuniformerande, terroriserande islamistiska/muslimska män som möjligt. Var finns min misstolkning?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[helga21]
2015-10-31 18:27
#57

# 56 "Så du menar att våra makthavare medvetet och systematiskt vilseleder befolkningen för att kunna få igenom en politik som går ut på att ta hit så många våldtagande, tvångsuniformerande, terroriserande islamistiska/muslimska män som möjligt? " Skriver du

"[Det pågår en] vansinnesimport av en halv miljon outbildade muslimska män per år från världens mest patriarkala och könsdiskriminerande kulturer där vi inte ställer några som helst krav på att de ska integrera sig med den svenska jämställda kulturen, utan ursäktar allt från barn-giftemål och balkongflygning till islamistisk tvångsuniformering medelst niqaber och burkor med idel lovsång till mångkulturens idyll."  skriver 72 mm. Det är inte samma sak.

LajvKrattan
2015-10-31 18:28
#58

#57 Då missförstod jag väl. Jag ber om ursäkt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Bermudas]
2015-10-31 21:16
#59

#54"Sverige är världsledande i feminism så det är klart att om människor kommer hit från andra, inte lika jämställda, länder så kommer de föra med sig mindre jämställda normer. Jag tycker emellertid inte att det är en ursäkt för att inte hjälpa människor. Normer kan läras om." Så fint ja. Lätt och luftigt… Så det du benämner som "mindre jämställda normer" har alltså lett till att vi är världsledande på våldtäkt. I Oslo var samtliga överfallsvåldtäkter i en undersökning utförda av invandrare. Dom har, har jag för mig, infört kurser för nykomlingarna, kurser i att INTE våldta. Danskarna likaså. Visste du det? Har du sett något exempel på hur Sverige försökt lära dessa män att sluta våldta? Gör dom goda genusmedvetna svenska politiker feministerna något för att påverka dem? Vad jag kan se har man i sverige inte gjort annat än att sopa under mattan och istället fördömt och kletat rasism på dem som vågat peka på verkligheten. Men det värsta är sveket mot kvinnorna, mot flickorna som utsätts. Man har helt enkelt låtit denna epidemi breda ut sig hellre än att riskera vara "rasist". Politikerna har sålt ut våldtäktsoffrerna på altaret av sin egna "humanistiska" framtoning.

LajvKrattan
2015-10-31 22:28
#60

#59 Att vi är världsledande i feminism innebär också att innebörden av våldtäkt vidgas. I USA pratar de mest extrema att en blick kan utgöra en våldtäkt. Det har inte nått Sverige, och jag vill inte på något sätt bagatellisera den "nya sortens" våldtäkter men faktum kvarstår att en våldtäkt inte längre måste inbegripa fysiskt våld utan att t.ex. upplevt tvång kan räcka för en anmälan. Jag tycker att vidgningen av våldtäktsbegreppet är väldigt bra men det innebär också att mer feministiska länder kommer få fler våldtäktsanmälningar. Har du någon statistik som kan bevisa att vi har flest bekräftade våldtäkter eller kan du bara visa på anmälningar?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[VSK]
2015-10-31 22:30
#61

#60

Det finns en sökmotor som heter google. Prova den vettja.

72mm
2015-10-31 22:33
#62

#53 Nja, jag vet inte om jag vågar påstå att det är så systematiskt. Jag kan bara konstatera att vad som sägs inte stämmer överens med verkligheten. Skulle det inte vara medvetet så skulle jag behöva dumförklara 90% av de aktiva politikerna och 95% av MSM. 

Jag tror inte heller det finns något, hemligt gemensamt motiv. Jag tror bara det har varit bekvämt att argumentera från ett godhetsperspektiv. Det är någon typ av institutionaliserad populism, det har varit mycket enklare att hålla sig i åsiktskorridoren än att faktiskt våga ta i problemen.  Hade Reinfeldt & alliansen vunnit valet 2006 om de inte hade utmålat sig som ännu godare, ännu mer liberala i migrationsfrågorna än vänstern? Om de hade förespråkat en politik mer lik den SD vill föra? 

Sedan dess har man bara målat in sig mer och mer i ett hörn. Från båda sidor.

#54 "Normer kan läras om."

Absolut. Men är det det vi försöker göra? Vi kritiserar nästan aldrig främmande normer. Allt är bara fantastisk multikultur. Eventuell överrepresentation av invandrare för vissa typer av brott avfärdas som myter och rasism. BRÅ slutade föra statistik kopplad till etnicitet 2005.  Kommer man i närheten av kritik av islam stämplas man som islamofob om man inte kan åberopa någon typ av immunitet.  

Samtidigt så får vi hela tiden höra hur värdelös svensk kultur och värderingar är. Läser man vänster-debatörer, och tyvärr feministiska dito, får man lätt intrycket att etniskt svenska män bara är rasistiska islamofober som upprätthåller könsdiskriminerande sociala strukturer. 

Försöker vi "lära om normer" så har jag helt missat det programmet.   

#54 Vidare till dina intressanta och konstruktiva frågor;  

"Flickor uppfostras till att vara lugna, omhändertagande och ansvarstagande medan pojkar i större utsträckning ursäktas för dåliga beteenden med "pojkar är pojkar". Kan du hålla med?"

Det kan inte vara så att pojkars beteende förklaras med att de just är pojkar och att flickor väljer i större utsträckning än pojkar att vara "lugna, omhändertagande och ansvarstagande"? Om så vore fallet, ser du något fel eller problem med det?   

"I reklamer tenderar män att se aktiva, nonchalanta och dominanta ut. Kvinnor å andra sidan brukar skratta eller le och stå på ett sexuellt inbjudande sätt. Kan du hålla med?"

Absolut. Reklamare vet vad de sysslar med. Men hur människor framställs i reklam handlar inte om hur branschen vill stereotypa dem (män macho, kvinnor sexiga) utan hur kundgruppen vill se sig själva. Jag köper deodoranten för att jag vill vara lika aktiv och nonchalant som modellen i reklamen.   

"CV:n med utländskt klingande namn sorteras systematiskt bort av arbetsgivare eller ges sämre chanser än med svenskt klingande namn. Kan du hålla med?"

Säkert är det så. Invandrare har ofta ett lägre humankapital än infödda och är därför generellt sett mindre produktiva. Att diskriminera redan på namn är ett bra  sätt att effektivisera anställningsprocessen.  Jag tror inte det finns mycket man kan göra åt detta, mer än utbildning. 

Jag tror även att sättet som t.ex. DO verkar på starkt bidrar till sådan diskriminering.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Bermudas]
2015-10-31 23:24
#63

Det anmäls 1395 procent!! fler våldtäkter i dag än det gjorde 1975.

[Bermudas]
2015-10-31 23:25
#64

#62 "BRÅ slutade föra statistik kopplad till etnicitet 2005. " Syns inte finns inte.

[[eskils_]]
2015-10-31 23:36
#65

#59 Hittade en dansk artikel om anti-våldtäktskurserna i Norge och Danmark. Några citat (min översättning):

”Norge började redan 2011 hålla 5-timmarskurser på asylcentra för att förebygga överfallsvåldtäkter. Här får de bl a lära sig att en kyss inte är ett ja till sex.”

”Personer som söker asyl eller familjeåterförening i Danmark ska få en kurs i danska sexuella normer i samband med den danskundervisning som alla utlänningar får. Det anser en majoritet i Folketinget, skriver Metroxpress.”

”Har de kommit på något i Norge som fungerar, så ska vi kopiera det.”

”I verkligheten gör vi de asylsökande en björntjänst om vi inte undervisar om detta. De vill mycket gärna tala om och undervisas om det här ämnet och har många frågor.”

”Partierna önskar gör något åt att invandrare och deras ättlingar är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken. Således är 212 av de 615 som dömdes för våldtäkt från 2013 till 2014 invandrare eller deras ättlingar. Det motsvarar 34,5%.”

”I helgen anhölls tre asylsökande mellan 21 och 27 år från Eritrea för att ha våldtagit en 25-årig kvinna från Eritrea i Hjörring.”

Kurserna låter verkligen som en bra idé för Sverige!

Skönt med tidningar som berättar om verkligheten, det kanske också vore något för Sverige…

[helga21]
2015-10-31 23:40
#66

# 64 Det är också så att våldtäktsbegreppet har  vidgats. Sex med yngre än 15 år är numera våldtäkt eller om de är något sånär jämngamla sexuellt utnyttjande.

Men det är också att gruppvåldtäkterna har ökat och våldtäkterna med utländsk bakgrund har också ökat med antal invandrare.

[Bermudas]
2015-10-31 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

#66 ja och man anmäler antagligen mer…men ökningen överstiger det med råge ändå.

[Bermudas]
2015-10-31 23:49
#68

#65 ”I verkligheten gör vi de asylsökande en björntjänst om vi inte undervisar om detta. De vill mycket gärna tala om och undervisas om det här ämnet och har många frågor.” Verkar vettigt. Lite kan det säkert påverka. Edit tack för länk

[helga21]
2015-10-31 23:49
#69

# 67 Det har du helt rätt i!

Annons:
LajvKrattan
2015-11-01 00:08
#70

#62 Avseende mina frågor:

Ja, om folk frivilligt följer könsnormerna så är det absolut inte fel. Problemet är bara att könsnormerna följs i orimligt stor utsträckning. De biologiska skillnaderna mellan könen har mycket liten påverkan på vår psykologi och vårt beteende så att kvinnor instinktivt leker med dockor och män med bilar köper jag inte. Den enda slutsatsen man kan dra är att många, medvetet eller omedvetet, beter sig på det sätt som ses som normalt och inte på det sätt som de egentligen skulle vara lyckligast av. Och det tycker jag är synd.

Du har rätt i att vår efterfrågan påverkar reklamen men tror du inte också att reklamen påverkar oss? Jag tror att om män ser att det manliga idealet i reklam, film och spel är att vara dominant, muskulös och nonchalant så försöker män som tar del av det också vara dominanta, muskulösa och nonchalanta. Dito för kvinnor men då att de ska vara passiva och lockande för män. Jag tycker att det är synd.

Det ligger så klart en del i att sortera bort CV:n med utländskt klingande namn eftersom människor med utländskt klingande namn i större utsträckning än människor med svenskt klingande namn tillhör socialt och ekonomiskt utsatta grupper och därför i genomsnitt är mindre värdefulla som anställda. Det säger dock inget om individerna, det finns vissa människor med utländskt klingande namn som skulle passa ett givet jobb mycket bättre än andra människor med ett svenskt klingande namn och vice versa. Att inte ge dem en chans bidrar till att göra det svårare för dem att visa vad de kan på arbetsmarknaden och på så sätt förstärks de strukturer som håller tillbaka människor bara för att de verkar vara invandrare. Det är ett exempel på rasistiska strukturer och att de finns tycker jag är väldigt synd.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2015-11-01 00:10
#71

#67 Ordentlig källhänvisning, tack. De där siffrorna skulle kunna vara dragna ur en Keno-maskin såvitt jag vet.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2015-11-01 00:13
#72

Vad gäller mångkultur så tycker jag att mångkultur är väldigt bra eftersom utbyte av idéer, och också motsättningar mellan idéer, påskyndar utvecklingen av nya idéer och därmed samhällets utveckling. Däremot så tycker jag att alla människor bör dela vissa grundläggande värderingar om demokrati och människors rättigheter. Det går såklart inte att skapa en global lagstiftning om att alla ska vara demokratiska och kärleksfulla men alla länder bör göra sitt för att det ska ske. Att de värderingar om demokrati och människors rättigheter och lika värde lärs ut till alla medborgare är inte mer än rimligt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

LajvKrattan
2015-11-01 00:15
#73

#61 Man kan inte i en debatt lägga bevisbördan på sin meddebattör. Den som kommer med ett påstående är skyldig att underbygga det.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[helga21]
2015-11-01 00:23
#74

# 73 Det gör alla inblandade här jämt och ständigt. Jag brukar ställa frågor och få till svar att det kan du leta upp själv.

[VSK]
2015-11-01 00:34
#75

#70

Jag tror att om män ser att det manliga idealet i reklam, film och spel är att vara dominant, muskulös och nonchalant så försöker män som tar del av det också vara dominanta, muskulösa och nonchalanta

Sluta att tro så förbaskat mkt fel hela tiden. Är det inte bättre att du startar en poll om detta istället så kan du få svart på vitt. 

#73

Det finns ingen skyldighet alls. Om inte du är påläst nog så är det inte en annans fel. Det handlar om att du vill ha allt serverat på silverfat.

LajvKrattan
2015-11-01 00:43
#76

#75 Nej, det finns ingen formell skyldighet. Egentligen så har du ingen skyldighet att gå till jobbet heller. Däremot så måste man, i en seriös debatt, underbygga sin argumentation. Om ditt syfte inte är att dela med dig av din åsikt på ett övertygande sätt så förstår jag inte vad du gör här, men om du inte kommer med källor så har jag svårt att tro att du försöker dela med dig av din åsikt på ett övertygande sätt. Vad gör du här egentligen?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
[VSK]
2015-11-01 00:54
#77

#76

Ja det är brukligt att man kan bistå med länkar i en seriös debatt, det har du rätt i. Jag ska tänka på det sen när jag deltar i en seriös debatt.

Är man anställd på ett företag så har man en skyldighet att gå dit såvida det inte förekommer förhinder såsom sjukdom mm.

Det är väldigt märkliga resonemang du kommer med hela tiden.

LajvKrattan
2015-11-01 01:02
#78

#77 Okej, då vet jag att du inte är seriös i den här debatten.

Vad gäller vad man är skyldig till och inte så har man alltid en skyldighet till någon eller något. På jobbet så är du skyldig din arbetsgivare och dina Medarbetare att göra ditt jobb. Många skulle säga att man är skyldig sin partner kärlek och respekt. Och jag anser att man i en debatt är skyldig sina meddebattörer och eventuell publik att underbygga sina resonemang.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[VSK]
2015-11-01 01:14
#79

#78

Du kan börja med att svara på alla de frågor du fått innan du pratar om att vara seriös. Dina makabra påståenden i den här tråden, har du belägg för dessa? -har inte kunnat se några länkar som styrker dina påståenden. 

🙂

LajvKrattan
2015-11-01 01:34
#80

#79 Touché, touché. Jag ber om ursäkt. Här har du ett urval:

Ur ett examensarbete om hur barn upplever könsnormer:

(Pojkar om flickor): "[Pojkar vill inte] att flickor ska vara kaxiga, snobbiga eller uppkäftiga. Flickor ges ofta en passiv och underdånig beskrivning av pojkarna. (Sid 8)

(Flickor om pojkar): "Pojkarna anses av flickorna bara busiga och mer utåtagerande än vad flickorna uppfattar sig själva att vara." (Sid 8)

"[Undersökningen visar att barn uppfattar att] Manlighet är överordnad kvinnlighet" (Sid 21)

Ur "Hur flickor och pojkar lär sig könsnormer i hälsa - En diskursanalys av läromedel i idrott och hälsa"

"I mediarapporteringen i allmänhet, men även i hälsokampanjer har kvinnor framställts som mer problematiska, sjukare […] och i större behov av kontroll och övervakning." (Sid 7)

"I läroböcker inom psykiatrin framställs kvinnor som mer benägna att drabbas av depression därför att kvinnor är med känslosamma, passiva och osjälvständiga. Män framställs i stället som rationella, aktiva och självständiga." (Sid 7)

Vad gäller dina frågor om mitt kön och min härkomst så har jag redan besvarat det. Är det någon annan fråga jag har missat?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

72mm
2015-11-01 11:33
#81

#70 Jodå, reklam och stereotyper påverkar givetvis åt båda håll. Men feminister ser ofta detta som något negativt eftersom ni vägrar erkänna att de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor naturligt ger upphov till dessa skillnader. Vanliga människor (om du ursäktar) vill arbeta för en jämlikhet mellan könen samtidigt som de kan se och framförallt uppskatta skillnaderna. 

Det finns en intressant  paradox vad gäller yrkesval mellan möjligheterna och faktiskt utfall om man jämför länder som har sämre jämställdhet med Sverige. Det verkar som om kvinnor i högre grad väljer typiska manliga yrken  i länder där det generellt är sämre möjligheter för kvinnor. Det ses som ett sätt att komma ur fattigdom och göra (bättre) karriär. I jämlika Sverige behöver man inte välja yrke (löneskillnaderna är mindre) på samma vis vilket resulterar i en större yrkesmässig könssegregation. Kommer inte ihåg källan dessvärre, tror det var det Norska programmet "Hjernevask".   

#71 Jag misstänker att grafen kommer från Affes Statistikblogg, och han tar siffror från riktiga källor. Jag har inte kontrollerad själv, men bloggen skulle ha blivit fullständigt nergjord i media om han inte haft koll på siffrorna. Grafen visar nog korrekta siffror, vad som kan diskuteras är huruvida korrelationen är riktig. Jag tror det, men om du ska angripa det där bör du nog inrikta dig på det istället för att ifrågasätta siffrorna.

Exempel på uppenbart tossig korrelation

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2015-11-01 11:44
#82

#71 Diagrammet är från Affes statistikblogg och är en sammanställning från migartionsverket egna siffror. Våldtäktsstatistik och invandringstatsitik som i diagrammet lagts parallellt för att vi ska kunna se visuellt. Inga konstigheter. Dubbelchecka själv. Här: https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012829/2005_07_valdtakt_kartlaggning.pdf http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Oversikter-och-statistik-fran-tidigare-ar.html

[helga21]
2015-11-01 13:28
#83

Har ni ett denna länken då om befolkningsutvecklingen i Sverige?

http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0401/2014I60/BE0401_2014I60_SM_BE18SM1401.pdf

Annons:
LajvKrattan
2015-11-01 13:31
#84

#82 Tack! Jag vidhåller dock att ökningen främst beror på vidgning av våldtäktsbegreppet och också ett större stöd för våldtäktsoffer och därmed att fler vågar anmäla.

#81 Att feminister skulle vägra erkänna att de biologiska skillnaderna mellan könen ger upphov till betydande skillnader i psykologi, beteende och lämplighet för olika aktiviteter skulle bygga på att så var fallet. Jag hatar att citera Wikipedia men:

"[Variation between genders] may be both innate or learned and is often very difficult to distinguish. Modern research attempts to distinguish between such differences, and to analyze any ethical concerns raised. Since behaviour is a result of interactions between nature and nurture researchers are interested in investigating how biology and environment interact to produce such differences, although this is often not possible."

Alltså: Vi  vet inte och kommer kanske aldrig att veta vilka skillnader mellan könen som är biologiska och vilka som är inlärda och det är därmed upp till var och en att tro vad den vill. Jag tror att de flesta skillnaderna är inlärda.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[helga21]
2015-11-01 13:59
#85

# 80 Då har jag gått mot strömmen i hela mitt liv. Född 1954. Lekte med pojkar redan som barn. Spelade fotboll och lekte cowboy och indianer. Lekte inte med dockor. Hade pojkkläder dvs jeans istället för kjol t.o.m på skolavslutningen. Klättrade i träd. Fråga alltid om allting på lektionerna så en del lärare blev ganska less på mig medan andra uppmanade mig att ta reda på det själv till nästa gång vilket ledde mig till att bli en hejare på att söka kunskap i olika litteratur. Har kört MC i 20 år men numera har jag sålt den. Kan en del om bilar vilket mina grannfruar inte kan. De har mest en åsikt om vilken färg som bilen ska ha. 

Har aldrig varit rädd för att säga nej det vill jag inte oavsett vad det gäller. Min Mor påstod att jag var född med en invändning i munnen 😃Hon hade 3 barn som är äldre än jag så hon var van vid barn. Har varit politisk aktiv i större delen av mitt vuxna liv om än inte alltid partipolitiks aktiv och har aldrig varit medlem i något kvinnoförbund.

Har universitetsexamen vilket inte är så vanligt i min släkt. För att säga inte existerande. Går jag på ett möte är det för att jag är intresserad av frågorna. Om det är 100 personer där så är det kanske 99 som inte tycker som den som håller i mötet men som inte vågar säga  något. Den 100ade är jag som undrar hur länge jag ska klara av att hålla tyst. 😃Vilket inte lyckas särskilt länge.

LajvKrattan
2015-11-01 14:03
#86

#85 Grattis, ascoolt att du bryter normerna! Vissa av oss inser att normerna inte passar oss och väljer därför att bryta dem för att må bättre än om vi följde dem och det är toppen. Problemet är att de allra flesta inte gör det utan bara dras med i strömmen eller kanske inte vågar simma mot den trots att de skulle vilja. Det skulle kunna vara okej om det fanns någon bra poäng med könsnormerna men vad jag kan se så är de bara förtryckande och skadliga.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[helga21]
2015-11-01 14:07
#87

# 86 Jag  hade ingen aning om att jag bröt mot några normer och folk var för fina i kanten för att tala om det för mig 😂 Det var sån jag var helt enkelt och är fortfarande.

Zepp
2015-11-04 23:35
#88

Lavkrattan kanske har en poäng iallafall.. för brotslighten sjunker tydligen. fast inte misshandel och övergrepp mot kvinnor!

"Allt färre personer berättar att de har utsatts för våldsbrott. Det visar nya siffror från Brottsförebyggande rådet, Brå. Särskilt tydligt är minskningen bland unga män, enligt den nya rapporten."

"– Samtidigt som utsattheten minskat bland männen har den legat relativt oförändrad bland kvinnorna, säger Åsa Irlander Stridh i Brås pressmeddelande."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/valdsbrotten-minskar-visar-ny-rapport/

Fast det där med Patriarkat håller jag inte med om utan det handlar mer om att vissa främst män, anser att våld är en lösning på lite utav varje.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-11-04 23:41
#89

#88

Vilka städer och områden bor de intervjuade personerna? Hur många brottsoffer hotas till tystnad?

Zepp
2015-11-04 23:44
#90

Hotar man fler så sjunker ju anmälningarna.. och då har brottsligheten sjunkit per definition!😉

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2015-11-04 23:49
#91

#90

Vilka städer och områden bor de intervjuade frågar jag igen.

Zepp
2015-11-05 23:11
#92

"Undersökningen bygger på ett nationellt, slumpmässigt urval av befolkningen i åldern 16–79 år. Urvalet består årligen av 20 000 personer, och av dessa väljer mellan 61 och 78 procent att delta varje år. Svaren från de cirka 12 000 personer som medverkar i undersökningen ger stora möjligheter att mäta och analysera omfattningen och utvecklingen av den del av brottsligheten som drabbar allmänheten. För mer omfattande beskrivningar av undersökningens genomförande hänvisas till tidigare års NTU-rapporter och därtill hörande tekniska rapporter (exempelvis Brå 2015)."

http://www.bra.se/download/18.31d7fffa1504bbffea02b790/1446551750275/2015_Utsatthet_f%C3%B6r_brott_2014.pdf

Grejen är fortfarande att anmälning av brott och hur många som utsatts för brott mäter lite olika saker!

Ökar vi antalet poliser och ökar deras aktivitet så lär antalet anmälningar sannolikt öka.. fast brottsligheten lär gå ner!

Dvs de anmäler fler personer ju mer de griper.

Typexemplet är trafikbrott.. ju mer trafikpoliser ute i trafiken ju fler som blir anmälda för olika trafikbrott.. det är bra.. fast anmälningarna gick upp.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2015-11-05 23:17
#93

De allra flesta anmälningar till polisen rör försäkringsanmälningar. Det är nämligen så att man måste polisanmäla dessa brott för att få ut på försäkringen. Detta vet jag sedan tidigare och fick det bekräftat av polisen när jag var där på utbildning.

Zepp
2015-11-05 23:18
#94

Såå.. den ökade brottsanmälningen har mer med att folk är bättre försäkrade nu för tiden?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-11-05 23:22
#95

#92

Slumpmässigt utvalda går att göra i specifika områden eller hur? Tex idag skall vi göra ett slumpmässigt urval av människor i (nåt tryggt område). Så det säger tyvärr ingenting om hur verkligheten är. 

Att skräddarsy sina undersökningar är ju inget nytt. Det förekommer för jämnan. Så tyvärr Zepp, så betyder verkligheten mer än denna "slumpmässiga" undersökning. 

Det finns ett antal experter som har börjat ifrågasätta BRÅ, fast det känner du nog redan till.

Zepp
2015-11-05 23:32
#96

Du och jag behöver inte ens diskutera att det ser olika ut i olika delar av landet och i olika delar i en stad!

Våldet kan mycket väl öka på ett ställe och minska på ett annat.

Det går alldeles utmärkt att göra samma undersökning i Biskopsgården eller Rosengård.. och det är inte säkert att det då blir samma resultat.

Slutsats.. bo inte i de stadsdelarna, välj i stället Östermalm, Askim.. eller någon småort på landet.

Det kallas för bostadsegregering, Gentryfiering, Ghettoisering.

Arbetskraftsreserven får tränga ihop sig i vissa områden och det är oftast där som våldet eskalerar.. samtidigt som det kan minska på andra platser.. främst iomed att man trängt ihop de på samhällets botten i samma områden.

Så svaret på Lajvkrattans fråga är att man mår olika i olika delar av landet och inom olika delar av samma städer/tätorter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-11-06 00:14
#97

#96

Slutsats.. bo inte i de stadsdelarna, välj i stället Östermalm, Askim.. eller någon småort på landet.

Eller varför inte i dina "kvarter". Där verkar det vara rena himmelriket. I see nothing. I hear nothing. I know nothing. 

Du rekommenderar alltså de som inte tillhör "arbetskraftsreserven" att flytta ? 

Vill du förklara vad arbetskraftreserven är för något. Inte ens Google Chromes rättstavningsprogram känner igen detta uttryck.

Annons:
72mm
2015-11-06 11:12
#98

"Det kallas för bostadsegregering, Gentryfiering, Ghettoisering."

Det här är ju lösningen. Flyr man inte landet helt så är segregering enda sättet att överleva framtidens Sverige. Svenskar få se till att kunna flytta till vita områden, sätta sina barn i svenska skolor och köpa sina villor eller bostadsrätter tillräckligt långt från de förlorade områdena. Kanske kommer vissa kommuner visa sig kunna stå emot bättre än andra och på så vis bli ett godtagbart alternativ. 

När diverse samhällsservice fallerar får man se till att ha nog med pengar för att kunna köpa privata ersättningar. 

Svartjobb kommer att bli mer och mer  attraktivt för att slippa betala för destruktionen av landet. Det gamla Sverige koncentreras till områden som kommer att skilja sig markant från resterande delar av absurdistan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
2015-11-06 11:27
#99

# 94 Det sa jag inte. Utan det är ett faktum att försäkringsbolag vill ha en polisanmälan så var det 1981 när jag arbetade på just försäkringsbolag. Men som jag sagt det är inte lätt att förklara för såna som inte begriper.😃

72mm
2015-11-06 11:32
#100

#99 Sådana som inte vill begripa menar du? 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2015-11-06 17:16
#101

#97

Det går alldeles utmärkt att bosätta sig i mitt område numera.. här styckas av tomter å det vildaste!

Slutkostnaden för de fastigheterna beräknas bli från 5 mille och uppåt, beroende på vilka pretentioner man har på boende och standard.

De lär gå åt som smör i solsken.. iomed att räntorna är låga och bankerna är villiga att låna ut.

Dubbelgarage är standard.. åtminstone två bilar per hushåll.. iomed att det är på landet!

Arbetskraftsreserven är de som ännu inte lyckats få ett fast fäste på arbetsmarknaden.. av diverse skäl.

De områdena har bebotts av olika invandringsvågor, från norrland, finnland, jugoslavien.. wath ever.. när de blir etablerade köper de som regel bostad i något bättre område.

En del blir kvar.. och det är väl antar jag en del av bostadspolitiken.. dvs de som sköter sig etablerar sig i bättre områden?

Medans de som inte sköter sig får bli kvar.. så att de i de "bättre områdena" får lugn och ro.. mår bra och blir samhällsnyttiga skattebetalare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-11-06 17:39
#102

#101

Arbetskraftsreserven är de som ännu inte lyckats få ett fast fäste på arbetsmarknaden.. av diverse skäl.

Så du menar alltså på ren Svenska att de som har jobb skall flytta?

Eftersom du gillar att säga att folk inte har alla hästar i stallet eftersom de ej tycker som du, så måste jag fråga om du anser att du har alla hästar i stallet när man resonerar som du gör?

Ja jösses Emalia…..

[helga21]
2015-11-06 17:43
#103

# 101 Så du menar att min man som är från Norrland och jag som studerade tillhörde denna arbetskraftsreserv då vi bodde i Angered under mina studietid då min man ha de fast anställning på Alelyckas VA-verk och jag hade fast anställning här hemmaoch var tjänstledig.

Zepp
2015-11-06 17:48
#104

Näe de får såklart bli kvar om de vill!

Grejen är snarare att de reservaten är något som de flesta söker sig bort från när de väl blir etablerade!

Som regel ligger inte radhusen/villorna/bostadsrätterna med havsutsikt i "arbetskraftsreservens reservat"!

Köp dig en lya i hamnen.. bra utsikt, bra service, skolor, dagis.. what ever!

För att inte tala om nära till företag som betalar bra lön.. för de med rätt utbildning och ambition.🙂

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
2015-11-06 18:01
#105

# 104 Vi bor i Karlskrona och vill man betala för havsutsikt så kan man få det. Vi valde istället att bo lite upp i skogen med en by som närmsta granne. Det var mycket billigare. Men vi har mindre än 10 minuter till vårdcentral, köpcentrum och skola. Min man kunde bo precis var som helst då han arbetar till sjöss jag ville hem igen efter studietiden.

Påstår du att vi inte var etablerade. Min man var 30 och jag 26.

Numera finns det både radhus och villor runtomkring.

Zepp
2015-11-06 18:06
#106

Jag bor oxå i skogen.. bodde iallafall.. nu verkar staden flytta till mig.. och det lär kosta från fem mille och uppåt! 🤪

Oandrasidan kan det vara värt någon krona att få mig som granne?

Det finns fler fördelar.. gott om svamp, bär, myggor, myrmarker och granar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-11-06 18:08
#107

Zepp, hur mår du egentligen? Du uppträder väldigt förvirrat. Blir det värre så tycker jag du skall ringa 1177. I all välmening.

Zepp
2015-11-06 18:16
#108

Skogstokig i så fall.. fast det verkar bli ett slut på det oxå.. så det finns ett visst hopp.. eller?

F*n de fäller träd här nu så snart bor jag på ett kalhygge!😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2015-11-06 19:18
#109

"Vem faen bryr sig om bilstölder minskat."

Bilägare kanske?

Är du inte för att folk skall få ha sin egendom i fred?

Är du inte för att folk som jobbat och tjänat ihop till en bil eller något annat kapitalintesivt skall få behålla det som de jobbat ihop till?

Är du en sån som vill dela ut folks egendom till andra?

Eller menar du rent utav att det är rätt att bara ta för sig av andras egendom?

Nu brukar ju svensk lagstiftning av flera framhållas när det gäller vissa personer av viss härkomst och etnicitet.. så varför är det nu inte så himla viktigt för bilägare?

Det förefaller som att det inte bara är jag som är skogstokig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2015-11-06 19:27
#110

# 109 Alla om äger en bil bryr sig för det ökar premierna på alla andras bilar.

[VSK]
2015-11-06 19:49
#111

#109

Zepp… Lär dig hashtag så blir det lite enklare att veta vem du språkar med.

Sen ska du inte yppa dig om ökade kostnader. Du vill ha skatt på allting som går att beskatta.

Annons:
Zepp
2015-11-06 20:29
#112

Nu var det nog du som missade hastagen iomed att jag inte begriper vad du syftar på eller vad du får ditt påstående ifrån!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2015-11-06 23:07
#113

# 112 zepp  om du inte förstår vad någon menar så är det DITT problem. VSK hade skrivit # 109 dvs ditt inlägg.

[Carpinus]1
2017-11-18 11:02
#114

Hur Sverige mår? "Tja, sådär", skulle man väl kunna säga, åtminstone vad gäller tryggheten. BRÅ har publicerat 2017 års version av den nationella trygghetsundersökningen (NTU).

"Andelen som uppger att de utsatts för det som kallas brott mot enskild person ligger på den högsta nivån sedan mätningarna startade 2006. Det som ökat mest är utsattheten för bedrägerier, sexualbrott och trakasserier. Mellan 2012 och 2016 har utsattheten för bedrägerier ökat från 3,0 till 4,3 procent. Under samma period har utsattheten för sexualbrott ökat från 0,8 till 2,4 procent, och utsatta för trakasserier har ökat från 4,1 till 5,5 procent."---

https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/press/2017-11-15-fler-privatpersoner-utsatts-for-brott.html

Och den ökande brottsligheten sätter sina spår. Några nedslag i dagens samhälle:

"I södra Malmö och i Botkyrka uppger nästan hälften att de känner sig otrygga när de vistas ute i det egna bostadsområdet på kvällen. Det är betydligt fler än i andra delar av landet. I vissa förorter väljer många att inte ens gå ut på grund av otryggheten."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-forortsbor-radda-for-att-vistas-utomhus

"Det är för att uppfylla ett medborgarlöfte om ökad trygghet som polisen i Oskarshamn drar igång jogging- och promenadgrupper för allmänheten. – Vi anpassar tempot helt och hållet efter dem som kommer, säger Peter Karlsson, polisinspektör i Oskarshamn."---

"Däremot måste polisen vara utrustad för tjänst vilket innebär att de måste jogga med vapen, batong och handfängsel. Lite skumpigt, kunde de konstatera efter en provtur."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/jogging-med-polisen-for-okad-trygghet

Zepp
2017-11-18 15:29
#115

Äntligen så har ett problem som vi tidigare sopat under mattan kommit upp till ytan.. och numera ingår i brottsstatistiken!

Och det är på tiden att vi får veta hur sk folkkära programledare, andra mediapersoner samt folk i hög ställning/chefer uppför sig.. mot andra som är beroende av dessa!

Och jag vill.. tada, ha en etnisk undersökning om vilka dessa är!

Det behövs ioförsej inte iomed att statistiken redan finns.

Om jag får gissa så är det knappast den nyligen anlända manliga städaren som förgriper sig mot en kvinnlig chef?

Utan.. det är som regel väletablerade med hög social status män utav svensk härkomst?

Det gäller för övrigt som regel för andra sk kvinnofridsbrott.. det är en man av svensk härkomst.. rätt väletablerad, men som har problem med att hantera sin familjesituation.

Dvs de flesta sk kvinnofridsbrott begås fortfarande inom familjen, det som ökar iomed #Metoo är där manliga chefer tar sig friheter.

Och som lök på laxen.. iomed den ökande emancipationen.. så har oxå det första fallet av en kvinnlig sk folkkär programledare anklagats för både sexuella och andra trakasserier mot Medarbetare.

" Unga kvinnor är inte bara mer utsatta för trakasserier, de utsätts också oftare för sexualbrott. I NTU finns dock inte svaren på varför en brottstyp ökar, därför behövs analyser för att få bättre kunskap om orsakerna till ökningen, säger Åsa Strid, "

https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/press/2017-11-15-fler-privatpersoner-utsatts-for-brott.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2017-11-18 16:15
#116

#115

Håller med, är för jävligt. Hur många namn har du på dömda idioter?

Jag har alltid varit för hårda straff för grova brott och det sa jag för ett antal år sedan men jag hade ju fel enligt alla experter som sitter och trycker här på iFokus istället för att göra karriär som en högbetald åklagare. 

Jag tror du gissar lite fel i din spekulation där. Sa du nyss inte att information redan fanns om etniciteter? 

Här har du senaste undersökning på dömda brottslingar. Har du nån mer aktuell lista så upp med den för tusan.

https://pjjonasson.wordpress.com/2017/10/23/ny-undersokning-om-utlanningar-och-sexualbrott/

Zepp
2017-11-18 16:52
#117

Jaaa.. med statistik kan man bevisa lite ungefär vad man vill!

Och ju fler ickesvenska män som finns här i landet.. ju lägre andel får de då.

Sååå.. preixs som om de som utsätts för sexuella övergrepp bryr sig ett dugg om förövaren var född svensk eller ej?

Och då skall man ha klart för sig att de flesta sexuella övergrepp begås inom familjen.. eller av någon nära anhörig.

Och då kommer vi osökt in på etnisk, religiös och kulturell härkomst på de anklagade programledare, chefer inom teater och media, ledarskribenter.. som anklagas i #Metoo.. deras brott blev aldrig anmälda vad jag förstår?

Och vet du vad.. om vi hade haft helt stängda gränser så hade alla sexuallförbrytare varit svenska.

Och det räcker med att en enda person.. från ett enskildt land skall dömmas för att just den nationens procentsats skall närma sig hundra % sexualförbrytare!

Det var väl för cirka 20-25 år sedan som en Norsk serievåldtäcksman härjade här i landet.. då steg antalet våldtäckter för utrikesfödda män katastrofalt.

Men annars så håller jag med dig.. och det har jag hävdat i flera år.. utvisa alla dömda sexualförbrytare till Somalia.. där kan de få gå i Al Shababs skola och lära sig hut och vett.. eventuellt ångra sina förbrytelser.. och jag ger ingen frisedel för sk svenskar.. lika för lika!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2017-11-18 17:21
#118

#117

Vad är ditt syfte med ditt inlägg #115?

Du skrev exakt så här: Och jag vill.. tada, ha en etnisk undersökning om vilka dessa är!

Du får en aktuell lista av mig i mitt inlägg efter enligt ditt önskemål, och då svarar du efter liten tankevurpa: Sååå.. preixs som om de som utsätts för sexuella övergrepp bryr sig ett dugg om förövaren var född svensk eller ej?

Har du inte lärt dig än att du inte ska försöka dig på polemik när du har lågt blodsocker?

Och vet du vad.. om vi hade haft helt stängda gränser så hade alla sexuallförbrytare varit svenska.

Har du kalkylerat fram det där alldeles själv? 

Alltså snälla………

Annons:
Zepp
2017-11-18 17:37
#119

Nämenaltså.. nu vill jag ha fram etnisk tillhörighet för de personer som anklagas i #Metoo.. för sexuella trakaserier och andra övergrepp.. vad är det du vill dölja?

Är det inte snaraer som så att dessa är sk folkära programledare, mediachefer, teaterchefer, skådespelare, ledarskribenter, ledande politiker.. i sina egna hemländer?

Eller vill du påskina att de är syriska flyktingar eller pojkar från Afghanistan/Marocco?

Om du då visar att Timell kommer från Afghanistan eller Marocco så blir jag så klart överaskad.. likaså alla politiker osv!

https://www.svt.se/nyheter/amne/Kampanjen_metoo

För övrigt så har man rätt nyligen valt en sexualförbrytare till President i USA!

"Inspelningen från 2005 där Donald Trump själv talar om att ta sig friheter med kvinnor och att man ’är en stjärna’ kan man greppa tag i deras könsorgan, är det mest framträdande exemplet.

Under valrörelsen trädde elva kvinnor fram och berättade om sexuella övergrepp och övertramp som Donald Trump ska ha gjort sig skyldig till."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8bb9E/donald-trump-till-angrepp-mot-al-frankenstein--far-mothugg

Sååå.. vad handlar det då om?

Jo främst män som tar sig friheter.. på främst kvinnors bekostnad.. och märk väl jag gör lixom ingen skillnad på etniskt ursprung, religiös tillhörighet eller kulturell bakgrund.. utvisa dem till Mogadishu.. gäller sk folkkära svenska programledare oxå.. så de får lära sig både hut och vett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-11-18 17:46
#120

Nu är det bara så att huvuddelen av de som nu håller på att trampa ner sig i klaveret hör till den goda eliten av vårt samhälle, de som med ord och  handlingar mer eller mindre bagatelliserat brott begångna av förövare av annan etnicitet. Att vissa av dem själva nu avslöjas förringar ju inte de brott som begåtts av sexförbrytare av annat ursprung, tvärtom så är detta något som ytterligare förenar dem och kanske förklarar elitens intresse av att blockera klarspråk och insyn kring sexövergreppen.

[VSK]
2017-11-18 17:53
#121

#119

Nämenaltså.. nu vill jag ha fram etnisk tillhörighet för de personer som anklagas i #Metoo.. för sexuella trakaserier och andra övergrepp.. vad är det du vill dölja?

Så du gör alltså skillnad på folk och folk? 

Om jag presenterar en länk till en undersökning som bygger på dömda brott, där alla etniciteter är med (mer eller mindre) så är det väl inget jag vill dölja utan framskina. Du bad om information och du fick information.

Gällande #Metoo så får du allt invänta domar innan du kan döma folk. Så har det varit förr i tiden, att man inte hänger ut folk som inte är dömda. Svårare än så är det faktiskt inte.

Om du då visar att Timell kommer från Afghanistan eller Marocco så blir jag så klart överaskad

Du Zepp, det tror jag Timell oxå skulle bli, tror du inte 😃

Med tanke på dina tankevurpor och stavfel, gå och lägg dig, du måste va full? 

🥳

Zepp
2017-11-18 17:55
#122

Ah.. de gaddar ihop sig.. sexualförbrytarna!

Och det är främst då Trumph och mediachefer, sk folkkära programledare, teaterchefer, skådespelare och vissa icke nämda ledande politiker som vi har fått en invandring till det här landet.. dvs kriget i mellanöstern är en hittepågrej av dem för att förminska sina egna övergrepp?

Du har väl inte gått och blivit radikalfeminist?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2017-11-18 18:01
#123

God natt Zepp

Zepp
2017-11-18 18:07
#124

God natt på dig själv.. och här får du något att lyssna på när du vaknar upp!

https://www.youtube.com/watch?v=av0c0iiX7cc

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2017-11-19 10:44
#125

Zepp, när du nyktrat till så skulle jag vilja veta varför du gör skillnad på folk och folk. Ena stunden säger du att brottsoffren knappast bryr sig om etnicitet (som du fick ta till efter det du fick ta del av fakta gällande domarna) och sen säger du att du är intresserad av brottsutövarnas etnicitet som #metoo handlar om. Menar du att brottsoffren i #metoo bryr sig om etniciteten på brottsutövarna? (nu är ju inte allt klassat som brott precis). 

Sen när det gäller sexuella trakasserier så är det ett väldigt brett område, oftast ganska harmlöst. Det kan räcka med "fel blick" så skriker folk om sexuella trakasserier. 

Liknande felaktiga blick kan tjocka eller extremt smala människor få utstå men de ska snällt vara tysta och acceptera detta. Hur och vart avgör man skillnaden för vad som är acceptabelt och inte acceptabelt gällande blickar, och varför finns det inte en #metoo för mobbingoffer?

Hade #metoo varit riktat mot alla brottsutövare oavsett etnicitet samt om man hade följt svensk lagstiftning så hade detta varit en bra grej, men nu hånar man alla våldtäktsoffer som är etniskt svensk och brottsutövarna inte är etniskt svensk. 

Du säger att du vill utvisa alla brottslingar ur det här landet, men du råkar bara skriva om vita brottsutövare. Har du dålig teckning på ditt 4G emellanåt eller är det bara en slump att det blivit så? 

Sen varför du drar upp Trump i tid och otid förstår jag inte (jo jag vet varför). Vi har ett betydligt större problem i Sverige i form av Stefan Löfven så lägg din energi där istället för i ett land på andra sidan jordklotet.

Sånt här skriver du gärna om 

http://www.st.nu/vasternorrland/sundsvall/kvinna-anmaler-man-for-ofredande-for-att-han-sagt-hej-till-henne 

Men inte sånt här, varför?

https://www.expressen.se/nyheter/man-haktas-for-misstankt-valdtaktsforsok-mot-9-aring/

Du tog tidigare upp Martin Timell. Han har aldrig erkänt att han våldtagit nån och han är inte dömd för det. Soran Ismail är anklagad för både våldtäkt och sexuella trakasserier (enligt rykten skall tilläggas), och skulle det visa sig stämma så antar jag att du hänger ut han oxå?

Annons:
72mm
2017-11-19 18:12
#126

Finns TS kvar på PiF? Skulle vara intressant att veta om de två år som Sverige har genomlidit från ursprungs-postningen har inverkat på några av åsikterna.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Carmarino
2017-11-19 18:38
#127

#126 TS har inte varit aktiv på iFokus sedan i mars.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-11-19 19:48
#128

Ja, det är ju så det är. Det har hänt mycket de senaste åren, inte bara i samhället, utan också här på forumet. Medlemmar slutar, andra kommer. Diskussioner dör ut, nya uppstår och gamla ämnen tas upp igen av nya debattörer. Det finns många som slutat som man skulle vilja tacka för deras klarsyn, andra som man bara skulle vilja fråga ett och annat…

Zepp
2017-11-29 20:50
#129

#125

Så klart jag gör skillnad på folk och folk.. oxå rrämst då på hur de är som människor.. och hur de beter sig mot andra människor, gör inte du det?

Oså angående #Metoo.. kvinnor kommer numera fram och talar om hur det är/var främst att vara ung kvinna.. och alla jävla trakaserier/övergrepp de fått utstå.. som unga oerfarna kvinnor i början utav sina yrkeskarriärer!

Och de pekar främst ut etniska svenska äldre män som lyckats komma någon vart i sina karriärer.. dvs som är chefer!

Och om du tror att de tycker att det är skillnad om förövaren vore pingstpastor eller Muslim så har du nog missat det mesta!

Inte nog med det.. jag är före detta sk motorburen ungdom.. j*vligt få muslimer i de kretsarna för övrigt,, iallafall, vi fick hålla koll på de flickor/unga kvinnor som drogs till vår miljö, så att de inte utsattes för övergrepp.

Och det kunde oxå gälla någon manlig person inom vår miljö.. han fann sig som regel i bad standing,, dvs han fick hålla sig borta.. eller räkna med att få stryk!

Och nu kommer en historielektion.. för alla som sov i skolan!

Iallafall.. det var främst när arbetarna började organisera sig som de fick något som helst att säga till om och lika rösträtt!

Till nackdel för de som var rika.. och hade rösträtt efter inkomst!

Såå.. vanligt folk fick inflytande på grund av organisering och överklassens rädsla för den Rysska utvecklingen!

Och du skall få något att lyssna på som på ett rätt bra sätt manifesterar den svenska ångesten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2017-11-30 09:46
#130

#129

Jo jag har förstått att du gör skillnad på människor och människor. Det har vi ju sett ofantligt många ggr. Men i ditt fall så handlar det mest om vilken hudfärg och kön de har när du rycker undan falluckan.

Gällande #Metoo så var nog grundtanken en god idé, men när man leker bödel, hänger ut folk utan att de är dömda och det enbart för vilken hudfärg och kön de har, samt blundar för allt hedersvåld som väldigt många invandrarkvinnor får stå ut, könsstympning, barngifte, samt det största problemet, våld och våldtäkter/gruppvåldtäkter mot vita barn, småflickor, kvinnor samt äldre damer, så är #Metoo ett stort jävla hån och inget annat än en täckmantel för att flytta fokus.

Om du hade hållit dig någorlunda nykter så hade du vetat om att jag är för hårda straff vid grova brott, och det har jag öppet talat om i flera år, långt före den här sk #Metoo, men då har det låtit att fängelsestraff inte är lönsamt. 

Tycker du att det är relevant om du var motorburen ungdom eller inte i den här tråden? Jag personligen kan bry mig mindre om ditt fd intresse. Jo jag har förstått att du fått en hel del stryk i din ungdoms dagar, Det är aldrig hälsosamt med för mkt slag mot huvudet. Man tappar lätt tråden och svamlar och yrar en hel del efter såna smällar.

Din sk historielektion samt din musikvideo väljer jag att inte kommentera. Detta för trivseln i tråden.

Jag väntar fortfarande på svar på mina frågor jag ställt till dig. Det vore klädsamt om du åtminstone gjorde ett försök att svara på de. Så himla svåra frågor är det verkligen inte. 

Om det visar sig att ryktena gällande Soran Ismail stämmer, att han sexuellt trakasserat människor samt våldtagit, hur tänker du ställa dig till det? Varför hänger du inte ut han, men Timell går bra. Båda är väl än så länge inte dömda för nåt brott så vitt jag vet. 

Vill du förklara för mig varför du gör skillnad på dessa två? Ta god tid på dit att tänka igenom innan du svarar, och försök svara i nyktert tillstånd är du snäll.

72mm
2017-11-30 13:04
#131

#130 "Gällande #Metoo så var nog grundtanken en god idé, men när man leker bödel, hänger ut folk utan att de är dömda och det enbart för vilken hudfärg och kön de har, samt blundar för allt hedersvåld som väldigt många invandrarkvinnor får stå ut, könsstympning, barngifte, samt det största problemet, våld och våldtäkter/gruppvåldtäkter mot vita barn, småflickor, kvinnor samt äldre damer, så är #Metoo ett stort jävla hån och inget annat än en täckmantel för att flytta fokus."

Exakt. #metoo är inget annat än ytterligare ett försök att flytta strålkastaren bort ifrån de verkliga problemen. Bröd och skådespel. Bidrag och politiskt korrekt media. Inget nytt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
2017-11-30 15:49
#132

#131

Ska det vara lika för alla så skall det vara lika för alla. Då skall man inte hålla på att särbehandla folk så som man gör just nu. Den enda vinnaren oavsett lag är hatet. Om inte vi alla som vill leva ett tryggt liv (med allt vad det innebär) går ihop mot all form av våld så kommer det här landet gå åt helvete och det rejält.

Annons:
72mm
2017-11-30 17:43
#133

#132 "Om inte vi alla som vill leva ett tryggt liv (med allt vad det innebär) går ihop mot all form av våld så kommer det här landet gå åt helvete och det rejält."

Du tycker inte att det redan har gått ordentligt åt helvete?  Det kanske till och med är just upphöjandet av just trygghet som något fullständigt heligt, ofta på bekostnad av personliga friheter, som gjort att vi nu är i den situationen som vi är i? Jag tror i alla fall det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
2017-11-30 17:54
#134

#133

Jo det har gått åt helvete för flera år sen. Tänker mig att vi inte är nere i botten än. Är väl ingen slump att de flesta, om inte alla politiska "höjdare" har hus utomlands.

Zepp
2017-11-30 19:41
#135

#130

Det gläder mig att du är  unik.. som står upp för allas lika värde och allas rätt att söka asyl här i vårt land oavsett var de kommer ifrån, vilken hudfärg, religion eller kultur de kommer ifrån!

Hur har du tänkt dig att finansiera detta?

Jag är däremot stenhård.. de som inte accepterar våra värderingar kan vi lika gärna utvisa.. till Somalia.. gäller oavsett hudfärg eller kön, eller om de är svenska medborgare!

Dvs jag gör skillnad på hur folk uppför sig mot sina medmäniskor, deras hiroch sociala förmåga.

Osså kommer vi då osökt in på #Metoo.. det verkar finnas vissa män som fortfarande tror att Patriarkala strukturer och lagstiftning fortfarande gäller.. jag vill utvisa även dessa till Somalia eller annat land.

Och jag noterar att du även vill ha fler av förtryckta kvinnor hit som flyktingar.. från sina #Metoo män i de länder där de kommer ifrån,, dvs du är altså för en ökad invandring?

Och det gläder mig framförallt att du är för en ökad invandring.. nu när vi har en sådan brist på arbetskraft.

Och jag är för den gamla socialdemokratiska arbetslinjen.. kamma dig, skaffa en yrekesutbildning så att du är anställningsbar, gå med i facket, sök sen anställning på ett företag med kollektivavtal.. se till att skaffa dig en egen ekonomi/försörjning.

De som inte klarar ens de grundläggande kraven.. får vi väl i värsta falla utvisa/dra in medborgarskapet för!

För om man bara uppfyller minimikraven.. och sen på det klarar att komma i tid till sitt skift så får man oxå en tjänstepension och om man inte är allt för slösaktig en slant på banken när man väl uppnått pensionsålder!

Såå.. apan som liknar dig finns där hur som helst.. skillnaden är hur apan mår!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2017-11-30 19:55
#136

#135

Har noterat att du skrivit till mig men jag har inte riktigt tid att svara dig just nu. Har viktigare saker för mig, men svar kommer tids nog. Ska bokmärka tråden.

Noterar även dina olika sätt att skriva på. Ibland är det smidigt med cut & paste. Inga stavfel ikväll så jag antar du är nykter 👍

[VSK]
2017-12-01 10:29
#137

#135

Stenhård, du? Jag tycker mest du verkar vara en toffel då du frenetiskt vägrar svara på mina frågor jag ställt dig. Svara på de, så skall jag svar på dina.

[Carpinus]1
2017-12-01 13:45
#138

#114 Tidigare har Polisen i Oskarshamn meddelat att man gärna hänger med motionärer på löpslingan om de känner sig otrygga. Detta uppmärksammades utomlands, vilket inte togs emot väl i svenska korrekthetslägret. Man skrev att "populistkretsar" övertolkade det hela, och fick Polisen i Oskarshamn att uttala sig om att det var "väldigt skevt".

Nu får man ytterligare att tillrättalägga, när Kungsbackapolisen också erbjuder sig att springa med oroliga motionärer.

"Under vinterhalvåret blir det mörkare på kvällarna och många väljer att undvika att ge sig ut i löpspåret. Det vill polisen i Kungsbacka råda bot på, och i helgen utökar områdespoliserna Stefan Olsson och Bernhard Sandberg trygghetsarbetet genom att låta boende i området följa med dem ut på en löptur. – Det är en mörk tid nu och det är många som inte vågar ge sig ut i motionsspåren av rädsla för att de ska råka ut för något, säger Stefan Olsson."---

https://www.expressen.se/gt/motionera-i-polissallskap-manga-som-ar-otrygga/

[Hayabusa]
2017-12-01 16:17
#139

#138 Usch, poliser har sannerligen inte till uppgift att sprida en dålig bild av landet Sverige. Skämmes!

OBS! Ironi

Annons:
[VSK]
2017-12-01 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

.

[Carpinus]1
2017-12-14 08:51
#141

"I joggingspåren i Oskarshamn har mamma Kristin Adler, 40 år, och sonen Elliot, 8 år, bestämt sig för att inte jogga själva längre. Numera får de sällskap av poliser. – Jag är rädd att bli överfallen, säger Kristin Adler. Fullmånen lyser starkt över Oskarshamn när SVT möter upp gruppen av joggare. Klockan är 17.55 och det är helt tyst i joggingspåren. Ett fyrtiotal Oskarshamnsbor har samlats för att ta en joggingtur i mörkret. Vid sin sida har gruppen tre poliser. – Det är en mycket bra satsning av polisen. Nu kan man jogga när man vill, säger Kristin Adler."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/darfor-joggar-kristin-40-med-polisen

SVT uppmärksammar de rädda joggarna, samtidigt som man ifrågasätter den uppmärksamhet den polisövervakade joggingen väckt utomlands. Nu får polisen återigen intyga att beväpningen ingår i utrustningen. Men "grejen" (för att låna ett favorituttryck från en välkänd PiF-debattör) är ju inte  polisernas beväpning utan joggarnas otrygghet, som gör att de söker sig till den polisunderstödda löpmöjligheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/joggande-poliser-spreds-utomlands-som-skrackexempel

72mm
2017-12-14 12:08
#142

"Nu kan man jogga när man vill, säger Kristin Adler."

Eh? Vad menar människan? "Numer vågar jag bara jogga när jag har poliseskort" ska det väl vara? Smaka på den meningen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]1
2018-01-18 15:29
#143

Jag tittar just nu på den fantastiska serien The Vietnam war på SVT Play och påminns om min egen ungdom, när ungdomen gick ut på gatorna och diskuterade politik och kände att de kunde påverka. (Att många radikala sedan hamnade i maktpositioner själva och har bidragit till det samhälle vi har idag blev tyvärr på många sätt en mindre lyckad följd…)

Men man blir bekymrad över den apati som råder bland många unga idag - de som borde kunna ha inflytande på sin egen framtid. Enligt en undersökning av SR/Novus är det illa ställt med framtidstron bland många unga. När tre av fyra inte tycker sig kunna påverka politiken, då borde larmklockor ringa! 

"Bara 25 procent av unga mellan 18-29 känner att de kan påverka svensk politik. Och bara 133 av 349 riksdagsledamöter svarar på mejl om hur man kan påverka politiken. I en undersökning som P3 Nyheter beställt från Novus, svarar 25 procent av unga mellan 18 och 29 år att de känner att de kan påverka svensk politik. 72 procent svarar att de känner att de inte alls kan påverka eller inte kan göra det i särskilt stor utsträckning."--- 

SR

Vad säger ni som är  30 minus - är ni verkligen körda när det gäller  att kunna påverka?

[Carpinus]1
2018-01-29 16:21
#144

Nationella trygghetsundersökningen (NTU) 2017 har kommit och kan laddas ner här.

"Nästan en tredjedel av befolkningen (29 procent) oroar sig i stor utsträckning över brottsligheten i samhället. Det är en ökning sedan förra året då 25 procent upplevde stor oro över brottsligheten. Efter en tidigare minskning har oron ökat från 2014 (då andelen oroliga var 19 procent) och framåt, och andelen är nu på samma nivå som uppmättes vid första mättillfället (2006).

– Kvinnor uppger i större utsträckning än män att de oroar sig över brottsligheten i samhället, men oron ökar för både kvinnor och män, säger Åsa Strid, biträdande enhetschef på Brå."---"

"Vid frågan om otrygghet i att gå ut sent på kvällen i det egna bostadsområdet, så uppger 30 procent av kvinnorna att de känner sig mycket eller ganska otrygga, eller så otrygga att de avstår från att gå ut på kvällen. Bland männen uppger 9 procent detsamma."---

Ur pressmeddelande från BRÅ 180116

Finns det skäl till oro då? Ja, jämför man med brottsutvecklingen så ökar den, liksom oron:

#114 "Utsattheten för bedrägerier, sexualbrott och trakasserier har ökat. Unga kvinnor utsätts oftare för trakasserier och sexualbrott medan medelålders män är mer utsatta för bedrägerier. Det visar en delrapport av Nationella trygghetsundersökningen (NTU), som Brottsförebyggande rådet (Brå) publicerar i dag."---

Ur pressmeddelande från BRÅ 171115

_Se även tråden https://politik.ifokus.se/discussions/5a5679b7ce12c42db10000fa-2017-farre-valdsbrott-lostes-dodligt-vald-okade?discussions-1_

[Carpinus]1
2018-03-01 21:59
#145

#138 ff Eskortdags igen?

"Vid halv sju-tiden på torsdagskvällen fick polisen in uppgifter om att en tjej blivit påhoppad i motionsspåret kring Rudsjön i Bomhus. De rubricerar händelsen som våldtäktsförsök och kvinnan har förts till sjukhus med lindriga skador. Ett brott är anmält, men ingen är ännu gripen. Kvinnan som överfölls är född 1996 och är alltså i dryga 20-årsåldern. Den misstänka gärningsmannen ska efteråt ha lämnat platsen."---

http://www.gd.se/gavleborg/gavle/tjej-pahoppad-i-motionsspar-i-bomhus-polisen-pa-jakt-med-hund-efter-misstankt-valdtaktsman-1

Patrikperssonoslo
2018-03-02 06:46
#146

Hej

Ni har lite olika synpunkter om Sverige.

Själv bor jag och arbetar numera i Norge. Hade Sverige sett annorlunda ut så hade jag aldrig varit i Norge utan då bott och arbetat i Sverige.

Arbetslösheten är 7% (och då är väl den uträkningen efter sysselsättningsprogram). 

Men Norge och Sverige tycks lida av samma problem tycker jag! Problemet tycks vara att våra samhällen numera inte fungerar.  Människorna tycks vara avtrubbade i Norge och Sverige på något sätt. 

Jag har läst en del på universiteten i Sverige och det tycks som att det gammla samhället håller på att upplösas. Arbetarna håller på att gå under! Det kan bli ett nytt samhälle som innan revolutionerna tänker jag. För det tycks som att starka krafter vill förändra världen. 

På sätt och vis inte alltid helt fel! För det samhället vi lever i nu i Norge och Sverige är gammalt.

Exempel: Jag har studerat en hel del vid universiteten och har en hel del vitsord från arbetsgivare. Jag har en IQ på 139 enligt MENSA och har aldrig varit i fängelse för brott! Trotts detta så har jag en chef på jobbet som inte är mer än en bokhandlare i Norge och jag skulle aldrig kunna få dennes jobb på grund av regler.

Så mycket av våra regler i Norge och Sverige baserar sig på att en arbetare inte ska behöva kunna så mycket och då få vara chef.

Som ni kanske förstår, samhället bli lite korkat med som det är nu!

Däremot när människor ska skapa ett nytt system så brukar människor vara dåliga på att skapa nya system så det nya behöver inte vara bättre än det gamla.

Men som det är så har Kina och Japan besegrat våra samhällen och därför behöver vi nytt i samhället! Om det blir bättre vet jag inte.

Annons:
fatcat
2018-03-02 08:06
#147

Finns självklart många problem och fördelar med vårt land. Ska man jämföra med andra länder i världen så är vi nästan bäst på jämställdhet, vård och skola. Fast mycket har hänt på senare år som satt infrastruktur i utsatt läge. Polis, skola m.m måste anpassas efter den stora folkökning som kommit med invandringen men problemet är att staten inte verkar skjuta till extra resurser som krävs. Vi ska ta emot tusentals människor varje år men inte anpassa samhället till befolkningsökningen. Bostäder byggs inte i den utsträckning som behövs och förskolor är oftast fullproppade idag med barn som ska växa upp i en väldigt osäker framtid. Tvärtom så verkar kommuner ”effektivisera” genom att lägga ner skolor på landsbygden och satsningen på infrastruktur är minimal för ett land som har så generös invandring. Bara jag som tycker det är märkligt?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

72mm
2018-03-09 17:51
#148

#146 "Exempel: Jag har studerat en hel del vid universiteten och har en hel del vitsord från arbetsgivare. Jag har en IQ på 139 enligt MENSA och har aldrig varit i fängelse för brott! Trotts detta så har jag en chef på jobbet som inte är mer än en bokhandlare i Norge och jag skulle aldrig kunna få dennes jobb på grund av regler."

"Som ni kanske förstår, samhället bli lite korkat med som det är nu!"

Nej, jag förstår faktiskt inte. Menar du att det i Norge finns regler som gör att du inte kan lära dig det som behövs för att driva en bokhandel? Har norrbaggarna infört någon typ av diskriminering mot intelligenta, ostraffade svenskar med bokhandlar-ambitioner? Skulle detta sedan vara indikativt på ett stort samhällsproblem? 

Jag för min del skulle tro att produktiviteten hos personer som befinner sig lika långt nedanför IQ-snittet som du är ovanför är ett mycket intressantare fokus.  

#147 "Vi ska ta emot tusentals människor varje år men inte anpassa samhället till befolkningsökningen. Bostäder byggs inte i den utsträckning som behövs och förskolor är oftast fullproppade idag med barn som ska växa upp i en väldigt osäker framtid. Tvärtom så verkar kommuner ”effektivisera” genom att lägga ner skolor på landsbygden och satsningen på infrastruktur är minimal för ett land som har så generös invandring."

Socialistiska system är mycket ineffektivare än marknadsekonomier. Om resursprioritering gjordes på ett kapitalistiskt vis skulle det inte se ut på det viset. Svenskar har i decennier röstat på partier som prioriterat invandring över svenska behov, vi kan knappast vara förvånade över resultatet?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Patrikperssonoslo
2018-03-10 18:45
#149

Hej 72mm

Det skulle vara kul att var 72 millimeter lång. Världen skulle se helt annorlunda ut 🙂

Men det jag menar är att samhället har många regler som är gamla.

När min släkting år 1790 var den förste i min släkt att få en tjänst som arbetsledare så baserade det sig på att vanliga människor skulle kunna få tjänstemannajobb. Dessa regler finns ibland kvar idag.

Men på mitt jobb i Norge så bryr man sig inte om utbildning eller IQ! Främst är det unga tjejer som får chefsjobbet eftersom dem är unga och tjejer. Detta eftersom mannen som är den högsta chefen är en vanlig man. 

Regeln i detta fall i Norge är en föråldrad regel där men kan tänkas utföra ekonomiska brott i och med att man byter jobb. Däremot så kan chefen ändå alltid utföra ekonomiska brott. Alltså brottet kan ändå utföras. Vilket medför att regeln endast behåller chefen som chef!

Så denna chef fick jobbet som underordnad chef och arbetade sig uppåt och därefter befästa han sin possition i företaget genom regeln. 

Men så ser det ut på många jobb också i Sverige.

Regelerna och personalen medför så att företagen inte blir så produktiva i Norden gentemot nystartade företag i Kina och Japan.

Jag kan förklara mer utförligt ifall det lät krångligt. 

Förstod du då hur jag menade?

72mm
2018-03-12 18:53
#150

Det kanske är bättre att du helt sonika länkar till "regeln" som du pratar om. Sedan förstår jag inte vad kön har med denna regel att göra. Menar du att du inte kan få jobbet som föreståndare/butikschef (antar jag att det är vi pratar om) eftersom man i Norge diskriminerar män? Om så är fallet så är det väl snarare en ganska ny företeelse, inga gamla regler?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Patrikperssonoslo
2018-03-12 19:05
#151

Jag kan tråkigt nog inte länka till regeln. 

Jag skrev på ett kontrakt från början att jag inte fick framföra företaget på ett negativt sätt utåt. Företaget har stor publicitet i Norge och har flera regeringsmedlemmar på sin sida. 

Vi får för exempel besök från allt från miljardärer till kungar på vårt företag.

Jag får med andra ord inte skriva företagets namn. 

Men företaget har en regel som förmodligen kommer från en gammal statlig myndighet. Sådana regler som fanns innan min släkt fick ett förtroendeuppdrag som arbetsledare år 1790.

Däremot så är det egentligen bara den högsta chefen som påverkar detta.

Resten av personalen förstårinte  varför jag vill få börja med något annat inom företaget. Företaget ställer sig ofärstående till detta.

Men det är inte diskrimenering. 

För på det sättet så kan den högsta manliga chefen få många fruar 🙂

För tjejerna tycker att han är smart och kunnig! Men egentligen så är han rätt så ointresserad.

Vi gör jobbet och han har tjejerna!

Han har till och med en regel som menar att manliga arbetare inte får möta cheferna som är kvinnor på fritiden.

[Göstage]
2020-08-23 09:46
#152

#0 Ett skutt på fem år från trådens frågeställning.

"Dystra prognoser från 2010-talets sista nationella SOM-undersökning. Fler än någonsin ansåg att Sverige var på väg åt fel håll, oron tilltog och brottslighet klättrade på dagordningen. Samtidigt duggade rapporter om oåterkalleliga hot mot klimatet tätt. Hur påverkas vårt vardagsliv, vår hälsa och vår politik av dessa mörka moln?"---

Boken finns för gratisläsande i pdf-format här:

https://som.gu.se/publicerat/bocker/regntunga-skyar

[Hayabusa]
2020-08-23 10:38
#153

#152 Tråden visar hur diskursen ändrats på 5 år, eller som någon sa: "Vi såg det inte komma". 

Debattklimatet är annorlunda och dilemma som migrationsfrågan diskuteras mer öppet idag.

Annons:
[Göstage]
2020-08-23 10:48
#154

#153 Ja, samtidigt som det känns som om resignationen verkar ha infunnit sig (vilket inte enbart kan förklaras med  "pandemidepp").

GP:s ledarsida idag:

"Andelen som tycker att Sverige är på väg åt fel håll har aldrig varit högre - 61 procent 2019 mot 39 procent 2012. Sämre ekonomisk utveckling är en viktig faktor. Invandring/integration, lag och ordning och miljö/klimat rankas bland de viktigaste samhällsproblemen av medborgarna. Redan innan pandemin fanns alltså pessimismen i vårt land. Att den skulle ha minskat är svårt att tro."---

https://www.gp.se/ledare/som-rig-forskarantologi-i-moll-1.32811550

LBB
2020-08-23 11:29
#155

Jag skulle tro att de flesta stater inom EU togs på sängen då inbördeskriget i Syrien drog igång på allvar, med den flyktingvåg som följde.

Man hade ett regelverk, som var klubbat och godkänt av medlemsstaterna, ett regelverk inte anpassat för den då uppkomna situationen. Sedan var vissa stater mer benägna att strunta i ingångna avtal än andra.

Vilket resulterade i att vissa länder landade med fler flyktingar än andra.

Numera är regelverken, i de olika länderna nödtorftigt anpassade, men fortfarande finns länder som inte vill hålla sig till till ingångna avtal…alltså borde de ju inte få ngr bidrag heller.

[Hayabusa]
2020-08-23 11:37
#156

#154 Absolut är det så. En anledning, tror jag, är att idag har problematiken flutit upp till ytan och belyses på ett helt annat sätt - från höger till vänster. Gemene man/kvinna är mer varse om hur saker & ting ser ut i Sverige. Att man kallar en spade för en spade.

[Hayabusa]
2020-08-23 13:07
#157

För att knyta an till #0….

"De senaste tio åren har 1,3 miljoner uppehållstillstånd beviljats och gruppen utrikes födda utgör nu 20 procent av Sveriges befolkning.

Varje år blir antalet utrikes födda i Sverige fler, men gruppens arbetslöshet minskar inte. Hälften av alla dem som kom under perioden 1990-2016 är inte självförsörjande. Det är förödande för deras chanser till lyckad etablering att invandringen fortsätter vara på alldeles för höga nivåer."

Källa: Aftonbladet (men liknande/samma info finns på andra ställe)

Pyttelite
2020-08-23 14:33
#158

#157 Vet inte varifrån du fått siffrorna ifrån men inom gruppen godkända uppehållstillstånd finns inte bara flyktingar utan uppehållstillstånd pga arbete, studier osv. https://www.migrationsverket.se/download/18.2b2a286016dabb81a1854ef/1594819419165/Beviljade%20uppehållstillstånd%202009-2019.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-23 15:02
#159

#158 Som jag i #157 angett så är källan Aftonbladet. Att det (uppehållstillstånd) enbart skulle beröra flyktingar har jag inte påstått - det är migrationsfrågan som helhet som är det väsentliga (enligt min mening).

Pyttelite
2020-08-23 20:45
#160

#159 Då får du länka till aftonbladet så att källan redovisas. Uppehållstillstånd och migration till Sverige är inte ett entydigt begrepp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2020-08-24 05:56
#162

#161 Så färgade debattartiklar är mer sanna än verkliga siffror från migrationsverket?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 07:27
#163

#161 I artikeln från Aftonbladet står det följande:

"De senaste tio åren har 1,3 miljoner uppehållstillstånd beviljats…"

Den siffran stämmer tämligen väl överens med de siffror som tabellen från Migrationsverket (som du länkar till i #158) uppvisar. Den (tabellen) redovisar för övrigt inget om det (självförsörjning,  arbetslöshet m.m.) som tas upp i artikeln från t ex Kvartal.

Pyttelite
2020-08-24 07:39
#164

#163 Dels innebär det inte siffrorna ett permanent uppehålls tillstånd del så innefattar de även grupper som har arbete eller kommer att studera. Det blir en snedvriden debatt när man hela tiden ska klumpa ihop folk för att få fram negativa effekter. Det är bra med både rörlig arbetsmarknad och ett samarbete när det gäller utbildning. Det stora problemet är flyktingar som kommer hit för asyl utan utbildning eller tom analfabeter. Att någon med flyktingstatus och så lång startsträcka överhuvudtaget kan etablera sig är en prestation men det nämns sällan. Dessa personer behöver extra stöd för att inte hamna i ett bidragsträsk. Ja det är skrämmande med ökad brottslighet och kriminalitet och det ska motarbetas men majoriteten av invandrande vill väldigt mycket och satsar på ett liv i Sverige.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 07:59
#165

#164 Jag skulle verkligen önska att vi kunde få läsa en artikel som visade på det total motsatta än det som Kvartals artikel påvisar. Tro mig - det skulle jag verkligen. 

Jag har en släkting som har vissa "utmaningar" med att sköta sin ekonomi. Lösningen för personen i fråga är enkel, fast kanske inte genial: Räkningar som landar i brevlådan slängs direkt i soptunnan, utan att öppnas. Det som inte syns, det finns heller inte. Låter vi bara bli att prata om "utmaningen" så finns det inte - saken är löst. 

Det finns personer som ogillar att läsa artiklar som den från Kvartal. Nej, inte heller jag upplever det som en "rolig" läsning men ska samhällsproblem lösas - ja då måste de upp på bordet. Hur ska det annars gå till? 

Tillfälliga uppehållstillstånd? Måhända, men Ola Wong (Kvartal) ger en annan bild:

"De tillfälliga uppehållstillstånden är i praktiken permanenta för i stort sett alla sökande i nuläget. Det beror på att Migrationsverket bedömer att skyddsbehovet kvarstår. De som får förlängning efter förlängning hinner rota sig i landet. Migrationsverket har ingen statistik över hur många som eventuellt har avstått från att ansöka om förlängning."

https://kvartal.se/artiklar/sveriges-100-ar-av-invandring/

LBB
2020-08-24 09:18
#166

Siffror enligt SCB https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utrikes-fodda/

#164  Det enda riktiga beslutet att ta just nu, är att inte tillåta ngt inflöde överhuvudtaget. Med följande undantag:

1 Man har ordnad arbetsplats och ordnat boende, dvs man kan försörja sig själv och sin familj + att man kan visa upp bevis på de försäkringar som ska stå för kostnader vid ev. sjukdom. + ett godkänt arbetsgivarintyg från ett företag som varit verksamt flera år och kan visa upp en beskattningsbar omsättning så det täcker den anställdes kostnader, då man år borga för denne.

2 Studier vid universitet

3 Det antal individer som lämnar bidragssystemet till eget arbete och egen bostad ska utgöra grunden för det antal som ska tas emot som hjälpbehövande.

4 Bidrag och välfärdsåtgärder ska minskas kraftigt på individnivå, så att incitament skapas för en integration i samhället.

4 Inga permanenta uppehållstillstånd före 3 år av tillfälligt tillstånd, inga permanenta tillstånd till dem som dömts i brottmål.  Brottmål ska även riva upp permanenta tillstånd. Efter 7 år ska möjlighet till medborgarskap ges.

Som komplement, de som ska utvisas pga brott, men inte skriver på de nödvändiga dokumenten ska "slutförvaras" i läger till lägsta möjliga kostnad..under samma levnadsvillkor som i deras hemländer. Skriver man då på, så kan man ju åka hem och slippa lägret, valet står dem fritt.

[Hayabusa]
2020-08-24 09:23
#167

 Det som skrivs i artikeln (#157):

"…gruppen utrikes födda utgör nu 20 procent av Sveriges befolkning." stämmer alltså överens med uppgifterna från SCB.

Annons:
Pyttelite
2020-08-24 09:36
#168

#165 Din historia om din släkting är bara en anekdot och visar bara att det händer. Det finns mängder av positiva berättelser om invandrare som gjort rätt för sig. När det gäller uppehållstillstånd så är det fortfarande viktigt att inte klumpa ihop dom. Har du fått asyl är det ett läge till skillnad från arbete och studier och det verkar vara den typen av ärende som Ola Wong pratar om (asylärenden). Varför är det så lockande att klumpa ihop? De som fått asyl har fått det av en anledning och närståendeinvandring har Sverige själva bestämt om.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 09:52
#169

"Det finns mängder av positiva berättelser om invandrare som gjort rätt för sig." 

Det gör det, men ska de dilemma som migrationen fört med sig lösas så är det viktigt att hela bilden belyses. Det är inte att klumpa ihop.  Att plocka russinen ur kakan känns möjligen bra i hjärtat men hjälper föga i realiteten. 

Ola Wong:

"Men siffror från Migrationsverkets presstjänst visar att bara ett ett ytterst litet antal ansökningar om förlängning har fått avslag. Lagen trädde i kraft 2016 och sedan dess har bara 371 fått avslag medan 40 345 fick bifall."

Är det sant så ligger det sannerligen något i att tillfälliga blivit permanenta.

LBB
2020-08-24 09:57
#170

Principen måste väl ändå ändras till att de som inte följer myndighetsbeslut inte ska kunna obstruera sig till att få sin vilja igenom….Om inte så skulle jag gärna att den principen ginge att använda i skattemål…ge faan i att betala skatt, och efter ngr år avskrivs skatteskulden😎

Pyttelite
2020-08-24 10:00
#171

#169 Jo det är att klumpa ihop om man tar med alla kategorier och behandlar dom lika. Sen finns det en humanitär del när det gäller asylärenden. Tyvärr är vi i Sverige tämligen blåögda men det är en annan sak.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-08-24 10:06
#172

#171   Den humanitära delen möjliggörs av den ekonomiska. Eller som Tysken säger: -Ohne Moos nichts los..  det vill säga utan pengar kan vi inget göra.

Alltså måste vi hänsynslöst se till att skutan inte tar in mer vatten än vad vi kan pumpa ur den.

Då får vi ett överskott som vi kan visa humanitet med.

Blåögdhet, tja med väldigt starka rosafärgade glasögon då

[Hayabusa]
2020-08-24 10:17
#173

#171 "Klumpa ihop" eller inte - för att få en helhetsbild går det inte att skymma det som upplevs som olustigt, då måste precis allt upp på bordet.  Som sagt, migrationsfrågan är bred och innehåller många vinklar & vrår och dilemma som bör tas itu med. Den enkla vägen är att, som i min liknelse, slänga jobbiga räkningar men det hjälper föga. 

Vi vet t ex att arbetslösheten bland utrikes födda kvinnor är hög. Hur det dilemmat ska lösas är en bra fråga, men personligen har jag svårt att se att den går att tiga ihjäl. Men, visst - det vi inte vet har vi inte ont av.

Pyttelite
2020-08-24 10:23
#174

R#173 Så du vill inte få hit forskare eller experter från andra länder. Du vill att de ska jämföras med rena asylärenden?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Hayabusa]
2020-08-24 10:41
#175

#174 Migrationsfrågans dilemma har väldigt lite eller inget med: "… få hit forskare eller experter från andra länder." att göra. 

Din fråga kategoriserar jag som falsk jämförelse.

LBB
2020-08-24 11:17
#176

#174  Vi måste, av ekonomiska skäl ha vissa begränsningar, inte av etiska, humanitära eller rent av rasistiska skäl.

Rätten till asyl ska finnas kvar, absolut. Men det fönstret måste stängas så fort man uppnår det ekonomiska tak som faktiskt existerar.  Och till den rätten ska ovillkorligen tvånget existera att lämna landet om eller när man inte längre är välkommen.

Men brukar ju säga att gäster är som färsk fisk, de är välkomna när de kommer, men efter en tids gästfrihet så…..

Bor en individ i Sverige ska han/hon naturligtvis ha rätt att hämta hit make/maka och egna barn…om man har en egen bostad och ett eget arbete som kan försörja dem.

Men att som gäst trycka på värden ytterligare personer utan att värden har ngt att säga… nej så får det inte vara.

Forskare och experter har, när de kommer , med säkerhet både bostadsfrågan och inkomstfrågan avklarad..så det är väl knappast ett asylärende då. Så jämför inte äpplen med päron 😎

Pyttelite
2020-08-24 11:18
#177

#175 Tyvärr har det de eftersom uppehållstillstånden även gäller för arbetstillstånd och utbildning och inte bara asyl. Om du ska gästforska i Sverige så behöver du ett tillfälligt uppehållstillstånd så någon falsk jämförelse är det tyvärr inte. Läs på: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Arbeta-i-Sverige/Anstalld/Sarskilda-regler-for-vissa-yrken-och-lander/Forskare.html Därför är det viktigt att särskilja på kategorierna - någonting säger mig att det finns få arbetslösa för de kategorier som gäller för arbetstillstånd respektive studier om man inte är svensk för då kan man tydligen vara registrerad både som arbetslös och bedriva heltidsstudier.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 11:27
#178

#177 Migrationsfrågans dilemma kvarstår.

LBB
2020-08-24 16:22
#179

177 men den som söker uppehållstillstånd för att studera eller arbeta söker ju inte asyl. Så det handlar om helt andra vägar in och på helt andra grunder. Den ena gruppen kommer för att få resurser, den andra gruppen kommer för att skapa resurser, där ligger skillnaden. Och lyfter du fram studenter så skapar dessa resurser både åt sig själva och åt sina fakulteter,.

Pyttelite
2020-08-24 17:22
#180

#179 Ja, det är därför jag tycker att man ska särredovisa och inte klumpa ihop kategorierna. De som får uppehållstillstånd för studier ska redovisa antagningsbevis och att man har pengar för uppehälle och hemresa. Den som ansöker om arbetstillstånd gör det med arbetsgivare som garant och för närstående invandring måste du garantera både bostad och uppehälle för de som söker. Kvar blir asylfallen och de har inte varit en miljon på 10år.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 17:53
#181

"SCB räknar med att Sverige kommer att växa med cirka 110.000 invandrare per år under 2020-talet, främst genom anhöriginvandring, som följer av flyktinginvandringen"

Ola Wong & Tomas Johansson, Befolkningsstatistiker på SCB

Annons:
Pyttelite
2020-08-24 18:08
#182

#181 Men för anhöriginvandring måste du lämna garantier plus att det faktiskt kostar en peng för varje ansökan. En prognos är gissningar inte sanningar. Är det samma Tomas som säger det här? https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/lagsta-folkokningen-pa-15-ar-under-coronapandemin/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 18:17
#183

På tal om arbetskraftinvandring… skyddsbehövande byter spår till arbetskraftsinvandring: 

"Det finns nu en majoritet i riksdagen som vill stoppa det som kallas spårbyte, det vill säga att asylsökande som fått avslag ändå kan vara kvar i Sverige för att söka arbetstillstånd."

"Det var 2008 som alliansregeringen gjorde upp med Miljöpartiet om nya regler för arbetskraftsinvandring. Då infördes det som kallas spårbyte.  Personer som fått avslag på sin ansökan, men som jobbat under asyltiden, och har ett erbjudande om fortsatt arbete, kan i vissa fall på så sätt ändå stanna i Sverige och fortsätta arbeta.

De senaste fem åren har allt fler som fått nej på asylansökan försökt att byta spår. Förra året avgjordes drygt 2700 ärenden och samma år fick drygt 1300 personer arbetstillstånd på det här sättet."

https://sverigesradio.se/artikel/7348626

[Hayabusa]
2020-08-24 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

"Av de nära två miljoner utrikes födda som är folkbokförda i Sverige har över 1,1 miljoner fått svenskt medborgarskap.5 Om de tar hit sina föräldrar, fruar och barn hamnar dessa i kategorin ”anhöriga – ej flyktingar”."

Ola Wong

[Hayabusa]
2020-08-24 18:26
#185

"Man kan tycka att utvecklingen är bra eller dålig, men det går inte att ifrågasätta att den innebär en demografisk omvandling. En ökande livslängd och fler invandrare leder till en äldre befolkning och fler utrikes födda.6

Den nya svenska befolkningen kommer till stor del ha sitt ursprung i Asien och Afrika. Invandringspolitiken har också skapat en befolkningsökning som saknar motstycke i ett utvecklat land. SCB beräknade 2004 att Sveriges befolkning skulle passera 10 miljoner år 2027, men denna gräns uppnåddes som vi nu vet redan 2017."

Ola Wong

Pyttelite
2020-08-24 18:36
#186

#184 Ola Wong är en opinionsbildare och ingen sakkunnig. Om man inte vill tillåta närstående invandring så får man väl förbjuda det, med det kan dessa personer inte (närstående invandrare) lastas för. Varför piska upp en stämning som faktiskt uppenbarligen inte gäller längre?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 18:42
#187

"Men gjort är gjort. Sverige har nu en mix av klassiska konfliktfaktorer där landet är delat efter klass, ras, och religion. Mellan en sekulär svensk vit medel- och överklass och en underklass som till stora delar har kulturellt muslimsk bakgrund. Därtill finns en modern motsvarighet till ett rättslöst trasproletariat med papperslösa."

Ola Wong

Pyttelite
2020-08-24 18:45
#188

#187 Du menar att det inte fanns en uppdelning tidigare?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Hayabusa]
2020-08-24 18:48
#189

"Invandringen till Sverige uppgick under det första halvåret till 36 058 personer. "

SCB

Eureka, de dilemma som migrationen skapat är lösta. Eller…kanske ändå inte? 36.058 personer låter ju inte så mkt men…detta skedde under rådande situation med Corona? Var gränsen stängd? Uppenbarligen inte. Hur många testades för Covid-19? Fast, det spelar kanske ingen roll - jag är ju ingen epidemiolog.

Pyttelite
2020-08-24 18:54
#190

#189 Hur många bar asylsökande och hur många tillhörde de övriga grupperna. Avses permanent uppehållstillstånd?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2020-08-24 19:02
#191

Måste vara jobbigt när den största gruppen är svenskar. Hur många utvandrade under samma tidsperiod? Här har du siffror på asylsökande. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/manadsstatistik--riket/antal-asylsokande-per-manad/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 19:14
#192

"För att kunna skapa förutsättningar till en ny framgångsrik nationell berättelse behöver väljarna gå från stadiet av ilska och förnekelse till acceptans. Det innebär också en insikt att Sverige under överskådlig tid troligen kommer att ha en sämre fungerande demokrati, och en sämre fungerande trygghet och sammanhållning än tidigare, men att det går att lösa med rätt beslut."

"Ett uppenbart första svar är att lyssna på folkopinionen och få ner i synnerhet den icke-produktiva invandringen kraftigt och erbjuda återvandring för de som inte har lyckats ta sig in i samhället."

You guessed it…Ola Wong

[Hayabusa]
2020-08-24 19:22
#193

 Från #184

"…Om de tar hit sina föräldrar, fruar och barn hamnar dessa i kategorin ”anhöriga – ej flyktingar”."

Pyttelite
2020-08-24 19:28
#194

#193 Ja precis som Ola Wangs förfäder gjorde men dessa räknas också in i migrationsflödet. Över en miljon som du tidigare angivit. Vart vill du komma?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 19:30
#195

#194 "Vart vill du komma" - läs #192.

Annons:
Pyttelite
2020-08-24 19:49
#196

#195 Och det gällde inte för Ola Wongs förfäder när de tilläts invandra till Sverige?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 19:53
#197

#196 Vart vill du komma med den kommentaren?

Pyttelite
2020-08-24 20:13
#198

#197 Det är lustigt att en 2:a generations invandrare pratar om ett demokratiskt förfall i och med en invandring. Gäller detta även hans egen familjs historia eller tillhör de någon bättre typ av invandrare?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-24 20:55
#199

#198 En olustig kommentar, det är precis det bemötande som många invandrare som inte ställer sig bakom en identitetspolitik får. Det finns ett ord för det, men jag lämnar det…du får stå för vad du säger. Usch, säger jag. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag gillar Ola Wong, inte för hans etniska bakgrund utan för det han skriver om. Förvisso har, sannolikt, hans bakgrund gett honom insikter i ett land som Kina men det ser jag som en bonus. Kinas ökande betydelse i samtiden går knappast att bortse ifrån. Han belyser problem & dilemma som Sverige dras med och jag ser inget fel i det, tvärtom. Det finns även andra som pratar klartext, det är bra. Som sagt i #156:

"En anledning, tror jag, är att idag har problematiken flutit upp till ytan och belyses på ett helt annat sätt - från höger till vänster. Gemene man/kvinna är mer varse om hur saker & ting ser ut i Sverige. Att man kallar en spade för en spade. "

kamera0710
2020-08-25 05:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

Andra tankar om att ta sig in i och anpassa sig till det svenska samhället.

Pyttelite
2020-08-25 07:43
#201

#199 Problemet är när man diskuterar saker man inte orkar tar reda på fakta om utan bara generaliserar eller överdriver. Jag förstår att du gillar Ola Wong men han precis som många andra snedvrider fakta. Ja, invandringen är problematisk. Ja, vi har haft en folkvandring av kända och okända internationell orsaker. Ja, väldigt många aktörer har slagit mynt av situationen från flyktingsmugglare till ansvariga för asylboende. Ja, det finns problem med integration och boende. Ja, det finns våld och kriminalitet. Ja det finns handel av narkotika osv. Om man inte klumpar ihop allt utan tar reda på orsak och verkligen arbetar för förändringar i sak kommer vi få ett bättre samhälle till skillnad ifrån opinionsbildare som Ola Wong som lever på att uttala sig i kontroversiella frågor. Tur att han och hans hustru upplevt föroreningar på plats så att han kan driva klimatpolitik. Ola vill inte förändra något, Ola vill bara bli hörd och sedd.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-25 08:21
#202

#201 När du skriver kommentarer likt den du häver ur dig i #198, då upplever jag dig som enbart obehaglig och inte en person att ta på allvar.  Din attityd att "bara vi slutar läsa & lyssna på sådana som Ola Wong så kommer det att lösa sig, ska du se".  Den ger jag inte 5 öre för. 

"…tar reda på orsak och verkligen arbetar för förändringar i sak kommer vi få ett bättre samhälle…"

Vad säger man om det? "Jag såg det inte komma…"?

Annons:
Pyttelite
2020-08-25 09:18
#203

#202 Du får tycka vad du vill eller hur, men det får jag också. Ska jag portas nu likt andra diskussionerna på andra sajter? Så länge man inte presenterar hela sanningen t ex regler för invandring /uppehållstillstånd ser jag det som att Ola är en lycksökare. Det finns mycket som gått fel men också rätt i migrationsfrågor. Ola Wong är resultat av en tidigare god strategi. Kommentarer ” Jag såg det inte komma … ” kommer jag inte bemöta. Du vill bara kasta floskler och inte diskutera ett komplext problem.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-25 09:52
#204

#203 För min del, får du får ha vilka åsikter du vill. Huruvida du blir portad från sajter eller inte, det har jag inget med att göra. Om din kommentar var att lägga skuld på mig för att du blir portad - glöm det. Jag undanber mig den typen av anklagelser. 

På tal om: "…inte orkar tar reda på fakta om utan bara generaliserar eller överdriver."

Finns det något i denna artikel, vad det gäller fakta, som inte stämmer? Du är välkommen att presenterar det i så fall. 

https://kvartal.se/artiklar/sjalvforsorjning-viktigare-an-sysselsattning/

Från din sida har jag  inte sett så mkt fakta utan mest relativiserande svar typ :

"Så du vill inte få hit forskare eller experter från andra länder". Detta som svar på de dilemma som tas upp i Kvartal? Så, dilemmat med arbetslöshet och ej självförsörjande individer bemöts med "forskare & experter"?  Det är oerhört positivt med "forskare & experter" som från andra länder söker sig till Sverige, men ska det kopplas till frågan om bristande självförsörjning bland invandrande grupper? Nej, det är att relativisera bort problematiska frågeställningar.

Pyttelite
2020-08-25 10:35
#205

#204. Nej jag kommer inte att kommentera innehållet i artikeln. Kag har redan påpekat fel och brister i tidigare inlägg du gjort och de referenser i den mån det finns. När det gäller din andra kommentar handlar inlägget om en kommentar till den över miljon som fått uppehållstillstånd i Sverige under de senaste 10 åren. Dom du såg av min referens avser dessa siffror inte bara flyktingar utan arbetsinvandring/studier samt närstående invandring som alla har ett eget regelverk.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-25 10:47
#206

#205 Du har påpekat fel & briser utan underbyggd fakta. Sorry, det övertygar mig inte. Som tidigare sagt - Migrationsfrågans dilemma kvarstår. 

Citat från AB (#157):"De senaste tio åren har 1,3 miljoner uppehållstillstånd beviljats och gruppen utrikes födda utgör nu 20 procent av Sveriges befolkning"

Stämmer dessa siffror? Utgår vi från SCB & Migrationsverket så är svaret: Ja.

Denna artikel, är den trovärdig?

https://kvartal.se/artiklar/sjalvforsorjning-viktigare-an-sysselsattning/

Dessvärre verkar det inte bättre.

Pyttelite
2020-08-25 11:05
#207

Nu börjar det bli tjatigt. Jag läser iallafall dina länkar du refererar till. Om du ser i sammanställningen nedan så är summan för uppehållstillstånd avseende arbete/studier/EU som inte är kopplat till asylärenden betydligt högre varje år. När det gäller uppehållstillstånd för arbete och studier, besök samt anhöriginvandring så krävs det garantier. Asylärenden har inte varit 1 miljon på 10 år. Jag har också påpekat att det finns problem med en flyktinginvandring av analfabeter och även flyktinginvandring i stort men att siffrorna överstiger 1 miljon för den typen av invandring är direkt fel. Det finns också andra samhällsproblem där grundorsaken inte varit flyktingpolitik i sig utan grundar sig i andra beslut t ex svårighet med integration. Nu är det flyktingar tidigare var det tvättäkta svenskar som hade problem att integreras. https://www.migrationsverket.se/download/18.2b2a286016dabb81a1854ef/1594819419165/Beviljade%20uppehållstillstånd%202009-2019.pdf


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2020-08-25 11:17
#208

600 till 700 000 är väl asylärenden från de senaste 20 åren. Sedan har vi en stor grupp Svenskar som återvänder efter att en längre tid arbetat och varit skrivna i landet, Folk som kommer hit på tillfälliga tillstånd för arbete och studier.

Men det intressanta är ju andelen som söker asyl, speciellt de senaste 10 åren. En majoritet av dessa är inte (krasst uttryckt) kompatibla med det svenska samhället och kräver anpassningsåtgärder som drar ut 5, 10 år eller mer. Och som inte, om man gör en nykter ekonomisk beräkning, som inte bidrar utan blir en belastning för samhället. Så därför är det hela en ekonomisk fråga.

Pyttelite
2020-08-25 11:24
#209

#208 Ja det är en humanitär och ekonomisk fråga. Ger man asyl till människor med stort behov i fråga om vård och utbildning är det heller inte konstigt att startsträckan blir lång.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Hayabusa]
2020-08-25 11:24
#210

#207 "Asylärenden har inte varit 1 miljon på 10 år."

Har jag påstått det? Nej. Se även #159:

 "Att det (uppehållstillstånd) enbart skulle beröra flyktingar har jag inte påstått - det är migrationsfrågan som helhet som är det väsentliga (enligt min mening). "

Saxat från Kvartal:

"Samtidigt tog det i genomsnitt 12–13 år för hälften av utrikes födda att uppnå självförsörjning."

Jag har studerat Migrationsverkets Pdf,  inte bara nu utan även tidigare. Under kategorin "Gästforskare" som fått uppehållstillstånd under perioden 2010-2019 (dvs 10 år) uppges den totala siffran till: 10.810

Kanonbra. Men, svaret& lösningen på den bristande graden av självförsörjning bland invandrade kan knappast vara att "nästan 1% av uppehållstillstånden går till gästforskare". 

PS Klassisk relativisering: "Nu är det flyktingar tidigare var det tvättäkta svenskar som hade problem att integrera"

Pyttelite
2020-08-25 11:35
#211

#210 Tror att du behöver putsa på din analytiska förmåga bara 2019 var gästforskare plus doktorander över 10000 och då är det bara för ett år. Sen plussar vi på de som fått uppehållstillstånd för arbete vad hamnar vi då osv.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-25 11:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

 Under kategorin "Gästforskare" som fått uppehållstillstånd under perioden 2010-2019 (dvs 10 år) uppges den totala siffran till: 10.810

[Hayabusa]
2020-08-25 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

Kategorier: Gästforskare + Doktorander, år 2019. Jag får det till 1.216 + 923 = 2.139

Pyttelite
2020-08-25 12:05
#214

#213 Lägg till andelen gäststuderande oxå hela gruppen är minst 1000/år så har vi de som fått arbetstillstånd osv. 

Andelen asylsökande är nästan alltid om inte alltid färre per år än de andra grupperna sammantagna men visst du kan fokusera på doktorander det säger ju bara en sak om hur data ska misstolkas för att få fram ett budskap - vad det nu är.

Regler för gästforskning hittar du här (igen) Alltså skilt från doktorandtjänst:

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Arbeta-i-Sverige/Anstalld/Sarskilda-regler-for-vissa-yrken-och-lander/Forskare.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fritid
2020-08-25 12:21
#215

2015 och Lajvkrattan tycker det ser bra ut. Jag frågar Lajvkrattan idag 2020. Hur mår Sverige idag tycker du? Var det stora hotet från terrorister som skulle bränna ner flyktingförläggningar? Eller var det mest självförvållat samt fritöser? Hur ser det ut idag tycker du med skjutningar, förnedringsrån, sprängningar etc? Blir det bara bättre? Drottninggatan hann hända efter din optimism. Akilov ville fira årsdagen med tårta så han verkar vara i god form han med. Nå? Med facit i hand… Hur mår Sverige?

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

[Hayabusa]
2020-08-25 13:31
#216

#214 Du skriver: "…men visst du kan fokusera på doktorander det säger ju bara en sak om hur data ska misstolkas för att få fram ett budskap…"

Tillät mig att stryka under. Tja, då läser vi vad du skrev i #211:

 "…2019 var gästforskare plus doktorander över 10000…"

Då baserat på tabellen från Migrationsverket som du länkar till. Även här strök jag under. Ja, vad säger man om det? Se #212 & #213.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur många asylsökande som Sverige ska ta emot går att diskutera. Likaså om Sverige ska han en generös & expansiv invandringspolitik eller inte. Men dilemma som dessa är givetvis bekymmersamma:

 "År 2016 saknade drygt 600 000 utrikes födda självförsörjning."

Befolkningsgrupper invandrade från respektive land:

Afrika: 38% självförsörjande

Mellanöstern: 36% självförsörjande

Södra Europa & Balkan: 59% självförsörjande

Annons:
Pyttelite
2020-08-25 14:21
#217

#216 Ja det är ett problem och borde tagits med i beräkningen vid asylbeslutet. A Sverige behöver satsa både på boende och utbildning för de asylsökande man godkänner. Det är också annorlunda förutsättningar för en analfabet än en hyfsad utbildad med åtminstone grundskolekompetens även om det kan vara oöverstigligt även för dom att få jobb snabbt eller att vara självförsörjande. Det är då svårt att förstå hur svenska ungdomar som har allt serverat på guldfat inte ens kan klara grundskola. De asylsökande med dåliga förutsättningar men som lyckas borde vara föredömen men så får man heller inte säga. Debatten är vriden från flera håll.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2020-08-27 15:12
#218

Ja, hur mår Sverige egentligen?

Upp till toppen
Annons: