Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1869 ggr
[Carpinus]
11/2/15, 6:42 AM

Svenska storstäder och dödsskjutningskulturen

"Dödsskjutningar är dramatiskt mycket högre i svenska storstäder i jämförelse med hur det ser ut i våra grannhuvudstäder. Det visar siffror som SVT har tagit fram."---

"Den finska polisen har satsat stora resurser på att komma åt gängbrottsligheten. Och medan man nästintill raderat ut skottlossningar, har Stockholm fortsatta problem."---

SVT

Norsk polis avväpnar sig själva igen efter att terrorhoten gått in i ett lugnare skede,  och medan det skett 2 dödsskjutningar i Helsingfors de två senaste åren så har man haft 21 i Stockholm.

Hur kommer det sig att det kan vara så otroligt stor skillnad på dödsskjutningsstatistiken nordiska storstäder emellan, och hur har just Sverige försatt sig i den här situationen? Frågor värda att fundera över - någon som kan ge ett svar här och nu?

Annons:
Martin
11/2/15, 9:32 AM
#1

Jag vet inte hur vapentillgången i Finland och Norge ser ut, borde vara ungefär som i Sverige och därmed borde det inte vara det som skiljer (det finns otroligt mycket vapen på gatan i Sverige, i alla fall i de södra delarna där jag har koll).

Då är frågan hur det ser ut med vapenlagstiftningen i övriga länder. Hittar inget jättebra men det verkar vara ungefär samma strafflängder i maxstraffen. Oklart var praxis ligger. Praxis i Sverige ligger ju på 2-3 månader för en skarpladdad pistol. Jag tror det är många som är beredda att ta det straffet, men hade det legat på runt 1 år tror jag färre hade varit det.

Man bör nog också fundera på att kriminalisera innehav av magasin, ofta förflyttas vapnen delade för att undgå lagen.

Höjer man minimistraffet så möjliggör man också hemliga tvångsmedel på ett annat sätt och då kan man jobba med telefonavlyssningsärende precis som man gör med t.ex. narkotikabrott av lite större kaliber. Då kanske man kan komma åt de som handlar med vapen och minskar man tillgången minskar man troligen också skjutningarna.

Sist men inte minst så gäller det såklart att börja få fällande domar i skjutningarna. Att skjuta någon så att man döms för grov misshandel ger idag 1-2 års fängelse men det är sällan man kan fälla de som skjutit. Kan man öka lagföringen där så tror jag också att fler drar sig för att skjuta "för skojs eller skrämsels skull".

mvh Martin

[helga21]
11/2/15, 10:47 AM
#2

Förefaller som om jag och T.S har skrivit om samma ska fast med olika rubriker och olik ingångsvinklar. Fast det är inte poliser som skjuter folk i Sverige.

[Carpinus]
11/2/15, 10:54 AM
#3

#2 Nej, den uppfattningen hoppas jag verkligen ingen får som läser tråden!

Schnauzertik
11/2/15, 11:04 AM
#4

Den svenska polisen ägnar sin tid åt omorganisationer.

Dessutom

Trots rätt många fler poliser så har inte andelen i yttre tjänst ökat utan tvärtom.

Värd för Pensionärer

[helga21]
11/2/15, 11:11 AM
#5

# 5 Ja man har sparat genom att ge de civilanställda  sparken så polisen måste sköta deras arbete.

Martin
11/2/15, 1:39 PM
#6

#4-5 Där ligger mycket i det ni säger. Å andra sidan hade vi många skjutningar även innan omorganisationen började om vi nu inte skall gå tillbaka ännu längre och anse att den förra omorganisationen fortfarande pågick när man började den nya.

Sån tur är har man ju börjat anställa civilanställda igen, det verkar som man insett att man har gjort fel.

mvh Martin

Annons:
Cragan
11/2/15, 2:15 PM
#7

#1 finland har lite lättare reglemente runt vapen licenser  http://www.expressen.se/nyheter/sa-olika-ar-vapenlagarna-i-sverige-och-finland/
hur det är med norge vet jag dock inte  förutom för luft vapen helt fritt i finlande med dem oavsett kaliber norge har fritt med men lite osäker på hur det är med big bore luftvapen där hör både att dom är kontrollerade och helt fria. o här så har vi max 10J i anslags energi som skall mätas vid V4 eller med andra ord 4 meter från mynningen.

[helga21]
11/2/15, 3:47 PM
#8

Betvivlar att de skjuts gör det med vapen de har licens på.

[Bermudas]
11/2/15, 4:42 PM
#9

#8 hehe nej skulle inte tro det! I de kriminella kretsarna är det hur lätt som helst att få tag i vapen. Inte bryr dom sig om vapenlicens. .

[helga21]
11/2/15, 4:45 PM
#10

# 9 Nej det trodde jag inte heller. Har man fått en vapenlicens så vill det till att man skjuter sig - nej jag menar sköter sig 😂

[Bermudas]
11/2/15, 4:59 PM
#11

#10 ;-)

[Bermudas]
11/2/15, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Om man vill se skillnaderna visuellt

Cragan
11/2/15, 5:31 PM
#13

#9 i umgänget jag hade som tokig tonåring så hade jag med max 2 dagars varsel kunnat fixa ett automatvapen med ammuniton och extra magasin det för en ganska billig peng dessutom.  sjukt hur enkelt det är att få tag på vapen om man bara skippar att vara laglydig.
dom kontakter jag hade och som jag känner till status på är till större delen döda nu mera någon har blivit lag lydig o resten i fängelse eller gravt drog beroende  skönt att man lämnade den världen innan man gjorde något allt för dumt

Annons:
[Bermudas]
11/2/15, 5:40 PM
#14

#13 Oj! Ja jag har hört att detär så lätt. Det är riktigt riktigt läskigt! Tur att du kom ur det där i god tid. Jag känner också lite folk som varit i såna kretsar. Droger är alltid en del av det hela. Det som skrämmer mig att vi har alla dessa drog-ligor, dom blir bara fler och större. Håller vi på att få ett land med djungelns lag?

Cragan
11/2/15, 5:49 PM
#15

#14 jo skönt att vara ifrån den skiten om jag skall vara ärlig fast min drog var spriten så dom övriga kemikalier var inte nått jag syssla med iaf 🙂

[Bermudas]
11/2/15, 6:22 PM
#16

#15 tur för dig! :-)

Tjeja
11/2/15, 9:00 PM
#17

Jag flyttar snart till Finland tror jag! (måste bara lära mig finska först) 😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Martin
11/2/15, 10:05 PM
#18

Fast man tittar på lite fel lagstiftning när man tittar på den typen av vapenlagstiftning. Dels är den 8 år gammal (länken) och i vart fall den svenska lagen har skärpts lite sedan dess.

Det jag avsåg var hur man straffas om man döms för vapenbrott, inte hur lätt det var att få tillstånd att ha vapen. I Danmark är det t.ex. dubbelt straff om man kan påvisa att skjutningen är del i kriminell uppgörelse (om jag inte missminner mig, skall se om jag hittar länken).

mvh Martin

[helga21]
11/2/15, 10:22 PM
#19

# 18 Helt riktig där. Har man vapen illegalt så är lagstiftningen alldeles för mild i Sverige.

Martin
11/3/15, 11:08 AM
#20

#19 Nja, praxis är för mild. Och man borde höja lägstastraffen. Samt ändra brottet att inneha dynamit och handgranater.

Men maxstraffen är rätt bra tycker jag.

mvh Martin

Annons:
[helga21]
11/3/15, 12:28 PM
#21

# 20 Handgranater är krigsmaterial och ska inte få användas av andar än militär. Dynamit ska bara sprängare få ha.

Martin
11/3/15, 4:14 PM
#22

#20 Det kan man tycka, men så är det inte lagstiftat idag (ang handgranater). Och angående dynamit så är det olagligt om man inte har tillstånd (vilket "sprängare" har), däremot är det inte speciellt allvarlig brottslighet så det ger inga straff.

Det är alltså straffen jag var ute efter.

mvh Martin

[helga21]
11/3/15, 6:20 PM
#23

# 22 Jag vet detta dvs vad lagen säger. Det var ett konstaterande från min sida. När det gäller sprängmedel så hade vi en som åtminstone tidigare använde sprängmedel för att spränga grunder till hus som inte var sprängare. Han fick aldrig något straff utan betalt av dem som hyrde dennes tjänster 😂

[Carpinus]
11/11/15, 6:48 PM
#24

Tre skjutna i Köpenhamn i natt. Det är väl bara att räkna med att det kommer att bli fler skjutningar där nu - det brukar ju ofta bli följden…

Fillifjonkan60
11/11/15, 7:33 PM
#25

#24 Men det är bra att det dödliga våldet har minskat - ja just det, det var ju  i Sverige det var så 😉


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
12/12/15, 9:12 AM
#26

_"Martin Marmgren är polis i yttre tjänst i Järvaområdet i nordvästra Stockholm.
– Det cirkulerar mycket vapen i Stockholm och flera kriminella grupperingar har tillgång till tunga automatvapen. De flesta används vid grova rån och uppgörelser mellan gängen, för att markera ett våldskapital, säger Martin Marmgren."---

"En polis i yttre tjänst i Stockholm som vill vara anonym men som vi kan kalla för Johan är väldigt kritisk till hur utrustning och utbildningsfrågor fungerar i den nya polisorganisationen."---

"– Idag i vissa Stockholms förorter som exempelvis Rinkeby och Husby så finns det kriminella som är väldigt samhällsfientliga, som har attackerat polisen. Än så länge har de inte skadat någon men våldet blir allt grövre. Det skjuts mer med automatvapen och vi är i skottlinjen. Det är bara en tidsfråga innan någon dör, säger Johan."_

SVT

Carmarino
6/2/17, 12:43 PM
#27

Dödsskjutningar är tydligen så vanliga i storstäderna nu, att det inte anses vara en riksnyhet, som Expressen behöver skriva om, när en ung man skjuts till döds mitt i ett bostadsområde i "den lilla staden" Helsingborg. Istället är det den lokala upplagan Kvällsposten som får rapportera om det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
6/2/17, 12:51 PM
#28

"Ända sedan 1990 har trenden varit att det dödliga våldet minskat. Mellan 1990–94 var siffran i genomsnitt 107 fall per år. Sedan sjönk det kontinuerligt varje femårsperiod. 2010–2014 var ­antalet offer för dödligt våld i medeltal 83 per år.

Men de två senaste åren har nivån legat på tydligt över hundra.

Första ökningen på 25 år

Under 2015 mördades 112 personer enligt den officiella statistiken. Aftonbladets sammanställning indikerar att antalet visserligen minskade med sju fall under 2016, men antalet höll sig ändå över hundra.

Det pekar på att den nedåtgående trenden börjar brytas – och att morden ökar för första gången på 25 år.

Hur kan förändringen i så fall förklaras?

Mikael Rying har en hypotes om att ”spritgenerationen” har dött ut. ”Fyllemorden” som var majoriteten på 1970- och 80-talen har minskat på grund av ändrade alkoholvanor.

Nu har i stället gangsterskjutningarna ökat kraftigt de senaste två åren. De kan förklara uppgången."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/x2az8/trendbrottet-morden-i-sverige-okar

[Hayabusa]
6/2/17, 3:19 PM
#29

#27 Äh, det där var väl inget att skriva om…

Carmarino
6/2/17, 3:44 PM
#30

#29 Nä, det var ju bara ett mord mitt inne i bostadsområdet - några hundra meter från platsen där en annan kille blev mördad (troligen) för ett par veckor sedan.

Fast hade det hänt i Stockholm - då hade det varit översta nyheten på Expressen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
6/2/17, 3:54 PM
#31

#30 Helt seriöst - min yngsta dotter bor i Hbg och reagerade inte alls. Det var närmast som en "icke-nyhet". Tror att någon måste spränga "Knutan" till smulor eller sänka Betula med en torped för att folk ska höja på ögonbrynen.

[Hayabusa]
6/2/17, 3:59 PM
#32

"För Europa använder vi oss av statistikbyrån Statista. Deras lista gäller 2012, men brottsnivån för städerna torde ligga på ungefär samma nivå även åren därefter.

Farligast i Europa är Tirana i Albanien med 6,7 mord per hundratusen invånare, tätt följd av Tallin i Estland med 5,5. Även Riga ligger högt med 4,0, liksom Moskva med 3,8.

Paris hamnar på 1,8, London på 1,3, Köpenhamn på 1,1 och Berlin på 1,0 – samtliga dessa städer präglades alltså av mindre dödligt våld än Malmö."

Saxat från HD

[Hayabusa]
6/2/17, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

*

Carmarino
6/2/17, 4:09 PM
#34

#31 Finns Betula fortfarande? Trodde de sålde/skrotade henne för länge sedan. 😉

Jag bor också i Helsingborg. Hade vinden legat på rätt håll hade jag kanske kunnat höra skotten till och med. Det jag reagerade mest på var att det alltid skrivs så mycket när någon skjuts ihjäl i Stockholm, Göteborg och Malmö. På övriga orter blir det en notis i lokaltidningen på sin höjd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
lordgortor
6/2/17, 4:31 PM
#35

Så länge staten/politikerna är mer intresserade av att begränsa tillgången av vapen för jägarna så händer inte mycket. Allt bärande av icke vapen som man inte har licens på bör betraktas som grovt vapenbrott. Är det automatvapen bör brottet betecknas som synnerligen grovt och straffet bör bli därefter. För övrigt hoppas jag att det inte längre delas ut vapenlicenser för automatvapen. Jaktvapen är endast i några fall automatvapen men då endast halvautomater med begränsad kapacitet.

[Hayabusa]
6/2/17, 5:05 PM
#36

#34 Nä, men nog hade det  blivit rubriker OM det varit Betula :)

För övrigt instämmer jag, särskilt det där om Sthlm.

Carmarino
6/2/17, 5:18 PM
#37

#36 Jo, det hade det nog varit. Fast Betula finns tydligen i Kap Verde numera och är omdöpt till Tarrafal. 🙂(Betula I är dock troligen redan skrot.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/2/17, 5:39 PM
#39

#38 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

lordgortor
6/2/17, 8:49 PM
#40

#35 Angående 35. Det skall naturligtvis vara allt bärande av vapen.

[Carpinus]1
9/30/17, 10:17 PM
#41

Färska siffror från Stockholmsområdet:

"Polisen har listat alla skjutningar i Stockholm. Fram tills den 20 september i år har hela 93 skjutningar skett och 12 människor har avlidit. – Den senaste tiden har också antalet dödsfall relaterade till skjutningarna ökat. Det är en allvarlig utveckling, säger Jan Evensson, chef för regionpolischefens kansli."---

https://mitti.se/nyheter/stockholmspolisen-listar-skjutningar/?omrade=hela-stockholm

Annons:
[Hayabusa]
10/1/17, 11:07 AM
#42

#41 Tryggt & stabilt.

[Carpinus]1
10/3/17, 7:51 AM
#43

Det kraftigt ökande antalet dödsskjutningar måste hanteras och agera mot, säger den chef inom Stockholmspolisen som ansvarar för den polisiära satsningen på särskilt utsatta områden i regionen. Ett nytt förslag om hur man skall jobba för att förhindra fler skjutningar skall enligt honom tas upp i Stockholmspolisens ledningsgrupp redan denna vecka. Det låter synnerligen intressant - kan det verkligen finnas någon "quick fix" ? Ur Aftonbladet (observera att statistiken avser antalet begångna mord oavsett om det skjutits eller dödats med andra metoder): 

"I Stockholmsregionen har det sedan 1 januari till slutet av september i år skett 46 mord och ett 70-tal mord- eller dråpförsök. Brottsförebyggande rådets rapport om dödligt våld visar att det under förra året dödades 26 människor i region Stockholm under hela förra året.

Årets ökning bekymrar Gunnar Appelgren, chef för polisens satsning på särskilt utsatta områden i Stockholm, oroas över det kommer att ske fler mord och skjutningar.

– Vi har fortsatt många skjutningar på allmänna platser. Vi måste hantera det här, och vi måste göra något kraftfullt, säger Appelgren."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/v0174/46-mord-i-stockholm-hittills-i-ar-polisen-oroad

[Carpinus]1
10/27/17, 7:51 AM
#44

Lite mer aktuell statistik: 

"Tolv personer har i år avlidit till följd av skjutningar i Stockholms län fram till den 18 oktober. Bara den senaste månaden har tio skjutningar skett i regionen.

Månad för månad ökar antalet skjutningar. Fram till september rapporterades 93 konstaterade fall. Den 18 oktober ökade siffran till 101 stycken. Jan Evensson, som leder det riktade polisarbetet mot det grova våldet, menar att skjutningar med koppling till gängkriminalitet är svårutredda."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tio-skjutningar-pa-en-manad

[Carpinus]1
1/8/18, 9:22 PM
#45

"En man har skjutits till döds i Rinkeby i nordvästra Stockholm. Enligt uppgifter till SVT Nyheter var mannen 25-30-årsåldern och skottlossningen ska ha inträffat inne i en pizzeria."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-skottlossning

Nytt år, ny statistik.

[Carpinus]1
1/15/18, 6:00 AM
#46

Nya fall:

"En man i 35-årsåldern sköts i Rissne centrum i norra Stockholm natten till måndag. Mannen fördes till sjukhus men avled senare av sina skador, meddelar polisen på sin hemsida."---

"Även på Kullaberg i Malmö sköts en man, en 21-åring, till döds på söndagskvällen. Han var allvarligt skadad när polisen anlände till platsen och avled senare på sjukhus av sina skador. Mannen är hemmahörande i Malmö och känd av polisen sedan tidigare."---

Expressen

(Dessutom allvarliga knivskärningar i Lund och Mölndal.)

Se även
https://politik.ifokus.se/discussions/59ae45d98e0e7402b100000b-varfor-skjuts-det-mer-har-an-i-andra-lander?discussions-1

[Hayabusa]
1/15/18, 8:42 AM
#47

#46 Ska vara Kulladal, inte Kullaberg. (Expressen har ändrat).

[Carpinus]1
2/3/18, 6:22 AM
#48

Ny dödsskjutning i Malmö:

"En man i 30-årsåldern fördes till sjukhus efter en skottlossning på Hermodsdal i Malmö på fredagskvällen. Han avled senare av sina skador. Två män, 33 och 50 år gamla, är gripna, misstänkta för mord."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/en-person-skjuten-i-malmo-6

Ämnesrelaterad tråd.

Annons:
[Göstage]
5/26/21, 9:41 AM
#49

#0 Bara lite summering sex år efter trådstarten. Ett och annat har hänt - dödsskjutningarna eskalerar i landet och är inte längre förbehållet storstadsområdena. Då kunde vi ännu jämföra oss med grannländerna, men nu kan vi konstatera att i Europa är det endast Kroatien som har högre antal dödsskjutningar än Sverige enligt en färsk rapport, och Sverige är det enda landet i Europa där dödsskjutningar ökat sedan 2000.

Dessutom har övrigt dödligt våld ökat i Sverige (och där knivdåd lär ha en stor andel) och fört Sverige uppåt även på den negativa listan.

Sverige har flyttats från botten av rangordningen till att hamna högt upp på listan över de länder där dödligt våld med skjutvapen är vanligast i Europa.
  • Redigerat 5/26/21, 9:45 AM av [Göstage]
Pyttelite
5/26/21, 11:04 AM
#50

#49: Nu kan väl ingen tvivla längre?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tottenypan
5/26/21, 3:38 PM
#51

#0: Ett stort folkutbyte måste väl även alltid åtföljas av ett stort kulturutbyte?

[Jimmy.L]
9/23/21, 4:58 PM
#52

Polisen har gripit två män misstänkta för att ha skjutit utomhus vid Odenslunda i Upplands Väsby under natten till onsdag.

– Klockan 03.01 larmades polisen om skottlossning, när polis kom till platsen hittades tomhylsor, säger Ola Österling, Stockholmspolisens presstalesperson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/larm-om-skottlossning-i-upplands-vasby-tva-man-gripna

Polisen har gripit två män misstänkta för att ha skjutit utomhus vid Odenslunda i Upplands Väsby under natten till onsdag. – Klockan 03.01 larmades polisen om skottlossning, när polis kom till platsen hittades tomhylsor, säger Ola Österling, Stockholmspolisens presstalesperson.
Upp till toppen
Annons: