Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1990 ggr
[Jimmy.L]
11/4/15, 4:25 PM

Scandic får kritik efter SD hyrt hotellet

Att Sverigedemokraterna ska hålla sina landsdagar på Scandic Hotel Star Lund har lett till starka reaktioner på sociala medier.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/scandic-far-kritik-pa-sociala-medier-for-sds-landsdagar/?utm_source=facebook&utm_medium=page&utm_campaign=dn

Annons:
[helga21]
11/4/15, 4:28 PM
#1

En sådan tur att vi fick hyra Scandic här i Karlskrona till vår valvaka 😃

[Carpinus]
11/4/15, 4:28 PM
#2

#0 Och hur oväntat var det?

[Jimmy.L]
11/4/15, 4:32 PM
#3

#0 Nog inte så förvånad att människor gör så. Larvigt tycker jag.

rudyC
11/4/15, 4:36 PM
#4

nån annan som tycker att det här liknar en häxjakt?!?!

inte nog att vi ska jaga häxorna(SD) nu ska vi oxå jaga dom som är associerade men dom…. var fan ska det  sluta det är ju inte så att det är hitler och hans minioner vi jagar

Kyllan56
11/4/15, 4:50 PM
#5

Hur illa jag än tycker om SD, så är det ett parti i vår Riksdag. Så länge det är ett valt parti och tillåtet i vårt land, kan man inte förbjuda dem att ha en stämma någonstans. Så fungerar en demokrati. 

Istället får man arbeta demokratiskt för att partiet ska förlora mandat i Riksdagen. Att avslöja dem som de bluffar de är, som inte på något sätt värnar om svenska folket.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

kamera0710
11/4/15, 5:16 PM
#6

Vad jag än tycker om SD har även de mötesfrihet. Tror också att detta riskerar att gynna deras önskan att framstå som martyrer.

Annons:
Fillifjonkan60
11/4/15, 6:51 PM
#7

Jäkla trams anser jag!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Stallmima
11/4/15, 7:32 PM
#8

Men herre gud, inte ska SD stängas ute. Som sagt vi lever i en demokrati där röster får bli hörda. Om just SD blir uteslutna från allt då är faktiskt motparten rasister. Poängterat att jag absolut inte är sverigedemokrat men även de skall få sin röst hörd som alla andra

Zyperior
11/4/15, 7:42 PM
#9

#8 Förstår inte sambandet med att SD blir uteslutna och att motparten skulle vara rasister för det?
Annars tycker jag det du säger är vettigt.

Försöker bara vara lite objektiv angående rasist-stämplandet. Man är väl rasist om man behandlar någon annorlunda beroende på deras hudfärg/härkomst? Inte vilken politik man förespråkar eller kritiserar.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
11/18/15, 11:25 AM
#10

Verkar bli merarbete för Skånepolisen…

_"Nätverket Lundabor mot rasism vill stoppa Sverigedemokraternas landsdagar, som partiet ska hålla på Scandic Star Hotel den 27-29 november. Polisen arbetar med att bilda sig en uppfattning om demonstrationens storlek och karaktär."---

"Lundapolisen följer aktivt nätverkets förberedelser.
– Vi vet inte så mycket mer än att det finns personer som vill störa SD:s landsdagar. Vi försöker bilda oss en uppfattning om hur stort det blir och vilka resurser vi ska sätta in. Jag kan inte bli mer konkret än så eftersom vi inte har kommit längre i arbetet, säger Patrik Isacsson, polisområdeschef i Lund. Han tror att det kommer att krävas polisinsatser, men hur stora är för tidigt att säga. En komplikation är att nätverket inte har sökt demonstrationstillstånd.
– Det krånglar till det en hel del. Vi får leta information i tidningar och på Facebook."---

"De ansvariga bakom Stoppa SD:s partidagar uppmanar också alla anhöriga att ta kontakt med Scandic Star Hotel för att förmå ledningen att avboka partiets arrangemang."---

"I en kommentar skriver Linda Myrin, pressekreterare för Sverigedemokraterna:
”Att kasta osanna epitet mot personer eller partier som är av en annan åsikt är inte något som bidrar till att höja det svenska debattklimatet."---_

Skånskan

rudyC
11/18/15, 4:00 PM
#11

är inte det egentligen rätt så intressant att när det  uppstår kravaller och sånt… inte är det "rasisterna" som börjar… utan det är alla mot dom som beter sig som huliganer…

[helga21]
11/18/15, 4:08 PM
#12

# 11 Instämmer. Ett parti invalt i Riksdagen i fria val ska hålla sina Landsdagar och har hyrt ett hotell för detta.

Fillifjonkan60
11/18/15, 7:59 PM
#13

Det är ju egentligen "anti-rasisterna" (vet inte vad jag ska använda för ord, för dom flesta av oss är ju anti-rasister) men hur som helst, så är det ju dom som hela tiden ska motarbeta SD som gör att dom får extra uppmärksamhet.

Att ingen av dom har tänkt den tanken ännu…


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
11/18/15, 8:02 PM
#14

Jag gillar inte alls SD, de fakto har vi demokrati i vårt land och mig veterligen är väl Scandic inte ett statligt ägt företag utan privat… rätta mig gärna om jag har fel.

[Bermudas]
11/18/15, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

SD har aldrig haft gräddfil precis. Redan från början var det överenskommet att partiet skulle mobbas ut. Saklig debatt var man inte lika intresserad av. (Finns en intervju med en sosse som hoppat av och berättar att dom fick instruktioner att aldrig ta debatt i sakfrågor) Så att fortsätta mobba ut SD är väl helt i linje med vad som gemensamt bestämts från början. Här kan vi se exempel på skillnaden i behandling från media.

[Bermudas]
11/18/15, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lägger in en till

[helga21]
11/18/15, 9:42 PM
#17

# 13 Ja jag vet detta jag också. Var gång som SD blir illa behandlade så får vi flera medlemmar. Skvalan gav ett rejält tillskott  😃

Eller i Riksdagen där Romson vägrar att ta Åkesson i handen efter debatt. Det ger poäng vill jag lova 😃

Zyperior
11/18/15, 9:47 PM
#18

#17 Ja, jag vill minnas att jag skrev att jag ville ha bort Romson i Romsongate-tråden.
Iofs vill jag det, från de oerhört viktiga poster hon nu sitter på. Men vill absolut inte ha bort henne från MP. Det finns ju ingen bättre valarbetare för SD än henne.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

rudyC
11/19/15, 6:15 AM
#19

ska bli hysteriskt kul å se vad folk gör när dom blir det näst största parti eller för guds skulle vinner valet …

[VSK]
11/19/15, 9:23 AM
#20

#19

De är redan Sveriges största parti sen "länge". Givetvis beror det på vilken av undersökningarna man valt att titta på.

http://www.metro.se/nyheter/yougov-s-nar-bottensiffror-lagsta-stodet-sedan-valet/EVHokr!y9BUaxyUBQTvs/

Gör Sverige inget åt nuvarande katastrof i regeringen, lagar samt demokratiföraktande människor (läs extremvänstern) så har antagligen SD över 50% senast sommaren 2017.

Det sorgliga är att viss typ av folk inte begriper detta.

Annons:
[Carpinus]
11/28/15, 3:19 PM
#21

#10 "Höga kravallstaket, taggtråd och flygförbud över hotellet. Eftermiddagens demonstration mot Sverigedemokraternas landsdagar i Lund kräver en massiv polisinsats. – Vi vet att det finns våldsbenägna individer bland de som ska demonstrera och om de har för avsikt att ställa till bråk kommer vi att agera och göra det robust, säger Ewa-Gun Westfjord, polisens presstalesperson."---

SVT

Zadeira
11/28/15, 3:44 PM
#22

Min brorsa är en av dem som idag demonstrerar mot SD på Scandic. Jag och min bror har miljontals gånger kommit i diskussion och bråk pga av liknande händelser. Säga vad man vill om SD eller vilket annat parti som helst, men de har faktiskt rätt att hålla sina möten, landsdagar och vad som det nu gäller.

[Carpinus]
11/28/15, 3:53 PM
#23

#22 Ja, och de 100 poliserna som media uppger vara på plats hade kunnat behövas i andra sammanhang i det ansträngda läge man nu har i Skåne…

Zadeira
11/28/15, 3:55 PM
#24

#23, Absolut.

[VSK]
11/28/15, 4:07 PM
#25

Varför har vänsterfolk så svårt att acceptera demokrati och ordning?

[helga21]
11/28/15, 4:48 PM
#26

De svartklädda som var maskerade är förmodligen AFA-folk från Danmark.

[VSK]
11/28/15, 4:50 PM
#27

#26

Oki…

Annons:
[Carpinus]
11/28/15, 5:12 PM
#28

26 Reportern i Expressens direktsändning påstod att de maskerade är från unga syndikalister i Lund och Helsingborg.

[helga21]
11/28/15, 5:17 PM
#29

# 28 Det kan de också vara men AFA har profilerat sig tidigare i sådana sammanhang. Helt uppenbart är att de inte vill stå för sin åsikt då de maskerat sig.

[helga21]
11/28/15, 7:12 PM
#30

De sa nu på TV 4 -nyherna att det var tillresta FA-aktivister från Köpenhamn bland de som var maskerade. Med tanka på vad de gjort tidigare så stämmer det nog.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Antifascistisk_aktion_i_Sverige

[Carpinus]
11/28/15, 8:15 PM
#31

#30 Ja, det kan nog ha varit lite av varje i den mixen! En del åker säkert gärna en bit för att få kasta sten…

Ebolaa
11/28/15, 9:20 PM
#32

#0 Vad fånigt, så vilket hotell skulle det varit okej att SD skulle ha bott på? Som Scandic sa så ska ingen diskrimineras pga sin politiska åsikt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

kamera0710
11/30/15, 6:35 AM
#33

Än en gång: Våld ska inte försvaras, oavsett om det riktas från vänster mot SD eller om det är SD-anhängare som exempelvis hotar journalisten Niklas Orrenius.

kamera0710
11/30/15, 6:37 AM
#34

#22 Har de fått tillstånd att demonstrera är det väl inte så mycket att säga om dem som utnyttjar den möjligheten. Detta är inget försvar för stenkastning, apropå vad som sägs ovan.

Annons:
[Carpinus]
11/30/15, 8:24 AM
#35

"Gruppen hade inte sökt tillstånd för att få hålla demonstrationen. Det betyder inte att den var olaglig, men de som arrangerade den kan ha gjort sig skyldiga till brott.

Även organisationer längre ut på vänsterkanten hade förberett sig för demonstrationen, bland annat genom att arrangera bussresor till Lund.

De som inte ville delta i konfrontationer uppmanades att gå längst fram i tågen, och det hymlades inte med att man var öppen för att det kunde finnas demonstranter med olika syn på konfrontation som metod.

Enligt polisen var problemet att aktionen sammanföll med andra stora evenemang och att det kommer att finnas tusentals människor i innerstaden."

_DN
_

kamera0710
11/30/15, 8:31 AM
#36

#35 Ok, intressant att så kallad PK-media tar upp detta.

[helga21]
11/30/15, 3:45 PM
#37

# 33 Vad avser du med "SD-anhängare"? Är det medlemmar eller folk som röstar på paritet? Ifall det är det senare så tar jag då inte något ansvar för dessa.

[Göstage]
10/7/19, 9:04 AM
#38

Ett eko från 2015…

"Skamligt och överraskande" skriver den mångåriga handbollstränaren Per Johansson från Uddevalla på sociala medier. Reaktionen kommer då han såg att Sverigedemokraterna var incheckade på Bohusgården - efter att han själv bokat in två handbollsledare från Montenegro."--- 

_"– Jag gillar Bohusgården jättemycket och har använt mig av dem mycket under åren. Det är verkligen beklagligt att ett parti som Sverigedemokraterna får plats på ett anrikt hotell. För mig känns det inte bra.

Hotell Bohusgårdens ägare, Majsan Ågren, tycker däremot inte att det är någon konstig.
– Det är självklart, det är ett parti som sitter i riksdagen. Det handlar om demokrati, skulle jag döma ut vilka organisationer, partier eller trossamfund som skulle få boka hos oss skulle vi vara illa ute, säger hon.
Kritiken från Per Johansson vill hon inte kommentera närmare.
– Det där får stå för honom, vi har inte tagit emot några reaktioner från andra gäster eller fått några avbokningar."---_

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/sd-konferens-i-uddevalla-förbundskaptenen-överväger-avboka-hotell-1.18906557 (ännu ej betalartikel)

LBB
10/8/19, 9:26 AM
#39

Att enskilda och inte att förglömma politiska organisationer tar till odemokratiska medel i sina försök att motarbeta meningsmotståndare är och har alltid varit värd allt förakt man kan uppbåda.

SD är et svenskt parti, invalda i riksdag , kommunala och regionala församlingar.

Att då neka dem tillträde innebär egentligen bara 2 saker.

1 Att man uppvisar ett stort förakt för dessa demokratiska församlingar (Riksdag, kommun, o regionala)

2 Att man genom att låta SD framstå som orättvist behandlade, gynnar deras sak. Beviset för det, ser man ju i de valresultat som varit.

Visst har enskilda fastighetsägare, privata organisationer rätt att göra sina val.

Men staten borde ha ett moraliskt ansvar att då ta sin hand (bidrag o stöd) ifrån dem om de väljer att exkludera ett riksdagsparti.

Ta exempelvis den så befläckade Nobelstiftelsen. Man exkluderar ett riksdagsparti…då skulle det vara så mycket demokratisk stake i riksdagen att man helt avstod från deltagande.

Jag röstar inte på SD.   Men oavsett det anser jag vi har vissa spelregler vi ska följa.

Den dagen vi börjar utesluta folk o organisationer bara för vi inte delar deras åsikter…överallt i samhället…då är vi riktigt illa ute.

Upp till toppen
Annons: