Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 2064 ggr
pysseltigern
11/5/15, 5:05 PM

Bostäderna slut

 NU är  det färdigt, bostäderna är slut.

"Alla boenden är nu slut i Sverige, vilket gör att asylsökande som kommer kan bli utan tak över huvudet.

Det slår migrationsminister Morgan Johansson (S) fast.

– De som kommer hit får vara beredda att lösa sitt boende på egen hand.

– Vi har nu nått gränsen."
Flyktingarna varnas också för att det kan ta upp till två år, att få sin asylansökan behandlad.
Tror ni detta hjälper till att stoppa strömmen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21710373.ab

Annons:
[Jimmy.L]
11/5/15, 5:38 PM
#1

Svårt att säga, bästa vore det att berätta för dom när dom kommer till gränsen.

[Bermudas]
11/5/15, 5:53 PM
#2

Nu är det riktigt besvärligt minst sagt! Undrar om de som skrattat och hållt på kommer börja haja snart att situationen är krisig! Tyskland stramar åt och nu vill ännu fler till Sverige. “Systemet är redan överbelastat, och vi ser nu att antalet asylsökande på väg till Sverige ökar”, skriver Mikael Ribbenvik, operativ chef för Migrationsverket, i ett pressmeddelande. Samtidigt avvisar Tyskland fler afghaner och boendesituationen för migranter har försämras i landet, vilket gör att ännu fler nu söker sig till Sverige. Enligt Ribbenvik behövs 20 000 platser akut.

[Bermudas]
11/5/15, 5:54 PM
#3

Och vad ska regeringen göra i denna krisiga situation som tickar för varje natt Tillsätta en utredning. Det ni!

sponny
11/5/15, 5:56 PM
#4

Tyst med er nu. Det är rasism att tala om volymer av flyktingar. Eller hur det nu var de sa för ett par år sedan. ;-)

pysseltigern
11/5/15, 6:01 PM
#5

Ja att utreda saker och ting i två år hjälper ju mycket mot dagens kris😮

kallepudas
11/5/15, 7:22 PM
#6

skulle inte sverige blomstra & det var väl en lönsam affär med alla flyktingar eller är det så att det är en utgift?   

Nu är nog ladorna tomma i alla fall. 

Sverige får nödlåna pengar hörde jag på radion…….låter ju stabilt & bra detta.

Annons:
[Bermudas]
11/5/15, 7:30 PM
#7

#6 Härligt!!

kallepudas
11/5/15, 7:42 PM
#8

#7 Japp fick nog till kommentaren där🙂

Skulle vilja skicka ett brev till lyxfällan så dom kunde förklara för dom som håller i sveriges plånbok att utgifterna får inte vara större än inkomsterna och att lösningen inte är sms-lån…..hahaha

hankans91
11/5/15, 7:57 PM
#9

Bostäderna är nog inte slut men däremot är de bostäderna som man har till sitt förfogande just nu är slut. Tillfälliga boende är nog inga problem att fixa. Men däremot vanliga boende i form av lägenheter är det nog akut brist på:/

[Daisy-Moa-Elsa]
11/5/15, 8:04 PM
#10

Personligen tror jag inte att bostäderna är slut om man ser till hela Sverige. Har man dock "krav" på bostäder i storstäderna så väl dem varit "slut" i många år….. eller?

[Jimmy.L]
11/5/15, 8:06 PM
#11

#9 Brist på bostäder över hela Sverige, hörde för någon vecka sen att det behövs ett nytt Göteborg för att kunna ge invandrare bostad. I Södertälje bor det upp till 10 st i en 2:a.

[Jimmy.L]
11/5/15, 8:10 PM
#12

#10 Det var slut på bostäder redan i våras så illa är det inte bara i storstäderna utan överallt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6225184

hankans91
11/5/15, 8:15 PM
#13

#11 Det är ju precis det jag menar att vanliga boende är det brist på lägenheter då asså. Men att få till tillfälliga boende är inga problem det finns väldigt många tomma lokaler i Sverige. Men det äro andra sidan inga riktiga boende utan bara temporära lösningar:/

Annons:
kallepudas
11/5/15, 8:21 PM
#14

#13 Man får ju inte bo hur som helst oavsett situation så att hysa in människor i "lokaler" som inte är anpassade för att bo i är ju inte lagligt.

Huygens
11/5/15, 8:25 PM
#15

Finns massvis med tomma kontor som har både kökspentry och dusch.

hankans91
11/5/15, 8:29 PM
#16

#14 Men de allra flesta tillfälliga boende är inga riktiga boende. En del skolor används ju som temporära boende och Gymnastik hallar exempelvis. Det är ju en del flyktingar nu som bor inne på migrationsverkets egna lokaler. Men då det inte finns tillräckligt med vanliga bostäder så kan man ju inte hålla på i längden att öppna upp en massa tillfälliga boenden .

[Daisy-Moa-Elsa]
11/5/15, 8:30 PM
#17

#12 ok antar du menar all klassificering som bostäer over hela Sverige. Jag vet lokaler som inte idag klassificeras som bostäder men som jag personligen gladeligen, utan att var flykting gladeligen skulle bo. Kankse regelverket behöver ses over.

Jag kan tycka kraven ibland…. ursäkta mig är löjeväckande från "staten" eller whem som nu har miniminivåkrav

kallepudas
11/5/15, 8:39 PM
#18

#16 Akuta lösningar men det finns säkert regler hur många som får bo där temporärt med tanke på brandrisk och annat. 

Sedan kan vi ju inte slänga ut barnen ur skolorna för att folk ska bo där så att se alla lokaler som boplats blir fel i längden.

[Jimmy.L]
11/5/15, 8:41 PM
#19

#13 Lokaler måste ju godkännas för att bo i även om dom står tomma. Sen måste ju ägaren bestämma om det ska boende eller inte.

[Jimmy.L]
11/5/15, 8:43 PM
#20

#17 Reglerna finns ju där för att skydda den som ska bo där. Annars skulle man kunna hyra ut vad som helst som boende.

Annons:
hankans91
11/5/15, 9:00 PM
#21

#18 Jo visst anpassar man nog antal folk i tillfälligaboende ut efter brandrisk och ventilation med för den delen. Men jag ser inte några problem i att hitta tillfälligaboende. Tanken med dom är ju att folk inte ska bo vidare länge där för att sen komma till ett riktigt boende. Men dom riktiga boendena är det brist på och de kommer inte växer inte på träd direkt. Dessutom finns det väldigt många studenter och andra unga som önskar att få sitt första boende. Så det är en väldigt svår ekvation att få ihop:/

[Hayabusa]
11/6/15, 10:10 AM
#22

Lapp på luckan 😉

sponny
11/6/15, 10:44 AM
#23

Klart att MP inte gillar att Sverige är fullt. Det känns som om de i och med uppgörelsen med moderaterna och sin regeringsställning inte är helt oskyldiga vad gäller den politik som förts och de signaler som skickats från Sverige till utlandet. Och det är ju pinsamt. Så nu gäller det att komma på en lösning lite snabbt.

MP: Nej, Sverige är inte fullt – vi kan göra mer

Miljöpartiet delar inte migrationsminister Morgan Johanssons (S) analys om att gränsen för Sverige är nådd. MP vill låta privatpersoner ta emot asylsökande i hemmet mot ersättning och hoppas skapa 15 000 nya platser.

– Vi kan göra mer, säger Magda Rasmusson (MP), till SvD.

Wow! Detta löser ju allt, eller?

För det första. Klart att flyktingar ska få komma, om vi har möjlighet att ta hand om dem. Vad är det för mening att ta emot så många att det egna landet faller samman? Hur mycket hjälper vi dem då?

För det andra. Jag har skänkt kläder och leksaker till boendet här i byn, lagt en peng i insamlingsbössan till förmån för flyktingarna. Helt ok. Men här drar jag personligen gränsen. Politikerna kan göra vad de vill med landet och jag kan protestera men vid ytterdörren drar jag f*n i mig gränsen. Nu räcker det.

För det tredje. Man uppskattar att man kan få fram 15.000 platser. Det kommer ca 1000 flyktingar om dagen. Två veckor räcker dess platserna sen är det stopp igen. Det är ju bara för MP också att inse att det är fullt.

[Hayabusa]
11/6/15, 11:03 AM
#24

#23 Visst - man kan alltid flytta gränserna. Men är det realistiskt? Nej, det är det inte. 1.000 pers om dagen är väl dessutom i underkant? Någonstans mellan 1.500 och 2.000 ligger kanske närmare sanningen. 

Vi ska alltså ha flyktingar som inneboende? "Har du plats för 1, så har du plats för 2. Säkert kan du få in en 3:e också…". "För du är väl en inte en så´n där hjärtlös & främlingsfientligt rasist?".

Fullkomligt ohållbart. Det handlar ju inte enbart om att finna en akut lösning utan något som har en rimlig framtid.

pysseltigern
11/6/15, 11:15 AM
#25

Var visst rekordmånga som kom igår. Hela 1800st.
Ordet rekordmånga är snart uttjatat känns det som.
Nu har ju Tyskland tagit i hårdare och börjat skicka hem Afghaner och de som inte vill återvända då. Var tror ni dem tänker ta vägen??
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21712361.ab

[helga21]
11/6/15, 11:31 AM
#26

Vad snällt av MP att säga så när de regera tillsammans med S. Brukar man inte ha EN åsikt i en regering?

pysseltigern
11/6/15, 11:49 AM
#27

#24 Ja de där i regeringen bara kräver av oss "vanliga" att vi ska ta och öppna åra hem för oredan de ställt till😮
Läste att Carola Häggkvist hade öppnat sitt hem för några flyktingar och att de trivdes bra tillsammans Duktig kvinna, men sedan bor hon väl knappast i en skokartong heller? Men vi som inte bor lika stort då?

Annons:
sponny
11/6/15, 11:52 AM
#28

#26 Inte om MP är med i regeringen. 😃 En gammal historia från i maj. Efter det har nog MP fått en uppsträckning så att i alla fall de som sitter i regeringen inte beklagar sig över "sin egen" politik.

MP håller inte med regeringen

Samma motsägelsefulla signaler fick väljarna när regeringens vargpolitik först kommenterades av en socialdemokrat i Aktuellt och sedan kritiserades av Romson i samma inslag.

#27 "Duktig kvinna, men sedan bor hon väl knappast i en skokartong heller? Men vi som inte bor lika stort då?"

Läste någonstans att det finns tvåor som det bor hur mycket folk som helst i (om någon hittar en källa så är jag tacksam). Så, som de sa förr, finns det hjärterum så finns det stjärterum. Ni är väl inte rasister?! 😉

[helga21]
11/6/15, 12:16 PM
#29

# 26 Göran Person sa att det är för mycket folk i regeringen. Detta lär  bero på att i varje departement det sitter en MP så sitter det också en S. Löfven vågar inte ha enbart MP där.

Petunia
11/6/15, 12:41 PM
#30

Nej, bostäderna är inte slut.

Staten kan med tvång ta våra fritidshus och placera flyktingar där.Liknande saker hände under kriget, så varför inte nu?

[Hayabusa]
11/6/15, 12:51 PM
#31

#30 Om man inte har ett fritidshus? Duger förrådet i källaren? 

Som sagt - det krävs lösningar som håller även för en framtid.

hankans91
11/6/15, 1:43 PM
#32

#30 Det vore väl ett ganska extremt åtagande tycker jag det är ju inte direkt som att vårt grannland är i krig.

[Jimmy.L]
11/6/15, 1:43 PM
#33

#30 Nej staten kan inte ta fritidshus för att placera flyktingar där finns inget i lagen som säger det även om Sverige skulle hamna i krig!

[Jimmy.L]
11/6/15, 1:45 PM
#34

#28 Här har du det jag skrev förut.

I ett flerfamiljshus i Ronna i Södertälje bor tio personer i en tvårumslägenhet, det säger Ammer Jammo, som är fastighetsskötare där. – Alla familjer vill bo tillsammans i samma område. Det är mycket folk här.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6281643

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
11/6/15, 3:50 PM
#35

# 30 var nånstans i  expropriationslagen ger den staten rättighet att ta folks fritidshus för att lösa flyktingfrågan?

Det är väl inte det den lagen handlar om eller?

pysseltigern
11/6/15, 4:28 PM
#36

#28  Jag är väl absolut rasist då😉. Hade jag velat ha en massa folk hemma hos mig hela tiden, så hade jag valt att bo i kollektiv eller så. Har vänner som bor året om i en husbil. De trivs med det.

[Daisy-Moa-Elsa]
11/6/15, 4:39 PM
#37

Snälla ni… ta inte in Carola Häggqvist I denna dikcussion… tror ni de flyktingar hon harhemma hos sig är homosexeulla? Troligen inte I och med att det inte är I linje med HENNES religion

Halvdansken
11/6/15, 4:48 PM
#38

#37 vad menar du? Vem har sagt nåt om homosexuella? Tror du alla flyktingar är homosar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Daisy-Moa-Elsa]
11/6/15, 5:07 PM
#39

Ingen har sagt något om homosexuella men i och med att Carola nämns och om man vet vad hennes val av religion består av så vet man också hennes bregränsningar

Och nej det tror jag inte, jag tror dem är mix av vad du och jag är… enligt mig "guds" blandning.

# 37 antar du är en "het" anhängare av Carola med tanke på att ifrågasatte?

 Jag personligen gillar absolut INTE hennes samfundsvärderingar. Jag tycker alla mänssiskor har ett värde, sexuell läggning, handikapp eller vad som.

[Daisy-Moa-Elsa]
11/6/15, 5:16 PM
#40

Den dag Carola Häggqvist  tar in en handkappad homosexeuell I sitt hem… ja då kommer även jag jubla over internet.

[helga21]
11/6/15, 5:25 PM
#41

# 30 Ge källhänvisning tack!

Annons:
[Carpinus]
11/10/15, 5:51 PM
#42

Nu börjar det saknas inkvarteringar även i Finland - det kan bli aktuellt med tält eller containrar som boenden, enligt YLE.

[helga21]
11/10/15, 11:28 PM
#43

# 42 Finns det några flyktingar i Finland????😂

[helga21]
11/10/15, 11:30 PM
#44

Att staten skulle ta våra fritidshus fanns med i en statligt utredning som gjordes men det blev inget av det. Dvs det finns ingen lag som säger att de kan göra det.

[Carpinus]
3/13/16, 11:33 AM
#45

_"Den nya lagen om att bosätta nyanlända sätter press på de flesta av landets kommuner. Flera kommuner kan mer eller mindre tvingas att försöka köpa villor och fritidshus för att leva upp till lagen. Vissa större kommuner överväger inköp av bostadsrätter för att kunna hyra ut till nyanlända."---

"Svenljunga kommun köpte nyligen två villor för att kunna hyra ut dem åt familjer som håller på att etablera sig i Sverige.
– Det är egentligen helt och hållet för de stora familjerna där vi inte har stora lägenheter nog för så många, säger kommunchefen Magnus Nilsson till Ekot.
Kommunchefen uppger för Ekot att lilla Svenljunga kommun söder om Borås har ansvar för uppemot 170 nyanlända. Det är några av dem som får bo i de nyinköpta villorna.
Enligt tidigare beslut får Svenljunga kommun köpa in upp till fem villor som kostar max 20 prisbasbelopp, motsvarande knappt 900 000 kronor, styck."---

"Det finns ekonomiska risker för glesbygdskommuner som köper bostäder i stället för att hyra, säger Jan-Ove Östbrink. Den dag boendet inte behövs längre kan kommunen tvingas sälja med förlust."---

"I större städer kan inköp av bostadsrätter vara en del av lösningen när det gäller boende för personer som nyligen har fått uppehållstillstånd i Sverige.
Östersunds kommun lade förra året 5 miljoner på att köpa in elva bostadsrätter, varav åtta blev boende för nyanlända. Troligen blir det något liknande i år, säger Nils Burman på kommunens lokal- och bostadsenhet till Ekot."---

"Fastighetsnämnden i Göteborg övervägde i höstas att begära 100 miljoner kronor i extra budgetmedel för att köpa in bostadsrätter åt nyanlända. Nämnden valde dock att avstå för att i stället försöka bygga nya modulboenden i Göteborg."---_

SR

[Daniela1983]
3/13/16, 4:39 PM
#46

Tänkte just göra en tråd och lägga in denna länk http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6388457

men ser att ovanstående person hann före genom att citera den.

Gränsen var nådd för länge sedan, men istället för att säga nej, vi har ingen plats för fler flyktingarna blir våra politiker allt mer påhittiga. Det räcker inte med att vissa äldreboenden görs om till asylboenden, inhysa ensamkommande *barn* i skolors gympasalar, låta dem gå före i bostadsköer, nu ska de även åka på gräddfil och få villor eller bostadsrätter utan att betala för sig. Är säker på att många utav oss andra hade velat ha en villa med trädgård men pga ekonomi inte kommer kunna köpa sig en i detta livet. Politikerna skapar bara mer hat mot den här gruppen av lycksökare som kommer ändå hit. Det är så man inte tror att saker är sanna, blir mållös minst en gång i veckan numera över Sveriges dumhet.

(Nånstans i landet har det också skrivits om att asylsökande får ett busskort värde 4 400 kr. Hur det kom med i nyheterna? För att flera utav dessa skojare hade sålt busskortet på facebook för att få ut pengarna istället. Allt klappat och betalt utav oss skattebetalare). Ser hellre att staten bjussat behövande arbetslösa/studenter/fattiga pensionärer på ett busskort.

Vad hände med planerade sk uppvärmda tält åt lycksökarna? Hade varit billigare än villor och bostadsrätter.

[Daniela1983]
3/13/16, 4:45 PM
#47

# 44 Säkert att det blev inget av det?

Zepp
3/13/16, 5:11 PM
#48

Samtidigt som man är tvugna att riva bostäder i inlandet för att ingen vill bo där ens om det vore gratis så är det bostadsbrist i attraktiva lägen i storstadsregioner!

Klart att det blir brist om alla skall bo på samma fläck!

Nu så råkar det knappast vara brist på bostäder.. de finns i överflöd för de som kan betala.. så även i attraktiva områden.

Problemet handlar snarare om omfördelningen av pengar.. där allt mer går till de som redan har medans de som saknar förmögenhet blir utan!

Såå.. det bor allt färre på allt större ytor i våra större städer.

Det handlar till stora delar om inkomst/förmögenhet och skatteplanering/samt om att vinna val kortsiktigt!

Den globala marknaden har satt vår medelklass under konkurans.. så då ger vi dem mer bidrag.. kallas främst för avdrag iomed att bidragsberoende främst förknippas med underklass!

Eh.. vi har numera en medelklass som krymper och som är helt bidragsberoende!

Det är i princip i de flesta samhällen medelklassen som uppbär statsskicket/stabiliteten.. undantag Nordkorea!

Nuu.. så har det på svensk politisk scen dykt upp partier som vill närma sig statskick som påminner om Nordkorea.. dvs SD!

Dvs en vurm för enpartiskick.. etnisk renhet och isolering från resten av världen.. oavsett den nuvarande globala marknadsekonomin!

Det är i princip inget problem.. dock så lär det knappast ge mer inkomster att fördela inom landet.. utan snarare tvärt om!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Daniela1983]
3/13/16, 6:41 PM
#49

Andra eller tredje liknande historien jag snubblar över.

http://na.se/nyheter/nyheter/1.3652435-chockbesked-till-hyresgasterna-ni-ar-uppsagda

Med största trolighet kommer de nya ägarna att göra om huset till ett lukrativt asylboende. Jag vill inte att mina skattepengar gå till att göra skupellösa personer rika och våra inhemska invånare hemlösa, men det är vad som händer. You can be next.

Zepp
3/13/16, 6:51 PM
#50

Eller så gör de om det till bostadsrätter?

Alternativet är att riva och bygga nytt!

Glöm grejen om bostadsbrist.. vi har överkonsumtion av bostäder till stora delar beroende utav statlig reglering, subventioner och som vanligt så gynnar det främst de med god ekonomi/förmögenheter!

När vi väl slutar att subventionerar överklassens bostäder kan vi lägga skattepengar på att bygga bostäder till vår befolkning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
3/13/16, 6:54 PM
#51

# 50 Men vem i hela världen ska då folk rösta på?

Zepp
3/13/16, 7:10 PM
#52

#51

Jag får lov att lämna frågan öppen.. då jag inte har något svar på din fråga.. däremot rekommenderar jag inte det parti du själv har en tendens att föredra då jag misstänker att det snarare leder till något som vi i själva verket inte vill leva i för samhälle!

Iomed att jag antagligen ligger betydligt till vänster om din syn så har inte ens jag något parti att rekommendera främst iomed att saker och ting numera avgörs på ett globalt plan!

Rösta på mig.. jag lovar allt till alla!

Nämenaltså.. jag har oxå en gång trott på en enkel lösning främst i min ungdom.. det finns inga enkla lösningar.. de som påstår sådant är inget annat än sk bondfångare!

Ibland får man ta förtreten och rösta på dem som förefaller kunna styra landet på ett hyfsat rekorderligt sätt.. ibland är det sossar.. i andra  stunder är de moderater!

Iomed att mitt hjärta säger vänster så har jag alldrig förmått mig att rösta moderat,, då har jag hellre lag ner min röst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
3/13/16, 7:59 PM
#53

# 52 Men alla kan inte lägga ned sina röster. Och något måste det gå att göra åt detta. Vi kan inte hålla på och subventionera de som har det bäst ekonomiskt. RUT och ROT var avsedda då det var lågkonjunktur i byggsektorn men nu behövs byggandet igen och varje byggjobbare ger arbete till 3 andra.

Zepp
3/13/16, 8:18 PM
#54

Har i princip inget emot RUT/ROT när/om det används vid lågkonjunkturer!

I dag handlar det mer om att skicka skattepengar till Polen/Baltikum!

Det har i dag blivit en del av medellklassens vardagsekonomi att kunna räkna på sina bostadskostnader och ROT/RUT!

Vill vi bygga bostäder så saknas först o främst kvalificerad arbetskraft, den hämtar vi främst från Polen!

Det ger sysselsättning till 2-3 i Polen!

Grejen är fortfarande att vi har arbetskraftsbrist i det här landet.. samtidigt som massor går arbetslösa!

Vi saknar kvalificerade arbetare, likaså högskoleutbildad personal.. samtidigt som massor dumbombar går arbetslösa.. utvisa dessa till Somalia och släpp in vem fan som helst som kan uppvisa någon form av kvalifikation/universistetsutbildning som vi skulle kunna ha nytta utav!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
3/13/16, 8:24 PM
#55

# 54 Problemet är att de flesta yngre inte vill bli byggjobbare utan något inom media.

Annons:
Zepp
3/13/16, 8:36 PM
#56

#55

Har ingen avvikande åsikt.. förutom att vi får importera byggjobbare från Polen/Baltikum.

Jisses.. hur hamnade vi där.. inget ont om byggjobbare från Polen/Baltikum.. men varför vill normala svenska ungdommar inte ha ett hederligt arbete?

Vill de jobba inom media bör vi subventionera deras flytt till Hollywood och sen snabbt som ögat dra in deras medborgarskap.. så de alldrig kommer tillbaka förutom de som kommer som filmstjärnor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gruvel
3/14/16, 9:59 PM
#57

#47 Nja, huruvida det blir något av detta med tvångsbeslagtagande av bostäder av olika slag kan återstå se.  Regeringsutredningen SOU 1993: 89 "Massflykt till Sverige" kalkylerar med en sådan möjlighet att beslagta svenskars bostäder för flyktingändamål.  Men den har tydligen inte blivit lag än men man vågar väl se det som att man ligger i startgroparna utifall …  Den följdes tydligen av "Förfogandelagen" med passusar som ger regering rätt beslagta egendom vid bl.a. "krig utanför Sveriges gränser".  Läget i en rad stater i MENA-området kan tänkas uppfylla villkoret då de ger upphov till stora strömmar. Hur är med Syrien, Libyen, Sydsudan m.fl? Definition av krig omfattar möjligen inte inbördeskrig, som kan anföras gälla för dessa länder?

Zepp
3/15/16, 7:54 PM
#58

Det är väl bostäder för alla Polacker vi behöver medans de bygger?

Medans den svenska arbetskraftsreserven som skulle ha kunnat bygga dessa men hellre går medialinjen bor hemma hos föräldrarna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
3/15/16, 7:58 PM
#59

De säger att man behöver flytta på sig för att de som är unga ska komma in på bostadsmarknaden. Men var ska jag flytta? Det finns inga lediga lägenheter eller insatser här.

# 58 Ja jag önskade att media uppmärksammade folk som lär sig byggjobb lika mycket som de som vill lära sig konstnärliga saker eller data som exempel.

[Daisy-Moa-Elsa]
3/15/16, 9:54 PM
#60

# 58 är du emot fria val i vad ungdommar vill utbilda sig till?  Kanske ska vi tvinga generation 2016 som går ut grundskolan att välja bygg? Bygger du bostäder? Om inte varför har du inte omskolat dig i tid för att möta detta behov av bostäder som funnits så länge? Eller är det bara ungdommar som ska tvingas in o byggbranschen, inte dem som själva gillar det och vill det?

Zepp
3/15/16, 10:09 PM
#61

#60

Jag är definitivt mot det fria skolvalet.. en av de värsta katastrofer som drabbat svensk skola.

Det är en sak vad folk vill utbilda sig till så då får de antingen söka de platser som finns eller bekosta sin utbildning själva.

Våra skattemedel däremot, skall inte gå åt till utbildning som samhället inte behöver.

Utan det är politkerna, arbetsmarknadens parter, olika utredande organ som skall bestämma vart vi satsar vår skolpengar på.

Det är inget perfekt system.. men bra mycket bättre än det nuvarande som bara leder till brist på arbetskraft och hög arbetslöshet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Daisy-Moa-Elsa]
3/15/16, 10:19 PM
#62

# 61 så du menar att samhället inte någonsin behöver mediakunniga personer? Du känns lite bakåtsträvande i ditt inlägg,.

Vem avgör vad samhället behöver idag eller imorgon…? Sittande regering idag? Hur kompetent är deras kunskap om framtidens behov? Och ja, jag sager inte att vi behöver mediapersoner, utan beslutande organs kompetens om framtiden

PS arbetsmarknadens parter svänger lika fort i behovet av olika kompetens som jag svänger en rock-ring och jag är född i "rätt" tidsera för en rockring ;-)

Annons:
Zepp
3/15/16, 10:25 PM
#63

Klart att media oxå behöver utbildad personal.. men som det är i dag så får bara ett fåtal av dessa jobb.. ofta på Donken, BK eller i hemtjänsten.

Då hade det varit bättre om de gått resturantlinjen eller omvårdnadsprogrammet.

Återstår hur vi löser arbetskraftsbehovet för våra exportnäringar.. dvs de vi lever av.

Vi kan ju alltid utvisa dessa dropouts och importera arbetskraften som vi behöver?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Daisy-Moa-Elsa]
3/15/16, 10:34 PM
#64

# 63 men snälla nån, Sverige bör aldrig bli en tvångsstat för behov av utbildning.

Nu pratar du om exportnäringar, varför svänger du? Det är en annan frågan än byggkompetens eller anser du att Sverige bör satsa på att exportera byggkompetens?

Varför gör du ens ditt sista inlägg? Driver du med oss på iFokus?

Zepp
3/15/16, 10:45 PM
#65

Upplysningsvis är det samma brist på kompetent arbetskraft i industrin som i byggsektorn!

Klart att inget tvång skall råda.. däremot ordning och reda med skolpengarna.

Folk får gärna utbilda sig till vad de vill.. däremot om de inte kommer in på de platser som samhället ställer till förfogande så får de bekosta detta själva ofta då utomlands.

Utbildningssytemet är till för samhället och inte för individen.

Det är därför som vi har tex tvånget med skolplikt för barn.

Såå i dag har vi en massa utbildningslinjer som leder till arbetslöshet/alternativt lågavlönat arbete i en helt annan sektor.. samtidigt som vi har brist på kvalificerade yrkesarbetare.. hur hade du tänkt lösa det problemet?

Du vet, du och jag är beroende utav att detta blir löst iomed att det är de som skall betala min och din  pension.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
3/16/16, 10:22 AM
#66

# 65 För en gång skull håller jag med dig 😃Folk i allmänhet förstår sig inte på att man måste skapa ett mervärde genom att tillverka och sälja och det mervärdet betalar vår offentliga sektor.

[Daisy-Moa-Elsa]
3/18/16, 2:24 PM
#67

# 65 det kanske ska betala din pension som du förlitar dig på men jag har för länge sen tänkt längre än så.

Ordning och reda på pengarna enligt vad du tycker dem ska gå till. I min värld får Sverige gärna fortsätta att jobba på att vara i fronten för teknisk utveckling och ta tillvara på byggkompetens som finns inom EU. 

#66 klart vi måste skapa ett mervärde, men är det genom tvång?  Med tanke på EUs rörlighet varför är det ett problem med byggarbetare från övriga EU som bygger våra bostäder? Är verkligen problematiken med att vi i visa regioner saknar bostadsbyggande med att våra ungdommar inte utbildar sig eller att våra kära politker har ett finger med i spelet om prioriteringar?

Zepp
3/18/16, 8:30 PM
#68

Har inga problem med att vi satsar pengar på att vara i täten vad gäller teknisk utveckling.. grejen är att det inte går om vi inte lägger skolpengarna på det som behövs i stället för att slösa bort dem på elevers fåfänga drömmar!

Vi kan lägga våra pengar på att köpa in arbetskraft från andra länder.. då lär de förr eller senare gå om oss vad gäller just teknisk utveckling.

Dvs kompetensen flyttar utomlands.

En bättre utveckling vore om man utomlands efterfrågade våra tjänster och vore villiga att betala bra för de tjänsterna!

Med tanke på fria skolvalets inverkan på PISA och vår ekonomiska utveckling så är detta en av katastroferna!

Folk får gärna utbilda sig till vad de vill så länge det sker på deras fritid.. skattemedel skall främst gå till samhälleliga behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
3/18/16, 8:43 PM
#69

# 68 Nu i lågkonjunkturens spår så vill inte ens Norge ha mera svensk arbetskraft. Vem ska ta hand om malmen som ligger där uppe i norr. Det är Europas största järnmalmsfyndighet.

# 67 Problemet uppstår om de inte bor här och inte har sina familjer med sig och därför sänder hem sina löner och kanske inte heller betalar skatt. Då kan du vinka adjö till offentlig sektor.

Annons:
Zepp
3/18/16, 8:50 PM
#70

Ett annat problem med fria skolvalet är att de sk skolföretagen betalar skatt på Caymanöarna.. hej då pension!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
3/18/16, 8:57 PM
#71

# 70 Ja att de öht gör en vinst som inte beskattas i landet 😡

[Daisy-Moa-Elsa]
3/19/16, 5:13 PM
#72

# 69 vilka syftar du på? Som varken bor här eller skattar här?

Zepp får jag fråga vad du arbetar med? Om inte inom bygg, varför har du inte omskolat dig?

[helga21]
3/19/16, 5:43 PM
#73

# 71 De byggjobbare som är i Sverige och som är underentreprenörer till andra. De får oftast svart lön och bor väldigt dåligt i husvagnar.

Skolföretagen som drivs som AB som de beskattar på Caymanöarna inte i Sverige.

Zepp
3/19/16, 6:43 PM
#74

#72

Jag har en högskoleexamen och jobbar inom verkstadsindustrin/fordonssektorn och har fullt upp med arbete iomed att det saknas kvalificerad arbetskraft här oxå!

Såå.. allt mer jobb får läggas utomlands.. tycker de som inte kvalificerat sig nog borde flytta/utvisas till de länderna där allt mer arbete utförs!

Typ Polen, Baltikum och forna Öststater.

Grejen är att man är tvungen att kvalificera sig för de jobb som finns.

Vi har en missmatch på arbetsmarknaden.. där folk läser media men där arbetskraftsefterfrågan är inom industrin och inom vården/hemtjänsten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
3/19/16, 8:28 PM
#75

# 74 Sluta nu Zepp! De har tillräckligt med arbetslöshet som de har på dessa ställen utan svenskar som inte kan språket  😃

Zepp
3/20/16, 6:10 PM
#76

De kan väl bli Svenskalärare?

Borde räcka med MVG i svenska på gymnasienivå?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
landsbygdsbo
3/20/16, 8:13 PM
#77

Problemet är väl inte att vi får in personer som har med sig kompetens o hög utbildning, problemet är väl att majoriteten av dem som kommer inte har dessa resurser.

Och hur ska en kvinna som kommer hit med inga erfarenheter eller utbildning som är användbar och därf aldrig får ett bra jobb och därmed aldrig kommer att kunna betala skatt hanteras av samhället?

Pension o bostadsbidrag runt 10 000 per månad och sedan en demensplats för 50 000 per månad?

Jo så ska vi ha det, säger man i Stockholm, men var ska vi ta det och vems skuldror ska bära bördan.

Zepp
3/20/16, 8:39 PM
#78

Och vad gör vi med alla Svenska medborgare som inte lyckats utbilda sig så de är attraktiva på arbetsmarknaden?

Hur det är med alla som söker sig hit som flyktingar har jag/du/vi ingen aning om?

Ponera att de flesta flyr hit iomed att de får en chans att antingen jobba eller utbilda sig.. vad gör vi då med alla Svenska drop outs?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Petunia
3/30/16, 12:57 PM
#79

Apropå bristen på bostäder!!!

I Sölvesborg går man nu från kommunen ut och knackar dörr för att få folk att hyra ut sina fritidshus till invandrare. På Ekerö och i Enköping samma sak; man söker torp och sommarstugor, och enligt flyktingsamordnaren i Enköping verkar bostadsfrågan inte vara något större problem, eftersom det finns 750 000 fritidshus i Sverige…

Upp till toppen
Annons: