Annons:
Etikettkultur
Läst 2343 ggr
[Carpinus]
2015-11-07 08:52

Aftonbladets pappersupplaga finito 2017?

Enligt medieutredningens delbetänkande som nu överlämnats till kulturministern beräknas Aftonbladet som pappersutgåva försvinna redan 2017. (En del önskar nog att även deras digitalupplaga gick samma väg…) Expressen kalkyleras hålla ut till 2023 med sin pappersversion.

Källa: News55.

Köper du kvällstidningarna Aftonbladet eller Expressen (GT/Kvällsposten) i pappersform?

Annons:
[Jimmy.L]
2015-11-07 08:54
#1

Handlar ofta papperstidningen när jag är på resande fot på tågresor.

[Carpinus]
2015-11-07 09:00
#2

För min del kan det på sin höjd bli någon gång i månaden. Till resan med  tåget/långfärdsbussen brukar det kunna bli någon tidning, men jag reser så sällan numera så det blir kanske en gång i kvartalet som det är aktuellt.

[Carpinus]
2015-11-07 09:34
#3

Lite intressant att läsa vad Journalisten skrev det turbulenta året 2002, då aktiemarknaden krisade bl.a. Man förutspådde där att nättidningarna skulle bli avgiftsbelagda, men att nyhetsförmedlingen inte var möjlig att låsa in med avgifter. Vi får väl se vad som händer på aftonbladet.se med början om något år, om medieutredningens förutsägelser visar sig stämma…

[Hayabusa]
2015-11-07 09:56
#4

En handfull gånger per år, lika tom känsla varenda gång. Den slängs fort i papperskorgen.

Hörde Staffan Heimerson igår på P4 (Magnus Ugglas program). Han (Staffan) menade på att journalistyrket, som vi känner det idag, inte har en framtid. Det kommer säkert att ersättas av något annat men osäkert vad.

Som kuriosa: Heimerson fyller 80 år idag 🎂

Tjeja
2015-11-07 11:19
#5

På sommrarna brukade jag köpa någon tidning för att få köpa med korsordsbilagan till stranden. Nu behövs ju inte det längre när bilagorna säljs för sig själva.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-11-07 13:59
#6

Däremot gillar jag tidningar/magazin. Där föredrar jag att läsa i en "riktig" tidning än på en läsplatta t ex.

Annons:
[Carpinus]
2015-11-08 10:12
#7

 Opinionsinstitutet Novus gjorde i september en undersökning där 1014 tillfrågade fick följande fråga:

"Vilket förtroende har du generellt för massmedia (inklusive deras hemsidor)?"

Utfallet för kvällspressen blev:

Mycket stort 0%

Ganska stort 8%

Varken stort eller litet 27%

Ganska litet 33%

Mycket litet 30%

Vet ej 1%

Kanske inte underligt att allt färre avstår papperstidningen men läser nätupplagan - utan att lita på den…

[helga21]
2015-11-08 13:54
#8

När jag med till sjöss så fick vi svenska dagstidningar av Svenska sjömanskyrkan. Det var AB och Expressen samt DN och SvD. De två första avverkade man tämligen snabbt. DN kunde man läsa lite längre men det är mycket Stockholm i den  däremot SvD kunde man ha under hel vecka och läsa olika intressanta artiklar.

Nej den enda tidningen jag har är vår lokala blaska och aj g köper aldrig några Kvällstidningar nuförtiden. Så länge Intenet och TV fungerar så får jag mina nyheter där.

[Nomen Nescio]
2016-07-01 20:25
#9

_"Ända sedan Jan-Åke Persson började jobba på Nanis gatukök på Katrinedalsgatan i Borås för 46 år sedan har de sålt kvällstidningar. Det är en epok som nu går i graven.
– Det sista året har tidningsförsäljningen gått spikrakt nedåt. Det är helt meningslöst att lägga ner en massa arbete på det, säger Jan-Åke."---

"Jan-Åke Persson tror inte att det är omöjligt att de börjar sälja tidningar igen. Men kanske måste innehållet i dem i sådana fall förändras.
– Många tycker att tidningarna är dåliga. De är inte ett dugg intresserade av de nya filmstjärnorna."_

SR

gruvel
2016-07-02 10:45
#10

#0 och #9 Förklarar väl varför Jan Helin lämnade Aftonbladet och som ideologiskt korrekt fick en chefsposition på SVT.  Statens kaka är liten, läs mindre, men säker. Han kan ha känt marken bränna under fötterna.

[Nomen Nescio]
2016-07-02 10:51
#11

#10 Ja, säkerligen!

72mm
2016-07-02 12:06
#12

"Handlar ofta papperstidningen när jag är på resande fot på tågresor."

Du vet att t.om. SJ håller med toapapper nuförtiden, va? 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

micki78
2016-07-02 12:35
#13

Har inget förtroende för dessa skittidningar längre. Bara lögner och mörkning.

Annons:
[Göstage]
2018-06-29 21:42
#14

#0 Aftonbladet finns kvar som papperstidning - men hur länge till? "Reuters Institute for the Study of Journalism" publicerar årligen studien “Digital news report”. Studien granskar trender inom digital nyhetsfömedling, liksom varumärkesförtroende. Rapporten har i stort sett gått förbi under tystnad, men åtminstone Resumé har uppmärksammat den. Även ledarsidorna.se skriver om rapporten, och nämner bland annat Aftonbladets utveckling. Så här skriver man i det fallet:

"En annan trend bland tabloiderna är Aftonbladets i det närmaste totala genomklappning i samband med #metoo. Aftonbladet rankades av Alexa som nummer åtta av de mest besökta svenska webbsidorna men är sedan en vecka nere på en elfteplats samtidigt som Expressens och Nyhter Idags trafik ökar. Aftonbladet tappar till Expressen men mest till Nyheter Idag som för närvarande befinner sig på plats 243. Dessvärre, för Aftonbladet, ser trenden inte ut att brytas. I toppsegmentet, de 30 högst rankade, brukar rörelserna vara små. Ett tapp på tre placeringar till att ligga utanför topp-tio är en mycket kraftig förändring."---

"Och Aftonbladets problem är större än så, pappersupplagan har sjunkit till en nivå där det diskuteras ifall det är försvarbart att fortsätta trycka tidningen. För tre år sedan låg pappersupplagan på drygt 125 000 exemplar, medan Aftonbladet nu säljer knappt 70 000 exemplar. Samtidigt är såväl Aftonbladet som Expressen beroende av pappersupplagan. Bara att kunna ha en löpsedel på varje kiosk i hela Sverige bibehåller styrkan i varumärket som i sig driver internettrafik beroende på hur löpsedeln är utformad.

Hur många är vi inte som i kassakön på stormarknaden ser en tidningsrubrik och väljer att redan i kön börja läsa nyheten i våra telefoner istället för att köpa ett lösnummer."---

https://ledarsidorna.se/2018/06/valet-2022-kan-sverige-ha-flera-nya-mediaaktorer-dar-dagens-kommer-vara-historia/"

Fornöga
2023-09-22 20:29
#15

2023 Ännu finns kvällstidningarna kvar i pappersformat, men nu slutar Aftonbladet och Expressen med tryckt tidning på söndagarna.

Medieforskaren Tobias Lindberg säger till SR att han tror att det bara återstår några år för formatet.

https://sverigesradio.se/artikel/kvallstidningarna-bantar-pa-helgen-effektivare


Re:tired.

Både Expressen och Aftonbladet har meddelat att de kommer sluta med att ge ut en tryckt söndagstidning.Medieforskaren Tobias Lindberg tror att bara några ...
  • Redigerat 2023-09-22 20:31 av Fornöga
Pyttelite
2023-09-23 08:52
#16

Det är intressant att studera hur snabbt vi vänjer oss vid förändringar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2023-09-23 19:21
#17

Drygt 10 000 prenumeranter framför allt på landsbygden i Västsverige slutar nu få tidningar och paket i brevlådan på morgonen – och runt 170 tidningsbud sägs upp. Utvecklingen där adresser i glesbygd stängs ner från utdelningen syns också på fler håll i landet. – Det är slutet för papperstidningen på glesbefolkade orter, säger Johan Taubert, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna.

Läs mer här;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/pappersdoden-pa-glesbygden-nu-blir-10-000-utan-sin-tidning


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Drygt 10 000 prenumeranter framför allt på landsbygden i Västsverige slutar nu få tidningar och paket i brevlådan på morgonen – och runt 170 tidningsbud sägs upp. Utvecklingen där adresser i glesbygd stängs ner från utdelningen syns också på fler håll i landet. – Det är slutet för papperstidningen på glesbefolkade orter, säger Johan Taubert, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Upp till toppen
Annons: