Annons:
Etikettinfrastruktur
Läst 1722 ggr
platinium
2015-11-10 03:39

Oviljan att anpassa sig

När jag ska resa någon stans och vara borta en längre tid, då ser jag alltid till att kolla upp klimat, kultur och normer, sociala regler m.m. Man vill respektera kulturen man reser till. Och jag skulle göra det ännu mera om jag flyttade till ett land med annan kultur.

Men varför gör inte immigranterna det i Sverige? Varför är det ingen som lär dem, och varför verkar de vägra att lära sig eller rätta sig efter våra normer?

Svenskar är inget kallt folk. Vi är bara, för det mesta, rätt egna och introverta. Nu ska jag inte dra alla över en kam, men enligt min erfarenhet så anses det respektlöst och ohyfsat att t.ex småprata med främlingar, sätta sig bredvid någon på kollektivtrafiken när det finns lediga platser, "störa" folk med småprat och att vara allmänt högljudd. Man stirrar inte och man pratar med små bokstäver.

I Sverige är det att visa respekt att inte störa andra. Vi har våra bubblor. Man är tyst eller pratar lugnt och lågt på buss m.m., här frågar man personal när man behöver hjälp istället för att bli störd av personalen som man alltid blir utomlands. Enda  gången vi egentligen blir högljudda är när vi är alkoholpåverkade eller arga.

Ofta hör (och ser, men mest hör) man invandrare som gapar med sina vänner eller i telefon, ute och på buss osv. Varför är de oförmögna att samtala på en normal nivå? Mina vänner och jag får ofta flytta på oss när ett gäng sitter nära ute och pratar, för vi hör inte varandra.

Man hör ofta om invandrare som tycker de blir orättvist behandlade eller utstötta, tittat snett på, att de känner att svenskar är rädda för dem m.m.

Vi kopplar hög volym med hot och aggressivitet. Även om ett invandrargäng är världens schysstaste så skulle jag ändå se det som hotfullt och störigt om de talade högt t.ex, för det går emot våran kultur. Jag gillar våran lugna och tysta kultur.

Visa respekt, och få respekt tillbaka.

Annons:
Spöket
2015-11-10 05:18
#1

Just det du nämner känner jag inte igen, är det yngre människor du tänker på kanske? Tänker mig skolåldern isof.

Multi vad?

[Devya]
2015-11-10 05:41
#2

Så har jag aldrig sett er svenskar som. Varje gång jag har åkt till Sverige så har jag träffat på högljudda svenskar, speciellt på båten där de pratar högt och gällt om ditten och datten och de vill gärna börja prata med en också. :) Det här ser jag dock inte som något negativt men som sagt, jag ser svenskar som väldigt pratsamma och högljudda människor eftersom det är vad jag stöter på varje gång jag åker dit på besök. OBS! Då har det absolut inte handlat om påverkade människor. :)

Men ja, jag har nog minsann sett många svenska gapa på då de pratar med sina vänner/familj och då har de inte sett påverkade ut åtminstone. 

Åtminstone upplever jag svenskar som helt klart högljuddare och pratsammare än finnar. Sen kan det förstås finnas de som är högljuddare än svenskar. :)

[tk1971]
2015-11-10 07:52
#3

Ja… varför finns det olika kulturer? Varför är människor olika? Känns det hotfullt om folk pratar lite högre än vad som anses "normalt"? Jag tycker den här tråden är intressant. Jag tror de flesta flyktingar inte har en aning om att de anses som ovilliga att anpassa sig när de pratar. Jag tror också att den här tråden egentligen inte handlar om folks ovilja att anpassa sig, utan om att skribenten känner sig hotad av människor som kommer för nära inpå denne. Och det finns det terapi för.

[VSK]
2015-11-10 10:47
#4

#0

Då har du aldrig hört en förbannad italienare 😃

Ebolaa
2015-11-10 11:16
#5

#0 Det du talar om är assimilation och är ett begrepp som är en vedertagen felaktig metod för att integrera människor. Det är som att säga "Gör som oss, för vi gör rätt och allt som ni gör är fel". Något som också kan härledas till ett "Vi-och-Dom" tänkande, där den dominerande kulturen försöker utöva makt mot andra som är avvikande.

I ett mångkulturellt samhälle värderas alla kulturer lika, vilket innebär att vi har säkert saker och ting att lära av andra kulturer också. Till exempel att familjen borde ta ett större ansvar över sina familjemedlemmar, eftersom vi är ett starkt individualiserat land. 

Vad är det som invandrarna inte gör som vi svenskar gör? Pratar dom för högt? Såna generaliseringar är rentav felaktiga TS… Och det är just det, vad är typiskt svensk? Vad är typiskt turkiskt? Det är inte viktigt.

Det som är viktigt är att vi har religionsfrihet, yttrandefrihet med mera som gör att allas åsikter, värderingar, religioner ska kunna samsas vid sidan av varandra. Såvida de inte strider mot lagen eller mänskliga rättigheter, eller barnkonventionen.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[VSK]
2015-11-10 11:25
#6

#5

Jag kommer tex aldrig någonsin värdera könsstympning som nåt "lika för alla".

Annons:
[Hayabusa]
2015-11-10 11:25
#7

"Till exempel att familjen borde ta ett större ansvar över sina familjemedlemmar, eftersom vi är ett starkt individualiserat land."

Kan man inte, som individ, få bestämma själv hur stort detta ansvar bör/kan vara?

Vad det gäller det där med åsikter och yttrandefrihet så måste jag citera Joe Strummer:

"You have the right to free speach as long as you´re not dumb enough to actually try it"

Ebolaa
2015-11-10 11:30
#8

#6 Vem gör det? Det strider mot mänskliga rättigheter och lagen… Könsstympning i Sverige tyder ju på en bristande integrationspolitik..

#7 Absolut, men jag tänker på till exempel ensamhet och depression som är så utspridd i starka individualiserade länder. Att man hellre ska gå till en psykolog och prata för att man inte ska vara en börda för sin familj..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2015-11-10 11:39
#9

#8 Oavsett om man är den som kommer till ett nytt land eller är den som är infödd - man väljer själv vilka kulturella yttringar man vill ta till sig.

 Att den finns en bred palett av kultur "runt hörnet" innebär inte jag, eller någon annan, anammar eller tvunget måste ta det till mig. Om min granne gillar att spela "sin" musik, så får har mer än gärna göra det men det innebär inte att jag själv måste gilla just den musiken. Och vice versa.

Jag är en väldigt självständig person som gillar att vara för mig själv. Och välja när jag vill ha sällskap. Anser inte att det har med kultur att göra utan det är bara så jag är - och trivs med det. 

Vad det gäller könsstympning - det är alltså svensk politiks fel att det förekommer i Sverige?

[VSK]
2015-11-10 11:41
#10

#8

Jag trodde faktiskt du visste om detta, men här har du en länk som visar på detta problem.

http://www.svd.se/flera-fall-av-konsstympning-i-norrkoping

Ebolaa
2015-11-10 11:47
#11

#9 Ja, jag anser att de män och familjer som utövar förtryck mot sina fruar och döttrar genom exempelvis hedersvåld (där könsstympning ingår) hade kunnat motverkats om man (för det första) hittar bra metoder för att upptäcka kvinnor som blir förtryckta, och (för det andra) hittar bra metoder för att hjälpa kvinnorna att komma ur förtrycket och samtidigt sätter in insatser för männen som TYDLIGEN inte har integrerats i det svenska samhället när de fortfarande utövar förtryck och makt mot sina kvinnor… Eller att ja, skicka "hem" dem igen om de vägrar ta stillvara på sin chans här i Sverige, opch såna här beslut om insatser eller landsförvisning sker genom integrationspolitik ja..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[VSK]
2015-11-10 11:54
#12

#11

Så du tror alltså att det räcker att man säger ajja-bajja och drar männen i örat, så är allt guld och gröna skogar sen? Det är väldigt naivt att tro på det sättet.

[Hayabusa]
2015-11-10 11:59
#13

#11 Med andra ord - all skuld & ansvar ligger på Sverige?

Män som TYDLIGEN inte integrerats i det svenska samhället. Är det inte så att dessa män bär med sig värderingar & attityder som inte hör hemma i ett "modernt samhälle"? Visst ska samhället påtala att det inte är OK, men om dessa män inte VILL ändra sig? Utan tycker att de faktiskt har rätt och att vi "andra" har fel?

Kulturkrock där åskådning/attityd/värderingar står mot varandra. Vem har rätt att säga att den andre har fel?

Annons:
Ebolaa
2015-11-10 11:59
#14

#11 Personligen tycker jag att Sverige bör bli hårdare med sånt här, för att göra ett statement åt "nykomlingar". Till exempel genom en landsförvisning eller hårda straff som långt fängelsestraff för de som håller på med sånt här sk*t i Sverige. Det finns flyktingar och invandrare som säger samma sak.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

kamera0710
2015-11-10 12:05
#15

Platinum: Hur ser du på före detta SD-höjdaren Erik Almqvist som nu flyttat till Ungern och sitter där och firar svenska nationaldagen i stället för att till hundra procent integreras i den ungerska kulturen? 

Som Lena Andersson skrev i en bokrecension:

"Upptakten till David Baas bok sätter Sverigedemokraternas ideologiska dilemma i blixtbelysning. Erik Almqvist, SD-ideolog som lämnade sin riksdagsplats efter järnrörsskandalen, har där flyttat till Ungern, ett land han trivs i eftersom 'frihetlig socialkonservatism och nationalism är norm i Ungern och den svenska fåran av genus och mångkulturalism får man leta efter sympati för'. Sveriges nationaldag firar han med nubbe inköpt på Ikea utanför Budapest, svenska vänner och tal om Gustav Vasas trontillträde. 'Så låt oss värna, vakta och fira Sverige', skrev Almqvist på SVT:s debattsajt där han samtidigt berättade om sitt firande i exil.

Han har framhållit det ungerska nationella firandet som förebildligt, med 'skördefest, ungersk mat, folkdräktsparader, traditionellt bågskytte och forntidsteater'. Ändå sitter han där med sin nubbe och sin kung när det är dags, och Sverigedemokraterna vet bara alltför väl att det är så de flesta fungerar. Det är därför de finns och har sina lidelser, och det är därför de anser att man måste hindra människor från att migrera, fly och flytta på sig, för människor tar liksom Almqvist sina seder och världsbilder med sig.”

http://www.svt.se/opinion/idag-firar-jag-nationaldagen-med-en-nubbe-i-ungern

Ebolaa
2015-11-10 12:05
#16

#13 Ja, enligt lagen och mänskliga rättigheter är inte hedersvåld okej, liksom.. ? Då har man rätt att säga att detta är fel fel fel…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2015-11-10 12:06
#17

#14 Håller med - det är trots allt ett importerat problem.

kamera0710
2015-11-10 12:06
#18

#16 Nej, hedersvåld är inte okej, lika lite som alkoholstinkande svenskt våld.

[Hayabusa]
2015-11-10 12:11
#19

#18 Nä, precis. Det var exakt vad min granne sa till mig. Men det hindrade inte mig ifrån att se till att han fick ta sitt straff.

platinium
2015-11-10 12:54
#20

#3 Nä lägg av nu, kom inte med personliga påhopp det känns ju inte särskilt fräscht eller relevant. Det här är helt enkelt en diskussion jag deltog i privat som jag kände för att även ta hit. Egentligen så hoppades jag att diskussion skulle gå vidare med andra intressanta saker som många immigranter inte anpassar sig till.

Och jo, om du kikar på videos där t.ex Amerikaner besöker Sverige så säger många att Svenskar uppfattas som ett kallt och tillbakadraget folk, men att vi är jättetrevliga och hjälpsamma när man lär känna oss. Nu är ju självklart sånt här individuellt, lika dant med högljudda utlänningar, men om man skall säga rent generellt.

#5 Jo men många som kommer fattar ju inte att vi har yttrandefrihet, religionsfrihet m.m. och man får passa sig på vad man säger, assyrier/syrianer blir hotade osv.

#14 Precis. Sverige är ett land där alla är lika värda, kvinnor som män som icke binära och allt där emellan.

#15 Jag hatar SD. Men självklart tycker jag att man skall få fira sina högtider oavsett vart man bor, så länge ingen människa eller djur kommer till skada.  Sånt tycker jag är kul, det är att lära sig och dela med sig av sina kulturer. Oerhört intressant t.ex fick jag vara med under persiska nyåret när jag var lite mindre och hade ett par vänner som firade det.

Vad jag menar var t.ex att i många asiatiska länder anses det riktigt fult att visa urringningen. Man tar seden dit man kommer. I Japan ska man inte gå och blotta brösten. Man spottar inte på gatan. Det är ett hyfsat och lugnt folk. Så här är det ju i de flesta kulturer man besöker. Man får anpassa sig till deras normer.

Så ni alla i den här tråden menar att ni aldrig blivit störda av en invandrare sitter och typ gapar i telefon eller överröstar er trots att denne sitter mycket längre bort? Märkligt.

Att integrera sig och anpassa sig till ett lands normer är ju inte samma sak som att släppa sin egen kultur och bakgrund. O andra sidan släpper Sverige gärna på sina egna traditioner för att skona(?) invandrare. Vi fick till exempel inte bära kläder med Sveriges flagga på när jag gick i grundskolan, och det var för nästan tjugo år sedan, för det ansågs rasistiskt. Av samma anledning firade vi inte skolavslutning i kyrkan och sjöng inte nationalsången. Tror inte en kvinna hade kunnat flytta till ett Arabiskt/muslimskt land och få gå omkring i shorts och crop top och begära att bygga en kyrka eller bära kors m.m. Men det är en helt annan diskussion som inte hör hemma i den här tråden.

Annons:
[VSK]
2015-11-10 12:57
#21

#20

Personliga påhopp? Nu får du väl ändå ta å ge dig. Om du inte förstår vad jag menar så är det bättre att du frågar istället för att anklaga. Blir så himla tråkigt annars.

Skriver inte alla här privat eller vad representerar du för något spännande?

[Hayabusa]
2015-11-10 12:57
#22

#20 Du har en poäng eller två 👍

#21 Det var väl inte du som skrev #3?

platinium
2015-11-10 13:02
#23

#21 Med personliga påhopp så menade jag det här som tk1971  skrev "Jag tror också att den här tråden egentligen inte handlar om folks ovilja att anpassa sig, utan om att skribenten känner sig hotad av människor som kommer för nära inpå denne. Och det finns det terapi för." Onödigt kommentar och spekulation.

[VSK]
2015-11-10 13:03
#24

#20

Du hatar SD säger du. Betyder det att du hatar dessa två miljoner väljare de har oxå? Att ogilla ett parti är fullständigt normalt. Jag ogillar MP, V, FI och sossarna. men jag hatar de inte.

platinium
2015-11-10 16:32
#25

#24 Varför tar du tråden off-topic? Det är irrelevant. Och ja, för det mesta, då nästan alla jag träffat har haft extremåsikter som är anti-feminism, anti-lgbtqa+, m.m. Men jag drar självklart inte alla över en kam. Skulle aldrig rösta på SD dock. Det är så långt bort från vad jag står för man kan komma, och ja, jag avskyr och hatar mycket av vad det partiet står för.

[VSK]
2015-11-10 16:39
#26

#25

Du hatar alltså folk som har sin fulla rätt till personliga åsikter. Du hatar alltså allt vad demokrati heter? Nej jag tycker inte det är irrelevant om du hatar demokrati eller inte. För mig är det rätt viktigt att veta. Det visar vilka åsikter du har. 

Det du säger är att det är helt okej för en tjej som blivit våldtagen av en invandrare att hata "nästan alla" invandrare? Lessen men jag delar inte dina åsikter. Inte det minsta faktiskt.

Spöket
2015-11-10 16:56
#27

Jag röstar SD men håller inte med dig i #0 Du om ngn verkar ha förutfattade meningar om både invandrare och SD

Multi vad?

Annons:
[tk1971]
2015-11-10 22:09
#28

Apropå att följa regler: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21738434.ab Tycker man hör talas om fler och fler såna här utbrott där folk säger sitt hjärtas mening på ett fullständigt oacceptabelt sätt. Har det blivit mer accepterat? Varför?

Spöket
2015-11-10 22:24
#29

Barnen sprang omkring i bussen, det är bussförares ansvar att barn under 15 år använder sig av bälte. Undra hur många gånger han sa till dem innan det brast för honom? Återigen så visas bara den ena sidan.

Multi vad?

[tk1971]
2015-11-10 23:03
#30

#29: hur ofta har det scenariot hänt på bussar med enbart svenskar?

[helga21]
2015-11-10 23:12
#31

# 20 Nej man får inte spotta på gatan i Japan det får du inte i Singapore heller där det bor mestadels kineser. En anledning kan vara att kineser anser att man gör sig av med onda andra genom att harkla sig ordentligt och spotta ut dem. Det är vad mina kinesiska vänner har  sagt sen är det också rätt tätbefolkat där. Å andra sidan så får du inte med dig tuggummi in ilandet heller. 

Du hatar SD säger du. Stackars människa att gå omkring och hata ett parti eller är det någon särskild du inte tål inom SD. Själv så har jag väldigt svårt för nuvarande regeringen och framförallt för de MP-are som sitter där men inte går jag omkring och slösar min energi till att hata dem. Det tar alldeles för mycket energi för det.

platinium
2015-11-10 23:28
#32

#27 Nu handlade det inte om förutfattade meningar utan egna upplevelser och spekulationer som kommit upp i en diskussion irl som jag ville ställa som frågeställning här med.

platinium
2015-11-10 23:33
#33

#31 Men herregud varför går ni off topic? Är det så himla otänkbart svårt att ta ens ord med en nypa salt? Jag ~hatar~ många saker. Till exempel även måndagar och saltlakrits (och när folk uttalar lakrits som lAAAkrits). Sen om ni nu måste lägga sådan tyngd vid ordet hata endast för att det handlar om ert snuttegull parti SD och ni blir personligt kränkta över det, ja då är det inte jag som slösar energi i alla fall. Sluta märk ord och följ diskussionen istället eller lämna om ni inte har något vettigare att tillföra!

Spöket
2015-11-11 05:16
#34

#30 Trodde att de flesta Svenska föräldrar inte skulle tycka om att deras småbarn sprang runt i bussen. Att en Svensk förälder skulle bli tillsagd flera gånger under en resa att ungen inte får springa runt och leka i bussen låter otroligt. Själv hade man undrat om det var ngt mentalt fel på människan som inte begrep bättre.

Multi vad?

Annons:
[helga21]
2015-11-11 13:11
#35

# 33 Det har inget med SD att göra. Hata är ett väldigt skratt ord precis som älskar Risken är att det går inflation i dem.

[VSK]
2015-11-11 13:26
#36

Vad är det för skillnad på en SD och en vänstermuff??

Jo SD tänker framåt och ser sanningen, vänstermuffarna skapar hatet mellan människorna.

Läste jag alldeles nyss på ett media.

[helga21]
2015-11-11 13:46
#37

# 36 😃

Ebolaa
2015-11-11 14:51
#38

#20 Fick ingen ha en tröja med flagga på, eller var det bara den svenska flaggan som man inte fick "bära"? Hur blev det så? Har hört om flera såna där historier, men vet inte hur äkta de har varit, den om nationalsången och kyrkan är inte det. Det är en myt att nationalsången och att gå till kyrkan har varit en tradition på skolavslutningen…. 

http://myterominvandringen.se/2012/01/23/myt-4-det-ar-en-myt-att-barn-inte-far-lov-att-sjunga-nationalsangen-och-att-skolavslutningar-inte-far-hallas-i-skolan/

Som sagt jag tror på att man ska värdera alla kulturer lika, likt multikulturalismen. Och jag tror även att de flesta som kommer hit vill vara delaktiga i vårt välfärdssystem. Därför tyckerjag att det är ett bra förhållningssätt att för det första tänka på hur man själv skulle vilja bli behandlad, att saker och ting inte får inskränka barnkonventionens artiklar eller de mänskliga rättigheterna och inte bryter mot den nationella lagstiftningen.

Hur skulle det vara om man försöker vara en medmänniska och bara på plats där ma kanske sitter på en restaurang eller uteservering eller i en buss och du blir störd av ett gäng högljudda invandrare/turister bara vända dig om och säga chystt att "Ursäkta, men kan nii hålla nivån nere liiite bara, skulle va chysst :)"

Det är klart att det finns invandrare som själva är rasister och försöker utnyttja det svenska systemet så långt som det bara är möjligt, men det hör till ovanligheten, eller de är inte särskilt många. Därför tror jag också att man skulle åstadkomma mycket nytta med en mer genomtänkt integrationspolitik. Det är bra med lite ramar och regler, nu blir ju folk bara sittandes o glo på varandra. Helt meningslöst.. Införa språkkrav till exempel, och utvisning vid upprepad kriminalitet, kvinnofridsbrott, sexualbrott. Det finns kanske de som skulle säga att såna straff är diskriminering (och inskränkning av mänskliga rättigheter), men de har ju själva varit likgiltiga inför lagen o även kränkt mänskliga rättigheter. Så då kan jag känna att "rätt åt dem"..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[tk1971]
2015-11-11 14:51
#39

#34: då har du inte sett mycket! #36: åh, vad skoj. Själv tycker jag det är precis tvärtom. PRECIS tvärtom. Det är ju SD-mupparna som sår split och delar upp folk.

[Heinze]
2015-11-11 14:54
#40

Ähh du ljuger #39 SD folket vågar finnas bland kommunisterna.

[Heinze]
2015-11-11 15:05
#41

Rasister och fascister vågar finnas bland muslimerna. Är bara nazism kommunister är emot och viljan är och slåss mot mindre mängden bland inhemska s.k. naze. Vet två gäng medlemmar i mitt jobb de bara undrar vad det är. De gör inget åt min jobbar kompisar även det finns naze där. En naze och en kommunist pratar finska med varandra. Så det löser sig med prat. Men finländare accepterar aldrig svennar med naze bakgrund. De är lite taskiga mot svensk nazism.

Annons:
[tk1971]
2015-11-11 15:07
#42

#41: förlåt men jag förstår inte vad du säger.

[Heinze]
2015-11-11 15:09
#43

Riktiga tröga normaltänka som inte accepterar demokrati.

I demokrati får allt finnas till. Enligt lagen får allt finnas till.

Är Herren och Gud som är riktiga högra makter.

Jesus fjanten är till för utlänningar som tror på honom.

Själv vill jag tro på Gud eller är jag atheism ???

[tk1971]
2015-11-11 15:10
#44

???

[Heinze]
2015-11-11 15:31
#45

Så du är en tråkig naze motståndare som inte accepterar min skriveri iFokus hörru. I demokrati får man yttra sig oavsett vad man tillhör. I enstatsland får man inte tycka till om diktatur. Så Kina är och Ryssland en gång var. Och i Tyskland fick man ställa upp om inte då fick man inte se sin morgon skriv. Hitler tyckte så här. Hitler var en hejare på prata högt om vit ras överlägsenhet.

[VSK]
2015-11-11 15:37
#46

#45

Fast nu är det 2015 och inte 1939. Nya tider vettu. 

Du har laglig rätt till att tycka och tänka som du vill.

[Heinze]
2015-11-11 15:38
#47

Du är ryssvänlig eller bara utländsk kommunist typ polacken eller alla polacker ni som gillar och hänga ihop ??? 😃

[Heinze]
2015-11-11 15:41
#48

#46 

Utländska kommunister har något emot svensk nazism om jag förstått min jobbar kompis tankar.

Annons:
[Heinze]
2015-11-11 15:47
#49

Ni utlänningar har inte accepterat svensk nazism. 

Dåligt av demokrati. 

Dåligt och släppa in utlänningar från början.

Även utlänningar kan svika sin bästa vän.

Min polare ville utländska kyrkan innan.

Om inte då dödar han mig på slåss.

Därför svek jag tillbaka mot han.

Måste veta det han ville illa mot mig.

Lider av en konstig utlänning långt ifrån.

Han vill byta plats eller slåss.

Men han gör inget från distans.

Jag vinner från distans mot konstiga utlänningen.

[VSK]
2015-11-11 15:48
#50

#47

Om du menar mig så är jag "allvänlig" mot alla som förtjänar det. För mig är beteendet hos en individ AO. Jag bryr mig föga om födelseplats, hårfärg, ögonfärg och skostorlek. 

Men visst, jag känner ryssar. Vad nu det har med saken att göra. Utländsk? Ja, om man backar bandet 4-5 generationer så kommer vi från Finland. Kommunist? -nä det skulle jag inte vilja påstå.

kamera0710
2015-11-11 15:48
#51

#0 Så du gillar "våran lugna och tysta kultur"!? 

SD-vännerna får ursäkta, men jag kan inte annat än tänka på järnrörsnatten än en gång…

Maria
2015-11-11 15:48
#52

#49 Vad pratar du om???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
2015-11-11 15:51
#53

#49

Du är rätt komisk när du säger "ni utlänningar" och kan sen själv knappt skriva på svenska. Är du medveten om att du skriver på en svensk server ?

[tk1971]
2015-11-11 15:52
#54

Snacka om urartad tråd. När folk skriver fullständigt osammanhängande saker är det dags att säga tack och hej.

[Heinze]
2015-11-11 16:40
#55

Pratar om två utländska pack som ville slåss nu eller döda mig på slåss med medhåll som är taskigt mot mig. Valde väl fel kompis i högstadiet men de andra utlänningar sköter sig mot mig. 

Är något fel på mulatten från Polen.

Annons:
[Heinze]
2015-11-11 16:44
#56

Valde att dumpa mulatten med litet huvud i skolan efter jag följde med i utländska kyrkan som var fel handling av mig för idag är det ännu en konstig utlänning som vill slåss mot mig men han kommer aldrig nära. 

Polen har alltid losat mot nazism i krig. Sånna losers är dem.

[Heinze]
2015-11-11 16:45
#57

Jag är inte kommunist som gamla mulatt polare. 😃

Spöket
2015-11-11 17:32
#58

Inte för att vara taskig men jag förstår inte vad du vill säga.

Multi vad?

[Heinze]
2015-11-11 18:57
#59

Jag är inte kommunist som en långt ifrån finländare är avundsjuk på. Totalt meninglös kommunism som med fallet Sovjet de ville inte finnas mer som kaputt land. Mycket pengar på sin militär. Var väl minst 40 procent av landet brutto national gick åt militär. Vilken kass kommunism. Militären är inte allting i vår planet. 

Tråkigt ämne för mig nuförtiden.

rudyC
2015-11-12 06:50
#60

hehe har zebb skickat hit dig?

Upp till toppen
Annons: