Annons:
Etikettinfrastruktur
Läst 1682 ggr
[Carpinus]
2015-11-12 11:28

Centerpartiet uppges tysta intern migrationskritik

Nerverna verkar ligga på utsidan bland de partier som medverkat till den nu uppkomna situationen.

"En riksdagsman för Centerpartiet uppger att han stängts av från att diskutera migrationsfrågor.

Staffan Danielsson, partiets suppleant i socialutskottet, skriver i dag på sin blogg att han stängts av från att diskutera migrationsfrågor på riksdagsgruppens möten av gruppledaren Anders W Jonsson.

– Jag förstår inte att han tillgriper en sån här radikal åtgärd, som förhindrar mig att utföra mitt väljaruppdrag från Östergötland, säger Staffan Danielsson (C), till Ekot."---

SR

Annons:
[Bermudas]
2015-11-12 11:43
#1

Stängas av, uteslutas ur debatten, tystas ner osv…. Ja det här pågår hela tiden och vi ser resultatet av denna typ av "demokrati" nu.

[Bermudas]
2015-11-12 11:51
#2

Den här boken tror jag torde vara läsvärd för alla svenskar som allmänbildning om HUR det går till i verkligheten i våra partier. "Röstboskap", "toppstyrning" "korruption" "maktmissbruk" ord som nämns här: "Knapptryckarkompaniet är en bok från 2011 av den före detta moderata riksdagsledamoten Anne-Marie Pålsson i vilken hon kritiserar dels sitt tidigare parti, dels och framförallt det system i Sveriges riksdag som reducerat ledamöterna till röstboskap åt partiledningen. "Kritiken handlar bland annat om toppstyrning och härskartekniker med partipiska som enligt Pålsson leder till fjäsk, rädsla och konformism. Pålsson menar att riksdagen inte är det maktcentrum som väljarna tror, men att det istället fjärrstyrs från partihögkvarteren medan ledamötena närmast fungerar som statister. Som exempel används bl.a. statsminister Fredrik Reinfeldts bemötande av riksdagsledamoten Karl Sigfrid samt Reinfeldts avfärdande av kritiken i samband med FRA-omröstningarna. Pålsson var även kritisk mot partiets dåvarande hållning om partibidragen vilka hon menade öppnade för korruption och maktmissbruk" https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Knapptryckarkompaniet

Leffe
2015-11-12 12:03
#3

Toppstyrning inom politiken fanns redan när jag var ung och aktiv. Då pratar vi om 1960-talet

[Bermudas]
2015-11-12 12:05
#4

#3 precis…inger nytt under solen… Funderar vidare: Om riksdagen fjärrstyrs från partihögkvarteren….kan man ju fråga sig om även partihögkvarteren i sin tur fjärrstyrs från etablissemang högre upp i hackordningen? Jag kan inte för mitt liv förstå varför politikerna i toppen har med öppna ögon kört Sverige ner i avgrunden. Det kan inte handla om "humanism" eftersom vi vet att man t.o.m. snott pengar från biståndskassan och på så sätt tagit bort hjälp från de mest utsatta och värnlösa för att ge till ett fåtal som har råd att resa. Det finns ingen logik. Varför har man gjort på detta vis????? Man har ju brutit sönder vårt land och tystat/skammat alla som vågat yttra sig mot vansinnet. Det har rått en psykologisk härdsmälta att man inte ens uppfattat att Hans Rosling (hjälten) i stort sett sagt samma sak som Jimmy ( den onde) hela tiden.

[Carpinus]
2015-11-12 12:12
#5

#3 Förvisso, men när någon stängs av från att yttra sig vid riksdagsgruppens möten, det vill säga interna möten, så verkar det lite spänt. Har säkert inträffat tidigare det också, men det tyder kanske på att det inte är direkt högt till tak i den gruppen…

Leffe
2015-11-12 12:14
#6

#5 Nej så illa var det inte på min tid. Då fick man bara höra missnöje om man jag emot presidiet och tjänstemännen

Annons:
[Bermudas]
2015-11-12 12:14
#7

#5 jo nog är det extra spänt nu.

[Carpinus]
2015-11-12 12:46
#8

Kanske ytterligare en bekräftelse på det spända läget i partiet, när AWJ gör ett uttalande till annan källa:

"På en pressträff sade Centerpartiets vice ordförande Anders W Jonsson:

– Det är en dramatisk stund i Sverige, det som sker nu. Vi känner oss väldigt oroade av det beslut regeringen fattat om gränskontroller."---

Expressen

Leffe
2015-11-12 12:51
#9

#5 Man kan tyvärr se det så också att allt annat i samhället och världen blir hårdare och hårdare så det är ju inte förvånande att det gäller även inom den interna partipolitiken

[Carpinus]
2015-11-12 13:05
#10

#9 Jo, politiken är väl en spegel av samhället, men det är ju även politiken som till en inte ringa del som sätter ribban för utvecklingen och öppenheten i samhället.

Ett parti i harmoni hade kanske kunnat lösa en intern konflikt på ett annat sätt?

Leffe
2015-11-12 13:07
#11

#10 Du finns det någonstans i världen ett politiskt parti i harmoni?

Tjeja
2015-11-12 13:25
#12

#11… Hm… i Nordkorea kanske? Beroende på vem man frågar förstås… :-/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-11-12 13:28
#13

#11 Miljöpartiet! Nej, jag skojar bara… 😃

Annons:
[Carpinus]
2015-11-12 21:07
#14

Fler fnurror på tråden i sjuk-klövern:

"Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedts uttalande att han accepterar gränskontrollerna har väckt vrede i partiet. Enligt en riksdagsledamot, som inte delar hans uppfattning, har hans ställningstagande väckt reaktioner i partiet.

– Många i partistyrelsen har reagerat. Han hade inte förankrat sitt ställningstagande, säger personen till TT.

Men partiet slår tillbaka direkt."---

Aftonbladet

[helga21]
2015-11-12 21:34
#15

Centern har problem då de inte riktigt vet vilken grupp av väljare de ska vända sig till. Själv blev jag utskälld i telefon av en f.d gruppledares som talade om för mig att man inte gick emot  gruppledaren i fullmäktige. Problemet var att jag inte hade varit på just det fullmäktige.😃

KimE
2015-11-12 21:39
#16

Miljöpartiets och vänsterpartiets väljare vill fortfarande ha en fri invandring så det är klart att det finns en intern splittring även i partierna när andra partier gjort en snabb(två-tre månader sen) vändning.

[Carpinus]
2015-11-12 21:43
#17

#15  "Någon j-a ordning får det väl ända vara i ett parti!", som Hermansson sa…😃

[helga21]
2015-11-12 21:46
#18

# 16 Många av de yngre väljarna hos V skulle jag vilja påstå. Det finns fortfarande de som anser att det måste finnas någon j-a ordning i ett parti och i ett land.

[Carpinus]
2015-11-12 21:47
#19

När Sverige åkte på sin kanske mest svidande förlust i fotboll någonsin, 2-0 förlusten mot Japan i OS 1936, så bar de spelare som inte varit med i den matchen ett plakat runt halsen när de kom hem. "Jag var inte med mot Japan", stod det på den, och jag tror snart vi kommer att få vara med om sjuklöverpolitiker som bär liknande skyltar. "Jag stod inte bakom asylpolitiken" kommer det att stå på dem.

[helga21]
2015-11-12 21:55
#20

# 19 Åtminstone så finns det gott om riksdagsledamöter och landstingspolitiker och kommunpolitiker som inte gillar den rådande situationen av olika partier det vet jag.

Annons:
KimE
2015-11-12 21:57
#21

#18 Ja gamla kommunister har nog en annan uppfattning än studentvänstern vilket i sig skapar en splittring i partiet. Centerpartiet har en liknande delning mellan bondeförbundare och nyliberaler vilka grundläggande värderingingar skiljer sig för det gjorde att centern misslyckades i valet.

[helga21]
2015-11-12 21:58
#22

#21 Jo det skiljer mellan bönderna och Stockholmscentern 😃

KimE
2015-11-12 22:07
#23

Antalet bönder har halverats medan en centerpartist satt som jordbruksminister, de utgör inte någon väljarbas längre. "Matlandet sverige projektet" hade som internnamn på jordbruksverket Eskil äter.

[helga21]
2015-11-12 23:14
#24

 #23 😂

[Carpinus]
2015-11-13 15:11
#25

#14 "Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt får bakläxa av partiets verkställande utskott (VU). Vid fredagens sammanträde beslutade VU att Vänsterpartiet är emot de gränskontroller som regeringen infört, erfar TT."---

[Göstage]
2021-03-02 07:36
#26

#0 I historiens ljus: Johan Westerholm om skamfläcken för svensk politik, när Staffan Danielsson mobbades för åsikter som visade sig ha relevans.

"Chefsåklagare Per Lindqvist varnar för att personer som anslutit sig till terrorgrupper kommer tillbaka till Sverige för att undvika straff. En situation som aldrig behövt uppstå om riksdagen hade hörsammat dåvarande riksdagsledamoten Staffan Danielssons varningssignaler. Tvärtom “belönades” han då av såväl sina partikamrater som socialdemokrater med en brunsmetningskampanj som saknat motstycke."---

Chefsåklagare Per Lindqvist varnar för att personer som anslutit sig till terrorgrupper kommer tillbaka till Sverige för att undvika straff. En situation som aldrig behövt uppstå om riksdagen hade ...
  • Redigerat 2021-03-02 07:36 av [Göstage]
[Hayabusa]
2021-03-02 09:30
#27

#26 Det är komplett galet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: