Annons:
Etikettideologi
Läst 2516 ggr
[Bermudas]
11/15/15, 4:40 PM

Värdegrund???

Ordet värdegrund har länge gäckat mig. Överallt ser vi detta lilla ord dyka upp….jag började leta efter andra som reagerat och hittade direkt en väldig tänkvärd artikel av Lorentz Lyttkens så här skriver han: "Problemet med den deklarerade värdegrunden är att den begär att varje Medarbetare ska ansluta sig till den. Var och en ska hålla sig med de rätta värdena. Annars Exit. Samtidigt är ”de rätta värdena” öppna för ett otal olika tolkningar. Det är intressant att fokus under senare tid förflyttats från hur vi beter oss till hur vi tänker, känner och värderar. Allt tal om värdegrund handlar om den förflyttningen och den innebär att individer och Medarbetare blir ansvariga för sitt inre liv. Ett olämpligt uttalande om romer, socialbidragstagare, kvinnor, invandrare, muslimer, afrikaner eller någon annan grupp som utsätts för strukturellt förtryck uppfattas dels som en fördom (vilket det mycket väl kan vara) dels som ett uttryck för en person som förfallit till extremism, rasism, hat, fientlighet och fascism. Det välfärdsindustriella komplexets försvarare håller sig med en ”värdegrund” där man hellre fördömer personen än handlingen och inte sällan med en intolerans som balanserar mellan fientlighet och hat. Begreppet ”värdegrund” handlar inte om vare sig värden eller värderingar utan om vilka värderingar som ska upphöjas till absoluta normer i det svenska samhället. Det finns ett totalitärt stråk i det här tänkandet" http://detgodasamhallet.com/2015/06/18/vardegrund/ Kopierar den sista raden igen: "Det finns ett totalitärt stråk i det här tänkandet" Precis det är det jag känt länge. De som ropar om fascism, rasism, multikulturalism, värdegrund stup i kvarten ser inte sin egen intolerans och totalitära tendens…alla ska tycka lika……(annars….!) Förr var förtryckarna mer uppenbara numera är dom mer subversiva och slipade. Det räcker inte längre med hur vi BETER OSS, som Lyttkens skrev, utan hur vi TÄNKER, KÄNNER, OCH VÄRDERAR. Nu ska vi fostras in i vårt väsen. För mig är det mycket obehagligare än öppet förtryck. Att slåss mot osynliga demoner för att försvara sin integritet och självständighet är mycket svårare. Och det gäller oavsett om det handlar om ett lands med sitt folks försvar för självständighet som enskild stat eller en själv som individ.

Annons:
[Carpinus]
11/15/15, 4:53 PM
#1

Jag uppmärksammade Lyttkens artikel när den kom i juni och citerade den i denna tråd. Länkar istället för att skriva samma saker igen - lite bekväm får man ju vara… 😉

[Bermudas]
11/15/15, 5:00 PM
#2

#1 Haha det ska man vara. Var inte inne och läste här på den tiden så det har jag missat. Ska läsa ditt inlägg nu.

[Carpinus]
11/15/15, 5:15 PM
#3

#2 Jag begär förstås inte att någon skall minnas vad som skrevs för ett halvår sedan, men jag kände igen citatet när jag såg det, och tycker att det är väl värt att citeras igen. Och jag instämmer med dina åsikter om värdegrundsbegreppet, som väl blivit något av en klyscha på sina håll?

"Det är uppenbart att myndigheter har blivit något slags propagandacentraler", som en klok man säger i artikeln på länken här ovan.

Geru
11/15/15, 5:29 PM
#4

Enda gången jag har hört om värdegrund är inom det militära. Annars är det någonting jag inte hört ofta.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Carpinus]
11/15/15, 5:33 PM
#5

#4  Du kanske helt enkelt inte har tänkt på det? Men om googlar på ordet så får du 604 000 träff.

Geru
11/15/15, 5:41 PM
#6

#5 Och jag får 1090000 träffar om jag googlar buttplugs. Det säger inte mig speciellt mycket. 

Jag är definitivt helt övertygad om att jag bara hört det i samtal med en kompis som är i det militära, och då var det sågning av att dom hade en "värdegrund" som dom var tvungna att följa och att befälen tjatade mycket på det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[Carpinus]
11/15/15, 5:48 PM
#7

#6 Jo, du behöver inte intyga att du inte hört begreppet särskilt ofta. Men det finns.

(Jag fick för övrigt 1 120 000 träff när jag sökte på buttpluggs.)

Geru
11/15/15, 5:52 PM
#8

#7 Klart det finns. Jag tror jag hört det i teoretiska diskussioner i skolan med, typ när man ska bestämma värdegrunder för ett politiskt parti, vilket jag tror mer att ni är inne på.

(Jag har ingen aning. Använde google, som jag gör oftast:p)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Bermudas]
11/15/15, 7:01 PM
#9

#3 lägger in från din länk om floskler, en faktaruta: FAKTA: VÄRDEGRUND KOMMER FRÅN SKOLAN Ordet värdegrund betyder att formulera grundläggande värderingar. Begreppet har särskilt använts inom skolan, där det lanserades under arbetet med en ny läroplan. Numera har både organisationer, myndigheter och företag ofta en värdegrund. Tidningen Vision lät förra året kommunal- och landstingsanställda ranka de värsta flosklerna på arbetet. Värst ansågs uttrycket ”Vi måste gasa och bromsa samtidigt” vara, följt av ”Vi har högt i tak”. De anställda kämpade också med att förstå vad det egentligen betydde att ”kraftsamla utifrån en helhetssyn”. Andra floskler som togs fram vid Göteborgs universitet var: ”genomlysning av verksamheten”, ”vi måste välja för att kunna satsa”, ”vi måste säkra budskapsplattformen” samt ”att koppla ihop HR med verksamheten, visioner och målsättningar och att utveckla resonemanget från att tänka vad vi gör till att också arbeta med hur vi kan bidra till att skapa värde, nytta och utveckling”. Källor: Tidningarna Vision och GU Journalen samt Nationalencyklopedin

[Bermudas]
11/15/15, 7:22 PM
#10

#8 Här ett par citat av Tanja Bergqvist där hon tar upp detta med "värdegrund". Intressant läsning. Den är några år gammal men inte desto mindre aktuell. "År 2008 initierade regeringen som bekant en tre år lång värdegrundsdialog för att ”skapa en förstärkt gemensam värdegrund” eftersom diskussionen ”inte gått i takt med samhällets utveckling” Aha det visste inte jag. "Förstärkt gemensam värdegrund" Det låter ju spännande….och lite oroväckande…. Tanja fortsätter och med humor och ironi över deras värdegrundsprojekt: "På tal om att stärka demokratin, som ju är en uttalad del i arbetet med den gemensamma värdegrunden – kommer vi att få folkomrösta om denna värdegrund och blir det i så fall innan eller efter valet 2010? Hur hade man tänkt förankra värdegrunden en gång för alla, och kommer en eventuell ny regering att börja snickra ihop en ny och annorlunda värdegrund? Jag vill helst redan nu veta hur jag ska tolka demokratibegreppet och vilka värderingar som kommer att vara universella under nästa och helst också nästnästa mandatperiod. Och kommer det att ingå i yttrandefriheten att få kritisera värdegrunden? Detta kan vara ännu viktigare för forskare inom humaniora och samhällsvetenskap att få veta. Mina matematiska bevis kan inte krocka med någon värdegrund och gör de det så är det fel på värdegrunden och inte på matematiken" https://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/12/09/vardegrundsproblematiken/

[Bermudas]
11/15/15, 7:47 PM
#11

Från #9 kan inte låta bli att posta en gång till…ett skojigt citat: ”att koppla ihop HR med verksamheten, visioner och målsättningar och att utveckla resonemanget från att tänka vad vi gör till att också arbeta med hur vi kan bidra till att skapa värde, nytta och utveckling”. ????? Haha den var bra! Inte för att jag förstod nåt. Men det lät snyggt! Nu ska jag skapa värde, nytta och utveckling. Få se nu….köttbullar eller blodpudding till middag? Det får bli blodpudding det ska ju vara så järnrikt och nyttigt. Järnvärde(grunden) måste tryggas.

[Carpinus]
11/15/15, 7:53 PM
#12

#11 Uttalandet som du citerar ligger det nog mycket tänkande bakom!  Eller kanske inte…🙂

Schnauzertik
11/15/15, 7:57 PM
#13

¤9 Många gånger kommer kommer nån  på nåt uttryck som de tycker låter bra och så sprids det och används i många andra sammanhang, ofta av en högre ledningsnivå som sen ska brytas ner på lägre nivåer och där missar man ofta.

Några översättningar som jag sett i verkligheten

Vi måste gasa och bromsa samtidigt: Minska kostnaderna öka intäkterna, öka sälj minska produktionskostnader, vi måste sparka dököttet och anställa nya fräscha människor

Högt i tak. säg vad du vill men var beredd att ta konsekvenserna om vi inte gillar det.

Kraftsamla utifrån en helhetssyn. Vad är det vi vill egentligen, det är det vi ska lägga krut på

Vi måste välja för att kunna satsa. Vi kan inte göra allting det gäller att prioritera.

Har sett de andra uttrycken också men det får bli en annan gång

Värd för Pensionärer

Annons:
[Bermudas]
11/15/15, 8:03 PM
#14

#11 det är nog mest munläder #13 det är på riktig alltså….hahaha du får gärna dela med dig.

Tjeja
11/15/15, 8:07 PM
#15

För mig är den värdegrund jag valt eller accepterat (genom t e x arbeta för ett företag som satt upp en "värdegrund" de står för) den etik jag baserar mitt agerande på!

Det behöver inte ha ett dugg med vad jag personligen tycker eller känner att göra.

Låt säga så här, ponera att jag är en kirurg och framför mig har jag snubben från Ikea som skurit sig själv med att nu försöka rädda livet på:

Min värdegrund är den etiska koden som jag som läkare accepterat att agera efter genom den läkared jag svurit. D v s. att göra gott och inte skada, att lindra smärta och rädda liv!

Mina känslor inför att rädda en mördare som försökt ta självmord: Avsky! (varför skall jag rädda och göra gott mot en mördare som inte förtjänar något gott tillbaka?)

Min åsikt om mördaren: Han är en fruktansvärd person som jag spontant känner hat inför!

Min moral: Jag agerar efter den värdegrund jag har! D v s, kan jag rädda liv så räddar jag liv, kan jag lindra smärta så lindrar jag smärta. Jag gör vad jag kan för att göra gott mot var och en av de patienter jag möter, oavsett deras bakrund eller historia! För den värdegrunden har jag som läkare valt att ta till mig! Inte för att jag gillar alla patienter jag möter i mitt jobb.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
11/15/15, 8:10 PM
#16

#15 Tack. Det var ett bra exempel på värdegrund när den är rak och tydlig.

[Bermudas]
11/15/15, 8:52 PM
#17

Hittade den här videon. Några söta ungar berättar om vad de vill bli och vad de gillar. Men det DUGER inte. Slutklämmen i videon säger att det är beklämmande att "det forfarande ÄR såhär" nåt sånt. Jag hoppade till faktiskt. Var inte beredd på att barnens önskningar var så fel! En annan gång såg jag en video med små barn som pedagogiskt skulle lära sig att en familj lika gärna kunde vara pappa och pappa etc minns att flera av barnen var invandrarbarn och de tyckte i början att det verkade konstigt men när man pedagogiskt lärt dem värdegrunden om normer att "det kan vara olika" så accepterade ungarna det. Det ska formas efter rätt värdegrund i tid antar jag. Alva Myrdal hade ju någon idé om att barn skulle uppfostras av statliga proffs.

Zyperior
11/15/15, 9:24 PM
#18

I slutet på #0 i den här tråden nämns värdegrund ett par gånger. Kan instämma med att butikspersonalen i den tråden agerade fel. Men sedan tycker skribenten av det brevet att personalen ska en värdegrundskurs? Jaha. Vem ska hålla i den värdegrundskursen? En SDare? En Miljöpartist? Vilket politiskt läger ska få första tjing att indoktrinera H/M:s personal och varför?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
11/15/15, 9:48 PM
#19

Jag såg det där. Och dom var fientligt inställda till muslimer. Dom snackade med varandra och någon råkade höra. Nu menade insändaren att dom skulle sättas på värdegrundskurs? Nästa steg kunde vara att ha avlyssningsapparater så ledningen på arbetsplatser kan snappa upp felaktig åsikter och åsikts-brott mot "värdegrund" och steget därpå sanningserum så att folks ickekorrekta tankar kan uppdagas så att ledningen kan åtgärda fallen med hjälp av " tanke-korrigering". Visst det kan verka hårt, men nu har vi ju en viktig värdegrund som vi bestämt ska gälla för samtliga och vi måste se till att den följs. Hur skulle det annars gå? Och tänk på alla som snackar skit om andra, om usla politiker tex? Är inte det ett brott mot värdegrunden om ALLAS LIKA VÄRDE? Borde man inte tvinga dem att lära sig att tänka rätt eller bli arbetslös, och kanske få svälta ihjäl som straff?

72mm
11/15/15, 10:56 PM
#20

#17 Den där videon satte lite myror i huvudet på mig. Menar de att det är fel att ungar har de vanliga könsstereotypa drömmarna? 

Det menas väl inte att det är något vi måste komma tillrätta med? 

Hade man frågat ungarna om de trodde killar kunde välja att bli hotellstädare eller kvinnor kunde bli brandmän så hade de troligtvis tyckt frågan var dum. 

Jämställdhet betyder inte jämn fördelning. Jämställdhet betyder lika möjligheter.   

#0 Har du sett Marika Formgrens föredrag om värdegrundsdemokrati? Kommer inte ihåg om vi pratat om det eller ej.  Se det inte precis innan du ska gå och lägga dig dock, det kan vara lite läskigt. 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Tjeja
11/16/15, 6:21 AM
#21

#18 H&M's lednings ansvar att se till att förmedla sin värdegrund till sina anställda! Helst innan anställningsavtal skrivs. får gärna stå med i anställningsavtalet också (eller en hänvisning till deras dokument).

Företagets  värdegrund är det personalen skall agera utifrån i mötet med kunderna. Vad personalen sedan tycker rent privat är en annan sak och deras ensak. Men det skall inte märkas av utåt under arbetets gång. Vilket det gjorde när personalen snackade bakom ryggen på kunderna ute i butiken. Vad dem sedan tycker och tänker inne i personalrummet på fikarasten är deras ensak. Men ute i butiken gör dem fel att tala så att andra hör andra åsikter än företagets. Rent avtalsmässigt har företaget rätt att avskeda någon som inte upprätthåller företagets värdegrund utåt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
11/16/15, 8:19 AM
#22

#20 jag kollade på Youtube på fler videor. Små barn som gjort en video ( nåja det var väl nån vuxen som lagt fram orden i munnen på pojkarna) den handlade om när Lasse och Anders blev kära och gifte sig etc. Det verkar finnas en hel del för barn och personal uppbyggligt värdegrundsbaserat material på Youtube. värdegrund, ickenorm och genuscertifierat material för de små telningarna att skolas med i tid. Tror inte något land i världen har en sån nit på den fronten. Om Marika Formgrens fördrag. Tack för varningen och det är faktiskt så att jag dragit mig för att lyssna på föredraget för att jag anat att det kan väcka frustration och stress och glömt bort det. Det jag redan läst av henne har varit så klockrena artiklar. Men jag ska lyssna på det!

[Bermudas]
11/16/15, 8:25 AM
#23

#21 jag tror alla är överens om att det var fel att snacka högt så att kunderna hör. Men det räcker säkert med att säga till de anställda på skarpen. Sätta folk på är den typen av "värdegrundskurs" som brevskivaren ville är lite en annan femma. Där handlar det mer om åsikter och tyckande. Det är en ganska obehaglig trend vi sett de senaste åren då folk faktiskt förlorat jobbet för att de har fel åsikter.

[Carpinus]
11/16/15, 8:38 AM
#24

#21 Nu har jag i och för sig inte läst alla inlägg här så någon kanske redan har uttryckt den här funderingen redan, men:  vi har väl endast hört en sidas version av händelsen? Det kan mycket väl ha gått till så, men berättelsen kan också vara kryddad för att den skall bli tillräckligt intressant. En enkel googling på avsändaren ger  vissa "aktivistvibbar", så åtminstone jag köper den inte rakt upp och ned i det här stadiet.

[Bermudas]
11/16/15, 8:42 AM
#25

#24 Ahhh aktivistvibbar. Blossande kinder och nit :-)

Schnauzertik
11/16/15, 8:44 AM
#26

Förr var kristendomen den värdegrund som genomsyrade samhället.

Idag gäller detta bara delvis. Varifrån kommer vårt synsätt, etik och moral? De uppstår inte ur tomma intet.

Skolan är en del i detta, liksom tidningar, böcker, reklam, kamrattryck, nuet  föräldrar och säkert en del annat också.

Alltihop innehåller en viss  grad av indoktrinering.  Vi gör också mer eller mindre "egna" val.

Värd för Pensionärer

[Bermudas]
11/16/15, 8:50 AM
#27

#26 "Alltihop innehåller en viss grad av indoktrinering. Vi gör också mer eller mindre "egna" val." Jo så är det…."egna" val. För att verkligen göra egna val på riktigt så är det bra att man börjar belysa dessa värdegrunder, var kommer dom ifrån, vem satte tonen, granska det finstilta. Medvetenhet är antidoten mot ogreppbart inflytande.

Annons:
Zyperior
11/16/15, 8:51 AM
#28

#26
"Skolan är en del i detta, liksom tidningar, böcker, reklam, kamrattryck, nuet  föräldrar och säkert en del annat också."
Jag håller med och det är så det borde vara. Däremot har jag svårt att kalla detta indoktrinering. 
Den formen av "värdegrund" som diskuteras här är ju ett färdigpackat kit av åsikter som du ska ha. Oavsett vad skola, tidningar, böcker, reklam, kamrattryck, nuet, föräldrar och en del annat säger.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
11/16/15, 8:59 AM
#29

#28 Jo men skola och reklam tycks hänga på.. nu för tiden styr man mycket med barnböcker också så att de inte ska sånt som inte är uppbyggligt . Vet att barnboksförfattarinna till böckerna om han pojken med sin piprökande pappa (kommer inte ihåg namnet nu) talade om det. Edit Alfons Åberg

Zyperior
11/16/15, 9:09 AM
#30

#29 Alfons Åberg? =)

Jag tycker det är fel att man styr med barnböcker. Låt barn vara barn. De ska bli egna individer, inte socialdemokratiska robotar eller F!-soldater.
Bättre att barn får lära sig att man inte ska leka med sågen och att man inte ska slåss. 

Författare är givetvis fria att skriva om vad de vill. Och förlag, fria att publicera vem de vill. Men föräldrar ska inte ha en moralisk skyldighet att läsa barnböcker med inbakad genuspedagogik. Skolor och förskolor ska verkligen inte ha det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
11/16/15, 9:19 AM
#31

# 30 Tycker jag med. Men förlagen är lite ängsliga nuförtiden. Vårt samhälle har genomsyrats av någon slags religiös nyttighet i flera årtionden…det ska vara "uppbyggligt" och "korrekt" så de unga föräldrarna börja själva vilja att böckerna ska vara fria från "felaktigt" inflytande. Som Alfons mamma skrev i en artikel jag läst att "hade det varit idag hade jag aldrig kunnat låta pappan röka pipa."

72mm
11/16/15, 1:49 PM
#32

Har inget direkt att tillägga, ni har redan skrivit det mesta jag tänker :) 

Vad som är oroväckande är hur lite av detta som gemene svensk verkar vara medveten om. Vi är uppfostrade från vaggan att lita på staten, så det skall mycket till innan vi ifrågasätter vad tusan vi sysslar med.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
11/16/15, 3:02 PM
#33

#32 det ÄR skrämmande. Men jag hoppas och jag känner på mig att folk börjar syna dessa doktriner mer i sömmarna än att bara svälja direkt.

[Bermudas]
11/16/15, 3:05 PM
#34

#32 "En uppgiven solanin på Flashback om svenskar: "Vi kanske är duktiga på IT, kan bygga bra bilar, stridsflygplan, stå i kö, rengöra luddfiltret i torktumlaren etc etc. Men vi bör nog inte ha rösträtt." Hahaha den var bra! (Fast jag är lite sur att du tog bort Bermudas citat som du hade förut)

Annons:
72mm
11/16/15, 3:20 PM
#35

"(Fast jag är lite sur att du tog bort Bermudas citat som du hade förut)"

Jag fick inte ha det för iFokus. Godtycke angående var man kan stoppa in användar-namn. Citat-reglerna gäller tydligen inte för signaturer.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
11/16/15, 3:27 PM
#36

Aha….visste inte det. Du är ursäktad.

Zyperior
11/16/15, 6:21 PM
#37

Hämtade precis min dotter på dagis..eller vad säger jag!? Vad är jag för sjuk förälder som bestämt kön på mitt barn, hur kan jag veta hens kön när hen bara är 3,5år. Att jag sedan kallar det dagis och inte förskola, sådan skitstövel, helt respektlöst och oerhört kränkande mot sådana som tycker att det heter förskola.

Hur som helst, mitt barn sjöng på "Ekorr'n satt i granen" när vi cyklade hem. Det slog mig att man sjunger "fick han höra barnen..". Va e d för sjuk jävla text? Varför kan det inte va en hona man sjunger om, eller en transsexuell eller könlös ekorre i sången. Sjukt jävla samhälle vi lever i.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

72mm
11/16/15, 7:05 PM
#38

#37 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Farwuq
11/16/15, 7:19 PM
#39

Att hålla sig till värdegrunden är det samma som att vara PK.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
3/15/18, 4:02 PM
#40

Värdegrundssverige…

Från ledare på Hela Gotland:

 "I senaste numret av Hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra (2/2018) avslöjas det att föreningens region Mitt samt Aros-Gävle ska utesluta medlemmar som ”bryter mot Hyresgästföreningens värderingar i sociala medier”. Å ena sidan säger Nina Hedlund, chef i region Mitt (Värmlands, Örebros, Södermanlands och Dalarnas län), att man ”inte kommer att leta upp folk”. Å andra sidan verkar föreningen sikta på att ”hålla ögonen öppna” för om medlemmar bryter mot värdegrunden på möten eller på sociala medier. Hedlund förklarar vidare att medlemmar inte får ”agera på ett sätt så att andra människor känner sig kränkta”.---

"Hyresgästföreningen tar sikte på rasism och främlingsfientlighet, men det är ett begrepp som ofta tolkas vidlyftigt. Hem & Hyra tar upp exempel som kan tänkas föranleda uteslutning. Ett av dem är en kvinna i Mälardalen som delat ett inlägg på Facebook om att skillnaden mellan svenska pensionärer och invandrade är att den förra har betalat skatt hela sitt liv. Om detta ska bli grund för uteslutning kan Hyresgästföreningen snart lägga ned verksamheten.

Samtidigt som medlemmar ska utsättas för digitala värdegrundsinspektioner har Hyresgästföreningen ingenting emot att delta på Muslimska familjedagarna, trots att arrangören, Islamiska förbundet, upprepade gånger bjudit in antisemitiska och homofoba talare till sina event. Det ses dock som ett bra tillfälle att värva medlemmar. Det minskar inte direkt bilden av en väldigt ensidigt riktad politisk kampanj mot vissa medlemmar. Hyresgästföreningen fyller en viktig funktion, och om det ska fortsätta vara så måste mer tid läggas på att tillvarata medlemmarnas intressen och mindre på att utse politiska kommissarier.

http://www.helagotland.se/opinioninsandare/vardegrund-mot-oliktankande-15102076.aspx

Trodde att Hyresgästföreningen hade till syfte att tillvarata sina medlemmars intresse, inte att övervaka deras åsikter…🤔

[VSK]
3/15/18, 4:12 PM
#41

Hörde jag nån säga Nordkorea 🤔

Annons:
[Hayabusa]
3/15/18, 4:18 PM
#42

Aj då…den som inte är med i Hyresgästföreningen - blir hen då registererad som ”fientlig”?

[Göstage]
6/5/18, 11:02 AM
#43

Börjar det skönjas en viss övermättnad på värdegrundsältandet? Ann-Charlotte Marteus i Expressen ser tecken på det.

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/lat-sjukvarden-slippa-gagget-om-vardegrund/

[Hayabusa]
6/5/18, 11:09 AM
#44

#4 "Mycket snack och lite verkstad"

Upp till toppen
Annons: