Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1809 ggr
Herveaux
2015-11-16 08:00

Din tolkning av dessa ord

Hur tolkar du dessa ord? Vad betyder dom för dig?
Fyll gärna på med fler ord om du har några på lager.

- Mång/multikultur
- Rasist / rasism
- Patriot / patriotism
- Nationalist / nationalism


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Emo
2015-11-16 08:07
#1

Lycka till. Hoppas du får fler svar än jag brukar få när jag vill att ords betydelse på denna sajt ska definieras, så vi vet att det vi skriver uppfattas som det ska.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Herveaux
2015-11-16 08:10
#2

#1 Tack… 🌺
Då har vi precis samma syfte med våra trådar.
Skam den som ger sig! 😓


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zyperior
2015-11-16 08:26
#3

- Mång/multikultur
Misslyckat samhällsprojekt som kommer dra oss i fördärvet.

- Rasist / rasism
Särbehandling på grund av hudfärg, kulturell tillhörighet eller geografisk härkomst

- Patriot / patriotism
Stå upp för fosterlandet

- Nationalist / nationalism
Kärlek till fosterlandet

- Feminism
Manshat

- Människors lika värde
Tomt snack

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Herveaux
2015-11-16 09:09
#4

Jag skulle kunna klippa/klistra #3:s svar här.
Med ett tillägg på Feminism: I ❤️Offerkoftan


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Schnauzertik
2015-11-16 09:29
#5

- Mång/multikultur

Ett system som fungerar i Kanada

- Rasist / rasism

Dela in människosläktet i ett antal raser utifrån yttre kännemärken

Se samband mellan yttre skillnader och nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;_
Tycka att nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;
_

Koppla negativa egenskaper baserat på etnicitet

- Patriot / patriotism 

Luftvärnsrobot som används av patrioter mot andra sidans patrioter

- Nationalist / nationalism

Människor som tycker de är och vet bäst

Värd för Pensionärer

[Bermudas]
2015-11-16 09:32
#6

Antinationalism - försök till att göra slut på suveräna stater, istället en allt mer centraliserad globalmakt

Annons:
[Bermudas]
2015-11-16 09:40
#7

Pacifism - kom och våldta….jag sätter en ära i att inte kunna försvara mig och hålla på mina gränser, jag vill inte förstå att andra inte tänker som jag och därför utnyttjar min öppenhet och skyddslöshet.

Ebolaa
2015-11-16 09:48
#8

- Mång/multikultur
   Kulturell pluralism, inte samma sak som mångkulturalism

- Rasist / rasism
   Person som hatar eller diskriminerar andra på grund av etnisk härkomst

- Patriot / patriotism
   Konservativ "fosterlandskärlek"

- Nationalist / nationalism
   (Wiki) En nationalist hyllar nationen och vill bevara nationalstaten och dess intressen

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Bermudas]
2015-11-16 09:52
#9

Rasism - har blivit ett ord man kan täppa igen truten på alla de som vill behålla sitt lands suveränitet. Att påstå att ett land inte först och främst är den jordplätt man bott på i generationer utan att framför allt att lander först och främst utgörs av FOLKET som bor där har blivit ett "rasistiskt uttalande" Japanerna kunde således lika gärna bytas ut mot Afrikaner eller skandinavier…det skulle fortfarande vara Japan enligt vår tids lära.

[Bermudas]
2015-11-16 09:55
#10

Multikulturalism - en dimridå för monokultur, och upplösandet av unika länder och kulturer.

Fillifjonkan60
2015-11-16 09:56
#11

- Mång/multikultur

Kan vara något bra men kan också gå åt skogen. Är lite osäker där.

- Rasist / rasism

Någon som avskyr/hatar andra "människo-raser" (fast det inte finns olika raser) t.ex. KKK och liknande. Alla rasister ingår ju inte i grupper men jag misstänker att det ofta är så.

- Patriot / patriotism

Här säger jag som Zyperior i #3

- Nationalist / nationalism

Och här blir det detsamma som i #3 igen

Diktatur

Förtryck av sina egna medborgare


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Bermudas]
2015-11-16 10:05
#12

Faktum är att alla orden har två sidor. Som med allt annat kan de användas för egna syften. Problemet är att vi så blåögt köper bara EN sida av orden. Öppenhet tillexempel kan vara fantastiskt fint och berikande. Men om öppenheten leder til angrepp och invaderande så är det inte så kul längre. Allas lika värde. Låter också så vackert. Men det kan användas till att hugga ner de som vågar sticka upp och växa sig stora och glänsa över andra.. En diktatur där alla ska vara exakt lika….annars! Här kan avundsjukan gömmas bakom jämlikhetsivern.

Vanja
2015-11-16 10:46
#13

Det känns som att vi aldrig kommer enas om vad dessa ord betyder. ^^

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[VSK]
2015-11-16 10:48
#14

#13

Det är därför det finns så mkt hat i det här samhället.

Herveaux
2015-11-16 10:55
#15

#13 Verkar inte bättre.

Inte konstigt att båda sidor i diskussioner tappar humöret när det kastas runt ord som har vitt skilda betydelser för folk (beroende på vilken sida man tillhör)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Vanja
2015-11-16 10:55
#16

#14 Ja troligtvis, någon säger något till den andra som tolkar det tre resor värre än vad den första menade. 
och så får vi inte glömma att de båda förmodligen vart kränkta.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[molly1974]
2015-11-16 12:48
#17

min syn 

1 mång multikultur misslyckande dra vårat land i fördärv

2 Rasist ord som används för ofta om alla kritiker till invandring mm

3 patriot står upp för sitt land

4 nationalism tänka på landets bästa

Tjeja
2015-11-20 23:04
#18

Hjälp! (Förbereder mig på en snar total urspårning i denna tråd med!) 🤐

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2015-11-20 23:46
#19

Patriot = fosterlandsälskande

Patriotism = fosterlandskärlek

SAOL

72mm
2015-11-21 15:58
#20

Zyperior spikade det väl nästan perfekt. 

Vad jag finner lite intressant är att patriotism och nationalism verkar nästan vara samma sak för de flesta. 

Patriotism ser jag bara som ett ord för stolthet, kärlek och glädje över att tillhöra  en viss nation.

Nationalism ser jag däremot som motsatsen till globalism och klansamhällen. Det är för mig en politisk konstruktion som historiskt har visat sig vara mycket effektiv i byggandet av starka samhällen. Jag ser det rent av som en förutsättning för demokrati. 

Är man nationalist erkänner och respekterar man alla folks och gruppers strävan att bilda, och försvara en nation. Jag ser på nationalism som ett konstruktivt sätt att ena och förena folk utöver familj, klan eller etniska grupper.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Göstage]
2018-06-23 08:45
#21

Nationalekonomen och förre EU-parlamentarikern Nils Lundgren önskar en mindre klichéartad syn på nationalism från politikernas sida.

http://www.gp.se/ledare/lundgren-nationalism-på-gott-och-ont-1.6734671

[Hayabusa]
2018-06-23 08:56
#22

#21 Bra poänger.

 Ingar Brinck, professor i teoretisk filosofi vid Lunds universitet:

"För att känna mening är det viktigt för människor att få höra till och bidra i en större gemenskap, enligt Ingar Brinck.

– När vi känner samhörighet med någon till synkar vi oss helt omedvetet, både mentalt och kroppsligt, och upplever mer positiva känslor."

[[eskils_]]
2018-06-23 12:07
#23

#21 Bra artikel! Man kan ju faktiskt vara "för" det egna landet utan att för den skull vara "mot" andra länder. Helt enkelt respektera att alla människor är "för" sitt respektive land, hur naturligt som helst. Se bara på fotbolls-VM…👍 

Ett citat, innan artikeln blir låst:

"En nation finns därför att människor uppfattar sig som en nation. Vi känner större gemenskap och solidaritet med det egna folket än med andra folk.  

Rika länder försöker avsätta en procent av BNP för bistånd till fattiga folk, men når sällan upp till målet. Däremot avsätter de mellan tjugo och femtio procent av BNP för att säkerställa vård, utbildning, inkomstutjämning, infrastruktur, lag och ordning, och så vidare för det egna folket. Detta är naturligtvis nationalism. Vi gör skillnad mellan medlemmar av det egna folket och andra människor i världen.

_Är det då ett brott mot principen om alla människors lika värde att göra sådana skillnader? Nej, det är inte konstigare än att jag står närmre mina egna barn än andra barn och självklart anser att det är min uppgift att under uppväxten ta ett ansvar för mina som jag inte kan ta för andra barn."
_

[Göstage]
2018-06-23 12:21
#24

Som av en händelse berör Johan Hakelius delvis samma ämne i en krönika i Expressen. Han skriver, med utgångspunkt från medelklassupproret 1848 och fram till idag:

 "Lojaliteten mellan klasserna fick konkurrens med lojaliteten mellan landsmän. Utan det skulle vi nog aldrig ha fått några välfärdsstater, kanske inte ens demokrati. Och varför denna snusförnuftiga katederdrapa? Jo, därför jag misstänker att vi är på väg att rulla bakåt.

Båda de där kolumnerna och minst ett dussin artiklar om dagen, oroar sig fasligt över nationalism. Över idén att något verkligen skulle vara svenskt, eller – ännu värre – att någon verkligen är svensk. Det finns fog för sådan oro. Men å andra sidan: vilka lojaliteter tar över, om vi säger nej till de nationella? Klass ligger närmast. Och vi är redan halvvägs där. Ett hyfsat stort toppskikt i samhället tycker sig redan ha mer gemensamt med toppskikt i andra länder, än med resten av sina landsmän. Landsmän blir mest en barlast. De röstar fel, äter fel, reser fel och sätter sina meningslösa klimatförstörande fotavtryck på jordskorpan. Av det blir allt oftare kolumner."---

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/jag-misstanker-att-vi-ar-pa-vag-att-rulla-bakat/

[Hayabusa]
2018-06-23 16:31
#25

#24 Är det kanske precis därför som det mångkulturella samhället inte lyckas?  Som att AIK-klacken omöjligen kan bli en del av Djurgårdens klack? Inte så länge det finns "Gnagare" att sälla sig till i bortre kurvan, då går man hellre dit och känner sig som hemma.

[Hayabusa]
2018-06-23 16:34
#26

På tal om att "ge och ta"…

[Göstage]
2018-06-23 17:06
#27

#24 Svår jämförelse! Som jag ser det, om man nu skall jämföra det med fotbollsklackar, så säger väl Hakelius snarare att ett antal fans i det ena gänget tröttnat på sin omgivning, som de ser som vulgära, okunniga och ointressanta och att man hellre hänger med ett gäng i den andra klacken som står dem närmare moraliskt och intellektuellt. Alltså inte hela motståndarklacken, utan den del de sympatiserar med. Hela klackarna symboliserar då nationer, och de sympatiserande fraktionerna utgör en gemensam klass ovanför nationen/klacken.

Hakelius: "Klass ligger närmast. Och vi är redan halvvägs där. Ett hyfsat stort toppskikt i samhället tycker sig redan ha mer gemensamt med toppskikt i andra länder, än med resten av sina landsmän. Landsmän blir mest en barlast. De röstar fel, äter fel, reser fel och sätter sina meningslösa klimatförstörande fotavtryck på jordskorpan."--- 

Annons:
[Hayabusa]
2018-06-23 18:03
#28

#27 Kanske så segregation uppstår?

[Göstage]
2018-06-23 18:15
#29

#28 Eller drömmen om förverkligandet av den femte internationalen…

Upp till toppen
Annons: