Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1713 ggr
[sanna70]
11/16/15, 6:30 PM

MP-ministerns dolda agenda

Fortfarande aktuell. . 

"Det är ingen slump att islamistiska organisationer ofta bjuder in kända hatpredikanter till sina möten. Sveriges Unga Muslimer, som Mehmet Kaplan har varit ordförande för 2000–2002, har till exempel bjudit in Riyadh ul Haq till Stockholmsmoskén. Riyadh ul Haq stödjer väpnat jihad och föraktar judar, kristna och hinduer. Andra hatpredikanter som har inbjudits till Sveriges Unga Muslimers möten är Abdullah Hakim Quick och Khalid Yasin. Det är ingenting att förvånas över att dessa rotlösa ungdomar låter sig inspireras och radikaliseras av dessa predikanter.

Hur länge ska man låta Sveriges Unga Muslimer och andra liknande organisationer, nu med Mehmet Kaplans stöd, komma undan med lama ursäkter med att de inte förstod vem de hade bjudit in? Det är oförlåtligt naivt att tro att man med pengar till den här typen av organisationer och moskéer ska motverka segregation och nå de ungdomar som radikaliseras.

Det är just den naiviteten som personer som Mehmet Kaplan räknar med och det är dags för alla som vill motverka radikalisering att inse vilken skada som Mehmet Kaplan och andra som han kan åstadkomma."

http://www.di.se/artiklar/2014/10/14/debatt-mp-ministerns-dolda-agenda/

Annons:
Taxelina1
11/16/15, 6:46 PM
#1

Ruskigt….😮

Hälsning från en stor djurvänCool

thenameless
11/16/15, 7:04 PM
#2

Mehmey Kaplan har haft en dold agenda ända sedan han gick med i MP. Blåögt av MP och dess ledning samt sossarna att inte genomskåda honom. Men det var lite uppståndelse runt honom  för några år sedan. fast det tystades ner

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[sanna70]
11/16/15, 10:20 PM
#3

Nja, om Media gjort lika bra arbete med alla partier och dess ledare som dem gör med SD så skulle det nog se annorlunda ut i dagsläget. Dessvärre finns det alltför många som skyndsamt slätar över allt obekvämt och låter det falla i glömska. .

thenameless
11/17/15, 12:42 PM
#4

Fast Kaplan är en käns islamist jag tror inte ens att han nekar till det? möjligen slätar han över lite . Han har ju startat minst en islamistförening i Sverige.

Nu är jag "militant"Ateist  så jag hade varit emot honom om han hade varit motsvarande kristen.  kristianist?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[sanna70]
11/17/15, 5:01 PM
#5

Den stora frågan är,hur kan han sitta i riksdagen med allt detta i bagaget. .?

Undrar om någon från SD fått sitta kvar om det blev känt att dem bjudit in nazister på föreläsning. . ?

Same same but different

thenameless
11/18/15, 1:16 AM
#6

Vi har ju religionsfrihet i vårt rike som vi håller hårt på samt åsiktsfrihet.

Det spelar väl ingen roll om det är SD eller en muslimsk vänskapsförening som bjuder in  nazister och Revisionister? I den mån dessa är olika ting……

Jag skulle inte bjuda in Ebba Bush-Thor (eller vad hon heter?) Att sjunga på tt barnkalas, med risken att hon skulle vilja prata också.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
[sanna70]
11/18/15, 11:58 AM
#7

"Vi har ju religionsfrihet i vårt rike som vi håller hårt på samt åsiktsfrihet."

Ja, det kan man lugnt säga att vi gör. . 

"Mehmet Kaplan satt flera år i styrelsen för Charta 2008, en organisation som ogenerat försvarar jihadistiska terrorister. Dess samarbetsorganisation i Storbritannien, Cage UK, är inte bättre. Grundaren Asim Qureshi kallade monstret ”Jihadi John” – den engelske jihadisten som slaktade bakbundna människor med kniv – för ”en fin ung man”. Asim har också själv uppmanat till jihad mot väst.

Kaplan bjöd den antisemitiske konspirationsteoretikern Yvonne Ridley till Sveriges riksdag där hon höll tal på ett seminarium som arrangerades av Miljöpartiet. "

**http://detgodasamhallet.com/2015/06/13/mehmet-kaplan-ett-islamistisk-troll-i-sveriges-regering/
**

[[eskils_]]
11/18/15, 12:02 PM
#8

#0 Bra rutet av Nalin Pekgul! Fler citat ur artikeln:

"Jag har vid flera tillfällen reagerat över att Mehmet Kaplan har trätt fram till islamistiska organisationers och personers försvar. Ett exempel är när islamister förhindrade muslimska ungdomar i Rinkeby från att ha fester med musik. När det uppmärksammades i medier satt Mehmet Kaplan i oktober 2009 i radio och sa att anledningen till att de inte fick ordna festen var att de inte hade polistillstånd.

Följande dag kunde Folkets hus bevisa att de hade polistillstånd. Ingen konfronterade Mehmet Kaplan och krävde en förklaring till varför han ljög.

En konsekvens av detta är att islamistiska krafter i Rinkeby och på andra platser med nytt självförtroende kan fortsätta att begränsa friheten för kvinnor och ungdomar som vill ha samma frihet som svenska kvinnor och ungdomar.

På grund av rädsla för att stämplas som islamofob vågar ingen ifrågasätta Mehmet Kaplan och hans dolda agenda. Det här är inget annat än ett svek mot de människor som i första hand drabbas av islamisternas intolerans och förtryck.

Med Mehmet Kaplan i regeringen har Gustav Fridolin och Åsa Romson sänt en tydlig signal till Sveriges muslimer om att islamisterna nu har det svenska etablissemangets stöd."

(min fetstil)

[[eskils_]]
11/18/15, 12:04 PM
#9

Liknande artiklar har även publicerats i bl a SvD och DN förra hösten. Ur en artikel i Aftonbladet:

""Chockerande"

Nalin Pekgul säger till Aftonbladet:

– Utnämningen av Kaplan till minister är så chockerande att det inte är sant. Om Fridolin kallar det här för konspirationsteorier har han inte fattat någonting.

Vad tror du är Kaplans dolda agenda?

– Att flytta fram islamisternas positioner. Det är vad han verkat för hela tiden, och enligt mina källor inom MP är det han som hela tiden har stoppat partiets planer på att vilja ta bort religiösa friskolor. Han har drivit stenhårt för religiösa friskolor varje gång. Han vill inte att muslimer ska beblandas med andra."

Snacka om att motverka integrationspolitiken! Hög tid att slänga ut Kaplan ur regeringen nu, kanske lika bra att slänga ut resten av MP också…….

Ebolaa
11/18/15, 12:19 PM
#10

Stört! Sånt här får inte förbises, sjukt allvarligt! 

"På grund av rädsla för att stämplas som islamofob vågar ingen ifrågasätta Mehmet Kaplan och hans dolda agenda"

Men hallå, vilket Sverige vill folk leva i egentligen? Om man inte vågar ta debatten finns det helt säkert andra vettiga muslimer i Sverige som man kan bjuda in så att de får ge sin synpunkt på det hela, så att dessa ungdomar inte hamnar i fördärv…..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Carpinus]
4/14/16, 7:09 PM
#11

Nu har han väl i alla fall satt sig i en riktig myrstack… Slutligen?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-nyheter-avslojar-kaplan-har-traffat-islamister-vid-flera-tillfallen

[Hayabusa]
4/14/16, 7:43 PM
#12

#11 Kan man nog säga. Ska tydligen vara med i Aktuellt kl 21.00 ikväll.

[helga21]
4/14/16, 10:24 PM
Annons:
[[eskils_]]
4/14/16, 11:21 PM
#14

Skådespelaren Özz Nûjen har en artikel om bostadsminister Kaplan (mp) och hans fascistiska och islamistiska umgänge, med rubriken "Varför så tafatta mot fascister, Miljöpartiet?"  Ur den avslutande dikten:

"Turkiska fascister är även kända som gråvargar. Allt som inte är turkiskt eller går turkens agenda är deras måltavla. Skandinavien hotar de med att blod ska rinna. Mitt i Sveriges hjärta i Stockholm ylar de Död död död! Återigen manar de till folkmord dessa gråvargar.

_Historien raserades över oss.
Armenien gjorde de till en gravplats.
Kyrkor gjorde de om till moskéer.
De fria tvingades till trälar.
Än är de grå vargarna inte mätta.
_

Städer och byar la de i ruiner. Kurdistan förvandlade de till ett hav av blod. Påfågelns alla fjädrar plockade de. Skogar gjorde de till öknar. Än är de grå vargarna inte mätta.

De sitter nu i vårt Sverige dit vi flydde. Runt samma bord som en svensk minister. Visst skulle du veta om du satt bredvid en ulv? Särskilt när den inte ens bemödar sig gå i fårakläder?"

Expressen

Huygens
4/14/16, 11:53 PM
#15

Vilken hatdikt.

Illuminati jobbar på högtryck för att splittra mänskligheten i opposames, så att det skapas konflikter.

thenameless
4/15/16, 12:59 AM
#16

#15 Visst är det? Den skildrar ett urskiljningslöst hat emot allt some inte är turkiskt, Och hur dessa personer   i en organiserad milis stöds av en svensk minister… tragiskt

Illuminati är förövrigt en myt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

kamera0710
4/15/16, 6:42 AM
#17

#3/#5 I vilken värld lever du egentligen? Har du märkt att Åkesson kommit undan med att han inte hade en aaaning om att många i SD regelbundet gjorde Hitlerhälsningar när han gick med i partiet?

Med detta inte sagt att jag tänker försvara Kaplan, men hans krystade ursäkter påminner om Åkessons.

Huygens
4/15/16, 7:20 AM
#18

Grå Vargarna, Bozkurtlar hade mördat 694 människor fram till 1980.

Trevligt.

[Hayabusa]
4/15/16, 8:39 AM
#19

#17 Jag kan nog tycka att Åkesson fått ta emot en hel del kritik i precis allt han gör & säger. Dessutom finns det, enligt min mening, en stor skillnad mellan Kaplan och Åkesson: Kaplan sitter i regeringen.

[helga21]
4/15/16, 11:36 AM
#20

# 17 Vem har gjort Hitlerhälsning när Åkesson gick med i SD? Var det någon som företrädde paritet som i Kaplans fall? I så fall vem?

Annons:
kamera0710
4/15/16, 11:45 AM
#21

#19 Och Åkesson är partiledare och därmed statsministerkanditat.

[helga21]
4/15/16, 11:50 AM
#22

# 21 Det var inte svar på min fråga! Vem gjorde Hitlerhäslningen?

kamera0710
4/15/16, 11:52 AM
[helga21]
4/15/16, 11:54 AM
#24

# 23 Men fråga löd "Vem har gjort Hitlerhälsning när Åkesson gick med i SD? Var det någon som företrädde paritet som i Kaplans fall? I så fall vem?"

[[eskils_]]
4/15/16, 12:05 PM
#25

#18 Förutom att sprida hat och förutom alla hundratals mord på yazidiska kurder och kristna armenier så har Mehmet Kaplans kompisar i Grå Vargarna tydligen även försökt mörda påve Johannes Paulus II, enligt TV-nyheterna igår kväll. Ganska chockerande kan man tycka!!

Verkligen på tiden att media uppmärksammar Kaplan. Han bör förstås avgå. Eller vad tycker du Kamera0710, om du nu skulle försöka hålla dig till ämnet?

[helga21]
4/15/16, 12:09 PM
#26

# 20 Åkesson innehar ingen ministerpost det har Kaplan! Han borde avgå alternativt få sparken !

kamera0710
4/15/16, 12:24 PM
#27

#24 Ur länkad artikel:

"Enligt tidskriften Expos "vitbok" om Sverigedemokraterna var mer än 60 procent av ledamöterna i partistyrelsen mellan 1989 och 1995 kopplade till nazistiska grupper - före, under eller efter sin tid i SD.

Bland dem märks Anders Klarström, partiledare 1989-1995 och tidigare aktiv i Nordiska rikspartiet. Klarström, som senare lämnar SD, ringer 1984 ett anonymt, hotfullt samtal till underhållaren Hagge Geigert: "Vi ska bränna dig ditt jävla judesvin. Fy fan ditt äckliga lilla judesvin. Passa dig! Vi ska komma och döda dig!". För detta hotsamtal, som citeras i Per Svenssons bok, döms Klarström senare till dagsböter."

Och så vidare. Sedan kan jag såklart inte bevisa att dessa personer gjorde Hitlerhälsningar. De kanske skickligt dolde åsikterna…

Annons:
[helga21]
4/15/16, 12:30 PM
#28

# 27 Och vad har det med Åkesson att göra?

Vi har judar inom pariet och i riksdagen bl.a. Paula Bieler och Kent Ekeroth så några  nassar har vi inte. Men Kaplan är minister - än så länge.

kamera0710
4/15/16, 12:32 PM
#29

#28 En beskrivning av läget i partiet när han gick med, även om det är mer städat i dag.

[helga21]
4/15/16, 12:36 PM
#30

# 29 Åh det var det du ville förmedla. 😃 Jag kan säga att den har ändrats numera. Vi har månadsmöten med olika företrädare för partiet. I söndags var just Ekeroth här och talade om brottslighet. Mycket intressant. Det var heller inte någon som gjorde Hitlerhäslning eller skrek Sieg Heil. 😉

[Hayabusa]
4/15/16, 12:37 PM
#31

#21 Säkert, fast Åkesson har inget inflytande i riksdag eller regering. Ännu, åtminstone. Men skulle han (Åkesson) komma i en sådan position, då skulle eventuell kritik behandlas som i fallet Kaplan dvs "man får ha överseende"?

Fast du anser att Kaplans snedsteg, som de facto inte helt fördömts av Löfvén, går att förbise baserat på att "Åkesson minsann gjort mindre bra saker"? Eller ska man i  fallet Åkesson resonera som Löfvén; "Han får tänka sig för lite grand" (typ).

[Hayabusa]
4/15/16, 12:38 PM
#32

#30 Vafalls!!! Inte??? 😉

kamera0710
4/15/16, 12:40 PM
#33

#31 Som jag sagt tidigare, tänker inte försvara varken Kaplan eller Åkesson.

[Hayabusa]
4/15/16, 12:42 PM
#34

#33 Fast den uppfattning kan man lätt få - att du försvarar Kaplan baserat på att "andra politiker i Sverige också gjort mindre-bra-saker".  Känns igen, måste jag säga.

Annons:
kamera0710
4/15/16, 12:46 PM
#35

#34 Orsaken var inlägg #3 och #5, där skribenten kom in på att det främst är de stackars SD-martyrerna som granskas.

[helga21]
4/15/16, 3:33 PM
#36

Åkesson var inte myndig när han gick med i SDU som det då hette. Han skulle fylla 16 år då. Och anledningen var M inställning till EU. Dessutom så hade de bytt partiledare som inlett ett arbetat med att förnya paritet.

Kaplan är väl myndig och har är minister.

[Hayabusa]
4/15/16, 9:15 PM
#37

MP står tydligen bakom Kaplan. "Vice statsminister Åsa Romson tar honom i försvar och ute i partidistrikten backas han upp". Det talar för sig själv, anser jag.

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2016/04/15/romson-tar-kaplan-i-forsvar/

[[eskils_]]
4/16/16, 12:03 PM
#38

"Ett dygn efter att det avslöjats att Mehmet Kaplan (MP) befunnit sig på samma middagstillställning som ordföranden för den fascistiska rörelsen Grå vargarna var kritiken fortsatt hård mot bostadsministern.

En av de som varit allra skarpast är Rebwar Hassan, före detta riksdagsledamot och gruppledare för Miljöpartiet i Skärholmen, som under en längre tid varit kritisk till Mehmet Kaplans möten med islamistiska organisationer.

– Min uppfattning är att Miljöpartiets värdegrund inte passar islamister och fascister. Vi är ett parti för solidaritet med andra delar av världen. De organisationer som Kaplan suttit med står för motsatsen till vår värdegrund. Jag vill inte ha en sådan person i regeringen. Det är skandal för regeringen och den gröna rörelsen i Sverige. Han fortsätter:

– Kaplan har så länge jag känt honom försökt förminska Turkiets brott mot mänskliga rättigheter och Isis brott i Syrien. Det har gått många år, han har aldrig talat emot de här brotten."

SvD (min fetstil)

Och nog var det en konstig middag förresten, med bara män. Varför var inte fruarna med? Pratade männen om (kriminella?) saker som fruarna inte fick höra?

[[eskils_]]
4/16/16, 12:15 PM
#39

_"Bostadsminister Mehmet Kaplan intervjuades nyligen i SVT:s nyheter. Han fick frågan varför han deltagit på samma konferenser som det turknationalistiska Millis Görüs (känt för allt från antisemitism till radikal islamism). Han svarade då att han måste tolerera dem eftersom de är en del av "det turkiska civilsamhället i Sverige". (…)
_

_Men det har funnits riktiga frågor kring Kaplans agerande. Till exempel hur han kunde försvara uppenbara rasister och terrorförespråkare då han satt i organisationen Charta2008. Och varför har han alltid hamnat i olämpligt sällskap. Att han deltagit på samma konferenser som Millis Görüs har varit känt ganska länge.
_

Därmed har vi situationen att Kaplan spottar på de turkar som försöker bekämpa fascism och islamism. Inte alla turkar är förtjusta i att ministern ger legitimitet åt Grå Vargarna och Millis Görüs.

Att det etablerade turkiska företagarförbundet, på vars middag Kaplan deltog, bjöd in både Millis Görüs, Leylani och de ännu mer extrema Grå Vargarna visar också hur illa det står till."

Aftonbladet  (min fetstil)

thenameless
4/17/16, 9:14 AM
#40

Att Kaplan över huvud taget gavs medlemskap i MP  och senare en ministerpost i Regeringssamarbetet är en Skandal då han alltid varit Islamist och förespråkat ett islamiskt samhälle i Sverige. Helst för hela Sverige men han har vid något tillfälle sagt att han kan tänka sig att Sveriges Muslimer skulle få leva under Sharialagar  jämte oss andra, som alternativ.

Där har ni hans agenda . Sådan är den och sådan kommer den nog alltid vara? Gubben måste avgå  on inte det Sparkas ur regeringen ur MP och helst ur landet. Det är och har länge varit min mening. Särskilt sen det blev känt att han tilläts bli minister.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Carpinus]
4/18/16, 12:06 PM
#41

#11 Klockan 12.30 idag skall Löfven hålla pressträff, och då är det väl final och hemgång från regeringen för Mehmet Kaplan - något annat känns otänkbart…

Annons:
72mm
4/18/16, 3:25 PM
#42

"Att Kaplan över huvud taget gavs medlemskap i MP  och senare en ministerpost i Regeringssamarbetet är en Skandal då han alltid varit Islamist och förespråkat ett islamiskt samhälle i Sverige. Helst för hela Sverige men han har vid något tillfälle sagt att han kan tänka sig att Sveriges Muslimer skulle få leva under Sharialagar  jämte oss andra, som alternativ."

Prick på. 

Förövrigt ang. avgången: Äntligen!

Sedan får jag ordentligt dålig smak i munnen varenda gång SVT pratar om "avslöjanden" som de eller någon annan  av MSMs förljugna propagandister och antidemokrater gjort. 

Det här är inget nytt. Det nya är att MSM nu hoppat på "nyheten". 

https://www.flashback.org/t2709376

https://www.flashback.org/p56350208#p56350208

https://www.flashback.org/t2202762

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
4/18/16, 4:19 PM
#43

#0 Tycker att Nalin Pegul (S) i den debattartikel i DI från oktober 2014 som citeras i TS säger många saker som idag ter sig synnerligen klarsynta. Hon nämner där bl.a. de lama ursäkterna om att "de inte förstått vem de bjudit in" som vissa organisationer gjorde när deras radikala föredragshållare ifrågasattes. Det är exakt samma taktik som Kaplan nu tillgrep när han sade sig vara omedveten om vilka han suttit till bords tillsammans med.

Pekgul skrev bland annat så här i sin artikel:

"Hur länge ska man låta Sveriges Unga Muslimer och andra liknande organisationer, nu med Mehmet Kaplans stöd, komma undan med lama ursäkter med att de inte förstod vem de hade bjudit in? Det är oförlåtligt naivt att tro att man med pengar till den här typen av organisationer och moskéer ska motverka segregation och nå de ungdomar som radikaliseras.

Det är just den naiviteten som personer som Mehmet Kaplan räknar med och det är dags för alla som vill motverka radikalisering att inse vilken skada som Mehmet Kaplan och andra som han kan åstadkomma."---

"Jag har vid flera tillfällen reagerat över att Mehmet Kaplan har trätt fram till islamistiska organisationers och personers försvar."---

"På grund av rädsla för att stämplas som islamofob vågar ingen ifrågasätta Mehmet Kaplan och hans dolda agenda. Det här är inget annat än ett svek mot de människor som i första hand drabbas av islamisternas intolerans och förtryck."---

"Med Mehmet Kaplan i regeringen har Gustav Fridolin och Åsa Romson sänt en tydlig signal till Sveriges muslimer om att islamisterna nu har det svenska etablissemangets stöd."

[[eskils_]]
4/18/16, 4:57 PM
#44

Kommentarer från Miljöpartiet:

"Mehmets beslut att begära avsked som statsråd är förståeligt. Vi beklagar djupt den negativa bilden av Mehmet, men utifrån omständigheterna så respekterar vi hans analys och beslut”, skriver språkrören Romson och Fridolin på Miljöpartiets hemsida."

”Jag respekterar [Kaplans] beslut. Med diskussionerna som pågår nu går det inte att nå ut med bostadspolitiken”, säger Fridolin till DN."

"”Jag tvivlar inte en sekund på att Mehmet Kaplan är demokrat och humanist”, säger Fridolin till TV 4."

DN

Så det är alltså diskussionernas fel att kompisen Mehmet måste avgå………. 😂

[Carpinus]
4/18/16, 5:04 PM
#45

#44 K-G Bergström gör samma reflektion i Expressen. Han skriver bl.a:

"Ingen av dagens huvudaktörer riktade någon kritik mot honom (Kaplan). Han själv var totalt renons på självkritik eller ånger. Han avgick bara därför att han ifrågasatts. Det skulle stå i vägen för att han skulle kunna uträtta vad som krävs. Politiskt snömos.

Statsministern sa sig dela hans bedömning att diskussionen står i vägen för hans uppgifter. Det är alltså inte Kaplan som står i vägen utan debatten. Snömos.

MP:s språkrör hyllar honom. Inte ett ord av kritik. De säger sig förstå att han avgår. Kaplan själv sa på presskonferensen att han känt språkrörens starka stöd. Men varför övertalade de honom då inte att stanna?

"Sanningen bakom hyckleriet är i stället att Mehmet Kaplan blivit en allvarlig belastning för regeringen.---

[helga21]
4/18/16, 5:04 PM
#46

Det är för bedrövligt bara att han kom så långt som en ministerpost 😡

72mm
4/18/16, 6:16 PM
#47

Jag undrar om inte just det här med att MP vägrar ta avstånd själva inte kommer att bi ett rejält sänke för dem i framtiden. Är det alltså OK att vara islamist och miljöpartistisk minister? Inga problem alls?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
4/18/16, 8:20 PM
#48

# 47 Det är vad jag också undrar. Han har haft minst sagt misstänksamma kontakter med många som inte är demokrater!

Annons:
[Hayabusa]
4/18/16, 9:03 PM
#49

Olle Lönnaeus (HD):

"Mehmet Kaplan föll inte på någon Toblerone eller obetald tv-licens. Avslöjandena om honom berörde samhällsdebattens kärna: Demokratin i det mångkulturella Sverige.

Därför tvingades Stefan Löfven ge honom sparken.

Om statsministern tidigare tvekat så blev helgens nyhet att bostadsministern liknat Israels agerande i Gaza med Hitlers nazister under 1930-talet droppen som fick bägaren att rinna över.

Sveriges relationer med Israel har varit usla sen regeringen erkänt Palestina och Margot Wallström anklagat israelerna för "utomrättliga avrättningar".

Löfven och Wallström har vägt varje ord på guldvåg.

Så kom Kaplans nazistliknelse – och reaktionen från Socialdemokraterna blev stenhård."

"Förmodligen hade Mehmet Kaplan avskedats även utan nazistliknelsen. Om han varit socialdemokrat hade han åkt ut redan i förra veckan.

Nu komplicerades det hela för Löfven av att han var tvungen att hitta en utväg med MP-språkrören Åsa Romson och Gustav Fridolin.

Statsministern är enligt grundlagen enväldig chef i regeringen. Men politisk dynamik säger att partiledarna väljer "sina egna" ministrar i en koalition."

"Men allvarligast var det faktum att Kaplan regelmässigt umgåtts med islamistiska Milli Görus, en djupt konservativ organisation som ser islam som en politisk ideologi som bör genomsyra samhället.

Milli Görus tillhör samma politiska islam som Turkiets auktoritäre president Tayyip Erdogan och drivs av värderingar som borde ligga ljusår från en svensk grön feminist.

Till slut lyckades Stefan Löfven övertyga Åsa Romson och Gustav Fridolin om ingen av de tre hade råd att låta Kaplan sitta kvar i regeringen."

Hela texten här:

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2016/04/18/olle-lonnaeus-lofven-overtygade-mp-sprakroren-om-att-kaplan-skadat-regeringen/

[[eskils_]]
4/18/16, 9:34 PM
#50

Två intressanta citat ur den här artikeln av Göran Eriksson i SvD idag:

1. "Löfven har också personlig erfarenhet av en liknande historia. 2013 utsåg S-kongressen Omar Mustafa – ordförande i Islamiska förbundet i Sverige – till ledamot i partistyrelsen och strax därefter uppmärksammades att förbundet hade bjudit in homofober och antisemiter som talare. Den gången höll Stefan Löfven en ännu lägre profil offentligt, och överlät till partikamraterna i Stockholm att se till att Omar Mustafa lämnade sin plats. Men han lärde sig troligen att en sån här process sällan slutar lyckligt."

2. "För utbildningsminister Gustav Fridolin är Mehmet Kaplans avgång en tung politisk förlust. Enligt en ny bok om Miljöpartiet – Vi blev som de andra – ville Fridolin inte ens kandidera som språkrör, förrän han visste att Kaplan inte tänkte göra det.

"En troende muslim som partiledare var viktigare än att han själv fick bli det", enligt boken."

😮

Så står det nu alltså äntligen klart, att den som väljer att umgås och samarbeta med islamister/fascister/terrorister har inte i en svensk regering att göra. Tack för det!

72mm
4/18/16, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Bara så det står klart för samtliga nivån på cirkusen och djupet av lögnerna som serverats i "public service" i samband med Kaplans avgång.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
4/19/16, 6:51 AM
#52

#49 Tycker du det var fel att erkänna Palestina? Själv stödjer jag erkännandet.

kamera0710
4/19/16, 7:00 AM
#53

#49 Det är inte bara Wallström som tagit upp frågan om utomrättsliga avrättningar i Israel.

"Frågan är om utomrättsliga avrättningar förövas av myndigheter eller med israeliska regeringars tysta medgivande. Att en avrättning är utomrättslig innebär att den verkställts utan en rättslig prövning och dödsdom. Eftersom avrättningen sker utanför lagens ramar har offret berövats alla sina rättigheter.

Det är nog ännu för tidigt att bedöma om utomrättsliga avrättningar har skett i samband med den senaste tidens knivhuggningar, eftersom inte alla fakta ligger på bordet. Det finns dock många seriösa rapporter och studier som pekar i den riktningen, till exempel från Amnesty International.

(…)

Under två månader har 103 palestinier och 17 israeler dödats och 11 299 palestinier och 182 israeler skadats.

Att kritisera Israel för brott mot mänskliga rättigheter och krigets lagar brukar leda till skarpa reaktioner från Israels regerings representanter. Vi vill uppmana både den svenska regeringen och riksdagspartierna att fortsätta låta respekt för mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt stå i centrum i våra internationella relationer. Oavsett hot och kritik. Här måste vi vara rakryggade."

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/varlden/article21951000.ab

72mm
4/19/16, 8:46 AM
#54

#52 #53 Nu har du hamnat i fel tråd igen. Det handlar inte om palestina. Här handlar det om en  islamist  i den svenska regeringen som verkar ha trivts mycket bra i sällskap av turkiska fascister. 

Vad har du att säga som Kaplan? Har det förändrat din syn på något? På förtroendet för MP kanske?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
4/19/16, 11:37 AM
#55

#54 Eftersom Israel/Palestinafrågan togs upp av en annan skribent bemötte jag detta.

Tycker det var rätt att Kaplan avgick, vad gäller förtroendet för MP avvaktar jag lite.

Annons:
[Hayabusa]
4/19/16, 3:04 PM
#56

@kamera0710 - Vad det gäller konflikten i mellanöstern, Palestina, Israel osv så är min egna uppfattning den att frågeställningen är komplex. Personligen kan jag inte svara vare sig "ja" eller "nej" på huruvida det var rätt att erkänna Palestina eller ej.

"Eftersom Israel/Palestinafrågan togs upp av en annan skribent bemötte jag detta."

Är en "annan skribent" det samma som jag? I så fall är min reaktion; Nej, jag tog inte upp Israel/Palestinafrågan. Jag citerade Olle Lönnaeus artikel i HD. Lönnaeus beskrev den situation som uppstod i regeringen (pga Kaplan), där Israel/Palestina var en av punkterna som vävdes in i hela händelsen. Man kan inte påstå att vare sig jag eller Lönnaeus tog någon specifik ställning i just den frågan.  

Lönnaeus skriver:

"Sveriges relationer med Israel har varit usla sen regeringen erkänt Palestina och Margot Wallström anklagat israelerna för "utomrättliga avrättningar".

Löfven och Wallström har vägt varje ord på guldvåg."

Det är en beskrivning av läget, inget annat. 

För övrigt håller jag med #54.

[helga21]
4/22/16, 7:54 PM
#57

Försvarshögskolan säger att MP kan var infiltrerat av islamister från Muslimska brödraskapet. MP tar väldigt allvarlig på denna information.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/mp-kan-ha-infiltrerats-av-islamister-3350659

[[eskils_]]
4/22/16, 9:19 PM
#58

#57 Oj, klarspråk! 😮

Har vi något försvar mot dumhet??

[Bermudas]
4/22/16, 9:24 PM
#59

#57, 58 Såg det där och postade samma i annan tråd. Missade att Helga redan postat. Visst är det otroligt!

[helga21]
4/22/16, 10:20 PM
#60

Aftonbladet har också en historia om detta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22685523.ab

[[eskils_]]
4/23/16, 1:46 PM
#61

Islamisten Kaplan hetsar till angrepp mot Israel:

"Det var under en pro-palestinsk demonstration på Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm i juli 2014 som den då blivande – nu avgående – bostadsministern Mehmet Kaplan höll sitt tal om att "befria Jerusalem".

Inför en stor folkmassa ropade Kaplan:

– Den staden ockuperas av en ockupationsmakt som faktiskt har tagit sig rätten att trampa återigen på denna stad. Vi ska befria Jerusalem, vi ska se till att stå upp för Palestinas rätt. Tack så mycket allihopa.

Bara månader senare blev Kaplan bostadsminister.

Ockupationsmakten han syftade på vid talet är Israel, som utropat Jerusalem som huvudstad, vilket även Palestina har gjort."

Expressen

[helga21]
4/27/16, 6:44 PM
#62

"Och trots att det var de rödgröna som föreslog erkännandet var det inte alla som var för. Miljöpartiets Mehmet Kaplan, då blivande och nu avgående bostadsminister, var en av de som gick emot sitt partis ställning och argumenterade för att riksdagen skulle rösta nej.

När det blev dags för omröstning i kammaren medverkade han inte."

http://www.expressen.se/nyheter/derya-uzel-senir-mp-fornekar-folkmordet/

Annons:
[Göstage]
10/12/21, 9:34 AM
#63

#0 ff Efter MP:s flitiga brunsmetande är det ofrånkomligt att väcka liv i vad som förekommit i deras eget parti. Ledarsidornas Johan Westerholm påminner om att Sveriges gröna parti har en dragning till fascism och extremism som andra europeiska gröna partier saknar.

"På så sätt skiljer sig Miljöpartiet från övriga europeiska miljöpartier som inte alls har denna historia eller förlåtande hållning till politisk och religiös extremism. Det är egentligen bara tillägget “de Gröna” som förenar det svenska miljöpartiet med främst dess tyska motsvarighet.

Det tyska miljöpartiet “Die Grüne” är avsevärt mycket tydligare i sin politik mot islamism, religiös och politisk extremism samt antisemitism men hur de skillnaderna uppstått är i grunden en annan historia.”---

https://ledarsidorna.se/2021/10/sa-tecknas-miljopartiets-gronbruna-historia/

(Artikeln kan fortfarande läsas i sin helhet.)

Miljöpartiets manliga språkrör, vice statsminister på pappret Per Bolund, har fått omfattande kritik för användandet av termen "blåbrun" när han skulle benämna oppositionen. Bolund lutar sig på Spr...
Upp till toppen
Annons: