Annons:
Etikettinfrastruktur
Läst 1398 ggr
[Zachapacka]
2015-11-16 19:17

Förstatliga järnvägen

Detta kan komma som en chock, men jag tänker gör ett inlägg som inte har med varken invandrare eller SD att göra.

Idag såg jag en reklamkampanj som seko har gjort. De vill förstatliga järnvägen och jag håller med. Avregleringen av järnvägen har knappast hjälpt någon, alla skyller på varandra och järnvägen går sönder. Vad tycker ni, bör järnvägen förstatligas? 

Själv tycker jag också att all tågtrafik bör förstatligas (möjligen godståg som undantag), det har knappast hjälpt en enda resenär att det finns 20 olika tågbolag, med olika hemsidor, olika appar, olika biljetter, olika allt. Vissa kan man köpa biljett på tåget, medans vissa inte alls och när tågen är inställda har man ingen aning vad man ska göra. Kan man ta Veolias tåg när SJ:s är inställt? Antagligen inte.

Vad tycker ni. Bör järnvägen och tågtrafiken förstatligas? Eller bara de ena?

Annons:
[VSK]
2015-11-16 19:20
#1

#0

Om alla skyller på alla redan nu, så lär det inte bli nån väsentlig skillnad om det skulle förstatligas.

Leffe
2015-11-16 19:24
#2

Är inte själva järnvägen statlig - Banverket

[Zachapacka]
2015-11-16 19:39
#3

#2 inte helt hundra, men trafikverket äger järnvägen. Men de är andra företag som underhåller järnvägen, äger stationerna mm.

Schnauzertik
2015-11-16 20:05
#4

Trafikverket, där fd banverket ingår , äger spår, växlar, ledningar, ställverk och trafikledningscentraler. Drift av trafikledningscentraler sköts av trafikverkets personal, underhåll av spår mm lägger trafikverket, till stor del, ut på entreprenad till olika företag. Stationer ägs av Jernhusen som är ett  statligt bolag.

Ett antal företag statliga SJ, Geen Cargo med flera privata alternativ trafikerar spåren.

Sen käbblas det emellanåt om vems felet är när något går snett. Det finns rapportsystem.

Värd för Pensionärer

Geru
2015-11-16 20:20
#5

Jag skulle nog föredra det förstatligat. Men jag säger ju samma sak om elnätet med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: