Annons:
Etikettpolitiker
Läst 1179 ggr
[helga21]
2015-11-21 15:51

Löfven ingen statsman

K-G Bergström skriver i Expressen att Löfven inte låter som en statsman ska göra och ger exemplen på detta. Jag kan inte annat än att hålla med.

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/det-var-ingen-statsman-som-upptradde/

Annons:
_Fisken
2015-11-21 16:35
#1

Statsman eller inte. Naiva eller inte. För min del så ser jag på helheten, dvs regeringen även om Löfven saknar en del egenskaper som inger respekt.
Det jag mestadels hittills hört är ramsor politiker använt sig av i TV under flera veckor. Jag vill se handling. Vi får se framöver om det sker nåt - och det påverkar utgången nästa val.  Jag tror inte "EU" kommer och räddar oss - det måste vi göra själva. Man är sig själv närmast.

Zyperior
2015-11-21 16:42
#2

#1 Jo, de kommentarer man hört idag från Sveriges statsminister är att han verkar mer oroad över hur EU ska fungera.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

_Fisken
2015-11-21 16:47
#3

Ja, exakt. Han verkar mer mån om EU än om Sverige o dess innevånare. Han blir nog grymt besviken….. Är det samma naivitet?

[helga21]
2015-11-21 17:15
#4

Aha nu förstår jag. Han har blivit lovad att bli vald eller få något toppjobb inom EU om han tog på sig partiledartröjan först.

Schnauzertik
2015-11-21 17:24
#5

Ett par citat:

En politiker är en man som förstår statsmakten. En statsman är en politiker som har varit död i femton år   Truman

En statsman måste kunna säga vad som ska göras. Och efteråt måste han kunna förklara varför det inte blev gjort     Churchill

Värd för Pensionärer

_Fisken
2015-11-21 17:31
#6

Tråden startade med om Löfven är en statsman eller inte. Men vi spårar in på andra saker - och det är väl ok. Strunt samma.

Politiker är samtalsämnet.

Ialla fall tror jag att vi är i behov av applåder. Vi stärks. Om jag i min roll som tekniker kommer på nåt bra som gör att företaget jag jobbar för går bättre myser jag. Samma tror jag om kockar. Om de hittar på en maträtt som typ "Biff ala Lindström" som lever i all oändlighet så myser de. Politiker tror jag myser när andra politiker och människor applåderar dem inför stor publik. Detta driver dem. Därför är EU en arena för inbördes beundran och en scen för applådkåta politiker. Det finns bra tankar med EU och det är bra - så länge det inte kostar för mycket för ett enskilt land.

Inom EU finns alltså tillfredsställelse att hämta hos de valda. En scen och frukostmöten att stå på och att skapa sig ett namn. Då myser de. 

I detta fall får statsmannen Löfven med flera smaka på egot som lurar under ytan. Plötsligt börjar det kosta och vår regering inser att den union de gått med i inte kommer å räddar dem. Där kommer statsmannen in i bilden. Finns det tåga nog i de vi valt fram? Vem sätter i de i första rummet? DÄR kommer Ledaren fram. Är Löfven en Ledare eller är han en floskelgenerator? (Usch va neggo jag låter)

Annons:
[[eskils_]]
2016-09-18 11:19
#7

#6 "Är Löfven en Ledare eller är han en floskelgenerator?" frågar du. Ja, det kan man ju fråga sig efter att t ex ha tagit del av denna sorglustiga historia:

"I veckan ska Stefan Löfven ha kalas i New York på temat ”Global deal”. Löfven har sträckt ut handen till arbetsgivare och arbetstagare för att göra ett ”global handshake” för bättre abetsvillkor, säkerhet och jämställdhet.

Han har fixat fin lokal och allt – i FN-skrapan. Löfven kallar det hela en ”vinn-vinn-vinn situation”. Men av alla som påstås vinna-vinna-vinna verkar nästan ingen vilja dyka upp och skaka hans hand.

Av alla de företagsledare som blivit inbjudna var det bara Scanias vd Henrik Henriksson som tackade ja. Men nu har han ”fått förhinder”. När USA:s vicepresident Joe Biden var i Sverige lovade han att komma, men nu har även han fått förhinder.

Många har inte ens svarat på statsministerns brev, berättar Dagens Industri (15/9). Andra ”ger i sina svar uttryck för en viss mättnad för den här typen av initiativ”. Här är kändisarna som inte svarat: Bruce Springsteen, Matt Damon och Alicia Vikander. Meryl Streep svarade att det inte ”passar just nu” (Expressen 16/9)."

http://www.svd.se/ingen-vill-skaka-hand-med-lofven/om/ledare

Statsministerns trovärdighet skulle nog tjäna på om han istället för jippon&floskler började ta itu med de allvarliga problem som sliter sönder hans eget land. Men, är man egofixerad primadonna så är man. Vi kanske måste "låta Stefan vara Stefan" och inte förvänta oss så mycket? 🤔

kamera0710
2016-09-19 07:23
#8

Tage Danielsson kanske hade fel, om vi ska tro på KG Bergström.

Zepp
2016-09-19 19:41
#9

Mnjae.. klanka inte på min före detta förbundsordförande.. han är handplockad på grund av sina egenskaper!

Dvs han är en man av folket.. vilket saknas i de flesta partier.. det är nog resten utav partitoppen som borde bytas ut.. i arbetarpartiet.. in med mer arbetare i högsta ledningen!

Kanske dags för kvotering.. minst 50% arbetare i SAPs ledning och riksdagsgrupp?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-09-20 07:26
#10

"Statsministern själv är inte heller inne i någon positiv spiral. Jämfört med den förra undersökningen uppfattar färre honom som ärlig, tydlig, engagerad, positiv, förmående att fatta beslut, inspirerande och statsmannamässig. Framför allt är det fler som tycker att han inte är ärlig, tydlig, engagerad eller inspirerande. Enligt en ny fråga om Stefan Löfven visar prov på ledarskap svarar 18 procent att han gör det. Löfvens starkaste sidor är ärlighet och engagemang. Det tycker något fler än en tredjedel av väljarna att han ger uttryck för."---

Aftonbladet

(Inizio intervjuade på uppdrag av Aftonbladet 1 366 personer över 18 år på webben mellan 7 och 12 september i år om hur de tycker regeringen och statsministern utför sitt uppdrag.)

Upp till toppen
Annons: