Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 1550 ggr
[Carpinus]
11/22/15, 11:45 AM

"Folkpartiet heter nu Liberalerna"

"Folkpartiet liberalerna har nu bytt namn. Det nya namnet är Liberalerna, efter beslut på landsmötet.

– Det starkaste skälet till namnbytet är att vi ska heta det vi är, och vi är liberaler. Vi har de liberala idéerna i vårt dna, säger Liberalledaren Jan Björklund."---

TT

Det känns väl måttligt upphetsande, och det finns säkert de som tycker att det hade varit bättre om de bytt politik istället för namn. Hur som helst blir det till att vänja sig vid att de numera heter Liberalerna.

Annons:
catcult
11/22/15, 11:49 AM
#1

Konstigt, de driver ju ingen liberal politik.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

ElisabethB
11/22/15, 3:20 PM
#2

Jag tror personligen att politikens innehåll är viktigare än partiets namn…

#1 Kan inte annat än att hålla med.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Anonym
Anonym
11/22/15, 3:47 PM
#3

Jag är fullt övertygad om att ett namnbyte kommer att lösa alla problem i hela världen. Bra att de har åtgärdat det riktiga problemet … namnet.

penke
11/22/15, 6:13 PM
#4

 De är inte första parti, som valt bort "folket"…………….i sig

   penke

Zpookey
11/22/15, 6:20 PM
#5

Jättebra sätt att sätta sprätt på ytterligare några skattemiljoner…att byta ut allt som det står Folkpartiet på. Allt från visitkort till reklamskyltar. Härliga prioriteringar.

Tride
11/22/15, 8:03 PM
#6

#5 Men det ger väl fler jobb oxå? Jag menar till reklamkonsulenter och byråer av olika slag? Nu måste det ju textas, klippas, skäras, formgivas så det står härliga till o svetten lackar?😛

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Zpookey
11/22/15, 8:23 PM
#7

#6
Du har en poäng där. 😃

[Carpinus]
11/22/15, 9:19 PM
#8

#5 Å andra sidan har det ju varit Folkpartiet sedan 1934, så de har ju inte bytt namn särskilt ofta, utslaget på alla år (även om de hakade på tillnamnet "liberalerna" på vägen innan de nu tog det som förstanamn).

Detta sagt till deras försvar, även om jag inte är Folkpa…, förlåt, Liberal, själv….

72mm
11/22/15, 10:06 PM
#9

#1 "Konstigt, de driver ju ingen liberal politik."

Hur definierar man "liberal politik" då? Och vilket parti i Sverige står för det, enl. dig?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Farwuq
11/23/15, 11:38 AM
#10

Jag bryr mig inte ett dugg vad de kallar sig, jag tänker inte rösta på dem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zpookey
11/23/15, 11:50 AM
#11

#10
Nej men du får vara med och betala för deras namnbyte vare sig du vill eller inte.

Ebolaa
11/23/15, 11:56 AM
#12

#9 Liberal politik är vad som finns i USA och syftar till en minskad offentlig sektor, och så brukar man säga lite snyggt "hjälp till de mest utsatta" som egentligen innebär att man inskränker de förmåner som är till för alla, som sjukersättningar eller gravidpengar och sånt. 

Med en liberal politik blir det alltså mer privata försäkringar och större klyftor i samhället..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
11/23/15, 2:10 PM
#13

Fy… Jag jobbar i den offentliga sektorn.
Aldrig liberalerna för min del.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Carpinus]
11/23/15, 6:37 PM
#14

#0 Nu har man tydligen även bestämt sig för att förkortningen skall vara (L), inte (Lib).

[helga21]
11/23/15, 7:12 PM
#15

Nu heter de vad är. Det är många av de andra partierna som kallar sig för liberaler de också men f.d Folkpartiet är faktisk originalet. Centern är ett mera konservativt parti och Moderaterna är också konservativ men med lite högre löner och arbetsgivarvänligt om uttrycket tillåts. Liberalerna är ett socialliberalt pa rti och det är långt ifrån USA politik. 

Liberalerna tillsamman  med sossarna var de som kämpade  för allmän och lika rösträtt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism

Zpookey
11/23/15, 8:29 PM
#16

#14
Är inte L-tecknet det samma som Loser?

Utomlands betyder väl ett L på en bil Learning (övningskörning)
De kanske har insett att de behöver gå tillbaka till skolbänken. 😃

Den som kom på den idén tänkte nog inte igenom det hela så bra.
Och inte de som godkände det heller.

Men ekonomisk är det ju en jättebra idé eftersom loggan redan finns och de behöver inte anlita en designer för dyra pengar.
https://en.wikipedia.org/wiki/L-plate

[Carpinus]
11/23/15, 10:13 PM
#17

#16 Ja, fråga inte mig…

Leffe
11/23/15, 10:32 PM
#18

#16 Loggan har de väl sedan förut - Blåklinten

[helga21]
11/23/15, 10:33 PM
#19

# 16 Tror nog inte de har tänkt sig ett rött L 😃

Zpookey
11/23/15, 10:35 PM
#20

Undrar om de ska hälsa på varandra genom att hålla handen som ett L i pannan. 😃

Annons:
Tride
12/11/15, 10:38 PM
#21

"Ty det som ros vi kallar ju lika ljuvligt doftar förutan namnet" diktar Skeakespeare i översättning. Romeo och Julia. 

Vi lever i en tid av namnbyte, designbyte mm. I går blev jag arg på min bank som bytt utseende på sin sida och ställde till massa problem och måste ringa supporten. Vilka problem väntar  nu i riksdagen? Än mer förvirring?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Kipper86
12/12/15, 1:29 AM
#22

Kanske Kristdemokraterna är ute ur bilden i Alliansen. 1-2 procent. Men Liberalerna och Centerpartiet kommer gå fram och Moderaterna tappar. Till 14-16 procent. 

SD kanske ökar till max 20 procent och dom rödgröna ökar Miljöpartiet till 10-15 procent och Vänstern är kvar runt 5 procent och Sossarna blir runt 20 procent. 

Utan räknat ut exakt har jag plussat denna ordning.

Trump  som är nuvarande president.

72mm
12/12/15, 12:05 PM
#23

#22 "Kanske Kristdemokraterna är ute ur bilden i Alliansen. 1-2 procent. Men Liberalerna och Centerpartiet kommer gå fram och Moderaterna tappar. Till 14-16 procent."

Rimlig analys. Jag tror dock att vi kan få se ganska drastiska utspel från KD om det blir uppenbart att de är för nära 4% spärren. Sedan beror storleken på moderaternas nedgång mycket på hur de väljer att spela sina kort. Makten eller opposition? 

"SD kanske ökar till max 20 procent och dom rödgröna ökar Miljöpartiet till 10-15 procent och Vänstern är kvar runt 5 procent och Sossarna blir runt 20 procent."

SD backar till 20% menar du? 😉

Jag antar att du menar till 2018? Så MP skulle på något vis tredubbla sina mandat på lika många år? Varifrån skulle de rösterna komma?

Vänstern tror jag kommer öka något. De tjänar på att vara i opposition och känns ärliga i sin ideologi. 

Däremot tror jag du har rätt om S. Jag har tidigare spått att S har startat sin långa färd neråt nu. De kommer långsamt att tappa stöd i takt med att deras politik blir irrelevant. Framtidens sossar kommer troligen rösta SD.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
12/12/15, 12:35 PM
#24

# 22 MP 10-15 %? Du måste skoja inte med bägge språkrören och deras politik. Sd skulle backa menar du? Det betvivlar jag med tanke på att vi har ungefär 25 % av väljarkåren just nu. KD kommer att stanna i riksdagen det finns alltid de som stödröstar på dem. 

# 23 V är inte i opposition det är bara när de gäller asylinvandring som de är det. Utan V faller regeringen.

Kipper86
12/12/15, 7:08 PM
#25

#23 

MP kan väl nå 15 procent som mest om de får in väljare från M ?!

#24

SD värvar från V, S och KD. Troligen sant. Från KD 1-2 procent ?

Trump  som är nuvarande president.

72mm
12/12/15, 9:23 PM
#26

#25 "MP kan väl nå 15 procent som mest om de får in väljare från M ?!"

Varför skulle borgerliga väljare helt plötsligt börja rösta på extremvänstern?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Farwuq
12/13/15, 12:03 PM
#27

MP har målat in sig i hörnet allt mer, det fanns en gång då de i det närmsta var liberaler.
Snart återstår bara en liten kärna av fanatiker.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Zepp
12/15/15, 8:48 PM
#28

Om folkpartiet ville uppfattas som liberaler skulle de bytt namn till Centerpartiet i stället!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tride
12/16/15, 1:35 PM
#29

Och Centern till Liberaler? 🤐

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[helga21]
12/16/15, 7:14 PM
#30

# 29 Bry dig inte om det då det är zepp som skriver detta.

Tride
12/16/15, 7:53 PM
#31

Men omväxling förnöjer ju alltid, som bekant. 😎

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Carpinus]1
2/23/18, 5:06 PM
#32

Liberal lokalpolitiker fastnade i politikerfällan Facebook:

"Katrineholms-Kuriren var först med att skriva om de Facebook-inlägg som det nya toppnamnet för Liberalerna i Katrineholm, Stefan Gustafsson, skrivit. Det handlar om nedsättande kommentarer om bland annat pensionärer, ungdomar och flyktingar."---

"Stefan Gustafsson avsäger sig också sin kandidatur till kommunfullmäktige och uppdraget som ersättare i kommunfullmäktige."---

SR

Upp till toppen
Annons: