Annons:
Etikettinfrastruktur
Läst 2978 ggr
[helga21]
2015-11-22 18:34

Utan el och VA

Tänk dig en kall vinter med mycket snö och hård blåst. Du blir utan ström och vatten i 72 timmar. Även där du som bor mitt i centrala stan. Det går inte att ta sig ut för el-arbetena och inte för dem till VA-verken och vattenförsörjningen heller.  Militären rycker ut med bandvagnar för vanlig fordon går inte att ta sig fram med.

Vad gör du? Klarar du dig i 72 timmar utan ström och vatten ifall du är hemma?

72 timmar är inte så lång tid 3 dygn. Låta höra hur ni gör. Du kan inte ta dig hem ifrån.

Annons:
Tjeja
2015-11-22 18:37
#1

Intressant fråga!.. jag hade klarat mig, men bor halvt ute på landet. 

Men detta Känns som fel site för detta ämne.. Helga har du råkat lägga fel? Detta är Politik du är inne på nu!?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Spöket
2015-11-22 18:42
#2

Jag hade klarat mig men mina akvariefiskar hade kanske strukit med :(

Multi vad?

[rumelle]
2015-11-22 19:00
#3

Jag hade klarat mig men det hade varit värre för mina marsvin.

[helga21]
2015-11-22 19:01
#4

# 1 Jajamen det är rätt forum :) Frågan är  vi ifall detta händer av en eller annan anledning. Vi blir utan ström och vatten i 72 timmar. Hur klarar ni detta. Har ni några förråd hemma som ni kan dricka av och har ni kläder så ni kan hålla värmen och något ni kan elda i.

Själv kan jag säga att jag skulle klara mig med tanke på att vi har en kakelugn som vi kan elda i och vi har en gasolgrill för att kunna laga eventuell mat och smälta snö för att få vatten. Dricka har vi gott om och jag menar då i form av olika sorters mineralvatten samt läsk. Vi har batterier till radion så vi kan lyssna på denna och kläder har vi också. Och ljus har vi också en myckenhet av precis som ficklampor.

penke
2015-11-22 19:02
#5

ja. har en vedspis i källaren, (och en del ved),snö/vatten utanför dörren
(och/eller en flod  en bit bort)
mat i en låångsamt tinade frys, och  matkällare..
Och , en vinkällare att trösta mig med 😃

   penke

Swadika
2015-11-22 19:03
#6

Jag hade nog klarat mig. Men kaninen behöver vatten och hundarnas mat förvaras i frysen (som behöver ström) och vatten såklart.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
[helga21]
2015-11-22 19:13
#7

Men om ni tänker er in denna situation och ni måste lösa problemet. Vad gör ni? Säg inte bara att ni klarar er utan HUR ni klarar er.

Anonym
Anonym
2015-11-22 19:15
#8

Har alltid 10 liter vatten i flaskor i kylen (och finns där snö så finns där vatten). Mat finns det gott (både i kylen, frysen och i skafferiet) om och extra batterier till radio, bärbar dator, ipad och telefon. Stormkök, tändstickor, tändare, stearinljus, värmeljus och varma kläder finns med.
Så jag bör klara mig….hoppas jag.

[helga21]
2015-11-22 19:37
#9

Men om strömmen går så klarar sig inte frysen och kylen så länge de står väl inomhus? Kan du tända stormköket inomhus? Bara för att du har en bärbar dator med batteri är det inte så säkert att du har något nät du kommer ut på. Samma sak med telefonen det kanhända att de inte kommer åt något nät på den heller.

[VSK]
2015-11-22 19:42
#10

Det hade funkat, men attans vad tråkigt man skulle ha.

[Carpinus]
2015-11-22 19:43
#11

Jag har varit inne på den frågan på annat håll, så jag länkar dit. Om jag själv har förberett mig? Nej, man kommer nog inte så långt med värmeljus och ficklampa, men det är väl ungefär vad jag har på lager…

Zpookey
2015-11-22 19:50
#12

#9 Frysen håller sig ett bra tag om man inte håller på att öppna och stänga hela tiden. I värsta fall är det ju bara att ställa ut det på balkongen eftersom scenariet sa att det var en kall vinter med snö. Stormkök är ju inte värre att tända än t ex en gasspis. Är det så att alla mobilmaster inom överskådligt avstånd också är nere så får man väl låta bli att använda dator och mobil. Även om man kan använda dom till att spela något spel för att fördriva tiden. 72 timmar är ju inte speciellt länge.

Anonym
Anonym
2015-11-22 19:52
#13

Tror att många av er har fel…   …vårt samhälle och vi är oerhört mycket mer sårbara än vad vi kan tänka oss…

Annons:
penke
2015-11-22 19:56
#14

jodå #11 Carpinus
tre värmeljus och en upponed vänd blomkruka kan värma ett rum..!
 googla ni som inte har vedspis o skorsten 🙂

äsch, hittade en ..länk
(uveklad/modernare)

   penke

Swadika
2015-11-22 19:58
#15

Jag har alltid mat i skafferiet så jag ska klara mig några dagar. Matlådor i frysen som det flesta går att äta kallt om det skulle behövas. Jag har filtar, täcken och jackor. Värmeljus och batteridrivna ljusslingor. Har alltid tändstickor och batterier. Ingen ficklampa dock tror jag. 

Det stora problemet är hundarna, deras mat antar jag att jag kan förvara på balkongen om det är minusgrader ute. Jag har alltid två eller tre vattenskålar som jag just nu byter varje dag. Frågan är om de skålarna skulle räcka tre dygn. Kanske går att smälta snö.

Jag bor litet och har ingen plats att förvara vatten. Men hade man fått någon förvarning om stormen så skulle jag bunkra upp med vatten. 

Det skulle nog bli långtråkigt men jag har mängder med böcker hemma som skulle gå att läsa, telefon och dator som i alla fall klarar några timmar utan ström.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Halvdansken
2015-11-22 20:37
#16

Jag har blivit lite av en "prepper", och köper på mig lite extra konserver, batterier osv varje gång jag är o handlar. Så mat skulle inte vara ett problem.
Vi har en stor öppen spis (med insats) som värmer upp stora delar av huset om det skulle behövas. Några rum skulle stängas av.
Sterarinljus har jag en hel kökslåda full med.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Zachapacka]
2015-11-22 20:54
#17

72 timmar är ju ingen ting. Mat har vi massor av i skafferiet, kylen och frysen så de skulle lätt räcka i tre dagar. Skulle vattnet helt försvinna får man väll i värsta fall smälta snö i stormköket.

Sen så får man väll tända en himla massa värmeljus och ha väldigt tråkigt, antagligen behöva hjälpa grannarna också.

[Carpinus]
2015-11-22 21:25
#18

#14 Fiffigt! 👍

DesK
2015-11-22 22:00
#19

Inga problem här, vi bor med egen brunn, ved/pelletseldning

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vanja
2015-11-22 22:41
#20

Jag hade nog avlidit efter ett dygn eller så.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
sponny
2015-11-22 22:47
#21

Bor ute på landet och måste vara lite av en prepper när man bor så här. Om inte annat lärde grannarna sig det innan jag flyttade hit, när Gudrun slog till. 2-3 veckor strömlöst. Man pratar ju om fem grundbehov. Vatten, värme, sömn, mat och information. Så…

VATTEN: Dagsbehovet av dricksvatten är ca 2-3 liter/dag. Så det är inget större problem. Det finns två brunnar här, en borrad med elpump och om strömmen går en äldre grävd där jag bara behöver en spann och ett rep för att få upp vatten.

VÄRME: Vedspis i köket (för värme och matlagning) och en kamin i vardagsrummet (för värme). Finns även ett spritkök vid behov. För ljus finns stearinljus, värmeljus, ficklampor och två oljelampor.

SÖMN: Finns sovsäckar, filtar och extra täcken.

MAT: Det finns gott om torrvaror hemma (olika sorters pasta och couscous), även mjöl, mjölkpulver och torrjäst. Även en fylld frys och gott om konserver. Och ett hönshus om det skulle knipa ordentligt.

INFORMATION: Om strömmen går men du har en nyladdad mobil så spelar det ingen större roll. Batterierna till mobilmasten tar slut på ca två timmar. Så jag har en liten batteriradio med solceller och dynamo.

[helga21]
2015-11-22 22:59
#22

#13 Det är just det jag har lärt mig idag hur sårbart vårt samhälle är.

[helga21]
2015-11-22 23:05
#23

# 11 Intressant läsning i länken.

Cragan
2015-11-23 04:52
#24

skulle behöva gå till grannen för värme och matlagning, då jag ej har vedspis tyvärr.
men har husnyckel till grannen så skall inte vara några problem, frysarna klarar minst 1 dygn utan el sen skulle nog allt i dem behövas ställas ut om det var minus ute.

[Moon Light]
2015-11-23 05:41
#25

# 0 Kul fråga 👍

Absolut inga som helst problem,sex fungerande kakelugnar och två öppna spisar så frysa lär jag inte och inte heller svälta för jag kan laga mat i båda spisarna och även baka i ena öppna spisen.

Vatten tar jag från sjön en kort promenad härifrån och är det allt för illa att ta sig fram så på med snöskorna,borra hål i isen och ta hem vattnet och koka i öppna spisen så det blir drickbart.

Mat finns i mängder både i frysen och annat  och är det riktigt kallt så ut med den i trädgården så den inte förfars av värmen inomhus.Två stora jordkällare fullproppade med gott så som potatis,sylt mm och pannkaka kan man ju leva på några dygn samt potatis och jag har gammaldags tvättmöjligheter både för kläder och  mig själv i källaren  så jo jag skulle absolut  klara av den här situationen och längre än tre dygn om det vill sig så illa.

Emo
2015-11-23 05:58
#26

Jag bor också på landet så mycket av det sponny skrev passar in här också. Dessutom har vi eget elverk att ta till vid längre strömavbrott, som när Gudrun slog till och vi var utan ström länge och utan telefon länge också. Hade vi behövt telefon hade vi fått köra en bit hemifrån för att få täckning till mobilerna. Det finns  ingen reserv för telefon längre. Förr hade vi kommunikationsradio, men jag vet inte om det hade fungerat nu.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tjeja
2015-11-23 07:20
#27

Altså överleva rent fysiskt 72 timmar innomhus (=torrt och vindtätt även om det är kallt) är inga problem för en normal frisk vuxen människa. Är man hemma har man kläder, täcken o filtar att ta på sig. Är det svalt och man inte arbetar o rör sig för mycket räcker det med någon liter vätska under hela tiden. Finns det snö finns det vatten. Annars har man vanligtvis vätska så man klarar sig i kylen eller i toalettens vattenreservoar om man låter bli att spola. Mat behöver man intepå 72 timmar för att klara sig. Frågan kanske skulle varit ställd lite annorlunda. Typ "hur skulle du hantera situationen" eller nåt sånt istället?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Fillifjonkan60
2015-11-23 09:10
#28

Jag vet inte hur jag skulle klara mig. Bor i lgh och har väl lite mat i frysen (jätteliten frys) men nån öppen spis/kakelugn/kamin har vi ju inte.

Har ficklampa och en massa värmeljus, samt täcken och jackor. Vatten har jag inget på lager men skulle göra som andra har skrivit, ta in snö och smälta.

Visst skulle jag/vi överleva, men lite småjobbigt skulle det bli.

Jag bodde på landet förut och var med om detta lite då och då när det blåste till exempel, men tror inte vi var utan el o vatten så länge som 72 timmar.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


kattöga
2015-11-23 13:18
#29
  • Värst skulle det nog bli med hungern. Har inget reservlager o ingen frys (använder vintern som frys ibland)…. 

  • Maten till katterna kanske skulle räcka 3 dygn. 

  • Vedspis i köket som värmer och fungerar bra för matlagning och smälta o koka snö till drickbart vatten. 

  • Egen brunn, men den skulle ju inte heller funka….
    Har en gammal brunn som man vevar upp vattnet i hink, men gissar att det vattnet inte längre är drickbart, den brunnen har nog inte använts sedan 1960-talet. Vet inte om det ens går att använda efter att ha kokat vattnet under lång tid….?

  • Ficklampa som man "vevar igång", behövs inga batterier till den. 

  • Batterier till batteridrivna ficklampor o batteridriven radio har jag. 

  • Värmeljus. Men använder dom helst inte pga katterna.

  • Om inte vädret drar med sig telefonledningarna också, så har jag fortfarande en gammal knapp-telefon och en ännu äldre med fingerskiva, så ringa skulle jag kunna göra. Kan ju va bra om man blir akut sjuk eller behöver annan hjälp, annars vet jag inte om jag skulle ha nåt behov att ringa någon under elavbrottet.

  • Filtar, jackor o d finns det gott om.

  • Kortlek för patiens eller andra kortspel. När mörkret faller på blir det jobbigt att läsa, även om man har värmeljus och ficklampa, tycker jag. 

Har varit utan ström vintertid (det är ju oftast då som ledningarna har havererat) i 1,5 dygn ca. Men då har vi alltid kunnat ta oss till affären eller nåt i alla fall. Ibland har bilen varit svårstartad dock, när det varit -25 grader.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
2015-11-23 15:13
#30

Klarar oss gör vi garanterat. Har matförråd (torrvaror, fryst och kyl samt massor med t ex sylt, marmelader och annat inlagt) som räcker i en månad minst, både för oss människor och katterna. Förrådet tillåts aldrig att sina, utan fylls på i takt med att vi äter upp. Vi har egen brunn i området, och även om strömmen bryts finns gott om vatten i en lagringsbassäng, bara att lassa upp vatten i hinkar. Om det är stormigt ute så tappar vi upp ca 5 liter vatten utifallatt ändå.

Har flera batteridrivna radioapparater, ficklampor, värmeljus, vanliga ljus, lysstavar, pannlampor, ficklampor, extra batterier, fotogenvärmare och spritkök. Gott om rejäla yllefiltar, varma kläder, sovsäckar osv. Samt planer på att koppla eget elverk mot cirkulationspump och varmvattenberedare för att hålla ledningarna på plusgrader (annars kan rören frysa sönder). 

Matförrådet planeras mot att rymma 3 månaders mat för två personer plus katterna.

Emo
2015-11-23 15:48
#31

#29 Efter Gudruns härjningar var vi utan fast telefon, så då gällde det att kunna köra en bra bit för att använda mobiltelefon, för de fungerade inte heller hemifrån. Väl att vi inte behövde hjälp på grund av  någon olycka eller någon blev allvarligt sjuk.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[helga21]
2015-11-23 18:20
#32

Ni förefaller vara ganska väl förberedda. Vi var utan ström i en vecka under vintern 1967-68. Men vi eldade med ved och hade en vedspis i köket bredvid den elektriska. Mat hade vi i form av konserver men jag  var på skolan de flesta dagarna.  Vi var ganska vana att vara utan ström där vi bodde så det gick bra. Vi  hade egen brunn på den tiden och den var allt annat än djupborrad så ned med en hink och hiva upp vatten.

LinaLj
2015-11-23 22:44
#33

Inga problem, har vedeldad spis i köket o kakelugn i vardagsrummet så varm håller jag mig och mat kan jag laga. Mat finns i frysen och i konservform. Snö ger ju vatten och så har jag en grävd brunn med handpump till om det blir kris.

Halvdansken
2015-11-24 17:53
#34

Hysteriskt avundsjuk på er som har en vedspis i köket. Har lagat en hel del mat på en sån och det är en teknik man ska lära sig, men det smakar fantastiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Zepp
2015-11-24 22:02
#35

So what.. jag bor på landet så tre dygn är inget ovanligt.. dock sällsynt som väl är!

Tycker dock synd om vissa grannar som fick leva så i en hel vecka.. iomed att de låg på en annan transformator!

Bor man på landet så får man ha beredskap för sådant helt enkelt.. det vet jag.. dock inte alla som flyttar hit från stan!

Likaså gäller om det kommer en meter snö.. då får man stanna hemma från jobbet, tills plogbilen kommer.. klocka 12.. på natten.. om man har tur!

Såå.. inför varje vinter skall/bör man ha 2 kubikmeter ved/elaggregat/en tunna diesel/bensin/snöslunga/snökedjor/bil.. i norrland snöskoter!

Det är bara stabor som inte fattar hur man lever/vilka krav som livet stället/tror att staten/kommunen skall fixa allt!

Värst är vatten iomed att de flesta har djupborrad brunn!

Altså vatten för hygien och tvätt.. iomed att de kräver tryck på pumpen/ur brunnen!

Likaså WC för spolningen!

Nu är jag uppvuxen på bondgård.. och det värstaste då var att mjökningsanläggningen till de 50 korna inte funkade.. samt kylan till mjölktanken!

Grejen är att man då kopplade en traktor till en speciell elgenerator som drev mjölkanläggning och kylanläggning!

Problem kunde eventuellt uppkomma om man inte hade farmartanken fylld/nytankad med diesel!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-11-24 22:12
#36

#35

Stackare. Det måste vara oerhört tufft liv du har Zepp..

kattöga
2015-11-24 22:24
#37

😉

Jo, det är lite småtufft faktiskt, VSK. (Även fast det inte är mej du skriver till) ' Men jag ser det mer som en utmaning, att lära mej vad jag behöver när t ex elen rasar ihop. 

Menjag ser positivt till elavbrott också! Det är så mycket "spänning" i luften som försvinner.. Om det inte rör sej om längre perioder förstås. För det är en härlig känsla när all spänning från el är borta.

Jag lever på ett ställe där snöslungor och skotrar inte funkar. Men där elavbrotten vintertid är ett "naturligt fenomen". Jag har dock inga lantgårdsdjur som jag måste ta hand om, bara ett par fantastiskt underbara kattter! ;)

Jag tänker allltså som så, att vi människor har olika grundförutsättningar och därmed olika funderingar på vad vi behöver, när krisen slår till. Vi förbereder oss olika, en del ingenting alls…. Men det beror inte på att vi är dumma i huvet, utan för att vi har olika erfarenheter med oss.

Jag har som sagt inte mycket förberett när det gäller matförråd, tyvärr. Har inte råd att skaffa frys. Men i övrigt har jag förberett en del, ved, värme från vedeldad köksspis, filtar osv. 

Dumhet bara, att jag inte lagt upp ett, åtminstone litet, förråd av extra mat! Frysen kommer när ekonomin tillåter, dock…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

LinaLj
2015-11-24 22:30
#38

#35 Det handlar nog mycket om var på landet man bor. Här är alla elledningar nergrävda så det är ytterst sällan vi har problem med elen. Längsta perioden jag har upplevt på mina 6 år är drygt 5 timmar och då var det fel på ställverket.

Klart att snön kan vara ett problem men det är nästan större problem i stan enligt min erfarenhet. Folk på landet förväntar sig lite pyssel med snö. Här ute gick skolbussarna som vanligt medan stadsbussarna i stan stod helt stilla vid senaste ovädret.

Det som jag däremot ser att "nyutflyttade" har problem med är kläder. De tror att en duffeljacka och ofodrade skinnstövlar funkar lika bra här ute på landet som i stan. Det gör det sällan när snön är som värst. Men de brukar lära sig under sin första vinter och kommer snart gående i allvädersstövlar och fodrade arbetsjackor som vi andra 😃.

Zepp
2015-11-24 22:30
#39

Tufft.. det har sina fördelar oxå att vara till rätt stor del oberoende utav samhället för övrigt.. främst pekuniärt!

Däremot så skall man inte vara blåögd vad gäller ett liv på landet.. i slutet på en privat väg.. då ligger man sist på kommunens prioritetslista!

Det mest blåögda jag sett hitills från stabor som flyttat hit ut i grönskan är folk som reglerar värmen genom att öppna och stänga fönster!

För att inte tala om de som byggde växthus av innanfönstrena i ett gammalt hus, de frös!

Nu för tiden så är det lag på vinterdäck.. det fanns de stabor som tyckte att vägen alltid skulle vara plogad och snöfri!

Plogen kommer inte ut fören det är två decimeter snö på vägen.. så det bör man kunna klara.. och lite till!

För högst prio har allmänna vägar med bussar samt vårdcentraler/skolor/dagis/sådant!

Vi som är uppvuxna på landet vet att vissa dagar kan man inte ta sig någon stans.. och vissa dagar så finns det ingen ström!

När man vet sådant så är det inte så svårt att veta vad man behöver göra/anpassa sig till!

Tror att det är betydligt jobbigare för de som bor i städer.. där man är beroende utav det allmänna/andra och där man inte kan göra så mycket själv?

Oså kostar sådant såklart.. det slipper vi lantisar som regel att betala!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-11-24 22:35
#40

#39

Tro det eller ej Zepp, men jag har faktiskt bott på landet jag med i unga år 🙂

Zepp
2015-11-24 22:55
#41

#37

Kika på frys på loppis!

Nu bor jag i närheten av tätort/storstad.. så det vanligaste jag gör när strömmen gått och varit borta mer än en kvart är att ta bilen till närmaste affär för att handla.. dels för att kika så inte hela kommunen är svart, dels för att strömmen som regel är tillbaka när jag handlat färdigt!

En gång var även affären svart.. då åkte jag till Gbg och gick på bio.

Förutom under Gudrun.. då sov jag bara hemma, på natten.. främst iomed att jag hade katter!

Var inte hemma mer än vad kattomsorgen krävde.. det gick åt en del ved/batterier/ljus!

Värst var som sagt vattnet för hygienändamål, så det gällde att duscha på jobbet och göra sitt tarv där!

Och från det ena till det tredje, jag har fortfarande el hängande i stolpar.. som det faller träd och grenar på ibland!

Eget avlopp och eget vatten ur egen brunn!

Men.. nu har kommunen bestämt att göra något åt saken.. asfalterade vägar, el i backen, kommunalt vatten/avlopp.. och det för det facila priset av 300-350 tusen!

Som jag får pynta varesig jag vill eller ej!

Och en femfalidig avloppsräkning per år!

En del har tur helt enkelt.. bara 300-350 tusen.. nästan som en vinst på lotto!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Ambrose
2015-11-25 13:09
#42

Jadå inga problem!
Lägenhet, men flera bäckar inom 5-10 minuters gångavstånd. Gott om skrot på vinden att elda med.
Kunde jag fjällvandra med tält och minusgrader i 5 dagar, så ska väl 3 dagar utan el och vatten i min lägenhet gå som en dans på rosor :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

VildaVittra
2015-11-25 19:31
#43

72 timmar är absolut inget problem, jag är en prepper. Har en handgrävd brunn, så på den fronten är faktiskt torrperioder under sommaren ett större problem. Och mat för några veckor bör varje person ha hemma. Folk skulle ta lite mer ansvar för sin egen säkerhet och inte hela tiden tro att samhället kommer rädda dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Schnauzertik
2015-11-26 14:15
#44

Här är nästa steg om man vill var förberedd på det värsta.  

http://www.di.se/artiklar/2015/11/25/dromboendet-for-domedagsprofeter/

Värd för Pensionärer

Upp till toppen
Annons: