Annons:
Etikettpolitiker
Läst 5337 ggr
[Carpinus]
2015-11-28 14:07

Statsvetare och Socialdemokrat?

Det är märkligt hur en professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet i rubrikerna enbart åberopas som statsvetare, då han samtidigt är partimedlem i Socialdemokraterna (ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet).  När uttalar han sig som statsvetare och när är han sosse?

Universitetet kan väl knappast undvika att han utnyttjar/utnyttjas i de dubbla rollerna, men det kan näppeligen vara bra för dem som forskningssäte - fast deras rykte som fristående institution är ju ifrågasatt på andra punkter också……

Annons:
[helga21]
2015-11-28 17:00
#1

Vilke nytta ha när för universitet är ju en frårga men om man vet att han är sosse så vet man vad han tycker.

[Carpinus]
2015-11-28 17:15
#2

#1 Ja, han dyker ofta upp med sina sosseåsikter i skepnad av statsvetare.

[Carpinus]
2015-12-20 09:43
#3

Äntligen någon som tar bladet från munnen…

 _"Vilken journalist ringer till en styrelsemedlem i ett krisande företag för att få en oberoende expertkommentar om företagets katastrofala kvartalsrapport? Troligtvis ingen. Det är knappast så att styrelsemedlemmen är i rätt position att ge en opartisk lägesanalys.
Däremot verkar det gå alldeles utmärkt att ringa en högt placerad politiker för den som vill ha en oberoende expertkommentar om det berörda partiet. Detta är Ulf Bjereld det eviga exemplet på.
Statsvetarprofessorn, som dessutom är ordförande i Socialdemokrater för tro och solidaritet samt ledamot i partiets verkställande utskott, får ständigt uttala sig om regeringens låga opinionsstöd, senast i en artikel i SvD (17/12). Bjerelds position i ett av de tyngsta politiska organen i partiet nämndes givetvis inte."---

"I Sverige finns omkring trettio partiforskare som ägnar sin tid åt att studera partierna och deras utveckling. Enbart en av dessa sitter i det socialdemokratiska partiets verkställande utskott. Ändå är det allt som oftast just denna statsvetare som ständigt får kommentera regeringens låga opinionsstöd. Det är inget smickrande sammanträffande för de ansvariga journalisterna."_

Adam Cwejman i GP

Schnauzertik
2015-12-20 10:10
#4

Jag vill hävda att det kan fungera.

Jag har som konsult skrivit upphandlingsunderlag och offertförfrågan åt kund och sedan utvärderat offerterna som kom in. En av offerterna var dessutom från en  annan avdelning vid det företag jag jobbade på.

Inte världens bästa sits men kunden ville ha det så

Det handlar om att i sin yrkesroll ha integritet och vara neutral.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2015-12-20 10:23
#5

#4  Har aldrig sett Bjereld upplysa om sin egen roll som socialdemokrat när han uttalat sig som statsvetare. Tycker att det är en en viktig "konsumentupplysning". F.ö. tycks den politiska hemvisten vara såväl en familjesak som en arbetsplatsfråga,  man behöver inte söka värst mycket på Göteborgs Universitet för att få den politiska bilden klar för sig.

Schnauzertik
2015-12-20 10:41
#6

Men nog måste väl även politiskt engagerade kunna få bli professorer i statsvetenskap och liknande.

Hur neutral Bjereld är i sin yrkesroll  vill  jag inte uttala mig om, men generellt sett  visst går det att ha både en yrkesroll och ett politiskt engagemang.

Värd för Pensionärer

Annons:
[Carpinus]
2015-12-20 11:26
#7

En yrkesroll och politiskt engagemang är det ju inget som hindrar, vi såg ju t.ex. Gyllenhammar på sin tid som stor företagsledare och samtidigt medlem av dåvarande Folkpartiets partistyrelse.

Men att vara just statsvetare och samtidigt partipolitisk företrädare inbjuder nog lätt till ett sittande på dubbla stolar. Verkar som fler än Cwejman frågar sig på vilken skinka statsvetaren sitter stadigast.

Schnauzertik
2015-12-20 11:37
#8

Det gäller att han måste klargöra vilken hatt han har på sig i olika sammanhang om det inte är tydligt. Om det sker kan det fungera.

Här finns en som har försökt sig på att identifiera Sveriges mest inflytelserika statsvetare. Det är enligt hans undersökning inte Bjereld som kommer först  han kommer på 4:e plats.

https://politologerna.wordpress.com/2014/02/23/sveriges-mest-inflytelserika-statsvetare-i-media-akademin-och-policy/

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2015-12-20 11:40
#9

#8 Ser att länken är daterad februari 2014. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna, bland annat sitter S i regeringsställning nu, det gjorde de inte då.

Gick in för att kolla rankingen, men nöjde mig med att läsa inledningen som lyder "Tidningen Dagens Samhälle rangordnade häromdagen svenska akademiker utifrån hur ofta de synts i media det senaste året. Toppade den uppmärksammade listan gjorde Ulf Bjereld och Jonas Hinnfors, både professorer i statsvetenskap vid Göteborgs universitet." I polemik mot detta byggde Sundell sin egen personligt baserade ranking, som kom fram till ett annat resultat. Den kanske får tas får vad den är - eller vad den var då.

Schnauzertik
2015-12-20 12:03
#10

Visst Sundell tar hänsyn till mer än hur ofta någon förekommer i svensk press. 

Nog bygger inflytande och påverkan på mer än  hur ofta en person omnämns i svensk press?

Esse, non videre, att verka, men inte synas.

Var väl Wallenbergs motto

Sundell har också vägt in hur ofta personen omnämns i internationella vetenskapliga tidskrifter och förekomster i riksdagsdokument.

Vilket som är mer eller mindre rätt kan de flesta av oss bara gissa.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2015-12-20 12:08
#11

Fortfarande vill jag peka på att Sundells tyckande inte är dagsfärskt. För min del gäller det heller inte vem som är mest inflytelserik som statsvetare, utan vem det är som råkar vara inflytelserik som statsvetare och socialdemokrat.

kamera0710
2015-12-21 07:36
#12

Förhoppningsvis kan han skilja på fakta och politiska åsikter/värderingar. Brister det på den punkten ska han ha kritik.

gruvel
2015-12-22 12:21
#13

Läste också vad Cwejman skrev i GP.  Andra partioberoende (och därmed karriärkänsligare?) statsvetare  kan dra sig för att yppa sin uppfattning om läget, blir inte så attraktiva tillfrågas av media. Om Cwejman uppfattar Bjereld rätt tycks den senare skylla populäritetsindex förändringar på KB och moderaterna.  När hunden skiter på mattan, sparkar man lojalt på grannens katt?

Annons:
[Carpinus]
2016-03-23 14:38
#14

#5 Göteborgs Universitet fortsätter sitt vinglande i vänsterfilen…

http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/skadligt-snomos-om-jihadisthot/

Ebolaa
2016-03-23 15:09
#15

Av mina erfarenheter på socionomprogrammet på en högskola så fanns det generellt ett "emancipatoriskt" intresse, alltså att se till maktrelationer osv. Däremot så var de duktiga på att lyfta upp alla sidor, att skapa diskussion genom att slänga ut olika åsikter så att man fick någon form av debatt i klassrummet. Vissa lärare kunde ha lite svårt att hålla isär sina egna värderingar eller åsikter, men andra lärare, främst bland de som arbetat längre och de var oftast mer omtyckta av eleverna, var däremot duktiga på att inte ta ställning. Eftersom man som professionell INTE ska lägga in sina värderingar eller arbeta efter någon form av godtycklighet.

Däremot ska man ju alltid ta ställning när det kommer till exempelvis barnkonvention eller mänskliga rättigheterna. Det är dock en helt annan sak.

Sen lever vi i en representativ demokrati, så vad folk ägnar sig med under sin fritid, som exempelvis politik så är ju en helt annan sak än vad de ska ägna sig åt under sin tid som lärare. Enligt min åsikt är det inte oförenligt att vara med i ett parti samtidigt som man arbetar som lärare helt enkelt. Är man professionell så håller man isär de två, gäller att vara medveten och reflektera över hur ens värderingar inte ska färga sin praktik som lärare.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Carpinus]
2016-03-23 16:11
#16

#15 Ser en skillnad i att t.ex. vara lärare och t.ex. fritidspolitiker och att var statsvetare och sitta som ordförande i ett av partiets förbund.

"Enligt min åsikt är det inte oförenligt att vara med i ett parti samtidigt som man arbetar som lärare helt enkelt", skriver du. Det finns dock exempel på att det inte är helt oproblematiskt för alla. Utbildningsradion 2014:  "I onsdags ställde vi frågan, kan en sverigedemokrat arbeta inom svensk skola, till knappt 200 lärare i Göteborg, när UR tillsammans med Världskulturmuseet och GR Utbildning anordnade en kväll om tolerans, yttrandefrihet och lärande. 85 lärare hann/ville svara. 63% av dem svarade nej. 37% svarade ja."

Ebolaa
2016-03-23 17:46
#17

#16 Han är professor i ämnet statsvetenskap, han har alltså läst och forskat till den högsta nivån. Han har med andra ord mycket kunskap inom området, det gör väl saken bara bättre för politiken att han är högt utbildad.

Sen är det huruvida hans tolkningar inom forskningen kan färgas av sin socialdemokratiska ståndpunkt. Är man en duktig forskare så ska man belysa sidor av ett ämne, och reflexivitet är viktigt inom all analys -och tolkningsarbete och något som de blir granskade på innan de publicerar sin forskning.

Det kan va en nackdel, men det behöver inte vara det.

I den där lilla undersökningen du hänvisar till så har jag lite förståelse till lärarnas svar, ALLA människor har en politisk ståndpunkt, ingen är åsiktsfri.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Carpinus]
2016-04-25 10:24
#18

_"Gustav Fridolin har sagt att Miljöpartiet befinner sig i en ”väldigt svår situation”. Den kommande tiden är viktig, menar även Marie Demker."---

"Marie Demkers fokusering vid Miljöpartiets inre liv har en naturlig förklaring. Miljöpartiet, inte Socialdemokraterna, är de som skall granskas. Demkers man är ingen annan än Ulf Bjereld. Ordförande för Socialdemokrater för Tro och Solidaritet."---

"Kommer socialdemokraterna göra upp med Tro och Solidaritets grumliga fiske i olika extrema religiösa kretsar under Stefan Löfvens ledarskap? Tro och Solidaritet är en organisation som har en märklig egenskap. Den dyker nästan alltid upp, om än i utkanten, i de mest extrema sammanhang."---

"Just kopplingarna till det Muslimska Brödraskapet är besvärande för allt fler. Inte bara Miljöpartiet och Grön Ungdom.
Socialdemokrater för Tro och Solidaritet samt SSU detta brödraskap nära detta brödraskap…"---

"Mehmet Kaplans intresse och engagemang för ”Ship to Gaza” tillsammans med Ulf Bjerelds motsvarande från Socialdemokraternas sida är inte ologiskt. Inte heller är utnämningen av Tro och Solidaritets förre ordförande Peter Weiderud till chef för Institutet i Alexandra ologisk. Weiderud var, om möjligt, en ännu större vän till Brödraskapet än Bjereld och sitter nu som chef för ett institut bara några timmars bilfärd från Brödraskapets säte."---_

Johan Westerholm på Ledarsidorna

gruvel
2016-04-25 13:50
#19

Om det finns statsvetarprofessorer som ser en annan verklighet än Bjereld och även Hinnfors, tror jag de är försiktiga med att yttra sig, ifall skulle tolkas som "okorrekta", de blir inte gärna tillfrågade.  En skribent i GP nämnde på min fråga en sådan professor som sällan yttrar sig.

En uttalat borgerlig tidning jag bläddrar i då och då har bytt ut frifräsiga läsvärda krönikörer som Schlaug (Mp) och Stig Björn Ljunggren (S) mot Demker och Johansson Heinö (statsvetare Göteborg). Kan vara rättning i ledet det handlar om. De senare är förutsägbara.

[Carpinus]
2016-04-25 14:58
#20

#19 Ja, man anar ju att det även för statsvetare är mest bekvämt ju närmare makten man befinner sig.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-03 09:30
#21

_#18 "Demokratiministern gav i torsdags uppdraget att utreda stödet till trossamfund till statsvetaren Ulf Bjereld, ordförande för socialdemokratiska Tro och Solidaritet. Det är ett mycket märkligt val om ambitionen är att dra in stödet till extremister. Bjereld har tidigare öppet ifrågasatt kritiken mot företrädare för skattefinansierade organisationer som bjudit in antisemiter."---

"Om regeringen på allvar vill stoppa stödet till organisationer som ger utrymme åt extremister och hatpredikanter är demokratiministerns val av utredare mycket märkligt. Eller är detta ett sätt att tyst backa från ambitionerna?"_

Ledare i Expressen

Inte alldeles osökt dyker det gamla uttrycket "att sätta bocken till trädgårdsmästare" upp i tankarna…🤔

[Carpinus]1
2017-06-02 12:02
#22

Det är inte bara inom public service och museivärlden som kulturrevolutionen härjar. Göteborgs Universitet liknar i vissa delar allt mer en tummelplats för röda  aktivister.

#14 "Ett annat exempel på aktivism i forskningskläder är Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet. Det inrättades av regeringen i fjol med syfte att bedriva forskning kring rasism och politiskt våld, och det släppte nyligen en uppmärksammad rapport. Man skulle kunna tänka sig att dess syfte är att motverka extremism. Men forskarna, som inte är disputerade, ägnar sig mest åt diskursanalys av ”våld mot icke-vita kroppar” och ställer sig frågor som varför det bara pratas om terrorism och inte om det ”våld” som följer av sociala normer. Det är lika politiskt vinklat som det är tramsigt.

Att forskningsinstitut ägnar sig åt sådant som hör hemma i politiska partier och på ledarsidor är illa. Att de som är anställda som forskare inte alls är akademiskt meriterade utan inplockade för deras politiska uppfattningars skull är pinsamt."---

http://www.expressen.se/ledare/tyck-garna-men-kalla-det-inte-for-forskning/

[Hayabusa]
2017-06-02 12:04
#23

#22 Jösses 😕

kamera0710
2017-06-02 12:42
#24

Tyvärr har många svårt att skilja åsikter och fakta. DN:s tidigare politiske chefredaktör (också statsvetare) höll på att gå i taket när forskare på SNS inte forskade fram ideologiskt önskvärda resultat. Slutklämmen i länkat inlägg ger ett exempel på en som inte fattar skillnaden mellan åsikter och fakta (och då har han ändå instiftat ett vetenskapspris):

"Enskilda forskare får tycka vad de vill. Forskningschefen på SNS får däremot till sin grundsyn antas företräda SNS."

Som en kommenterande läsare så träffande skriver:

"Vill ni ni inte ha fri forskning så bedriv inte forskning. Ni behöver inte skada er trovärdighet ännu mera. Om ni nu anse att forskningscheferna på en instution ska censurera resultat som inte gillas av alla grupper, varför har ni forskning överhuvudtaget. En annan intressant aspekt på artikeln är att den tidigare chefredaktören på DN öppet förspråkar censur. Det sänker även DNs trovärdighet."

http://web.archive.org/web/20130516063203/http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/08/sns-f-rol-mpar-entrepren-rerna-med-sin-rapport

kamera0710
2017-06-02 13:05
#25

En ledarskribent i SvD är så flummig så hon tror att vetenskaplig forskning handlar om att driva teser och med sin forskning försöka bevisa dem. Så mycket mer vilse i pannkakan kan man knappast gå.

"En av dem som länge drivit tesen och med sin forskning sökt driva den i bevis är Harvardprofessorn Steven Pinker"

Ingen kritik mot Pinker dock, det är självklart inte hans fel att vissa ledarskribenter fått en del om bakfoten, för att uttrycka det milt.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/page/72/

[Carpinus]1
2017-06-02 14:17
#26

#24 och #25 Jag är inte säker på om du genom citaten vill ge uppmärksamhet åt att det finns andra som varit vilse (2011 och 2012), men det som händer på Göteborgs Universitet händer idag, liksom det som händer inom Public Service och inom kulturpolitiken gör det nu. Det är alltså inte enstaka tyckare som är i farten, utan vi ser vad som inte kan tolkas som något annat än en politisk omstöpningsprocess av stora mått. Allvaret i detta lär vi få se så småningom, om inte vänstern befrias från makten vid nästa val innan det är försent att återställa.

kamera0710
2017-06-02 14:29
#27

#26 Tyvärr är det som sagt många som inte skiljer på åsikter och fakta. Tror tyvärr inte att ett regeringsskifte är någon garanti för att det blir annorlunda. 

Vet inte om någon exempelvis kollat den naturvetenskapliga kompetensen hos SD, när de kritiserade SMHI för några månader sedan, se länken. Eller om det handlar om att klimatforskningens resultat inte tilltalar.

Ur artikeln:

"Enligt Alfsson hotas en detaljplan på Öland på grund av att – vad han kallar för ”klimatalarmisterna på länsstyrelsen” i Kalmar – lyssnar på ”propagandan” om klimatförändringarna från SMHI."

https://www.svd.se/sd-till-attack-mot-smhi-propaganda

Annons:
kamera0710
2017-06-02 15:00
#28

Även Expressens ledarsida har även reagerat över SD:s kunskapssyn i samband med SMHI-kritiken:

"Men det är uppenbart att man vill sätta åt institutet för att det levererar information om verkligheten som inte passar SD. Klimatförändringen är ju inget som bekymrar partiet. Man förnekar den inte rakt ut, utan gör som de anti-gröna numera plägar göra: sår tvivel och relativiserar.

I det ultrakorta klimatavsnittet i SD:s skuggbudget skakas det överseende på huvudet åt den svenska klimatdebatten som beskrivs som "mycket yvig", FN:s klimatpanel sägs ha backat från tidigare alarmism och havsnivåns stigning framställs som naturlig.

SD:s tankebananor och agerande i den här frågan liknar i påfallande hög grad Donald Trumps."

_http://www.expressen.se/ledare/sds-kritik-mot-smhi-ar-slaskig/
_

[Carpinus]1
2017-06-02 15:01
#29

#27 Vet inte var SD kom in i bilden, det är ju Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet som passar på att elda på under grytorna just nu.  Och om nu det sensationella inträffar att SD hamnar i en kommande regering tror jag inte denne Alfsson är aktuell som högre utbildning- och forskningsminister. Vad jag förstår så petades han från SD:s kandidatlista till riksdagen 2014 och fanns inte med på listan över de 60 namnen man valde bland. Vad han anser om "klimatalarmister" känns mest som kuriosa - att USA:s president tänker i liknande banor är betydligt mer oroande. Men det är en helt annan historia - nu diskuterar vi skapandet av kulturrevolutionen från sittande regering  och deras handgångne män och kvinnor i styrelser och förvaltningar.

Du har ju för övrigt redan startat en tråd om SD och SMHI, men där verkade debattlustan begränsad. Jag tror inte den blir större av att du försöker flytta över diskussionen hit.

kamera0710
2017-06-02 15:08
#30

#29 Men Kinnunen, som också citeras i SVD-artikeln, är väl fortfarande miljöpolitisk talesperson för SD, vad jag vet.

[Carpinus]1
2017-06-02 15:21
#31

#29 Varken Hans Bergström  (#24), Maria Ludvigsson (#25) eller Kinnunen (#30) sitter i nuvarande regering. Jag förstår att du känner behov av att diskutera det som skrevs i debatten 2011 och hur framtida regeringskonstellationer kan tänkas bli. Men det de personerna tyckte för en del år sedan ändrade ingen utveckling, och vad som sker runt hörnet vet vi inte. Men vi ser vad som pågår,  det kan inget som helst kringsnack och fisklir dölja.

[Hayabusa]
2017-06-02 15:23
#32

Favorit i repris :)

kamera0710
2017-06-02 15:24
#33

#31 Kunskapssynen hos Sveriges tredje största parti ser jag som väldigt relevant när ämnet åsikter kontra fakta/vetenskap diskuteras. Jag utgår från att de vill vara med och påverka politiken.

kamera0710
2017-06-02 15:46
#34

Lägger gärna till att jag ser det som ett stort bekymmer bland partierna, från höger till vänster, att man ofta inte vill ta till sig fakta som inte är tilltalande. Och jag har väldigt svårt att se att det är någon skillnad mellan höger och vänster på den punkten. Men någon kanske har några studier att hänvisa till om hur det ligger till?

Annons:
lordgortor
2017-06-02 15:57
#35

Det är med statsvetare som det är med ekonomer. Man skriver och talar mycket om hur saker och ting skall vara eller kommer att bli fast man inte ens vet hur utvecklingen blir nästa vecka, långt mindre nästa år. Gäller alla oavsett partitillhörighet.

[Göstage]
2018-03-08 09:22
#36

#21 I januari skulle Bjereld ha presenterat resultatet av utredningen av stöd till trossamfunden, men nu lär det ske denna månad (nästa vecka?) Den motses med stort intresse från många håll!

[Göstage]
2018-03-14 13:14
#37

#21 #36 Så har utredningen presenterats, och ingen lär ha ramlat av stolen av förvåning över vad den gav. Sakine Madon på VLT undrar vilket läger i Socialdemokraterna som "äger frågan" i det här fallet:

"Bjereld skriver att bidrag inte ska gå till aktörer som ägnar sig åt missaktning med anspelning på "kön, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning". Men på dagens presskonferens, när han fick frågan om samfund som utestänger kvinnliga präster eller imamer, blev svaret att samfunden även framöver ska få särbehandla. I teorin ska stöd inte ges till samfund som diskriminerar kvinnor eller homosexuella, men om man ändå gör det ska det gå an. Så mycket för den "tydligheten".

Att det har funnits en destruktiv attityd i denna fråga är Bjereld själv ett exempel på, eftersom han tidigare har försvarat företrädare för organisationer som bjudit in hatpredikanter. Terrorforskaren Magnus Ranstorp påpekar att Bjerelds Socialdemokrater för tro och solidaritet dessutom har kopplingar till studieförbundet Ibn Rushd. Ibn Rushd pekas ut i en ny rapport om Muslimska brödraskapet, från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Är det finansminister Magdalena Anderssons linje som ska gälla framöver, eller är det Bah Kuhnkes och Bjerelds? Det är som vanligt mycket snack och lite verkstad."

http://www.vlt.se/opinion/ledare/sakine-madon-i-stallet-for-tydlighet-fick-vi-bjerelds-fluffiga-utredning

[Hayabusa]
2018-03-14 18:19
#38

#37 Sjukt galet😴

[Göstage]
2018-03-14 20:45
#39

#21 När Bjereld utsågs av regeringen (Bah Kuhnke) till utredare av bidragen till religiösa samfund var det inte utan protester från olika håll.

https://www.expressen.se/ledare/ulf-bjereld-ar-fel-man-for-jobbet/

 Här är kompletterande information om varför det var ett dåligt val.

https://ledarsidorna.se/2018/03/stodet-till-trossamfunden-det-bidragsindustriella-komplexet-forblir-intakt/

[Göstage]
2018-03-15 08:19
#40

#37 Av en ren slump så har det blivit så att samtidigt som Ulf Bjereld presenterat resultatet av utredningen bidrag till trossamfund så ifrågasätter Aje Carlbom i en rapport till MSB bidrag till organisationer med kopplingar till Muslimska brödraskapet. Eftersom det finns tydliga samband mellan de organisationer som de båda rapporterna ägnar sig åt kommer det sannolikt att bereda plats för jämförelser.

"Socialantropologen Aje Carlbom vid Malmö universitet har på uppdrag av MSB skrivit rapporten ”Islamisk aktivism i en mångkulturell kontext”.

I rapporten beskriver Carlbom vilka budskap som förs fram av personer och organisationer som han anser har kopplingar till Muslimska brödraskapet. Det är en konservativ rörelse med en islamistisk ideologi. Carlbom ifrågasätter att sådana organisationer ska få bidrag av skattemedel."---

Källa

Se även tråden "Boken som stoppades".

[Göstage]
2018-03-25 09:01
#41

Ledarsidornas Johan Westerholm ser tecken på att Tro- och solidaritet stärkt sitt inflytande inom Socialdemokratin.

https://ledarsidorna.se/2018/03/shekarabis-relationer-med-tro-och-solidaritet-orubbade/

Annons:
Zepp
2018-03-25 16:39
#42

Aså nu har jag inte lusläst alla inlägg i den här tråden.. så förmodligen svarar jag på något helt annat,, men själva ingressen gav mig iallafall en del inspiration till mitt utlägg som nu följer!

Aså jag har lixom inget jättestort problem med folk som är socialdemokrater, jag är fackligt aktiv/förtroendevald på min arbetsplats.. närmare bestämt ordförande för den lokala verkstadsklubben, trots att jag står lite till vänster om de flesta socialdemokraterna!

Utan tvärt om, de flesta delar stora delar utav mina värderingar så jag ser lixom inget som helst problem med att en mer socialdemokratiskt lagd person tar över mitt uppdrag när jag själv går i pension!

Iallafall så inbillar jag mig att de flesta utav mina fackliga kollegor delar lite samma bekymmer vad gäller svetsarutbildning för att få lov att företräda S/LO i riksdagen?

Nämenaltså.. själv är jag maskinarbetare,, grejen äär fortfarande att allt för få företräder S i riksdagen.. om man kvoterade dessa så skulle jag utan tvekan kunna tänka mig ett medlemskap i S!

Iallafall så har vi nu en före detta Svetsare som statsminister.. på något sätt se ser jag det som något bra, han är inte bara före detta svetsare  utan oxå före detta min förra förbundsordförande.

Iallafall.. jag vill ha laga kvoter till vår rikssdag.. dvs minst hälften bör ha svetsarutbildning/liknande, samt underköterskeutbildning/liknande!

Den andra som då skall företräda resten av samhället kan då ha studerat på handelshögskolan/civilingenjörsexamen och liknande.. höll nästan på att glömma de som läst på lantbruksskola!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-03-25 17:26
#43

#42 Om man tar ingressen till intäkt för en diskussion så,"aså" då har jag "lixom" heller inga problem med att människor representerar Socialdemokraterna, oavsett om de är svetsare eller statsvetare. Men när man tillåts uttala sig i media som statsvetare utan att det framgår att man dessutom är ledamot av Socialdemokraternas verkställande utskott, då är det inte speciellt snyggt. (Se #3.)

Zepp
2018-03-25 18:07
#44

Du berör ett rätt känsligt kapitel, dvs varumärken,, dvs alla borde deklareras efter politiskt medlemskap.. även om det då tangerar den peronliga intregritetetn inna de ens skall få lov att intervjuas i någon tidning/TV-kanal!

Och lika säger jag om matdeklarationenerna, de är för det första helt fel, de borde utgå från hur mycket gräs och örter min mat ätit.. innan de deklarerar något annat!

På det andra så borde nästa grej deklareras som hur jävla många mil min mat åkt samt hur mycket det påverkar mitt eget bidrag till den globala uppvärmningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
2018-03-25 18:34
#45

#43 Håller med om att alla aså och lixom o dyl gör Zepps kommentarer extra jobbiga att läsa. Det är tillräckligt svårt ändå att förstå vad han menar, vad som är menat som skämt och vad som eventuellt är menat som seriöst. Brukar därför bara hoppa över dem.

#44 Vilket otroligt svammel! Det är ju skillnad på att vara medlem i ett parti och sitta med i ett partis verkställande utskott. Det förstår du kanske om du tänker efter.

Ska nog fortsätta hoppa över dem…

[Göstage]
2018-03-26 08:58
#46

Lite aktuell läsning om Socialdemokrater för Tro och Solidaritets  fortsatta vilsevandring under nuvarande ledning finns här:

http://helenaedlund.se/socialdemokraternas-islamistiska-draksadd/

(Använder man sökmotorn på PiF:s verktygsfält och söker Tro och Solidaritet på Politik iFokus så hittar man en hel del obehaglig information om ToS.)

#45 Ja, och lite jobbigt blir det när det plötsligt skall diskuteras matdeklarationer under ett helt annat ämne, på samma sätt som dubbdäcksförbudet dök upp gång på gång i en annan tråd när det egentliga ämnet kändes för besvärande. Jag brukar också hoppa över dessa inlägg, men ibland blir mattflykten för tröttsam. Inte sällan inträffar utflykterna i periferin samtidigt som bokstäverna på tangentbordet "lixom" börjar att byta plats för debattören…

Zepp
2018-03-28 22:00
#47

Eh, grejen är väl att flertalet statsvetare är socialdemokrater?

Sådå.. skall vi ens ta hänsyn till folk som har statsvetarutbildning, dvs många, inte allt för många, flockas hur som helst i vår riksdag!

Dvs de flesta politruker.. litta oavsett partitillhörighet har ofta statsvetarurtbildning för att kunna göra karriär!

SWT.. vore det då inte betydligt bättre att lyssna på  folk med svetsarutbildning?

Dvs man bör ha fullständiga deklarationer, dels av folk och dels av mat.. så vanligt folk utan statsvetarutbildning/näringslärautbildning kan välja det bästa för dem själva!

Grejen är fortfarande att vi får lov att göra egna val.. och det påverkar inte bara politiken utan och hela vår miljö.. så fram för mer svetsare/undersköterkor i riksdagen samt mat som inte måste fraktas över hela jordklotet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-07-03 08:55
#48

#46 Lite mer om kopplingar inom S som det talas tyst om:

"Ett exempel är Nalin Pekgul som pekar på att apologeterna inom socialdemokraterna bäddat för de två krafter som hon vill motverka i svensk politik. Sverigedemokraterna och islamismen. Själv blev Ledarsidorna vittne till hur hon manövrerades ut bland annat med hjälp av Sara Gunnerud under kampanjen om ordförandeposten för S-kvinnor när valet stod mellan Nalin Pekgul och Lena Sommestad. Gunnerud var Sommestads kampanjledare och gick sedan till Ibn Rushd där hon idag är kommunikationsansvarig.

Pekgul har även ett stort motstånd inom Stockholms Arbetarekommun där Ibn Rushd har stort inflytande via föreningen Hjärta. Föreningen Hjärta grundades av bland annat Anna Ardin, idag förbundsstyrelseledamot i Tro och Solidaritet och föreningen har fortfarande en stark koppling till Ibn Rushd så Gunnerud sitter i styrelsen.

Motståndet i Stockholms Arbetarekommun är kompakt och Pekgul har sina arenor där insikten om hotet från islamism är som störst i partiet. Som i Göteborg. Pekgul är troende muslim vilket ger henne en stor legitimitet i frågan."---

https://ledarsidorna.se/2018/07/valet-2018-kommer-bli-falangstridernas-val-pa-alla-arenor/

Nu har Pekgul kommit till heders inom partiet, dock inte i Stockholm utan i Göteborg, där hon skall ge partiet legitimitet mot extremismen. Men samtidigt verkar ju ordföranden för Tro och Solidaritet i den staden…

Annons:
[Göstage]
2018-10-18 11:33
#49

Kopplingarna mellan Ibn Rushd och  socialdemokratiska Tro & Solidaritet borde kännas allt mer besvärande för Socialdemokraterna. Terrorforskaren Magnus Norell ser paralleller mellan kontakterna och oviljan att anpassa svensk återvändarpolitik med övriga Europas. 

"I synnerhet under Morgan Johanssons (S) tid som justitieminister har Sverige dragit sig för att implementera och jämka samman sin terrorlagstiftning med övriga EU-länder och med FN:s säkerhetsrådsresolutioner 2178 (gäller så kallade terrorresor), 2199 (avser all handel med IS, al-Qaida etcetera) och 2253 (påminner om ratificering av tidigare resolutioner).

Det här hänger samman med den kritik mot alla former av skärpningar och utökat fokus på just terrorlagstiftning från organisationer som står nära Socialdemokraterna, som till exempel Ibn Rushd och Tro & Solidaritet. Från det hållet har hård kritik riktats mot alla försök att harmonisera svensk lagstiftning gentemot andra EU-länder. Inget tyder heller på att en eventuell ny S-ledd regering kommer att ändra denna policy.

Jämfört med övriga EU-länder har Sverige också lägre straffsatser och delvis andra kriterier för bevisföring där enbart samröre eller samarbete med terrorklassade organisationer inte nödvändigtvis leder till fällande domar eller ens åtal."---

http://www.gp.se/debatt/is-krigare-m%C3%B6ts-med-samma-flathet-som-svenska-ss-soldater-1.10027644

[Göstage]
2018-10-29 08:41
#50

"SSU i Skåne styrs sedan flera år av en falang som spridit fundamentalistiska åsikter. Internt hörs klagomål men kritikerna säger att S låtit bli att agera. 

– Islam är universalbotemedlet för mänsklighetens alla lidanden, sjukdomar och problem, säger Rizwan Elahi, förre ordföranden och 11:a på riksdagslistan."---

_"Carolina Pettersson säger att en försvagad arbetarrörelse och S-organisation har gjort det möjligt för personer som inte delar partiets ideologi att få mycket makt.
_

– Det är ju helt rätt att försöka inkludera fler. Men då måste man stå fast vid sina ideologiska värderingar. Det är viktigt att man förstår att det här inte handlar om klaner utan om ideologiska skillnader och en svag organisation som tillåter den här typen av avvikelser."---

"Joakim Sandell säger att konflikten inom SSU Skåne har varit uppslitande och att många känner sig illa behandlade. – Många har bilden att de politiska motståndarna finns inom samma förbund, snarare än i andra partier. Oavsett vad det gäller så ska våra kandidater dela partiets grundläggande värderingar. – Man får lov att ha sin religiösa tro och vara aktiv i socialdemokratin. Vi har till och med ett förbund som organiserar troende från olika trossamfund. Men den som företräder Socialdemokraterna får aldrig med stöd av religionen göra skillnad på folk och folk."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/larmet-s-beroende-av-extrem-falang-islam-ar-botemedlet/

Med en instans som Socialdemokrater för Tro och Solidaritet i leden känns det här som en fullt logisk utveckling inom partiet.

[Göstage]
2018-12-29 10:45
Upp till toppen
Annons: