Annons:
Etikettövrigt
Läst 1464 ggr
Huygens
12/2/15, 11:03 PM

Ny Masskjutning i USA

En ny masskjutning har inträffat i USA, Kalifornien. Minst 12 personer har skjutits ihjäl vid en vårdinrättning. Minst 8 personer är skadade.

Det är oklart om gärningsmännen flytt från platsen i en svart personbil. Dom var beväpnade med något slags automatkarbiner.

Annons:
Ebolaa
12/2/15, 11:10 PM
#1

Men ååh, inte igen!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

kamera0710
12/3/15, 7:45 AM
#2

Viktigast är ändå friheten att få bära vapen! Då får man räkna med lite svinn. Eller collateral damage som jag föredrar att säga.🤮

Herveaux
12/3/15, 9:31 AM
#3

#2 Idioter som vill ha tag i vapen - får tag i vapen.
Går det inte den lagliga vägen så finns det alltid andra vägar att gå.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Carpinus]
12/3/15, 9:45 AM
#4

"Två tungt beväpnade personer öppnade eld och dödade minst 14 och skadade 17 personer på en julfest i San Bernardino i Kalifornien. Två misstänkta mördare – 27-åriga Tashfeen Malik och Syed Rizwan Farook, 28, – sköts ihjäl efter en intensiv polisjakt."---

SVT

"Polisen har än så länge inte velat beteckna attacken som ett terrordåd, men utesluter det inte, sade polischefen."---

SR

JonasDuregard
12/3/15, 10:34 AM
#5

#3 Du menar att vapenlagar inte har någon effekt? Finns det underlag för det påståendet? 

Min egen bild är att även om forskningen inte är glasklar så finns det mycket som tyder på att vapenlagar minskar tillgängligheten vilket i sin tur minskar antalet vapenbrott.

Herveaux
12/3/15, 10:40 AM
#6

#5 Jag är inte ett dugg påläst eller insatt i ämnet så jag har inga tjusiga länkar att kasta fram, jag menade bara att vill man ha tag i något så får man alltid tag i det någonstans, på något sätt - om man gett sig f*n på det.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[Bermudas]
12/3/15, 10:46 AM
#7

#6 Instämmer. Det är inga problem för kriminella att få fatt i vapen.

kamera0710
12/3/15, 12:11 PM
#8

#7 Undrar om det är en tillfällighet att så många kriminella får tag i vapen i vapenromantikens USA av alla länder på jorden?

[Carpinus]
12/3/15, 12:14 PM
#9

De aktuella personerna i det här fallet har inte varit registrerade som "kriminella". Mannen var endast registrerad för några trafikförseelser enligt nyhetsbyråerna. Stämmer det så är väl den delen av debatten rätt OT?

kamera0710
12/3/15, 12:21 PM
#10

#9 Registrerade som kriminella eller inte, nog undrar man varför det är så många händelser av detta slag i just vapenromantikens USA?

[Carpinus]
12/3/15, 12:31 PM
#11

#10 Den frågan var det inte länge sedan du startade en tråd om, och det var vad du skrev om i #8. Räcker det inte med att diskutera "vapenromantiken" i den tråden och hålla sig till saken här?

kamera0710
12/3/15, 12:35 PM
#12

Kan glädja med ett Greidercitat, efter en liknande händelse för tre år sedan:

"Massakrer och skolskjutningar av det här slaget tycks påverka och inspirera ständigt nya gärningsmän. Den mediala uppmärksamheten och nätets enorma kraft bidrar antagligen till att trigga igång nya psyken till att begå samma brott.
I USA:s fall är det, för oss, ofattbart att de rådande vapenlagarna inte skärps. Vissa frihetliga amerikanska traditioner går i symbios med den mäktiga vapenlobbyn och vapen blir naturliga. Även för ett stört psyke, beläget i den alltmer krisande manlighetens hyperkänsliga statusfält.

Till det kommer en amerikansk kultur som på olika sätt förhärligar det militära. Så brukar det vara i stormakter. En natt i våras tog en ung amerikansk soldat sitt vapen och gick ut i en afgansk by och mejade ner kvinnor och barn. Är det dådet på något sätt besläktat med den senaste skolskjutningen? Ja, på något dunkelt sätt är det förmodligen så."

[Carpinus]
12/3/15, 12:39 PM
#13

#12 Ja, vill du leva i det förflutna med din husgud så lär ingen kunna hindra dig…

Du kanske kan kolla om Göran har skrivit något om hur attentatsmännen i Paris kom över sina vapen?

Annons:
kamera0710
12/3/15, 12:42 PM
#14

#13 Vill du leva i tron att vapenromantiken i USA minskat sedan detta skrevs lär ingen kunna hindra dig…

[Carpinus]
12/3/15, 12:50 PM
#15

#14 Vill du annektera även den här tråden för dina egna syften verkar det heller inte vara något som hindrar dig.

kamera0710
12/3/15, 12:57 PM
#16

#15 Men om vi lägger mina åsikter åt sidan, hur ser du på frågorna i exempelvis inlägg #5?

[Carpinus]
12/3/15, 1:08 PM
#17

#16 Svar: jag tror säkert vapenlagar inverkar på tillgängligheten.

Min fråga till dig: i vilken mån tror du gällande vapenlagar hindrade attentatsmännen i Paris?

[helga21]
12/3/15, 1:15 PM
#18

I USA finns det inskrivet i grundlagen att du har rätt att bära vapen. I vissa stater har du också rätt att försvara dig själv och din egendom med vapen dvs skjuta på folk, det får du INTE göra i Sverige. De flesta av dessa "skjutningar" som sker i USA är med legalt förskaffade vapen. OBS! Jag förklarar hur det ligger till inte hur jag  anser att det ska vara.

En yngre släkting till mig skulle fira nyår i USA i North Carolina. De ville ha lite nyårsraketer och gick till ett ställe som de trodde skulle hade detta. Men se det fick de inte. Hade någon av dem ett körkort så kunde denna emellertid få köpa ett handeldvapen som  lämpligen kunde avlossas vid midnatt

[Bermudas]
12/3/15, 1:33 PM
#19

Bevisligen är det så att när man fått ner skjutningarna i USA så är det när man tagit tag i gängkriminaliteten. Washington har förbud mot vapen men massor av skjutningar och brott ändå, de flesta som blir skjutna i USA är kriminella själva…man skjuter på varandra. Många brottslingar drar sig för att ge sig på hushåll där man vet att det finns vapen (enligt brottslingars egen utsago i intervjuer) Hos oss är det nästan bara illegala vapen som är hotet. Legala vapen är mycket sällan använda vid brott. Så skärpt vapenlagsstiftning i Sverige skulle innebära att jägare och sportskyttar skulle straffas knappast de kriminella gängen och ev jihadist-inspirerade personer. Vill man komma åt skjutningar i Sverige bör man ta tag i de kriminella gängen och smugglingen. Men eftersom det är mycket svårare så får man väl jävlas med jägare och sportskyttar istället. Sverige i ett nötskal.

[Carpinus]
12/3/15, 1:36 PM
#20

#4 "– De var förberedda. De kom till platsen med ett syfte, de kom dit och agerade som om de hade ett uppdrag, sa polischefen Jarrod Burguan vid en presskonferens.

Sprängladdningar hittades på centret, enligt BBC*. Tre rörbomber ska ha fästs vid en radiostyrd bil, vars fjärrkontroll återfanns i gärningsmännens bil. Anordningen exploderade dock aldrig."---

GP

Anm. BBC:s uppgifter har inte bekräftas i någon annan källa och får t.v. ses som osäker.

Annons:
[Carpinus]
12/3/15, 2:15 PM
#21

"Att massakern skulle ha skett i hastigt mod utesluts av polisen med hänvisning till sprängladdningarna. Hypotesen är att attacken var planerad. Den federala polisen FBI har därför kallats in för att utreda vilka kontakter som gärningspersonerna kan ha haft innan attacken inleddes.

Oron för så kallade sovande celler har funnits i USA sedan terrordåden den 11 september 2001. Grundidén är att personer radikaliseras på egen hand och att de genom allmänna uppmaningar på nätet sedan utför handlingar på platser som de är bekanta med eller letar upp. Då finns inga trådar att dra i och ingen person eller grupp som dådet kan knytas till."---

Britt-Marie Mattsson i GP

JonasDuregard
12/3/15, 2:31 PM
#22

#21 Från artikeln: "Den federala polisen FBI har kallats in för att undersöka om det är ett vansinnesdåd eller en terroraktion"

Finns det verkligen en skarp linje där kan man undra. 

Det är så klart alldeles för tidigt att spekulera om förövarnas motiv, men det cirkulerar uppgifter om att någon slags personlig konflikt låg till grund.

Fillifjonkan60
12/3/15, 3:23 PM
#23

Det är helt galet och dom borde verkligen se över sina vapenlagar.

Någonstans måste dom ju inse att det inte funkar. Men visst, jag vet att vill man absolut ha tag i vapen eller något annat olagligt, så får man det också.

Fast å andra sidan skulle det bli besvärligare och därmed minska vapentillgångarna, tror jag iaf.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


kamera0710
12/3/15, 3:26 PM
#24

#17 Har man gett sig f-n på att man ska ha tag i vapen så nog får man tag i vapen, vad lagarna än säger. 

Tycker du att amerikanska vapenlagar borde skärpas eller bör rättigheten att bära vapen väga tyngre?

[Carpinus]
12/3/15, 4:14 PM
#25

#24 Överens om den första delen. I den mån jag svarar på frågan så gör jag det här.

[helga21]
12/3/15, 4:20 PM
#26

# 22 Det kan man fråga sig. Men ur juridisk synvinkel så är det en skillnad. Men det var inte förrän efter 9/11 som USA började betrakta terrorism som en krigshandling.

[Carpinus]
12/3/15, 7:46 PM
#27

_"FBI och polisen tror att skytten Syed Rizwan Farook i San Bernardino kan ha planerat andra dåd. I hans hem hittades flera bomber samt mängder av ammunition och verktyg för att tillverka bomber."---

 "Polisen bekräftar också att de båda skyttarna hade på sig svarta kläder av militär typ och en sorts stridsvästar där de förvarade ammunition. I deras bil hittades också tre stycken rörbomber som var byggda för att kunna utlösas med någon typ av fjärrkontroll, men tydligen hade de inte fungerat vid tillfället."---_

SVT

#20 Även CNN har nu publicerat uppgiften om de apterade radiostyrda bilarna. Aftonbladet skriver: "Bland annat att paret hade rörbomber som de kastade mot polisen under efterföljandet och att det inne i byggnaden där massakern skedde fanns radiostyrda bilar som utrustats med sprängämnen, enligt CNN."

Annons:
Huygens
12/3/15, 9:54 PM
#28

Ja, budskapet vi ska tro på, är att det rör sej om "psykotiska muslimer".

kamera0710
12/4/15, 6:07 AM
#29

Det kanske inte borde kallas en ny masskjutning. Gårdagens Rapport upplyste om att det hittills i år varit 355 masskjutningar (dvs minst 4 dödade). Mer än en masskjutning per dygn med andra ord.

USA har för övrigt ett förbud mot att anslå statliga medel till forskning om vapenrelaterat våld. (Också enligt gårdagens Rapport.)

kamera0710
12/4/15, 6:46 AM
#30

#24 Du har inte skrivit något i tråden du länkar till som svar på min fråga.

72mm
12/4/15, 8:05 AM
#31

Lägg ner snacket om USA och vapenromantiken. Det kan vi ta i någon annan tråd. Vad det gäller SVT och Aftonbladet… jo tjena.  

Skribenten "Pung" på Flashback om svensk medias hantering  av det hela; 

Media börjar visst själva tycka det är lite tröttsamt att dra samma harang varje månad om "inte alla muslimer", "tänk på Breivik", "riskerar öka islamofobin".

_Nu given är att helt enkelt bara göra sig dumma.
_

"Nej, det här är inte terrorism, motivet är oklart. Det vara bara en vanlig amerikan som blev sur på chefen, åkta och hämtade frun som genast hakade på att genomföra massmord. De slängde på sig militärkläderna de hade i garderoben och de hemmagjorda bomberna som så ofta ligger och skräpar, laddade sina AK4: or, drog maskerna över ansiktet och stack iväg med jeppen. En typisk impulshandling när familjer brusar upp. Att gärningsman hade radikaliserats av islam sista åren, haft allt mer kontakt med muslimska terrorister och dådet skedde dagen efter att bombning av Syrien röstats genom, inget av detta har något alls med saken att göra" 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
12/4/15, 8:33 AM
#32

#31 Var kan man läsa om gärningsmännens kontakt med syrianska terrorister?

Oavsett så är det löjligt att använda det argumentet, eftersom att något sådant definitivt inte varit känt från början. Det låter helt korrekt att säga att man inte visste vad motivet var, eftersom man så vitt jag kan avgöra fortfarande är osäkra på det. 

Om det senare framkommer uppgifter som klargör motivet så kan man inte då klandra något för att de inte tagit de uppgifterna i beaktande tidigare, av helt uppenbara skäl. Man kan så klart säga "de borde gjort som jag och antagit att det var så här från första början", men då förespråkar man dålig journalistik och det kommer leda till problem i senare led.

[Carpinus]
12/4/15, 8:39 AM
#33

#30 "I den mån jag svarar", skrev jag. Eftersom du envisas med att fortsätta den debatten i den här tråden och jag anser den skild från vad som borde avhandlas här struntar jag i att svara.

(För övrigt hänvisar du till ditt eget inlägg, #24)

72mm
12/4/15, 8:43 AM
#34

#32 "Var kan man läsa om gärningsmännens kontakt med syrianska terrorister?"

GM var muslimer. Jag tror de hade mycket liten kontakt med kristna terrorister. 😎

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
JonasDuregard
12/4/15, 8:47 AM
#35

#34 Jag förutsätter att du skämtar, och att avsaknaden av ett seriöst svar kommer ur avsaknaden av verkliga belägg.

Besväras du inte alls av att du bygger din argumentation på rena påhitt?

Håller du med om att, skämt åsido, så är motivet fortfarande okänt?

[Carpinus]
12/4/15, 9:43 AM
#36

Som det står här nedan är det mycket spekulationer, och det återstår att vänta och se vad utredarna kommer fram till. Fast inget hindrar ju att man kan studera detaljer i vad som hittills kommit fram och försöka dra egna slutsatser.

Mardrömmen för FBI är förstås, om det är som Britt-Marie Mattsson skriver (#21), att det rör sig om en "sovande cell" som skulle agerat samordnat med andra vid en viss tidpunkt, men att en konflikt vid festen fick gärningspersonerna att agera självsvåldigt. Vilka andra är det i så fall som fortfarande "sover"?

Att det enbart skulle röra sig om ett dåd i hastigt mod talar bl.a. apterade försåtsmineringar, sönderslagen hårddisk och krossade mobiltelefoner emot. Något "vansinnesdåd" i egentlig mening är det knappast heller, eftersom gärningspersonerna verkar ha agerat planerat och kontrollerat.  

Här är några uppgifter som jag tycker är speciellt noterbara:

"Ryktena och de obekräftade uppgifterna är många, liksom de politiskt färgade spekulationerna från höger och vänster, men polisen är mycket försiktig i sina uttalanden. Dock har de i natt berättat att de hittat både förstörda mobiltelefoner, så kallade "burners", och en sönderslagen hårddisk, vilket tillsammans med den omfattande vapenarsenalen gör att det åtminstone står klart att dådet var planerat sedan ett bra tag."---

SR

"Polisen huvudspår i utredningen uppges vara 27-åriga Tashfeen Malik. Enligt Los Angeles Times så uppger federala poliskällor nu att hon är hemmahörande i Pakistan och att hennes bakgrund är i fokus i utredningen av motivet. Hon och 28-årige Syed Rizwan Farook träffades på nätet och 2014 reste Farook till Saudiarabien för att hämta sin blivande hustru, uppger CBS News."---

"I tvåvåningshuset med tillhörande garage hittade polisen alltså också tolv rörbomber – vilket gjorde inbrytningen i huset mycket svår, enligt polischef Jarrod Burguan. – Jag vet inte om försåtminerat är rätt ord, men det fanns hemma gjorda sprängladdningar som gjorde att poliserna tog sig fram med extrem försiktighet, säger polischefen."---

Aftonbladet

"Stadens polischef bekräftade i en presskonferens på torsdagen att gärningsmännen lämnade kvar en sprängladdning i byggnaden. Enligt BBC, ska den bestått av tre rörbomber fästa på en radiostyrd bil, vars fjärrkontroll hittades i gärningsmännens bil. Laddningen detonerades aldrig."---

"Enligt uppgifter till CNN, ska han (gm) via sociala medier ha kommunicerat med mer än en person som FBI utreder för terrorism. Men det är oklart vilken betydelse detta har."---

GP

72mm
12/4/15, 11:12 AM
#37

#34 "Jag förutsätter att du skämtar, och att avsaknaden av ett seriöst svar kommer ur avsaknaden av verkliga belägg."

Jag lekte bara lite besserwisser. Du menade givetvis inte syrianska terrorister utan syriska terrorister? 

"Besväras du inte alls av att du bygger din argumentation på rena påhitt?"

Nu tappade jag bort dig. Vilka rena påhitt är det den här gången? 

"Håller du med om att, skämt åsido, så är motivet fortfarande okänt?"

Absolut.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
12/4/15, 11:28 AM
#38

Galen händelse. Något som jag själv har svårt att ta in är hur man, innan dådet, lämnar bort sitt 6 månader gamla (unga) barn. Någonstans där hade jag själv sannolikt börjat fundera i banor typ; "Nja, det här är kanske inte så smart..?" Men det är väl kanske just det som är svårigheten - att förstå det orimliga. De orimliga tankar som andra anser vara fullt rimliga, logiska & rätt.

[Carpinus]
12/4/15, 12:03 PM
#39

#38 Den verkliga galenskapen hade varit om man tagit med sig barnet också…

Någon rationalitet fanns det väl så sett i agerandet.

[Hayabusa]
12/4/15, 12:13 PM
#40

#39 Förvisso, men jag blir nog aldrig riktig klok på dessa personer.

Huygens
12/4/15, 12:24 PM
#41

Kanske tillåts medias journalister framskymta att något inte stämmer med den officiella historien.

Frågetecken kring San Bernardino skriver DN. Och även Aftonbladet ställer sej frågande till myndigheternas påståenden.

.

Alltför smart. Alttför välplanerat. Alltför impulsivt. Alltför meningslöst. Alltför välförberett. Alltför repetetivt.

Alltför många frågetecken.

Tyvärr berättar inte gammelmedia vad det rör sej om. Som vanligt hittar man istället sanningen på youtube där alla deskripanserna listas fram av uppmärksamma tittare, med bilder, text och videoklipp som faktiskt, paradoxalt nog levererats av gammelmedia.

Annons:
[helga21]
12/4/15, 12:59 PM
#42

SVT Rapport kl 12 .00 knappt 3 minuter in i sändningen. Där sägs det att paret ha de varit i kontakt med muslimsk  extremism men det är inte fastslaget att det hade något med dådet att göra.

http://www.svtplay.se/video/5169994/rapport/rapport-04-12-12-00

72mm
12/4/15, 1:13 PM
#43

#41 Lägg ner. Är precis ALLT en red flag för dig? 

Alltför smart. Alttför välplanerat. Alltför impulsivt. Alltför meningslöst. Alltför välförberett. Breivik? 

Du skulle behöva vaccinera dig med en ordentlig dos Occams rakhyvel tror jag. 

#42 Det är ju fullt möjligt att även muslimska extremister kan få tokspel, lämna iväg barn och grabba sin man och sin AK och åka och slakta lite folk bara sådär. Helt utan några djupare religiösa förtecken menar jag. Kan ju vara en ren tillfällighet att det råkade vara muslimska fanatiker den här gången.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
12/4/15, 1:41 PM
#44

Jag är personligen inte särskilt förtjust i konspirationsteorier. Inte heller vad det gäller detta illdåd, jag tror helt enkelt inte att det finns en "dold agenda" iscensatt av USA´s myndigheter.

"Att de som tror, eller vill tro på vissa saker, religiösa människor till exempel, är mer okritiska än andra."

"Att de som lättare övertygas av nonsens oftare odlar konspirationsteorier och litar på alternativmedicin."

Saxat från:

Från tidskriften Judgement and Decision Making (av forskaren Gordon Pennycook och fyra av hans kolleger på institutionen för psykologi vid Waterloo-universitetet i Kanada.)

[Carpinus]
12/4/15, 1:44 PM
#45

De där konspirationsteorierna återkommer ständigt från visst håll, bland annat framfördes det osmakligheter i samband med Parisdåden. Jag ägnar dem inget intresse…

[Hayabusa]
12/4/15, 1:46 PM
#46

#45 Nej, som sagt…"nonsens".

Huygens
12/4/15, 2:42 PM
#47

Värdeladdade åsikter utan kunskap, är som ett bibliotek utan belysning.

[Hayabusa]
12/4/15, 3:07 PM
#48

#47 Det var du som skrev det..😉

Annons:
Huygens
12/4/15, 3:28 PM
#49

Det var du som skrev det innan.. 😉

[Hayabusa]
12/4/15, 3:45 PM
#50

#49 Nej, jag skrev inte; "Värdeladdade åsikter utan kunskap, är som ett bibliotek utan belysning.". Det var helt klart du som gjorde det.

Men, med det sagt så står det dig fritt att ha vilken åsikt som helst.

[Carpinus]
12/4/15, 4:48 PM
#51

_#36 "Masskjutaren Tashfeen Malik ska ha svurit trohet till IS ledare via Facebook, uppger källor för CNN."---

"Terrorkopplingarna efter onsdagens masskjutning i San Bernardino, Kalifornien, blir fler och fler. Bland annat ska Syed Rizwan Farook, en av gärningsmännen, ha varit i kontakt med personer som FBI undersökt för kopplingar till internationell terrorism. Enligt uppgift till CNN ska han ha varit radikaliserad."---_

Expressen

Fillifjonkan60
12/4/15, 9:50 PM
#52

"Nu kommenterar terrororganisationen IS masskjutningen och hävdar att den utförts av två "supportrar" av IS.

David Bowdich vid FBI i Los Angeles leder utredningen:

– Vi ser nu denna händelse som terrorism. Information som framkommit i vår utredning får oss att dra den slutsatsen, säger Bowdich.

– Det har skett telefonkontakt mellan de här personerna och andra personer i vår utredning."

http://www.expressen.se/nyheter/fbi-masskjutningen-var-terrorism/


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
12/5/15, 7:31 AM
#53

"Sayed Farook, som tillsammans med sin hustru sköt ihjäl 14 människor på en personalfest i Kalifornien, var i kontakt med personer från minst två terrorstämplade grupper utomlands, rapporterar Los Angeles Times.

Tidningen hänvisar till en källa inom rättsapparaten som uppger att det var frågan om "något slags kontakt" mellan Farook och personer från Nusrafronten i Syrien, som har band till al-Qaida, och al-Shabaab i Somalia."---

TT-AFP

[Carpinus]
12/5/15, 1:11 PM
#54

#53 "Samtidigt har den extrema jihadiströrelsen Islamiska staten (IS) gått ut med ett uttalande i sin egen radiokanal al-Bayan om att två av dess anhängare låg bakom attacken. Källor inom den amerikanska regeringen har tidigare sagt att det inte finns några bevis för att IS varit inblandad i dådet."---

Expressen

(Vilket förstås kan vara ett påstående i propagandasyfte från Daesh.)

[helga21]
12/5/15, 1:26 PM
#55

Och så sa de detta också på Rapport kl 12.30 och det betraktas nu som ett terroristbrott. 03.40 i inslaget.

http://www.svtplay.se/video/5187508/rapport/rapport-05-12-12-30?start=auto

Annons:
[Carpinus]
12/10/15, 10:42 AM
#56

"De båda gärningsmännen bakom det blodiga attentatet i San Bernardino, Kalifornien, förra veckan kan ha radikaliserats för flera år sedan. Den ena av dem planerade dåd redan 2012. Det uppger två anonyma källor för CNN. Så tidigt som 2012 ska Syed Rizwan Farook ha planerat ett terrorattentat, uppger två källor för CNN. Han ska ha planerat att utföra dådet ihop med en annan person, liksom också blev fallet förra veckan då han begick massmord ihop med sin fru Tashfeen Malik."---

"Farook tog ut ett lån på 28500 dollar i november, uppger flera poliskällor för CNN. Ungefär hälften av dessa pengar gavs till Farooks mamma, som paret lämnade sin bebis hos före dådet. I ett sista Facebookinlägg från Farook använde han sig av "vi" när han uppgav sig stödja IS. Detta ska, enligt CNN, visa på att han uttalade sig för båda mördarna."

_GP
_

_"Dådet i San Bernardino utreds som en terroristattack. Senaste nytt från utredningen är enligt FBI att redan innan mannen och kvinnan fick kontakt via nätet hade båda var för sig utvecklat extremistiska sympatier."---

"FBI försöker nu också ta reda på om parets äktenskap rent av var del av en större plan, för enligt Comey visar parets kommunikation att de hade diskuterat terrorattacker redan i slutet av år 2013. Det var bara ett år innan de gifte sig och flyttade ihop. De båda ska då ha nätchattat om både jihad och martyrskap."---_

SR

[Nomen Nescio]
6/15/16, 9:11 AM
#57

"Vid 02.00 natten till söndag går den tidigare ostraffade Omar Mateen in på nattklubben Pulse i Orlando och skjuter ihjäl 49 personer. Ytterligare 53 skadas.

Strax dessförinnan har han ringt till 911, USA:s larmcentral, och svurit sin trohet till Islamiska Staten."---

SVT

"Inte ens efter terrordåden den 11 september 2001 fanns det några tecken på att muslimer uppvuxna i USA radikaliserades. Långsamt börjar det nu gå upp för många att den sanningen inte längre gäller. Fienden finns numera på hemmaplan."---

"Men det går inte att blunda för att Mateen passar in i ett mönster som vi länge sett i Europa och som nu verkar ha nått USA. Mateen är född i New York av afghanska föräldrar – en andra generationens invandrare. Ett faktum som förenar många som genomfört terrordåd med islamistiska förtecken i Europa och nu även i USA. De senaste tio åren är det få terrordåd i väst som utförts av första generationens invandrare. Det är bland deras barn krutdurkarna finns."---

"I motsats till skolskjutningarna är det mycket få av de jihadistiskt motiverade terroristerna som visar prov på psykisk sjukdom. De är ofta sökande och sårbara men inte galna i klinisk bemärkelse. Snarare drivs de av en politisk ideologi som rättfärdigar och till och med hyllar deras brutala mördande. Islamiska staten och andra liknande grupper är uppenbarligen skickliga på att identifiera individer som är mogna för att radikaliseras. Sociala medier har gjort det enklare.

Det faktum att Omar Mateen såvitt vi vet agerade helt på egen hand, utan att tillhöra något terrornätverk, ses av många med en viss lättnad. Ett bevis på att det inte finns några terrorceller i USA av den typ som genomförde massakrerna i Paris i november 2015 och Bryssel i år. Då glömmer man att Mateen på egen hand lyckades döda fler än två grupper av terrorister i Bryssel den 22 mars i år. Mateen är en del av ett nytt mönster som borde väcka stor oro i USA. Hur många fler som han finns det? När kommer nästa dåd? Det är en fråga om när och inte om."---

Wolfgang Hansson i Aftonbladet

Upp till toppen
Annons: