Annons:
Etikettinfrastruktur
Läst 3246 ggr
[Carpinus]
12/3/15, 12:07 PM

"Regeringen redo att stänga Öresundsbron"

"De nya id-kontrollerna på bussar och tåg har fått massiv kritik. Men regeringen är redo att gå ytterligare ett steg och öppnar nu för att helt stänga Öresundsbron. Det framgår av ett utkast till lagrådsremiss som Di tagit del av."---

"Antalet asylansökningar fortsätter dock att ligga på en nivå som gör att situationen är sådan att det ur ett brett perspektiv alltjämt finns ett allvarligt hot mot allmän ordning och inre säkerhet i Sverige”, står det.

Regeringens nya lagförslag, som ska gälla i tre år, innehåller inte bara id-kontroller på bussar, tåg och passagerarfartyg. Regeringen vill även ha möjlighet att stänga vägar och broar. Utkastet till lagrådsremiss pekar särskilt ut Öresundsbron. ”Öresundsbron är en av Sveriges viktigaste och mest trafikerade förbindelser med ett annat land, Danmark. En tillfällig stängning av bron kan utgöra ytterligare en åtgärd för att minska risken att den allmänna ordningen eller inre säkerheten påverkas till följd av den stora tillströmningen av asylsökande”, står det."---

DI

Sannolikt en nyhet som kommer att dementeras, samtidigt som det ändå kan vara en indikation på att läget är allvarligare än vad man vill medge från officiellt håll.

Annons:
Huygens
12/3/15, 12:26 PM
#1

En "tillfällig" lag, precis som Patriot Act, som också var tänkt att var tillfällig.

[Carpinus]
12/3/15, 12:46 PM
#2

Skulle vara intressant att höra talesmännen i regeringspartiet Miljöpartiet uttala sig i en presskonferens om detta. Att stänga Öresundsbron har man nog i och för sig inget emot eftersom man motsatte sig dess byggande, men skälet den här gången skulle nog väcka revolution i partiet…

Farwuq
12/3/15, 12:47 PM
#3

Ännu en idiotisk ide från det avlägsna Stockholm.
Människor pendlar dagligdags över bron, Man bor på ena sidan och jobbar på den andra. Även flygplatsen i Kastrup är vår förbindelse med världen.
Jag kan tänka mig ID-kontroll i alla hörn och vrår, men inte att stoppa förbindelserna med Köpenhamn.
Köpenhamn är väldigt viktig för oss skåningar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Huygens
12/3/15, 12:55 PM
#4

Undra vad nästa förslag ska bli? Bygga en mur runt Sverige?

[helga21]
12/3/15, 1:18 PM
#5

När t.o.m de asylsökande anser att man ska stänga gränserna som de sa i Uppdrag granskning igår så är nog måttet rågat.

Farwuq
12/3/15, 1:21 PM
#6

Se till och ska fram fler kontrollanter istället.

En anekdotisk sak rörande detta: 1990 åkte jag båt mellan Köpenhamn och Landskrona. Jag såg nog mer än lovligt skum ut där jag kom orakad, med mörka glasögon, grova ansiktsdrag och en stor och tung kanvas-axelväska.
Jag haffades genast vid passkontrollen, steget innan tullen. De frågade mig efter mitt pass. Då svarade jag på min bästa och bredaste skånska att jag inte hade något pass d.f.a. det varit passfrihet mellan Danmark och Skåne sedan 50-talet. Passkontrollanten sade inget utan vinkade formellt in mig i tullbåset istället. Tullaren - en ganska ung dam - frågade vad jag hade i den tunga väskan.

- Matolja och rågbröd och en del annat smått svarade jag.  (Detta var innan EU och då var matolja mycket dyrare här än i Danmark).

Hon bara tittade på mig.

- Var så god och öppna fortsatte jag, väskan är inte farlig.

Utan kommentar öppnade hon och sökte igenom väskan. Där fanns inte mycket mer än just rågbröd och matolja.

Hon stängde väskan och sade barskt.

-Gå!

Både hon och passkontrollanten tittade väldigt strängt på mig och i det närmsta vinkade bort mig. Jag knatade tvärs över parkeringen och fram till huset där jag bodde då, 50 meter från "gränsen".

Jag såg tydligen väldigt farlig ut. Senare har - vid ett annat tillfälle - jag blivit förväxlad som invandrare i gen, då som Vitryss.

(Numera är jag märkt av allvarlig sjukdom och är lite till åren kommen, men jag ser förfarande förbannat skum och misstänkt ut.)

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Emo
12/3/15, 3:47 PM
#7

#3 Tror du de bryr sig om oss?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
12/3/15, 4:01 PM
#8

Nä de bryr sig icke om Skåne, Stockholm behandlar oss sämre än en koloni.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
12/3/15, 4:21 PM
#9

Bara tanken är ju nonchalant mot oss. Upprörda röster i lokalradion nu.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Carpinus]
12/3/15, 4:22 PM
#10

_"Regeringen har i dagsläget inga planer på att stänga Öresundsbron. Förslaget går ut på att regeringen i en akut situation själv ska kunna besluta om en stängning av gränsöverskridande vägar utan att behöva få stöd i riksdagen.
– Om det skulle uppstå en allvarlig risk för att ordning och säkerhet i landet inte kan upprätthållas, då ska regeringen kunna fatta ett sådant beslut, säger infrastrukturminister Anna Johansson, S."---

"Det är dock bara vägtrafiken som skulle omfattas av en stängning, alltså inte tågtrafiken. Max en månad ska regeringen kunna hålla bron stängd."---_

_"I morgon, fredag, väntas regeringen fatta beslut om förslaget. Efter en snabbehandling i Lagrådet ska förslaget gå till riksdagen för beslut.
– Ambitionen är att besluten ska vara klara i närtid, säger Anna Johansson.
---Bakgrunden till att regeringen vill kunna stänga Öresundsbron är det rekordstora antalet asylsökande som under hösten kommit till Sverige och som sätter det svenska mottagningssystemet under hård press."---

Statsminister Stefan Löfven har personligen informerat sin danske kollega Lars Lökke Rasmussen.
– Sen tycker väl inte Danmark att det här är något bra, och det tycker i grunden inte vi heller, utan det här handlar om att hantera en situation som annars riskerar att bli ohållbar, säger Anna Johansson."---_

KvP

Emo
12/3/15, 4:29 PM
#11

Det finns ett gammalt ordspråk som lyder: " Det är bättre att stämma i bäcken än i ån"

Varför var det länge så viktigt att inte göra det?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
12/3/15, 4:37 PM
#12

🥵 Vilka klantskallar. MP + S, jag säger då det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
12/4/15, 8:43 AM
#13

När jag läste om detta ogenomtänkta förslag, tänkte jag på att vi kunde kräva att tunnelbanan i Stockholm skulle stängas av. Det sker ju så mycket ont där. Ska skåningar och själlandsborna hindras från att arbeta, så bör, i rättvisans namn, även nollåttorna hindras. Varför ska vi diskrimineras?

Fler tänker liknande:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article21881306.ab

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Farwuq
12/4/15, 9:08 AM
#14

Stäng alla förbindelser till Arlanda!
Stäng av broarna i Stockholm, vattenfyll tunnelbanan, så får de själva smaka på  sin medicin.

😡

Jag är sk*tf*rb*nn*d, samma jäkla kolonialmentalitet igen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
12/4/15, 9:23 AM
#15

Byt regering och det illa kvickt säger jag…

Emo
12/4/15, 9:46 AM
#16

"Vår" regering strävar visst efter att så splittring. Så många olika "vi mot dem"- känslor som möjligt för att öka kaoset och fientligheten på många håll.
Vi, som alltid verkat för enighet, hjälpsamhet och skötsamhet, tröttnar på att så ofta bli motarbetade.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Carpinus]
12/4/15, 9:57 AM
#17

Jag tror inte att det enbart är sydsvenskar som reagerar med bestörtning är Regeringens planer med Öresundsbron - det luktar panik kring förslaget, minst sagt! Har sett att en del politiska experter spekulerar i att det är "för att sätta press på andra länder", men om regeringen utnyttjar Sveriges Riksdag för sådana syften så verkar det taktiskt i överkant…

pysseltigern
12/4/15, 2:58 PM
#18

Här är ett exempel till? Kanske regeringen förstår lite bättre?
http://www.blt.se/ledare/dags-att-stanga-gransen-mellan-stockholm-och-uppsala/

Emo
12/4/15, 3:13 PM
#19

#18 Bra skrivet. Det visar ju att det finns kloka människor även så långt norröver. För några år sedan var det en politiker som sa något om skillnaden i intelligens mellan nollåttorna och oss andra. Konstigt nog sa hon fel. Det är vi utanför Stockholm, som står för det kloka tänkandet. Synd att svenskarna har placerat sin huvudstad så långt från det mesta i Europa. Vi, med kontinenten så nära, tänker mera kontinentalt och inte som befolkningen i periferin.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[helga21]
12/4/15, 3:59 PM
#20

# 19 Så långt norröver? Vi bor öster om Malmö. Karlskrona ligger 22 mil från Malmö. Sölvesborg ligger 10 mil öster om Malmö. Är det långt norrut. Inte speciellt långt ifrån heller skulle jag vilja påstå.

Annons:
Emo
12/4/15, 4:09 PM
#21

#20 😞Förlåt mig. Jag trodde det var skrivet av någon i regionen det handlade om. Jag missade att det var en tidning från Blekinge. Hoppas du kan förlåta mig.

Det finns fler som skriver bra:

http://www.expressen.se/kvp/ledare/amanda-wollstad/amanda-wollstad-ge-tusan-i-bron/

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[helga21]
12/4/15, 4:12 PM
#22

# 21 Du är förlåten Emo😃

[Carpinus]
12/8/15, 12:58 PM
#23

Regeringen drar tillbaka sitt förslag om möjlighet att stänga bron utan föregående hantering i riksdagen efter att flera partier tagit intryck av lagrådets kritik.

Farwuq
12/8/15, 3:23 PM
#24

👍

Denna gången vann inte tokstollarna, men de har fler kort i fickan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Neutralis
12/8/15, 7:40 PM
#25

Komik… SD stödjer hela lagförslaget. 😂

[Carpinus]
12/8/15, 8:22 PM
#26

"Aftonbladet kan dock avslöja att regeringen inte har några planer på att slopa förslaget om att ha möjligheten att stänga Öresundsbron. Flera källor i regeringskansliet vittnar om att det sista ordet inte är sagt, även om förslaget blir kraftigt försenat."---

_"Enligt vad Aftonbladet erfar räknar regeringen med att kunna få stöd av Moderaterna om man bereder förslaget ytterligare.
– Vi tror att de kommer stödja förslaget senare, vi får förändra det efter lagrådets kritik."---
_

"M-ledaren Anna Kinberg Batra sa i dag att hennes parti inte kan stödja förslaget om att kunna stänga bron i dagsläget, på grund av Lagrådets kritik. – Man får fundera igen, bereda ordentligt och komma tillbaka om man fortfarande vill, säger hon. Enligt vad Aftonbladet erfar har partiet inget emot idén att föra över beslutsrätten att stänga bron till regeringen."---

Aftonbladet

[Carpinus]
12/8/15, 8:40 PM
#27

#25 "Fram till i går fanns en bred majoritet för förslaget. S, MP, M, L och SD stod alla bakom förslaget som också innehöll ID-kontroller på bussar och tåg över gränsen. Kanske också KD."---

K-G Bergström i Expressen.

Annons:
Neutralis
12/8/15, 9:10 PM
#28

#27

"…Då var frågan om regeringen skulle göra som Ygeman sa i går, driva igenom förslaget. Det var fullt möjligt att göra det. Med SD hade regeringsförslaget majoritet.Men beskedet blev att regeringen drar tillbaka förslaget om rätt att få stänga Öresundsbron. Trots att regeringen ansåg att det var ett nödvändigt förslag och trots att det fanns majoritet, så avstår man från att driva igenom sin politik. Tydligare kan beröringsskräcken för SD inte bli."

http://www.expressen.se/nyheter/anders-ygeman-ar-den-store-forloraren/

Bra, applåder från mig… Jag skulle aldrig låta SD beröra de politiska besluten som vågmästare. Jag hade gjort samma sak… Backat från förslaget. Det finns inte plats för ett främlingsfientligt parti i en flyktingpolitik… Det går liksom inte ihop.

[Carpinus]
12/8/15, 10:34 PM
#29

#28 Man vågade inte genomföra det av rädsla för att MP skulle haverera om S hade gått vidare i det läget, vilket hade utlöst en akut regeringskris. Svårare än så är det knappast. Framgår även av den meningen som följer efter där du slutade ditt citat: "Den enda del av regeringen som kan andas ut och känna lättnad över utgången är den gröna delen."

Socialdemokraterna får med sig en majoritet för de viktigaste delarna och kan bereda förslaget om en (hypotetisk) stängning av bron med moderat stöd, så de har råd att vänta med den delen av förslaget.

Farwuq
12/9/15, 6:24 PM
#30

Jag vill inte se en stängd bro, men om nödvändigt accepterar jag ID-kontroll.
Vilken form av dokument som ska gälla som ID kvarstår dock att besvara.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
12/10/15, 7:20 AM
#31

Hur länge ska vi finna oss i att makthavarna i huvudkommunen ställer till det för oss?

http://www.expressen.se/kvallsposten/sa-slar-id-kontrollen-mot-dig-som-pendlar/

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: