Annons:
Etikettpolitiker
Läst 1993 ggr
[helga21]
2015-12-06 12:40

Nästa S-ordföranden

Gör något som jag vanligtvis inte gör. Klistrar in en artikel från Aftonbladets kolumnist Peter Kadhammar

nrikesminister Anders Ygeman sitter bredvid mig i en soffa i regeringskansliet Rosenbad och dricker kaffe och äter muffins med russin i.
Kaffet är gott och jag tänker på att den trevlige Ygeman representerar det som brukar komma upp när man talar om politikerförakt.

Karln har rantat i maktens korridorer hela sitt liv utom då han staplade konservburkar på Konsum i Högdalen. 

Då var han tonåring, lönearbetet varade bara ett och ett halvt år, fast då hann Ygeman förstås också ta över den lokala fackklubben – 19 år gammal, jag kan se honom framför mig, en tyckmycken spoling som har åsikter om allt och när facket behöver folk till styrelsen (det behövs alltid folk till styrelsen) räcker han upp handen, och när den gamle ordföranden avgår är Ygeman framme och erbjuder sig att ta upp den fallna manteln.

Anders Ygeman intervju

Peter Kadhammar och Anders Ygeman. Foto: Lasse Allard

Han kan inte minnas att han tvekade.
Ygeman tycks ha en kompass som ständigt visar riktningen bort från det civila livet och in i politiken.

Han hade inga stora drömmar som barn, ville varken bli brandman eller astronaut. Han var naturligtvis för rättvisa. Det är han fortfarande. Ett par tjejer kom till gymnasiet i Högdalen och talade om SSU. Så det blev SSU för Anders Ygeman.

anders ygeman, politiker (s) sverige riksdagsledamot

Anders Ygeman 1998.

Strax var han ordförande för SSU–Stockholm.

Han pluggade kriminologi på universitetet. En termin. Sedan blev han ordförande i studentkårens förvaltningsutskott efter en partikamrat som gick vidare i karriären.

Och sedan blev Ygeman anställd i kampanjorganisationen ”Sossar mot EU” men Sverige gick med i EU i alla fall, och då kom han in i riksdagen som ersättare för Maj-Britt Theorin som förpassades till Bryssel. Han var 24 år gammal.

Och nu är han inrikesminister.

I ett avseende har han allt mot sig. Så länge jag kan minnas har allmänhet och journalister diskuterat politiska broilers, dessa förargliga, slätkammade pratkvarnar som lever sina liv i sammanträdesrum.
– Broiler? säger Ygeman (tugg, klunk). En broiler växer upp fort och ska därefter läggas på grillen. Jag har suttit 20 år i riksdagen. Det är inte fort.

TILLHÖR ”FAMILJERNA”

Anders Ygemans fru heter Elisabeth Brandt Ygeman. Hon är förbundssekreterare i fackförbundet Handels och ledamot i kommunfullmäktige i Stockholm. Familjen Ygeman tillhör ”familjerna” som haft mycket stort inflytande över socialdemokraterna i huvudstaden.

Förra helgen vilade Anders Ygeman med fru och barn i fritidshuset i skärgården. Han lät medarbetarna förstå att han gärna tog det lugnt så han fick bara ett tiotal telefonsamtal.

Ygeman säger att han inte alls ser sig som politiker på livstid. Om socialdemokraterna förlorat valet 2014 hade han lämnat riksdagen för att göra något annat. Vad? ”Jag ville pröva något där man ser tydliga resultat.”

I ett annat avseende har mannen som mumsar på muffins allt för sig. Han har levt sitt liv i politiken, i tusen och åter tusen timmar har han läst promemorior, studerat utredningar, suttit i ändlösa sammanträden, manövrerat bland statskonstens grynnor, lämnat förslag och åhört yrkanden, diskuterat personfrågor, lärt sig propositionsordning, knatat omkring i riksdagen, talat till skolklasser, deltagit i en och annan intrig, gjort studiebesök, talat till folket, talat till skolklasser, gått i demonstrationståg, talat till folket och artigt svarat på frågor från pressens pirayor.
Få 45-åringar är så grundligt skolade i politikens konst som Anders Ygeman.

Anders Ygeman tillsammans med justitieminister Morgon Johansson när Sveriges nya regering presenterades 2014. Foto: Carolina Byrmo

Anders Ygeman var fram till valet förra året en anonym riksdagsledamot. Foto: Lasse Allard

Anders Ygeman tillsammans med justitieminister Morgon Johansson när Sveriges nya regering presenterades 2014. Foto: Carolina Byrmo

Anders Ygeman var fram till valet förra året en anonym riksdagsledamot. Foto: Lasse Allard

Anders Ygeman tillsammans med justitieminister Morgon Johansson när Sveriges nya regering presenterades 2014. Foto: Carolina Byrmo

Anders Ygeman var fram till valet förra året en anonym riksdagsledamot. Foto: Lasse Allard

Mannen som fram till valet förra året var en anonym riksdagsledamot och som var en lika anonym inrikesminister – ”ingen journalist ringde första månaden” – har denna oroliga höst klivit fram som ett slags landsfader.
Ygeman utstrålar lugn och verkar veta vad han pratar om. Han verkar också veta vart han vill.

Det måste vara tungt för Stefan Löfven, denne hederlige arbetare från Ångermanland, denne rejäle fackföreningsman, denne man av folket, han är precis en sådan politiker vi alltid säger att vi vill ha, det måste vara tungt att se en kyckling springa förbi i innerspåret.

stefan löfven, politiker (s) sverige partiledare, och anders ygeman, ordförande trafikutskottet, presenterar förslag tilll förbättringar av järnvägsunderhållet

Vad har Ygeman som Löfven saknar? Foto: Natanael Johansson.

Vad har Anders Ygeman som Stefan Löfven saknar?
Kanske är Ygeman det slutgiltiga beviset för att politiken i dag är så komplicerad att den som vill upp måste skolas från blöjåldern.

Han är försiktig, väger sina ord, enda gången han låter ana en passion – mja, låter ana att han kan ryckas med – är när han minns debuten som första maj-talare. Utanför Konsum i Högdalen naturligtvis.

Jag läste någonstans att de flesta hellre dör än talar inför grupp. Men jag tycker om att tala, jag har alltid tyckt om det. Jag gillar det retoriska momentet.Anders Ygeman.

Vad vi ser är en människa som plötsligt får en gigantisk uppgift och växer med utmaningen. Han har dessutom kastat av sig ryggsäcken från sina år i Socialdemokraternas vänsterfalang i Stockholm. När Ygeman fick ansvar började han kräva ordning, reda, lagar, poliser, kontroller, övervakning.

Anders Ygeman intervju

Internt har det börjat pratas om att Ygeman blir nästa partiledare. Foto: Lasse Allard

Självklart frågar jag om han vill bli statsminister och lika självklart svarar han nej med de vanliga orden (utsattheten etc, vi har redan en utmärkt statsminister etc). Men internt har en del socialdemokrater redan börjat prata om att nästa partiordförande heter Ygeman (oron bubblar bland motståndarna i Stockholms stad).

Arbetsrummet är kalt och opersonligt, Ygeman professionellt trevlig. I detta ljusa, praktiska rum utspelar sig ett drama värdigt Shakespeare. Vilka känslor det måste koka i statsrådets vältrimmade kropp! Så många tankar! Taktik, planer, politisk död och uppståndelse.
Vi bevittnar Broilerns Återkomst.

Annons:
Farwuq
2015-12-06 16:01
#1

Jag bryr mig inte, de har redan förrått arbetarklassen.
Det blir nog svårt att åter vinna människors förtroende.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[helga21]
2015-12-06 17:41
#2

# 1 Det är sant men jag tror att Löfven är en parentes.

[Carpinus]1
2017-06-17 07:44
#3

#0 Den här artikeln är en riktig hyllning av vad som då tycktes vara en helyllepolitiker. Nu har fakta framkommit om att Ygemans tidiga politiska karriär inte var fullt så fläckfri som det framställs, det allvarligaste är väl att tre snickare lämnades på ruinens brant och två av dem kom aldrig mer på fötter. Men det fanns ytterligare förseelser som kanske inte är så smickrande för en  inrikesminister att ha i bagaget.  Det var förvisso ett bra tag sedan, men det bör nog komplettera idolporträttet ovan. Dessutom finns det andra politiker vars bakgrund det  grävts ganska friskt i, så det skadar kanske inte att även ministrar får känna på samma nyfikenhet?

http://www.expressen.se/nyheter/anders-ygeman-om-sitt-vilda-90-tal/

(#0 Sedan strider ju publiceringen av artikeln i sin helhet  mot allt vad upphovsrätt heter, men det är inte min sak att ta ställning till det.)

[Carpinus]1
2017-07-15 13:36
#4

Devalveringen fortsätter - nu är det Csaba Bene Perlenberg i Kvällsposten som gör sig tolk för besvikna Malmöbor efter den senaste tidens skjutningar. CBP skriver:

"Länge var inrikesministern regeringens politiska superhjälte, en helt egen maskot som gjorde alla om inte glada, så väldigt, på gränsen till hypnotiskt, lugna. Hans statsrådskolleger var både avundsjuka över Ygemans superkrafter, och lättade över att han steg fram med sin röda sossemantel och skyddade dem från kritik och verkligheten. Statsministern skickade gladeligen fram honom om det kunde få oppositionen svarslös, göra berättigad kritik verkningslös och ge regeringen lite andrum. Anders var ju så bra. Och så svarade han så roligt på Twitter också."---

"Det var inte Ygeman det är fel på. Det är oss. Vi vågade tro. Vi tillät oss själva att tro på en värld där den där väna, lugna stämman hade magiska krafter. Besvikelsen och det brutala uppvaknandet är vår och vårt allena."----

http://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/oh-ygeman-where-art-thou/

[Carpinus]1
2017-07-26 09:42
#5

Går missförtroendeförklaringen mot Ygeman (plus Hultqvist och Johansson) igenom efter IT-skandalen lär hans hypotetiska statsministerpost hänga i luften…

http://omni.se/inrikesministern-kande-till-it-skandalen-2016/a/PV2jX

[Hayabusa]
2017-07-26 09:58
Annons:
[Carpinus]1
2017-07-26 10:05
#7

#6 Precis! (#3)

[Hayabusa]
2017-07-26 10:09
#8

#7 Haha - ja, varför har man så svårt för att läsa? 😉

[Carpinus]1
2017-07-26 10:11
#9

#8  Lätt hänt att det slinker förbi saker och ting ibland…🙂

[Hayabusa]
2017-07-26 10:12
#10

#9 Så är det och min ursäkt är, kanske, att jag var bortrest den 17/6 (kollade ej nätet).

[Carpinus]1
2017-07-27 10:00
#11

Sannolikt kommer IT-skandalen att ställa ledarskapsfrågan inom Socialdemokraterna på sin spets, den kan förändra Löfvens position i partiet. Utåt måste man förstås mer än någonsin sluta upp bakom honom, men bakom kulisserna kommer nog hans ledarskapsförmåga att ifrågasättas. Törs man satsa på honom ännu en period? Gissningsvis sitter han över nästa val, blir oppositionsledare och avgår, direkt eller inom något år.

Och om den inofficiella kronprinsen Ygeman försvinner - vilka återstår då? Magdalena Andersson ligger nog bra till, med Mikael Damberg som alternativ. Wallström vill väl inte, och hon har dessutom samlat på sig en hel del kritik som utrikesminister, kanske även internt.

Farwuq
2017-07-28 16:03
#12

En sak är säker, så säker och lättförutsägbar som »den politiska kartan« var på 60-talet, - när jag var barn - lär den nog inte bli igen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2017-07-29 09:54
#13

#12 Allt var inte bättre förr - men åtminstone enklare.

Annons:
[Göstage]
2019-11-23 12:28
#14

#2 Tänk så fel alla vi hade som såg Löfven som en parantes som partiledare. Han visade sig ju vara ett utropstecken! Och riskerar att bli ett skiljetecken-  för sossarna, från makten.

LBB
2019-11-23 16:25
#15

Problemet för S är väl egentligen inte dess ledare, utan att man har så svårt att inse realiteter.

kamera0710
2019-11-25 08:07
#16

#15 Kom gärna med något mer konkret om detta. Det kanske kan bli en intressant diskussion. Själv kan jag tycka att det tog märkligt lång tid för dem att inse att de inte haft egen riksdagsmajoritet på decennier. Men ändå verkade många i partitoppen tro att det är någon mänsklig rättighet att regera ensamma.

LBB
2019-11-25 10:21
#17

#16

1 .

S;s avståndstagande och utfrysning av SD.  S har inte insett att SD ligger förvånande nära S i många frågor (exkl migration i huvudsak) viltet har gjort att frustrerade S anhängare har haft lätt att vända kappan efter vinden och byta sida.

2.

S har tillerkänt MP alltför stort inflytande. Vilket påskyndat processen jag nämnde i 1.

3.

S har liksom flera andra partier svårt att inse följderna av den "humana" inställningen vad det gäller migration, både till Sverige och Europa. Man inser inte vidden av de människomassor det hela kommer att handla om framöver. Vi har varken de politiska, militära eller ekonomiska resurser som krävs för att dessa människor ska sluta vilja komma. Krig och miljöförändringar kommer att trycka upp folk mot Europa.. Moskva  ser en möjlighet att splittra och försvaga väst, så man häller på bensin i alla de konflikter som kan generera flyktingströmmar.

  1. Välfärd måste finansieras, i huvudsak av dem som själva använder den. Dvs. via skattsedeln.  De grupper som inte har bidragit, kan vi bara till en viss gräns hålla under armarna. Alltså…en fråga om prioritering.  Handikappade och gamla som bott i Sverige hela livet har som jag och pensionsmyndigheterna  tydligt inser, rätt till full ersättning enligt 40 årsregeln (om man är född utomlands.  All annan hjälp ska vara endast akut.

5.

Något som jag anser vara självklart är att vård o omsorg, skola, polis, försvar och kostnader för migranter fram till dess de kan försörja sig själva ska gå över den statliga budgeten  Resultatet skulle bli att oavsett var du bor, får du den samhällsservice du betalar för.

kamera0710
2019-11-25 10:47
#18

#17 Avståndstagandet mellan S och SD är väl ömsesidigt. Anser du att SD gått vilse i den politiska djungeln, när de nu verkar mest intresserade av att bilda ett konservativt block med M och KD och är väldigt kritiska mot sossarna?

[Göstage]
2019-11-25 11:06
#19

#0 Undrar om inte Aftonbladets Peter Kadhammar gärna skulle vilja ha sin starstruckosande artikel om  fikastunden med den genomtrevlige  Anders Ygeman från 2015 ogjord?

Liten repris:

"Mannen som fram till valet förra året var en anonym riksdagsledamot och som var en lika anonym inrikesminister – ”ingen journalist ringde första månaden” – har denna oroliga höst klivit fram som ett slags landsfader. Ygeman utstrålar lugn och verkar veta vad han pratar om. Han verkar också veta vart han vill.

Det måste vara tungt för Stefan Löfven, denne hederlige arbetare från Ångermanland, denne rejäle fackföreningsman, denne man av folket, han är precis en sådan politiker vi alltid säger att vi vill ha, det måste vara tungt att se en kyckling springa förbi i innerspåret."---

"Vad vi ser är en människa som plötsligt får en gigantisk uppgift och växer med utmaningen. Han har dessutom kastat av sig ryggsäcken från sina år i Socialdemokraternas vänsterfalang i Stockholm. När Ygeman fick ansvar började han kräva ordning, reda, lagar, poliser, kontroller, övervakning."---

"Självklart frågar jag om han vill bli statsminister och lika självklart svarar han nej med de vanliga orden (utsattheten etc, vi har redan en utmärkt statsminister etc). Men internt har en del socialdemokrater redan börjat prata om att nästa partiordförande heter Ygeman (oron bubblar bland motståndarna i Stockholms stad).

Arbetsrummet är kalt och opersonligt, Ygeman professionellt trevlig. I detta ljusa, praktiska rum utspelar sig ett drama värdigt Shakespeare. Vilka känslor det måste koka i statsrådets vältrimmade kropp! Så många tankar! Taktik, planer, politisk död och uppståndelse."---

https://kadhammar.aftonbladet.se/chapter/kycklingen-som-sprang-om-lofven/

De i tråden följande åsikterna om Ygeman är inte fullt lika entusiastiska…😃

LBB
2019-11-25 13:13
#20

#18 Nej de har knappast gått vilse. Man har nog stället satt sig ner och medvetet  valt ett program ( och till på köpet gjort det skickligt) som ska attrahera både gråsossar och muppar på yttersta högerkanten.. Man är medveten om att den stora massan inte sätter sig in i följderna av olika val. Utan att man "köper" de löp partierna presenterar.  Stoppa gängbrotten, utvisa dem som inte sköter sig…det låter sig likt tulipanaros, lätt säga men att fixa……

Annons:
Upp till toppen
Annons: