Annons:
Etikettenergifrågor
Läst 1821 ggr
[helga21]
12/12/15, 5:26 PM

Energitjuvar

"Oavsett hur bra elavtal du har finns det pengar att spara genom att minska elförbrukningen.

Här är prylarna som drar mest – men där du också kan spara mest pengar."

Det som är  gammalt drar mest, kyl och frys, totalkostnaden blir mindre även om du köper nytt. Det går åt 3 gånger så mycket energi att diska för hand som att diska i maskin och en induktionshäll dra mindre än gjutjärnsplattor.

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article21785497.ab

Annons:
Honestyisdead
12/12/15, 6:23 PM
#1

Det går ju ingen el när man diskar för hand.

[Otippbar]
12/12/15, 7:10 PM
#2

#1 Nej sant, dvs om du diskar i kallt vatten.

[helga21]
12/12/15, 7:19 PM
#3

# 2 Och bär upp vattnet för hand också. 😃

Vanja
12/12/15, 7:39 PM
#4

Intressant

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Honestyisdead
12/12/15, 8:26 PM
#5

#2-3 Går ingen el vid varmvatten heller.

Nu bor jag i flerfamiljshus. Vattnet kommer hit pga trycket.

[helga21]
12/12/15, 8:31 PM
#6

# 5 Jo det går åt el för att värma vatten. Kanske inte hos dig men någonstans gör det detta. Trycket säger du? Hur uppehålls detta tryck?

Annons:
[Otippbar]
12/12/15, 8:38 PM
#7

#5 Är elingenjör. Tro mig, jag vet att det drar ström att värma vatten. Även att trycka upp vatten i ledningar till kranen, som Helga säger.

Honestyisdead
12/12/15, 8:50 PM
#8

Hur kommer vattnet fram när elen gått då?

Geru
12/12/15, 9:30 PM
#9

#8 Pumpstationerna går inte ner så lätt, och om dom går ner ligger trycker kvar i ledningen tills det är passerat. Du ser samma sak om du stänger av vattnet i huset, det fungerar fortfarande i början men släpper sedan. 

Vattnet värms. Om det så sker med el(vilket är otroligt miljöovänligt) eller med fjärrvärme så är det värmt, vilket som. 

En diskmaskin är alltid mer miljövänlig än handdiskning.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
12/12/15, 9:35 PM
#10

"Vattnet värms. Om det så sker med el(vilket är otroligt miljöovänligt) eller med fjärrvärme så är det värmt, vilket som."

Nja, det beror ju på hur elen producerats. Däremot är det inte så energieffektivt. Kan man värma med spillvärme är det givetvis effektivare.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
12/12/15, 9:43 PM
#11

#10 Mjo, men jag ser oeffektivitet som rakt slöseri, och därför miljöovänligt. Det finns liksom bättre saker man kan göra med energin. Det sagt från mig som vuxit upp i en 70-tals villa med el-element och el-vattenberedare… 

El är ju fortfarande bättre än olja och co. som man kan ha som uppvärmning hemma på många ställen.

Det finns ju nästan ingen miljöovänlig el i Sverige dock, om man inte köper in el från andra länder inom EU. Resten är ju miljömärkt, bokstavligt talat.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Honestyisdead
12/12/15, 9:52 PM
#12

#9 Tack för förklaringen :)

Geru
12/12/15, 11:14 PM
#13

#12 Inga problem :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
JonasDuregard
12/13/15, 2:44 AM
#14

#6 "Jo det går åt el för att värma vatten. Kanske inte hos dig men någonstans gör det detta."

Om man har fjärrvärme värms vattnet vanligtvis inte med el utan genom förbränning.

.

Jag skulle gissa att om man har fjärrvärme och lyckas diska utan att spola vatten (även för sköljning) är det ofta mer miljövänligt än en diskmaskin. Jag hittar en studie som uppger att maskindisk är mer miljövänligt men då utgick de från att handdisken använde över 100 liter vatten. Att diska små volymer disk borde också vara bättre att göra för hand än i en diskmaskin. 

Elproduktion, kall- och varmvattenförsörjning har olika miljöpåverkan i olika delar av världen så det är svårt att säga något definitivt om det här. 

Studerar man nettomiljöpåverkan av själva diskmaskinen måste man också ta med tillverkningen av den och dess förväntade livslängd i beräkningarna.

Geru
12/13/15, 9:25 AM
#15

#14 Jag är rätt osäker på det. Diskmaskiner använder samma vatten för tvätt flera gånger, och sköljer sedan en gång. Vete fan om du kan göra samma sak med handdiskning. Då pratar vi en full diskmaskin alltså, och inte bara en eller två saker.

Jo, visst måste man ta med det. Och att materialet i den återvinns(i svergie). Dom diskmaskiner jag haft har blivit 10-15 år gamla. Det är en del disk det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Otippbar]
12/13/15, 12:30 PM
#16

#14 Att driva ett centralt fjärrvärmeverk eller kraftvärmeverk förbrukar el. Förbrukning finns alltså men är förflyttad från den enskilda användaren. Men totalt sett och för en enskild användare minskar elförbrukningen med fjärrvärmeteknik. Fjärrvärme är väldigt effektivt gällande verkningsgrad och tillverkningsprocess, och miljövänligt beroende på vad man förbränner, det är sant. Hörde att något verk använde kol :( Finns exempel på hushåll där man felaktigt anslutit diskmaskinen till varmvattenledningen istället för kallvatten. Då går det totalt sett åt mer energi, oavsett vilket uppvärmningssystem man har eller var värmen har tillverkats.

Geru
12/13/15, 1:42 PM
#17

#16 Det enda nu aktiva verket med kol i Sverige är värta verket, som har en speciell typ av panna som gör att den är väldigt effektiv när det kommer till utsläpp. Dessutom byggs värtan om just nu, för att kunna använda flis istället.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[helga21]
12/13/15, 1:47 PM
#18

Här kör vi alltid en full maskin disk och den är inte mer än två år gammal och den har tre hyllor. Och den är kopplad till kallvattnet.

[Otippbar]
12/13/15, 2:16 PM
#19

#17 Ja precis, det var Värtan som jag tänkte på. Är inte jätteinsatt i just fjärrvärme men det är intressant. Hittade denna artikel dock från 2014… http://www.svenskfjarrvarme.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/2014/Tillfallig-okning-av-kolanvandningen/ Det verkar som att 2016 står Värtan klart. Som jag tolkar det, dock inte helt utan kolförbränning. Men visst minskar det och som du säger så minskar också miljöfarligt utsläpp från verken :) Nu är jag kanske OT igen så slutar här.

Geru
12/13/15, 4:12 PM
#20

#19 Vi kommer ha en skyhög kolanvändning i och med att vi lägger ner kärnkraftverk i Sverige, men har ingen ersättning.

Värtan har många olika pannor. Det är en rätt intressant anläggning :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[Otippbar]
12/13/15, 4:21 PM
#21

Här finns ett verktyg för den som är intresserad av att räkna på eller vill ha mer koll på elförbrukningen i hemmet. http://www.vattenfall.se/sv/stora-elraknaren.htm

[Otippbar]
12/13/15, 4:27 PM
#22

#20 Sant. Värtananläggningen ska jag absolut läsa mer om vid tillfälle! :)

Tant Grön
12/13/15, 4:41 PM
#23

Låter konstigt att det skulle gå åt mindre energi med diskmaskin än att diska för hand. Diskmaskinen måste ju också värma upp vattnet. Sen går det åt en massa energi för att tillverka och transportera den. Sen när den är skall bytas ut så går det ju åt ytterligare energi för att transportera bort och skrota den.
Undrar också vad som är värst för miljön, maskindiskmedel eller handdiskmedel?

Geru
12/13/15, 4:53 PM
#24

#23 Om du kör diskmaskinen var 3:e dag, under 10 års tid, är det 1000 diskningar, typ. Det är inte en speciellt liten mängd. Även med tillverkning och transport, om den är 20% effektivare än handdiskning så vinner den ändå. 

Dom skrotas ju inte, dom återvinns. 

Beror ju på märke.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tant Grön
12/13/15, 7:03 PM
#25

Om jag skulle skaffa diskmaskin så måste jag först kontakta en elektriker och rörmokare. Dom kommer troligtvis i bil som tar en del energi. Materialet kablar och rör kanske är tillverkade i Kina. Sen så använder jag inte över 100 liter vatten när jag diskar. 😮Försöker verkligen snåla på vattnet.

JonasDuregard
12/13/15, 7:11 PM
#26

Transport och installation av diskmaskinen är nog marginella i sammanhanget. Däremot kan tillverkningen vara relevant.

#25 "Sen så använder jag inte över 100 liter vatten när jag diskar. Förskräckt"

Det kan vara svårt att uppskatta, och tänk på att du antagligen diskar mindre volymer åt gången än vad en diskmaskin gör. 100 liter var för att tvätta motsvarande en full maskin, och det var ett uppmätt genomsnitt. Ligger man under snittet är man kanske miljövänligare än vad maskinen är.

Geru
12/13/15, 7:23 PM
#27

#25 Well, du kanske är ett undantag för regeln. Dom flesta bostäder kommer ju med stöd för diskmaskin direkt. 

En bil tar inte mycket energi i sammanhanget.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[helga21]
12/13/15, 7:34 PM
#28

3 25 Nya hus är gjorda för diskmaskiner. Bara att koppla in.

Tant Grön
12/13/15, 7:39 PM
#29

#28 Jo jag vet, men så är det inte här.
Hur som helst så få får jag en del motion när jag diskar. 🙂

[helga21]
12/13/15, 7:53 PM
#30

#29 Det tar energi det också 😉

Tant Grön
12/13/15, 8:09 PM
#31

#30 Attans ockå, men kanske bidrar jag med lite värme till lägenheten. 🙂

[helga21]
12/13/15, 9:21 PM
#32

# 31 Förmodligen så håller du dig själv varm 😃

lordgortor
5/25/17, 11:59 PM
#33

Diskmaskin? Varför det? Jag hade personal som skötte disken, chaufför för att transportera mig osv. Nu när jag har överlämnat egendomen till min son diskar jag själv, sköljer inte i rinnande vatten, har solceller på taket och ett litet vindkraftverk. Jag producerar mer el än jag förbrukar. Jag har under de senaste tre åren tagit mer än 100 hektar betesmark ur produktion och omvandlat den marken till snabbväxande skog. Energitjuv???????????????+

Honestyisdead
5/26/17, 12:43 AM
#34

#33 Vad sköljer du i?

Annons:
lordgortor
5/26/17, 10:32 AM
#35

I en del av diskbänken. Kallt vatten och propp i silen.

landsbygdsbo
5/26/17, 3:25 PM
#36

Dra ut en svart trädgårdsslang på kåken sydsida, en 50 meter sådär. Då har du garanterat hett vatten de dagar solen lyster. I slangen jag har på taket börjar det koka om jag inte cirkulerar vattnet ner i en ack-tank på balkongen.  Gratis värme till minipoolen på det viset..och det är utan vidare så varmt att du kan ta diskvatten från slangen..70, 80 Grader när solen ligger på..

Upp till toppen
Annons: