Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 2881 ggr
Tjeja
2015-12-17 14:08

Även vita drabbas av hat och rasism

”En lördagsnatt går en kvinna hemåt. På hemvägen passerar hon en skogsdunge och går förbi ett gammalt hotell. Där attackeras hon bakifrån av en man som föser henne bort från cykelbanan mot en slänt lite längre bort. Han våldtar henne. Skärrad letar hon efter hjälp. Hon stöter på två män ett stycke bort. Den ene av dem knuffar ned henne i gräset. En håller fast hennes händer ovanför huvudet medan den andra våldtar henne. Förmodligen våldtogs kvinnan även en tredje gång, visar DNA-analysen, men det minns hon inte. Inte nog med att hon utsätts för två överfallsvåldtäkter samma natt. Innan våldtäkten hånas hon med glåpord som anspelar på hennes etnicitet av en av våldtäktsmännen. Efter fullbordad våldtäkt spottar han henne i ansiktet.

Ett hatbrott innebär att någon angriper en person på grund av dennes uppfattade ras, hudfärg, etniska bakgrund, trosbekännelse, sexuella läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck. Men när man läser om dådet i tidningarna finns inte hatbrottsaspekten med.

I det här fallet var båda gärningsmännen asylsökande. Båda våldtäkterna skedde utanför ett gammalt hotell i Strängnäs som numera är asylboende. Vad den ena av dem sade var: ”I’m gonna fuck you little Swedish girl”. Detta har dock inte återgivits i nyhetsrapporteringen. Man får gå till domen för att läsa om det. Inte heller blev det någon stor nyhet att Ikeamördaren Abraham Ukbagabirs motiv att mörda den 55-åriga kvinnan och hennes son var: ”De såg svenska ut”. ”  (Ledarspalten av Ivar Arpi finns att läsa som helhet i SvD)

Ja vad säger ni? Är Rasism mot vita och svenskar tystat i media eller är det bara så ovanligt att det inte behöver diskuteras lika mycket eftersom rasismen mot invandrare är så mycket större?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Sommarek
2015-12-17 14:14
#1

Rasism i sig kan inte drabba vita eftersom rasism är ett system där en majoritet tjänar på att undertrycka en minoritet. Glåpord och fördomar baserat på hudfärg eller etnisk tillhörighet är därmed inte rasism i sig, men ofta ett uttryck för den.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[helga21]
2015-12-17 14:21
#2

# 0 Nej rasism kan inte drabba en majoritetsbefolkning. Men däremot så var dådet bestialiskt.

Sommarek
2015-12-17 14:21
#3

#2 Ja, det hoppas jag inte ens behöver sägas.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tjeja
2015-12-17 14:27
#4

Har ni läst hela ledarspalten i SvD?

#1 och #2 Nu tror jag att det uppstått språkförvirring här om olika ords innebörder? Rasism är inte nödvändigtvis kopplat till minoritets eller majoritetsgrupper om man läser vad som är ordets egentliga innebörd. Vem som helst kan vara rasistisk i sina åsikter och sitt handlande emot vilken folkgrupp som helst! 

Däremot kan inte en minoritetsgrupp vara i majoritet, det säger däremot sig självt!

Tror ni blandar ihop rasism med diskriminering här kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-12-17 14:29
#5

#1 "…rasism är ett system där en majoritet tjänar på att undertrycka en minoritet."

Hur ser du på dagens Sydafrika?

Tjeja
2015-12-17 14:31
#6

#5 Nu talar du om appartheid och diskriminering! Det är ett politiskt system! :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[helga21]
2015-12-17 14:32
#7

När det kommer till brott så kallas det hatbrott.

Tjeja
2015-12-17 14:35
#8

Hatbrott kan vara rasistiska och/eller annat också.

Det är tex inte förtryck av kvinnor rasistiskt men det är fortfarande diskriminering.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-12-17 14:37
#9

#6 Måhända. På många sätt är det ombytta roller i dagens Sydafrika. Upplevelsen för de som utsätts känns kanske ändå som rasism? De blir särbehandlade pga sin hudfärg.

[helga21]
2015-12-17 14:44
#10
"Definition enligt brottsbalken[redigera | redigera wikitext]

29 kap. Om straffmätning och påföljdseftergift

2 § Såsom försvårande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet skall, vid sidan av vad som gäller för varje särskild brottstyp, särskilt beaktas

(…)

7. om ett motiv för brottet varit att kränka en person, en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet.

Åklagarväsendet i Sverige använder följande definition:

"Med hatbrott avses hets mot folkgrupp, olaga diskriminering, homofobiska brott, våld och hot m.m. mot förtroendevalda samt andra typer av brott där ett motiv varit att kränka en person, en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationalitet eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet"[9]"

_https://sv.wikipedia.org/wiki/Hatbrott
_

[Hayabusa]
2015-12-17 15:56
#12

#11 Du har rätt - de ska enbart hålla käft.

Sommarek
2015-12-17 15:58
#13

#12 Vilka är "de"?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Hayabusa]
2015-12-17 16:01
#14

#13 "De" avser min fråga i #5.

Sommarek
2015-12-17 16:53
#15

Dagens sydafrikaner? Du nämner inga personer i ditt inlägg.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
2015-12-17 17:24
#16

#15 Nej, jag skrev; "Dagens Sydafrika". Med det menar jag hur situationen för olika människor ser ut i Sydafrika, som nation, idag. Med "olika människor" tänker jag då på olika hudfärg, etnicitet osv. 

Men, strunt i att svara. Jag känner att det blir väldigt mycket OT och ämnet lämpar sig kanske bättre i en egen tråd.

Tjeja
2015-12-17 17:28
#17

#10 Ser du där i ditt eget citat av lagen någonting om att det måste vara en minoritetsgrupp för att det skall kallas rasism eller hatbrott?

Det står enbart om grupper och folkgrupper och Svenskar är definitivt en folkgrupp oavsett kulturell vardag de enskilda personerna i folkgruppen lever!🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
2015-12-17 17:29
#18

#1 jag kände inte till att rasism inte kan drabba en majoritetsbefolkning. Tycker det låter konstigt. Här tog jag från Wikipedia "Rasism utövas av majoritetsbefolkningen mot minoriteter, av minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter." Men Wikipedia har inte alltid rätt du kanske har bättre koll såå…jag frågar dig: Om person säger (som exempel) till en vit…du är vit du är därför ond och borde utrotas. Det är inte rasism enligt dig ? Vad kallas det för då?

Tjeja
2015-12-17 17:35
#19

För övrigt känns det som om tråden spårade ur från start och inte kommit till ämnet ännu.

Frågan är, utifrån Arpis resonemang om rasism denna:  

"Håller ni med Arpi om att media förtiger hatbrott mot svenskar som de rasistiska hatbrott de faktiskt är? Eller anser ni något annat? Till exempel; att rasism emot svenskar är så litet i jämförelse med rasism mot invandrare att det är skamligt att ens referera till det som hatbrott!?"

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hankans91
2015-12-17 17:40
#20

Det är klart att även majoritetsbefolkningen också kan råka utför rasism men minoritetsbefolkningen blir ändå mer utsatt i samhället om de får rasism emot sig. Jag anser att det är rasistiskt när en invandrare kallar en Svensk för "svenne" ofta säger de svenne jävel. Svenne har en negativ innebörd tycker jag.

I Sydamerika kallar man ju ofta en vithyad människa för gringo det tycker jag är rasistiskt.

Annons:
[Bermudas]
2015-12-17 17:42
#21

#19 ja så är det. Man förtiger. Håller med Arpi.

Vanja
2015-12-17 18:35
#22

Jag tror helt klart att media tystar ner, eller att media på något sätt vinklar det till att det inte är lika allvarligt om en vit person blir utsatt för rasism, eftersom de vita är i majoritet. Men enligt mig så är det precis lika dåligt som rasism mot minoritet.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Pysslan
2015-12-17 19:30
#23

Jag håller med Arpi till 100%!

Att hävda att vita inte kan utsättas för rasism är rasistiskt i sig. Med det tankesättet har man minimerat "ickevita" från början, oavsett vilken "nyans av brunt" de är födda med.

Jag tror dessutom att motviljan att ta emot och hjälpa flyktingar ökar när media ständigt mörkar de problem som faktiskt uppstår när man har en så hög invandring som Sverige har samtidigt som man i stort sett saknar fungerande integration.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[helga21]
2015-12-17 19:38
#24

Då det är frågan om rasism så betvivlar jag på att du ens får någon polis att upprätta en anmäla om att de blivit utsatt för rasism om du är vit pga att du är vit. Däremot kan du ha blivit utsatt för ett hatbrott men inte pga av att du är vit.

Tjeja
2015-12-17 19:50
#25

#24 nej inte för att du är vit, inte i Sverige i alla fall. Men för att du är svensk och "ser svensk ut" som artikeln beskriver. Har du läst hela artikeln Helga21? Gör gärna det annars. För övrigt är det inte alls ovanligt med rasistiska hatbrott mot vita just för att de är vita i USA till exempel. Finns även Afrikanska länder där de har omvänd apartheid idag och där vita är den utsatta gruppen som är både i minoritet och diskriminerade av rasism. 

I min mening är i alla fall rasism just rasism oavsett vem det är som uttrycker det så snart någon negativt särskiljer någon annan på grund av hudfärg eller etnicitet. Den som är utsatt för det är utsatt för rasism oavsett vad den har för hudfärg eller etnicitet om anledningen till den rasistiska handlingen är just hudfärg eller etnicitet.

Sedan kan man däremot fråga sig, är det rätt att undanhålla rasistiska orsaker i media när svenskar är drabbade eller inte? Jag tänker att man i media vill undvika att blåsa upp händelser där brott begås emot svenskar för att inte underblåsa den stora rasismen emot invandrare ännu mer.

Det i sin tur kan man också ha åsikter om förstås. o s v.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2015-12-17 20:35
#26

# 25 Men varför skulle det vara ett rasistisk brott eller hatbrott för att gärningsmännen kallar henne för Swedish girl? Det är ju för att hon är vit. Han kan väl inte var 100 på att hon verkligen är svensk. Jag ser inte heller att någon åklagare har yrkat på att det är ett hatbrott pga att en av dem sagt så. Likaså IKEA-morden det kan jag inte heller se som ett hatbrott. De är svenskar inget annat.

Att vita blir utsatta för hatbrott där populationen är svart är nog ingen nyhet. Det är nog inget mot vad de svarta har blivit utsatta för under årens lopp av den vita minoriteten. Jag försvarar inget av dem.

Nej naturligtvis så ska media inte undanhålla sanningar för allmänheten. I så fall har de spelat ut sin roll. Då är det verkligen PK -media

Tjeja
2015-12-17 20:51
#27

#26 De våldtog henne för att hon var svensk. Mannen på Ikea valde ut några som "såg svenska ut" för att attackera!

Helga har du läst artikeln än? Det låter inte så… Ber om ursäkt om jag har fel, men det känns meningslöst att diskutera utan att du har läst vad det är jag tar upp i den här tråden.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Neutralis
2015-12-17 21:09
#28

Bisarr debatt. Vilka är dessa "vita"… Menar ni vita från mellanöstern eller svarta från Afrika? Tror ni blandar ihop begreppen  hejvilt till en enda brun röra.

[helga21]
2015-12-17 21:23
#29

# 27 Ja jag har läst artikeln det var därför jag skrev att jag inte såg något om att någon åklagare hade klassat det som hatbrott. Har du några uppgifter om att så är fallet.

Zyperior
2015-12-17 23:41
#30

Pyttsan att rasism måste komma från en majoritet. Rasism är att man gör en grej av vilken nationalitet/hudfärg personen har. Att det skulle ha en betydelse i något sammanhang som inte har direkt koppling till nationalitet/hudfärg.

Sen även om det va nödvändigt att vara majoritet för att utöva rasism, så kan majoriteten variera mellan olika sammanhang. En ensam svensk kvinna, mot två asylsökande våldtäktsmän är ett exempel på när svensken är i minoritet.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
2015-12-17 23:48
#31

# 30 Kan du bevisa att en åklagare har sett det på detta sätt? Som i fallet ovan eller IKEA-morden som nämns i tidningsartikeln. Har du någonsin hört någon kalla en svart person för rasist även om denne är det ibland 100 vita? 

Det är också en fråga om samhälle. I Sydafrika under apartheid så var svarta förtryckta inte de vita.

Emo
2015-12-18 04:46
#32

Varför förväxlas rädsla med rasism så ofta? Det sker även här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tjeja
2015-12-18 05:34
#33

#32 Nu hänger jag inte med i ditt resonemang riktigt? Menar du att våldtäcktsmännen var rädda? Eller att flickan inte var rasist men rädd? Inget dera av resonemangen här makes any sens i sammanhanget riktigt. Eller hur menar du Emo? ☺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Emo
2015-12-18 06:12
#34

#33 Det påstås att rasismen ökar, men jag tror att det är den (befogade) rädslan som ökar.
Ju mer vi utsätts för brott av en viss kategori människor och dessutom läser så mycket om vad andra utsätts för och därför iakttar en viss försiktighet, på grund av denna rädsla, så kallas vi för rasister.
Det har ingen betydelse att vi umgås med människor av olika nationaliteter och har gjort det i hela vårt liv. Rasist kallas man för att man vill att folk inte ska begå brott.

Jag läser här på sajten om att bilbränder och stenkastning mot poliser, brandkår, räddningstjänst och andra i vissa områden utförs av frustrerade människor, men när det kommer till bränder mot planerade boenden, så kallas det vandalism.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Tjeja
2015-12-18 06:31
#35

#34 Ah då hänger jag med bättre tack. Ja jag tror att även rasismen tyvärr ökar också. Men som du säger handlar det främst om rädsla och just den rädslan är en bördig grogrund för rasism tyvärr. Det är sorgligt men mänsklig reaktion när man känner sig otrygg. Rädslan är störst det tror jag med och allt för många kallas rasister för att de är rädda eftersom rasismen skulle varit mindre utan all rädsla.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sommarek
2015-12-18 08:17
#36

#18 Idioti?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
2015-12-18 09:19
#37

#30 Har du då förslag på en annan definition av rasism, samt belägg för denna? Som ju jag har för min åsikt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zyperior
2015-12-18 12:40
#38

#37 Åsikt? Belägg? Vad sägs om sunt förnuft och glasklar logik? Om en vit kallar en svart ond för att hen är svart. Om en svart kallar en vit ond för att hen är vit. Båda är exakt samma kategori av åsikt. Två sidor av samma mynt. Rasism. De döms av färgen på sin hud. Omvänd rasism finns inte, bara rasism. Va ska man kalla det annars när mörkhyade dömer vita efter deras hudfärg tycker du?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Sommarek
2015-12-18 13:29
#39

#38 Jaha, så om du har en definition på något som inte är officiell på något sätt, så räcker det att du tycker så för att definitionen ska ändras? Varför inte kontakta NE, de skulle säkert digga att jobba med dig.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Cragan
2015-12-18 13:42
#40

#39 tyvärr för dig så har #8 rätt där rasism finns mellan olik färgade människor och är inte enkelriktat utan en afrikan kan vara rasistisk mot en asiat eller europe lika väl som en asiat kan vara det eller en europe eller en inuit skulle kunna fortsätta med att skriva olika inklassningar vi har på människosläktet.  kan dock inte klippa och klistra från SAOL men dom har med det i den på nätet och ingenstans där står det att rasism är enkelriktat från en hudfärg till en annan

Zyperior
2015-12-18 18:06
#41

#39 Om min definition är felaktig borde du inte ha några problem på att svara på frågan i #38.

"Va ska man kalla det annars när mörkhyade dömer vita efter deras hudfärg tycker du?"

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Bermudas]
2015-12-18 18:30
#42

#41 Sommarek vet nog inte själv hur det ska definieras. Om Sommarek visste skulle Sommarek komma in med den sk "officiella definitionen". Jag citerade Wikipedia längre upp där står det att: "Rasism utövas av majoritetsbefolkningen mot minoriteter, av minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter." …..av minoriteter MOT majoriteten … I NE står det inte heller något om att folk ur majoritetsgrupper inte skulle kunna bli utsatta för rasism….har kollat.

[Bermudas]
2015-12-18 18:39
#43

Lite tvättäkta rasism uttalad av Expokillen Tobias Hubinette “Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!” https://sv.m.wikiquote.org/wiki/Tobias_Hübinette

Tjeja
2015-12-18 19:02
#44

#43 Hjälp.. snacka om självdestruktiv människa…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-12-18 19:33
#45

Vet att många avfärdar "Wikipedia" dock tänker jag lägga in en rad här och personligen landar på det jag markerat i fetstil.

Existensen av människoraser i biologiskt avseende ifrågasattes första gången av genetikern Richard Lewontin år 1972.[3] Sedan dess har vetenskaplig koncensus nåtts om att de genetiska skillnaderna mellan människor från olika kontinenter, exempelvis vad gäller hudfärg, anatomi och haplogrupp, är för ospecifika för att zoologins rasbegrepp ska vara tillämpligt på människor — en väldefinierad klassificering av varje individ i ras är inte möjlig baserat på ärftliga egenskaper

[Bermudas]
2015-12-18 19:56
#46

#44 Läs det här…det är hans egna ord. ”"Jag står och väntar vid en busshållplats i Stockholms innerstad. En buss saktar in och stannar och fram- och bakdörrarna öppnas. Det är dock inte den buss jag väntar på. Plötsligt ser jag att en vit pojke i bakre änden av bussen tittar på mig, och jag hör honom ropa högt: 'Titta, titta en kines!' … Jag rusar in genom bakdörren och tränger mig fram bland barnen och trycker upp pojken mot glasrutan så han börjar kvida och ropa 'nej, nej'. Innan förskollärarna eller de andra vuxna passagerarna hinner reagera kastar jag mig ut ur bussen precis innan bakdörren stängs igen, och jag ser sedan bussen åka iväg med en gråtande pojke, en förvirrad skara barn och en upprörd samling vuxna som med oförstående och anklagande blickar tittar på mig genom fönstret.”" Den här Hubinette har anlitats som rasistexpert av regeringen förresten.

[helga21]
2015-12-18 21:48
#47

# 46 Åh gode frid 😭

[Hayabusa]
2015-12-18 21:57
#48

Jösses

Annons:
Tjeja
2015-12-19 04:05
#49

Men han är ju inte vit och i minoritet så han kan inte vara rasistisk! Eller hur var det nu..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

72mm
2015-12-19 09:08
#50

Uttrycket rasism är så urvattnat och överanvänt så att det är nästan fullständigt poänglöst att ens försöka debattera något där det har en central roll. Man får väl ändå ge Ivar lite beröm för att han ens orkar försöka. 

Han har en poäng dock, mycket ofta tonas ras-relaterade faktorer ner när riktningen på aggressionerna inte går i rätt riktning. Det finns ett tydligt narrativ, ett antal sanningar som inte gärna får kompliceras av en objektiv rapportering. 

Det är alltid oerhört mycket enklare att skriva om hatbrott om avsändaren är vit och adressaten svart (ju svartare dess bättre). 

Media formligen frossade i fallet med Yusupha Sallah som misshandlades  i Krokslätt framför ögonen på sitt egna barn. Historien var som beställd av slaskpressen; En neger som blir slängd från en bro! Det låter ju som taget direkt ur någon dokumentär om KKK i amerikanska södern för 100 år sedan! Något så fruktansvärt slås givetvis upp enormt stort med flitiga referenser till nazism, vit kolonialism, transatlantisk slavhandel och gud vet vad. 

Det vill säga, i alla fall tills det stod klart att det var araber som hivat honom över kanten. Då mildrades det mediala intresset ganska snabbt. jag kan inte heller komma ihåg att jag läste så många fördjupande artiklar om muslimsk slavhandel runt medelhavet efter att gärningsmännes etnicitet hade kommit fram.  😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2015-12-19 09:39
#51

#49 Tittar man på världens befolkning så tillhör han kanske inte en minoritet?

Tjeja
2015-12-19 14:41
#52

Tittar man på hela världens befolkning i stort så är varken afrikaner eller asiater några direkta minoritetsgrupper… tror inte att araber är speciellt utrotningshotade heller. Tittar man på specifika folkslag så är skandinaver mer sällsynta än araber. Tittar man på nationer… ja då är vi ju väl medvetna om att sverige är ett land med befolkning som är mindre än många världsstorstäder och då är alla invandrare ändå medräknade i den svenska befolkningen. Jag tycker det t o m om man envisas med att rasism avgörs av folkmängden i grupperna att svenskar kan räkna sig som nog så diskriminerade.. Gud vad ignorant resonerat att anse rasism endast kan utageras av en majoritet! Den största rasismen i världen, den som vita står och stått för utgörs av en klar MINORITET på alla sätt utom i visa punktområden globalt sett! Arierna är väl en av de minsta "raserna" t o m sett genom nazistiskt filter.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2017-10-30 13:28
#53

"Rasism kan inte drabba en majoritetsbefolkning" hävdas det i tråden. Flickan i följande story tillhör förmodligen den japanska majoritetsbefolkningen, men hennes hårfärg gör henne till en del av en nationell minoritet. Är hon utsatt för rasism? (Om någon tokig rektor här hemma skulle kräva att alla elever måste vara blonda vore det definitivt det.)  Det intressanta med den japanska skolan är att den samtidigt förbjuder färgning av håret, vilket väl i så fall innebär att inga elever med annan hårfärg än svart får gå där.

"En 18-årig elev har nu krävt cirka 160.000 kronor i skadestånd av en gymnasieskola i närheten av Osaka. Eleven uppger att hon har naturligt brunt hår, men att hon blev tillsagd att hon måste sluta på skolan om hon inte gick med på att färga håret svart. Detta trots att mamman intygade att hårfärgen var äkta. Eleven hävdar att färgen skadat hennes hår och hårbotten. Skolan uppger att eleverna inte får bleka eller färga håret, men rektorn vill inte kommentera stämningen." 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/japansk-elev-tvingades-farga-haret-svart-stammer-myndigheterna

Lakritsstjärna
2017-11-01 20:50
#54

Att påstå att rasism inte kan drabba vita eller etnisk svenskar är löjligt. Vad kallar man då särbehandling pga etniskt tillhörighet av en person i ett invandrar tätt område pga att den pesonen är "svensk" vet en som byte skola för hon blev utfryst efter som hon var "svensk". I vissa fall är inte vita majoriteten det beror på sammanhang. Jag håller speciellt med om att rasism är utvattnat och har tappat sin betydelse. Vilket jag tycker är ett hån mot dem som utsatts för riktig rasism. Min man sa till ett par invandrar killar att släppa dörrarna då de höll upp dörren i tunnelbanan och på så sätt hindrade den att åka. Då blev han kallad rasis. En annan gång sa jag till en pappa som rökte på en lekplatsen där jag var med nina barn. Jag bad han gå någonannan stans och röka. När han inte ville det sa jag att jag tyckte det var väldigt hänsynslöst och att han borde veta bättre än att röka på en lekplats med masssa barn bland annat hans egna. Då från ingenstans ville han anmäla mig för rasism. Jag undrar då vad det hade med saken att göra att han var invandrare. Jag hade sagt presis samma sak till en svensk vilket jag även gjort många gånger. Trött på folk som använder rasist kortet i tid och otid. Blir så irriterad. Riktig rasism ska bekämpas och får aldrig accepteras för någon oavsett etnesitet men order har helt tappat sin betydelse. Blir mest irriterad då jag hör det.

[Göstage]
2020-02-13 09:40
#55

#0 Ivan Arpi i SvD 2015"När etniska svenskar, liksom människor av annat ursprung, utsätts för rasism och rasistiskt motiverade brott bör det benämnas som just det. Något annat är ett svek mot offren."---

https://www.svd.se/aven-vita-drabbas-av-hat/i/senaste/om/ledare

Petter Birgersson i Ystads allehanda 2020"Främlingsfientlighet är något som förekommer i alla etniska grupper. Hat mot det som numer kallas ”svennar” är precis samma hat som annan form av främlingsfientlighet."---

https://www.ystadsallehanda.se/nyheter/ran-mot-barn-ar-hatbrott/

Next stop 2025 - kommer man fortfarande då att vara tvungen att poängtera denna egentliga självklarhet?

Annons:
[Göstage]
2020-10-26 09:49
#56

Bitte Assarmo på DGS anar ett paradigmskifte i vardande.

"Får de här känslofascisterna för mycket gehör kan det bli hur jäkla tokigt som helst. Folk ska anställas – och sannolikt också avskedas – på grund av ursprung och hudfärg, något som inte accepteras i några andra sammanhang idag men som plötsligt blir ett mål när det riktas mot den vita majoritetsbefolkningen. Det är, för att använda statsministerns favoritord, oacceptabelt."

https://detgodasamhallet.com/2020/10/25/bitte-assarmo-kanslofascismen-pa-frammarsch-vad-blir-resultatet/

Dags att kvotera ut vitingarna?

[Hayabusa]
2020-10-26 10:13
#57

#56 Sanna mina ord.

[Göstage]
2021-09-01 09:39
#58

Vita kan inte drabbas av rasism. Var god cirkulera, inget har hänt.

Den somalier som utsatt minst åtta kvinnor för vansinnesattacker står nu åtalad i Borås tingsrätt för misshandel och även för att ha hotat kvinnliga socialsekreterare. En som läst förundersökningen mot den somaliske gärningsmannen är journalisten Joakim Lamotte. Han beskriver att det är skrämmande läsning. Den åtalade, Dawud Mohammad, har oprovocerat gjort utfall och våldsamma attacker […]
Carmarino
2021-09-01 16:27
#59

#58: Varför i all världen stannar han kvar i Sverige om han nu hatar vita svenskar så mycket? Det är väl bara att åka tillbaka till Somalia igen. Där riskerar han nog inte att träffa på så många svenskar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2021-09-01 18:10
#60

Varför inte utvisa honom direkt nu när han är i förvar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2021-09-01 19:18
#61

#60 Finns flera skäl till det , som att Sverige inte verkställer några utvisningar till Somalia. Och ännu tyngre väger förstås det faktum att han blev svensk medborgare 2015.

Pyttelite
2021-09-01 20:58
#62

#61: Ja då är det väl internering som gäller.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
CFIT
2021-09-03 00:07
#63

"Även vita drabbas av hat och rasism".
Ja självklart!?!
Att ifrågasätta det kan ju inte definieras på något annat sätt än just rasism!

Upp till toppen
Annons: