Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 6171 ggr
[Bermudas]
1/4/16, 8:39 PM

Kalabalik i Köln

Det här har jag fått fram. Svenska MSM har ännu inte rapporterat. Den som är bra på tyska får gärna hjälpa mig översätta. http://www.express.de/koeln/silvesternacht-hauptbahnhof--junge-frauen-sexuell-belaestigt-23251504 http://www.express.de/koeln/koelner-hbf-sexuelle-uebergriffe--ausgangspunkt-war-eine-gruppe-von-1000-maennern--23253360?originalReferrer=&originalReferrer= http://mobil.express.de/koeln/koelne…ginalReferrer= I Köln på nyårsafton anfölls tyskor av grupper av män och det var inga små grupper utan det talas om hundratal. Man ringar in sitt offer rånar, kladdar ett fall klassas som våldtäkt med fingrar instuckna på 17 årig tysk tjej. 80 anmälningar ska ha kommit in varav cirka 35 var av sexuell art. Borgmästaren, oberbürgermeisterin Henriette Reker, har kallat till krismöte imorgon tisdag. (polischefen, företrädare för förbundspolisen, m.m.) Polisen har hittills identifierat 80 offer för mobben, varav 35 utsattes för diverse sexuella överfall. Under en pressträff bekräftade Kölns polischef Wolfgang Albers att förövarna var migranter, företrädesvis från nordafrikanska och arabiska länder. Man uppger också att man inte tidigare stött på denna slags dimension av våld tidigare. Vittnen berättar att angriparna, 40 till 100 män som samtliga hade "nordafrikanskt utseende", ställde sig på två led och lät kvinnorna löpa ett slags sexgatlopp. Kvinnorna blev sexuellt ofredade och samtidigt bestulna på sina värdesaker. "Knulla, knulla" – Plötsligt kände jag en hand på mina skinkor, sedan på mina bröst, och till slut tog de på mig överallt. Det var en ren mardröm. Trots att vi skrek och slog omkring oss vägrade killarna att sluta. Jag var helt förtvivlad, jag tror att de tafsade på mig ungefär 100 gånger under de 200 meterna, säger ett av offren till till Kölntidningen Express. http://www.express.de/koeln/koeln-nach-sexuellen-uebergriffen--diese-taetergruppe-rueckt-jetzt-in-den-fokus-23252196 Även Stuttgart drabbades av sexuella övergrepp under nyårsnatten. Där gick 15 araber till attack mot två 15-åriga flickor, omringade dem och utsatte dem för sexuellt ofredande. Även dessa offer blev rånade i samband med övergreppet, rapporterar Junge Freiheit. Vad är det som händer? Dubbelchecka gärna uppgifterna ni som kan tyska.

Annons:
_Fisken
1/4/16, 9:02 PM
#2

Som en känd politiker sade med ett snett leende "De berikar också vårt land".  Ja, kanske det. Om integrationen fungerar och om de överhuvud taget KAN integreras med sill o nubbe o dans runt granen.

[Hayabusa]
1/4/16, 9:47 PM
#3

Ja, jag har läst artiklarna. Det verkar ha varit en massiv & utbredd form av övergrepp på kvinnor. Männen beskrivs som "utseendemässigt från Nordafrika/araber". I Der Speigel skriver man att gärningsmännen ska till övervägande del härstamma från Nordafrika/Arabiskt område. Enligt polis så ska cirka 1.000 män från Nordafrika/Arabiskt område uppehållit sig vid järnvägsstationen runt 23.00. Andra firande blev, av män ur denna grupp, attackerad med fyrverkeripjäser. Männen var i ålder 15 till 35 och var kraftigt påverkade av alkohol.

Många samlas på "Bahnhofsvorplatz" för att fira in det nya året. Det är en öppen samlingsplats i anknytning till järnvägsstationen, rätt nära Kölner Dom.

"Einfach Klasse…" som tysken skulle säga.

[Bermudas]
1/4/16, 9:59 PM
#4

#3 Tack! Ser att det skrivs i engelska tidningar nu också. Och i de stora tyska tidningarna. Undrar om det snart är ute i svenska? http://www.breitbart.com/london/2016/01/04/revealed-1000-migrants-brawl-rape-sexually-assault-steal-one-german-train-station-new-years-eve/ "Others were less lucky. One woman had her tights and underwear torn off by the crowd, and a police source quoted said there had been “rapes” at the station that night"

[Hayabusa]
1/4/16, 10:17 PM
#5

Pratade precis med vänner som bor några mil från Köln. Jo, de hade också hört talas om detta idag. Märkligt nog har de stora TV-kanalerna ARD & ZDF  inte rapporterar något. Dessutom skriver vi ju 4/1 idag - varför har det dröjt?

[helga21]
1/4/16, 10:20 PM
#6

Detta hände även kvinnor i Kalmar under nyårsnatten.

Annons:
[Hayabusa]
1/4/16, 10:32 PM
#7

#6 En berikande multikulturell yttring?

fatcat
1/4/16, 10:36 PM
#8

Ytterligare ett tecken på misslyckad integration och upprätthållande av lag och ordning.. Detta skvallrar lite om  en nedvärderande kvinnosyn. Men å andra sidan, vad kan man förvänta sig när cirka 80% av de som kommer till Europa är unga män? När flyktingboenden nästan enbart består av män? Självklart är det bäddat för konflikter och grupptryck. Europa har kommit långt vad gäller jämställdhet, hoppas inte utvecklingen stagnerar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Bermudas]
1/4/16, 10:42 PM
#9

#8 precis! Många är helt klart sexuellt frustrerade. Bor trångt och trist och har kanske haft lite drömmar om fri sex som inte infriar sig. #5 Ja eller hur! det är den fjärde januari idag! Dom ville väl i vanlig ordning tysta ner. (Man vill ju inte "stigmatisera" folkgrupper) Men så rapporterar lokala tidningar…sen är det ute på "alternativ media" och till slut går det inte att mörka utan att det blir väl uppenbart. Händelsen är väldigt skrämmande och jag är rädd att vi bara kommer se mer och mer av sånt här. #6 Och en tjej i Gävle filmade killar som ofredade henne. Man hör att hon blir rädd. Jag tycker kvinnor och flickor måste bli mer medvetna om det här. Det är därför jag tar upp de här sakerna. Jag har personlig erfarenhet av liknade situationer på mina resor. Jag är lite street smart när det gäller sånt här. Inte PK .

[Hayabusa]
1/4/16, 10:42 PM
#10

#8 När människor med helt olika syn på kvinnor och helt andra värderingar möts uppstår det problem. Integration? Skulle tro att det tar generationer innan dessa beteende ändras.

[[eskils_]]
1/4/16, 10:42 PM
#11

Fri översättning av delar av en artikel i  Express :

"Efter de sexuella övergreppen på järnvägsstationen har en gärningsmannagrupp hamnat i fokus: Redan för två år sedan berättade Express om de nordafrikaner, som i området runt konserthuset (?) väckt uppmärksamhet som marijuanalangare. 

De unga männen hyser ingen som helst respekt för polisen. En civilutredare: "De är väl medvetna om att de inte riskerar någonting i Köln.  Rättsväsendet är slappt och deras asylärenden drar ut på tiden."

Några av dem begår, enligt utredaren, bilstölder på morgnarna, säljer marijuana på eftermiddagarna, och på kvällarna härjar de som ficktjuvar i centrum av staden. Gärningsmännen är mestadels beväpnade med knivar och har inga som helst skrupler.

Eftersom männen inte kommer från krigsdrabbade områden eller riskerar politisk förföljelse undrar många utredare varför de inte konsekvent utvisas.

Flera av dem kommer inte direkt från sitt hemland till Tyskland, utan från Spanien och Frankrike, där de ofta har bott en längre tid."

72mm
1/4/16, 10:52 PM
#12

Men va fan händer? Det hela är ju helt ofattbart.

Jag trodde inte jag någonsin skulle säga det, men sådant här är ju grund för inbördeskrig. Det där raskriget som högerextremisterna haft våta drömmar om kanske Merkel lyckas få till i Tyskland innan sommaren?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
1/4/16, 10:54 PM
#13

#11 tack för din översättning! tre inlägg postade på samma minut. 22 42 #10 ja det där borde vara självklarheter. Men det ska grumlas så förbenat! #12 Ja det är krigsvibbar i det som sker här.

Annons:
[[eskils_]]
1/4/16, 11:01 PM
#14

Ur en annan artikel i Express:

"Det som utspelade sig vid järnvägsstationen vid årsskiftet är för CDU:s parti- och fraktionschef Bernd Petelkau "skrämmande och fullständigt oacceptabelt."

Politikern kräver omedelbara konsekvenser: "Det får inte vara så att det uppstår rättslösa områden i Köln."

Petelkau kräver en stark, samordnad aktion -- och det omgående."

[[eskils_]]
1/4/16, 11:43 PM
#16

Från den stora tyska dagstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung:

"Brott av en ny dimension

Polischefen yttrar sig bestört om de allvarliga övergreppen på dussintals kvinnor i närheten av centralstationen i Köln på nyårsnatten. Överborgmästaren kallar till krismöte. (…)

Även polisfacket GdP talade om en "helt ny dimension av våld". Den regionale fackordföranden Arnold Plickert sade till tyska telegrambyrån att de starkt alkoholpåverkade gärningsmännen betedde sig "fullständigt hämningslöst och våldsamt". "En gärningsman tog tag i en civilklädd poliskvinnas byxor", berättade Plickert."

Sommarek
1/5/16, 7:58 AM
#17

Folk här borde väl glädjas över att Fria Tider skriver om det. Trodde iofs att de flesta redan prenumererade.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
1/5/16, 8:36 AM
#18

#17 Menar du att det är en händelse som inte bör uppmärksammas i media?

Sommarek
1/5/16, 8:40 AM
#19

#18 Var har jag sagt det?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[VSK]
1/5/16, 8:43 AM
#20

German police hunt for group of up to 1,000 men 'of Arab and North African origin' who sexually assaulted numerous women and threw fireworks into crowds at Cologne train station on New Year's Eve 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3384423/German-police-hunt-group-1-000-men-Arab-North-African-origin-sexually-assaulted-numerous-women-threw-fireworks-crowds-Cologne-train-station-New-Year-s-Eve.html

2016 havererar EU och inbördeskrig kommer flöda, är det folk som har siat om. Finns även de som siat om att EU kommer bli attackerat av kemisk krigföring. Sker detta så är världskriget igång på riktigt.

Annons:
[Hayabusa]
1/5/16, 8:47 AM
#21

#19 Det var en fråga till dig.

Sommarek
1/5/16, 8:49 AM
#22

#19 Ja, men frågan är varför. Men svaret är nej.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
1/5/16, 8:53 AM
#23

#22 Tja, jag läser själv inte Fria Tider. Dock förvånas jag över att svensk media inte rapporterat något om händelsen. 

Ska jag tolka ditt svar som: "Nej, händelsen i Köln ska inte uppmärksammas i media"?

Sommarek
1/5/16, 8:57 AM
#24

#23 Men snälla nån, hur svårt är detta? Din fråga var "Menar du att det är en händelse som inte bör uppmärksammas i media?"

Mitt svar är "nej". Alltså, "nej, jag menar inte att detta är en händelse som inte bör uppmärksammas i media." Vet inte hur det kan skäras tydligare ut i papp.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
1/5/16, 9:00 AM
#25

#24 Jag vill vara på den säkra sidan, det kan aldrig skada.

Sommarek
1/5/16, 9:28 AM
#26

#25 Eller gräva efter åsikter man kan argumentera mot.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
1/5/16, 9:29 AM
#27

#26 Nej.

Annons:
[Carpinus]
1/5/16, 10:06 AM
#28

Nyhetsinslag på RTL:

Köln

Hamburg

Halvdansken
1/5/16, 10:31 AM
#29

Hatar cancer och älskar vårlökar.

_Fisken
1/5/16, 10:46 AM
#30

Jag har ställt frågan till Expressen om de tänker publicera detta drama i Köln.

72mm
1/5/16, 10:53 AM
#31

#17 Det är väl glädjande att några svenska medier tar upp det överhuvudtaget, tycker du inte det?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
1/5/16, 11:30 AM
#32

#30 Bra initiativ! Tack för det! #17 problemet här är att MSM ofta inte skriver om allvarliga händelser., Något som jag antar att ingen av oss uppskattar, inte heller du. Man blir tvungen att leta i utländska tidningar för klarläggande, som i detta fallet tyska tidningar. Jag hittade information på flera ställen. Allra först såg jag om händelsen på Flashback…sen kollade jag runt och plockade texter som översatts. Därpå publicerade jag dessa utsnitt ihop med länkar till tysk tidning och bad om hjälp till dubbbelcheckning. Eftersom fria tider är bannlyst här kan jag inte länka dit även om texten i sig är helt korrekt. Vill man veta sanningen kan man inte vänta på MSM alla gånger. Orsaken till det kan man läsa om här om man ännu inte gjort det. http://politik.ifokus.se/discussions/56313e19ce12c431c90003ad-journalister-om-morkningen

[[eskils_]]
1/5/16, 11:45 AM
#33

#29 Några citat från ekstrabladet, översättning m h a google:

"Även i staden Stuttgart utsattes två kvinnor för liknande beteende på nyårsafton. Det skriver Focus.

Här beskrivs hur de två 18-åriga kvinnorna ca kl 23.30 gick på Schlossplatz i staden, då de blev omringade av ca 15 män i åldern 30-40 år.

Männen hindrade kvinnorna från att gå därifrån. Och samtidigt blev dessa bestulna på mobiltelefoner och utsatta för mycket hårdhänta tafsanden på bröst och könsdelar. Först när tillfälligt förbipasserande  såg situationen och blandade sig i, undkom de två kvinnorna gärningsmännen, som beskrivs som från Mellanöstern.

Samma sak inträffade i Hamburgs St Paulikvarter. Också här blev speciellt unga kvinnor utsatta för tafsande gäng av ynglingar, där de flesta hade invandrarbakgrund, skriver Bild.

Till Bild har kvinnor beskrivit hur de först blev antastade. Därefter blev de omringade, tafsade på och bestulna.

En 17-åring berättar för tidningen hur flera av de unga kvinnorna blev "jagade som boskap"."

[[eskils_]]
1/5/16, 12:16 PM
#34

"Antalet anmälningar i Köln har nu stigit till 90, efter att det i måndags inkom ytterligare 30 anmälningar. Mörkertalet kan dock ligga ännu högre. I Hamburg sägs det handla om tio fall."

FAZ

Annons:
[Bermudas]
1/5/16, 12:56 PM
#35

Undrar vad svensk media ska göra nu? Nu tänker man nog så de knakar. Ett förslag från flashbackskribent på rubriksättnig för Aftonbladet var: "Rasisthat i Tyskland efter påstådda övergrepp!" Underrubrik: "Sociala medier svämmar över av grova rasistiska påhopp och hot efter att en mindre grupp män sägs ha önskat kvinnor gott nytt år på Kölns centralstation"

[[eskils_]]
1/5/16, 1:14 PM
#36

#35 Ja, i svenska media är det tyst om detta. Det senaste SVT skrev om Köln var i oktober 2015, då Kölns nuvarande borgmästare Henriette Reker blev attackerad under valkampanjen.

_"Henriette Reker som kandiderar till borgmästarposten i den tyska staden Köln har attackerats av en knivbeväpnad man. Motivet till dådet ska ha varit främlingsfientligt. " 
_

_"Reker har själv varit aktiv för att hjälpa flyktingar att få någonstans att bo i Köln."
_

"Reker kandiderar som oberoende men stöds av Angela Merkels parti CDU, Fria demokraterna och miljöpartiet De gröna."

Det verkar vara mycket starka spänningar i det tyska samhället idag, kan man förstå. Otäckt.

Artikel på engelska i BBC News.

72mm
1/5/16, 1:23 PM
#37

#35 Flashback levererar, som vanligt. 😃

#36 "Det verkar vara mycket starka spänningar i det tyska samhället idag, kan man förstå. Otäckt."

Inte då. Det är bara ett tecken på en dynamisk, multikulturell och tolerant smältdegel till samhälle där många olika etniciteter och kulturer blandas. Helt enligt planen och rådande politik, inte sant?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[[eskils_]]
1/5/16, 2:56 PM
#38

#36 Glömde länken, här är den: SVT

Emo
1/5/16, 4:04 PM
#39

Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/krismote-i-koln-efter-larm-om-sexovergrepp/

men för att få veta varifrån gärningsmännen kommer får ni läsa tidningar från länder, där sådant skrivs. 😃

Bermudas, du hade nästan rätt i #35. 😇

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Bermudas]
1/5/16, 5:11 PM
#40

#39 Hade jag? Äran går till en flashback-skribent i såna fall :-) ska läsa strax i Expressen. Fann det här: Polis säger nu att ca 2000 araber deltog i detta att ingen av dem förstod tyska och att alla 8 gripna var skyddssökande med asylpapper på sig http://mobil.express.de/koeln/sexuel…ginalReferrer= Tysk artikel. Kanske nån vill läsa som kan tyska :-) (Svt rubrik förresten : "stökig" natt i Köln.)

Schnauzertik
1/5/16, 5:13 PM
#41

DN

Enligt uppgifter från polisen ska gärningsmännen ha varit unga män från Nordafrika och Mellanöstern.

_http://www.dn.se/nyheter/varlden/krismote-efter-sexuella-massovergrepp-pa-nyarsfirande-i-tyskland/
_

SvD

_http://www.svd.se/anmalningar-om-massovergrepp-pa-nyar/om/varlden
_

Värd för Pensionärer

Annons:
[Bermudas]
1/5/16, 5:20 PM
#42

#41 bra att du länkade till DN och SVD . Som jag skrev i andra tråden har DN skrivit och även Metro http://politik.ifokus.se/discussions/568ba6d08e0e7420e2000037-anarki-pga-av-oppna-granser?discussions-1 Aftonbladet tycks däremot dra sig… Så här skrev man på Live leak för ett par dar sen, på Facebook lät man sudda bort "fel kommentarer" från ögonvittnen. "Fel" var väl att nämna att det handlade om araber. More information was not immediately get. Police report that New Year's Eve in Cologne was "largely peaceful". The above mentioned events, however, were confirmed. In a Facebook group in Cologne Eyewitnesses reported about these assaults against women. Having discussed there, that there had probably acted the perpetrators were of Arab descent young men, the discussion has been deleted. As other readers have previously not made screenshots, we can cite some eyewitness accounts here: Read more at http://www.liveleak.com/view?i=fe6_1451751786#b5is0o2CLGoKrvLD.99

sponny
1/5/16, 5:58 PM
#43

Lyssnade på Studio ett på P1 där diskuterades. Och utseendet på de misstänkta gärningsmännen nämndes även den. Nämndes även på ekot precis.

[[eskils_]]
1/5/16, 5:59 PM
#44

#40 Länken fungerar inte.

#42 Även Aftonbladet har en artikel nu, och nämner gärningsmännens troliga härkomst.

Ur "11 frågor och svar", en annan artikel i Express:

"Riskerar förövarna utvisning?

Om det bland förövarna även skulle finnas flyktingar eller asylsökande, så riskerar dessa inte att utvisas till sitt hemland. Förbundsrepubliken utvisar politiskt eller religiöst förföljda personer endast när de har begått allvarliga brott som mord eller dråp. Sexuellt utnyttjande eller stöld räcker inte.

Annorlunda ser det ut beträffande utlänningar med uppehållstillstånd. Regelmässigt utvisas utlänningar som dömts till ett års fängelse."

[Bermudas]
1/5/16, 6:14 PM
#45

#44 sorry, här! http://www.express.de/koeln/sexuelle-uebergriffe-polizist--so-brutal-war-das-chaos-am-koelner-hbf-an-silvester-23252866?originalReferrer=&originalReferrer= Såg att AB skrivit dom med. Ingen utvisning? Grattis Köln! Förövrigt har jag sett det snackas om att det varit organiserat, eftersom det var så många…tusen…inget litet gäng. Plus att det skedde liknande saker på andra platser samtidigt. Det snackad om att det kan vara folk som fått avslag på asyl eller riskerar avslag. Vi får väl se om det kommer fram mer här? #43 Att dom törs! Men det gick inte att undfly längre.

[Hayabusa]
1/5/16, 6:25 PM
#46

Snart är det dags för Karneval i Köln (4/2 till 10/2) - huvva.

72mm
1/5/16, 8:07 PM
#48

Den ur demokratisk synvinkel i särklass viktigaste URL'en för tillfället. 

https://www.flashback.org/t2669544

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Hayabusa]
1/5/16, 8:59 PM
#49

En video från YouTube. Alla förstår säkert inte det tyska språket, men bilderna talar sitt eget språk.

[Bermudas]
1/5/16, 10:19 PM
#50

"Den tyska tidningen Express ger en ohygglig skildring av polisens upplevelser under nyårsnatten. Polismännen hävdar att de officiella uppgifterna om att det skulle ha rört sig om några hundra migranter inte stämmer, i själva verket möttes polispatrullerna av omkring 2 000 flyktingmän som skapade kaos. – Strax efter midnatt kom de första kvinnorna fram till oss. De grät och var chockade och beskrev hur de utsatts för sexuella trakasserier. Därför började vi leta efter kvinnor i folkmassan, berättar en polis. Med gemensamma krafter lyckades några polismän slita en 20-årig kvinna från den upphetsade skaran av män. – Jag fick dem att backa. Hon skrek och grät. Man hade slitit av henne hennes trosor, berättar polismannen. Därefter tvingades polismännen backa, trots att kvinnans tre väninnor fortfarande var kvar i kaoset, eftersom de attackerades och överöstes med fyrverkerier. Ett vittne beskriver situationen såhär: – Jag fick känslan av att polisen och ordningsvakterna inte bara var överrumplade, de var rädda, situationen hade kunnat eskalera ännu mer." http://nyheteridag.se/har-flyr-kvinnorna-undan-flyktingmannens-sexuella-massovergrepp-pa-nyarsnatten-tyskland-i-chock-over-den-nya-verkligheten/ Och från BBC http://www.bbc.com/news/world-europe-35231046 "One man described how his partner and 15-year-old daughter were surrounded by an enormous crowd outside the station and he was unable to help. "The attackers grabbed her and my partner's breasts and groped them between their legs."

[helga21]
1/5/16, 10:47 PM
#51

# 49 Vilka galningar. Och lite förstod jag av det som sas.

[Hayabusa]
1/5/16, 10:48 PM
#52

#51 Kan man säga. Det som sades i klippet är ungefär det som beskrivs i tråden, rent generellt.

[Carpinus]
1/5/16, 11:12 PM
#53

Enligt TT har det väckt upprördhet i Tyskland att det tog två dagar innan media gick ut med närmare information om vad som skett; "Samtidigt rasar en tysk twitter-debatt om att medier försökt mörka händelserna eller de misstänktas etniska bakgrund, något som tagit skruv från att det tog flera dagar innan detaljerna kring händelserna i Köln nådde den tyska allmänheten."

[[eskils_]]
1/6/16, 12:28 AM
#54

Ny artikel i lokaltidningen i Köln:

"Enligt upplysningar till tidningen fanns dock bland de 1000 männen framför stationen på långa vägar inte bara av polisen kända ficktjuvar från Nordafrika, som det har hetat hittills. Polisen kontrollerade den aktuella kvällen ungefär 100 mäns handlingar, däribland sägs t ex också "en rad flyktingar" från Syrien ha befunnit sig, som sedan en kort tid bor i Tyskland; även bland de fem arresterade från söndagen, varav två sitter i undersökningshäkte, sägs finnas syriska medborgare, bekräftade en talesman för polisfacket GdP i Düsseldorf i en intervju.

Polismän som sattes in på nyårsnatten vid centralstationen berättar att det bland de brottsmisstänkta sägs ha funnits talrika män från Syrien, Irak och Afghanistan. Enligt GdP-chefen Arnold Plickert måste nu en noggrann bild över gärningsmännen skapas. Han varnade för att "smutskasta flyktingar i allmänhet som potentiella förövare."

 Har gärningsmännen överenskommit att komma till centralstationen i Köln?

Denna misstanke går polisen efter. Han kan inte föreställa sig att 1000 unga män, av vilka många förmodligen inte kommer från Köln, tillfälligtvis råkade träffas framför centralstationen, sade en utredare. För att få stöd för detta antagande granskar polisen bland annat inlägg på internetfora och sociala nätverk, där männen skulle kunna ha samplanerat."

72mm
1/6/16, 1:48 AM
#55

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Fillifjonkan60
1/6/16, 3:49 AM
#56

Det var för ¨många inlägg för att orka läsa alla, men min spontana tanke är: FY FAN, vad händer med Europa?! Tillbaka till 1000-talet eller?

När jag läser om alla våldtäkter som härjar nu så blir jag så äcklad så det finns inte!

Och varför är det inte en enda pk-människa/vänsteranhängare som ens lyfter ett ögonbryn åt allt detta?!

"Vi bryr oss om alla människor/allas lika värde" osv. Ja eller hur!?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[helga21]
1/6/16, 8:39 AM
#57

"Inrikesministern går även till hårt angrepp mot polisen i Köln. Han är både kritisk till att polisen inte upptäckte och ingrep mot övergreppen, och mot att polisen i ett uttalande dagen efter skrev att nyårsfirandet avlöpt utan incidenter, skriver AFP."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sexovergrepp-i-tyskland-fordoms

[Carpinus]
1/6/16, 9:53 AM
#58

#30 Till sist vaknade även svenska tidningar:

Expressen

Aftonbladet

#55 "Stor ilska riktas också mot Kölns borgmästare Henriette Reker, efter att hon sagt att kvinnor borde följa en ”uppförandekod” för att undvika trakasserier.

Enligt The Independent – som hänvisar till den tyska tidningen RP Online – skriver att Reker bland annat rekommenderar kvinnor att hålla främlingar på armlängds avstånd, att hålla sig till sina vänner och att be vittnen om hjälp om något skulle hända.

Uppmaningen har fått kritik för att den riktar sig till offren, snarare än förövarna, skriver The Independent."

Aftonbladet

Blir Rekers nästa drag att föreslå att tyska kvinnor skall ikläda sig niqab för att skydda sig?

72mm
1/6/16, 10:04 AM
#59

#58 "Blir Rekers nästa drag att föreslå att tyska kvinnor skall ikläda sig niqab för att skydda sig?"

Det kommer inte behövas. Ser man på hur det fungerar i Sverige så räcker det med att man ser genom fingrarna med så uppenbara islamistiska krav. Samtidigt som man försöker få något mindre kontroversiella krav att verka fullt i enlighet med vad man själv vill - på så vis kan ren islamism bli till feministisk politik.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Halvdansken
1/6/16, 11:08 AM
#60

#58. Vilken idiotkommentar från  borgmästaren. Jag tror nog att kvinnorna försökte "hålla främlingar på armlängds avstånd, att hålla sig till sina vänner och att be vittnen om hjälp" den där kvällen. Vad hjälpte det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sponny
1/6/16, 11:13 AM
#62

#58 "Blir Rekers nästa drag att föreslå att tyska kvinnor skall ikläda sig niqab för att skydda sig?"

Jag tänkte exakt samma sak. Ska vi backa nu från det arbete som görs och har gjorts för att kvinnor inte ska skuldbeläggas om de blir våldtagna? Råkar man ut för något sådant här får man skylla sig själv? Du följde inte reglerna.

Och från Fi är det tyst…

Annons:
[[eskils_]]
1/6/16, 11:18 AM
#63

#58-59 Twitterstorm  mot borgmästare Rekels förslag att kvinnor ska hålla sig på  armslängds avstånd från främmande män:

 https://twitter.com/hashtag/einearmlaenge?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw

En kommentar: "Asking victims to change their behaviour means offenders won't need to change theirs, wrong approach to preventing crime"

[Bermudas]
1/6/16, 11:29 AM
#64

Hålla på armslängds avstånd! Är hon helt j***a dum i huvudet! Det låter ju som om kvinnorna kurtiserat med männen. Dom sprang ju för sjutton gatlopp! Inte ens polisen rådde på att beskydda, killarna var för många. Sen skyller man på polisen som mörkade…men samtidigt har de sen länge just fått direktiv om att mörka! Politikerna och media mörkar…alla mörkar, tills bägaren rinner över. Men då är det redan försent. PK träsket har redan hunnit ställa till gigantisk skada för våra samhällen. De måste försvara sin PK-religion till varje pris och då har man mycket liten plats för att ärligt adressera det ökande våldet, brottsligheten och inte minst våldäkterna. Det är ett förräderi! Och det som skett i Köln är en form av krigsförklaring mot tyskarna. Vilka som ev ligger bakom organiseringen mot det som hände kan man bara spekulera i.

[[eskils_]]
1/6/16, 12:20 PM
#65

Spänt läge mellan regeringen och polisfacket i Tyskland. Artikel i lokaltidningen i Köln:

"Tyska polisfackförbundet (DPolG) har skarpt tillbakavisat kritiken från inrikesminister Thomas de Maizière (CDU) mot den lokala polisen efter de sexuella övergreppen i Köln på nyårshelgen.

(Tyska polisförbundets chef) Wendt gjorde istället de Maizière medansvarig för situationen i Köln. "De Maizière måste besvara frågan var alla statliga poliser egentligen befann sig, som egentligen stod på tjänstgöringslistan för centralstationen i Köln", sade han på onsdagen. Dessa har sedan månader tillbaka "omplacerats" till Bayern för arbetet med gränssäkerheten."

[Bermudas]
1/6/16, 1:08 PM
#66

#65 Poliserna räcker alltså inte till för att skydda landet och landets medborgare på grund av denna galna politik som förts. Vi har sannerligen gjort oss sårbara.

72mm
1/6/16, 1:29 PM
#67

#56 "Och varför är det inte en enda pk-människa/vänsteranhängare som ens lyfter ett ögonbryn åt allt detta?! "Vi bryr oss om alla människor/allas lika värde" osv. Ja eller hur!?"

#62 "Och från Fi är det tyst…"

Det är därför att de inte är dummare än att de förstår att sådant här kan innebära att människor börjar se vad som händer i ett helt annat perspektiv. Företräder man ett narrativ som har dålig verklighetsanknytning och vilar på lögner gör man nog bäst i att vara tyst och försöka rida ut stormen. Det sista man vill är att underblåsa en livlig och fri debatt där man rationellt söker förstå vad som händer och varför.

Vad jag tror de fruktar mest är paralleller till historiskt sexuellt våld. Vad som händer i Europa nu är nämligen bara fullständigt ofattbart så länge man vägrar att se det ur något annat än ett civilt kontext, utan kulturella influenser och på en individuell basis.  Ser man händelserna utifrån ett konflikt- och krigsperspektiv skingras mystiken något.    

Organiserat sexuellt våld i stor skala är tyvärr inte på något sätt ovanligt; Throughout history, rape during war has been commonplace, even encouraged. Homer's Iliad opens with an argument between the Greek warriors Agamemnon and Achilles over possession of women seized during the Trojan War. In Biblical times, warriors also considered women spoils of war; they treated women as livestock, children, and other property in a conquered city. - Danise Aydelott, "Mass Rape During War: Prosecuting Bosnian Rapists Under International Law"

Modern tid, industriell skala; "During the 1971 Bangladesh war for independence, members of the Pakistani military and supporting Bihari and Razaker militias raped between two and four hundred thousand Bangladeshi women in a systematic campaign of genocidal rape." -  Wikipedia 

Rape is often used in ethnic conflicts as a way for attackers to perpetuate their social control and redraw ethnic boundaries, she said.  - Gita Sahgal, Amnesty International

Sexual violence is also used to destabilize communities and sow terror  - Amnesty International

"Red Army soldiers don't believe in 'individual liaisons' with German women," wrote the playwright Zakhar Agranenko in his diary when serving as an officer of marine infantry in East Prussia. "Nine, ten, twelve men at a time - they rape them on a collective basis." - Antony Beevor "Berlin: The Downfall 1945"

Är vi helt säkra på att Europa inte redan befinner sig i ett lågintensivt kulturellt och religiöst krig?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[[eskils_]]
1/6/16, 1:29 PM
#68

SvT

"I ett av vittnesmålen berättar 28-åriga Katja för Kölner Express hur hon och väninnor hamnade som i ett gatlopp, där hon blev gripen över hela kroppen om och om igen.

I Hamburg ska liknande scener ha utspelat sig, om än i mindre skala. En av anmälningarna i Köln gäller våldtäkt.

Bränsle i asyldebatt

Kölnpolisen säger enligt Süddeutsche Zeitung att förövarna tycks ha haft ursprung i Mellanöstern eller Nordafrika men att flera indicier pekar på att det rör sig om organiserade kriminella snarare än asylsökande.

Redan har händelserna blivit nytt bränsle i debatten för dem som är kritiska till den tyska regeringens invandringspolitik, men andra varnade för att dra förhastade slutsatser.

– Det här handlar inte om varifrån någon kommer utan om vad de gjort, sade justitieminister Heiko Maas vid en presskonferens."

[Bermudas]
1/6/16, 1:41 PM
#69

NI måste bara lyssna på denna vittnesuppgift från Tyskland! Hör på mannen, vad han berättar. Det här är den verklighet vi fått! se den!! Och jag instämmer med 72mm #67

Annons:
[Hayabusa]
1/6/16, 9:33 PM
#70

#69 En liten korrektur på översättningen. I början talas det om en "massknivskärning". Det killen säger är en "knivskärning".

Messer = kniv. "Messerstecherei". Så hör jag det åtminstone.

[Bermudas]
1/6/16, 9:54 PM
#71

#70 Tack, bra med nån som kan korrigera. Lägger in ett reportage från BBC med ett par tjejer som utsatts. En elakt brännskadad och en fortfarande skakad av "masskladdandet" (mitt ordval) https://m.youtube.com/watch?v=HbhCiTCgBtg BBC Här en mycket arg tysk man som säger sin mening. Snubblade över klippet som någon postade. Den som kan tyska kan fatta. Vi kommer se mer av arga människor i Europa. https://www.netzplanet.net/video-koelner-uebergriffe-ein-buerger-dreht-fast-durch/

72mm
1/6/16, 10:08 PM
#72

#71 "Vi kommer se mer av arga människor i Europa."

Det tror jag var kvällens underdrift. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
1/6/16, 10:20 PM
#73

#72 hehe ja man vill ju inte vara övertydlig. Lyssna på tysken från. 2:22 så får du höra på hur min underdrift kan låta. Han har fått nog och ja jösses det kommer bara fortsätta…

[[eskils_]]
1/7/16, 1:03 PM
#74

Några citat ur Ledaren i SvD idag, av Alexandra Ivanov, med rubriken "Inga fler ursäkter":

"Polisen i Köln och dess borgmästare Henriette Reker har konstaterat att gruppen bestod av män från Nordafrika och Mellanöstern. Där behöver vi börja: det finns en nedsättande kvinnosyn i flera av dessa länder och i takt med att människor har rört sig till Europa har detta även blivit vår angelägenhet.

Polisen i Tyskland har kommenterat att förövarna inte var asylsökande utan redan etablerade, flera mer eller mindre kriminella. Huvudsyftet var stöld. Det kastar ytterligare ljus på händelsen: inom gruppen av förövare ansågs det oproblematiskt att kränka kvinnor. Män har rätt att ta vad de vill ha, och kvinnor som firar nyår är lovligt byte.

Blickar vi från Tyskland och hem till Sverige ser vi att problemet finns här med. Det finns ett problem med förtryck gentemot kvinnor i flera förorter. Kvinnor som bär en knäkort kjol riskerar att bespottas och få glåpord efter sig. Men även misshandel och hedersmord förekommer.

Dessutom behöver vi se över våra samhällsfunktioner. De ska vara en del i att integrera människor och sprida de värderingar vi värderar högt. Utbildningsväsendet har en nyckelfunktion – upplysning kommer alltid genom en utbildad medelklass. Samtidigt måste ordningsväsendet bli mer effektivt: lag och ordning ska gälla. Ett fungerande samhälle kräver tydliga ramar för frihet och ansvar. Inga fler ursäkter."

Klarspråk!

[Bermudas]
1/7/16, 1:58 PM
#75

#74 det var bra sagt! Men tillåt mig vara pessimistisk….jag tror det är lite försent, problemet har blivit för stort och resurserna räcker inte till. Kommer vi få en polisstat? Hur ska man hantera dessa utanförskapsområden som börjar leva sina egna liv. Det är ju massor av människor som skapat sitt eget samhälle i samhället. Människor som på grund av det kan fortsätta bevara sin kultur och till och med förstärka den. ( det vittnas ju om av vissa att de känner sig mer fria i sina gamla hemländer än i de svenska orterna) . Hur ska vi hantera alla dessa hormonstinna unga männen som kommer få svårt att hitta kvinnor på normal väg, samtidigt som de känner sig frustrerade och många som odlar sina känslor av "rättfärdig ilska" i sina kompisgäng? Våra makthavare har sannerligen ställt till det! (Men man får vara glad att någon säger som det är!) Hittade det här nyss: Nu rapporteras om syrier som gängvåldtagit en 14 och en 15 årig tjej i Weil am Rhein också detta på nyåret http://www.swr3.de/aktuell/nachrichten/Syrer-sollen-in-Weil-am-Rhein-zwei-Minderjaehrige-vergewaltigt-haben/-/id=47428/did=3669488/100kae0/index.html

[Bermudas]
1/7/16, 2:42 PM
#76

Jag vet inte var detta klipp kommer ifrån . Dom talar tyska, och det ser ut som nyårsfirande och fullkomligt urartat och galet…man har till och med pistoler av något slag som man skjuter med i luften. Ser ut som krig. Helt sjukt! https://www.facebook.com/sweden.for.christ/videos/427456860793548/

Annons:
[Hayabusa]
1/7/16, 4:36 PM
#77

#76 Jösses…var än den filmen är tagen så är det ju ett fullkomligt galet beteende.

[VSK]
1/7/16, 4:40 PM
#78

Fredliga människor som firar..

[Hayabusa]
1/7/16, 4:49 PM
#79

#78 Ja, det är kanske vi svenskar som är lite mesiga när det kommer till fyrverkeripjäser?

[VSK]
1/7/16, 5:01 PM
#80

#79

Ja kanske det 🤔

Vi ligger väl efter utvecklingen antar jag.

[Bermudas]
1/7/16, 5:25 PM
#81

Hittade det är: "Idag står det i tidningen i Schweiz att polisen fick höra att "Jag är från Syrien Fru Merkel har bjudit hit mig. Ni måste behandla mig vänligt (när polisen försökte få bort dom). Dom medger också att tack vare deras närvaro (polisens) kunde många fullbordade våldtäkter förhindras. 2 flickor har anmält att dom blev våldtagna." http://www.20min.ch/panorama/news/story/-Ich-bin-Syrer--Frau-Merkel-hat-mich-eingeladen--24735487

[helga21]
1/7/16, 5:56 PM
#82

# 76 Gode frid 😡

Zyperior
1/7/16, 5:57 PM
#83

Alla godhetsapostlar som vanligvis brukar skräna rasist här på PiF lyser med sin frånvaro i den här tråden. Hmmm..

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
sponny
1/7/16, 6:05 PM
#84

#83 Jag funderade också på det. Med tanke på att det är ett år sedan attacken mot Charlie Hebdo och den judiska butiken i Paris så är jag så typig att jag lyfter en av mina egna gamla trådar. Läs gärna  kommentarerna, väldigt tyst där också.

Det är nog jobbigt när verkligheten krockar med godheten.

Zyperior
1/7/16, 7:02 PM
#85

#84 Precis. Blir svårt att ljuga när sanningen är så uppenbar.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[[eskils_]]
1/7/16, 10:29 PM
#86

Citat från artikeln som länkades i #75:

"I Weil am Rhein ska syrier ha våldtagit två minderåriga.

De två flickorna är 14 och 15 år gamla. De blev våldtagna upprepade gånger. De fyra misstänkta gärningsmännen sitter nu häktade. En av de misstänkta är enligt åklagaren erkänd flykting, en annan är asylsökande.

Gärningsmän och offer sägs ha känt varandra. Dådet skedde i Friedlingen, en stadsdel i Weil med hög andel invandrare, precis vid gränsen till Frankrike och Schweiz. På grund av den höga brottsligheten i stadsdelen inledde polisen där förra året ett s.k. säkerhetsinitiativ med razzior."

[VSK]
1/7/16, 10:32 PM
#87

#83 #84 #85

De är tysta för de vet att de är avslöjade och vill inte röra upp nånting i onödan, och försöker rida ut stormen. -läste jag i en debatt.

[Bermudas]
1/8/16, 7:25 AM
#88

#86 Tack Eskil! Du är guld med dina översättningar! Nu får vi läsa om Finland. Här VISSTE polisen i förväg att en liknande sak som i Köln höll på att hända efter ett tips: http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/07/polisen-trakasserifall-anmaldes-efter-nyarsfirande-i-helsingfors "Polisen i Helsingfors skärpte kraftigt sin bevakning inför nyårshelgen i huvudstadsregionen och förberedde sig på att asylsökande skulle samlas i stora mängder. Polisen hade strax före nyåret fått tips om att asylsökande i huvudstadsregionen möjligen planerade liknande brott som förekom på järnvägsstationen i Köln där ungefär tusen utländska män hade samlats. Enligt tyska tidningar misstänks männen för sexuella övergrepp på 15 kvinnor. Enligt polisen hade många irakiska asylsökande kommit till Helsingfors från andra delar av landet för att fira nyår. Också asylsökande från stadens mottagningscentraler deltog i firandet. Omkring klockan 23 fanns det närmare tusen irakiska asylsökande i stationstunneln vid järnvägsstationen i Helsingfors."

[Carpinus]
1/8/16, 5:05 PM
#89

"Kölns polischef avgår efter nyårsaftonens många övergrepp mot kvinnor i staden, uppger Reuters.

De refererar till källor inom delstaten Nordrhein-Westfalens administration."---

Expressen

_Fisken
1/9/16, 1:00 AM
#90

Jag fick aldrig nåt personligt svar men här säger en stor kvällstidning om hur de handskades med "Köln".

http://bloggar.expressen.se/nyhetsbloggen/2016/01/08/nej-vi-tystar-inte-ned-stora-nyhetshandelser/

Annons:
Fillifjonkan60
1/9/16, 4:53 AM
#91

Mitt hjärta blöder för Sverige och Europas alla kvinnor och män. Det är snart krig på riktigt här. 

Vi ska öppna våra hjärtan och på köpet får vi in djävulen/arna.

Fy fan vad jag lider med dom som ska växa upp med detta, bland annat mina barnbarn.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


72mm
1/9/16, 12:58 PM
#92

#91 "Fy fan vad jag lider med dom som ska växa upp med detta, bland annat mina barnbarn."

Om de överhuvudtaget ska stanna i landet så gäller att skapa kapital (helst i form av tillgångar som ej kan beskattas) och att inte förlita sig på statliga försäkringar. Det finns ingen som helst garanti för att saker som pensioner och sjukvård kommer att finnas kvar på samma sätt som idag. 

Sverige kommer nog fortsatt vara ett bra land att bo i, förutsatt att du har kapital och inkomster nog att segregera dig från eländet.  Bra bostad, skola och säkerhet kommer att finnas, men du måste kunna betala för det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[[eskils_]]
1/9/16, 2:54 PM
#93

Just nu pågår demonstrationer i Köln för och emot invandringspolitiken. Ca 1.300 personer deltar på vardera sidan, enligt polisens uppgifter. 1.700 poliser finns på plats. Många upprörda känslor.

[Göstage]
3/13/19, 8:42 AM
#94

Facit…

"Drygt tre år efter nyårsnatten i Köln där flera hundra kvinnor anmälde att de utsatts för sexuella övergrepp har endast tre gärningsmän dömts, rapporterar Dagens Nyheter."---

"Totalt anmälde 1 304 personer att de fallit offer för brott i samband med firandet. 661 av dessa var kvinnor som utsatts för sexuella trakasserier. Trots att polisen i Köln tillsatte en omfattande utredning där upp till 100 poliser arbetat samtidigt har man haft svårt att identifiera och åtala misstänkta gärningsmän, bland annat till följd av undermåliga bilder från övervakningskameror. – Det är ett nedslående resultat. Det går inte att beskriva på något annat sätt, säger domstolens talesperson Wolfgang Schorn till DN."

TT

Upp till toppen
Annons: