Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 4115 ggr
[Carpinus]
1/10/16, 9:01 PM

Polisen förteg sexofredande - ville ej gynna SD

"I två år har killgäng ofredat flickor vid Europas största ungdomsfestival We are Sthlm. I polisens officiella version utåt förlöpte festivalen lugnt – men DN:s granskning visar att interna larmrapporter har tystats ned."---

"–  De yngsta tjejerna var säkert bara elva tolv. Jag hade aldrig släppt i väg min egen dotter till festivalen om jag visste vad som hände, säger en av de cirka femtio poliser som ingick i Stockholmspolisens särskilda kommendering."---

”Dessa är så kallade flykting­ungdomar företrädesvis från Afghanistan. Flera ur gänget greps för sexuella ofredanden. Gänget stod även för flertalet bråk under kvällen. En målsägande fick bland annat armen avslagen”, skrev ­polisen."---

"Flera av de poliser som DN pratat med menar att myndigheten medvetet undviker att rapportera om fenomenen som knyts till gärningsmän med utländsk bakgrund. – Men man måste förmedla den bild som gäller och som alla poliser på fältet känner till, säger en polisman som vill vara anonym.

–  Det här är en öm punkt, vi vågar ibland inte säga som det är för att vi tror att det spelar Sverigedemokraterna i händerna. Vi får ta på oss det här inom polisen, säger polischefen Peter Ågren."---

DN

Annons:
thenameless
1/10/16, 9:08 PM
#1

Förvänta dig att bli censurerad

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

ElisabethB
1/10/16, 9:10 PM
#2

Tycker det är fegt att tysta ner brott och incidenter enbart för att inte stödja "fel" politiska åsikter. Hur ska vi veta hur det förhåller sig om inte ens våra myndigheter vågar säga som det är.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Carpinus]
1/10/16, 9:12 PM
#3

#1 Onödigt jobb i så fall i en tråd som når några hundra när tidningarna når miljontals läsare

Herveaux
1/10/16, 9:17 PM
#4

Tänk alla föräldrar som får gå och lägga sig med en klump i magen ikväll och undra om deras dotter var en av de drabbade…
…och veta att Polisen/media inte rapporterade att det ens hade hänt…för att dom inte ville "stödja fel parti".

Så jäkla vidrigt resonemang så jag blir fysiskt illamående. 🤮


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Carpinus]
1/10/16, 9:22 PM
#5

"I går skrev Dagens Nyheter om ungdomsfestivalen ”We are Sthlm” i fjol, och att polis och ordningsvakter då avvisade ett 90-tal unga män från Kungsträdgården i Stockholm efter att unga kvinnor utsatts av killgäng. Enligt DN var de flesta männen som avvisades ”ensamkommande nyanlända”, men om detta framkom intet i tidningar, radio och tv.

Varför kan man fråga sig? Men det svaret är ju rätt enkelt: de rättsvårdande myndigheterna gjorde inget, och då fanns det inte så många utredningar, åtal och domar att återge.

Det handlar mycket om attityder, om respekt och om att samhället gör tydligt för alla vad som gäller. Men faktiskt också om att brott verkligen lagförs och att straffen uppfattas som rimliga."---

Thomas Mattsson i Expressen

Visst, på ett sätt kan jag ge Mattsson rätt, man skall kunna lita på "rättsvårdande myndigheter", men samtidigt så skryter media om sin grävande journalistik. Att avslöja rättsröta borde ses som en plikt, och det hade dessutom blivit ett jättescoop! 

Det här var en stor festival med tusentals åskådare och mängder av vittnen, ändå köpte man Polisens lögner istället för att gå vidare. Hade man gjort det om SD hade varit inblandad i något uppseendeväckande?

[[eskils_]]
1/10/16, 9:38 PM
#6

SVT:

" "Måste granskas”

Roger Haddad, rättspolitisk talesperson för Liberalerna, anser att polisens agerande är oacceptabelt.

Polisen ska förstås agera utifrån fakta på ett professionellt sätt utan att låta styras av hur olika politiska partier skulle komma att agera, skriver han i ett pressmeddelande med hänvisning till att polisen skulle ha underlåtit att berätta om övergreppen av rädsla för att gynna Sverigedemokraterna.

Hela hanteringen måste granskas, menar Haddad som uppmanar rikspolischef Dan Eliasson att agera."

Annons:
Zyperior
1/10/16, 9:40 PM
#7

Sen är det avpixlat, friatider och dylika källor som kallas opålitliga..

Som Angry Foreigner säger i en video, så det enda vettiga idag, är att skapa sin världsbild utifrån nyhetsmedia i från båda sidor av spektret. 

En person som får hela sin världsbild från PK-MSM, är förmodligen ute och cyklar. 

Personligen går jag alltid in på Aftonbladet, men också direkt efter jag läst färdigt där, går jag in på Fria Tider.

Jag tycker Sajtvärd borde omvärdera sin ban av länkning till Fria Tider här på PiF. Den är inte högerextrem alls. Den har en kritisk hållning till feminism och dagens invandringspolitik. Men de skriver många kritiska artiklar om SD också ska tilläggas.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
1/10/16, 9:48 PM
#8

Föreläsaren och bloggaren Tommy Deogan skrev om detta redan i somras när det just hade hänt. Deogan har varit med under alla år sedan starten av festivalen. Han var tidigare Centerpartist men gick över till SD i november, alltså efter att detta hände. Han skrev bl.a. följande i sin långa blogg:

"Under årets festival anmäldes uppemot 300 anmälningar om sexuellt ofredande -och trakasserier under fem dagar, av dessa var 100% av offren/ målsägarna svenska tjejer. 95% av gärningsmännen var Afghaner – detta enligt säkerheten och polisen på plats. Igår kväll fick även vi – jag och Jeanette – så dela denna verklighet när en närstående ung tjej utsattes för grova sexuella ofredanden. Vad som skiljer sig från tidigare år är att denna problematik – rasism – uppgick till hela 70% av all problematik på festivalen, tidigare har denna problematik delats med annan men inte varit så dominerande som i år. Under hela festivalen utmärkte sig ett större gäng med Afghanska ungdomar genom att sexuellt ofreda samt trakassera svenska tjejer, oftast i skydd av mörkret. I mina ögon och i vanliga fall kan jag inte bry mig mindre om nationaliteten på människor, men detta blir till en ren och skär rasism – precis lika vidrig som den vi oftast endast talar om – när synen på svenska tjejer är så negativ som den är -och de blir attackerade samt antastade av precis samma orsak."---

Zyperior
1/10/16, 9:53 PM
#9

#6 Precis. Beslutsfattande chef vid tidpunkten bör omedelbart sägas upp om det stämmer att polismyndigheten som ska va politiskt obunden, tagit politisk ställning i sin hantering av ett misstänkt brott.

Snacka om odemokratiskt beslut. Skattebetalare avlönar poliser som går regeringens ärenden. Vad påminner det om? Är det verkligen SD vi ska va rädda för när man nämner fascism 2016?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

gruvel
1/10/16, 10:14 PM
#10

En debattör Uvell Weidemo har jag sett citera Migrationsverkets siffror för ensamkommande ungdom och andra asylsökande, 70-80 procent är av manligt kön. Uppgifter från både Köln, Kalmar och Stockholm tyder på att yngre personer  med invandrarbakgrund varit aktiva på dessa platser med dessa beteenden mot kvinnor-flickor. Den snedfördelning som MIV anger pågår nog år efter år, känns inte sund i längden.  Könsobalansen kanske triggar männen när tillfälle ges.

Zyperior
1/10/16, 10:14 PM
#11

Hittade en liten intressant sak;

Granskar man länken i #5 av Thomas Mattson på Expressen, så skriver han i fet stil; "Händelserna utnyttjas förstås av rasister, där som här, och de främlingsfientliga hatsajterna fylls av så kallade ”artiklar” och läsarkommentarer där det slås fast en massa saker som ingen ännu vet."

Sen skriver han vidare, lite längre ner i artikeln;
"I går skrev Dagens Nyheter om ungdomsfestivalen ”We are Sthlm” i fjol, och att polis och ordningsvakter då avvisade ett 90-tal unga män från Kungsträdgården i Stockholm efter att unga kvinnor utsatts av killgäng. Enligt DN var de flesta männen som avvisades ”ensamkommande nyanlända”, men om detta framkom intet i tidningar, radio och tv.

_Varför kan man fråga sig? Men det svaret är ju rätt enkelt: de rättsvårdande myndigheterna gjorde inget, och då fanns det inte så många utredningar, åtal och domar att återge." _
I ljuset av länken i #6 från SVT, så kan vi ju konstatera att Mattson gör precis det som han anklagar kommentarsfältet på "hatsajter" att göra. Slår fast något som ingen ännu vet. För det visar ju sig att poliserna visst har gjort något, men sedan mörkat det i politiskt syfte, vilket är etiskt och moraliskt fel, vilket dem vet om, där av mörkningen.

Han fortsätter; 
"Det handlar mycket om attityder, om respekt och om att samhället gör tydligt för alla vad som gäller."

Ja du käre Mattson, din tidning har bidragit rätt stenhårt till vattnet är grumligare än någonsin. Media går inte att lita på och politiker går inte att lita på. Tro fan att rasism/extremism/våldtäktsöverfall/utanförskap frodas i Europa när ingen vågar tala om vad som faktiskt pågår. Allt konstruktivt i samhällsdebatten förpassas hem till folks köksbord medans helvetet brakar loss utanför köksfönstet under skenet av färgglada nyårsfyrverkerier.

Edit; De enda som kan komma ur detta med, om inte flaggan i topp, så åtminstone med flaggan kvar på flaggstången överhuvudtaget, är SD. Jag hoppas detta mörkande gynnar SD flerfaldigt nu, än om det inte mörkats alls.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
1/10/16, 10:25 PM
#12

#11 Det skulle vara mig främmande att försvara Mattsson och hans tidning - det framgår väl av mitt inlägg f.ö - men den artikel han skriver om fanns i  gårdagens (förrgår) DN, och var inte fullt så detaljerad och graverande som den artikel DN lagt ut idag, efter att Mattssons krönika publicerats. Vill bara förtydliga det - i sak förändrar det knappast något.

Zyperior
1/10/16, 10:34 PM
#13

#12 Jag tror inte heller du skulle försvara Mattson, jag tror du och jag drar rätt lika i våra uppfattningar. Åtminstone kan jag skriva under på det mesta du skriver här på PiF generellt sett. =)

Min kritik i #11 är heller inte mot vad Mattson skriver om i sak, utan hans långt ifrån uppenbara men ändå rätt grova retoriska snedsteg. Det är lätt att anklaga andra för saker, för man behöver inte ha någon självinsikt eftersom ingen "trovärdig" person skulle ju kritisera en godhetsriddare i sadeln på den politiskt korrekta springaren.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Carpinus]
1/10/16, 10:49 PM
#14

Inget nytt under solen: i en Aktuelltdebatt i  mars 2010  säger journalisten Sakine Madon redan i inledningen att vissa  brott förtigs (i det fallet av journalister och politiker) i rädsla för att gynna SD.

https://www.youtube.com/watch?v=tUGh9kKn0Es

#13 Jag är med på noterna!

[Carpinus]
1/10/16, 11:45 PM
#15

 "Vad tänker jag göra med anledning av det här då? Nej, det är för tidigt att säga. Men en sak är säker: Jag kommer att se till att det här utreds, så vi får klarhet i vad det är som har hänt."---

Är detta allvarligt?

– Ja, om det som påstås stämmer så är det allvarligt utifrån flera utgångspunkter. Vi kunde kanske ha förhindrat att flickor hade ofredats om vi hade pratat tydligare om det här. För det andra så är det naturligtvis inte vår roll att ta hänsyn i olika politiska hänseenden. Konsekvensneutralitet gäller också i myndigheters kommunikation.

Är ni konsekvensneutrala då?

– Vi ska vara det. Om det har varit ett problem tidigare? Jag vågar inte prata om polisens historia här. Men under det året som jag har varit med så har jag inte upplevt det som ett bekymmer, men jag får titta på det här och se om det finns anledning att vidta någon åtgärd."---

Rikspolischefen Dan Eliasson i Expressenintervju

72mm
1/11/16, 12:30 AM
#16

Det här är DN som desperat försöker begränsa skadorna som Chang Fricks scoop har orsakat. Den genomgående spinnet är nu ett försök till fokus-förflyttning. Det är polisens fel att media inte har plockat upp och rapporterat om detta tidigare.  

Det är pinsamt genomskinligt. 

"I polisens officiella version utåt förlöpte festivalen lugnt – men DN:s granskning visar att interna larmrapporter har tystats ned."

Att de skriver på det här viset när det är helt klart att de flesta medier har varit mycket medvetna om vad som försiggått men valt att mörka är djävligt magstarkt. 

Fy fan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
1/11/16, 12:49 AM
#17

Mm pinsamt är bara förnamnet. MSM:s på eget bevåg helgonförklarade lilla gullunge Zara Larsson har ju lirat på eventet. Media har utan tvekan varit närvarande och säkerligen skrivit om hennes girlpower och feministiska kamp. Samtidigt som man spottar och sparkar på överfallsoffren och gullar med de stackars "Välkomna flyktingarna" som utfört övergreppen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
1/11/16, 7:32 AM
#18

#16 Det tycks blivit populärt att skylla på polisen. Dom här quislingarna har ingen heder i kroppen.

[Carpinus]
1/11/16, 8:35 AM
#19

Ja, media borde som tidigare sagts självständigt ha kunnat gå vidare trots avsaknaden av information från Polisen. Samtidigt säger ju polischefen (enligt DN då) att man tar på sig det hela, Rikspolischefen säger sig se allvarligt på det hela och kommenderade polismän bekräftar det som nu framkommit, så jag tror att det är för tidigt att oskuldsförklara Polisens agerande. "Konsekvensneutralitet" är nog ett ord vi kommer att få höra rätt ofta framöver…

[Carpinus]
1/11/16, 8:57 AM
#20

DN har nu gett sin version av bakgrunden till mörkläggningsanklagelserna. Expressen skriver:

"Dagens Nyheters publicering om polisens mörkläggning av övergreppen under musikfestivalen "We are Sthlm" har också lett till en mediedebatt.

Sajten Nyheter Idag, med kopplingar till SD, anklagar tidningen för att själva försöka mörka nyheten.

– Uppgifterna om att DN skulle ägna sig åt mörkläggning är lögnaktiga: en så viktig sak som att unga kvinnor utsätts för systematiska övergrepp är en självklar nyhet för DN att rapportera om, skriver DN:s redaktionschef Caspar Opitz om tidningens hantering av händelserna."---

Förmodar att sista ordet inte är sagt heller i det fallet.

Annons:
[Bermudas]
1/11/16, 9:10 AM
#21

Är det någon som trott att DN skulle säga: -Oj sorry vi mörkade vi ville inte gynna SD och vi ville inte missgynna vårt eget massinvandringsprojekt som vi har agerat propagandamaskin för under många år nu! Det var därför vi la ner det. Vi struntade alltså att gå vidare med tipset från polisen och struntade att svara när denne polis återigen hörde av sig om och om igen under flera dagar. Att polisen i många fall mörkat, är jag övertygad om beror på att man fått såna förhållningsorder uppifrån. Tex "uppge inte etnicitet". Polischeferna får sina instruktioner någonstans ifrån…..som de sedan tvingar på de underordnade. När man sen väljer att skylla på polisen så gör man det i hopp om att folk ska nöja sig med det och inte spana efter de verkliga ordergivarna.

[Bermudas]
1/11/16, 9:15 AM
#22

DN ljuger säger polisen: "Dagens Nyheter lägger ikväll skulden på polismyndigheten för att tidningen i somras inte rapporterade om sexövergreppen i Kungsträdgården i samband med ungdomsfestivalen “We are Sthlm”. Men den polisman som då hade kontakt med DN ger inte mycket för tidningens förklaring. – Det är ju bullshit, säger han. Vi kallar honom Lars. Lars är polisinspektör och har i många år jobbat på Stockholmspolisen. Han vill vara anonym “eftersom min myndighet är som den är”, säger han till Nyheter Idag. Lars har stor erfarenhet av att arbeta som polisman vid festivaler i Stockholm och var med redan under vattenfestivalernas dagar på 90-talet. – Jag är bekant med vilken stegring och utveckling det här har haft, säger han apropå sexbrotten och stöket under festivalerna. I augusti förra året var Lars en av många poliser som var på plats och arbetade under festivalen “We are Sthlm”. Han var en av dem som ingrep mot de ensamkommande flyktingbarn som i grupp gav sig på och ofredade ett stort antal unga tjejer. – Jag var där flera av kvällarna. Jag omhändertog folk och grep folk. Då är man hyfsat insatt, säger han. Men när Dagens Nyheter ikväll i en artikel svarar på den massiva kritiken mot att tidningen tystat ned händelserna i Kungsträdgården hävdar tidningen att det var polismyndigheten, inte de, som försökte mörklägga händelserna i festivalparken." http://nyheteridag.se/dn-lagger-skulden-for-morklaggning-pa-polisen-polisman-det-ar-ju-bullshit/

[Carpinus]
1/11/16, 9:35 AM
#23

Vi lär få se många försöka bolla ansvaret för åtgärder och bristande återrapportering mellan sig den närmaste tiden. Att journalister och politiker förtiger uppgifter av egenintresse konstaterade ju Madon (#14) redan 2010, och det var givetvis inget nytt ens då. Om delar av de rättsvårdande myndigheterna ingår i samma krets skulle det knappast vara förvånande.

Personligen tror jag inte att syndaren skall sökas hos en enda av parterna politiker, media och myndigheter utan hos dem alla. Även om de ihärdigt förnekar det blir det väl alltmer uppenbart att kotteriandan lever och frodas i Sverige.

[Bermudas]
1/11/16, 9:40 AM
#24

#23 "Även om de ihärdigt förnekar det blir det väl alltmer uppenbart att kotteriandan lever och frodas i Sverige." Amen! #20 – Uppgifterna om att DN skulle ägna sig åt mörkläggning är lögnaktiga: en så viktig sak som att unga kvinnor utsätts för systematiska övergrepp är en självklar nyhet för DN att rapportera om, skriver DN:s redaktionschef Caspar Opitz om tidningens hantering av händelserna."--- Ska man skratta eller gråta över det uttalandet! Edit: en sak till Hanne Kjöller ville kanske publicera men fick helt enkelt inte.

[Carpinus]
1/11/16, 10:22 AM
#25

Det finns ytterligare en aspekt på fallet. "We are Sthlm" arrangeras av Stockholms stad, och redan två dagar efter årets arrangemang skrev Tommy Deogan i sin blogg: "Jag har varit med sedan starten av vad som idag är Europas största ungdomsfestival, som idag heter “We are Sthlm” (tidigare “Ung08”). Från år 2000 till 2012, under tolv års tid fick jag erfara denna rasism som allra starkast igen när hela Stockholm dras in till city för att gå på festival. Problematiken och rasismen var så utbredd och problematisk att vi under några år hade svårt att locka in Svenska ungdomar till den – killar som tjejer. Killarna utsattes för misshandel, rån och hot – tjejerna för sexuella trakasserier, våldtäkt(sförsök) samt kränkningar. Festivalen arbetade rätt hårt under dessa år med att locka tillbaka de svenska ungdomarna, där flera av deras föräldrar fått nog och inte släppte iväg sina barn. Endast på grund av den rasism de fick utstå för att de var Svenskar. Trots den extra tonvikt som lagts på vuxennärvaro, handplockandet av säkerhet och en personalkultur som arbetar hårt emot sexuella trakasserier, där vakter med invandrarbakgrund går i spetsen för att slå ner på denna rasism så sker det ändå."---

Med den förkunskapen från tidigare år och av vad som nu  kommit fram kan inte arrangörerna ha varit ovetande om vad som hände i somras, deras representanter måste givetvis ha rört sig i festivalområdet och talat med säkerhetspersonal och poliser både då och efteråt. Har de fört informationen vidare till Stockholms stad, och har det funnits ett intresse från evenemangskommitté och/eller Stockholms stad att återrapporteringen friserades av Polis och media? Det finns många frågor som borde få ett svar i den här härvan.

72mm
1/11/16, 11:00 AM
#26

#25 Det är självklart att ALLA  medier har vetat om vad som har försiggått men inte velat/kunnat ta i det pga den åsiktskorridor som de själva har varit med att skapa.

Jag har tidigare här hänvisat till vad jag kallat åsiktsförtryck. Detta är resultatet av detta förtryck. Dysfunktionella media som inte är fria att förmedla vilka nyheter de vill. Media som har offrat principen om konsekvensneutralitet på multikulturen och den heliga "integrationens" altare för länge sedan. 

Medborgares stora problem är att utan en fri press kan man inte heller påstå att man har en fungerande demokrati.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
1/11/16, 11:06 AM
#27

Inte oväntat tar journalisten.se ställning, och istället för att välkomna att alternativa media har tvingat fram det grävjobb som gammelmedia borde ha gjort för länge sedan kring rättsrötan så skriver man om "högerextremt drev". Säger väl en del om hur tredje statsmakten fungerar i vårt land…

Knappast troligt att skandalerna i Köln/Hamburg och   "We are Sthlm" 2015 någonsin kommit ut i dagsljuset om inte alternativmedia i respektive land pushat på!  Nu står Merkel och den svenske Rikspolischefen där slokörade och är upprörda. Frågan är vad som upprör dem mest - det som hänt, eller att förljugenheten har avslöjats?

Annons:
[Carpinus]
1/11/16, 11:26 AM
#28

Rikspolischefen säger till Aftonbladet att "internutredare kommer att kopplas in för att säkra att det blir en oberoende granskning". Är inte detta för allvarligt för att sopas under mattan till  någon internutredare - borde det inte tillsättas en granskningskommission utan polisiära, partipolitiska och presspolitiska bindningar?

72mm
1/11/16, 11:28 AM
#29

#27 Ja, det är bara att plocka fram popcornen och njuta av showen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
1/11/16, 11:39 AM
#30

Tycker att Johan Hakelius (Aftonbladet) fångar min egen uppfattning bra i denna text:

Saxat:

"Världen är en mångfacetterad plats. Beteenden och värderingar varierar. Ibland hamnar de i konflikt. Det är inte så svårt att ­begripa.

Av det skälet är det särskilt nedslående att läsa och höra dem, som insisterar på att överfallen i Köln och på andra platser under nyårsnatten, inte har ett dugg att göra med kulturella skillnader. Antingen menar de att det inte finns kulturella skillnader som skapar ­konflikter.

Det är uppenbart fel.

Eller så menar de att det inte finns någon väsentlig skillnad mellan kvinno­synen på många håll i Mellanöstern och Nordafrika och bland majoriteten i Västeuropa. Det är som att säga att det inte spelar ­någon roll om barnen kommer hem från zooaffären med en hamster eller en ­blåval. Båda är däggdjur."

Hela texten här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article22068783.ab

[sanna70]
1/11/16, 11:55 AM
#31

"Tysk polis har kritiserats för att det tog nästan en vecka innan nyårsnattens sexuella trakasserier mot kvinnor i Köln blev kända.

Nu avslöjar Dagens Nyheter att polisen i Stockholm känt till liknande händelser på ungdomsfestivalen ”We are Sthlm” utan att kommunicera det – i flera år.

–  Det här är en öm punkt, vi vågar ibland inte säga som det är för att vi tror att det spelar Sverigedemokraterna i händerna. Vi får ta på oss det här inom polisen, säger polischefen Peter Ågren till DN."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22067442.ab

72mm
1/11/16, 12:11 PM
#32

Den här tråden har fel rubrik. Det är inte vad det hela handlar om, att polisen skulle ha mörkat något är DN/Expressens spinn på det ursprungliga scoopet av Nyheter Idag.  

NI har mer som de kommer publicera. Detta vet DN/Expressen om. Det är därför de nu fokuserar på att försöka karaktärsmörda Chang Frick. 

"Dagens Nyheter kunde på söndagen berätta att polisen mörkade ett stort antal övergrepp mot unga kvinnor som begåtts på musikfestivalen "We are Sthlm". Tidningens granskning visar att flera interna larmrapporter inom polisen tystats ner.

Samtidigt anklagar sajten Nyheter Idag - som anses stå Sverigedemokraterna nära och vars medgrundare Chang Frick har varit medlem i SD och skrev på Politiskt Inkorrekt, hatsajten Avpixlats föregångare - Dagens Nyheter för att själva ha tystat ner rapporteringen."

 Smaka på det fetade igen. Första pris i VM i epitet? 

När någon talar obekväm sanning -  ignorera. När någon tipsar om brottslighet som inte harmoniserar med agendan - mörka. När någon avslöjar hyckleriet - angrip personen.

Jag hoppas verkligen ni ser DN/Expressens publiceringar för vad de är.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
1/11/16, 12:23 PM
#33

#32 Nej, den här tråden har rätt rubrik! (Fast den fick omformuleras för att få plats i rubrikraden). Vill man föra en annan debatt är det bara att skapa en annan rubrik och tråd, eller kanske bygga på en redan påbörjad tråd i ämnet DN vs Nyheter Idag.

Polisens roll är ännu inte utredd, och att polisbefälet fått kalla fötter när han insåg vidden av vad han sagt är förståeligt. Allvarsamheten i Rikspolischefens och Polisfackets reaktion tycker jag bekräftar att de är medvetna om att det kan finnas substans i anklagelserna, annars borde de ha visat tydligare tvivel.

Personligen tycker jag att alla diskussionerna (politikernas, medias och polisens möjliga skuld)  passar i tråden, eftersom det i grunden är en förtroendefråga kring dem som skall styra landet, de som är satta att garantera rättssamhället och de som är tänkta att granska makten.

[Carpinus]
1/11/16, 1:07 PM
#34

#27 Arrangörerna avtackar sin publik på FB: "We Are Sthlm är slut för i år.--- Men ingen slår vår underbara publik som gav oss en vecka av dans och glädje! Tack! "

Snacka om skygglappar och att bara se det man vill se… (Med detta sagt så är det klart att huvuddelen av besökarna säkerligen var "underbara".)

Annons:
[Hayabusa]
1/11/16, 1:11 PM
#35

#34 Hmm…verkligen. Ska jag tolka det som att arrangörerna tyckte att händelserna var OK? Alternativt; "inget att göra någon stor affär av"?

[Carpinus]
1/11/16, 1:18 PM
#36

#34 Det hör ju till att tacka sin publik, men i skenet av det som avslöjats så ser det ju ut som man var angelägna att ge en så glättig bild som möjligt. Hade man kompletterat det med t.ex. en debattartikel om sådant som man tyckt var mindre bra så hade det verkat mer ärligt. Jag har dock inte sett någon sådan artikel.

Det här klippet säger en del om aningslösheten  ("Mysigt värre"), och om  kollar bakgrunden får man en bild av publiksammansättningen, även om det är gjort under dagtid …🤔

[Carpinus]
1/11/16, 1:57 PM
#37

"Lars Förstell, informatör på Malmöpolisen bekräftar nu en ovanligt stökig nyårsnatt med sexuella massofredanden även i Malmö. I en rapport som Kvällsposten tagit del av skrivs det bland annat om stora gäng som "omringade framför allt berusade tjejer/kvinnor och ofredade dessa". – Vi håller nu på att titta på om vi fått in några anmälningar, säger Lars Förstell, informatör på Malmöpolisen. I den återflödesrapport gällande nyårsnatten som Kvällsposten tagit del av står att läsa: ”Något som stack ut från tidigare år var att ett par hundra som jag ser som ”ensamkommande från Afghanistan ” drev omkring i city och var allmänt stökiga. Flera fall där stora gäng av dessa omringade framför allt berusade tjejer/kvinnor och ofredade dessa. Inget som under natten blev någon anmälan.”---

Kvällsposten

[Carpinus]
1/11/16, 2:23 PM
#38

#36 Roger Ticoalu, arrangör för Stockholms stads evenemang We are Sthlm:

"– Jag tycker att polisen är den myndighet som har reagerat. Så fort vi började påtala det här problemet 2014 började de jobba aktivt och stenhårt med den här frågan tillsammans med oss. Jag kan inte påstå att polisen någonstans gjort fel. Att debatten blossar upp nu, har att göra med händelserna i Köln och i Helsingfors, menar han vidare. – Nu rapporteras det från Köln, Helsingfors och andra städer och då blossar med all rätt debatten upp. Nu (!) vill Roger Ticoalu att det här ska leda till att gärningsmännen grips. – Vad jag hoppas att det här ska leda till är att vi satsar ännu hårdare på att gripa gärningsmännen och få bukt med problemet. Det är det absolut viktigaste.

Polisen är i dag självkritisk - för att man inte gick ut och informerade om att ett stort antal unga kvinnor utsattes för sexuella trakasserier på en ungdomsfestival i Stockholm i somras. Också Stefan Holgersson som är polisforskare vid Linköpings universitet är kritisk. – Polisen ska redovisa att det här har hänt, man ska inte fundera på om man ska berätta att det har hänt, och det här är ju tyvärr en grej som återkommer och som min forskning visat på, säger Stefan Holgersson."---

SR

[Carpinus]
1/11/16, 3:05 PM
#39

Första (?) avgångskravet…

"SD:s partiledare Jimmie Åkesson kommenterar nu historien i ett uttalande. Han skriver att polisens arbete måste vara konsekvensneutralt. – Det är synnerligen allvarligt om partipolitiska hänsyn tillåts styra vilken information polisen delger allmänheten. Det är helt oacceptabelt. På samma sätt är det oacceptabelt att polisen bortser från brottsoffers intressen av politiska skäl. SD kräver också att rikspolischefen Dan Eliasson lämnar sin post. Enligt Åkesson hyser han ett starkt agg mot SD. – Om det finns ett problem inom polisen där man mörkar viss brottslighet för att ett politiskt parti inte ska gynnas, då är jag rädd att Eliasson själv och hans politiska ställningstaganden kan vara en del av det problemet."---

Aftonbladet

72mm
1/11/16, 3:10 PM
#40

#33 Nja, fast då blir det en tråd per vinkling. Många trådar blir det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
1/11/16, 3:18 PM
#41

"Efter att det uppdagats att polisen mörkat massövergreppen på festivalen "We are Stockholm" – nu anmäler de sitt eget arbete kring festivalen.

– Här har vi uppenbart brustit, säger Ulf Johansson, regionpolischefen i Stockholm."---

Expressen.

#40 Åkej rå…

Annons:
Martin
1/11/16, 3:57 PM
#42

Skulle vara intressant att veta hur många anmälningar som gjordes. Enligt Deogan (inlägg 8 mfl) så skall det vara några 100 anmälningar. Lite oklart om det är polisanmälningar men så tolkar jag det.

För det polisen (som jag har sett) har gått ut med är att man har mörkat informationen. Jag har inte sett någonstans där de säger att det inte gjordes några anmälningar under den där festivalen (eller festivalen året innan). Skulle vara intressant att se hur många och vilka brott som anmäldes.

För mig är det mycket stor skillnad på att ha mörkat information, eller att ha mörkat brott. Inget av det är jättebra, men det ena är väsentligt allvarligare och sämre än det andra.

mvh Martin

[sanna70]
1/11/16, 4:52 PM
#43

"Nya anmälningar om sexövergrepp       

  I Kalmar har ytterligare anmälningar  

  om sexuella ofredanden på nyårsafton  

  gjorts till polisen.                  

  Nu utreder polisen 14 anmälningar med 

  totalt 17 olika målsägande.           

  - Alla handlar om nyårsafton i cen-   

  trala Kalmar. Brotten vi pratar om är 

  sexuella ofredanden, säger Anna Wir-  

  blad vid Kalmarpolisen till P4 Kalmar.

  Polisen är fortfarande måna om att    

  komma i kontakt med vittnen, bilder   

  eller filmer från platsen på nyår och 

  fler som kan vara drabbade."

http://www.svt.se/svttext/tv/pages/115.html

[Carpinus]
1/11/16, 4:54 PM
#44

#42 Det faktiska antalet anmälningar kanske utredningen kommer att utvisa, men frågan är om de här unga offren är medvetna om skillnaden mellan att "säga till" och att göra en formell anmälan?

Citat:

"– Men det var väldigt få anmälningar i relation till antalet misstänkta brott. Det var trångt, det gick snabbt och tjejerna hade svårt att peka ut vem som gjort vad, säger en annan polisman. Strategin blev i stället att få bort de misstänkta från området med stöd av ordningslagen. Totalt avlägsnades över 200 unga killar under de fem dagarna. Polisen fick också lägga stor kraft på att trösta drabbade tjejer och köra hem dem till deras föräldrar."---

DN

"15-åringen som Dagens nyheter har pratat med har reflekterat över att det inte var något snack att anmäla det hon och andra tjejer blev utsatta för. Och att de unga männen bara visades ut från området av vakterna. – För det mesta pratade de bara med killarna om man sa till. Ibland kanske de tog ut dem, men de kunde ju komma in igen direkt."---

SVT

"Strategin" från polisen verkar att ha varit "att avlägsna de misstänkta med stöd av ordningslagen".  Använde polisen benämningen "misstänkta" och det gäller sexuellt ofredande så är det ju rätt anmärkningsvärt - enligt Polislagen har "Polisen  en skyldighet att ta emot varje anmälan om brott utan uppskov", och sexuellt ofredande kan ge upp till två års fängelse. Istället har man avlägsnat de misstänkta.

[Bermudas]
1/11/16, 5:03 PM
#45

Media har konsekvent mörkat! Glöm inte det! Nu försöker DN som visste att det skulle bli hett om öronen, smeta av sig hela skulden på polisen. Det är så jäkla uselt! Polisen har såklart överordnaden som fått instruktioner om att mörka. Den tredje statsmakten har sedan länge mörkat. Låt er inte luras av dessa kappvändare. Dom som kallade somalierna som gruppvåldtog svenska kvinnan på Ålandsbåten för svenska män trots att dom inte ens var svenska medborgare. RENA lögnen alltså! DN ljuger. DN skyller ifrån sig. Dom var jätteintresserade av nyheten TILLS dom fattade att det handlade om ensamkommande "barn". upprepar 72mm: "När någon talar obekväm sanning - ignorera. När någon tipsar om brottslighet som inte harmoniserar med agendan - mörka. När någon avslöjar hyckleriet - angrip personen." Exakt så går det till! Klassiskt mönster.

thenameless
1/11/16, 5:33 PM
#46

#45 Där har du det. Om nyheterna inte följer DNs och Aftonbladets ideologiska linje förtig mörka och censurera tills sanningen ser vackrare ut i deras ögon

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Carpinus]
1/11/16, 5:40 PM
#47

#39 Även Mattias Karlsson vill att Rikspolischefen entledigas, enligt Expressen.

#28 I likhet med vad som föreslagits här tidigare anser Karlsson att det skall tillsättas en oberoende granskningskommission istället för en polisiär internutredning.

thenameless
1/11/16, 5:44 PM
#48

#47 Så länge som Rikspolischefen är en politiskt tillsatt person istället för en person som befirdrats till positionen ifrån egna leden. Kan detta fortgå.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Martin
1/11/16, 6:03 PM
#49

#44 Tommy som du citerade i det inlägg jag citerade är varken ung (nåja, inte så som målsägarna i alla fall) eller målsägare. Därför tolkar jag det som att det är polisanmälningar som har gjorts, men jag lämnar ett frågetecken för det vilket jag också var inne på i mitt svar, att det kan ha varit till säkerhetsfolk och då är det ju mer "tillsägning".

Deogan har bloggat igen, och har en viktig poäng. Mitt i allt detta så får inte skulden hamna enbart på polis och/eller media. Det finns ett antal gärningsmän som är de som skall skuldbeläggas för brotten.

http://www.deogan.com/2016/01/

mvh Martin

[Carpinus]
1/11/16, 7:09 PM
#50

#49 Nej Tommy är väl bloggaren, det är jag medveten om i så fall. (Det blev lite krångligt med "det citat du citerade som jag citerade", så det sammanhanget lämnar jag därhän.)

Tack för länken! Deogan har givetvis rätt i att det är gärningsmännen som i första hand skall skuldbeläggas - det tycker t.o.m. arrangören, så här fem månader senare…(#38). T.D.  har även rätt i att tjejerna borde fått en upprättelse, efter att först ha blivit utsatta för brott och sedan märka att det där är inget som man borde tala om och att "ingen var intresserad att fördöma någonting".

[Carpinus]
1/11/16, 8:51 PM
#51

#42 "Aftonbladet har begärt ut alla anmälningar från gratisfestivalen We are Sthlm i Kungsträdgården både från år 2014 och år 2015. I sin sammanfattning av festivalen konstaterade polisen att festivalen gått lugnt till väga. ”Det har varit förhållandevis få brott och få omhändertaganden med tanke på deltagarantalet,” skrev man på hemsidan. Men faktum är att det år 2014 anmäldes 18 sexualbrott i anslutning till festivalen i Kungsträdgården, varav en grov våldtäkt mot en flicka 15-17 år. Och 2015 anmäldes än fler: då 20 sexualbrott varav en grov våldtäkt. Anmälningsstatistiken visar inte i hur många av fallen en misstänkt gärningsman har kunnat gripas eller om fallet lett till någon som helst lagföring."---

"Många av de festivalbesökare som Aftonbladet talat med, och som själva råkat ut för övergrepp, säger att de inte anmälde då de helt enkelt inte såg vem eller vilka som förgrep sig på dem. – Mörkertalet är antagligen mycket stort, säger Gyllander". (Stockholmspolisens presschef".---

Aftonbladet

[Carpinus]
1/11/16, 10:30 PM
#52

"En 15-årig pojke åtalas för sexuellt ofredande och misshandel mot två 14-åriga flickor under festivalen We are Sthlm i somras, skriver DN. Enligt tidningen misstänks pojken ha tafsat på en 14-årig flicka. Därefter ska han ha slagit den andra flickan med knytnäven i ansiktet."---

"Enligt Dagens Nyheter drogs flickan in i en ring som flera pojkar hade format framför scenen i Kungsträdgården."---

Aftonbladet

Fillifjonkan60
1/11/16, 10:40 PM
#53

Allt detta är skandal och inget annat! 

(Har inte läst alla inlägg så någon kanske redan har konstaterat det)


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Bermudas]
1/11/16, 10:44 PM
#54

#48 "Så länge som Rikspolischefen är en politiskt tillsatt person istället för en person som befirdrats till positionen ifrån egna leden. Kan detta fortgå." Precis!

[Carpinus]
1/12/16, 9:04 AM
#55

Verkar som något slags propp är ur?

"Under nyårsnatten uppträdde ett gäng yngre män närgånget mot yngre flickor i Karlstad. Några av flickorna fick söka skydd hos polisen.

– Det handlar om ett gäng unga män med hög svansföring. De ville starta bråk och hade en väl offensiv framtoning hos flera unga kvinnor. Så några av flickorna sökte stöd hos polispatrull som befann sig ute och väntade hos dem tills de fick skjuts därifrån, säger polisens presstalesman Tommy Lindh.

_Enligt honom är polisens uppfattning att det handlar om efterhängsna pojkgäng bestående av ensamkommande flyktingbarn."---
_

SVT

Man börjar förstå varför kvinnorna i vissa länder måste klä sig i heltäckande säckar för att få vara i fred…

Annons:
[Carpinus]
1/12/16, 9:53 AM
#56

Jag är lite frågande inför hur det kunde dröja mer än tio dagar innan polistalesmännen i Malmö (#37) och Karlstad (#55) berättade om övergreppen.

Varje morgon sedan decennier tillbaka har journalister ringt till radiooperatörer och vakthavande som det var förr, presstalesmän och informatörer nu, för att höra om det hänt något det senaste dygnet. Inte minst är ju det "obligatoriskt" efter en nyårsnatt, dessutom informerar ju polisen numera även via Facebook om aktuella händelser. Berättade man om nyårsstöket på morgonen den 1 januari, och reagerade media på det?

Det kan ju ha varit så att polisen nu i ljuset från händelserna på annat håll upptäckt ett mönster och därför vill tillfoga kompletterande upplysningar. Men man kan inte heller bortse från att man förtigit fakta tidigare, men talar klartext nu när andra gör det.

[Carpinus]
1/12/16, 10:02 AM
#57

#56 Jag hann knappt skicka mitt föregående inlägg innan jag fann  en debattartikel i Expressen som tyder på att det kan vara si och så med informationskulturen hos Polisen.

 "Svensk polis ska vara opartisk, opolitisk och neutral. Detta är själva fundamentet i svensk polis, i detta får vi aldrig svikta. Min övertygelse är att det gör vi inte heller. Däremot sviktar vi i en annan mycket viktig princip, nämligen konsekvensneutralitetsprincipen, vilken innebär att polisen inte skall göra avvägningar om vilka konsekvenser en viss information kan få innan vi delger den. Men det gör vi, jag själv har brutit mot denna flertalet gånger. Varför gör vi då det? Polisen ska ge adekvat och korrekt information. Vi skall inte sprida rykten, antaganden eller spekulationer. Dock är konsekvensneutralitetsprincipen inte okomplicerad för polisen, den kan vara rentav skadlig."---

"Polisens uppgift att informera och öka tryggheten omvandlas i stället till desinformation och otrygghet. Här får vi varje dag göra avvägningar: vad kan, ska och bör vi gå ut med för information."---

"En räddhågsenhet över att dra på sig stormar av mediekritik skapar en orolig och nervös informationskultur inom polisen."---

"Den svenska polisen har blivit ängslig, vi har drabbats av beröringsskräck och häri ligger det stora problemet. Svensk polis, en svensk myndighet, har ett uppdrag och en skyldighet att delge våra medborgare saklig och adekvat information. I uppdraget att öka tryggheten, klara upp brott och förebygga brott ligger ett informationsansvar. Svensk polis skall inte räddhågset fly det ansvaret för att högljudda tyckare med en smal agenda vill diktera villkoren. Vi kan bättre än så. Vi måste vara bättre än så."

 Viktor Adolphson, tillförordnad gruppchef på Södermalmspolisen, Stockholm
Expressen debatt

[Bermudas]
1/12/16, 10:40 AM
#58

Jag blir så irriterad. Polisen har om och om igen hängts ut i media när de uppgivit etnicitet. Inte så konstigt att de drar sig att berätta. "En räddhågsenhet över att dra på sig stormar av mediekritik skapar en orolig och nervös informationskultur inom polisen."--- Här har vi en stor anledning att polisen inte informerat ordentligt. MEDIA! De har en politisk tillsatt chef som säger sig "spy" bara för att Jimmy Åkesson sagt att han upplevt motsättningar i sin stad när han växte upp. Den enda anledningen att Kungsträdgården kommit ut nu är Chang Frick "Nyheter Idag". Media fick tips…men dom valde att mörka! De kunde kontaktat poliser och offer, intervjuat under anonymitet, men de sket i det. Dom valde att ignorera polisen som tog kontakt. Nu vill många kleta av sig hela ansvaret på polisen. Sicka skitstövlar! #57 Bra artikel!

[Carpinus]
1/12/16, 10:55 AM
#59

Tycker att debatten är lite förvirrande, för som jag upplever det går polis efter polis  ut och säger att det har förtigits fakta från Polisen, medan många utanför kår och myndighet inte vill acceptera det klargörandet.

Jag skulle istället vilja se samma vilja bland mediafolk att granska sin egen roll som den vi nu upplever från poliserna. Men det lär sitta långt inne där (se #27)…

72mm
1/12/16, 11:14 AM
#60

#59 Ja, men varför har polisen inte kunnat fritt rapportera händelser? Det är en konkret effekt av den media-byggda åsiktskorridoren.  Åsiktsförtryck in action. Det är så enkelt. 

Jag har inga som helst problem med att lägga det här pusslet. Allt som händer är sedan länge förväntat. Polisens oförmåga att göra sitt jobb, medias kappvändning. Allt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
1/12/16, 11:37 AM
#61

"Vår upplevda trygghet skapas av strama ämbetsmän som ­talar med små exakta bokstäver, som verkar hålla huvudet kallt och gör vad de ska och oberoende vad allmänheten tänker och tycker. Och vad jag skriver", skrev den erfarna polisreportern Kerstin Weigl i augusti. Tycker att det finns anledning att ta till sig det (kanske med tillägget "och vad jag inte skriver").

Jag tvivlar lite grann på underdogperspektivet inom Polisen mot media, det finns ju en viss tradition i kåren att kunna utnyttja sig av meddelarfriheten, och då har de använda kanalerna med förtjusning vidarerapporterat vad polismännen tipsat om. Däremot tvivlar jag förstås inte på att toppstyrningen finns där, och om det nu inträffade skulle resultera i Rikspolischefens avgång så tror jag inte att det kommer att orsaka gråtattacker inom kåren.

[Bermudas]
1/12/16, 11:44 AM
#62

#60 " Ja, men varför har polisen inte kunnat fritt rapportera händelser? Det är en konkret effekt av den media-byggda åsiktskorridoren. Åsiktsförtryck in action. Det är så enkelt. " Exakt! Media/politisk adel har lagt upp reglerna. Polisen har mörkat på order uppifrån. Men inte lika mycket som media! Hela tiden under dessa år har man kunnat gå in på de platser som av MSM och politiker döpts till "hatsajter" och där har man rapporterat öppet från polisens protokoll! Trots att man svart på vitt länkat till polisernas egna uppgifter så har dessa sajter anklagats för att sprida lögner. Vilka är det som har ljugit mest? Jo MSM som nu vill vända kappan. Denna vändning är förutspådd sen länge på "hatsajterna"! Ni vet såna ställen som Wolodarski sååå gärna velat tysta ner.

Annons:
Martin
1/12/16, 4:11 PM
#63

#53 Fillifionkan: Kan vara vettigt att läsa en del saker innan man skriver. Jag tycker inte att det är skandal att man väckt åtal mot en person, och jag tycker inte att det är skandal att man har upprättat flera anmälningar. Samt att man skall utreda varför det mörkats och hur. Men det är upp till var och en att tycka som man vill, men har man inte läst allt så blir det grovhugget när man säger att "allt detta är skandal". Det inbegriper ju då som jag tolkar det att man tycker att allt i tråden är skandal.

mvh Martin

[Carpinus]
1/12/16, 4:27 PM
#64

Tidigare har Jimmy Åkesson och Mattias Karlsson från SD förespråkat att Rikspolischefen skall avgå. Nu sällar sig två liberaler till samma krav.

_"Om det finns en stark kultur av tystnad på en myndighet måste man fråga sig hur ledarskapet ser ut. Om anseendet för rättsväsendet ska kunna återupprättas är det enda rimliga att rikspolischefen Dan Eliasson lämnar sin post, skriver Maria Weimer (L) och Gulan Avci (L)."---

"Låt oss tala klarspråk. Det handlar om Sverigedemokraterna. Med andra ord väljer en myndighet att mörklägga brott för att inte störa den aktuella politiska debatten.
En sådan händelse kan vi lätt föreställa oss i Vitryssland, på Kuba och i Saudiarabien. Det luktar totalitära strukturer och politiskt färgad rättsapparat."---

"Det inträffade är ytterligare ett tecken på den försiktighet och feghet som så länge präglat debatten om integration och migration i Sverige._

Polisens mörkläggning av händelserna på festivalen är ett allvarligt varningsskott. Vi måste tala högt om övergrepp på unga tjejer utförda av förövare med utländsk bakgrund. Vi måste tala om kvinnor som förtrycks i förorten av samma tyranniska metoder som de en gång flytt ifrån. Kvinnors rättigheter utgör ett fundament i vårt svenska samhälle som våra företrädare som liberala feminister kämpat hårt för. Dessa rättigheter gäller alla kvinnor oavsett var förövarna kommer ifrån."---

Maria Weimer (L), riksdagsledamot, medlem Liberala kvinnor och Gulan Avci (L), ordförande Liberala kvinnor på Expressen debatt.

Fillifjonkan60
1/12/16, 5:12 PM
#65

#63 Jag syftade på #0 och hela att det över huvud taget har mörkats om detta.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
1/12/16, 10:27 PM
#66

#25 "Stockholms stad har i flera år känt till sextrakasserierna mot unga flickor i Kungsträdgården, skriver DN.

Man är även medveten om att det har eskalerat med åren.

Trots det har staden uppmanat sin personal att ”inte överreagera” – eftersom det kan slå tillbaka mot festivalen."---

Aftonbladet

[[eskils_]]
1/12/16, 11:57 PM
#67

#64 Bra rutet, Liberala kvinnor!

"totalitära strukturer och politiskt färgad rättsapparat" vill vi inte ha här.

[Carpinus]
1/24/16, 8:29 AM
#68

Danska BT hade igår en stort uppslagen artikel om händelserna på  "We are Sthlm".  Om den är sanningsenlig eller ej är förstås svårt att avgöra, bl.a. eftersom samma detaljerade vittnesmål inte förekommit i de stora svenska tidningarna.

http://www.bt.dk/udland/uhyggelige-overgreb-i-sverige-90-maend-forgreb-sig-paa-boern-til-koncert

[[eskils_]]
1/30/16, 6:58 PM
#69

Om sexuella övergreppen i Kalmar:

http://24kalmar.se/2016/01/13/hon-angreps-pa-larmtorget-pa-nyar-det-var-kaos-man-ville-bara-darifran/

"Julia beskriver männen som mellan 25 och 40 år, mörkklädda i dunjackor och icke-svensktalande."

"– Jag började gråta, jag tyckte det var så jobbigt. Jag kände mig kränkt och övervakad hela tiden. Man fick en panikkänsla."

"Hur känns det i dag? – Jag vågar inte gå ut själv på kvällarna. Jag brukar springa på kvällarna men det vågar jag inte göra längre. Jag är lite rädd att gå på stan själv också. Det spelar ingen roll om det är dagsljus."

http://24kalmar.se/2016/01/15/halften-av-poliserna-upptagna-nar-tjejer-ofredades/

http://24kalmar.se/2016/01/19/utredning-om-sexofredanden-pa-larmtorget-laggs-troligen-ned/

"38 tjejer har till dags dato anmält till polisen att de blivit ofredade på nyårsaftonen. På tisdagen kom ytterligare fyra anmälningar in.

Ändå väljer polisen nu att lägga utredningen kring sexofredandena i Kalmar på is. Utredningen är inte helt nedlagd, men polisen jobbar inte aktivt med utredningen längre."

Annons:
Froakie
1/30/16, 6:59 PM
#70

Nej, det var inte polisen som förteg om det. DN visste om vad som hände men ville inte skriva om det, och nu skyller de på polisen.

"time will never be golden when it rains so hard..."

72mm
1/30/16, 9:40 PM
#71

"Nej, det var inte polisen som förteg om det. DN visste om vad som hände men ville inte skriva om det, och nu skyller de på polisen."

Precis. Det är viktigt att det inte blir en sanning att det var polisen som var orsaken till skandalen. Det är den allmänna och konsekventa mörkläggningen av invandrar-relaterad brottslighet som framför allt DN har ägnat sig åt under flera år.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Froakie
1/30/16, 10:18 PM
#72

fel inlägg ta bort

"time will never be golden when it rains so hard..."

[Nomen Nescio]
7/6/16, 7:21 AM
#73

#39 #64 "Dan Eliasson tenderar alltmer att bli en katastrof för svensk polis. Han är en socialdemokratisk politruk och som före detta statssekreterare och chef för Försäkringskassan tycker han sig nu ha rätt att ha politiska åsikter i sin roll som högsta polischef. Nu var det Jimmie Åkesson som han angrep igen, han har gjort det förr."---

 "Åkesson är inte straffad, inte belagd med några oegentligheter och ledare för Sveriges tredje största parti."---

"Dan Eliasson har verkligen trampat i klaveret genom att så tydligt uttrycka sitt förakt för SD. Etiskt och moraliskt är det inte statsrättsligt försvarbart av en polischef att uttrycka sig på det här sättet. Han har blandat ihop sina roller när han ger uttryck för sin personliga politiska uppfattning. Hur ska människor kunna tillit till polisen med en sådan chef? Dan Eliasson är inte trovärdig gentemot allmänheten och hans tidigare misstag visar också att han inte är ärlig.

Det har tidigare framkommit att polisen hemlighållit brottlighet förknippat till asylboenden. När en kvinna mördades på ett asylboende hade han viss förståelse för förövaren. Han tyckte synd om denne. Det är helt oacceptabelt av en polischef att göra sådana utspel och redan då restes krav på hans avgång. Dan Eliasson har blivit en belastning för svensk polis. Vissa brott ska vi tolerera, vissa partier trots att de är demokratiskt valda ska vi förakta och vad säger det om svensk polis?"---

Lotta Gröning i Expressen

Eliassons utspel för oss tillbaka till ruta 1, efterspelet till "We are Shlm" förra året:

_#0 "Flera av de poliser som DN pratat med menar att myndigheten medvetet undviker att rapportera om fenomenen som knyts till gärningsmän med utländsk bakgrund."---
_

"–  Det här är en öm punkt, vi vågar ibland inte säga som det är för att vi tror att det spelar Sverigedemokraterna i händerna. Vi får ta på oss det här inom polisen, säger polischefen Peter Ågren."---

Nu är det några frågor som måste ställas efter Eliassons politiska utspel:

1/ var Polisens förtigande av fakta för att "inte gynna SD"  efter "We are Sthlm" en direkt order från RPC?

2/ Vad låg egentligen bakom lappkastet från Värmlandspolisen i samband med utpekandet av gärningsmän efter "Putte i Parken"?

Som de två liberalerna skrev på Expressen debatt i januari (#64): "_Låt oss tala klarspråk. Det handlar om Sverigedemokraterna. Med andra ord väljer en myndighet att mörklägga brott för att inte störa den aktuella politiska debatten.
En sådan händelse kan vi lätt föreställa oss i Vitryssland, på Kuba och i Saudiarabien. Det luktar totalitära strukturer och politiskt färgad rättsapparat."---
_

[Bermudas]
7/6/16, 9:44 AM
#74

Här kan man läsa en lägesrapport från maj i år, där man slog fast att flyktingbarn och andra invandrargrupper låg bakom minst 80 procent av sexbrotten i omklädningsrum, duschrum och andra utrymmen på kommunala badhus och friskvårdsanläggningar. "De flesta saknade svenskt personnummer och i anmälningarna framgick det att de tillhörde grupper av asylsökande pojkar", skriver Polismyndigheten i sin rapport. https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Övriga%20rapporter/Lagesbild%20over%20sexuella%20ofredanden.pdf Har polisen börjat vilja tala öppet om hur verkligheten ser ut? Är det en maktkamp som pågår inom polisen där vissa krafter vill censurera och andra som vill berätta om läget?

[Nomen Nescio]
7/6/16, 9:50 AM
#75

#74 Ja, att det pågår en maktkamp (på flera plan) är nog uppenbart! Återkommer till Lotta Grönings krönika i Expressen:

"Utnämningen av Dan Eliasson var för många förvånande. Han kunde lite om svensk polis men vi förstår nu att hans uppdrag var att centralisera organisationen. Han är en byråkrat som leder en polisorganisation i upplösning. Det har varit hot om massuppsägningar och det är många som slutar på grund av den nya organisationen som centraliseras till den milda grad att polisen förlorar kontakten med dem de arbetar med.(---) "Missnöjet är enormt inom poliskåren."---

[Bermudas]
7/6/16, 10:14 AM
#76

#75 "Det har varit hot om massuppsägningar och det är många som slutar på grund av den nya organisationen som centraliseras till den milda grad att polisen förlorar kontakten med dem de arbetar med.(---) "Missnöjet är enormt inom poliskåren." Fyfan säger jag bara! Jag blir så upprörd! Träffade en brandman som berättade liknande saker…hela hans forna gäng hade sagt upp sig…nu var det bara nykomlingar som saknar erfarenhet och som inte kan sova på nätterna eftersom det är bilbränder etc som kräver deras insatser varje natt. Det är naturligtvis en farlig situation , trötta och oerfarna…. Men makthavarna verkar inte bry sig.

Annons:
[[eskils_]]
7/6/16, 12:42 PM
#77

#73 Jättebra skrivet av Lotta Gröning i Expressen! Visst är rikspolischef Dan Eliasson en katastrof och bör snarast avgå, för poliskårens skull, för brottsoffrens skull och för hela samhällets skull.

Sedan länge har avgångskraven kommit från både poliser och riksdagsmän. Här är några exempel:

http://www.expressen.se/gt/debatt-rikspolischefen-forminskar-misstankt-mordares-handlingar/

http://www.expressen.se/gt/stenharda-kritiken-mot-rikspolischefen/

http://www.dt.se/opinion/ledare/ledare-forstaeligt-att-allt-fler-kraver-den-svage-rikspolischefens-avgang

#74 Om det nu, enligt polisens sakliga bedömning, är en viss kategori personer som begår de allra flesta sexbrotten så måste det naturligtvis kunna sägas öppet, i media. Sanningen måste kunna sägas, detta är ingen polisstat.

[Nomen Nescio]
7/7/16, 8:41 PM
#78

#73 "Göteborgspolisen Peter Larsson riktar stark kritik mot att Värmlandspolisen tog tillbaka det kritiserade uttalandet om vilka som låg bakom sexövergreppen på Karlstadfestivalen Putte i Parken. – När myndigheten pudlar och tar tillbaka uppgifterna man har gått ut med så börjar man ju mörka sanningen. Det tycker jag är förkastligt, säger han."---

"– Det är beklagligt att myndigheten mörkar på det här sättet. Det här är ett allvarligt brott som många tjejer kan må extremt dålig av under en lång tid, vissa återhämtar sig kanske aldrig."---

"Enligt Peter Larsson så är övervägande delen av de utpekade gärningsmännen ensamkommande flyktingbarn. När polisen valde att backa på uppgifterna så gjorde man det med motiveringen att samtliga misstänkta inte tillhör den gruppen."---

GT

[Nomen Nescio]
7/11/16, 9:18 AM
#79

#73 Mer om RPC i tråden "Härvorna kring Dan Eliasson".

[Carpinus]1
5/12/17, 10:36 AM
#80

Och inför nästa omgång vill kulturförvaltningen se en mer "nyanserad bild" och skall "lägga större kraft vid att hantera media". Hantera? Man menar väl "domptera"?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sexbrott-pa-festivaler-inte-varre-nu-an-for-20-ar-sedan

Ämnet även i denna tråd.

sponny
6/11/17, 10:30 AM
#81

Nu är årets Sweden Rock Festival i Norje till ända. 33.000 besökare under tre dagar och polisens sammanfattning lyder:

Men i stort har det varit en ovanligt lugn festival faktiskt. Vi är förvånade över hur lugnt det har varit, säger Ewa-Gun Westford, polisens presstalesman på plats.

Vad hände då? Jo…

_Däremot fortsätter trenden med inbrott på campingplatser ur tält, vagnar och fordon. Lördagen bjöd på färre inbrott men totalt har 40-50 stycken anmälningar gjorts kring detta.
_

Ett personrån och tre fickstölder har anmälts där någon bland annat blivit av med en mobiltelefon. Utöver detta har några fall av misshandel, brott mot knivlagen och narkotikabrott (eget bruk) noterats.

Värt att notera är att inte ett enda fall av sexuellt ofredande har anmälts!? Så vad är skillnaden på We are Stockholm och SRF? Kan det vara biljettpriset? Att det är ett stängt område? De blandade åldrarna på besökarna? Att platsen ligger avsides till? Och att pga pris och/eller det stängda området kan flyktinggäng av den typ som omnämns i TS inte ta sig in på området? Eller är det bara så att hårdrockare är väldigt fina människor? 👍

Barometern

Blekinge24

[Carpinus]1
6/11/17, 11:04 AM
#82

#81 Ja, det är ju värt att fundera över!

Sedan spelar kanske själva säkerhetsorganisationen in, men även det faktum att av de 33.000 besökarna är 70% män. Jag har en känsla av att fler av tjejerna som kommer till SRF gör det i sällskap med killar i jämförelse med många andra festivaler. Tror inte att det kommer så många fjortistjejer i grupp dit som det gör när t.ex. Zarah Larsson framträder, och därmed blir det mindre intressant för tafsande killgrupper.

[Hayabusa]
6/11/17, 12:27 PM
#83

#82 Sannerligen värt att fundera över. Personligen ställer jag  mig frågan - vem stjäl en mobiltelefon?

Annons:
[Göstage]
5/30/18, 8:28 AM
#84

"Flera av Aftonbladets uppgiftslämnare menar dock att S-ledningens plan kan grusas av yttre faktorer. Till exempel om debatten om brott och straff tar fart på nytt.

– Sexbrott på sommarens festivaler kan knäcka oss. Hamnar debatten åter i frågor kring hårdare tag mot kriminella, ja, då kommer Sverigedemokraterna och Moderaterna att gynnas, där är det inte vi som har störst trovärdighet, säger en högt uppsatt socialdemokrat."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/9mQ0O9/s-skracken-total-kollaps

Låter som det finns intresse för locket på igen då?

[Hayabusa]
5/30/18, 8:36 AM
#85

#84 Tror inte att "de" kan köra med "whataboutism" igen. Det duger helt enkelt inte.

[Göstage]
5/30/18, 8:44 AM
#86

#85 Förhoppningsvis riktigt.

Sedan är det intressant att det, apropå "bli knäckt", för vissa sossar tycks värre för partiet än för offren om det inträffar sexbrott på festivalerna.

[Göstage]
5/5/19, 8:36 AM
#87

 Kommer uppgörelsen nu, i form av Kajsa Normans redan uppmärksammade bok "En alldeles svensk historia"? Från förlagstexten:

"Sommaren 2015, under musikfestivalen We Are Sthlm, utsattes tonårsflickor för sexuella övergrepp i publikhavet. Både polis och vittnen på plats förväntade sig stora rubriker i media efter händelsen. Istället: Total tystnad. Ett halvår senare rapporterades om liknande övergrepp i Köln först då valde svenska medier att berätta om vad som hänt på We Are Sthlm. Varför dröjde det så länge?"---

[Hayabusa]
5/5/19, 10:10 AM
#88

#87 Sannerligen…skreks det inte "rasist!" när händelserna kom på tal då det begav sig?

[Göstage]
5/5/19, 10:16 AM
#89

#88 Jo, det finns en rejäl byk att botanisera i! 

Bara en sådan sak som sägs i TS från Polisen, att  "vi vågar ibland inte säga som det är för att vi tror att det spelar Sverigedemokraterna i händerna" - det är ju helt absurt, men ändå fullkomligt naturligt när Rikspolischefen hette Dan Eliasson.

[Hayabusa]
5/5/19, 10:23 AM
#90

#89 Precis - och se´n kom MeToo och styrde agendan i "rätt riktning".

Annons:
[Göstage]
5/15/19, 9:15 AM
#91

#87 Den "officiella" svenska reaktionen på boken blev den förväntade. Brunfärgsburken kom åter till heders…

https://www.expressen.se/debatt/min-bok-sa-sanningen-jag-avfardas-som-hogerextrem/

[Hayabusa]
5/15/19, 9:21 AM
#92

#91 Nej, man slutar förvåna sig. Allt är möjligt i en galen värld. Vad hände med Sverige?

[Göstage]
5/15/19, 9:28 AM
#93

Vi blev världssamvete. Med världens rymligaste samvete…

[Hayabusa]
5/15/19, 9:30 AM
#94

#93 Ja, och dessutom en global Socialförvaltning.

[Göstage]
5/15/19, 9:38 AM
#95

🙂

LBB
5/15/19, 9:44 AM
#96

Återigen visar sig pendeln i politiken. Sverige var en gång ett extremt protektionistiskt samhälle. Sedan slog pendeln över och vi blev ett av de mest öppna. Nu vänder pendeln igen. Kan ju bara hoppas att momentet i pendelrörelsen minskat ngt. För protektionismen, på sikt, är inte bra för affärerna..och det är på dem vi lever.

Upp till toppen
Annons: