Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 3688 ggr
[Carpinus]
2016-01-12 08:49

"Kultur förklarar sexuella övergrepp"

_"Efter händelserna i Köln är det som om hedersvåldsdebatten från början av 2000-talet sänds i repris. Från flera håll hörs argument som är karbonkopior av de som hördes från de som ville förminska, och helst förneka, att det fanns ett hedersvåldsproblem i Sverige.
Relativiseringen som hördes då var att våld mot kvinnor förekommer i alla kulturer. Nu får vi höra att det som hände i Köln händer överallt. Det är en förljugen och ofullständig bild av det som skett."---

"Det mest skrämmande är att det utifrån rapporterna från Köln finns anledning att befara att nyårsnattens händelser var organiserade av män i syfte att koordinerat begå övergrepp mot och råna kvinnor.
Det är som att kulturella skillnader helt har upphört att existera i Fahls och Marçals värld. Som om människor världen över enbart förenades, och skiljdes åt, av kön och möjligen av klass. En sådan analys är inget annat än en medveten fördumning. Om man på förhand bestämmer sig för att vissa förklaringar inte är acceptabla så kommer man aldrig att kunna skildra verkligheten på ett sanningsenligt vis."---

"Övergreppen i Köln och Stockholm handlar inte om etnicitet, utan om normer, värderingar och kulturella skillnader. Dessa mentala sammanhang överger inte människor bara för att de lämnar sina ursprungsländer."---

Att de systematiska övergreppen i Köln och Stockholm har begåtts av män från kulturer som har en mer traditionell kvinnosyn bör inte förvåna. Deras möten med västvärldens kvinnor, som är ute och roar sig utan vare sig slöja eller i sällskap av män, skickar signaler som kan uppfattas som både förvirrande och provocerande.
Efter höstens migrationsströmmar har Sverige fått en könsfördelning i vissa åldersgrupper som påminner om den som råder på den ryska eller kinesiska landsbygden, med betydligt fler män än kvinnor. För varje ensamkommande flicka som kommit till Sverige har samtidigt 11,4 pojkar anlänt.
Det är pojkar och män som uteslutande kommer från ”traditionella” kulturer. Den kulturkrock som uppstår ifråga om synen på relationer mellan könen ska inte underskattas. Ju snabbare vi inser detta, desto snabbare kommer vi att kunna undvika en ödesdiger upprepning av det som skedde när det svenska samhället valde att ignorera hedersvåldet."_

Ur ledare av Adam Cwejman, läs hela i  GP

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-12 09:30
#1

Logisk förklaring.

Vanja
2016-01-12 10:32
#2

Tänk vad många som kan sitta nu och säga "vad var det jag sa" , medans andra hävdar att svenska män är precis lika ruttna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

72mm
2016-01-12 11:24
#3

#2 "Tänk vad många som kan sitta nu och säga "vad var det jag sa"

Ja, det är ju svårt som f*n att hålla sig från att göra just det.

"Övergreppen i Köln och Stockholm handlar inte om etnicitet, utan om normer, värderingar och kulturella skillnader. Dessa mentala sammanhang överger inte människor bara för att de lämnar sina ursprungsländer."

Vem påstår förresten att det handlar om etnicitet? Det är ju bara ett litet, litet fåtal som baserar sina analyser på rasistiska grunder. Man måste i princip själv leta upp dem för att kunna ta del av den typen av resonemang. 

Ironiskt nog hade Adam varit mer kontroversiell  om han förnekade att det hade mestadels med kön att göra.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2016-01-12 11:47
#4

Ja, kanske hade Ingrid Lomfors rätt - "Det finns ingen inhemsk svensk kultur".

Ebolaa
2016-01-12 11:48
#5

Det är ingen som har sagt att det inte finns kulturella skillnader när det kommer till sånt här, det är däremot väldigt vanligt att en tjej från Sverige har blivit sexuellt ofredad eller trakasserad. Därför tror jag att många av just dessa tjejer och kvinnor tycker det låter lite falskt att säga att vi är så himla jämställda här i Sverige. Vi har kommit en bit på vägen, men det är inte fullt jämställt i Sverige och bara för att vi jämför oss med andra länder betyder det inte att vi inte har saker och ting att ta itu med även här. 

Sen är det inte konstigt att, precis som Cwjeman säger, att dessa män har gjort detta i Sverige, eller i andra Europeiska länder, just för att det är ett extremt kontrast från deras hemländer. Där kvinnor är i princip en sak som ska förvaltas för männens del. Då är det inte heller så konstigt att de utnyttjar situationen. Får hoppas att de blir dömda för det här, men kan tänka mig att det inte är så lätt att identifiera alla gärningsmän.

Kan däremot inte riktigt hålla med om det som han säger gällande olika teoretiska perspektiv, de passar i olika sammanhang. Detta var en tydlig kulturkrock gällande maktstrukturer mellan kvinnor och män, där dessa män untyttjade kvinnorna på en plats där de lättare kan fly undan. Sen är jag rätt nyfiken på dessa mäns "socioekonomiska status" om de blir utredda lite närmare.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-12 11:59
#6

#5 Vill nog påstå att det finns de som pekar på att det är ett "mansproblem" och inte ett dilemma skapat av olika kulturer.

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-12 12:08
#7

Linnéa Bruno & Gudrun Schyman:

" Enligt en aktuell studie med 42 000 kvinnor i EU uppger 55 procent sig utsatta för sexuella trakasserier efter sin 15-årsdag. Sverige toppar statistiken med hela 81 procent. En aktiv feministisk debatt i Sverige innebär en högre medvetenhet kring frågorna. Troligen är utsattheten i många andra länder mer tabu att tala om och därför underrapporterad. En annan tolkning som vissa forskare föreslår är att trakasserierna och våldet mot kvinnor faktiskt är högre här än i många andra länder. Vissa män provoceras av kvinnor som tar plats. Hatet och hoten mot många kvinnliga journalister, programledare, artister och politiker är reaktionen."

Det är med andra ord svenska mäns "kultur" som är boven i dramat. Men, visst - vit man född i Sverige är jordens ondska medan ynglingar från Afghanistan är en investering.

[Carpinus]
2016-01-12 12:14
#8

I och för sig har jag inga svårigheter att inse att det finns avarter i kvinnosynen även inom "vår kulturgrupp". Det som jag vänder mig mot är att de likställs och kanske utnyttjas för att bagatellisera ett just uppmärksammat akut problem. I bakgrunden ringer förstås Schymans: "Diskrimineringen och kränkningarna ser olika ut beroende på var vi befinner oss. Men det är samma norm, samma struktur, samma mönster, som upprepas så väl i talibanernas Afghanistan som här i Sverige." Det är det mantrat vi nu hör upprepas, i olika former.

Jag hade gärna sett att dessa krafter hade erkänt att "det är förjävligt" det som skett mot de här småtjejerna. Punkt. Sedan kan man på annat håll fortsätta debatten om normerna här, som trots allt i huvudsak är vida skilda från de länder som de här orosstiftarna kommer från.

För övrigt tycker jag att det vi nu ser visar hur fel Schyman hade i sina analys.

[Hayabusa]
2016-01-12 12:16
#9

#8 Exakt.

Ebolaa
2016-01-12 12:27
#10

Som jag sa, så är det många som har blivit utsatta av svenska män också, så tror att många kvinnor som har blivit utsatta tycker det är konstigt att ingen pratar om det utan det är sånt himla fokus på just invandrare och vad dom gör. Med all rätt det med, det är ju tänkt att de ska integreras och bli en del av samhället då behöver vi också veta vem vi integrerar och det är inte bra att människor här ska vara rädda för dem, som vi nu ser.

Nå, det är inte svenska män som är någon bov i "dramat", varför känner ni ens träffade? Men som sagt, det finns avskum bland män, lika mycket som det finns avskum bland kvinnor eller invandrare. Det finns människor att investera från Afghanistan, däremot passar inte alla från deras samhälle i vårt land. Men jag vet 100% säkert att det finns män och kvinnor i Afghanistan som är jäkligt trötta på deras regim och kvinnoförtryck och skulle göra sig bra i Sverige.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2016-01-12 12:32
#11

#8 Ja, det är inte riktigt samma sak nej, urspunget är kanske det samma; icke jämställdhet och maktstrukturer. Men det finns definitivt skillnader i vad vi ser av i Sverige och vad som sker i "hederskulturer". Det är klart.

Vissa håller hårt på just feminism, när man egentligen ska använda teoretiska perspektiv beroende på kontext och sammanhang. Det finns inte en förklaringsmodell som passar in på allt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-12 12:34
#12

#10 Personligen har jag aldrig känt mig träffad. Dock blir jag tämligen trött på teorier likt de som Schyman presenterar (se #8) vilket gör att jag slutar lyssna och tappar motivation. Rädd är jag verkligen inte, men något större tålamod eller överseende med dessa män har jag inte. Det är inte "mina bröder".

Vanja
2016-01-12 13:04
#13

#10
_Men som sagt, det finns avskum bland män, lika mycket som det finns avskum bland kvinnor eller invandrare
_
Ja, de finns avskum ibland svenska män, men de samlas inte i grupp på 100 man och ofredar kvinnor. Det går aldrig att jämföra en sådan sak. 
Jag personligen får hellre en smäll på röven på krogen än att puttas in i en grupp på hundra män som tafsar på mig.
Skillnaden på dessa två är så ofantlig så jag vet inte ens varför det tas upp.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-12 13:06
#14

#13 Så sant.

[Carpinus]
2016-01-12 16:36
#15

#8 "Är det något som fördummar debattklimatet så är det den allt större oförmågan hos skribenter att kunna diskutera X utan att problem Y också måste adresseras.

Att varje text om högerextremism också måste innehålla brasklappar om vänsterextremism eller tvärtom. Det blir till slut helt omöjligt att på djupet debattera någon form av problematik om varje utsatt grupp kräver att just deras situation belyses vid varje tillfälle för att de inte skall känna sig osynliggjorda.

Jag har inga illusioner om att svensk jämställdhet är perfekt. Visst finns det män i Sverige med en kvinnosyn som gör den modigaste mörkrädd. Men det betyder inte att vi bör förminska det lidande som hedersförtryck leder till genom att låtsas som om det är samma sak som att bli tafsad på på krogen.

Inte heller bör vi blanda in detta av samhället icke accepterade tafsande i debatten om hur vi hanterar de situationer som uppstår när stora grupper av unga män tar med sig en annan kvinnosyn än den vi är vana vid till Norra Europa."

Malin Lernfelt, liberal debattör.

Expressen debatt.

[Carpinus]
2016-01-13 07:15
#16

"I en debatt i SVT:s Aktuellt hävdade Liberalernas Birgitta Ohlsson att samhället måste våga diskutera gärningsmännens bakgrund. Hon hänvisade till att hon tidigare kallats för rasist när hon debatterat hedersvåld och islamofob när hon diskuterat våldsbejakande islamism.

– Vi måste våga diskutera att olika kulturer har kommit olika långt när det gäller kvinnors och flickors rättigheter. Det finns manliga skitstövlar i alla samhällen och kulturer men olika kulturer har olika stor acceptans för det.

Att diskutera gärningsmännens bakgrund leder fokus åt helt fel håll, hävdade Rossana Dinamarca (V) i debatten.

– Sexuella övergrepp har funnits i alla tider, i Sverige och överallt i världen. Till 98 procent är det män som står för dem. Låt oss prata om kvinnors rätt till våra kroppar och mäns ansvar. Inte gå in på den rasistiska agendan, sa hon.

Det här höll inte Ohlsson med om, utan menade att det är att ”spotta på den feministiska kampen”.

– Vi har slagits för den här nivån av jämställdhet i Sverige och man kan ju inte säga att ett land som Sverige är på samma nivå som länder som Iran och Afghanistan. Vi ska ha en generös invandring och man får aldrig generalisera om individer men olika kulturer har kommit olika långt i jämställdhetsarbetet.

Den enda gemensamma nämnaren är att det handlar om män, menade Rossana Dinamarca."---

SVT

[Hayabusa]
2016-01-13 07:35
#17

#16 Ungefär så går diskussionen. En sida tycker si, den andra så. Vad är lösningen?Själv kan jag tycka att föräldrar som har söner har ett stort ansvar, men hur gör man då med ensamkommande ynglingar? 

För övrigt är det inte så att "vi män" träffas under gemensamma former och pratar om problem likt dessa. Även om vissa tycks tro det, så är det inte som så att byns alla män regelbundet träffas i något som liknas vid "Svenska Patriarkat Förbundet".

[Carpinus]
2016-01-13 07:49
#18

Nej, vi män kan inte beskyllas att "ta plats" i den här diskussionen, det är samma kvinnor som återkommer. Att vissa av debattörerna syftar på att  komma åt männen är ju välbekant.

Dinamarca kan säkert ha rätt i att 98% av sexbrotten utförs av män (även om referenser saknas). Men det känns som om hon med detta vill hävda att 98% av männen är sexualbrottslingar, och det är klart att det skapar taggar utåt istället för att leda till en konstruktiv debatt. Förmodar att det är så hon vill ha det.

[Bermudas]
2016-01-13 08:13
#19

#15 "Att varje text om högerextremism också måste innehålla brasklappar om vänsterextremism eller tvärtom." Precis! Det där känner man igen! Vissa här på på iFokus har satt det i system att precis i vartenda inlägg göra så. Istället för att starta egna trådar hackar man sönder och flyttar fokuset från sakfrågan som man av någon anledning helst vill slippa ta i.

[Carpinus]
2016-01-13 08:28
#20

#19 Ja, det är tyvärr välbekant! Det är alltför många debatter som hackats sönder med ämnesovidkommande inlägg. Att det är satt i system av vissa är alltför uppenbart, somliga trådar känns det lika bra att lämna när de kommer med sin ämnesflykt för då vet man att nu väntar pseudodebatter och käbbel.

Och likadant är det alltså i samhällsdebatten! Flytta fokus när ämnet skaver och sätt vidvinkel på siktet - visst är det trist…

Annons:
[Bermudas]
2016-01-13 09:04
#21

#20 "Och likadant är det alltså i samhällsdebatten! Flytta fokus när ämnet skaver och sätt vidvinkel på siktet - visst är det trist…" Ja väldigt trist! Och ohederligt och fegt! Men dom är skolade i det. Bra uttryck " sätt vidvinkel på siktet" Den ska jag lägga på minnet och använda. Pratar man om invandrares överrepresentation i sexuellt våld så kommer dom genast med denna vidvinkel……"det är ett strukturellt manligt våld" det är struktuuuuren man måste angripa, män som kollektiv på denna planet har ansvaret för att killar från Mellanöstern och nordafrika utmärker sig som våldtäktsmän i Sverige. Och svenska män kunde liiiiiika gärna gjort det som dom gjorde i Köln.

[[eskils_]]
2016-01-13 19:17
#22

Viktig diskussionstråd! Håller helt med Carpinus och Bermudas.

Det är ju rent löjligt att börja gaffla om hur vissa svenska män beter sig mot kvinnor när man pratar om s.k. "hedersvåld", sexuella övergrepp o dyl, utförda av män som kommit till vårt land från andra kulturer med en grotesk kvinnosyn.

Visar bara att man är för feg för att prata om det som saken egentligen gäller. Då kan man ju vara tyst istället.

#16 Birgitta Ohlsson (L) var jättebra i TV-debatten! 🙂

Fillifjonkan60
2016-01-13 19:47
#23

#20, #21 och #22 Instämmer!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Zyperior
2016-01-14 00:50
#24

Hear ye! Hear ye! Problemet löst!

Aftonbladet rapporterar att jämställdhetsministern lovar 100 miljoner extra till kvinnojourer och menar på att anledningen till våldtäkterna som ägt rum har att göra med att vi är inte gör tillräckligt för jämställdheten i Sverige. Inte att vi importerat massa kvinnofientlig kultur.

Med det sagt kommer nästa års "We are Sthlm" att vara lugnt som en filbunke och inga övergrepp kommer att ske. Kul. =)
 👍🙂😐😕😡😞😓🤮

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2016-01-14 00:57
#25

Politiska åtgärder riktas nu mot något helt annat än vad det borde göras. Tack vare er som relativiserat problemet med dessa specifika gruppvåldtäkter.

Om inte SD hunnit rätta till detta innan min dotter blivit gammal nog, kommer hon garanterat inte få gå på några större event eller gatufester.
Jag utmanar er som skapat denna situation att låta era döttrar göra det. 
Helt jävla ofattbart.
(Egentligen ganska väntat med tanke på vilka som sitter i regeringen, men trodde ändå någon stans djupt inne att människor va bättre funtade än så här).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Fillifjonkan60
2016-01-14 09:23
#26

#25 👍


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Bermudas]
2016-01-14 11:53
#27

#25 Jaaaa tack alla ni som relativiserar. Det är som att skjuta lerduva med bindel för ögonen. Jätteffektivt! Fyfan vilket svek!

Annons:
[Carpinus]
2016-01-17 19:41
#28

_"Ensamkommande bör få sexualundervisning. Detta eftersom synen på sexualitet och kön skiljer sig från det svenska samhällets, anser RFSU."---

"Sexuella övergrepp har hamnat på tapeten sedan massövergreppen i Köln i Tyskland och den omtalade ungdomsfestivalen "We are Sthlm".
I Tyskland är de flesta misstänkta i utredningen från länder i norra Afrika och asylsökande. I Sverige ska många av gärningsmännen vara unga utländska män som kommit till landet utan föräldrar."---

"Behovet av kunskap om allt från könssjukdomar och kondomer till aborträtt, jämställdhet, lagstiftning och hbtq-rättigheter är akut", säger Kristina Ljungfors, förbundsordförande, och generalsekreteraren Maria Andersson i ett debattinlägg på Svenska Dagbladet.
Samtidigt betonar de att det inte finns en koppling mellan etnicitet och sexuella övergrepp. Sexuella övergrepp handlar snarare om kön, maskulinitet och makt. Men synen på sexualitet och kön skiljer sig åt, menar RFSU.
"En stor del av de ensamkommande flyktingpojkarna kommer från samhällen med normer och värderingar kring kön och sexualitet som på många sätt skiljer sig från det svenska majoritetssamhället".---

Omid Mahmoudi, från Ensamkommandes förbund, riktar skarp kritik mot RFSU:s förslag.
– Det stämmer att det handlar om makt och maskulinitet. Men det finns ingen kulturell skillnad i synen på sexuella övergrepp. Det är helt oacceptabelt i alla kulturer.
Samtidigt tycker han det behövs mer information om deras skyldigheter och rättigheter i Sverige.
– Men sexualundervisning behövs inte. Det är helt fel att klumpa ihop alla ensamkommande. De kommer från olika länder och olika kulturer. Vissa är högutbildade medan andra har vuxit upp på gatan och aldrig har gått i skolan."_

TT

72mm
2016-01-17 21:54
#29

"Men det finns ingen kulturell skillnad i synen på sexuella övergrepp. Det är helt oacceptabelt i alla kulturer."

Nej, men det finns avgrundsdjupa skillnader i synen på vad som utgör sexuella övergrepp. 

"– Men sexualundervisning behövs inte. Det är helt fel att klumpa ihop alla ensamkommande. De kommer från olika länder och olika kulturer. Vissa är högutbildade medan andra har vuxit upp på gatan och aldrig har gått i skolan."

Omild Mahmoudi visar här att han helt har missuppfattat. Vad som ska undervisas om är vad som gäller i Sverige, och det är det samma för alla, helt oavsett bakgrund.

Dessutom: "Det är helt fel att klumpa ihop alla ensamkommande." sägerOmild från Ensamkommandes förbund 😉   

Det här är ju vare sig nytt eller specifikt för just vad som gäller runt sex, det här är ett genomgående problem i hela systemet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
2016-01-18 08:03
#30

#29 Vad Omild verkar bortse från är att sexualundervisning i den svenska skolan är obligatorisk sedan 1955 (sedan kan den vad jag förstår vara mer eller mindre bra). Det innebär att de som genomgått svensk skolundervisning har fått sådan utbildning, medan Omild anser att "sexualundervisning inte behövs" för de ensamkommande. Min åsikt att de i högsta grad borde få åtminstone likvärdig utbildning som den som ges i den svenska skolan.

72mm
2016-01-20 00:36
#31

Nu får känsliga tittare hålla i någon vuxen och se till att islamofob-metern inte exploderar för den här mannen håller inte tillbaka mycket.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Nomen Nescio]
2016-12-13 23:49
#32

"Förra året utsattes 1 218 personer för brott under nyårsnatten i tyska Köln. Inför årets nyårsfirande mobiliserar polisen ordentligt, rapporterar Bild.de. 1 500 poliser kommer vara i tjänst och man kommer spärra av flera områden i centrala Köln, enligt stadens borgmästare Henriette Reker."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a9dp2/polismobilisering-i-koln-infor-nyar

[Carpinus]1
2017-07-06 08:37
#33

För några år sedan var diskussionen rätt intensiv om olika övergrepp på offentliga platser. Den diskussionen har väl inte helt klingat ut, ett färskt bevis på det är utspelet från Bråvallafestivalens ledning om att man ställer in nästa års evenemang till följd av övergreppen.

Här på Politik iFokus har man uppmärksammat massövergreppen i Köln med en svensk pedang i mindre skala i Kalmar. Det har konstaterats hur polis och media samverkat för att tysta ner övergrepp på festivalen "We are Sthlm", och det har skrivits om de återkommande sexbrotten i våra simhallar. Förra året utsattes unga fotbollstjejer för sexuella trakasserier i Gothia Cup av ett lag från Nordafrika, något som ledde till rubriker även på PiF.

Även fenomenet gruppvåldtäkter har det skrivits om, och det skall väl inte stickas under stol med att många har sett dessa sexualbrott som utslag av en kultur som känts främmande i vårt land och relaterad till massinvandringen. Andra har dock vidhållit att svenska män inte är bättre.

Nu börjar det som då sågs som rasism och invandrarfientlighet bli sanning och faktum. Polisen har genomfört en stor granskning av anmälningar om sexuella ofredanden i offentliga miljöer de senaste fem åren, något som Paulina Neuding uppmärksammar i Dagens Samhälle. Hon ägnar sig åt de tvåtusen fallen från 2015, och gör det här citatet ur Polisens sammanställning:

"De misstänkta  brott som utförts av en större grupp gärningsmän, på offentlig plats, var främst  personer med utländskt medborgarskap. (Min fetstil.) Vid brotten som anmälts i simhallar har de  misstänkta gärningsmännen främst varit asylsökande pojkar.” …

”I 80 procent av anmälningarna från badhus var gärningsmännen av uppgiven eller fastställd utländsk härkomst. De flesta saknade svenskt personnummer och i anmälningarna framgick det att de tillhörde grupper av  asylsökande pojkar. Majoriteten av anmälningar har skett i grupp och i ett flertal fall har tre eller flera gärningsmän agerat i samverkan.”

Neuding konstaterar som avslutning på sin krönika i Dagens Samhälle:_
"Sverige har fått nya problem med sexuella övergrepp som begås i samförstånd av flera gärningsmän. Sådana brott måste skiljas från fall där flickor angrips exempelvis av enskilda pedofiler som agerar ensamma. När tio män hjälps åt att hålla fast en flicka för att turas om att ta på hennes kropp (polisens rapport s 14), vittnar det om en fasansfull norm åtminstone inom den gruppen. När fenomenet sprider sig, exempelvis till fler badhus, tyder det på en vidare normförskjutning. Att förövarna till stor del kommer från samhällen där sådana övergrepp är betydligt vanligare än i Sverige, tyder på att hemlandets normer – på inget sätt oväntat – lever vidare här."_

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/lat-inte-kaenslorna-skymma-fakta-om-sexualbrott-25272

Det känns bra att det nu finns en utredning som kastar ljus över denna sexbrottskultur som media i många stycken förtigit och friserat. Det finns skäl att återkomma till polisens sammanställning -fast det kan nog bli problem: klickar man på Neudings länk till rapporten så får man upp "sidan kan inte hittas". Ännu ett utslag av tystnadskulturen eller bara en felaktig länk? Funderar

Till sist: många av de debattörer som var med och slog larm om sexbrotten och misstänkliggjordes för det har nu försvunnit från debatten, förmodligen trötta på påhoppen. Jag tycker att en eloge till er är på sin plats så här i efterhand.

Länkarna i det här inlägget är bara några exempel från tidigare debatter. Det finns åtskilligt mer skrivet!

[Hayabusa]
2017-07-06 08:52
#34

#33 Intressant läsning. Att Bråvallafestivalen ställs in (nästa år) till följd av sexuella övergrepp är, så klart, ett misslyckande. Däremot är det glädjande att en festival som Sweden Rock varit väldigt förskonad från dylika övergrepp.

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-06 09:09
#35

#34 Åmåls bluesfestival (som går av stapeln nu i helgen) är en annan festival där musiken är huvudsaken. Man har en nollvision för sexualbrott och har till skillnad från andra lyckats hålla den. 

http://nwt.se/amal/2016/07/11/ovanligt-fa-anmalda-brott-pa-amals

[Hayabusa]
2017-07-06 09:17
#36

#35 👍

Carmarino
2017-07-06 10:06
#37

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-07-06 10:22
#38

#37 Tack! 👍

[Hayabusa]
2017-07-07 18:41
#39

"Porren är källan till övergreppen"

http://www.aftonbladet.se/a/998Ed

Innebär det då att hårdrockare tagit avstånd från porr? För att inte tala om de som gillar blues…

[Carpinus]1
2017-07-07 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#39 Ja, det kan man ju fråga sig…🙂

Jag har läst rapporten som Carmarino letade upp länken till, och där fastslås det vilka som i huvudsak begår övergreppen i offentliga miljöer och de kulturella normer som råder i deras ursprungsmiljöer. Märkligt nog sammanfaller detta med att porr är förbjudet i flertalet av dessa länder.

Nu skall jag inte bege mig in på ämnet "porr" här, men lite OT kan man ju konstatera att samtidigt som man kan läsa debattörens inlägg i tidningen så finns bifogade artikelingresser på samma tidnings startsida. (Jag har maskat bilderna på grund av upphovsrättskäl och egen prydhet. 😉)

[Hayabusa]
2017-07-07 21:11
#41

#40 Haha 😉

Annons:
Carmarino
2017-07-08 14:41
#42

#40 De läste nog din kommentar, för de har ändrat rubriken och minskat ner bilderna nu. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-07-08 15:19
#43

#42 Se där ja - de kanske rent av skäms lite? 😊

[Carpinus]1
2017-07-09 08:15
#44

Utdrag ur NOA-rapport "Lägesbild över sexuella ofredanden samt förslag till åtgärder" (länk, se #37):

"I minst tio fall har en ensam flicka omringats av ett flertal män (från 5-6 stycken upp till ett stort antal 8) som ibland uppskattats vara 14-16 år och ibland 25-30 år. Vid dessa tillfällen har några hållit fast medan andra tagit på bröst och kropp och i ett fall fotograferade några i gruppen övergreppet. I några fall har gärningsmännen knäppt upp byxorna på flickan och försökt, i vissa fall även lyckats, dra ner dem innan undsättning kommit. Likaså har det förekommit att flera flickor i ett kamratgäng har utsatts samtidigt av ett stort gäng. Ett fåtal misstänkta gärningsmän har identifierats. De som har identifierats är medborgare i Afghanistan, Eritrea och Somalia. Samtliga utredningar i Stockholm och Kalmar från 2014 och 2015 har lagts ned på grund av svårigheter med identifiering eller bristande bevis."---

Under helgens "Peace & Love" i Borlänge skedde det elva sexuella ofredanden. Ur lördagens polisrapport:
"Runt klockan 22:40 vid scenen Venus tar ordningsvakter bort en kille som är mest aktiv att skapa så kallade dansringar i publikhavet. I dessa dansringar kan det finnas risk att det sker sexuella ofredanden. Efter samtal med polis får killen gå tillbaka till spelningen och stämningen lugnar ner sig efter det. Vid klockan 00:30 – 01:30 avvisas åtta personer från området på grund av sitt beteende. De bildar dansringar i publikhavet. I samråd med arrangören klipper man deras band och de får lämna området."---

"Dansringar" låter som en svensk omskrivning för något betydligt mindre idylliskt…

Om taharrushbeteende, se bland annat

http://politik.ifokus.se/discussions/5693e642ce12c412d400b2fd-taharrush

http://politik.ifokus.se/discussions/56aaedef8e0e74591b000974-taharrush-ar-du-radd

http://politik.ifokus.se/discussions/57b6f00bce12c4651b0000c0-overgrepp-och-morkande-pa-we-are-stockholm

https://www.svd.se/efter-koln--nu-utreds-nytt-valdtaktsfenomen/om/massovergreppet-i-koln

[Hayabusa]
2017-07-09 08:50
#45

#44 Dansringar är kanske något som är vanligt förekommande inom porrindustrin? (med tanke på resonemanget i länken #39)

[Carpinus]1
2017-07-09 09:12
#46

#45 Det är ju en illustration av ett beteende som uppstått och traderats i regioner långt bortom och långt före att porrindustrin uppstod.Tror inte att den västliga porrindustrin är särskilt stor i länder som Afghanistan, Eritrea och Somalia.

ROKS-representanten är ju på rätt spår när hon skriver: "Det är män och pojkar, uppvuxna i en patriarkal våldtäktskultur, som begår övergrepp. " Sedan förirrar hon sig in i porrindustrin, vilket också förstärks av den olyckliga rubriksättningen. Dessutom gör hon en klassisk Schyman, enligt "talibanstrukturmodellen". Inte ens Schyman själv tror väl på den längre… 

Edit.

[Hayabusa]
2017-07-09 09:21
#47

#46 Exakt. Jag är född på 60-talet och, precis som många andra med mig, uppväxt med den "Svenska synden", dansk gladporr etc. Har det verkligen förvrängt våran syn på sex & samlevnad? Själv är jag tveksam.

[Carpinus]1
2017-07-09 09:38
#48

Dagens porrindustri är säkert ett träsk av annan dignitet än Anderbergs "kyrkoherden", fädbojäntan" och den tidens gladporr. 

Men om man särskådar begrepp som  taharrush och bacha bazi så ser man strukturer och normer som inte känns bekanta i vår egen historia.

http://politik.ifokus.se/discussions/56a664b0ce12c4118200c9f6-dags-att-sluta-hymla

Annons:
[Hayabusa]
2017-07-09 10:21
#49

#48 Det stämmer.

[Carpinus]1
2017-09-01 15:13
#50

Två moderata kommunalpolitiker närmar sig på Expressen debatt denna tråds rubrik och vill sätta vissa  främmande kulturer i samband med det ökande antalet sexualbrott.

De beklagar den låtsasbild av verkligheten  som de upplever sprids från vänsterhåll och politiker som vill tysta ner varje form av genomlysning av ämnet - nu vill man se en debatt om vilka förövarna är.  Så här skriver de bland annat:

"Det finns på många håll en slags upplevd godhet i att låtsas som att problemen inte har med kulturell bakgrund att göra. På kort tid har Sverige tagit emot stora mängder människor, majoriteten män, som kommer från länder där kvinnor har betydligt färre rättigheter än i Sverige. Där hederskultur och våld mot kvinnor är ett naturligt inslag i samhället. Det är naivt att tro att män som vuxit upp och levt i den typen av samhällen per automatik skulle anamma svenska jämställdhetsvärderingar och svensk kvinnosyn bara för att de kommit innanför Sveriges gränser. I synnerhet inte när sådana mönster riskerar att förstärkas genom traumatiska upplevelser av krig eller en farofylld resa."---

"Det är dags att våga prata om varför sexualbrotten ökar, vilka förövarna är och hur vi ska komma tillrätta med problemet. Att låtsas som att alla män som vuxit upp i utpräglat patriarkala samhällen inte skulle ha kvar sin kvinnosyn bara för att de befinner sig i Sverige är bortom naivt. Framförallt hjälper det på inget sätt alla de flickor, tjejer och kvinnor som tvingas agera mänsklig krockkudde för att ingen politiker vågar lyfta problemet."

Parisa Liljestrand (M), Kommunstyrelsens ordförande, Vallentuna och Jimmy Baker (M), Kommunalråd, Botkyrka på Expressen debatt.

http://www.expressen.se/debatt/lat-inte-invandrartjejer-betala-for-misslyckad-integration/

kamera0710
2017-09-02 07:17
#51

Får ändå säga att det är intressant att företrädare för partier som pratar så mycket om individen ägnar sig åt mer eller mindre kollektiva anklagelser.

[Carpinus]1
2017-09-02 07:25
#52

#51 Pratar man om  "kulturell bakgrund"  i det här fallet så handlar det om socialt överförda levnadsmönster,  inte om enstaka utövare/ förövare.

kamera0710
2017-09-04 12:12
#53

I flitigt citerade GP i våras kunde man läsa följande, apropå kultur och kollektiva anklagelser:

"När grupper homogeniseras och kollektiviseras och ställs mot andra grupper förminskas individen och varje nyanserad diskussion omöjliggörs av demoniseringens barriärer."

http://www.gp.se/ledare/det-beh%C3%B6vs-mod-f%C3%B6r-att-tycka-fel-1.4246361

[Carpinus]1
2017-09-04 12:37
#54

#53  Raderna i det lösryckta citatet av Peter Hjörne ur "det flitigt citerade GP "  föregås i direkt anslutning  av följande mening, som  ger en något annorlunda bild av det Hjörne faktiskt säger; "När debattörer med "fel åsikter" diskvalificeras för att deras åsikter inte passar den goda normen, blir debatten fattigare och mindre konstruktiv."  Du missade kanske den, eller också läser du GP som en viss potentat läser bibeln. 

Se även

http://politik.ifokus.se/discussions/58203aba8e0e7468b400057c-i-den-goda-intoleransens-namn

http://politik.ifokus.se/discussions/54a9003c8e0e7432c10011cf-hur-toleranta-ar-de-toleranta

[Carpinus]1
2017-09-04 13:02
#55

Om vi nu skall gå tillbaka till "flitigt citerade GP" (som vad jag kan se förutom ditt inlägg bara citeras på ett ställe i denna tråd, och det är i TS) så kan vi återvända till  faktiska ämnet för tråden genom något som ledarskribenten Mathias Bred skrev i november förra året: 

"Många medborgare kommer nu att ställa sig frågan hur den här typen av brott har kunnat trefaldigas på bara några år utan att till exempel just Brå eller Polisen har flaggat för utvecklingen tidigare. Ökningen är så stor att den måste ha märkts och diskuterats bland dem som möter brottsoffer. Varför har ingen slagit larm?

Ett skäl som många nog misstänker är att man inte har velat spela främlingsfientliga krafter i händerna. Dessa har ju propagerat för att det är gruppen ensamkommande asylsökande som stått bakom ökningen av sexuella trakasserier och sexuellt våld.

Om tystnaden kring ökningen har berott på viljan att inte ge SD ammunition så kan man nog konstatera att strategin varit kontraproduktiv. Nu kan SD och främlingsfientlig media säga ”vad var det vi sade”. Ingen annan verkar ha noterat att en stor samhällsförändring ifråga om sexualbrott har pågått."---

http://www.gp.se/ledare/varf%C3%B6r-%C3%B6kar-sexualbrotten-1.3930740

Anledningen till varför jag drar upp en snart årsgammal ledare är att den uttrycker samma åsikt som moderaterna här ovan: "Det är dags att våga prata om varför sexualbrotten ökar, vilka förövarna är och hur vi ska komma tillrätta med problemet. "  Men tiden går och samma slutsats består: "ingen politiker vågar lyfta problemet".

Annons:
[Hayabusa]
2017-09-04 13:13
#56

#55 Ligger en hel del i det. Det = rädslan att främlingsfientliga ska få vatten på kvarn. Det präglar hela situationen kring flyktingar/invandring etc.

kamera0710
2017-09-04 13:37
#57

Oavsett hur liberala skribenter och debattörer ser på frågan om kollektivisering är det väsentliga för mig i dessa frågor att vi har likhet inför lagen och rättssäkerhet. Och detta oavsett om förövaren heter Mohammed eller något svenskklingande.

[Carpinus]1
2017-09-04 13:58
#58

#57 Det var väl din syn på kollektivisering som förde oss in en bit på stickspåret?

Ingen har i tråden har vad jag kan se krävt differentierad behandling inför lagen för olika kategorier eller upplösning av rättssäkerheten.

[Hayabusa]
2017-09-04 14:00
#59

"…and Justice for All."

Den individ som bär ett svenskklingande namn är dock sannolikt bokförd med korrekt ålder vilket också borgar för att påföljden blir mer korrekt a.k.a. "kan inte smyga under radarn lika lätt".

kamera0710
2017-09-04 14:02
#60

#58 Men jag har intrycket att en del liberaler inte vet vilket ben de ska stå på i frågan om kollektivisering kontra se till individen. Därav denna utvikning. Men att vara liberal är som bekant att vara kluven…

[Hayabusa]
2017-09-04 14:05
#61

Kollektivisering eller ej, det handlar snarast om att se mönster.

Jerzy Sarnecki:

"Även kulturkonflikter mellan kulturen i ursprungslandet och i ankomstlandet har diskuterats som förklaring till brottsligheten. Något stöd för starka effekter av sådana kulturkonflikter, vad gäller skillnader i brottsligheten har den svenska forskningen inte hittat.10 Samtidigt kan inte denna faktor helt negligeras, dess betydelse är helt uppenbar när det gäller till exempel så kallat hedersvåld."

[Carpinus]1
2017-09-04 14:11
#62

#61 Sarnecki kör verkligen med hängsle och livrem…😃

Annons:
[Hayabusa]
2017-09-04 14:51
#63

#62 Jo, han väger sina ord…men:

"Samtidigt kan inte denna faktor helt negligeras, dess betydelse är helt uppenbar när det gäller till exempel så kallat hedersvåld."

[Carpinus]1
2017-09-04 14:59
#64

Sarnecki hör ju till de som inte ser något värde i en statistik över förövares ursprung, och därmed tvingas han sitta och gissa istället för att stödja sig på  fakta. (#32 i denna tråd.)

[Hayabusa]
2017-09-04 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#64 Sant. BRÅ´s undersökning från 2005 borde uppdateras, men det lär inte hända.

[Carpinus]1
2017-09-04 15:20
#66

#65 Ja alltfler pläderar ju för det, men det verkar stanna i spalterna.

[Carpinus]1
2018-02-06 23:17
#67

#65 #66 "Frågan om gärningspersoners bakgrund ska utredas eller inte i den pågående sexualbrottsutredningen skapar oenighet mellan regeringen och Brottsförebyggande rådet (Brå). Regeringen anser att Brå kan om de vill – men Brå tycker inte att det ingår i deras uppdrag."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bra-och-regeringen-oense-om-sexualbrott

En het potatis eller medvetet fisklir till dess det är försent för att få med statistiken i utredningen?

[Carpinus]1
2018-02-08 19:43
#68

Den kontroversielle Örebropolisen Peter Springare  får kritik av bl.a. Advokatsamfundet efter att han som föreläsare  i ett slutet sällskap yttrat att "gruppvåldtäkter fanns inte för tio till 15 år sedan" och "det är ett kulturellt fenomen, det är det ingen tvekan om, det märker vi ju i förhören".

https://www.expressen.se/nyheter/peter-springares-nya-uttalande-far-kritik/

Zepp
2018-02-08 20:28
#69

Um.. han uttalade sig om sina egna erfarenheter.. så då kan jag lika gärna uttala mig om mina!

Iallafall.. iomed min snäva horisont och med utgångspunkt från mitt bostadsområde, det är en kultuturell grej bland svenskar att skjuta sin fru med hagelgevär.. för att sen själv bli mördad.

Och det förekom lixom inte för 10-15 år sedan.. iallafall inte där jag har bott.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-11 11:08
#70

#67 "Jag vet inte, säger Klara Hradilova-Selin (utredare på BRÅ), som svar på frågan om det är relevant att ta upp andelen invandrade gärningsmän i fall av gruppvåldtäkter. Hon fortsätter: "Vad ska man ha den informationen till? Det handlar om människor som saknar olika typer av resurser som begår brott, vilket inte är något nytt. Det finns ju även svenska killar som beter sig lika illa, men då resonerar man aldrig i termer av etnicitet."---

 https://fof.se/artikel/dramatisk-okning-av-antalet-anmalda-gruppvaldtakter

Är gärningsmännen omedvetna om vilka vidriga gärningar de gör på gund av "avsaknaden av resurser", skall offren och samhället visa förståelse för de stackars gärningsmännen? 

Om BRÅ tar fram en statistik över gärningsmännens etnicitet så lär även den svenska ingå, det vet givetvis den som är utredare på BRÅ.

[Hayabusa]
2018-02-11 11:34
#71

#70 Begås våldtäkter pga "avsaknad av resurser"? Med tanke på vad jag läst under MeToo-kampanjen så förfaller det vara precis tvärtom dvs det är de "med resurser" som är värst sexualförbrytare. Vilket får mig att anta att en eventuell kartläggning skulle, så att säga, fria "de resurssvaga".

[[eskils_]]
2018-02-11 11:53
#72

#70 Urlöjligt uttalande av BRÅ-utredaren! Alla brott ska givetvis uppmärksammas och beivras, oavsett gärningspersonernas ekonomiska situation eller annan bakgrund. Fru Justitia brukar ju avbildas med ögonbindel av den orsaken.

Annars får väl politikerna skriva in ett tillägg i lagen, så här ungefär: "I de fall där de sexuella övergreppen visar sig ha begåtts av resurssvaga yngre män från Mellanöstern eller Nordafrika skall dessa frias från skuld, genast försättas på fri fot och överösas med pengar. Fotnot: Annars föreligger nämligen en risk att någon vänsterfjant kallar oss rasister, och det vore ju så läskigt." 

I den här tråden finns gott om exempel på att flickor och kvinnor i Sverige blivit utsatta för misshandel och våldtäkter utomhus av okända män från länder med en ruggig kvinnosyn: https://politik.ifokus.se/discussions/56ddcc3fce12c461d3000995-kvinnor-varnas

#50 Bra! 👍

[Carpinus]1
2018-02-11 11:58
#73

#71 Fast när det gäller gängvåldtäkterna i t.ex. Malmö och Tensta tror jag inte att det är  förövare enligt "metoomallen" som varit inblandade.

Sedan kan man undera över det där med resurssvagheten som orsak till gängvåldtäkterna. Forskaren P-O Wikström vid Cambridge University hävdar att "det handlar mycket om i vilket moraliskt sammanhang man växer upp och verkar". Som Cwejman skriver i TS:

"Övergreppen i Köln och Stockholm (eller Malmö och Tensta. min anm.) handlar inte om etnicitet, utan om normer, värderingar och kulturella skillnader. Dessa mentala sammanhang överger inte människor bara för att de lämnar sina ursprungsländer."---

(Om detta skrivs även i #50.)

m2studio
2018-02-11 12:11
#74

Jag upprepar mina tidigare PM om sådana problem att bästa LÖSNINGEN är ett enda: utbilda nykomliga obligatoriskt tycker jag.

Jag skriver ett exempel men inte menar att genomföra invandrare med djur.(i mina opinion djur har väldigt stort plats i hjärtan och världen) 

Vad gör man, när man adoptera en valp? Jo du läger resurser i form av tid och metod och mm för att lära nykomlingen att ex. inte utföra sina behov var som helst, och speciell inte inne, inte biter av saker hemma, inte skälla i onåd, inte går fram till nya människor och hoppa på dem och liknande mm.

Så man borde ut gå från nykomliga, land, kultur, mängd av deras utbildningar, religion, världsuppfattningar, psyken och kanske/säkert lite annat och utbilda dem för den nya samhälle dem valde att bo i. Sverige/Europa har vald att ta emot en del och regeringar har skyldighet mot sina medborgare att ordna säkerheten i hela riket och detta kan ge resultat tycker jag.

En kille från ett land som inte kan förstå att en tjej har samma rätt och han ska i 100% acceptera och respektera detta, behöver att informeras om detta och även om ev. konsekvenserna. Men däremot en Svensk född kille inte behöver sådana speciella utbildningar enskild, eftersom man lär sig detta i skolan och ev. hemma!

lagen borde bestraffa båda likadant, men innan vi bestraffa en nykomling för detta borde vi med att utbilda dem drar rejält ner på antal händelse och säkerställa situationen för tjejer i samhälle.

Vi ska inte glömma att allra viktigaste i detta sammanhäng är själva tjejen, inte nykomlingen bestraffning storleken, vad tidningar skriver, vad olika partier tycka om händelse, vad folket tycker, vad kan andra tror om Sverige……. NEJ. 

Tjejen kan förlora förståndet för kort eller hela livet, livet kan ändras och deras på annat linje i henne liv, alltså hennes liv kan ändra totalt, hon kan begå självmord till och med. Så jag tycker att fortfarande ett förebyggande resurs kan ge oerhört bättre resultat.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Hayabusa]
2018-02-11 12:14
#75

#73 Ja. vilket gör hela ämnet så motsägelsefullt. Så klart har vi länder som Sverige fått ett inslag av "alternativa värderingar & inställningar" på halsen. Att lösa det hela med att peka åt alla andra håll är lika verkningsfullt som ett handhjärta.

[Hayabusa]
2018-02-11 12:18
#76

#74 Nyanlända kan ju börja med att informera sig själv om hur landet Sverige fungera och vad vi förväntar oss, i största allmänhet. Det är kostnadsfritt och bemöts säkerligen med stor förståelse & engagemang. Dock - går det att lära gamla hundar att sitta?

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-11 12:27
#77

#74 Men skall man verkligen behöva utbilda människor i att inte begå gängvåldtäkter?  Även människor med den mest rudimentära moral- och rättsuppfattning borde kunna begripa att det inte är normalt beteende, varken i Sverige eller någon annanstans.

Ställer heller inte upp  på skrivningen att man skall  utbilda en nykomling innan man bestraffar dem. Den som har begått ett brott skall givetvis bestraffas, korrektionsförsöken får komma sedan.

m2studio
2018-02-11 12:29
#78

#76 du har 100% rätt om att dem kan lära sig, men kanske jag inte kunde framför vad jag menade att utbilda dem!

"Vi ska inte glömma att allra viktigaste i detta sammanhäng är själva tjejen"

"Tjejen kan förlora förståndet för kort eller hela livet, livet kan ändras och deras på annat linje i henne liv, alltså hennes liv kan ändra totalt, hon kan begå självmord till och med"

----------------------------------- är huvudsaken tycker jag----------------------------------------

Vi borde inte tänka/tycka vem har mera skyldighet för den här typ av utbildningen, utan att vi borde se resultaten av uteblivning av utbildningen.

Vad är viktigaste i sådana händelse? Händelse har hänt, killen blir bestraffad, samhälle får skiten efteråt också, men tjejens liv kan gå i spillo.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Hayabusa]
2018-02-11 12:33
#79

#78 Det sorgliga är att de flesta killar INTE blir bestraffade. Vill minnas c:a 90% av åtalen resulterar i ett friande (Leif GW?). 

Vad det gäller utbildning så har du säkert en poäng, men varje individ har ett eget ansvar. Jag skulle kunna vandra ner till äldreboendet och kasta in en Molotivcocktail, men det gör jag inte. Varför? Beror det på att jag fått en utbildning att INTE göra så?  Knappast.

m2studio
2018-02-11 12:40
#80

Jo då, du har fått information genom många andra i samhälle, skolan, hemma och mm att inte störa, inte skada människor och egendom. Jo då, du har 100% fått denna utbildningar, fast du inte är medveten om eller inte direkt kommer ihåg.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Hayabusa]
2018-02-11 13:04
#81

#80 Med det resonemanget så skulle vi inte en enda våldtäkt utförd av en etniskt svensk man.

[Carpinus]1
2018-02-12 17:01
#82

#68 "Polisen Peter Springare anmäls av sin egen ledning.
Anledningen är ett uttalande om att gruppvåldtäkter är ett ”kulturellt fenomen”. – Vi vill att det prövas, säger Mats Nylén, kommunikationschef för polisen i Bergslagen. Det var vid en sluten sammankomst i Folkets hus på Hisingen i Göteborg i början av februari som Peter Springare talade om gruppvåldtäkter som ”ett nytt fenomen”, en följd av de senaste 12 till 15 årens invandring. Han beskrev gruppvåldtäkter som ett ”kulturellt fenomen”. Det visar en videoinspelning från mötet som TV4 Nyheterna tagit del av. – Det finns ju även etniska svenskar som ägnar sig åt gruppvåldtäkt men inte i den numerären som utlandsfödda gärningsmän, säger han."---

"Anne Ramberg, generalsekreterare för Sveriges advokatsamfund, är kritisk mot Peter Springares utsagor. – Det är anmärkningsvärt. Alla statstjänstemän och i allra högsta grad poliser måste ha bättre omdöme och hålla sig till vår regeringsform och den värdegrunden den ger uttryck för. De här uttalandena är ju närmast rasistiska, sa hon till TV4 i förra veckan. Åklagare i chefsställning vid avdelningen för särskilda utredningar leder utredningen, och kommer att bedöma om brott begåtts. – I nästa steg kan det bli rättslig utredning om man har brustit sitt förhållande mellan Medarbetare och arbetsgivare, säger Mats Nylén."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvnnyM/peter-springare-anmals-for-valdtaktsuttalande

Verkar inte som om Peter Springare har så mycket för att anlita någon medlem i Sveriges advokatsamfund som juridiskt ombud. 🤐

Zepp
2018-02-12 19:33
#83

"Jag tackar tidens gång för att vi inte längre har barn i den ålder då man måste tänka på att beskydda dem, förklara vad som sker och samtidigt inte föra över för mycket av den egna oron.

Men för dig som har det. Här är nio lögner om Sverige som du måste dra för dina barn om du vill framstå som en ansvarsfull förälder."

"Du måste också dikta ihop en trovärdig skröna om att såväl statsminister Stefan Löfven som SD-ledaren Jimmie Åkesson vet vad de pratar om när de säger att ett botemedel mot gängkriminalitet är att sätta in militära styrkor i förorterna.

Glöm inte att hitta på något finurligt om att det är så alla väl fungerande demokratier löser samhällsproblem."

"Påpeka att våra skattepengar gör bäst nytta i privat ägo på konton i skatteparadis, och inte alls i skola och omsorg."

"Barn och unga måste också intalas att om antalet mördade i Sverige sjunker från 111 till 82, som det gjorde för tio år sedan, och från 81 till 68, som det gjorde för sex år sedan, så är det helt oförklarligt.

Men när det dödliga våldet stiger beror det givetvis på de senaste hundra årens massinvandring, säg det till de små."

"Du vill ju verkligen inte att dina barn ska inbilla sig att de lever i ett av världens mest välmående länder och att lösningar på samhällsproblem kommer i många former och nyanser. Så ljug på bara."

https://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/9-logner-om-sverige-du-maste-dra-for-dina-barn/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
2018-02-12 22:31
#84

Eller så kan man ju dra en berättelse om Zepp i Härryda 🤪

[Carpinus]1
2018-02-12 23:38
#85

#82 Jale Poljarevius är lokalpolischefen som Stefan Löfven hyllar stort. Ändå är det Poljarevius säger  offentligt saker som Springare inte kan uttrycka ens i slutet sällskap.

Del 1: http://katerinamagasin.se/polischefen-uppsala-gangbrottsligheten-ar-jattehog-prio-mig/

Del 2: http://katerinamagasin.se/multikultur-skapar-multikriminalitet/

[[eskils_]]
2018-02-13 11:56
#86

#85 Jättebra intervjuer med polischefen! Några citat ur Del 1:

"Men det som gör mest ont är att vi går på deras kontanter. Vi använder oss av penningtvättslagen. Kommer du dragandes tre på natten med en plastkasse med trehundratusen kronor i, den rycker vi av dig, och det är upp till dig att bevisa var de här pengarna kommer ifrån. Och det blir inte så lätt när du visar att du deklarerar noll kronor förra året."

"– I Gottsunda till exempel har vi två gänggrupperingar som håller en viss nivå, och där föreligger något slags konflikt. Till exempel afghanska kriminella."

"De är förmodligen ungdomskriminella från Marocko, som kommer till Sverige via Frankrike, Spanien, Tyskland, Danmark… de har sakta ätit sig igenom Europa. Du kan ha en identitet i Spanien, i Frankrike heter du något helt annat, i Tyskland är du ett år äldre, i Danmark har du mirakulöst blivit fyra år yngre… När du når Sverige har du plötsligt en femte identitet."

" Det är lättare att få tag på heroin än en varmkorv i den här stan."

"Du ska inte kunna gå ut och skjuta folk gång på gång på gång och bli frisläppt, frisläppt, frisläppt… Det primära måste vara att man ska skydda allmänheten, skydda tredje man."

(Skulle tro att både Springare och den här polischefen är trovärdiga i de här frågorna.)

[Carpinus]1
2018-02-13 17:51
#87

Springare står på sig.

#86 Ja, Poljarevius och Springare vittnar ju om samma bistra verklighet, så de står inte i något motsatsförhållande till varandra. Skillnaden är att Uppsalabefälet har nått sådana operativa framgångar att honom vågar inte ledningen angripa på samma sätt. Dessutom sparkar Springare öppet uppåt, vilket aldrig är populärt…

Zepp
2018-02-13 21:49
#88

Eh.. vad är det Springare har att framföra som är så uppenbart.. förutom att brottsligheten sjunker.. allt färre utsätts för brott.. iomed att vi lyckats isolera och koncentrera de svagaste grupperna i allt färre områden?

Taskigt för de som lever i de områdena!

Och med tanke på att poliserna har allt mindre att göra så är det väldigt förvånande att de inte lyckats komma åt gängkriminaliteten bättre!

Dvs det kan handla om prioriteringar.. och pinjakt?

Pinjakt handlar mer om att sätta in resurser där det är lätt att fälla förövare.. så då sätter man in fler trafikpoliser.. skapar nya lagar om dubbdäcksförbud i stadskäärnor, förbud att tala i mobiltelefon under framförande av bil osv.. många pinnar att få där!

Oså får gängkriminella frodas.. ioförsej så drabbar det främst andra i områden där de svagaste i samhället bor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2018-02-19 16:35
#89

#82 Paulina Neuding reagerar också över Anne Rambergs utspel:

 "När Anne Ramberg påstår att Springare inte får tala som han gör, gör hon det från en betydande maktposition – Advokatsamfundet är inte vilken sammanslutning som helst. Samfundets stadgar är fastställda av regeringen och dess ställning regleras i den svenska rättegångsbalken. Man kan inte bli advokat i Sverige om man inte har upptagits i samfundet.

Dessutom har Ramberg naturligtvis fel i sak. Springare har inte gjort fel genom att tala på ett sätt som innebär att han inte ”håller sig till” den svenska regeringsformen och dess ”människosyn”. Att regeringsformen skulle ha en ”människosyn” som begränsar vad en polis eller någon annan i Sverige får säga, är en nyhet för mig och borde vara en nyhet för de flesta andra med någon kunskap om svensk tryck- och yttrandefrihet. Det borde, om sakernas tillstånd är som de kan förväntas vara, också vara en nyhet för Advokatsamfundets generalsekreterare."---

"Anmälda gruppvåldtäkter har ökat lavinartat. Speglar det en verklig ökning? Och beror det i så fall på migrationen? En hel del talar för det. Vad som är säkert är att utan en fri och öppen debatt och sakligt sökande efter fakta får vi inte veta svaret."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/regeringsformen-har-ingen-manniskosyn-ramberg-20795

[Göstage]
2018-05-08 06:37
#90

#82 #89 "I Aftonbladets pågående granskning av gruppvåldtäktsmål är 82 av 112 förövare födda utanför Europa. Hur ser du på det?
– Det har tidigare visat sig i annan statistik att vi har en överrepresentation för brottslighet vad gäller människor som kommer från andra länder, säger Stefan Löfven."---

"Löfven menade att värderingar kan ha att göra med övergreppen. Och att det är av största vikt att samhället står upp tydligt för vad som gäller i Sverige, till exempel om jämställdhet och att kvinnor och män har samma värde. – Vi har ett ansvar för att de som kommer får en bra samhällsinformation. I den ska ingå vilka värderingar vi har. Vi accepterar inte att man behandlar kvinnor på det sättet, säger han."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dd8Oqo/dramatisk-okning-av-sexbrott-blev-hetsig-duell

Kommer Ramberg och Polisledningen även att anmäla statsministern nu?

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-08 07:13
#91

#90 Det va´ ju konstigt - det var inget som Löfven nämnde i Agenda häromdagen. Nu delar han plötsligt Åkessons ställning.

[Göstage]
2018-05-08 07:21
#92

#91 Fritt efter Marx (Groucho!): "Det är min bestämda uppfattning i frågan, och duger inte den så kan jag ha en annan". 😉

[Göstage]
2018-05-08 09:13
#93

#26 Å ena sidan: "Ensamkommande bör få sexualundervisning. Detta eftersom synen på sexualitet och kön skiljer sig från det svenska samhällets, anser RFSU."---

Å andra sidan:
"Tecknade bilder på alla möjliga sexuella konstellationer visas i RFSL:s material för nyanlända. Materialet kan cementera segregationen och leda till sexuella brott, menar debattören Nasrin Sjögren.  – Man kan tro att man kommit till en landsomfattande bordell, där det är fritt fram för allt, säger hon."---

_"Även materialet i RFSU:s ”Sexualundervisning på lättare svenska”, som är tänkt att användas inom exempelvis SFI (Svenska för invandrare), innehåller explicita bilder på könsorgan och sexuella konstellationer. På några sidor i häftet ska eleverna, med bilders hjälp, lära sig de svenska orden för olika delar av könsorganet samt ord för olika sätt att ha sex på."---
_

Är man helt säker på att den eventuella information som sprids uppfattas som den är tänkt- obegriplig text men detaljerade illustrationer kanske upplevs helt annorlunda? Det kan vara som att hälla bensin på pyrande glöd! Talas det dessutom om "rättigheter" ("Sexual health and rights in Sweden”) så kan det nog upplevas som att det är fritt fram… 

Och hur kommer man att kunna förklara den samtyckeslag som rycker allt närmare för någon med annan eller ingen alls förkunskap i ämnet när inte ens frigjorda svenskar riktigt förstår eller känner sig familjära med dess tillämpning? (Fast i fallen med våldtäktsmän kommer givetvis ingen samtyckesförsäkran att vara nödvändig…)

[Hayabusa]
2018-05-08 09:22
#94

#93 Ja, vad säger man..?

[Göstage]
2018-05-08 09:24
#95

#94 På ren svenska - "fuck"…

[Hayabusa]
2018-05-08 09:34
#96

#95 Ja, jävlar…de styrande har underskattat utmaningen. Rejält.

Annons:
Carmarino
2018-05-08 19:49
#98

#97 Tyvärr en betalartikel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-08 20:00
#99

#97 #98 Trist med betalartiklar, och nästan ännu tristare när de låses "under resans gång". Jag läste artikeln i morse, och då var den fortfarande öppen.

Carmarino
2018-05-08 20:05
#100

#99 Ja, det är ett ofog att låsa artiklarna efter någon timme eller så. Tyvärr händer det rätt ofta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-05-08 21:45
#101

#100 Ja, ett jäkla ofog. Jag såg videoartikeln innan den blev låst, väldigt intressant. Men samtidigt skrämmande.

[Göstage]
2018-05-08 21:47
#102

En av dem tyckte väldigt synd om sig själv. Och när reportern frågade hur han trodde att tjejen mådde så svarade han att "hon mår jättebra".

[Hayabusa]
2018-05-08 21:50
#103

#102 Totalt verklighetsfrånvänd.

[Göstage]
2018-05-09 15:30
#104

#97-100 Liten OT-återkoppling: kanske säkrast att i fortsättningen i större utsträckning citera det man tycker är intressant, innan artikeln hinner bli betallåst och länkarna oanvändbara?

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-10 11:01
#105

#104 Det stämmer. Artikeln i AB (#97) är i princip ett videoreportage så i just det fallet blir det knepigt.

[Göstage]
2018-09-14 09:46
#106

Omar Makram, projektledare och debattör på riksorganisationen GAPF, Glöm aldrig Pela och Fadime, har skrivit en lång men mycket läsvärd artikel på GP debatt. Här är några utdrag, men läs den i sin helhet! Länk nedan.

"Det är fullt möjligt att vara emot rasism och samtidigt erkänna att synen på sex och kvinnor (och därmed beteenden mot kvinnor) varierar mellan olika kulturer. Jag skulle vilja påstå att det inte bara är möjligt, utan också det mest rationella och ärliga förhållningssättet, till skillnad från den polariserande absolutismen som speglas i påståenden om ”alla invandrare” å enda sidan, och ”det finns inga som helst kulturskillnader” å andra sidan."---

"Det borde vara självklart att förstå, men är ändå viktigt att poängtera, att det endast är en mycket liten minoritet av alla män med invandrarbakgrund som begår sexuella övergrepp. Men de övergrepp som sker reflekterar värderingar som baseras på en skadlig syn på sexualitet och kvinnokroppen. Dessa värderingar tycks vara mer förekommande i vissa kulturella och religiösa sammanhang."---

_"Så vad kan vi göra åt denna kulturkrock? Eftersom det har att göra med värderingar och utbildning, ser jag att det är där fokus bör läggas. Människor som flyttar till Sverige bör omedelbart gå en kurs inom just dessa ämnesområden, inklusive information om hur interaktionen mellan könen fungerar i ett sexuellt liberal samhälle, om konceptet om samtycke samt samt om relevanta lagar.
_

_Därutöver bör vi arbeta mot en fullständig nedmontering av hederskulturen och den kyskhetskultur som kommer därav – så att vi kan få ett slut på dess skadliga och förtryckande effekter, som drabbar främst kvinnor, men också män."---
_

Vi måste säkra de framsteg som gjorts i Sverige när det gäller kvinnors frigörelse, och vi måste befästa och påminna oss själva om den sexuella liberala identitet som faktiskt präglar vårt samhälle."

http://www.gp.se/debatt/visst-finns-det-samband-mellan-kultur-och-sexuella-övergrepp-1.8239467

[Hayabusa]
2018-09-14 09:52
#107

#106 Instämmer. Lyssnar man på t ex Mustafa Panshiri så säger han samma sak.

[VSK]
2018-09-14 10:08
#108

#107

Mustafa Panshiri sa oxå att om man inte börjar prata om problemen så kommer det sluta i våld.

kamera0710
2018-09-14 11:51
#109

När den här tråden startades hade ett antal liberaler en debatt, där bland annat nämnde Cweijman medverkade. Det verkar vara lite "inbördeskrig" i det liberala lägret.

https://www.facebook.com/tankesmedjantimbro/videos/varf%C3%B6r-hatar-alla-liberaler-varandra-vart-%C3%A4r-den-svenska-frihetliga-r%C3%B6relsen-%C3%A4r-/10155116577365238/

[Hayabusa]
2018-09-14 12:23
#110

#108 Så är det, kan rekommendera att lyssna på när Navid Modiri har Mustafa på besök (Hur Kan Vi? Finns på YouTube).

Carmarino
2018-09-14 12:33
#111

#106 När man blir arbetslös så blir man kallad till ett obligatoriskt möte på AF. Uteblir man får man ingen arbetslöshetsersättning. På mötet får man reda på vilka skyldigheter man har som arbetslös. Rättigheterna får man oftast inte reda på. (Fast man kanske inte har några.)

Borde det inte vara likadant med nyanlända? Ett obligatoriskt möte där man får reda på vad som gäller i Sverige, och vad man har att rätta sig efter? Gärna skriftlig information på olika språk också.

Om man inte deltar i mötet och/eller inte följer svenska lagar och regler så dras ersättningen in (precis som för den som är arbetslös) och man får inget uppehållstillstånd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-14 13:03
#112

#111 Jo, men där kommer ängsligheten sannolikt in i bilden. "Vem är jag att komma här och berätta för dem…de som har det svårt nog ändå." Eller som Ganman och Panshiri brukar säga: "De låga förväntningars rasism".

Men du har rätt Carmarino - Panshiri är inne på samma sak.

Carmarino
2018-09-14 14:40
#113

#112 Ja, det är ungefär som övercurlande föräldrar som inte ställer några krav på sina barn. De stackarna har ju ingen aning om hur någonting fungerar den dag de ska flytta hemifrån. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-12-17 14:04
#115

#114

Där oxå 😮

Upp till toppen
Annons: