Annons:
Etikettskatter
Läst 1736 ggr
Ebolaa
1/12/16, 5:53 PM

Resultat av Colorados legalisering av cannabis

Tjoho!

Istället för att gräva ned oss i allt negativt som sker hos oss och ute i världen, så kan vi glädas oss åt en positiv utveckling i Colorado; legaliseringen av cannabis! Woop woop!

Legaliseringen har lett till att Colorado har lyckats skrapa ihop 125 millioner dollar i skatteintäkter under 2015 (tre gånger mer än året innan), vilket har gjort att de kan lägga pengar på att förbättra "local schools", "behavioral health programs" och att unga inte ska testa droger eller hjälpa dem komma ur missbruk. "The revenue from cannabis tax is used for a variety of purposes, such as improving local public schools, behavioral health programs and youth prevention."

Andra positiva effekter är en mindre belastning på rättsystemet gällande drogrelaterade åtal, 23 procent färre sådana, och de har även sett att annan brottslighet har minskat i omfattning de senaste två åren "In just one short year, the number of homicides dropped by 52.9%.  Sexual assaults were reduced by 13.6%. Robberies were down by 4.8%, and assaults were down by 3.7%. The statistics measured the first few months of the year for both 2013 and 2014 and then compared those numbers with one another to determine whether they were higher or lower after legalization went into effect." 

Dödsfallen på grund av stark smärtlindring av opioider har också minskat samma sak gällande utvecklandet av beroende till denna form av mediciner. "[S]tates permitting medical marijuana dispensaries experience a relative decrease in both opioid addictions and opioid overdose deaths compared to states that do not."

När ska jag sluta med alla positiva effekter, tänker du, men här kommer en sista kläm: bland unga fortsätter testandet eller brukandet av cannabis att gå ned i omfattning, något som tillbakavisar argumentet att legalisering skulle innebära att fler unga testar eller hamnar i missbruk! Fantastiskt! Haha, en till woop woop på det!

Over and out.

http://thefreethoughtproject.com/2-years-legal-pot-sales-colorado-shatters-revenue-projections-arrests-drugs-plummet/#s8gIJkGh1gzWpbWw.99" 

http://thefreethoughtproject.com/6-drug-war-lies-debunked-colorados-marijuana-legalization-experiment/#lIEGZtW2SUXIUGzk.99

http://www.thedailychronic.net/2015/46670/study-patients-replace-prescription-drugs-with-cannabis/

http://thefreethoughtproject.com/study-shows-decline-teen-marijuana-colorado-legalization/

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Farwuq
1/12/16, 6:16 PM
#1

Plus att "maffian" har fått ett avbräck.
Om man kan vrida cannabis ur händerna på brottssyndikaten så kan de få som följd att även andra preparat kommer minska i volym.

Det blir Win-Win av det hela.
👍

Så skönt att förnuftet får råda.

Vi väntar ett år till, sen vet vi mer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ebolaa
1/12/16, 6:26 PM
#2

#1 Så lätt är inte ekvationen tyvärr. Såg på en dokumentär att nu när mexikanska kartellerna har blivit utkonkurrerade gällande marijuana eller cannabis överlag så har de istället gått över till att producera just opioidtabletter, typ i form av oxicodon. Många unga dör i överdoser i vissa delar av USA. Det är hemskt att de tar sig an just sånt som gör människor extremt beroende, inte konstigt dock ur deras synvinkel..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
1/12/16, 6:31 PM
#3

Maffian är helt tydligt hänsynslös och lite desperat.

Men jag tror inte att det är samma klientel som tar opiater och de som använder cannabis.  Det kan mycket väl vara så att denna trend kommit likväl.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ebolaa
1/12/16, 6:45 PM
#4

Ja, i just den dokumentären så sa de att de hade ett samband med att de blivit utkonkurrerade gällande försäljningen av marijuana. Men det kan ju ha varit en ståndpounkt av de som gjort dokumentären snarare än ett underbyggt faktum. Jag kan likaväl tänka mig att de gått över till just tunga tabletter när det är så mycket lättare att smuggla dem (de har ingen lukt och tar mindre plats),  plus att det är en mycket större vinst på de "tunga grejerna".

Som du säger så är det ju också en viss skillnad i klientelet när det kommer till att röka cannabis och att ta starka piller, så kan tänka mig att de "vanliga svenssons" mycket hellre går till en marijuana dispensory än till någon pengagalen kartellsnubbe.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
1/12/16, 9:51 PM
#5

_Som du säger så är det ju också en viss skillnad i klientelet när det kommer till att röka cannabis och att ta starka piller, så kan tänka mig att de "vanliga svenssons" mycket hellre går till en marijuana dispensory än till någon pengagalen kartellsnubbe
_
En "vanlig Svensson" nöjer sig med alkohol. Det behövs inte mer droger än så. En "vanlig Svensson" avstår andra droger. En  "vanlig Svensson" tänker inte ens tanken att röka på. 
Detta vet jag eftersom att jag är en "vanlig svensson", och de allra flesta av mina vänner är de också.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Ebolaa
1/12/16, 10:11 PM
#6

#5 Nå nu är vi där igen, eller?

För det första är jag inte mycket för att jämföra droger, alkohol är en tung drog medans cannabis hör till de lättare formerna. Vi har en alkoholkultur i Sverige, så jag har full förståelse för att du har svårt för den här tanken som presenteras ovan. Det är ett kontrast mot din idéevärld och verklighet. Jag vet däremot helt vanliga svenssons också som röker ibland, och de dricker ibland. Vi kommer gå mot en avkriminalisering, det är jag helt säker på, eftersom vår drogpolitik gör de mest utsatta människorna mer exkluderade från samhället. Sen är jag inte säker på att det kommer bli lagligt här, just på grund av vår starka alkoholkultur, och argument som ditt; att det räcker med alkohol. Vad menas med det egentligen? 

Den här dokumetnären rekommenderas starkt till alla "The Union- The Business Behind Getting High", den är intressant, omfattande, utgår ifrån medicin, ekonomin, historia. Den bästa dokumentären när det kommer till just marijuana/cannabis. 

https://www.youtube.com/watch?v=4nC5RMvFOIs

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Vanja
1/12/16, 10:16 PM
#7

#6 Det spelar ingen roll hur mycket sockervadd du än lindar in ditt drogpropagandasnack i. 
Jag kommer aldrig ge mig på den punkten, det är noll tolerans ifrån min sida. 
Och för sjuttonde gången, jag förespråkar INTE alkohol mer än någon annan drog.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Ebolaa
1/12/16, 10:38 PM
#8

#7 Jo, men det gör du genom att säga att alkohol räcker, då förespråkar du alkohol som är en drog före andra, medans jag förespråkar att vuxna människor ska få ägna sig åt vad de vill så länge det inte går ut över andra.

Varje drog har liksom sitt syfte, sin funktion och sina bra och dåliga effekter. Jag är inte mycket för alkoholens starka och något svårdoserade effekt, tycker inte det borde finnas starkare dryck än vin heller. Men då kan inte folk få blanda sina favorit groggar eller ta sina shottar eller snapsar (som de flesta skulle klara sig mycket väl utan egentligen). Vi har ingen hälsosam drogkultur alls i Sverige. Folk förstår inte bättre ärligt talat, det skulle göra många gott att ta någon annat som de kan kontrollera bättre och inte känna superångest dagen efter över det ena och det andra.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zyperior
1/12/16, 11:03 PM
#9

#0 Tycker detta är positivt. Tyvärr får jag prioritera bort legalisering av cannabis när jag går till valurnan då jag anser att vi har viktigare frågor att ta tag i just nu. 

125 miljoner dollar? Ca 1 miljard svenska kronor.

Nu röks det ju knappast så mycket i Sverige som i USA, men vi är ju fler människor i Sverige också, än Colorado. Dubbelt så många om man jämnar ut siffrorna lite.

En skatteintäkt på en halv miljard per år skulle man kanske kunna gissa sig till då utan att överdriva?
De pengarna skulle kunna användas till mycket nytta i bekämpning av tyngre missbruk och drogrelaterad kriminalitet (som ändå kommer ske och bekämpningen betalas istället av andra skattemedel).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Ebolaa
1/12/16, 11:42 PM
#10

#9 Haha, det är lugnt, ingen vill röra den här frågan än så länge!

Det finns en del information som säger att Sverige egentligen är "självförsörjande" när man tittat på hur mycket odlingar det finns här, att det "inte skulle behövas" importeras för att täcka bruket. Men det importeras ju ändå massvis med hasch från Europa, som kommer via Danmark, eftersom det är kriminella som tjänar pengar på det viset. Är ju inte lätt att odla stora mängder utan att omgivningen märker något. Den långa länken nedan beskriver dock om ett sådant fall.

Enligt metro har 6,1 procent av männen mellan 15-34 år brukat cannabis minst en gång under 2013, medans motsvarande siffra i danmark är 12 procent och i frankrike 17 procent. i Colorado ligger bruket på ca 12 procent (inklusive kvinnor), så med den matten borde vi ju i princip kunna tjäna ihop lika mycket, med tanke på att det också skulle bli turism i form av människor som är sugna på att köpa här i Sverige, drogturism eller vad man ska kalla det.

Mycket lång, men intressant text om läget och hur vår narkotikapolitik sett ut de senaste 50 åren: http://www.svd.se/cannabisodlarnas-paradis-sverige

http://www.svd.se/sverige-sjalvforsorjande-pa-cannabis

http://www.metro.se/nyheter/sa-manga-svenskar-roker-marijuana/WhhmeE!MOcNi__VJFTISXOjBcCA9Q/

http://www.denverpost.com/news/ci_27212493/marijuana-use-increases-colorado-according-new-federal-survey

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: