Annons:
Etikettsexualpolitik
Läst 6667 ggr
[postmortum91]
2016-01-13 20:06

Svenska män är inte bättre

**Svenska män är inte bättre när det kommer till sexuella övergrepp mot kvinnor. Den gemensamma nämnaren ÄR kön. Enda skillnaden är att dessa utländska män gör det i grupp, medan svenska män tenderar att agera var för sig. Problemet är samma men urartar sig olika, brist på respekt för kvinnornas rätt för sina egna kroppar. 
**
Det är konstigt att de som skriker mest och högst om gruppövergreppen är män. Svenska män som sitter och hatar vad kvinnor utsatts för av utländska män. Vi kvinnor skriker inte lika högt, för vi är vana. Inte bara av utländska män, utan av män generellt sett. Jag har personligen aldrig blivit utsatt av en grupp män samtidigt men visst fan har jag blivit utsatt av kvinnoförnedrande män genom mitt liv.

I högstadiet hände det flera gånger i veckan som tonårstjej att killarna togsig friheten att greppa tag i rumpa eller bröst. De drog upp kjolen på mig så hela rumpan syntes i korridoren, det kommenterades om hur min rumpa såg ut. Den var stor, och det var helt okej att kommentera på den, nästan dagligen. Flera gånger i veckan fick man höra att man gärna fick "åka hiss" på någons penis eller liknande förslag. Alla gånger jag upplevde det här, var det svenska killar som begick övergreppen eller trakasserierna.

På gymnasiet fortsatte det, nu bland lite äldre killar. Det eskalerade på fester man var på, och jag vet inte hur många gånger man själv eller någon vän råkat ut för att bli sexuellt trakasserad, antastad eller även våldtagen. På krogen måste man hålla koll på sin drink, för vem vet vad någon lägger i annars. Även där, har det varit uteslutande svenska killar/unga män.

På mitt förra jobb utsattes arbetskollegor mitt i stan, på ljusa dagen för sexuella övergrepp, två av tre gånger var det av äldre svenska män.

Om man som Svensk man, verkligen bryr sig om oss kvinnor och vad vi råkar ut för så lyssna: Ni hjälper ingen genom att sitta och hata på internet. Börja stå upp för kvinnors rätt till sina egna kroppar, varje dag, varje sekund. Var inte delaktig i sexistiska skämt, nedvärderande kommentarer eller liknelser som förlöjligar eller förminskar oss kvinnor. Uppfostra era söner att respektera kvinnor som medmänniskor med rätt till sina egna kroppar och säg ifrån de gånger någon bidrar till kvinnoförtrycket.

Problemet med sexuella övergrepp är ingen nyhet som kommer först nu med flyktingströmmarna, det har funnits hela tiden. Enda skillnaden är att dessa män gjort det i grupp, men det talar för samma sak som vi redan har i Europa och Sverige: Skev syn på kvinnors egna sexualitet och kropp.

Sedan för att förebygga kommentarer som "Men i Sverige tvingas du inte bli bortgift vid 8 års ålder" eller "Ingen kastar syra i ditt ansikte här". NEJ, som tur är men det är inte vad diskussionen handlar om. Den handlar om att det pratas så mycket om att det blivit så mycket sexuella övergrepp mot kvinnor sedan flyktingstormen, vilket inte är sant. Sedan tror jag liksom många andra att det finns fler problem inom jämställdheten som män från mellanöstern inte har med sig men som är självklarhet här. De har med sig hederskultur bl. a men de tar inte med sig sexuella övergrepp, för det finns redan här.

Annons:
Vanja
2016-01-13 20:24
#1

Som jag har skrivit i en annan tråd så får jag hellre en dask på röven på krogen än att bli inputtad i en grupp på hundra man som tafsar på mig och sliter i kläderna. 
Jag står ut med att pojkar (vilket de är när man går i skolan, inte män) tafsar i högstadiet för att de helt enkelt bara är pojkar med för högt testosteron som tänker med fel kroppsdelar. Det är en fas som går över. 
Jag ser hellre att någon på en fest tar mig på brösten (för att den är för full och inte förstår vad nej betyder) än att bli inkastad i en grupp män som tafsar enbart för att förnedra. 
Dessa saker går som sagt inte att jämföra, men om vi nu ska se på saken ifrån andra ögon. Att Svenska män tafsar sätts lite på andra plats när grupper av män våldför sig på kvinnor. Vi måste lösa det ena problemet först, och eftersom det nyaste fenomenet väger tyngre än de andra så kommer vi helt enkelt lägga det andra på hyllan. 

Och jo, Svenska män är bättre. Inte än invandrade eller flyktingar. Men de ÄR bättre än de som samlas i grupp för att ofreda kvinnor. 

Men det är ju bara min åsikt som Svensk kvinna boende i Sverige, den kanske inte spelar så stor roll.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[postmortum91]
2016-01-13 20:30
#2

#1 Så du menar att jag ska behöva välja och vara tacksam för att svenska män håller sig var för sig? Jag blir galen av tankar som dina, att ursäkta sexuella övergrepp. Saken är att det går INTE över, förstår du inte det? Det är ju samma killar i högstadiet som tafsar på min rumpa som senare har sex med en nersupen tjej på en fest.
En kille på just högstadiet drog mig till sig varje gång jag gick förbi, fast jag inte ville. Han greppade tag på min kropp. SAMMA kille var med och våldtog en klasskamrat i högstadiet. DET är samma problem, det är inte "bara" pojkar som inte kan kontrollera sina hormoner. 

Din syn om mäns hormoner och att de inte kan kontrollera sig är grunden till hela burqa-kulturen. Kvinnor måste gömma sina kroppar för att män inte kan kontrollera sina drifter, du tänker ju precis som dem fast i mindre skala och inser det inte själv.

Vovvi
2016-01-13 20:35
#3

Är du på riktigt? Svenska män kan inte ens jämföras med dessa utlänningar som attackerar i flock.

Vanja
2016-01-13 20:36
#4

#2 Har jag sagt att du ska välja? Eller skrev jag att jag hellre blir tafsad på röven på krogen? 
Eller sa jag att alla andra hellre blir det? 

Nej det är klart att det inte bara är pojkar med för hög testosteronhalt, men många av dom är faktiskt exakt det. Bara grabbar som inte vet vad de gör. Jag säger inte att de inte kan kontrollera sig, jag säger att de tänker med fel kroppsdelar. Men det är en fas som går över, såklart inte på alla. 
Men överkänsligheten man har som kvinna när man är 14-15 är också något som går över, inte på alla uppenbarligen. Men på de flesta. 

Jaså mitt tänkande är grunden till burqa-kulturen säger du. intressant, den har jag aldrig hört förut.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
2016-01-13 20:49
#5

"**Den handlar om att det pratas så mycket om att det blivit så mycket sexuella övergrepp mot kvinnor sedan flyktingstormen, vilket inte är sant. "
**
Tröttsamt. Övergrepp på kvinnor är knappast ett homogent problem.

Rent logiskt, om du placerar Sverige på en skala från 1 - 5 för vår kvinnosyn i jämförelse med andra länder där 1 är dålig och 5 är perfekt.

Sen placerar du t.ex. Afghanistan på samma skala.

Ökar medelvärdet av dessa två för att det är just Afghanistan man lägger dit, eller sjunker det?

Svaret är givet.

Alltså, den generella kvinnosynen i landet blir sämre om det kommer hit folk från kulturer med dålig kvinnosyn.

Är sexuella övergrepp en konsekvens av dålig kvinnosyn?

Svaret är även här givet.

Mer fantastisk mångkultur = sämre kvinnosyn = mer övergrepp.

Det är ingen i debatten som påstår att endast invandrare våldtar, men i de här fallen som nu uppdagas så är det främst det, och enskilda övergrepp på en skala som inte liknar något vi sett tidigare. Händelser över hela Europa, dit väldigt mycket flyktingar kommit det senaste åren, sker av exakt samma natur och anledning men samtidigt helt oberoende av varandra. Är detta en slump menar du?
Man kan läsa nu om rapporter om ett 50 tal nykomlingar, i skydd av publikhavet i Stockholm, förgripit sig på kvinnor. Men detta är jämförbart med sexistiska skämt menar du?
Så många som 512 anmälningar, 500-fucking-12, har kommit in nu i Köln, från ett och samma tillfälle. Men detta händer hela tiden enligt dig?

Du pratar själv om att man inte ska delta i sexistiska skämt osv. Det är en debatt för sig. Att man ska uppfostra sina söner med en bra kvinnosyn, det är också en debatt för sig. Övergreppen som i Sthlm och i Köln är en debatt för sig.

Sen har inte kvinnor ensamrätt på att diskutera frågor om kvinnosyn. Jag har en dotter som jag väldigt gärna vill ska få växa upp i ett tryggt samhälle. Detta inkluderar även hennes skolgång, men relativiserar man övergreppen på "We are sthlm" med hur snorungar beter sig i skolan så löser man ingenting.
Eller menar du att vi ska ge lärare mer befogenheter och kunskap om detta så de kan utbilda eleverna till en vettig kvinnosyn, och vips så hade övergreppen på "We are sthlm" aldrig hänt?

I debatten om övergrepp i skolan är lärarsynen och föräldrasynen väldigt viktiga faktorer för att lösa den biten.
I debatten om övergrepp som dem i Köln och Stockholm är invandringspolitik och integration och etnicitet på dem som kommer viktiga faktorer för att lösa den biten.

Så sluta ljug om relevant information, som behövs för att lösa problemet.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

hankans91
2016-01-13 20:54
#6

#0 Jag håller med dig dessa svenska män som gör detta är inte bättre. Men en stor majoritet av svenska män gör inte så. Men kollar man på utländska män från afrikas horn och mellanöstern så är det överhängande problem med en dålig kvinnosyn det kan vi inte förneka. Sen är ju frågan varför har dom denna kvinnosyn? Är det religion eller är det deras samhälle som har format dom till detta?

#1 Jag är kille även jag har blivit daskad på röven och det har varit både tjejer och killar. När en tjej daskar killar på röven är det en kul grej. När en kille daskar en tjej på röven är det trakasserier. Inte konstigt att killar blir förvirrade ibland.

Men när en kille inte förstår när en tjej säger nej upprepande gånger är väldigt trög och en stor skithög i mina ögon. En kastrering med fängelsestraff hade varit berättigande.

Annons:
Ebolaa
2016-01-13 20:56
#7

#0 Shit, ja jag vet. Kan även berätta att jag utvecklades väldigt tidigt, för tidigt. Det var vardagsmat att killar körde ned en hand mellan benen på mig och greppade om mitt kön, nöp mig och klappade mig på baken och låtsades ramla framför mig så de kunde ta ett ordentligt grepp om mina bröst. Det började i tredje klass, eftersom jag var den enda som hade bröst i den åldern. Dessa kränkningar fick mig att skämmas för min kropp. Eftersom "killarna inte kunde kontrollera sig" (yeah right, om någon skulle sätta nolltolerans på såna här beteenden, så helt säkert) så istället började jag använda tjocka tröjor och pösigare byxor så att min kropp kunde dra till sig färre stirrande blickar. Och det gjorde susen, jag fick mer ögonkontakt och blev utsatt för färre sexuella trakasserier. Kommer till och med ihåg att någon kommenterade att "Det är slött att du använder tjockare tröjor, för då ser man inte så bra", Jag: "Det är det som är meningen".

Det är alla föräldrars ansvar att berätta för sina "hormonstinna barn" att allas kropp är deras eget tempel, att man inte får röra andras kropp på känsliga områden, och att de ska säga till en vuxen om det är någon som gör så mot dem eller om de ser någon annan bli utsatt för det. Det är sedan skolans ansvar att se till att barnen inte blir sexuellt trakasserade i skolan, och att eleverna vet vart de ska vända sig om någonting sådant sker och att de sist och slutligen tas på allvar när någon beter sig olämpligt mot någon annan. Både när det kommer till tjejer och killar.

Har märkt två gånger när jag varit på sista tåget och vilat på väg hem, att någon bakom mig har tagit ett foto på mina bröst. Skulle de inte ha tagit ett foto på mig så skulle de inte hastigt lägga undan mobilen och låtsas som ingenting. Då har inte jag speciellt stora bröst heller, så kan tänka mig hur det är för andra kvinnor som en "ordentlig hylla".

Som tur är så tolererar jag inte att folk rör på min kropp "för att de inte kan kontrollera sig", utan jag tar tag i deras hand och kastar undan den och säger åt dem på skarpen att "Det är inte sådär man behandlar kvinnor, det där gör du f** inte om igen, då ringer jag polisen. Backa undan!" En kvinnas kropp är inte ett föremål för andras syften, eller..? 

Klart som tusan att det är skillnad gällande kulturerna, det fattar vem som helst. I Sverige är det ett brott att hålla på med sexuella trakasserier, ofredande, utnyttjande och våldtäkter. Det fördöms av samhället i stort. Men det pågår heeela tiden här också, lite snyggare så att flickor, tjejer och kvinnor blir förvirrade om det är okej eller inte. Liksom, ska man bry sig om en smäll på rumpan - klart som f**! Säg nej ordentligt och högt så att karln skäms! Är du en man och en kvinna rör ditt paket, så gör du precis samma sak, tolerera inte skiten!

Och ja det finns skillnader i hur saker och ting utförs, det som hände under nyårsnatten var något nytt för oss västerlänningar. Men det sker hela tiden, överallt och på olika sätt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-13 21:00
#8

#6 "En kastrering med fängelsestraff hade varit berättigande."

Oh, nej - Kill 'em all! Och då menar jag alla män oavsett vad de gjort eller inte gjort. Först då får världen lugn & ro. Fast men vem som ska tända grillen eller rensa avloppet - det vete fan…

Fillifjonkan60
2016-01-13 21:13
#9

Helt otroligt att det ens finns någon som skriver en tråd som denna.

Det går definitivt inte att jämföra! 

Håller med Vanja, hellre än dask på rumpan på krogen än omringad av ett gäng som tafsar och sliter och drar i en. Jag hade fått panik!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Ebolaa
2016-01-13 21:16
#10

#9 Det enda alla tänker på är händelserna under nyårsnatten just nu, det är klart! Det är högaktullet och väldigt viktigt. Vi behöver komma på ett sätt att handskas med sådan problematik, så att inte sådant sprider sig om de inte får konsekvenser. Självfallet.

Det är dock inte det som Tråden handlar om. Om vi nu ska leka "pest eller kolera" så väljer väl vem som helst en "dask på stjärten" men varför ska man måsta välja mellan två handlingar med äckliga och nedvärderande motiv?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-13 21:21
#11

#10 Sant, men för att finna åtgärder kan det vara vettigt att lokalisera problematiken. Om det nu är så (jag skriver OM) att det finns ett problem bland ensamkommande pojkar så ser jag själv ett dilemma. Dessa pojkar har inga föräldrar på plats som kan fostra dem.  Ja, det finns andra vuxna - men jag är rädd för att det inte får samma effekt.

[postmortum91]
2016-01-13 21:24
#12

#5 Precis som jag skrev i #0, så pratar jag ENDAST om sexuella övergrepp nu, vilket inte är någon större skillnad. Sedan om du vill diskutera möjligheten att köra bil eller få välja vem man ska gifta sig med kan du göra det i en annan tråd eftersom jag redan sagt att det är OT. Jag liksom vem som helst fattar väl att det är bättre att vara kvinna i Sverige än i Afghanistan eller Indien, men det är när det blir sånt förbannat liv om att utländska män förgriper sig på kvinnor som det blir skevt eftersom där är "vi" alla lika. Män förgriper sig på kvinnor, sedan ska man inte dra alla män över en och samma kam vare sig bland svenskar eller afghaner. 

#7 Håller helt enkelt bara med!

#8 Jag förstår inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg.

[postmortum91]
2016-01-13 21:26
#13

#11 Jag ser ett problem bland svenska pojkar också, ensamkommande utmärker sig inte från svenska pojkar när det gäller sexuella övergrepp.

Annons:
Fillifjonkan60
2016-01-13 21:30
#14

#11 Precis och vi måste få visa att detta inte är ok utan att börja skylla ifrån oss på all världens män och speciellt svenska vita män.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Hayabusa]
2016-01-13 21:32
#15

#12 Som en hypotes hade det varit intressant om alla män på vår planet hade försvunnit. Undrar hur världen hade tett sig?

#13 Då har Sverige misslyckats kapitalt.

Zyperior
2016-01-13 21:36
#16

#12 Öööööh?

Saxat från #0
_"Om man som Svensk man, verkligen bryr sig om oss kvinnor och vad vi råkar ut för så lyssna: Ni hjälper ingen genom att sitta och hata på internet. Börja stå upp för kvinnors rätt till sina egna kroppar, varje dag, varje sekund. Var inte delaktig i sexistiska skämt, nedvärderande kommentarer eller liknelser som förlöjligar eller förminskar oss kvinnor. Uppfostra era söner att respektera kvinnor som medmänniskor med rätt till sina egna kroppar och säg ifrån de gånger någon bidrar till kvinnoförtrycket." _
Håll gärna koll på vad du själv skriver, för du skriver inte ENDAST om övergrepp i #0.

Du kan ju inte argumentera för en sak i #0 och sen hävda att ingen får argumentera mot det i tråden genom att kalla det OT?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Ebolaa
2016-01-13 21:37
#17

#11 Det var några som hade åkt fast för detta i Köln, det var män främst från Marocko. Tror att det handlar om främst vuxna karlar med unken kvinnosyn som tänker att de ska utnyttja situationen i stort, alltså stora folksamlingar där det blir svårt att identifiera gärningsmännen.

Nu när invandringen har skett som den gjort, att myndigheter och staterna inte har kontroll på vem som är i våra länder, så är det också polisen som får ta och vara ute bland folksamlingar så att de visar att "Vi är här, och det är för att skydda våra fria kvinnor från era hemska övergrepp." Tror att det är svårt att göra det på något annat sätt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2016-01-13 21:42
#18

#15 Liksom hur ser det ut i samkönade förhållanden där våld förekommer? Jo antingen är det den starkare av dem, eller den stördaste av dem som försöker utöva makt mot den andra individen. I princip. Det är ju lite så det fungerar med maktstrukturer.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-13 21:44
#19

#17 Det kan inte vara polisens uppgift att fostra medborgare. Det grundläggande problemet kvarstår då.

[Bermudas]
2016-01-13 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Den som vill kan titta på detta klipp och jämföra med hur svenska män beter sig mot kvinnor. https://m.youtube.com/watch?ebc=ANyPxKo6ufufZHdVfuM2CBUVVRrv8TCE5RX3yarzWrY4So4Pb0s8EjXgBtCun4KciIjBOe06G0nj1yz63IgzkeJ47KxtdYEJsQ&time_continue=132&v=9KxwLSpe0HU Lägger in en bild som lär vara från Köln. Dom beter sig som svenska män lika gärna kunde gjort! Eller hur?

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-13 21:48
#21

#18 Då kan man påstå att "Homo Sapiens är inte bättre". Det är med andra ord inte en fråga om kön heller.

Ebolaa
2016-01-13 21:48
#22

#19 Till en början måste snutarna visa sig vid folksamlingar så att inte kvinnor går och är rädda för att något skit ska hända liksom. Så länge det är ett högaktuellt ämne och så länge det finns risk att saker och ting urartar på samma vis.  Är säker på att vissa tyvärr kommer undvika stora folksamlingar på grund av rädsla för vad som kan hända.

Sen är polisen även tvugna att utreda händelserna, ta in alla fotografier filmer från överbevakningskameror för att i framtiden kunna identifiera dessa män.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Fillifjonkan60
2016-01-13 21:49
#23

"Uppfostra era söner att respektera kvinnor som medmänniskor med rätt till sina egna kroppar och säg ifrån de gånger någon bidrar till kvinnoförtrycket."

Mina vuxna söner skulle nog hellre skära halsen av sig själva, än förgripa sig på någon kvinna och ännu mindre flicka.

Sen kan jag ju säga så här, att gruppvåldtäkter var inte speciellt vanligt för si så där 15 år sen. Inte vad jag hörde talas om i alla fall. Men jag kan ha missat det.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Hayabusa]
2016-01-13 21:50
#24

#22 Det är bra att polisen agerar, men återigen - det är inte deras uppgift att fostra medborgare.

Ebolaa
2016-01-13 21:54
#25

#21 Jo, det är en fråga om kön så länge det är maktstrukturer som påverkar människors förutsättningar och beteenden. Liksom stereotyper osv. Männen är överlägsna kvinnan i de länder där det är mest förtryck, historiskt har kvinnan alltid varit under maktutövning av män på grund av att hon generellt är mindre i storlek och för att hon är den som bär barnet. Idag är vi mer jämställda och maktstrukturerna är därför inte lika tydliga. 

Sen finns det även enskilda människors handlingar som på grund av deras störda egenskaper gör att de skadar sin närmaste för att få en känsla av makt och kontroll.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2016-01-13 21:55
#26

#24 Vad är din idé på hur vi ska hantera situationen då? Tror att kvinnor gärna vill att stora folksamlingar får vara övervakade när läget är som det är.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-13 22:02
#27

#25 Säkert, men det är inte min poäng. Som en ren hypotes, låt oss föreställa oss en värld utan män. Troligen skulle samma typ av maktstruktur uppstå - trots att det bara fanns ett kön, så att säga. Beteendet ligger i Homo Sapiens natur, om man så vill.

Annons:
[Bermudas]
2016-01-13 22:04
#28

Skulle detta lika gärna kunnat hända på ett svenskt torg av svenska män? Jag har flera videor av liknande scener som jag ska samla in senare.

Ebolaa
2016-01-13 22:09
#29

#27 Nämen nähä? Som jag har sagt förut, makt är roten till allt ont här i världen. Samma sak i djurriket, där ser vi också maktstrukturer om man så vill analysera det. 

Däremot är det viktigt att se på hur mycket människor råkar illa på grund av dessa maktstrukturer som finns. Det är mellan heterosexuella och homosexuella, mellan etniciteter, mellan kulturer, mellan friska och sjuka människor osv osv. Så länge en part är ansedd som svagare och har svårigheter att få sin röst hörd, ja då ska det utnyttjas till max. Så är det, och det är bara att kolla på historian så blir det tydligt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2016-01-13 22:10
#30

#28 Varför måste du lägga ut sånt här, tycker det är osmakligt. Som om folk inte vet hur jäkla unken värld det är vi lever i redan.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-13 22:10
#31

#26 Hantera situationen är en sak - att finna en långsiktig lösning en annan. När det gäller evenemang som t ex "We are Sthlm" så skulle man kunna strikt dela upp de fria ytorna med en "no-go-area" för män/killar. Eller helt enkelt köra en eller flera dagar med "girls only".

Men, som sagt, ska "de goda männen" fostra "de mindre goda männen" så krävs det insatser som inte är små. Jag har själv inga söner (utan tre döttrar), men jag vet hur jäkla svårt det kan vara att fostra andras barn. Särskilt inte när det finns kulturbarriärer. Jag har ingen enkel lösning, men att bemöta en problematik med: "Men du då! Tro inte att du är bättre!" löser inte så jäkla mycket.

PS Nej…det där sista har du inte sagt. Men det hörs ju från andra håll.

Ebolaa
2016-01-13 22:16
#32

#31 Sorry, men vi kan inte dela upp vårt samhälle mellan kvinnor och män. Vi har ett "jämställt" samhälle här, då ska våra ynglingar få festa tillsammans. Våra kära ungdomar skulle tycka det var skittråkigt att dela upp oss. Och är det inte PRECIS vad de muslimska männen vill se? Att vi viker undan för deras störda idéér om att kvinnor inte är jämställda med män och inte lika fria. 

Saker och ting måste hanteras genom andra sätt, där kanske vuxna och friviliiga är ute och patrullerar områden som riskerar att untyttjas av dessa stördingar.

Nej, det sprider bara mer och mer misstankar och oro människor emellan, helt sant. We need to overcome! Men tror faktiskt att många svenska kvinnor känner att saker och ting inte är helt och hållet optimalt här, än. Vi är nog snart där men inte riktigt ännu. Men så fort någon får sin röst hörd är det andra som också vill få sin, det fungerar lite så.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
2016-01-13 22:22
#33

#13 Jag ser ett problem bland svenska pojkar också, ensamkommande utmärker sig inte från svenska pojkar när det gäller sexuella övergrepp.

Är du på riktigt? 
Läs igenom det här
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21707553.ab

Sen kan du försöka påstå igen då att det inte är någon skillnad.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-01-13 22:23
#34

#32 Jag är inte heller för att dela upp samhället, men man får kanske "ta det söta med det sura"? Jag vet inte vad muslimska män vill eller inte vill. Där har vi kanske också pudelns kärna? 

Någon enkel eller bra lösning har jag inte. Vad vill kvinnor själv? Tycker kvinnor, rent generellt, att det finns skillnader mellan män från olika kulturer? Vad är bra, vad är mindre bra?

Annons:
[Bermudas]
2016-01-13 22:30
#35

#30 Folk kan omöjligt veta hur det är om de håller med rubriken i denna tråd. Jag är innerligt trött på skitsnacket om att svenska män är likadana. Jobbigt att se på det jag lägger ut? Klart det är! Men jag tycker det är bättre att visa än att snacka strunt som inte är sant, men LÅTER snyggt. Ni som påstår att svenkska män är lika goda kålsupare som män från länder där kvinnor far fruktansvärt illa ni måste vara helt tappade. Allvarligt? Lever ni i verkligheten? Ni tror inte det är skillnad på olika länders mansfolk? länder där kvinnor som blivit våldtagna riskerar att stenas ihjäl som straff ? "Svenska män är minsann presiiiis likadana! Och det handlar om struktur!" Om jag var man i Sverige skulle jag bli skitförbannad över att hela tiden klumpas ihop med andra manliga folkgrupper som utmärkt sig å det grövsta, med hedersmord och gruppvåldtäkter, med stening av kvinnor, med könsstympning, med mörka tält på kvinnor. Nej alla i dessa grupper beter sig inte så illa men nu talar vi om kollektiv. Precis som trådstartens rubrik.

Em_
2016-01-13 22:31
#36

Ska man börja jämföra kan man ju dra det ett steg längre: hellre snabbtafsad av 15 främlingar än att vara utsatt för trakasserier under hela sin uppväxt av killar som man tvingas göra grupparbeten med, göra simtest med, som man möter i affären, på festen, ensam på väg hem… 

Nä, det verkar vara mycket lättare att dra igång protester när det stämmer med ens fördomar och gynnar ens politiska agenda än när det pågår diffust lite här och var i samhället.


Cindy S
2016-01-13 22:33
#37

För att komma framåt i den har debatten som jag ser att flera missförstånd redan har uppstått emellan er(och jag kommer säkert bli skyldig till det med) och #0 är att vi måste säga att ALLA övergrepp är fel. Vi måste bekämpa ALLA. Vi kan inte lägga något på hyllan, vi kan inte sluta fokusera på svenska mäns övergrepp.

Det är inte likhetstecken mellan gruppövergrepp och enskilda övergrepp, men det är samma slags dumheter och det måste bekämpas med samma medel. Tyvärr kommer vi har idioter av olika färger när gränsen stängs, och vi kan inte utvisa alla som begår brott. Vi måste ta tag i det här från ung ålder och aldrig sluta bekämpa idiotin.

Men om någon endast vill fokusera på invandrarmäns ok. Men säg inte att det är fel att fokusera på svenska män också. Säg inte att 

Och Vanja, det kan omöjligt vara överkänslighet när så otroligt många kvinnor och män inte vill bli tafsade på. Det handlar inte om en överkänslig fas, många av oss vill inte bli tagna på mot vår vilja. Otroligt få barn/vuxenpsykologer kommer att stödja din idé om att det är något kvinnor borde vänja sig vid. Och den där fasen som tonårspojkar går igenom? Den kan man få ner från flera år till veckor, kanske dagar. Om man inte tillåter trakasserier så lär sig barnen, precis som de lär sig att säga ”Tack” vid matbordet. Det handlar om uppfostran, inte om arv. Jag har sett pojkar bli till män utan sexuella trakasserier, jag har sett mobbare bli till beskyddare innan de blir myndiga. Jag vet inte varför du tror att det är en fas som är naturlig. Det är det inte, det finns ingen studie som visar det. Visst, vissa pojkar lyssnar inte, men om vi inte säger något så finns det inget de kan lyssna till. För många flickor blir deprimerade, kanske till och med tar självmord för att de inte står ut med att trakasseras i skolan. Det kan hindras.

Sverige blir mer och mer jämställt. Inga kungar dödar hit och dit, vi vet nu att varje bondflicka/bondpojke är jämlika varje kung. Män våldtar inte sina hustrur med lagen på sin sida och kvinnorna vet att de har rätt att säga nej, att ingen äger oss. Tänk hur långt vi kan gå. Men bara om vi fortsätter framåt.  

Vi kan jämföra tills vi dör, eller så säger ”Sluta” till alla som måste sluta. Alla måste inte ge sig ut och säga nej till varje människa som gör fel, men vi måste inse att de som gör fel måste sluta.

#6 Mäns rätt till deras egna kroppar är också viktigt. Att trakassera pojkar och män är inte heller okej, och många flickor och kvinnor tror att det är det, men det är det givetvis inte. Det är bara generellt som kvinnor lider mer än män, men självklart så betyder varje individ något. Jag ville bara påpeka det, men visst, det är dubbelmoral och kan vara förvirrande.

#11 Men ska vi avvisa pojkar och bara ta emot flickor? Det låter inte som en bra idé. 

#23 Det är svårt att veta om mindre eller fler våldtas i Sverige, eftersom att jag tror mer kvinnor vågar säga något nu. Tyvärr kan vi aldrig veta säkert.

Jag hoppas bättre uppfostran av män bidrar till mindre våldtäkter, jag vet inget om den statistiken, och den är ju skrev eftersom mer folk anmäler.

#24

Nej, men där föräldrar och skolan misslyckas måste polisen bli sista ”försvaret”.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[postmortum91]
2016-01-13 22:34
#38

#33 Men ärligt, ska en artikel om en gruppvåldtäkt få stå för hela samtalet?
Det finns svenska killar som begår gruppvåldtäkter också, så jag vet inte riktigt vad din länk ska bevisa helt ärligt.
#36 Mycket bra skrivet!!!

Zyperior
2016-01-13 22:39
#39

#33 Hatar det jävla fallet. 6 och 9 månaders fängelse för 6 gruppvåldtäkter på raken? Bara för att Sverige tycker det är oetiskt att åldersbestämma folk som kommer hit utan vi ska istället tro på va dem säger.

Sen ägnar AB ett helt stycke åt att rättfärdiga det korta straffet. Fråga offret om hon tycker det är lugnt nu.

Skulle inte förvåna mig det minsta om det första dessa avskum gör direkt när de kommer ut, är att våldta igen. De levde ju tidigare som hemlösa, tack vare den fantastiska flyktingpolitik som 7-klövern bedrivit.
De får nu mat och husrum, för att ha våldtagit någon.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[[eskils_]]
2016-01-13 22:40
#40

Vet du om en sak postmortum91, man behöver inte hata män för att man är feminist! 😉Det finns liksom ca 3,6 miljarder män i världen, så det blir lite tungt att hata dem i det långa loppet.

I Sverige finns massor av vettiga, vänliga, rara och ärliga män. Hoppas du träffar på någon av dem en dag.

Cindy S
2016-01-13 22:48
#41

#34

Jag själv kan ju säga att enskilda svenska män är mer skrämmande än enskilda invandrare. Kanske jag har fel men jag tror de flesta nysvenskar känner en rädsla och en tacksamhet, medan svenska män är mer troliga att vara mer självsäkra. Så vem är mer trolig att våldta? Blir det jämt ut med en sexistisk svensk och sexistisk nysvensk?

I grupp så vet jag inte vem som är mest läskig. Kan det vara så att de invandarrmännen som attackerade i grupp alla hade hört från varandra att det gick bra att trakassera? Så nu när något förhoppningsvis kommer att göras så kommer de inte våga göra något mer? Precis som när pojkarna i skolan slutade mobba mig(i några veckor) när de blev tillsagda på skarpen av läraren i klassen? Är vissa kulturer mer troliga än andra att attackera i grupp?

Bara några funderingar, jag har inget svar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[Bermudas]
2016-01-13 22:53
#42

#36 grupparbete simtest mm värre än det här Egyptens problem, så här kan det gå till: One brave survivor of such an attack last November published her story on the website of the Nazra feminist group. "All that I knew was that there were hundreds of hands stripping me of my clothes and brutally violating my body. There is no way out, for everyone is saying that they are protecting and saving me, but all I felt from the circles close to me, sticking to my body, was the finger-rape of my body, from the front and back; someone was even trying to kiss me… I was completely naked, pushed by the mass surrounding me to an alley close to Hardee’s restaurant … I am in the middle of this tightly knit circle. Every time I tried to scream, to defend myself, to call on a savior, they increased their violence,"

[postmortum91]
2016-01-13 23:02
#43

#40 Var har jag sagt att jag hatar män? 
Jag är för sjutton gravid med min sambos barn (som givetvis är man), inte skulle jag skaffa barn med någon jag hatar.

Zepp
2016-01-13 23:02
#44

Det är dags att ta grandet från ögat och se verkligheten som den är.. och uppmärksamma unga flickors/kvinnors situation.. såsom den ser ut.

Det är altså inga nya företeelser, det handlar heller inte om kultur.. snarare då avsaknad av kultur och vett.

Det har förekommit så länge jag minns, speciellt på stora evenemang.

Finns lixom ingen musikfestival/dansbandsfest/större evenemang utan att det förekommer sexuella trakasserier och ofta oxå en hel del andra grövre sexualbrott.

Dvs riktade mot unga flickor/kvinnor.

Det är en del av den svenska kulturen skulle man kunna säga.

Fast jag håller inte med om det utan det handlar mest om unga män stärkta av gruppdynamik och ofta oxå alkohol som bär sig tarvligt åt.. tar sig friheter de alldrig annars skulle göra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2016-01-13 23:03
#45

Vilken jäkla tramstråd. Ditt manshat genomsyrar verkligen ts inlägg. Och än en gång undrar jag var ni som blir tafsade på i tid och otid lever? MÄN är inte ett ting. Du talar som om alla män är idioter. Tvärt om är de flesta tänkande och kännande människor som aldrig ofredar någon. Och man kan hata män och ändå skaffa barn med dom. Bara en liten parentes ;)

[postmortum91]
2016-01-13 23:07
#46

#45 Varför alltid komma med personliga påhopp, förstår inte. Jag hatar inte män. Du borde väl bara vara glad att du inte råkat så illa ut än att minimera oss kvinnor som faktiskt är och blivit drabbade. Det är väl inte mitt fel eller någon annan kvinnas fel att vi blivit utsatta, oavsett varifrån de kommer. Dessutom har jag faktiskt skrivit att man inte ska dra alla män över en kam, oavsett nationalitet.

[Hayabusa]
2016-01-13 23:09
#47

Om ett land likt Sverige med alla dess resurser och förutsättningar inte lyckas fostra unga pojkar bättre än länder med avsevärt sämre förutsättningar - då har landet Sverige misslyckats kapitalt. Kan man då säga annat än att den feministiska kampen har varit förgäves (på den punkten)? Särskilt om det är så att svenskfostrade pojkar t om är värre än andra. Då är det f-n illa.

[Hayabusa]
2016-01-13 23:13
#48

#46 Du skriver: "Inte bara av utländska män, utan av män generellt sett."

Det tolkar jag nog som att dra väldigt många över samma kam. Ja, t om alla.

Annons:
Honestyisdead
2016-01-13 23:15
#49

#46 Personligt påhopp? Jag kommenterar ditt inlägg och vad det utstrålar. Och ingenstans påstår jag att jag inte varit utsatt eller att det inte händer andra.

[Hayabusa]
2016-01-13 23:16
#50

#37" Men ska vi avvisa pojkar och bara ta emot flickor? Det låter inte som en bra idé. "

Jo, det tycker jag låter som en jättebra idé. Särskilt med tanke på att män, rent generellt, är ett problem för samhället.

hankans91
2016-01-13 23:17
#51

Men jag undrar vad hände med grundregeln som alla män i Sverige ska uppfostras med att en man ska aldrig slå en kvinna och om utifall att en kvinna blir slagen ska andra män ingripa. Det har jag blivit uppfostrad med.

#37 Mycket bra skrivit inlägg många här resonerar väldigt enkelspårigt fast åt olika håll.

#41 Det är nog värre i grupp för då kan de i grupp vittna med varandra och förövarna kommer undan.

Ebolaa
2016-01-13 23:19
#52

#40 Var står det att Postmortum hatar män? Nä nu överdriver du väldigt extremt och det där är att vrida på saker som inte stämmer och en bra metod om man vill tysta ner någon. Ja, vi har det bra här i Norden, men det är inte helt jämställt här ännu och det kan man se genom vissa uttryck.

#35 Alltså, please. Du fattar ju inte poängen! Du läste inte igenom min första kommentar antar jag? Ska vi blunda för saker som sker här för att det inte är mitt på gatan, kollektivt eller "lika grovt"? Vart vill du komma med det där? Ogillar det starkt. Att bli utsatt för ett övergrepp känns liksa smutsigt, kränkande, äcklande och (tyvärr) skamligt hur det än sker och av vem det än sker. Här talar jag INTE om tafsningar som ni verkar tro att vi pratar om, även om dessa även är äcklande och irriterande och kränkande i allra högsta grad. Tafsningarna är vad flickor i skolan får utstå, och det är inte okej. Jag som vuxen kvinna kan försvara mig och vet hur jag ska bemöta sånt. Sen blir kvinnor i Sverige också utsatta för grövre övergrepp och kränkningar än så också. Kom inte och säg något annat.

Gällande dina klipp; det finns barn på den här sidan! Så jag tycker att såna här klipp verkligen inte hör hemma på detta forum och snarast behöver städas från alla trådar, det är väldigt osmakligt. Är det här något nytt för dig att det finns extremt sjuka saker i världen? Du behöver liksom inte trycka upp sånt här i ansiktet på människor, folk fattar ändå. Varför ska du ens samla ihop sånt här? Är det liksom till "Såhär kommer det bli av invandringen-argument" eller? Det är bara att gå in på www.liveleak.com och skriva in sökord så hittar du tusentals, det är inte svårare än så. Förstår liksom inte grejen med att "samla ihop illaberörande-klipp". Eehrm..

#34 Nå, dessa stördingar som gjorde dessa grupp övergrepp och trakasserier ser nog ärligt talat det som "Skyll er själva när ni inte har något manligt sällskap med er-horor". Sen har de insett såpass mycket att sånt här inte tolereras så de utnyttjade situationen genom de stora folksamlingarna. Därför behöver vi ha mer övervakning och stöd på såna platser nu och framöver. I moskéer sitter kvinnor och män åtskiljt och samma sak i caféer, ibland får en kvinna inte ens komma med. Så vi ska inte ge vika för såna idéer, utan vi måste samla ihop våra krafter och visa på en känga i framtiden. Polisen måste hjälpa till att göra stora folksamlingar trygga för unga kvinnor, och kvinnor överlag, så att inte de rånas och blir utsatta för övergrepp bara för de fakto att de är kvinnor.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zepp
2016-01-13 23:21
#53

#47

Vi misslyckas kapitalt med vissa personer nu och i framtiden och även förr i tiden.

Grejen är väl snarare att vi hitintills valt att blunda för företeelsen/förneka den?

I varje uppväxande generation finns det alltid rötägg, en del blir kriminella andra missbrukare.. och i det här landet så har det nog forskats mest vad gäller att komma åt problemet.. utan särskildt mycket resultat.

Svenskfostrade pojkar är vad jag vet inte annorlunda än andra pojkar.. utan det handlar nog mer om social kontroll.. eller snarare avsaknad av detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[postmortum91]
2016-01-13 23:24
#54

#47 Jag vill bara klargöra: Nej, jag tror inte flyktingmännen är värre när det kommer till att låta bli kvinnors kroppar utan tillåtelse. Jag tror svenska män gör det i lika stor utsträckning, men skillnaden är möjligvis motivet och tillvägagångssättet. Dessa grupper av män som nu begått detta säger folk att det kan ha varit ett agerande som sker ofta i Egypten och motivet har varit att begränsa kvinnor och maktmarkera gentemot kvinnor. Svenska män som begår sexuella trakasserier kanske inte har samma agenda, utan gör det med andra motiv. Problemet blir detsamma i praktiken, kvinnor känner sig inte trygga och får inte rätt till sin egen kropp. Jag som blivit utsatt känner inte att det är särskilt relevant VARFÖR en man förgriper sig på mig så länge han gör det. ATT han gör det är problemet för mig som faller offer, och DÄR har vi gemensamma problem både bland unga flyktingkillar och svenska killar eller män i alla dess åldrar. 

Sedan en annan sak: Det allra flesta män är ju bra människor, det säger jag ingenting om. Jag kan även säga att utlandsfödda män har en annan kvinnosyn än svenska män, men det syns inom andra områden än just i det sexuella. Förstår du hur jag tänker Hayabusa?

Vanja
2016-01-13 23:25
#55

#38 Visa mig, visa mig vart en flera killar, i den åldern, som kommer ifrån Sverige har gruppvåldtagit någon. 
Om du kan visa det så är jag tyst, då har du bevisat din poäng. Men annars kanske du ska erkänna att du hade fel i just det påståendet? 

Cindy S 
Jag menade inte att tjejer i 14års ålder är överkänsliga och det är därför de inte gillar när killar tafsar. Jag gjorde det bara som en generell jämförelse mellan två saker som går över med ålder.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[postmortum91]
2016-01-13 23:35
#56

#37 Du formulerade det på det sättet jag misslyckades med, tack :)
Håller helt med, det blir världens ramaski för vad utländska män gör, men vi får inte glömma vad som redan händer. 

Till alla som tror jag är manshatare: Jag skrev "män generellt sett", vilket var klantigt formulerat. Jag menar ju inte ALLA män, det jag menade var att det var kön som är den gemensamma faktorn och inte etnicitet. Så jag kanske skulle skriva "som generellt sett är män", vilket hade varit mer riktigt det jag ville förmedla.

[[eskils_]]
2016-01-13 23:49
#57

Är detta något som svenska män brukar ägna sig åt?

_"En amerikansk kvinna har under en vandring tillsammans med sin pojkvän längs med Kokoda-leden i Papua Nya Guinea, rånats och våldtagits av en grupp män, uppger polisen. Den 31-åriga kvinnan ska också ha fått tre fingrar avskurna, allt medan pojkvännen varit bunden vid ett träd. 
_

Våldet mot kvinnor i området har nått epidemiska nivåer, enligt en rapport från FN. Så många som 80 procent av Papua Nya Guineas män ska, enligt rapporten, någon gång begått övergrepp mot sin partner."

DN

[Hayabusa]
2016-01-13 23:50
#58

#54 Jag förstår vad du menar - dock delar jag inte din åsikt. 

Genom mitt jobb så kommer jag i kontakt med män från andra länder än Sverige. När det kommer till syn på svenska tjejer/kvinnor så har de nästan uteslutande samma föreställning. En föreställning som är väldigt uppåt väggarna. Det är nästan komiskt när jag klart & tydligt förklarar för dem att de är helt fel ute - de tror mig inte.

Cindy S
2016-01-13 23:53
#59

#49

Alla säga att det är en tramstråd och att TS hatar män är påhopp. Att avsluta med en blinkande smiley är ju inte direkt oprovocerande heller efter att ha anklagat TS för att hata alla män.

Man kan säga att någon har fel slags synpunkter utan att lägga ord/tankar i TS mun. Det är ett sätt att tysta folk, att få dem att verka oresonliga genom hat.

#48

När man generaliserar gör man ju det, man generaliserar, säger inte ALLA. Jag tror det är korrekt språkbruk, om jag inte har fel.

#55

Ok, då förstår jag inte riktigt vad du menar med faser och överkänslighet. Men visst, vuxna kvinnor kan ta det på ett bättre sätt. Men de borde inte lära sig att hantera rädsla och förödmjukelse genom att pojkar får vara pojkar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zyperior
2016-01-13 23:59
#60

Den dagen 50 svenska män gruppförgriper sig på tjejer, så lovar jag att vara lika obeveklig i min kritik. Så.. nöjd?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[postmortum91]
2016-01-14 00:11
#61

#49 & 59 Ja, det är härskartekniker och helt ärligt är det faktiskt väldigt jobbigt, att det blir fokus på MIG istället för på ämnet. Det är inte första gången fokuset flyttas över från diskussionen till mig som person. Jag förstår inte hur det kan anses okej. Det är faktiskt en slags nätmobbing jag utsätts för helt ärligt och jag hoppas att Hera kan inse det.

Zyperior
2016-01-14 00:24
#62

Dear oh dear. Om man inte klarar av att diskutera känsliga ämnen, ska man inte ta upp känsliga ämnen heller. Det är ju givet från scratch att folk riskerar att ta illa upp av vad som står i #0. Speciellt hur debatten låtit generellt sett i hela samhället de senaste dagarna i just detta ämne. Man kan gå på "We are sthlm" utan en kondom över hela kroppen, lika lite som man kan ge sig in i debatten utan skinn på näsan.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Honestyisdead
2016-01-14 00:30
#63

Det är inte mobbing för att man inte håller med i dina åsikter och påpekar det. Så sluta! Jag däremot känner mig utsatt som aldrig kan säga något om dina inlägg utan att du kallar det påhopp och även kontaktar mig per pm.

Cindy S
2016-01-14 00:47
#64

Om man anklagar någon för att skriva tramsiga saker och hata män, då blir det fokus på personen, inte ämnet.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Ebolaa
2016-01-14 00:52
#65

#64 Vissa personer är superduktiga på att göra snygga personangrepp på den här sidan, något du snart kommer inse, en av dom är Hera. Personangrepp är att bryta mot skrivreglerna, men det är vissa som får använda dem mer än andra.

Det läggs alltid till en massa fula attribut för att vända och vrida på andras argument istället för att utgå ifrån poängen som förmedlas.

Välkommen hit btw, du verkar vara en smart kvinna :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2016-01-14 00:53
#66

#74 Nu ljuger du. Det har jag aldrig skrivit. Jag skrev att det var en TRAMSTRÅD. Ingenting om ts! Att ni sedan vänder på det för att trycka till mig är löjligt. Ni om någon fick tråden till att handla om annat. Och jag anser att manshat genomsyrar inlägget. Det är inget påhopp utan min uppfattning av själva inlägget.

Ebolaa
2016-01-14 00:55
#67

#66 Vad är manshat? Definiera gärna så får vi se hur nära sanningen du är.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2016-01-14 00:57
#68

#67 Ställ frågan på.en mer passande sajt. Tycker dock ordet talar för sig självt om jag ska vara ärlig.

Cindy S
2016-01-14 01:01
#69

Tack Ebola. Det är skönt att höra.

Okej Hera, så du menade inte att trådens syfte var tramsigt? Jag antog du menade att det var TS tankar om ämnet som var tramsiga, eftersom att du riktade dig mot henne. Vad menade du då var tramsigt med tråden? För det lät verkligen som om du tyckte det var TS som var tramsig (och manshatande.)

Och att säga att någon är manshatande när de själva säger tvärtom blir påhopp. Men om TS PMar dig mot din vilja istället för att ta det öppet är det självklart inte heller bra, och kan vara läge för ett samtal med admin.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Ebolaa
2016-01-14 01:08
#70

#68 Då är du inte medveten om vad riktigt manshat är. Vissa verkar tro att det är synonymt med att tala om maktstrukturer mellan kvinnor och män (som den teoretiska perspektivet feminism baserar sina analyser ifrån), men det är så felaktigt det bara kan bli. 

Man har ju också ett val att delta konstruktivt i en diskussion, eller så är det bäst att avstå om man bara vill vara nedlåtande.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Honestyisdead
2016-01-14 01:12
#71

#70 Oroa dig inte för min kunskap. Den är mer än tillräcklig. Jag avslutar denna diskussion som ni påstår handlar om ts ;)

[postmortum91]
2016-01-14 01:45
#72

#69 Jag vill bara klargöra att jag har kontaktat Hera en gång pga att det kändes dumt att skriva öppet då det endast involverar henne och mig. Men självklart kan jag starta en hel tråd om henne om hon så önskar, men jag vill vara respektfull. 

Åter till ämnet till alla: Ska vi endast fokusera på sexbrott som utförs av utlandsfödda män, eller ska vi endast fokusera på gruppvåldtäkter?
Mitt förslag är att inte tolerera något sexbrott alls, av någon. Hur förebygger man? Hur ska vi gå tillväga för att INGEN ska bli våldtagen eller antastad på om 10 år?
Förslag 1: Vi slänger ut ALLA utlandsfödda. Dock kommer fortfarande de männen som våldtagit mig, mina vänner och bekanta finnas kvar i landet. Det kommer fortfarande finnas män som tar sig friheten till någon annans kropp. Dessutom så kommer extremt många män bli utslängda när de är helt fantastiska människor och inte alls gjort något fel. Det är ju endast en begränsad del som begår brotten.
Förslag 2: Vi slänger ut ALLA MÄN. Då lär ännu fler män bli oskyldigt dömda och utslängda, även fast de är helt fantastiska.
Förslag 3: Vi förebygger genom att UTBILDA och UPPFOSTRA flickor och pojkar till att respektera varandra. Flickor får snickra om de vill, eller spela fotboll utan att höra att de spelar dåligt för att de är tjejer. Pojkar får köpa dockor, eller bli förskollärare som vuxna utan att bli klassade som pedofiler. Pojkar lär sig att varje kropp är ett tempel som ingen har rätt att ta på utan tillåtelse. Samma gäller självfallet flickor. Flickor lär sig att pojkar får prata känslor och gråta utan att bli kallade "bögar". Man lär varje barn att våldtäkt är inget som går i ett könsarv, inte heller om man blir en bra chef eller ej. Pappor kan vara precis lika bra föräldrar som mammor och flickor kan visst köra bil.

Honestyisdead
2016-01-14 02:03
#73

#72 Och jag vill klargöra att det inte finns något som berör dig och mig. Det är något du fått för dig och som jag absolut dementerar. End of story

Vanja
2016-01-14 06:30
#74

#72 Det verkar lite som att du vill skifta fokus ifrån #0 , För inget av de där frågeställningarna fanns med i ts. 

Där var de bara rätt och slätt ett hatinlägg riktat mot män, nu verkar de vara en fråga om jämlikhet. jag blir förvirrad.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Stoffe.]
2016-01-14 07:10
#75

Vi har ett problem att det finns män svenskar som invandrare begår våldtäkter och ser ner på kvinnor!

Grejen med det som hände var att polisen döljer att det var invandrarkillar som tafsade på flickor och kvinnor i dessa folkmassor just för att inte ge vissa partier mer stöd och det är en farlig väg att gå. Dels för dom säkert kommer få mer stöd men även att man blundar för problemet, Inte nog att vi har egna problem inom landet med sexbrottslingar ska vi även ta in fler?

Varför skall dessa män utbildas i något som alla människor borde veta? Alla med något innanför huvudet vet att det är självklart att man inte tafsar på någon mot dennas vilja.

Detta är inga flyktingar utan kriminella och skall utvisas för gott! Vi har nog med sexbrottslingar och kriminella och behöver inte fylla på med fler det finns så många andra flyktingar som kan ta deras plats i stället som kan leva här utan att begå brott.

Cragan
2016-01-14 07:14
#76

#72 finns bara ett sätt att förhindra att ingen blir sexuellt utnyttjad inom 10 år och det är total utplåning av liv att tro att det går att förhindra idioter på något annat sätt är en utopi, inte ens om vi opererade in chip som genererar enorm smärta vid otillåtna handlingar kommer man kunna får bort handlingarna.
säger inte att det är rätt väg att gå men har man som mål att ingen skall bli sexuellt utnyttjad eller utnyttjad på något annat sätt är det det enda sättet med 100% garanti

Annons:
Fillifjonkan60
2016-01-14 08:40
#77

Jag blir lite fundersam över att några här skriver att dom hela skoltiden och kanske även efter, blivit tafsade på och mer eller mindre sextrakasserade.

Jag tror inte min dotter någonsin sa något om det och vi pratar o m (nästan) allt.

Nu vet jag inte hur gamla alla här är, men jag är 50+ och på min tid fanns inte detta, inte på det sättet iaf. 

Jag själv var väldigt smal när jag var yngre, smalare än nu och ganska stor byst, så visst fick jag en del (grabbiga) kommentarer och blickar, men jag kände mig aldrig hotad av dessa, även om det kunde bli lite småjobbigt. Däremot skulle jag känna mig hotad om jag  blev omringad av ett gäng grabbar/män. som inte bara tafsar, utan sliter i kläderna osv.

Som sagt, jag har levt ett tag och aldrig hört talas om sånt här förut, inte i Europa och definitivt inte i Sverige.

Hur som helst, ska vi få bukt på detta, så måste vi våga se vad som händer och försöka göra något åt situationen, inte dalta och sopa under mattan.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Hayabusa]
2016-01-14 09:14
#78

#77 Instämmer. Jag är liksom dig en bit över 50 och minns inte min uppväxt på detta vis. Visst förekom det "skit", men inte alls på denna nivå eller som det beskrivs från vissa håll.  Snarare tvärtom - fan ta den kille som gav sig på tjejerna eller någon som var mindre. 

Är det inte viktigare att vi finner lösningar än att peka finger och skrika "Ah, men du då!".

Fillifjonkan60
2016-01-14 09:26
#79

#78 Är det inte viktigare att vi finner lösningar än att peka finger och skrika "Ah, men du då!".

Jovisst borde det vara så, men vissa vägrar se hur det är och det hjälper ingen, vare för offer eller förövare.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Fillifjonkan60
2016-01-14 09:28
#80

Tycker att Malin Lernfeldt säger det ganska bra:

"Desto underligare är att det finns de, som när det framkommit att förövarna har sina rötter i Nordafrika och Mellanöstern, känner sig manade att påpeka att förnedrande kvinnosyn minsann inte är förbehållet män från den delen av världen.

Det är som att påstå att den kamp våra mödrar och kvinnor före dem utkämpat under de senaste hundra åren varit förgäves. Som att europeiska kvinnors emancipation aldrig existerat.

Så är det naturligtvis inte."

**http://www.expressen.se/debatt/absurt-att-dra-parallell-med-svenska-man/
**


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Hayabusa]
2016-01-14 09:28
#81

#79 Precis.

#80 Exakt. Lite av vad jag själv var inne på i min kommentar #47.

gruvel
2016-01-14 15:00
#82

#75 Håller med i mycket. Att det finns en del svenska män (befintliga) som vållar kvinnor problem i större eller mindre grad, det är ett internt problem vi får handskas med själv, de går inte "exportera" nånstans  (samma gäller alla infödda som skapar problem av något slag eller har egenskaper som gör de behöver extra stöd eller hjälp i livet, de finns här).  Att ta in mer av samma "tafsande" sort är eg. inte att acceptera. De som anländer/anlänt från andra länder/kontinenter, asylsökande eller inte (en del avviker enligt tidningsuppgifter och går inte hitta), av dem kunde man kanske vänta sig mer lyhördhet för vad som gäller om kvinnofrid här. Kan man ta sig från annan kontinent till norra Europa klarar man tänka tanken att kultur, seder och lagar kan vara annorlunda. - Vid sidan om kanske men såg att av ensamkommande unga och av yngre asylsökande  är bara en av tio av kvinnligt kön. Inte så lycklig proportion i längden?

Ebolaa
2016-01-14 22:44
#83

#77 Nå, det är inte konstigt alls att flickor och tjejer inte berättar om det här. Eftersom alla vuxna vet om att pojkar kan vara lite på "det här sättet", och nej det behöver inte vara hotfullt. Däremot tror jag att många blir förvirrade över att killar eller pojkar "leker" på det här viset, att de kränker tjejers och flickors kroppar genom lite "bus". Det tas inte på särskilt stort allvar. Utan pojkar ses som lite hormonstinna och förstår inte bättre, och det här lär sig tjejerna. Så varför skulle de berätta något som ändå inte ses som viktigt eller som riktigt fel? 

Tycker du ska fråga din dotter nästa gång du ser henne om hon, eller om hennes kompisar, upplevde sånt här under skoltiden.

För jag, som utvecklades tidigt fick extremt mycket uppmärksamhet för min kropp i varje fall. Något jag upplevde som riktigt jobbigt. Måste även tillägga att jag alltid varit en "pojk-flicka", vilket har gjort att jag alltid haft minst lika många killpolare som tjejpolare, något som kanske gjort mig mer "utsatt".

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[postmortum91]
2016-01-14 22:54
#84

#77 Håller med Ebolaa, det viftas bort av lärare och andra vuxna och man blir inte tagen på allvar alltid som tjej när det kommer till dessa saker. 
I 5an på idrotten kommenterade en kille jag var kär i min rumpa när jag sprang (eller han kommenterade den JÄMT) men just en gång när jag sprang sa han "Jävlar vad din röv guppar när du springer", jag berättade det för min idrottslärare och hon svarade: "Det är inget att bry sig om, han tycker väl om dig". Det svaret hjälpte inte mig som 11 åring, efter den gången var jag ALDRIG längre med på idrotten i skolan så fort man skulle springa eller röra sig. Jag var skadad resten av skoltiden och fick IG i idrott pga min rädsla över att springa bland killar. På högstadiet fortsattes det att kommentera på min rumpa även när jag gick, så varför skulle jag våga börja springa när det redan var så mycket fokus på den i stilla läge?

Även idag, som vuxen springer jag inte gärna när folk är i närheten. Jag gör det om jag måste, men det är något som skapar stort obehag.

hankans91
2016-01-14 23:10
#85

#83 Att killar är på är väl inte fel i sig det är ju killens sätt att visa att han är intresserad även om det sker på ett klumpigt sätt som kan hända första gången en killen är intresserad av en tjej . Men om vi säger att du säger till killen att han ska sluta vara klängig och på då måste ju denna killen respektera det och ta avstånd. Men respekterar inte kille ditt nej och fortsätter då är det trakesserier eller sexuella trakesserier.

Men det är ju ett väldigt vanligt förekommande i skolor att man inte förstår att nej är ett nej. Tex man kan vända på det en kille blir mobbad han säger till mobbaren att sluta men mobbaren fortsätter ändå.

För att komma tillrätta med mobbning, sexuella trakesserier eller annan djävulskap i skolorna måste barn/tonåringar bli bättre på att förstå moral, etik och empati. Samt att inte tolerera att någon är dum mot någon annan och säga till mobbaren eller den som trakesserar.

Ebolaa
2016-01-14 23:15
#86

#77 Måste även tillägga att det där "Gentlemannaskapet" som pojkar och killar uppfostrades i när du var ung, det är i princip helt borta. Antagligen för att man tror mindre på kollektivet och istället säger man att det ska finnas lösningar genom policys och liknande. Kanske att det finns kvar i vissa "familje-kulturer". Men inte har jag då märkt av några såna saker. Min pappa som är i 55 år åldern blev helt förvånad när jag berättade vad en krogkväll hade kostat; "Va? Bjuder inte killar längre?" För mig var det en generationskrock, "Nej pappa, klart att vi betalar våra egna drinkar och vår egen taxi hem liksom, och ibland bjuder jag en kille på en drink". Han vart skitförvånad ärligt talat. Det har väl att göra med den kvinnliga empowermentvågen som rådit de senaste 30 åren, att kvinnor ska vara jämlika män mer eller mindre idag, och inte "behöva" förlita sig ekonomiskt eller socialt på männen.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-14 23:18
#87

"När jag frågar flickor vad det är för killar och män som inte låter dem röra sig fritt får jag till min sorg höra att de till allra största delen är av utländskt ursprung. Jag tolkar det som att man vid introduktionen av de nya svenskarna inte tryckt tillräckligt hårt på vad som förväntas av dem som lever och bor i vårt land."

Hela texten av Ingrid Lawesson (publicerad i HD) här:

http://www.hd.se/min-mening/2016/01/14/trakasserier-forekommer-hela-tiden--det-ingar-i-unga-kvinnors-vardag/

[Hayabusa]
2016-01-14 23:21
#88

#86 "Bjuder inte killarna längre?" Nja, där håller jag inte riktigt med. Det är säkert olika beroende på ort och ålder, men i mening lever det kvar en föreställning om att "killar bjuder".

hankans91
2016-01-14 23:35
#89

Mammor liksom pappor har ju ett stort ansvar att uppfostra sina pojkar rätt. Men att lära en pojke om blommor och bin faller ofta på pappans lott. Även en mamma borde ju vara delaktig i det för det hade nog varit bra för pojken att höra sin mammas perspektiv på saken också. Sen borde även flickor höra sin pappas perspektiv för att förstå pojkars beteende bättre typ.

Ebolaa
2016-01-14 23:50
#90

#84 Ja, det där är helt förkastligt. Du har ebgränsat dig på grund av hur du blivit behandlad. Det säger faktiskt en hel del om denna värld vi lever i.

#88 Nej, inte mycket. De som förväntar sig att killar ska bjuda i min generation ses i stor utsträckning som brats, könsstereotypa eller traditionella. 50/50 är en bra grej när man är ute, det tycker jag. Eller att "Du tar den här rundan, så tar jag nästa".

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
michellemimmi
2016-01-15 09:11
#91

Inte för att ta bort fokus från ämnet, om ni tycker att jag gör det får ni ta bort det här. Men vad jag tycker att det vissa här beskriver (elaka kommentarer om kroppsdelar osvosv) faller enligt mig in under mobbning snarare än sexuella trakasserier? Under min skoltid var det både tjejer och killar som gick på både tjejer och killar och kommenterade deras utseenden, kläder, hur man gör saker osv osv. Och jag är ledsen, men det är normalt för yngre människor att trycka ner andra, speciellt i de sexuella attributen då det är en viktig grej när man kommer upp i högstadiet. Tjejer trycker ner tjejer och ger killar "komplimanger" på ett klantigt (sexistiskt) sätt, och samma visa fast tvärtom. Det är ju för att höja sig själv helt enkelt… Både tjejer och killar blir ju hormonstinna!! (Eller så levde jag i någon sorts pervo sexellatrakasserier-värld i och med att jag tycker att de är normalt?) Det är när det kommer till att utföra handlingar som jag tycker att det blir hemskt, då är det sexuella trakasserier… Vilket jag nog aldrig såg i min omgivning då jag var liten… Jag är 27 år gammal. Visst klappades det på rumpor här och där, men vi tog inte illa upp och gick hem och grät, vi sa till på skarpen själva direkt!! Och så lärde vi oss vad som var okej och inte, från båda sidor av könen.. Men det här att i grupp ta sig an tjejer, det är något nytt, och väldigt osportsligt tycker jag.

Hjärta/Mimmi

[Hayabusa]
2016-01-15 09:21
#92

#91 Ett litet sidospår, men med anknytning. Jag tycker att du har en poäng. Ungefär så minns jag min skoltid också. Tjejerna i skolan var sannerligen inga änglar de heller. Jag har själv tre döttrar och har sett hur tjejer kan agera mot varandra, inte mycket har ändrats. 

Är det då en skillnad om man växt upp i Sverige eller länder/världsdelar med annan kultur/värderingar etc. ?

Personligen är jag övertygad om att kulturella skillnader, värderingar och syn på människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet har en betydelse. Att vifta bort frågan, eller sopa den under mattan, hjälper absolut ingen.

[Hayabusa]
2016-01-15 09:24
#93

#90 Tro det eller ej, men när jag var runt 20-25 så resonerade vi på exakt samma sätt. Men människor blir äldre och ändrar sig, var sig de vill eller ej.

michellemimmi
2016-01-15 09:33
#94

#92 hade vi varit av en annan kultur så kanske vi inte hade haft rätt att säga till killen som smällde en på rumpan och förmodligen hade vi inte haft rätt att munhuggas tillbaka heller. Sålänge det är "bothways" så ser jag inget fel med det, det är när man enligt seder och bruk inte får förvara sig själv som det blir fel. Då blir det bara ena sidan som har rättigheter och DET är fel!! Då försvinner möjligheten att lära och utvecklas med varandra. Och då kommer det lätt fram en extremt unken kvinnosyn..

Hjärta/Mimmi

Ebolaa
2016-01-15 10:05
#95

#91 Jag förstår din poäng. Idag är det en "kroppshets" överlag, där idealet är väldigt snett och det finns både kvinnor och män som objektifierar andra personer. Men jag kan inte riktigt hålla med om att det är "both-ways"; att tjejer är lika mycket tafsiga på killar eller objektifierar män i lika stor utsträckning som killar gör mot tjejer. Kanske det har med det generella objektifierandet av kvinnor att göra, vad vet jag. Däremot har du en poäng gällande att det är ju inte som att kvinnor blir straffade om de säger ifrån, utan vår kroppsliga integritet ska respekteras enligt rådande lag och normer eller värderingar. Det är en skillnad på var man som kvinna växer upp, helt klart. Alla som växer upp här är mycket lyckligt lottade på så många plan. Men Norden har sina områden att förbättras. Den här tråden var inte till för att jämföra olika kulturers handlingar, utan de som vill göra det förminskar kvinnors utsatthet här i Sverige.

Jag vet själv tjejer som blev såpass förvirrade av detta, antagligen också i kombination med mycket låg självkänsla och vad vet jag kanske en brist på bra manliga förebilder, att de mer eller mindre trodde att de inte fick säga ifrån eller att deras kropp är till för andras syften. De blev mycket lättare utnyttjade eftersom killar visste om detta, och en tjej med en sådan utgångspunkt försätter sig också i situationer som hon inte förstår att hon i efterhand kommer att ångra. 

Klart att barn och ungdomar testar gränserna, helt självklart. Däremot så har du inte riktigt koll på vad som hör till sexuella trakasserier eller vad som hör till mobbing. Till sexuella trakasserier hör både ord och handlingar "av sexuell karaktär", som gör att den som blir utsatt känner sig illa till mod, stressad eller förnedrad. Mobbing är upprepade kränkningar men riktade mot en enskild individ, och då är det även andra former av kränkningar inblandade. Ja, barn kränker andra för att testa gränserna, och ofta tas tjejers röster på allvar, men just det här "busandet" som kränker individens kroppsliga integritet är inte okej, även om man kan förstå det när det kommer till barn. Det gör det inte rättfärdigat för det och vuxna behöver ta sånt här på allvar, jag har begränsat mig gällande klädstil för att gömma min kropp, då har inte jag haft svårt att säga ifrån, men jag tyckte ändå det blev för mycket och för ofta så jag tyckte det var lättare att klä mig i pösiga kläder. TS har begränsat sig genom att inte springa framför killar eller folk överlag, för att hon fick för mycket uppmärksamhet på hennes rumpa. Hur är detta okej?

Läs "Sexuella trakasserier - Policy och handlingsplan" från Göteborg för definition och exempel på vad som hör till sexuella trakasserier.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

gruvel
2016-01-15 10:43
#96

Försöker hitta på ett väl knasigt exempel i anslutning till #75 och #82. Utgår från att rapport från Köln, Kalmar, Karlstad, Stockholm, Helsingborg (HD igår) om etnicitet är till dels riktiga. Jag nordbo med unken kvinnosyn får arbete som gästarbetare i Tunisien. En kväll i gränden nyper jag en vacker flicka. Men en civil polis ser mig och ingriper: olaglig kränkning. Försvarar mig med att visst, men jag vet enligt en kvinnlig människorättsjurist här och annat man hör/läser att även ni har i landet en liten minoritet av män som är otrevliga  för kvinnor ha i närheten, det förkommer bakom husens väggar, i folksamlingar och i skydd av mörker. Jag som gästarbetare behöver inte vara bättre än dessa inhemska män. Glasklar logik säger väl  polisen då?

hankans91
2016-01-15 11:08
#97

#95 Du skriver att killar objektifierar tjejer mycket jovisst gör killar det. Men tjejer överlag vill alltid få bekräftelse för sitt utseende av män och många tjejer hetsar ju varandra till att ta hand om sina utseenden för att det är så viktigt att få bekräftelse av killar för sitt utseende. Så återigen skyll inte bara på männen hela tiden för det problemet du tar upp om objektifiering är både killar och tjejers fel. Sen #95 måste du sluta tro att män inte kan diskutera och förstå jämställdhet för det är liksom inget ord kvinnor har patent på.

Annons:
Fillifjonkan60
2016-01-15 11:09
#98

Min ena son var 7 år när han fick en flickvän och ville ge henne en present så han gick till affären där dom hade såna där små "apparater" man lägger i en femma eller tia och vrider på ett vred så kommer det en liten sak eller tuggummi. (Han är född början på 80-talet).

Min yngsta son (nästan 30) har alltid stått upp för tjejer, redan som tonåring började han med att följa med tjej-kompisar/flickvänner till och bussen när dom hälsade på.

Den som skulle (våga) tafsa på min dotter får skylla sig själv. Hon ser liten och bräcklig ut, men satan i gatan, där kan det explodera och då är det inte många som vill stå i vägen. 😉


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Ebolaa
2016-01-15 11:34
#99

#97 Ursäkta? Klart att de flesta män är bra och respektfulla mot kvinnor och vill ha jämställdhet, vad är det som säger att jag inte tror att män kan prata om jämställdhet? Det finns kvinnor som säger att detta är en mansfråga; att männen ska försöka bättra på jämställdheten. Det är jag inte mycket för, det är hela samhällets, inklusive mäns och kvinnors ansvar.

Men kom igen;"du skriver att killar objektifierar tjejer mycket jovisst gör killar det. Men tjejer överlag vill alltid få bekräftelse för sitt utseende av män och många tjejer hetsar ju varandra till att ta hand om sina utseenden" Det här är konsekvensen av objektifiering av kvinnors kroppar och utseenden, när kvinnor hetsar varandra och fäller nedsättande kommentarer om andra tjejer eller kvinnor som inte klär sig eller sminkar sig på ett visst sätt. Jag har alltid varit en stark motståndare till såna här beteenden. Sen ska du sluta generalisera vad kvinnor vill få bekräftelse för, klart att alla mer eller mindre vill göra sig lite fina till vissa tillfällen, men inte är det alla tjejer eller kvinnor som ser utseendet som viktigt eller prioriterar det. Där har du verkligen fel och säger mer om dig än om kvinnor överlag. Jag föredrar män och kvinnor med "brains" före "looks", alla gånger, alla dagar och har alltid gjort.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-15 11:55
#100

Är det bara jag som tycker att tråden börjar växla spår?

hankans91
2016-01-15 12:08
#101

#99 För att många gånger en kille skriver en kommentar till det du skrivit och lämnar sin synpunkt så viftar du bort det. Men bra att du skriver att det är både männens och kvinnornas ansvar då är vi ju överens om det. Ja men den hetsen tjejer gör mot varandra är inte männens fel utan den är självvald från tjejers sida. Jag skrev inte att alla tjejer prioriterar sitt utseende men jag skrev överlag. Men när man är ung är tycker ju många att utseende är en central grej både tjejer och killar då för den delen. När ett program som paradisehotel blir tonåringars favorit program och deltagarna som är med i programmet blir idoler/förebilder det säger en del om tonåringar. Vadå jag generalisera om vad kvinnor vill ha bekräftelse för? Jag vet mycket väl att kvinnor vill få bekräftelse på annat än bara ett utseende. Kvinnor vill som män få bekräftelse på att de är duktiga individer.

Ebolaa
2016-01-15 12:14
#102

#101 Det här är en generalisering: "tjejer överlag vill alltid få bekräftelse för sitt utseende". Nästa gång så får du uttrycka dig att "Vissa tjejer vill bli bekräftade genom sitt utseende", för det är långt ifrån alla eller överlag de flesta liksom. Tror gärna att dessa kvinnor eller tjejer hellre skulle bli bekräftade på andra sätt också, även de som är mycket utseendefixerade. Det blir sånt fokus på deras yttre, vilket leder till att de inte vet vad deras inre står för eller vem de är och vad de vill. 

Kan du hänvisa till något jag viftat bort? Isåfall kan jag försöka ge ett bättre eller grundligare svar.

Sen är det inte självvalt alla gånger heller. Vissa som omgivningen skulle ses som "mycket söta eller snygga" är inte ytliga heller, medans andra tjejer försöker få bekräftelse genom att förändra sitt yttre. Så det där är helt olika på.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
2016-01-15 12:23
#103

Kanske ska vi återgå till ämnet nu? =)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Otippbar]
2016-01-15 12:40
#104

#97 Att tjejer hetsar varandra att se snygga ut, som du säger är sant. Killar pushar varandra på samma sätt vad jag har sett. Och även vuxna beter sig på samma vis, och det är i vuxenvärlden en förändring måste hända. Ungdomar/barn präglas självklart av vuxna. Ebola skriver helt klart att det finns både män och kvinnor som objektifierar personer. Ja jag ser faktiskt ingen beskyllning på bara män från hennes sida. Ingen annan i tråden heller beskyller bara män. Inte heller jag.

Men utsattheten är större för kvinnor trots allt, även om det just i Sverige idag ser mycket bättre ut än i många andra länder. Det blir så fel att jämföra oss med de som inte kommit lika långt. Jag tänker att det är viktigt att fortsätta jobba för vårt samhälle, där vi nu står, så att vi inte går baklänges i utvecklingen. En tillbakagång kan mycket väl ske om man nu börjar jämföra, och anse att vi har ett så pass litet problem i Sverige så det har ingen betydelse. Det känns nästan som att det inte är tillåtet att reagera över vårt eget beteende längre, för då kallar man folk för ”manshatare” etc. Jag ser en stor fara i det, nu när folk börjat reagera på hur det ser ut i omvärlden. Kontrasten i frågan gällande människosyn och kvinnovärde, är stor mellan vissa länder och Sverige. Men alltså, det är väl ingen nyhet. Jag tänker att det är väl rätt så egoistiskt av ”perfekta” svenskar att uppmärksamma kontrasten först nu när vi själva känner oss rädda för att bli utsatta. Man är sig själv närmast. En av människans sämsta sida. Det kanske går att jobba bort ;)

Tycker också #97 att det blir lite knas att säga att tjejer överlag alltid vill få bekräftelse för sitt utseende av män. Det låter nästan som att du tror att det är så i princip alltid, men man får inte glömma att det finns ganska många som inte vill bli bedömd efter sitt utseende och inte vill bli objektifierad. Självklart män som kvinnor, men fler kvinnor faktiskt.

Jag är också en av dem som försöker tona ner min kvinnlighet och än idag går jag inte i varken kort kjol eller för mycket urringat för att slippa den ytligheten och fixeringen vid utseende och olika kvinnliga delar av mig själv. Nja jag tycker att en tjej ska kunna känna att hon kan ta hand om sitt utseende och vara snygg, t o m sexigt klädd, utan att behöva bli objektifierad eller kränkt. Självklart!

Annons:
Vanja
2016-01-15 12:41
#105

Sista gången jag skriver det nu, inget mer OT. Det kommer tas bort iståfall.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
2016-01-15 12:47
#106

Jag kan lägga till att jag tycker att Svenska män är ibland det finaste vi har. De är överlag starka individer, klarar av att ta all den skit som vi kvinnor öser över dom för att vi själva är missnöjda med hur vi ser ut eller vad vi har åstadkommit i livet utan att göra revolt. 
Den här tråden är ett lysande exempel på vad män får utstå för att vi kvinnor gärna kastar skit på dem, helt utan anledning. 
Min pappa och mina bröder exempelvis har läst den här tråden, och vet du vad de fick ut av det? 
De hyser nu starkt agg mot feminister, (bra jobbat!) bara för att de drar dem över samma kam som de 90 man som härjade i sthlm. 
När sanningen är att det inte finns en enda likhet. Svenska våldtäktsmän är inte bättre. 

Men våra Svenska män, generellt, är bättre!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-01-15 12:50
#107

#105 Jäpp - lyssna på Vanja.

Ebolaa
2016-01-15 13:00
#108

#106 "Men våra Svenska män, generellt, är bättre!" Det är ingen som har sagt något annat, Vanja. Förstår liksom inte var ni får det ifrån. Vi är dock inte helt jämställda än i vissa avseenden. Det måste kvinnor och män få kämpa för. Det är också de som blir utsatta för kränkningar som bäst kan förklara dem, de som inte blir utsatta vet ju oftast inte vad man pratar om. Så jag hoppas att ni ändå kan visa förståelse och lyssna, för jag tror att ni vet mycket väl vad vi pratar om.

Tycker att Ottipbar #104 säger det så bra "En tillbakagång kan mycket väl ske om man nu börjar jämföra, och anse att vi har ett så pass litet problem i Sverige så det har ingen betydelse". Jag har också påpekat att vi inte får förminska problemen vi har bara för att det kan se värre ut någon annanstans. Liksom; det är precis samma sak som att säga till en barnfamilj här, som har det dåligt ekonomiskt, att "ni ska inte klaga, tänk om ni bodde i Afrika". Hur är såna uttalanden rättfärdigade? Det är ett förminskande av någons problem.

Vi pratar inte om vad män generellt gör i Sverige, för inte var det ALLA killar, eller ens de flesta i min klass som höll på med att tafsa, men det fanns vissa i alla årskurser som var väldigt nedlåtande och obejktifierande mot flickor, tjejer och sen även kvinnor. Det gör ont att hela tiden få kommentarer om ens kroppsdelar, då förminskas man till ett objekt utan något egentligt värde. Sånt måste vi arbeta med än idag. Så är det, och det är ett faktum.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[postmortum91]
2016-01-15 13:02
#109

104 & 105: Det inlägget var ju inte ot då det gick tillbaka till ämnet på ett snyggt sätt. Att bara för att det finns länder som är värre betyder inte det att vi ska sluta vår utveckling. Bara för att det finns män i Indien som kastar syra på sin fru betyder inte det att alla svenska män är änglar.

[Hayabusa]
2016-01-15 13:04
#110

#108 Jo, jag tror nog att de flesta har förstått ditt budskap. Dock känns det helt klart som att ämnet växlat spår. Min uppfattning är att ämnet, hur intressant det än är, lämpar sig bättre för andra forum här på iFokus.

Ebolaa
2016-01-15 13:07
#111

#110 Så jämställdhetsfrågor hör inte till politik? Nu får du skärpa dig. Nä på politik i fokus där vill vi bara se vad som sker av invandrare, såg häromdagen att 13 av 15 trådar handlade om invandrare och invandringspolitik, främst då om nyprsnatten osv. Tror det är bra med lite ombyte för omväxlings skull. Och vi är redan över 100 kommentarer, så varför är den inte lämplig? Det är bara att välja att delta eller inte.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Vanja
2016-01-15 13:09
#112

#108 Läs den feta texten i #0 Och kom sen igen och skriv att ingen har sagt att svenska män inte är bättre. Eller läs rubriken på inlägget. 

#109 I jämförelse så är svenska män visst änglar. Sen finns det idioter i Sverige, men de borde inte kategoriseras som "svenska män" utan som just idioter. För när man använder begreppet svenska män på det sättet som det görs i den här tråden så buntar man ihop alla svenska män, eller åtminstone majoriteten. Och majoriteten av svenska män trakasserar inte kvinnor. PUNKT.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
2016-01-15 13:11
#113

#111 fast den här tråden är också en utveckling och en direkt reaktion på övergreppen i sthlm?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-01-15 13:11
#114

#109 Nej, det tycker jag inte. 

För att summera tråden: Det finns kanske, kanske problem med ensamkommande ynglingars värderingar men eftersom svenskfödda män inte är ett dugg bättre på den punkten - så blir det en icke-fråga.  Vi ska INTE diskuterar män från andra kulturer, vilken  kvinnosyn/värderingar de ev har,  eftersom vidriga män finns överallt. Särskilt i Sverige.

En fin liten nöt att knäcka. Så - kan vi gå vidare nu?

[Hayabusa]
2016-01-15 13:13
#115

#111 Jag är skärpt, lita på det. Du får gärna fortsätta älta, men vad förväntar du dig? Vad vill du uppnå?

Jag skrev: "Lämpar sig bättre för andra forum". Det står jag för.

[Otippbar]
2016-01-15 13:18
#116

#108 #109 Exakt. Tack 🙂

Ebolaa
2016-01-15 13:54
#117

#115 Vilket forum tänker du då på?

Att göra denna sak till en icke-fråga, varför då? Så den är av obetydlighet? Om man tänker som mig så gör jag den här ekvationen; vi lever i ett jämställt land så till vida att kvinnor har samma ställning som män rent juridiskt, här sker därför mäns förtryck eller kränkningar gentemot kvinnor i det fördolda eftersom de inte får stöd av andra män - men det finns fortfarande så det är något vi måste motarbeta.

Om man tänker i antal blir också fler kvinnor sexuellt trakasserade, ofredade eller utnyttjade i olika grad av sina landsmän - vi ser det inte men det kan vara minst lika grovt i form av gruppvåldtäkter osv som när vissa invandrarmän gör det - men de, däremot, gör det på andra sätt; de ger sig på kvinnor ute eftersom kvinnor här strider mot deras åsikter om hur kvinnor ska bete oss offentligt - deras tillvägagångssätt strider på så många olika plan i jämförelse med var våra egna landsmän gör - därför får såna handlingar mer gehör - det betyder dock inte att vi inte ska släppa fokus på vad vissa kvinnor blir utsatta för av vissa män här i Sverige.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-15 14:23
#118

#117 Valfritt forum - välj själv.  För att citera mig själv:

" Min uppfattning är att ämnet, hur intressant det än är, lämpar sig bättre för andra forum här på iFokus."

Det är inte jag som gör ämnet till en icke-fråga. Min uppfattning i frågan är klar.

Annons:
Ebolaa
2016-01-15 14:46
#119

#118 Tycker inte du har haft någon egentlig uppfattning om ämnet, verkar mer vara mot det att den står sig mot en icke-fråga, då du tycker det finns annat som är viktigare, som invandrares våld eller trakasserier mot kvinnor i Sverige.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-15 14:52
#120

#119 Inte? Den uppfattningen, om mig, får du givetvis ha. Själv vet jag exakt var jag står. För min egen del är det viktigare än att övertyga dig eller få dig att bli lite mer objektiv.

Ebolaa
2016-01-15 15:39
#121

#120 Att jag har egna erfarenheter gör att jag kan känna igen mig i vissa saker som beskrivs om maktstrukturer, det har däremot aldrig inverkat på vad jag känner gentemot män. Jag är mycket väl medveten om att allt det goda väger upp för det onda.

Av alla kommentarer du har skrivit i denna tråd har du i princip aldrig kommenterat huruvida det fortfarande finns ojämlika könsstrukturer i Sverige, och huruvida det är ett problem för kvinnor här i Sverige. Istället har du hela tiden åsyftat det som vissa invandrare gör, och att det är värre. Har jag fel?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[VSK]
2016-01-15 15:43
#122

Om jag förstått saken rätt så grundar sig allt den här tråden handlar om uppfostran, värderingar, kultur, religion/geografi, fan och hans moster, men inget om intelligens. 

Det är aldrig någon som uppfostrat mig till att INTE

våldta
våld
råna
pyromani
terrorisera
fan och hans moster igen

Jag har aldrig våldtagit nån, slagit nån (utom i självförsvar), rånat nån, fjuttat eld på nåt som inte skulle tändas eld på (elda löv mm), terroriserat nån och aldrig haft fan och hans moster på fika.

Jag tycker man kommer jäkligt långt med intelligens, sunt förnuft och empati. Man behöver faktiskt inte vara nån raketforskare för att inse hur man bör bete sig. 

Vad det gäller svenska män (vad det nu menas med det). Jo det är betydligt mindre våldtäktsbenägna än vissa andra*. Den som inte ser det lider brist på verklighetsuppfattning. Personligen så skiter jag blanka fasen i vilken födelseland det står i passet och vilken färg det är på både hud, ögon och hår. Jag ser den onda gärningen. 

Det är gärningen som våldtagit, inte passet. Är det svenskar som våldtagit så ska de in på livstid. Är det inte svenskar som våldtagit så ska de ha "livstid" och sen ska de ut ur landet. 

* MENA

hankans91
2016-01-15 16:05
#123

#119 Jämställdhets frågor kan visst diskuteras inom politik. Men inte ur en ensidig synvinkel vilket jag tycker du har. För männens åsikter inom jämställdhets frågor är aldrig bra. Jag har skrivit inlägg på feminist iFokus om olika jämställdhets frågor och jag har alltid blivit tillrättavisad av kvinnor där som att jag har fel i allt jag tycker.

Men för  återgå till ämnet genom att ha åsikten "svenskamän är inte bättre" som du har #119 så är du inte realistisk med att du jämför att merparten av alla svenska män har samma kvinnosyn som män ifrån afrikashorn och mellanöstern.
Det är ungefär samma sak som om jag har den här uppfattningen om de flesta svenska kvinnor: -Svenska kvinnor är lika främlingsfientliga som Ungerska kvinnor
-Svenska kvinnor är inte bättre på jämställdhet än Nordkoreanska kvinnor
-Svenska kvinnor har inte bättre utbildning än kvinnor i Afghanistan
-Svenska kvinnor är lika homofobiska som Ryska kvinnor.

Din #119 och ts #0 åsikt som ni står för att "svenskamän är inte bättre" är lika orealistisk som mina påståenden ovan.

Ebolaa
2016-01-15 16:33
#124

#123 Var har jag sagt att svenska män inte är bättre? Det är helt felaktigt, då ber jag dig läsa igenom alla mina kommentarer och återkomma.

Jag har rätt igenom talat om att det fortfarande finns ojämlikhet i Sverige, och att det faktiskt är något vi fortfarande måste arbeta på. Denna ojämlikhet är mycket mindre än i vissa delar av världen vilket gör att maktstrukturerna blir svårare att se här, eftersom det inte syns på ytan. Men det är ett problem för de som utsätts för det, därför ogillar jag att vi jämför Sverige med andra länder. Jag pratar om HÄR, medan andra pratar om "dom därifrån". Det förminskar problemen i Sverige än mer, samtidigt är alla kvinnor medvetna om att de är lyckligt lottade som bor här.

Det finns fortfarande vissa som helt klart ser ned på kvinnor, och det är inte bara på grund av psykisk sjukdom utan det är för att de verkligen gör det - men det är inget de talar öppet om. Of course, får då tittar folk snett och då får de förstås heller inte ligga eller ett förhållande. Men bakom stängda dörrar så blir det en annan femma, vilket många kvinnor får erfara fortfarande. Objektifieringen är också en del av ojämlika maktstrukturer, prostitution kan man också se som ett symtom på denna ojämlikhet och multipel-utsatthet som dessa kvinnor oftast lever i.

#122 Nå, håller helt med dig. Den gyllene regeln är alltid applicerbar, tror inte att TS egentligen menade "alla svenska män", utan att det fortfarande finns skit hos oss också. Vet inte om låg intelligens och brist på vanligt folkvett hänger ihop med sexism. Ibland verkar det så. Att man vägrar inse fakta. Tycker att många rasister verkar va lite "mindre smarta", men antar att inte alla rasister är det.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[VSK]
2016-01-15 16:46
#125

#124

Självklart så har allt detta med  intelligens att göra.

Om man inte begriper att en tjej skriker av rädsla och gråter av smärta så har man nåt fel där uppe.  Det finns ingen accepterar ursäkt till våldtäkt. Möjliga undantag kan vara om man är hotad till livet om man inte våldtar. Möjligen att GM blivit omedvetet drogad så denne inte vet vad som försiggår. 

Hur straffskalan för dessa offer torde vara är inget jag kan spekulera om.

Annons:
Ebolaa
2016-01-15 17:09
#126

#125 Åsyftar inte våldtäkt, utan kass kvinnosyn. Våldtäkt är det mest extrema av dålig kvinnosyn, men finns så mycket annat än våldtäkt som visar på det.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[VSK]
2016-01-15 17:13
#127

#126

okidoki.. 👍

[Hayabusa]
2016-01-15 17:24
#128

#121 Se min kommentar #87. Det är inte jag som skrivit texten (i länken) utan Ingrid Lawesson, men jag hade knappast tagit upp länken i en kommentar om jag inte hade tyckt att den var bra.

PS Läs gärna hela Lawessons text.

Zyperior
2016-01-15 17:52
#129

#125 Jag tror inte det har med intelligens att göra. Möjligtvis i vissa fall. Att låg intelligensnivå medför någon sorts autism som gör att man inte kan tolka eller ta åt sig av mänskligt lidande.

Jag tror att sunt förnuft inte kräver massiv hjärnkapacitet heller. När det handlar om våldtäkt så skulle inte jag vilja ursäkta det med att "Personen vet inte bättre".
Jag tror att kultur är den främsta anledningen, sen kommer faktorer som uppfostran och socialt utanförskap, och kanske en liten del intelligens.

Värderingar och moral inom kulturen är vad som gör människor till bra, dåliga eller i våldtäktsmännens fall, rötna människor. Och ur den aspekten finns det bättre och sämre kulturer beroende på vilket sammanhang man pratar om.

Mycket "jag tror" här, men jag kan säkerligen ha fel och missat vissa infallsvinklar.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
2016-01-15 18:00
#130

#129

Fast nu är intelligens så pass bra mkt mer än "personen vet inte bättre". 

Utanförskap köper jag inte. 

Jag står på mig och menar på att en person som har en fullt friskt fungerande hjärna har inbyggda bromsar för såna här extrema saker som våldtäkt. 

Men visst, allt har ju sina undantag. Det kanske finne nån person som har 250 i IQ och ett par Nobelpriser i bokhyllan som inte begriper att man inte skall våldta, men dessa tillhör inte majoriteten.

Zyperior
2016-01-15 18:23
#131

#130 Det som motsäger den teorin lite, är att det faktiskt finns väldigt många vetenskapsmän som tror på gud. Tragiskt men sant. Menar inte pappskallarna hos kreationisterna nu och deras så kallade "vetenskapsmän", utan legitima sådana, som i ena stunden tillämpar den vetenskapliga metoden men när det kommer till de mest grundläggande frågorna så ratar de den. Detsamma går nog göra med mänskligt lidande trots att man är smart.

Utanförskap motiverar jag med att om en individ lämnas åt sitt öde, så skapas sakta men säkert en desperation som definierar personen snarare än hens intelligens.
Brottslighet över lag gynnas av detta utanförskap. För att råna en bank krävs intelligens. Men det krävs ju också att man ser förbi det sunda förnuftet.

En del våldtäkter som sker, eller snarare ganska många, är ju genomtänkta och planerade också, vilket tyder på intelligens. I vissa fall kan ju individen våldta många gånger innan han åker dit. Typ Hagamannen.

Så jag tror inte heller låg intelligens tillhör majoriteten.

Jag tror att de flesta våldtäktsmän är fullt medvetna om att personen lider och det dem gör är fel, de skiter bara i det på grund av som sagt, kulturell tillhörighet, uppfostran och socialt utanförskap.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
2016-01-15 18:40
#132

#131

Är absolut inget konstigt alls om man tror på gud. Gud är universum. Universum är allt.

Jag lider oxå av enorm desperation ibland. Men inte har jag fått neandertalares hjärna för det. Jag vet flera som kan vara hur desperata som helst. Utanförskap är ett brett område. Under hela mitt liv hittils (70-talist) så vet jag om en enda svensk som är klassad som våldtäktsman. 

Nej det krävs inte intelligens för att råna en bank. Det kan precis vilken människa som helst göra. Däremot så krävs det intelligens för att ha stor chans att komma undan.

För att planera en våldtäkt kan knappast kräva mer än 65 i IQ. Om man planerar en sån hemsk gärning som en våldtäkt är, så är det inte intelligent gjort. Har man 170 i IQ-test men utfört en våldtäkt, så är man inte intelligent. Du blandar ihop smart med intelligent. 

Empati.

Annons:
Zyperior
2016-01-15 19:07
#133

#132 Tänker inte gå in i någon teologisk diskussion här. Gärna i något annat forum om du vill =).

Har man 170 i IQ (Intelligenskvot) så är man väl intelligent, även om man utfört en våldtäkt. Man är dock ett jävla monster, präglat av sin omgivning.

_"Jag lider oxå av enorm desperation ibland. Men inte har jag fått neandertalares hjärna för det. Jag vet flera som kan vara hur desperata som helst. Utanförskap är ett brett område. Under hela mitt liv hittils (70-talist) så vet jag om en enda svensk som är klassad som våldtäktsman." _
Subjektiva bedömningar. Jag inbillar mig inte att jag "vet" något utifrån mina egna upplevelser, därav skriver jag oftast "Jag tror". 

Ta vad som händer i Syrien/Irak som exempel. Jag tror knappast många av IS-terroristerna är lågintelligenta personer (inte högintelligenta heller för den delen), utan normalintelligenta. De är bara kulturellt hjärntvättade. Ingen föds ond. Ondheten kommer utifrån. (Förutom då i vissa fall, som jag redan nämnt, där lågt IQ möjligtvis kan hämma förmågan att ta in och bearbeta mänskligt lidande).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
2016-01-15 20:07
#134

#133

Ha ha ja i nåt annat forum 😃

Nej smart och intelligent är inte samma sak för mig.

Finns nåt som heter "smart drag men inte särskilt intelligent gjort". 

Tror inte alla i IS är hjärntvättade. Tror många gör sitt "jobb" bara. 

Får återkomma för nu hinner jag inte svara mer för tillfället.

[VSK]
2016-01-15 21:32
#135

#134

Såg att jag  fick med det jag hade tänkt svara. Vet inte om jag missat nåt. Hojta till isf.

Ebolaa
2016-01-15 22:49
#136

#133 #132 Alltså, det finns ju typ en inriktning "parafili" som handlar om att personen tänder på den andres ovilja eller psykiska och fysiska påfrestning. Parafili är ju en sexuell störning, men personen kan vara fullt funktionell på alla andra områden. Sen handlar ju de flesta våldtäkter mycket om makt över den andre. De flesta våldtäkter hör till denna kategorin, speciellt när det kommer till våldtäkter av en person som han en relation till den andre. Men också när det kommer till överfallsvåldtäkter, då är det också vanligt att personen har en antisocial bakgrund.

Tror även att många av de som använder våld många gånger har blivit utsatta för våld av någon annan i sin närhet, som de inte kunde värja sig mot, och därmed "återtar" makten genom kränkningar eller våld av annan person. Så nog kan det på det viset ses som en socialisationsprocess. 

Så, intelligens har nog ingen gemensam nämnare, tror jag. Utan det handlar mycket om hur personen är funtad. Oftast är den mycket väl medveten om att det är fel, men gör det för att de vill känna ett övertag över en annan människas kropp och vilja. En extrem kränkning helt enkelt.

#128 Jag håller fullkomligt med Lawessons poäng i slutklämmen, att man måste sluta mörka och våga ta i frågan om vad invandrare gör, så att frågan inte hamnar i fel händer. Har själv efterlyst detta, blir så trött på politiker som bara skakar på huvudet åt exempelvis SD, när de istället borda lägga ned tid på att utforma bra argument som leder någon vart. Annars banas väg för främlingsfientlighet. Själv har jag dock aldrig känt mig rädd för invandrare, det är fel väg att gå. Det som vi hör handlar om ett mycket litet antal, så förstår liksom inte varför människor är så överdrivet rädda. Sen måste väl kvinnor överlag tänka på var de går om nätterna, ha mobilen nära till hands om något skulle hända. Men det kan lika väl handla om att bli rånad av en svensk eller utlänning, liksom. Min mamma som är superfrämlingsfientlig har sagt "Gå inte på samma sida som ett invandrargäng" - liksom wtf (?!) nej så fungerar inte jag. Alla invandrargäng jag har gått förbi har sett mig i ögonen och gett mig trevliga och trygga blickar. Så man ska inte ta åt sig av all skit som händer. Har däremot blivit förföljd av två svenskar en gång, som jag antar att hade onda aningar på gång, eftersom de följde efter mig, försökte prata med mig o ställde skitkonstiga frågor för att upprätthålla mig, jag gick framför dem och gick snabbare o snabbare men de kom riktigt nära, så jag tog upp luren och ringde min killkompis som jag just hade skiljts ifrån. Sa till honom att två snubbar följer mig och är snart hemma, han frågade om han skulle komma. Då backade de. Har aldrig varit så rädd som den gången att något riktigt sjukt skulle ske.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-15 23:07
#137

#136 Jag är absolut inte rädd för invandrare. Verkligen inte. 

Däremot är jag, precis som du skriver, noga med var jag rör mig på nätterna. Trots att jag är man. Rånad och misshandlad blir man likt förbaskat. Inte går jag genom "mörka-ökända-parken" på lördagsnatten och det finns platser som jag definitivt undviker vissa tider på dygnet, så är det bara. Det har inget med invandrare att göra, men "better safe than sorry".

Zyperior
2016-01-15 23:10
#138

#136 Det kan mycket väl stämma. Åtminstone när det gäller våldtäkter utav personer uppvuxna i Sverige. Jag står dock fast vid att många våldtäkter vi ser idag är kulturellt betingat. De som kommit hit, främst unga män, kommer från en kultur där kvinnor är extremt diskriminerade och begränsade i förhållande till vår kultur. Jag tror inte man nödvändigtvis våldtar överdrivet mycket där nere och att man ser likgiltigt på det, men deras värdering av kvinnor i krock med våra förhållandevis väldigt frigjorda kvinnor blir en farlig mix. De tror att vem som helst är "up for grabs". Det beror inte på någon sexuell störning. Nu syftar jag endast på de som kommit hit och våldtagit eller utsatt kvinnor för övergrepp. Så att ingen hävdar att jag skulle mena alla invandrare. 

Dock har tillräckligt många den inställningen för att det ska bli ett högst angeläget problem. Ett problemkort som nu blandats in i sexualbrottskortleken av feministerna och aldrig kommer lyftas ur. Vi kommer få se mycket av det kortet i framtiden på grund av det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
2016-01-15 23:12
#139

#136

Jag kände absolut inte till denna störningen alls. Dock så förändrar det absolut ingenting ståndpunkt om vad jag tycker hur man skall handha människor som skadar andra på det där sättet. Spelar liksom ingen roll. 

Jo jag känner till att de flesta våldtäkter handlar om att en person har makt över den som blir våldtagen. Det är lite det de handlar om. Tyvärr.

När man läser mellan dina rader så tycker jag mig kunna se att du fiskar efter tycka-synd-om-syndromet för GM. Det finns inga ursäkter. Spelar ingen roll vilken orsak en GM har. Sätt GM i samma avdelningar för diverse syndrom, men de ska absolut inte ut ur fängelse på väldigt lång tid. 

De ska inte få vistas bland normalt folk. Så enkelt är det. Slutdaltat. punkt slut.

Annons:
Ebolaa
2016-01-15 23:15
#140

#137 Word, så är det. Man får ju inte liksom vara helt blåögd, men samtidigt så ska man ju inte ta ut något i förskott och vara rädd för att bli utsatt. De onda gärningarna är få till antal, de flesta människor är goda.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zyperior
2016-01-15 23:41
#141

#139 Ironiskt nog tycker jag samma om ditt resonemang med intelligensen. Det blir en "han visste inte bättre"-ursäkt till det då. Han kan ju inte hjälpa att han är efterbliven. Det kommer landa i någon sort stödhjälp och någon flummig medicin.

Oavsett problem egentligen så måste vi identifiera de enskilda problemen som de är, stora som små, och hantera dem innan någon blir en våldtäktsman på grund av dem. Vi kommer nog aldrig hamna på noll, men relativiseringen och generaliseringen av män hjälper inte att minska det.

Så som vår jämställdhetsminister nu resonerar till exempel. På grund av dessa kulturellt betingade gruppvåldtäkterna genom Europa, så har hon nu bestämt att ge 100 miljoner till kvinnojourer. Vad gör det att mindre gruppvåldtäkter kommer ske nästa gång We are Sthlm arrangeras? Hur ändrar det dessa nyanländas attityd och kvinnosyn? 

Hon har lyssnat på relativiserande och generaliserande feminister och blundar för problemet. Kvinnor behöver skyddas genom att förebygga problemen, inte genom att bygga in kvinnor i ett fort och se på männen som en barbarisk armé utanför med murbräckan i högsta hugg.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Ebolaa
2016-01-15 23:57
#142

#141 Vad tycker du om mitt förslag #17 och #22 ser du det som en möjlig akut åtgärd eller håller du med Hayabusa #24 #31, eller har du någon idée om hur man ska hantera folkmassorna som kvinnor blir lätta offer i? Har nämnligen inte hört myndigheter eller politiker ta ställning eller förslag till åtgärder för att kvinnor ska känna sig trygga ute i folkmassan.

Nej generalisering hjälper inte någon, det gör människor rädda och skapar förutfattade meningar som oftast inte stämmer. 

Jag har ärligt talat inte förstått varför just kvinnojourer ska få en massa pengar, ska de hantera förövarna? Ska de bistå kvinnor efter de blivit utsatta liksom. Tycker det låter lite kortsiktigt att inte ta tjuren vid hornen. Jag försökte kolla upp vilka former av verksamheter de har men de verkar ju erhålla stöd för utsatta kvinnor, så ska vi inte göra något för att kvinnor inte ska bli utsatta? Du verkar vara inne på samma spår.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[VSK]
2016-01-16 07:40
#143

#141

Kvinnor behöver skyddas genom att förebygga problemen, inte genom att bygga in kvinnor i ett fort och se på männen som en barbarisk armé utanför med murbräckan i högsta hugg.

Det går inte att sammanfatta det bättre än det du gjorde. Varför inte 100% av alla kvinnor tycker detta är för mig en gåta. Måste de själva bli drabbade innan polletten trillar ned. -tänker mest på "extremfeminister".

Zyperior
2016-01-16 10:42
#144

#142 Jag håller med er båda på sätt och vis. Kortsiktigt så är mer polisnärvaro aktuellt. Både civil och uniformerad. Men långsiktigt så måste vi kunna kräva att större folksamlingar ska kunna fungera normalt utan överdriven polisnärvaro.
Oavsett hur mycket skydd vi bygger upp, kvarstår ju dessa mäns kvinnosyn och inställning. 

Ett problem med mer polisnärvaro vid event är ju dock att vi har ganska få poliser idag. Det är inget attraktivt yrke direkt. Vilket innebär att ökar du polisnärvaron på ett event, går inte de som tänkt genomföra övergrepp dit, de stannar istället i mindre polistäta områden som dessutom är ännu mindre polistäta vid tillfället för mer polis krävts vid eventet.

Däremot håller jag inte med i #31 om att dela upp publiken. Det cementerar, likt sharialagar, att kvinnor är svaga och män är monster.

En gemensam nämnare för de event som dessa massövergrepp har skett på, är att de varit gratis och helt öppna. Vem som helst kan komma och gå när som helst.
En idé är ju föräldranärvaro om barnen är under 18 år och ID-kontroller vid insläppen. Vi har ju åldersgräns på Bio, Spel och inte minst alkohol, för att vi bedömer att barn/ungdomar inte är kapabla till att ta det ansvaret som krävs för att hantera det. 
I en folksamling krävs också att man agerar ansvarsfullt.

Sen handlar ju mycket i dessa fall om integration. Jag har två kollegor på mitt jobb som, när de kom till Sverige hamnade där jag bor. En väldigt svensk högerkommun på västkusten. En från Iran och en från Irak. Båda säger oberoende av varandra exakt samma sak. Hade de hamnat i Bergsjön, eller Angered, hade de haft en helt annan attityd. Idag är de som vilken Svensson som helst i princip.
Denna typ av integration är omöjlig när vi okontrollerat släpper in så många. Men den är fullt möjlig om vi kontrollerar invandringen bättre och får färre att integrera.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2016-01-16 10:53
#145

Vill förtydliga att jag INTE, principiellt, är en förespråkare för att dela upp kvinnor & män. Dock, om det vid enstaka tillfälle kan vara en hjälp för att få flickor/kvinnor att känna sig tryggare så ser jag det som tillfällig lösning. Särskilt då man befarar att problem kan uppstå. 

Det finns ju evenemang typ "Ladies Night" där endast kvinnor är inbjudna. Jag föreställer mig att det finns kvinnor på dessa event som känner sig lite mer bekväma än om det varit blandad publik.

Men - det här är inte lösningen på det egentliga problemet. Män & kvinnor måste kunna umgås i blandade sällskap utan att någon eller några känner sig obekväma eller hotade. Då gäller det att lokalisera problematiken och åtgärda den.

Zyperior
2016-01-16 11:08
#146

#145 Jo, jag förstår din poäng. Problemet med den, oavsett om den är kort eller långsiktig, är att den bekräftar för allmänheten att "Titta så bra det går bara tjejer och killar delas upp". Sen står vi där några år senare med ett väldigt könsuppdelat samhälle.  Det är ju bra så sett att kvinnor kan känna sig trygga. Men det är ju en "falsk" trygghet. Det ger en bild av att ett könssegregerat samhälle funkar, men jag tror inte att det är många som vill ha ett sådant samhälle. Med undantag för shariaförespråkare.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Bermudas]
2016-01-16 11:19
#147

Hayabusa, zyperior håller med er båda! Å ena sidan visst kan det vara skönt för kvinnor att känna sig trygga, men å andra sidan eftergifter betyder att vi ger efter. Men det är nog det vi kommer se framöver. Det börjar redan så smått på badhus.

Zepp
2016-01-16 14:07
#148

"Sluta låtsas att kvinnoförtryck inte finns hos oss"

”Många händer samtidigt grävde hårdhänt under våra kläder.” Debattören berättar om en helt vanlig uppväxt. I ett helt vanligt svenskt samhälle.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22095220.ab

Som sagt vad, sluta låtsas… det föder bara främlingsfientlighet!

Oandrasidan så göder sådant ett visst parti.. fast det lär knappast göra något åt kvinnors/unga flickors situation i det hela!

Oandrasidan så skall man heller inte gå över till att anklaga alla män.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vanja
2016-01-16 16:53
#149

#148 Vem har påstått att det inte finns kvinnoförtryck i Sverige? 
Du kan ju se det från andra sidan. Visst försöker man med vissa medel få stopp på kvinnoförtrycket i Sverige, men vad händer då när dessa killar på 90 stycken börjar förtrycka kvinnor? Jo kvinnoförtrycket ökar, snabbt och mycket. 

Är det så vi vill ha det?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zepp
2016-01-16 17:13
#150

Vem påstår att kvinnoförtrycket ökar?

Näe.. ingen vill väl att kvinno- eller annat förtyck skall öka.. det är väl främst vissa politiska riktningar som försöker slå politiska mynt av att påstå detta!

Pratar vi ökade anmälningar av sexuella övergrepp så är det fortfarande en sak som handlar om ökad medvetenhet om detta och mindre tollerans samt en annan lagstiftning som gör att flera sexuella trakserier/övergrepp karakteriseras som våldtäckt!

Ser man sen till domstolsfall så heter den vanligaste förövaren Anders, och det vanligaste efternamnet är Johansson!

Soo WTF gör vi med alla som heter Anders eller Johansson.. för att inte tala om alla som heter Anders Johansson!

Joo.. jag begriper vad du vill.. utvisa dem till Mogadishu!😮

Framförallt döp inga mer barn till Anders iomed att det är ett väldtäcktsnam.. och byt för f*n ut efternamnet om ni heter Johansson!😡

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vanja
2016-01-16 17:18
#151

#150 Va? 
Nu är du verkligen inte logiskt någostans. 
Om vi har en grupp, vi kan kalla den grupp 1, som beter sig på ett kvinnoförtryckande sätt i Sverige. Som vi arbetar mot, vilket vi faktiskt gör på många sätt. Och sen kommer en annan grupp, vi kan kalla den grupp 2, och beter sig mint lika kvinnorförtryckande som grupp 1. 
Då har vi ju två grupper som öser på kvinnoförtrycket. Då har det väl ökat? 

Nej men herrejösses, vart har jag påstått att någon ska utvisas? 
Men du får gärna svara på min fråga i #149, Vem har påstått att det inte finns kvinnoförtryck i Sverige? 

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zepp
2016-01-16 17:30
#152

Du får först visa att kvinnoförtrycket har ökat i Sverige!

Ponera att grupp 1 och 2 kan slås ihop på rätt goda grunder?

Samma kön, ålder, samma sociala förhållanden, sociekonomiska förhållanden, samma sociala samankomster/tillfällen?

WTF gör vi då förutom att utvisa alla som heter Anders och eller Johansson?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zyperior
2016-01-16 17:32
#153

#148 Artiklar som den du länkar till är precis det jag pratar om i #141.

"Oavsett problem egentligen så måste vi identifiera de enskilda problemen som de är, stora som små, och hantera dem innan någon blir en våldtäktsman på grund av dem. Vi kommer nog aldrig hamna på noll, men relativiseringen och generaliseringen av män hjälper inte att minska det.

Så som vår jämställdhetsminister nu resonerar till exempel. På grund av dessa kulturellt betingade gruppvåldtäkterna genom Europa, så har hon nu bestämt att ge 100 miljoner till kvinnojourer. Vad gör det att mindre gruppvåldtäkter kommer ske nästa gång We are Sthlm arrangeras? Hur ändrar det dessa nyanländas attityd och kvinnosyn? 

Hon har lyssnat på relativiserande och generaliserande feminister och blundar för problemet. Kvinnor behöver skyddas genom att förebygga problemen, inte genom att bygga in kvinnor i ett fort och se på männen som en barbarisk armé utanför med murbräckan i högsta hugg."

Hela den artikeln relativiserar problemet och nästa gång We are Sthlm arrangeras kommer inte färre "män" ha unken kvinnosyn.
Så jävla korkat att bara släta över det med att det är "män" som är problemet. Hur många ska behöva våldtas innan någon fattar det?
Om "män" är problemet, så är väl enda lösningen att avrätta alla sådana.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Vanja
2016-01-16 17:34
#154

Klart att de ökar när det kommer hit en grupp nya människor som visar sig vara duktiga på att förtrycka kvinnor. 
Hur menar du annars att det inte ökar? 

Jag ställde faktiskt frågan först, så svara. 
Vem har påstått att det inte finns kvinnoförtryck i Sverige? 

Och vafan håller du på och tjafsar om att man ska utvisa människor hot och dit för?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zepp
2016-01-16 17:43
#155

#154

Om det kanske är som så att de flyr från sagda kvinnoförtryck/annat förtyck.. vad säger du då?

Du får nog vara så god att visa att det ökat.. om din retorik skall tas på allvar!

Jag har påvisat att det är ett lantent problem.. dvs vi har ett endemiskt problem i sig!

Vi har för övrigt många problem att hantera.. inga av dem bör skylas undan.

Det är fortfarande så att den vanligaste förövaren heter Anders och eller Johansson i efternamn.

Trodde du var för utvisningar av sexualförbrytare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vanja
2016-01-16 17:47
#156

#155 Vart har jag påstått det?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
2016-01-16 18:40
#157

#155 Var är din källa på att den vanligaste förövaren heter Anders och/eller Johansson?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zepp
2016-01-16 18:48
#158

Svenska domstolsprotokoll!

Sved det lite nu i själen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zyperior
2016-01-16 19:04
#159

Nej, jag har inte sett dessa domstolsprotokoll men jag tror inte heller du har fel i det påståendet. Däremot tror jag det kan finnas mer fakta att hämta ur liknande statistik som kan bidra till argumentationen.

Jag antar att du inte har alla domstolsprotokoll som någonsin skrivit i sexualbrottsmål hemma under din säng, för att kunna hävda det du påstår. Jag antar att det måste finnas någon statistik/sammanställning från någon tillförlitlig källa för att du ska kunna göra det, så länk tack.

Edit: Måste bara tillägga en sak.. "om din retorik skall tas på allvar!"

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zepp
2016-01-16 19:28
#160

Okej.. lika bra att jag erkänner..  jag har inte alla domstolsprotokoll under min säng! 😇

Främst är det män födda i Norden som våldtar.. anklagas för sexuella övergrepp!

Anders är ett rätt vanligt namn i Norden.. likaså Johansson/Johansen!

Därmed inte sagt att alla som heter Anders och/eller har Johannsson/Johansen är våldtäcktsmän.. lika lite som om man heter Mohamed!

Finns de som menar att de män med utländsk/ickesvensk härkomst står för en procentuellt högre andel.. och det stämmer.. om man lägger in andra nordiska medborgare i utländsk/ickesvensk härkomst!

Nordbor byter sällan medborgarskap av kända skäl.. dvs de behöver inte.

Här kan du läsa lite iallafall.

https://polimasaren.wordpress.com/2013/10/03/myten-om-valdtaktsstatistiken/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zyperior
2016-01-16 19:52
#161

Alltså, jag är inte ett dugg förvånad… att jag får en länk till en tydligt politiskt färgad blogg? Det är sånt du förlitar dig på för att komma med uttalanden och sen har du mage att säga "Sved det lite i själen nu?".

Ofta är vad som sägs som räknas, men ibland är vad som inte sägs lika viktigt.
Avsaknaden av mer fakta än som finns är enligt mig en tydlig faktor på att vad så kallade rasister hävdar är en mycket mer utbredd åsikt än vad samhället ger sken av.

Avgörande myndigheter som skulle kunna bekräfta vad som är sant, är livrädda för att göra dessa undersökningar för de misstänker att vad som är sant, är inte förenligt med deras önskvärda verklighet.

Det finns en anledning till att BRÅs senaste rapport om ämnet är från 2005.
10 långa år sen, och det har hänt rätt mycket sen dess.

Jag är övertygad att om invandrare var överrepresenterade bland brott/våldtäkter då, är de ännu mer överrepresenterade idag.
Jag har alla samhällets medier och myndigheter som ett tyst vittne på min sida.
Hade det funnits indikationer på att motsatsen skulle vara sann, skulle det finnas en miljon rapporter som visade på detta för alla godhetsapostlar att trycka upp i fejset på oss påstått "verklighetsfrånvända SD:are".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
2016-01-16 19:53
#162

#160

Du länkar till….. en blogg ?

Zepp
2016-01-16 19:57
#163

Ja.. har du alla domstolsprotokoll under din säng?

Eller du kanske sitter på självaste sanningen.. så kom fram med den då och var inte så blyg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2016-01-16 20:02
#164

#163

Nej jag har inte alla FUP eller domar, men jag har å andra sidan aldrig påstått nåt liknande som du gör, så varför skall jag då ha dessa papper under min säng menar du?

Det är du som påstår. Vill du vara trovärdig så är det nog bäst du tar fram dina bevis. Då menar jag inte nån länk till en blogg. För visst måste du kunna bättre än så Zepp 😮

[Bermudas]
2016-01-16 20:05
#165

#160 Du snackar strunt som vanligt och länkar till texter du troligtvis knappt läst. 

jag läste inte heller men ögnade mig kort bara och fann omedelbart dessa rader;

"I Sverige registreras inte etnicitet på gärningsmän i någon form av brottslighet så det är mer eller mindre omöjligt att räkna ut hur många våldtäkter som har utländsk gärningsman eller gärningsman med utländskt påbrå."

Ändå säger du att du VET att majoriteten är svenskar TROTS att man inte längre registrerar etnicitet. 🤓

Men en gång i tiden gjorde man det…inte sååå många år sedan och vad såg vi då?

Invandrare var KRAFTIGT överrepresenterade. Men det kan jag väl säga om och om igen till ingen nytta…för få orkar ens kolla upp BRÅ:s egen statistik jag länkat till typ TUSEN gånger.

Zyperior
2016-01-16 20:06
#166

Haha ja, där tog argumenten slut ser jag.

Zepp - kräver andra på källor men har inga själv.

Jag har som sagt tystheten på min sida. För har man fakta att motbevisa SD:are, ser man den överallt. Men det finns ingen sådan fakta. Varför? Det borde ju vara en barnlek att ta fram sådan för BRÅ. Hmmmmmmmmmm…

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2016-01-16 20:11
#167

Thomas Bodström uttalar sig i TV-programmet "Efterlyst".

Annons:
Zyperior
2016-01-16 20:16
#168

#167 Där har vi det. Beviset på att det finns rasister inom andra partier än SD. *wink*

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Ebolaa
2016-01-16 20:18
#169

#139 Jag lade inte in någon värdering i det om våldtäktsmän, klart jag ser det som riktigt sjuka människor. Men ändå kan de vara fullt funktionabla och därmed smälta in och infiltrera i hög grad i vårt samhälle. Tills att de någon ser en chans eller ett tillfälle att utnyttja en tjeje eller göra något sjukt med en kvinna. Liksom en person med väldigt låg intelligens, den kommer märkas på ett eller annat sätt. Därmed så ser inte jag att det fanns något samband där. Jag tycker verkligen inte synd om våldtäktsmän, liksom hur fan tolkar du det som att jag sympatiserar eller daltar? Läs igenom mina kommentarer så får du se hur mycket överseende jag har med sånt där. Näe, det där var mycket fult anklagat, klart att det finns förklaringar till människors beteenden, även en bakgrundshistoria till varför en person blir en våldtäktsman. Det betyder inte att det ursäktar en sådan handling. Alla såna gärningsmän vet på förhand att det är fel, så alla har ett extremt stort ansvar att söka hjälp för detta. Förstår inte ens att jag ska behöva förklara mig såhär grundligt om en sådan sak.

#144 Håller med i mångt och mycket om detta, tänkte också på det där med att det är så få poliser, men de är ju i princip tvungna att visa sig nu när läget är som det är, annars kan det bli oroligt snabbt. Det är också som ett statement att de visar sig ute för att skydda kvinnorna. Sen är jag inte så säker på att föräldrars närvaro kommer hjälpa så mycket, eftersom även mammor kan bli utsatta. Det är ju inte ett problem för unga kvinnor även om de är främsta målet när de är så utmärkande genom att de stutsar runt och har kul, festar liksom. Men även en mamma kan bli rånad och utsatt. ID-kontroller gillar jag däremot väldigt mycket, det tror jag skulle kunna skrämma bort folk som är där för att utnyttja situationen. Och ja, en fungerande integration är framförallt A och O överlag.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zepp
2016-01-16 20:28
#170

"Antalet anmälda våldtäktsbrott har ökat sedan 2005. Ökningen kan delvis förklaras av att en ny sexualbrottslagstiftning trädde i kraft den 1 april 2005. Den innebär bland annat att vissa gärningar som tidigare rubricerades som sexuellt utnyttjande nu rubriceras som våldtäkt. Effekten av lagändringen slår igenom i statistiken på så vis att antalet anmälda brott avseende sexuellt tvång och utnyttjande minskade de närmaste åren efter lagändringen, medan antalet anmälda våldtäkter ökade. Från den 1 juli 2013 skärptes sexualbrottslagstiftningen återigen; bland annat utvidgades våldtäkt till att omfatta de fall där offret reagerar med passivitet."

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Det går säkert att hitta statistik på Avpixlat om vad som är vanligaste namnet på den sexuella förövaren?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zyperior
2016-01-16 20:29
#171

#169 Sant om mammorna. Men ur den aspekten så kanske folk får tänka till. Ska jag ta med mamma eller pappa, eller båda.

Hjälper det unga tjejer, så är det iaf något.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zepp
2016-01-16 20:34
#172

Men altså.. varför dalta med våldtäcktsmän och grova brottslingar över huvudtaget, varför skilja på härkomst som om det vore en ursäkt.. utvisa alla och de som har svenskt medborgarskap, ta det ifrån dem!

Utvisade på livstid!

Oavsett om de heter Anders eller Mohamed!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Bermudas]
2016-01-16 20:39
#173

#170 slingra dig inte nu! fram med statistiken om Andersson och Petterson som du varit så tvärsäker på. Vet inte hur många gånger jag sett dig tjata om dem. Varför påstår du saker som du bara hittar på? Vad är syftet för dig att göra det? Du ljuger ju. Och chansar på att ingen synar korten.

Zyperior
2016-01-16 20:40
#174

#172 Härkomsten är ingen ursäkt. Det är en del av problemet i många fall, på grund av annan kvinnosyn i andra kulturer än vår. Är det verkligen så svårt att förstå?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Bermudas]
2016-01-16 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Här:

Zyperior
2016-01-16 20:47
#176

Undrar om det svider i en viss annan själ nu, när dennes argumentation rasar som ett korthus?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2016-01-16 20:49
#177

Personligen anser jag det som betydligt mer troligt att Thomas Bodström har rätt i sitt uttalande.

Zyperior
2016-01-16 20:51
#178

#177 Jo jag håller med. Men han är ju, logiskt sett, en rasist i Socialdemokraters definition av ordet.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
2016-01-16 21:07
#179

#167 Alla politiker och journalister vet likt Bodström att invandrare begår fler brott än svenskar. Detär inget nytt. Men så bestämmer man sig för att dölja sanningen. Hade invandrare plötsligt börjat begå färre brott än svenskar hade man knappast dolt fakta om det. Naturligtvis vet BRÅ precis vilka länder brottslingarna kommer ifrån. Alla data finns. Men man gör ett val att mörka. Folket måste hållas i ovetskap. Sen börjar en massa självutnämnda experter orera om att svenskar minsann bla bla bla…. Jag blir så trött. Men dom kan anser väl att det är lätt att uttala sig eftersom sanningen är gömd av BRÅ numera. I princip kan dom säga vadsomhelst: -majoriteten av alla våldtäkter begås av svenskar som heter Andersson, jojominsann! Det vet jag trallala tjohopp!

Zepp
2016-01-16 21:48
#180

"Sammanfattning och kommentar Studiens resultat talar för att våldets utbredning är omfattande i alla grupper av kvinnor. Resultaten i vår undersökning visar att svenska män står för 82 procent av våldet mot kvinnor i nuvarande äktenskap/samboskap. Schablonen av den våldsamme invandrarmannen och den svenske jämställde mannen kan därför ifrågasättas."

"Det frågetecken vi satte i rubriken till detta avsnitt kan enligt våra resultat plockas bort. Föreställningen om att män utövar våld mot en viss typ kvinnor och att dessa män främst är invandrare, har alkoholproblem eller är lågutbildade är en myt."

http://www.brottsoffermyndigheten.se/Filer/B%C3%B6cker/Slagen%20dam.pdf

Som sagt vad skönt att bli svensk och slippa lära sig att veta hut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Bermudas]
2016-01-16 22:09
#181

Först och främst nu talar du om våld i hemmet i sambo och äktenskapen. Det finns inget som säger att svenska män skulle slå sina fruar mer än utländska. De flesta våldtäkter som sker sker inte ens i hemmet. Det är en myt som omhuldas av vissa. Kolla med BRÅ. Det är bara en liten del. De flesta sker på allmän plats.

Annons:
[Bermudas]
2016-01-16 22:13
#182

Dessutom är studien du kommer med den från ökända Eva Lundgren. Håll dig till BRÅ. Kalla siffror inte tendentiösa manshatare. http://www.svd.se/antligen-ska-eva-lundgren-granskas

Ebolaa
2016-01-16 22:41
#183

#181 Det här är inte sant: "De flesta våldtäkter som sker sker inte ens i hemmet. Det är en myt som omhuldas av vissa." Enligt BRÅ är det bara 20 procent av våldtäkterna som är så kallade överfallsvåldtäkter där gärningsman och offer inte känner varandra, och de sker på allmän plats. Resten sker oftast i hemmet, var offer och våldtäktsman har en relation. Var har du hittat din information? Inte på BRÅ i varje fall.

Däremot sker lite mer än hälften av sexualbrotten (där ofredande sexuellt utnyttjande, våldtäkt osv är inräknade) på allmän plats.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zyperior
2016-01-16 22:43
#184

#180 Det ska ju tilläggas att studien också är gjort 2001. 

Sen kan man läsa mer på sidan 68, som du själv citerat;

_"Antalet kvinnor med utländsk bakgrund som besvarade enkäten var relativt lågt. Materialet fick därför viktas. Beträffande våldsutsatthet och födelseland kan i materialet en liten skillnad iakttas med hänsyn till rapporteringen avseende kvinnor födda i Norden. Dessa har en något högre rapportering om alla våldserfarenheter sedan 15-årsdagen. Skillnaderna är dock små. Bland de män som enligt kvinnornas rapportering har utövat våld mot sin nuvarande maka/sambo är flera av grupperna för små för att några slutsatser skall kunna dras. I de grupper där jämförelser kan göras är skillnaderna små. Undantaget är kvinnor vars nuvarande makar/sambos är födda i Norden och Asien. De har en högre rapportering om erfarenheter av våld från sin nuvarande make/sambo, 21 procent respektive 25 procent, än genomsnittet (11 procent) för hela gruppen kvinnor som utsatts för våld av sin nuvarande make/sambo."
_
En opålitlig rapport av en tydligen opålitlig person
Saxat ur länken i #182;

"Slagen dam gavs visserligen ut med Brottsoffermyndighetens och Uppsala universitets sigill men, som Bo Rothstein bussigt har skvallrat, någon vetenskaplig granskning av rapportens upplägg och resultat förekom inte."

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[[eskils_]]
2016-01-16 22:44
#185

Zepp, din källa är inte så trovärdig.

"Den omstridda genusforskaren Eva Lundgren säger upp sig från sin tjänst som professor på Uppsala universitet. Hon hävdar att hon har hindrats från att undervisa och handleda, men universitetet håller inte med.

Lundgren anklagades för forskningsfusk 2005 men friades efter en utredning av universitetet. Däremot fick hon kritik för brister i forskningen."

"Nu får Lundgren ett avgångsvederlag som är "mycket generöst i kronor och ören" men som inte kan kompensera hennes lidande.

Men universitetet menar att uppsägningen beror på att det varit svårt att få Lundgren att fungera på institutionen."

DN

[Bermudas]
2016-01-16 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

#183 Jag har tagit det från BRÅ https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html " Drygt hälften av sexualbrotten (53 %) har inträffat på allmän plats, och ungefär vart femte (18 %) har inträffat på arbetsplatsen eller i skolan. Ungefär lika många har inträffat i bostaden och eller på en annan plats (15 respektive 14 %). Fördelningen av brottsplatser för sexualbrott har varierat en del genom åren och det finns ingen tydlig trend över tid."

[Bermudas]
2016-01-16 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Men om vi ska hålla oss till ämnet så lägger jag in från BRÅ, jag har fotat av läs den raderna längst ner och jämför! https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/1371914727881/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

Ebolaa
2016-01-16 23:16
#188

Ja, det där är alla SEXUALBROTT inte enbart VÅLDTÄKT, precis som jag skrev i inlägg #183.

Och du sa i inlägg #181: "De flesta våldtäkter som sker sker inte ens i hemmet. Det är en myt som omhuldas av vissa. Kolla med BRÅ. Det är bara en liten del. De flesta sker på allmän plats." Vilket är ett mycket felaktigt utlåtande. För det är 20 procent av alla våldtäkter som är överfallsvåldtäkter, och sker på allmän plats.

Såhär står det i BRÅ: "Det är också i någon av de berörda personernas bostad som de flesta våldtäkterna begås (60 procent)." (s. 6-7, länken nedan) 

https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012829/2005_07_valdtakt_kartlaggning.pdf

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[Bermudas]
2016-01-16 23:26
#189

#188 okej jag mixade begreppen sexualbrott våldtäkt. Jag återkommer imorgon. Nu ska jag sova. Men du kan ju kolla inlägg #187 under tiden. Den tar upp trådämnet.

Ebolaa
2016-01-16 23:33
#190

#189 Har kollat i den förut, det var inget nytt och det styrker även det jag sagt om att kvinnosynen förändras med generationerna. Helt självklart liksom, men folk verkar inte förstå det.

Det är väl klart att det blir kulturkrock och att vissa kommer "ta tillfällena" som ges att kränka kvinnor, när det är ett sånt kontrast mot det dom är vana vid.

Tycker ändå ditt statement säger en hel del. Det ju en självklarhet att de flesta sexualbrott, där tafsningar eller liknande innefattas, sker på allmänna platser var folk möter varandra, på krogar och så. Sen undrar jag verkligen var du fick ditt uttalande om att "det är en myt om att våldtäkter sker i hemmet", för det kan man ju inte ens byta ut till sexualbrott för det skulle ju inte ens ha "make sense" i så fall, det är en ren självklarhet att sexualbrott generellt sker på allmänna platser.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zyperior
2016-01-16 23:34
#191

Det är jäkligt synd att den här PK-mentaliteten genomsyrar hela samhället. Det hade varit jäkligt intressant, och väldigt nyttigt att få se hur de senaste årens invandring påverkat dessa siffror från BRÅ 2005.

Det ligger nog i allmänhetens intresse att få veta det. Men som jag påpekat tidigare, dagen den rapporten släpps, hoppar SD upp i majoritetsställning i opinionsundersökningarna, och det får ju inte hända enligt våra "politiskt obundna" myndigheter.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Ebolaa
2016-01-16 23:48
#192

#191 Vad syftar du på gällande PK-mentalitet?

Tycker det är intressant att hennes felaktiga utlåtande gällande våldtäkter fick två gillningar, tycker jag säger en del om detta forum.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zyperior
2016-01-17 00:19
#193

#192 Att det va av någon anledning relevant att BRÅ gjorde sin rapport 2005. Men sedan dess har det varit tyst. Jag är ganska säker på att det är för att man är rädd för sanningen, vad en sådan rapport skulle visa idag.

Diverse sidor konstaterar än det ena, än det andra. Men i slutändan är det bara antaganden. Dock baserar jag min säkerhet på att så som debatten förts hittills, så hade PK varit säkra på sin sak, hade man utan tvekat tagit fram rapporter och publicerat dessa. Jag beskriver detta i #161

Varför säger två "gillningar" mycket om forumet?

Jag har sett gillningar av inlägg från alla sidor i politiska diskussioner här, oavsett hur genomtänkta inläggen varit. Jag tror inte du ska bedöma varken dina eller andras inlägg efter hur många likes de får. Jag gör det inte.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
2016-01-17 00:27
#194

Började fundera över mina egna personliga erfarenheter av kärleks relationer med män.. Det blev en sorglig tankevurpa. Och jag vill bara säga att vad jag skrivit nedan är enbart representabelt för just mig och mina erfarenheter. I ett större perspektiv kan fördelningen vara en helt annan och kanske t o m tvärt om!

I mitt livs kärleksrelationer har svenska män i snitt varit mindre våldsbenägna och tryggare att ha en relation med än icke-svenska män.

Dvs.. procentuellt sett har mina manliga icke-svenska ex varit mer våldsbenägna än  mina svenska ex män…

Kan man säga så? 

Den mest våldsbenägna svenska mannen jag haft har aldrig skadat mig även om rösten höjdes när vi bråkade. De icke-svenska män jag haft har alla försökt skada mig både fysiskt och psykiskt antingen när dem inte fått som dem vill eller när jag beslutat mig för att lämna dem. 

En av dessa icke-svenska män var skandinav och kanske borde räknas som en "svensk" i alla fall.. Så om man räknar honom som svensk…   …har de icke-svenska männens våldsbenägenhet fortfarande ett stort övertag med mer än det tredubbla.. ! 😕
USCH vad sorgligt att konstatera nu när jag tänker efter hur mitt livs relationer faktiskt sett ut!

Får skriva om starten på detta inlägg tror jag!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
2016-01-17 00:34
#195

Som du säger så är dina utlåtanden helt personliga men som du också skriver;

"I ett större perspektiv kan fördelningen vara en helt annan och kanske t o m tvärt om!"

Det är det här som alla blundar för nu. Man går tydligen hellre i ovetskap och blir således maktlös inför problemet. För vi vet inget om hur det ser ut.

Feministerna konstaterar "den gemensamma nämnaren är män". Jaha, det har det varit i 1000 år. So what? Ska vi lösa några problem någon gång också kanske?
Då måste man gå in mer på detaljer än "män".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Bermudas]
2016-01-17 09:03
#196

#183 Så nu pigg och utvilad. Jo vad jag menade är att en "sanning" som omhuldats av så många och som Zepp även är inne på är den " farligaste platsen för kvinnan är i hemmet" Man har fått det att låta som att de flesta våldtäkter begås av sambosar/ äkta hälfter precis som Zepp var inne på. ( Vilket lett till den slutsats som jag hört folk säga, att "svensks män är värst", inte minst gifta och sambo partners ) Men det kan inte stämma eftersom det är ensamstående som är vanligare som våldtäktsoffer än sambos/gifta. Plus att även om en som lever i par blir våldtagen betyder det ju inte att det behöver vara partnern som är förövaren. Sen var jag lite snabb med att lägga in staplar som talar om sexbrott över lag, Tänkte på allmän plats som fester och liknande. Feltänk av mig. Men jag har inte läst på om plats ordentligt. Men det skulle vara intressant att se mer nutida statistik över vilka typ av platser just fullbordade våldtäkter oftast begåtts. Staplarna på "sexbrott" visade ju på en sån övervikt på andra platser än hemma. Och våldtäkt är ju inkluderad i sexbrott. Undrar hur det ser ut idag? Fast det kanske blir OT här i tråden som handlar om att svenska män är lika goda kålsupare som invandrarmän i sexuellt våld.. ( vilket inte stämmer enligt den statistik som vi har)

[VSK]
2016-01-17 09:16
#197

12 människor sitter i en båt.
Båten sipprar in vatten från två hål.
Istället för att täta hålen så diskuteras det vilt om vilket av hålet som tar in mest vatten.

[Hayabusa]
2016-01-17 09:56
#198

#197 Så sant. Jag ser alldeles för sällan förslag på lösningar.

[Bermudas]
2016-01-17 10:08
#199

#197 och 198 Som jag ser det så grumlar man konstant vattnet för att aldrig kunna komma med åtgärder. När man kör samma vidvinkel perspektiv hela tiden "alla män är skyldiga eftersom dom är en del av den manliga strukturen" . Hur jäkla konstruktivt är det?

Zyperior
2016-01-17 10:17
#200

#197 Jag skulle nog tycka en bättre jämförelse är;

12 människor sitter i en båt
Båten tar in vatten, de är omringade av hajar, de är jagade av pirater, de har inget drivmedel, de har ingen mat eller vatten.
Istället för hitta lösningar på respektive problem, så sitter man och beklagar sig över vilka som gjort att man befinner sig i den situationen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Schnauzertik
2016-01-17 10:18
#201

I Sverige kan man inte börja med att täta hål, först måste man tillsätta en utredning det finns många saker som man måste tänka förutom vilket hål som är allvarligast t.ex miljöhänsyn, genusperspektiv, kostnader, EU-regler, fackliga avtal. mm 😉

Värd för Pensionärer

Zyperior
2016-01-17 10:21
#202

#201 Sant. Detta är väl mest framstående när det kommer till vänsterorienterad politik. I viss mån är det ju dock sunt, men Sverige går ju till överdrift ganska mycket.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-17 10:26
#203

A - Ursäkta, men jag såg att ditt barn pangade rutor häromdagen. Du kan väl prata med honom/henne om det?

B- Jaha? Och? Du ska inte tro att du är så jävla mycket bättre! Gubbe!

A - Nej, det var inte så jag menade utan…

B - Käft på dig! Sköt du ditt! Du har nog betydligt mer på samvetet!

A- Ja…du har nog rätt, Ursäkta att jag störde, jag såg så klart fel. Ursäkta.

Mannen gick hem och tillbringade resten av kvällen med att grubbla över alla de synder han själv begått i livet. Självrannsakan - han insåg att han var en ond människa. Ja, genomrutten faktiskt.

[Bermudas]
2016-01-17 10:32
#204

#203 exakt!!! Han ska tydligen bara hålla truten den gubben! Sen kastade hans släktingar sten på dorer för flera hundra år sen bergis!

[VSK]
2016-01-17 10:59
#205

#203

Den där A var en riktigt ohygglig typ. Måste va rasist 

*ironi*

[[eskils_]]
2016-01-17 13:23
#206

#203 😃

#199 Visst är alla män skyldiga! Släng dem i fängelse bara, eller utvisa dem, som Zepp har föreslagit. *ironi*

"Regeringen tillsatte för 10 år sedan en omfattande utredning om problemet med att det begås mord i Sverige. Nu har utredarna presenterat sitt resultat: det visar sig att den gemensamma nämnaren ÄR människor. Faktiskt har närmare 100% av morden begåtts av människor!"

Ebolaa
2016-01-17 13:29
#207

#193 Är det inte bara att ringa till BRÅ och höra då om man kan få ta det av sexualbrottsstatistiken under de senaste fem åren? De kan säkert maila det till dig. Eller ringa till rikspolismyndigheten gällande hur många åtal som skett gällande sexualbrott.

#196 Men det är ju i hemmen som kvinnor är mest utsatta för de grövre sexuella kränkningarna gällande våldtäkter och sexuellt tvång. Det vanligaste är ju att gärningsman och det utsatte har en relation av något slag, det kan vara bekanta att de sen träffas på en fest och där sker sedan övergreppet. Men det är ju inte ovanligt heller att det sker i nära relationer. Det är ju i dem som människor vågar visa sitt rätta jag.

Sen att det sker mera sånt här av invandrare så är inte nytt. Men samtidigt är det ju som vanligt inte alla invandrarmän eller killar som är såhär, men visst. Det finns de som kommer hit med en sämre kvinnosyn. Just på grund av att det alltid är VISSA svenska män eller VISSA invandrare gör att jag liksom inte kan se det ena värre än det andra, övergreppen är lika kränkande och förödande för de kvinnor som blir utsatta i vilket fall som helst. Gällande de grövre formerna av våldtäkterna, exempelvis gruppvåldtäkter, så är det också svenska män som håller på med sånt skit. Att sexualbrott generellt sker oftare bland invandrarmän gör dem inte värre än svenskar. Förstår du hur jag tänker? Men visst, jag är själv nyfiken på statistiken.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Tjeja
2016-01-17 13:32
#208

Jag tycker nog att både #197 och #200 är relevanta bilder som inte utesluter varandra utan kan vara två olika personers upplevelse av en och samma situation!

Själva sitter vi torra inne i mässen och analyserar kaptenens och styrmannens argumenterande..🤓

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2016-01-17 13:39
#209

#208 …och alla skyller på varandra.

Annons:
Tjeja
2016-01-17 13:58
#210

#209 typ så ja… och ingen kan ensam åtgärda problemen heller. Vad göra?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2016-01-17 14:10
#211

#210 Mycket bra fråga. Många frågor - väldigt få svar. Det är alltid lätt att prata om "att ta ansvar", "åtgärdspakt" etc men det är många gånger lättare sagt än gjort. Även om en del tycks tro det, så har världens alla män inte en gemensam klubb där vi samlas och pratar problem.

Zyperior
2016-01-17 14:17
#212

#207 Om det vore så lätt hade vi nog sett bra mycket mer fakta snurra omkring.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2016-01-17 14:24
#213

#212 Nej, så enkelt är det inte. Prova ring AF och be att få noggrann & nedbruten statistik. Tips : Ha tålamod.

72mm
2016-01-17 22:28
#214

#0 "Svenska män är inte bättre när det kommer till sexuella övergrepp mot kvinnor."

Jo. Avsevärt bättre. 

Det är bara sorgligt att läsa sådana där texter. Och lite skrämmande.  

Ang. BRÅ, deras statistik, och avsaknaden av etnicitets-korrelationer efter 2005; 

Tror man det finns något som man i Sverige inte skulle göra för att kunna falsifiera alla "myter" om invandrad brottslighet och på så vis definitivt tysta olyckskorparna inom den sverigevänliga rörelsen så har man bott under en sten. 

Tror man inte att detta även skulle inkludera att föra statistik så man kunde få tydliga siffror korrelerade till etnicitet även efter 2005 bor man inte bara under en sten utan man är dessutom naiv. 

Självklart finns det bara en anledning till varför man slutade att redovisa sanningen 2005. Svensken anses inte tåla vissa sanningar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Tjeja
2016-01-18 19:24
#215

Citat från #203

"A - Ursäkta, men jag såg att ditt barn pangade rutor häromdagen. Du kan väl prata med honom/henne om det?

B- Jaha? Och? Du ska inte tro att du är så jävla mycket bättre! Gubbe!

A - Nej, det var inte så jag menade utan…

B - Käft på dig! Sköt du ditt! Du har nog betydligt mer på samvetet!

A- Ja…du har nog rätt, Ursäkta att jag störde, jag såg så klart fel. Ursäkta.

Mannen gick hem och tillbringade resten av kvällen med att grubbla över alla de synder han själv begått i livet. Självrannsakan - han insåg att han var en ond människa. Ja, genomrutten faktiskt. "

Så bra skrivet tycker jag! Det är PRECIS så Sverige och vänstersvenskar resonerar och fungerar! helt bedrövligt självdestruktivt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[postmortum91]
2016-01-18 20:36
#216

Motcitat: 
ALLA som inte är vänster är såhär:

A - Du din jävla mattslickande orm, ditt avskum till unge springer runt och skjuter alla hederliga Svenskar i området gör något!
B - Va? Han är ju bara 5 år, jag förstår inte.
A - 5, 10, 30 spelar roll, han är inte svensk och vet inte hur man sköter sig. Dra dit ni kom ifrån för fan.
B - Jag är ju svensk medborgare, och min son är oskyldig.
A - Ni ser likadana ut allihop, och du är inte svensk för att det står på ditt papper.

Person A gick hem och kände sig stolt över att vara svensk och perfekt men ändå kände hat för att parasiter som hens granne kommer hit och förstör det vackra som finns kvar.

Detta var dock väldigt ironiskt menat alltihop, men att dra alla över en kam och gnälla på folk som faktiskt ransakar sig själva är rätt knepigt tycker jag. Alla borde se till sig själva först innan de kastar sten. Jag drar inte alla svenska män över en kam, jag säger att det finns rötägg överallt men det verkar vara svårt att ta till sig det. Det finns faktiskt brottslighet i Sverige som inte enbart beror på invandringen, men det verkar också vara svårt att tro. Det är dumt att dra alla invandrare över en kam, eller alla vänsterpersoner också för den delen.

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-18 20:49
#217

#216 Fast i min dialog tog jag aldrig upp etnicitet, vilket du verkar göra. En avgörande skillnad anser jag.

Zyperior
2016-01-18 21:15
#218

#216
"Det finns faktiskt brottslighet i Sverige som inte enbart beror på invandringen, men det verkar också vara svårt att tro"
Erkänner du med denna meningen att det finns brott som enbart beror på invandringen? (Förslagsvis "We Are Sthlm"-, Kalmar- och Köln-övergreppen?)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[postmortum91]
2016-01-18 22:50
#219

#218 Nej? Då formulerade jag mig fel om du tolkade det som det. 
Det jag menade var att det inte endast är invandrare som begår brott i Sverige. Men det är ju ingen nyhet, för någon.

Zyperior
2016-01-18 23:26
#220

#219 Ok, men förnekar du att invandringen bidrar till någon sorts kriminalitet öht?
Det finns inget med den som föder kriminalitet på något sätt?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]1
2017-10-18 09:29
#221

"I sociala medier har flera män gått ut och erkänt att de utsatt kvinnor för sexuella övergrepp och trakasserier under hashtaggar som #ihave och #ididit. Det som ett svar på att kvinnor vittnat om att de utsatts för detta under #metoo", skriver SVT Nyheter. 

Joakim Lamotte är frågande inför fenomenet: "– Jag tror kampanjen #ihave kommer att falla på sin egen orimlighet. Den får inte en stor verkan, för väldigt få människor som begår sexualbrott kommer gå ut och berätta om det", säger han.

 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lamotte

Debattören Bitte Assarmo såg denna manliga bekännelserörelse komma redan i juni förra året:
"Den motrörelsen består, vid sidan av några förvirrade kvasi-feminister i Fi-skolan, av män som befinner sig på vänsterkanten. Dessa män är så ivriga att bortförklara de kulturella skillnaderna i synen på kvinnor att de inte drar sig för att avslöja sitt eget inre mörker för att bättre nå ut med sitt budskap: Alla svenska män sextrakasserar kvinnor. Och de som inte gör det gör det i alla fall, de vet bara inte om det."---

https://detgodasamhallet.com/2016/06/14/alla-man-tafsar-inte/

[Hayabusa]
2017-10-18 09:32
#222

#221 Kanske något för Fredrik Virtanen..?

Annons:
[Hayabusa]
2017-10-18 19:50
#224

*

Carmarino
2017-10-19 07:06
#225

Enligt text-tv så är det fyra kvinnor som anklagat "en känd journalist på Aftonbladet" för våldtäkt. "Journalisten har nu tagit time-out".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2017-10-19 07:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

#225 Stämmer.

Upp till toppen
Annons: