Annons:
Etikettterrorism
Läst 2731 ggr
Vanja
2016-01-14 10:37

När kommer terrorn till Sverige?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22086551.ab

Nu har de skett i ett annat land, och för någon dag sedan var de någon som sprängde i Istanbul. Så man kan undra, när kommer de till Sverige? 
Eller finns det människor som inte tror att de kommer att göra det? 

Jag är helt säker, och jag är livrädd. Jag hatar den känslan, jag hatar att jag är rädd för att vara på offentliga ställen där de är folkmassor. Förr i tiden när man bara behövde akta sig för "fula gubbar" så var just folkmassorna de säkraste ställena du kunde vara på. 
Min bror brukar säga till mig att jag inte kan leva i rädsla, och de ska jag väl inte säga att jag gör jämt heller, men när jag är i folkmassor så kan jag ändå känna mig extra vaksam. Men jag vill inte vara rädd, jag vill kunna gå ut som ung kvinna när jag vill och vart jag vill utan att bli utsatt för något alls. 
Men vissa dagar känner jag mig mer trygg när jag ensam går hem från krogen än när jag faktiskt är på krogen.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Carpinus]
2016-01-14 10:40
#1

Terrorn har ju redan visat sig i Sverige, även om det senast (?) bara var försynen som räddade oss från ett större attentat…

Vanja
2016-01-14 10:45
#2

#1 Ja det är sant, så vi kanske slipper undan värre attentat då?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Farwuq
2016-01-14 10:52
#3

Den är här redan. De har redan rotat sig i riksdagen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
2016-01-14 10:59
#4

Det smäller snart. Jag är glad att jag flyttade från Göteborg till en by i Värmland….för här lär dom knappast slå till😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Record
2016-01-14 10:59
#5

"Nära skjuter ingen hare, brukar man säga", när man träffar dem så är det de snällaste som blir vilseledda att följa dåliga rekommendationer .

#Carpinus, Träffade honom i hans hemstad, som en grabb som jobbade på en servering, och träffade fel personer. Tragiskt !

Mia-45
2016-01-14 11:10
#6

Terrorismen är redan här. Och det kommer bli värre om inget görs. 😕

Annons:
[Carpinus]
2016-01-14 12:03
#7

Som individ måste man bli fatalist för att fungera i samhället - det går inte att bege sig in i Nordstan eller andra större strög med tanken att någon av alla tusen i rörelse kan bära ett bombbälte.

Det man kan hoppas på är att politikerna tar sitt ansvar för att bygga ett tryggt samhälle och att poliserna har tur och framgång i jobbet att skydda oss.

[Hayabusa]
2016-01-14 12:04
#8

#7 Sant. Eller Biskopsgården en sen lördagskväll. Nej, tack - better safe than sorry.

[Carpinus]
2016-01-14 12:11
#9

#8 Nordstan törs jag fortfarande besöka, åtminstone dagtid, men modet räcker inte ända till Biskopsgården…

I samband med senaste (och dessbättre felaktiga) terrorlarmet sa Thomas Fuxborg, presstalesman vid polisen region väst att "poängen är inte att terroristerna ska vinna och hindra hos från att sluta leva våra liv". Tyvärr är det väl så att den segern har terroristerna delvis redan fått, även i vårt trygga (?) land.

kamera0710
2016-01-14 12:17
#10

Det är nog bara att inse att man kan inte skydda sig mot allt. Att leva är farligt, man kan dö.

[Bermudas]
2016-01-14 12:26
#11

#10 sen kan man vara en sitting duck också.

Ghosthunter
2016-01-14 12:51
#12

Ja de ä farligt att leve…en kan dö!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Vanja
2016-01-14 12:53
#13

#12 Jo men de finns olika sätt att dö på. Att bli sprängd eller nedskjuten står definitivt inte på min lista av acceptabla sätt att dö på.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Carpinus]
2016-01-14 13:51
#14

Handgranat mot polisbuss - hur många terrorpoäng ger det?

"Den skarpladdade handgranaten kastades mot en polisbuss i Tumba – och splitterkulorna trängde in genom bilplåten.

Nu åtalas en 18-årig man som är misstänkt att ha försökt mörda fyra poliser.

– Att kasta en handgranat mot polisen är en mycket allvarlig attack inte bara mot individerna som befann sig i fordonet utan mot rättsväsendet och samhället i stort, säger vice chefsåklagare Stefan Creutz vid Södertörns åklagarkammare."---

Expressen

I Djakarta i morse dödades tre personer förutom terroristerna, varav (minst) ett offer var en polis som dödades av en handgranat. Omedelbart insåg vi att detta var en terrorattack. Vad hade man kallat det utomlands om fyra poliser i Sverige hade dödats av en handgranat - och hur skulle vi själva ha kategoriserat det?

Ghosthunter
2016-01-14 14:18
#15

Hahaha…"– Att kasta en handgranat mot polisen är en mycket allvarlig attack"😂

(Ursäkta…..Kunde inte låta bli att skratta åt den uppenbara kommentaren)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Vanja
2016-01-14 14:20
#16

#15 Ja man kan ju undra, hade de varit mindre allvarligt om det kastades mot en buss med kommunanställda?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Ghosthunter
2016-01-14 14:22
#17

Ja precis😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
2016-01-14 14:36
#18

#15 Fast man får nog läsa hela meningen för att sammanhanget skall stå klart:… inte bara mot individerna som befann sig i fordonet utan mot rättsväsendet och samhället i stort." För mig fastnar skrattet i halsen.

Tjeja
2016-01-16 19:04
#19

🤔 vänta lite nu..

Själv tycker jag nog att terrorn redan är här. Bara det att det är i inledningsfasen och inte alls lika stort och spektakulärt som bombningen i Frankrike eller Istanbul än.

Men redan terroriseras folk av personer med terroriståsikter dagligen!

Tex flickor blir tafsade på, kvinnor mer eller mindre tvingas bära sjal när dem rör sig ute i sina bostadsområden och många terroristbebodda områden vågar infödda svenskar inte ens röra sig i. Poliser, ambulanspersonal, brandmän och andra som jobbar för samhällets trygghet blir attakerade och stenade när dem rör sig i "fel" bostadsområden.

Det är väl terror så det räcker till i min mening. När det blir bomber som briserar.. då är det fullt utvecklat KRIG det handlar om.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
2016-01-16 20:21
#20

#9 Jag va i Biskop för inte så längesen. Åkte dessutom hem 02.50 därifrån, ensam.
Är aldrig orolig annars, men då va jag genuint rädd.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Carpinus]
2016-01-16 20:26
#21

#20 Ja, det kan man ju förstå…

[helga21]
2016-01-16 20:26
#22

# 16 De hade detta uppe i Veckans brott. Hade inte dörren varit stängs så hade poliserna varit döda. Det är våld mot tjänsteman det är det inte om du gör samma sak mot civilpersoner.

[[eskils_]]
2017-03-04 18:08
#23

#14 Visst var det ett terrordåd i Tumba!

#19 Håller med dig, terrorn är redan här.

Från den finska svenskspråkiga tidningen Hufvudstadsbladet idag:

"Tyskland varnar Sverigeresenärer för ett förhöjt terrorhot i landet.

Enligt det tyska utrikesministeriet lönar det sig att undvika kollektivtrafikmedel och folkmassor i Stockholm, samt noggrant följa med direktiv från myndigheterna.

Enligt Tyskland har risken för terrorattentat i Sverige varit förhöjd sedan mars 2016. Nu preciserades varningen.

Tidningen Ilta-Sanomat var först ut med nyheten i Finland."

mangemani4
2017-03-04 18:23
#24

hur definierar du terror? att någon spränger eller skjuter xx antal personer till döds? terrorn är ju redan här, fast inte i den skalan och personligen tycker jag det är  terror nog att inte veta vilken utav dessa muslimer som är terroristen och finner det även skrämmande att regeringen inte gör något utan istället ökar på chanserna att det ska kunna ske genom att a in mer folk.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[[eskils_]]
2017-03-04 18:40
#25

Terrorism är att sprida rädsla i en befolkning genom att attackera dem eller deras representanter, i det här fallet svenska polismän.

mangemani4
2017-03-04 19:24
#26

nja, det finns fler sätt än så, behöver inte vara att man skadar någon. att inte veta vilken som är fienden är terror det också. ett scenario, att tex sitta på ett fick fullt med folk, en hel del muslimer, alla välklädda och verkar helt normala, hur kan man veta att någon utav dessa muslimer inte har en bomb eller vapen under denna proper klädsel. även det är terror. fienden kommer inte alltid i sin sanna klädsel.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[krasnajaluna]
2017-03-05 03:30
#27

Tja det har ju inte direkt skett något riktigt terrordåd än, vad jag vet i alla fall, visserligen ett misslyckat år 2010 men för övrigt. Däremot finns det ett högt terrorhot mot Sverige vilket kan räknas som terror i sig. Man måste hela tiden se sig omkring och tänka sig för och vara allmänt orolig, myndigheterna måste bekosta extra åtgärder osv. Dessutom finns det de som roar sig med att göra terror''pranks'' vilket skrämmer livet ur folk. Se artikeln 

http://www.dagens.dk/112/maskeret-mand-skabte-terrorfrygt-paa-universitet-i-koebenhavn-raabte-allahu-akbar-og-smed-taske

Den är på danska men man förstår ju

Annons:
JonasDuregard
2017-03-05 10:22
#28

Att gå runt och vara rädd att dö i i en terroristattack får nog betraktas som en ganska irrationell rädsla. Och på listan av platser att undvika av säkerhetsskäl kommer nog folksamlingar som terrorister kan anfalla väldigt långt ner. Men så är det ju ofta, vi är mer rädda att bli attackerade av terrorister än att krocka med bilen trots att det senare är betydligt mer sannolikt, och på samma sätt blir vi mer rädda för att vistas i folksamlingar än av att gå över gatan, trots att det senare är farligare.

JonasDuregard
2017-03-05 10:26
#29

Frågan är om det är mer sannolikt med terror från islamistisk extremism eller antiislamistisk extremism (a la Breivik). De fanatiska antiislamisterna verkar betydligt fler i Sverige.

Oskar
2017-03-05 10:50
#30

Oj, vad alla här på Politik i Fokus är rädda. Jag uppmanar er att inte bara läsa kvällstidningarna utan att faktiskt borra er ner i statistiken. Både i Sverige och USA är antalet döda i terrorattacker försvinnande litet om man jämför med övriga problem i samhället. I USA är det till exempel mångfalt fler småbarn som skjuts till döds i olyckshändelser än vad det totalt är som dör i terrordåd. Och det är fler i USA som dör i terrordåd utförd av högerextrema än av muslimer.

Oskar

landsbygdsbo
2017-03-05 12:57
#31

# 30, ja den störste mördaren i USA är väl alla de vapen som skvalpar omkring hos mindre nogräknade o slarviga vapenägare….Ja inte vapnen i sig..men tillgången till dem.

mangemani4
2017-03-05 13:06
#32

vad har USA med sverige att göra=/? försöker folk verkligen att använda statistik från USA och använda det som något slags försvar för det som händer i sverige? jag hoppas för eran egen skull att ni skämtar.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
2017-03-06 12:52
#33

#31 Vilket även gäller Sverige - om än i en annan omfattning (och lagstiftning).

lordgortor
2017-03-06 13:23
#34

Att leva det är ledsamt

att dö är också trist

inte undra på

att man blir pessimist.

Annons:
JonasDuregard
2017-03-06 13:25
#35

#34 Trodde först det skulle stå "att man blir terrorist" 😇

lordgortor
2017-03-06 13:50
#36

#35

DEt trodde inte Alf Henriksson.

landsbygdsbo
2017-03-07 15:51
#37

#33 nja om man ser till antalet olyckor där barn skjuter varandra med föräldrarnas vapen så skvalpar inte så många vapen omkring. Framförallt eftersom legala korta handeldvapen (pistoler o revolvrar) är relativt sällsynta. De legala vapen som skvalpar är ofta gamla hagelbössor eller studsare som vid dödsfall eller sjukdom blir liggande.

Problemet är här, som i resten av EU de illegala handeldvapnen. För dessa borde straffen skärpas rejält.

landsbygdsbo
2017-03-07 15:57
#38

#32 Nej men USA är bra att använda för att visa vad okunskap och förutfattade meningar ställer till med. Är man rädd så ska man ta reda på fakta…det slutar oftast att rädslan minskar märkbart…..

[Hayabusa]
2017-03-07 16:36
#39

#37 Det vet jag, men tillgången på vapen från t ex Balkan ställer till det på gatorna i Sverige. Inte jämförbart med USA, givetvis, men ändock.

[krasnajaluna]
2017-03-07 16:41
#40

#39 ytterligare ett bra exempel på varför man borde ha mer skärpta gränser inom Europa

[Hayabusa]
2017-03-07 16:45
#41

"Tio minuter. Så lång tid tog det för tidningens reporter att hitta någon som var villig att sälja en handgranat."

http://www.hd.se/2016-08-07/sa-latt-kan-man-kopa-en-handgranat

PS Jag vet att handgranater inte klassas som vapen.

Annons:
lordgortor
2017-03-13 11:33
#42

Inga tillstånd skall utfärdas för automatvapen, inte av något skäl.

Allt bärande av vapen på offentlig plats är grovt vapenbrott ( undantag polis och övrig personal med tillstånd) , är vapnet dessutom ett automatvapen eller ett illegalt skall brottet betraktas som synnerligen grovt.

[[eskils_]]
2017-03-20 22:37
#43

Många oroas över regeringen Löfvéns minst sagt tafatta hantering av terrorfrågorna. Här är utdrag ur en utmärkt ledarartikel från idag:

”Det är häpnadsväckande att Alice Bah Kuhnke inte fått sparken efter sitt haveri i SVT Agenda. Att en minister ansvarig för arbetet mot våldsbejakande extremism inte har aning om hur arbetet bedrivs, eller rättare sagt inte bedrivs, är en katastrof. För det handlar om liv och död, rikets säkerhet och respekt för terrorsektens offer.

Säpo pekar ut terrorism som det största hotet mot Sverige. Vi har exporterat drygt 300 terrorister till IS och drygt 150 har återvänt. Två av dessa har varit inblandade i terrorattackerna i Paris och Bryssel men inte ens detta verkar ha fått demokratiministern att intressera sig för sitt ansvarsområde. (…)

Bah Kuhnke vet inte ens att Göteborg, där flest terrorresenärer rest från, inte har några insatser alls mot återvändare. Ansvaret kastas fram och tillbaka och ingen verkar ha koll. (…)

Det går alltså utmärkt att utan straff åka iväg och hjälpa världens värsta terrorsekt i slaktandet, lyfta lite bidrag under tiden och sedan återvända till Sverige. (…)

Statsminister Löfven verkar inte ta saken på allvar eftersom han lagt ansvar på Kulturdepartementet och Miljöpartiet, vilket är märkligt särskilt med tanke på det sistnämndas säkerhetsriskskandaler. Tidigare bostadsminister Mehmet Kaplan umgicks till exempel otvunget med de fascistiska Grå vargarna och fick sparken. Just nu försöker MP dölja detaljerna om att de sparkat en av sina tjänstemän för att han hade nära kontakter med Ryssland.

Historiens dom kommer bli hård över att amatörer och sabotörer tillåtits hantera en av samhällets viktigaste och farligaste frågor, men nu får det vara nog. Haveriet måste styras upp. Kalla in experterna. Ta IS-återvändarna på allvar. För allas vår säkerhets skull.”

Bra rutet, SvD!!

[[eskils_]]
2017-03-28 11:43
#44

Inte bara Svenska Dagbladet utan även ett så tungt namn som terrorforskaren Magnus Ranstorp anser att kulturministern Alice Bah Kuhnke (MP) är fel person att hantera arbetet mot våldsbejakande extremism:

”Sveriges arbete mot terrorism och radikalisering har varit ett ”svart hål” säger Magnus Ranstorp, terrorforskare vid Försvarshögskolan. I två program i SVT:s Agenda har ansvariga ministrar fått svara på hur IS-återvändare ska hanteras. Svaren är otillräckliga, menar experten.

– Efter intervjun med Alice Bah Kuhnke kände jag att nu räcker det. Vi har inte råd med detta när det gäller säkerheten i samhället, säger han.

Det är ord och inga visor från terrorexperten Magnus Ranstorp – när frågan om Sveriges arbete mot våldbejakande extremism och radikalisering klättrat på agendan de senaste dagarna.

– Nu har man börjat prata om att det är viktigt att jobba skarpt mot återvändare och mot radikala miljöer. Det är flera år för sent. Man har istället ägnat sig åt ett demokratiupphöjande arbete och ett slags missionerande. Men man har inte svarat på hur vi ska hantera exempelvis radikalisering på ett konkret sätt, säger Ranstorp till SvD.

Jämfört med länder som Danmark har Sverige legat på ”förskolenivå”, menar han.”

https://www.svd.se/ranstorp-sveriges-arbete-mot-terror-ett-svart-hal

Varför får nu Alice B. K. behålla detta uppdrag? Varför ingriper inte Löfvén? Är hans tal om Ordning Och Reda bara tomma ord? Förstår han inte ordet Ansvar?? Då bör han AVGÅ direkt. Tillbaka till svetsarbänken!

[[eskils_]]
2017-03-28 13:13
#45

Lite OT: Regeringens ledamöters popularitet mättes i en opinionsundersökning. Av alla 24 ministrar är Alice Bah Kuhnke just nu den minst populära ministern, i gott sällskap av Gustav Fridolin. 21 stycken av ministrarna fick betyget Dålig eller Mycket dålig, däribland Stefan Löfvén…

http://www.metro.se/artikel/yougov-alice-bah-kuhnke-rasar-i-popularitet

Record
2017-03-29 22:28
#46

Vem är det som inte tycker om lastbilar och eldar upp dem.

Ett tjugotal under senast månaden. Dialog säger de lärda. De har nog inte rättspråk när de inte hjälper. 😃

[Hayabusa]
2017-03-31 20:13
#47

"Han drömde om jihad och martyrdöden. Mitt i natten skickade hans hustru ett sms: ”Må Gud skydda dig!”
Strax därpå exploderade brandbomben.
Nu vill åklagaren bevisa att den 30-årige syriske flyktingen utförde det första terrorattentatet på svensk mark som IS tagit på sig."

Läs mer här:

http://www.hd.se/2017-03-31/hustrun-till-den-terrormisstankte-ma-gud-skydda-dig

Tjeja
2017-03-31 23:10
#48

Titeln på den här tråden borde ändras för den är ju fel nu…🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Hayabusa]
2017-04-01 08:12
#49

#48 Dessvärre verkar det så.

[Carpinus]1
2017-04-08 08:13
#51

Är man oskyldig så är man, oavsett religion och härkomst, det skall inte behöva sägas i något sammanhang. Men när det nu skanderas om "inga politiska poäng", och det skall hållas kärleksmanifestation på Sergels Torg så känns det som ett försök att tysta de som varnat för utvecklingen i Sverige och andra europeiska länder. Det är samma inställning som fick framstående socialdemokrater att besöka en moské dagen efter 11 septemberattentatet för att framföra sin medkänsla. Visst, det är vackert att vända andra kinden till, men det är inga försök till att ta "politiska poäng" när människor som varnat för det här nu tillåter sig utbrista "vad var det vi sa?"  Att försöka att tysta dem och låtsas som om inget hänt är att på förhand skuldfriförklara efterföljare till gårdagens attentat. Detta har hänt, och det kan/kommer att hända igen, det måste vi vara medvetna om och ha en beredskap inför. Naivitet inför den risken är livsfarlig!

[Carpinus]1
2017-04-08 08:29
#52

#51 "Leif GW Persson är tagen, men inte förvånad över attacken i centrala Stockholm.

– Jag varnade för att det här skulle hända. Det är inte heller konstigt att det hände där det hände, säger han.

För knappt två veckor sedan, efter den senaste terrorattacken i London, skrev Leif GW Persson i en krönika i Expressen att "en dag kommer en sådan händelse ändå att drabba oss".

– Jag hade gärna haft fel, säger han nu."---

Leif G W Persson i Expressen. Vi är många som önskar att vi hade haft fel….

Zyperior
2017-04-08 08:32
#53

#51 Håller med fullständigt. Varför ska man inte få resonera kring detta på ett politiskt sätt? Jag kan hålla med om att man kan avvakta tills den inledande chock-känslan försvunnit från samhället. Men sen måste vi få politisera händelsen. Annat vore odemokratiskt och en vinst för terroristerna.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2017-04-08 08:38
#54

Kärlek? Allt jag känner idag är vrede.

[Carpinus]1
2017-04-08 09:30
#55

"Bete dig som vanligt, säger experterna. Det rådet kan ju bara en idiot lyda. Det bästa man kan göra i dagens folksamlingar är att antingen helt undvika dem. Eller snegla sig misstänksam omkring. Allt annat kan kosta dig hälsa – eller livet."

Lena Mellin tänker i eftertankens kranka blekhet rationellt i Aftonbladet.

Annons:
[Carpinus]1
2017-04-08 10:26
#56

"Jag är inte rädd - jag kan flyga", intalade Stig-Helmer sig som bekant. Kommer att tänka på det bevingade uttrycket  när jag läser de högtravande rubrikerna: "De kan aldrig besegra oss","Stockholm böjer sig inte för fega mördare","Vi kommer inte att låta dem ta vårt Stockholm ifrån oss" och "Stockholm ska resa sig och gå vidare", och hittar två gemensamma nämnare bakom rubrikerna, nämligen  ett, att de kommer från personer av kategorin skygglappsfolket och två,  att bakom de svulstiga formuleringarna lyser rädslan igenom.

Har man en övertygelse behöver man inte uttrycka den i slagord i prövningens stund. Den borde vara självklar - för den som verkligen är övertygad. Vad är motsatsen? Jo, "De kan besegra oss", "Stockholm böjer sig för fega mördare", "Vi kommer att låta dem ta vårt Stockholm ifrån oss" och "Stockholm ska inte resa sig och gå vidare". Otänkbara påståenden givetvis, och då skall heller inte motsatsen behöva formuleras i ord, eller kanske snarare besvärjelser.

Så böj dig inte och låt dem inte. utan "Just do it".

Tjeja
2017-04-09 17:18
#57

Nu är titeln på den här tråden ännu mer förlegad när vi nu har konkreta södsoffer på listan också.. (#48)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2017-04-09 17:35
#58

#57 Tror ingen (inklusive trådstartaren) misstycker om du ändrar den om du vill, t.ex.  till "När terrorn kom till Sverige". Det går ju att skriva den ursprungliga titeln med en förklaring sist i #0.

Tjeja
2017-04-09 17:46
#59

#58 Njae titeln var ju vettig när tråden startades. Nu kanske ett tillägg hade funkat men det får Vanja ändra/lägga till själv i så fall! ;) Jag bara måste få klaga lite när man nu inte får säga "vad var det jag sade" liksom. :-/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2017-04-13 08:12
#60

#56 "Efter fredagens terrordåd har de stolta parollerna avlöst varandra. "Vi måste leva som vanligt!" "Vi måste värna det öppna samhället!" De rimmar illa med försöken att lägga en våt filt över debatten. Vad hände med "Vi gillar olika"?"
http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/vi-maste-fa-tycka-olika-efter-drottninggatan/

[Hayabusa]
2017-04-13 08:20
#61

#60 Styrkekram & kärlek till alla så löser sig allt, ska du se…vi vänder blad.

[Hayabusa]
2017-04-13 08:42
#62

Det här är, enligt min mening, också en form av terror som vi har i Sverige:

"Hus med sot upp till takrännan och spräckta lägenhetsfönster vittnar om nattens sju bilbränder på Gröna gång i Landskrona. Folk som bor intill oroas av gäng och efterlyser mer polisnärvaro."

En artikel från HD 10.04.2017

Värt att poängtera är boende i huset undviker att uppge sitt namn. Terror? Ja, det lutar ditåt.

https://www.hd.se/2017-04-10/gang-oroar-grannar-till-nattens-sju-bilbrander-i-landskrona

Annons:
[Carpinus]1
2017-04-13 08:50
#63

#62 Javisst har vi en vardagsterrorism inpå oss, som blivit så vanlig att vi nästan inte märker den längre. Snart reagerar vi över de gånger det är lugnt - att bilar bränns och att stenar haglar hör till det "normala"…😕

[Hayabusa]
2017-04-13 08:55
#64

#63 Precis. Folk som inte vill vittna eller framträda med namn eller på bild.

Fillifjonkan60
2017-04-13 13:03
#65

#62 & #63 Instämmer


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Upp till toppen
Annons: