Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2430 ggr
[sanna70]
2016-01-16 12:01

Den enögda vänstern

"Vilket svek från debattörer som försöker ge sken av att de är progressiva feminister. Deras svammel om rasism och fascism är bara en försvarsmekanism för att slippa diskutera känsliga frågor. Men förtryck kommer inte bara i en form. Och en vänster som inte kan se det visar att de inte lärt sig av tidigare misstag – som när man ihärdigt förnekade hederskulturens existens.

World Economic Forums jämställdhetsbarometer visar att Sverige är världens fjärde mest jämställda land, och ett land som Syrien är i botten. Pew Research Center visar i en undersökning från 2013 att 92 procent av de tillfrågade i Irak tycker att kvinnan måste lyda sin man. I World Values Survey svarade bara 18 procent i Irak att kvinnor bör ha lika rättigheter som män (2013).

Människorättsorganisationen Freedom House visar i sina årliga rapporter om Syrien att det förekommer laglig diskriminering av kvinnor. Män som begått hedersbrott kan få rabatterade straff och kvinnor kan förhindras resa fritt om deras män förbjuder det.

I Afghanistan är nästan två tredjedelar av de fängslade kvinnorna i Badam Bagh dömda för ”moraliska brott”. Det kan handla om att man vägrat äktenskap eller lämnat sin man. Och tvångsgifte av barn är utbrett."

**http://hallandsposten.se/asikter/signerat/1.4621351-den-enogda-vanstern
**

Annons:
[rara]
2016-01-16 12:17
#1

Nu är jag själv ingen feminist men jag håller med världens mest kända feminist Alice Schwarzer när hon säger att det som hände i köln är resultatet av falsk tolerans och när hon kräver noll tolernas mot kvinnofientliga flyktingar: http://diepresse.com/home/politik/aussenpolitik/4848194/Schwarzer_Nulltoleranz-fur-frauenfeindliche-Fluchtlinge

[[eskils_]]
2016-01-16 13:14
#2

#0 Bra artikel! "För hundra år sedan hade svenska kvinnor inte rösträtt. Men folkrörelser, opinionsbildning och idédebatt förändrade samhällets attityder." Nuförtiden riskerar man alltså att (av den enögda vänstern) bli anklagad för att vara rasist och fascist om man försvarar kvinnors rättigheter… 🤪

#1 Hon verkar bra. Hon lägger fram en del praktiska krav för att skydda kvinnor mot kvinnofientliga flyktingar, t ex att ensamkommande kvinnor ska få separat boende och kvinnliga tolkar i sin asylhandläggning.

Alice Schwarzer är tydligen sedan 1977 förläggare och chefredaktör för den tyska tidskriften Emma, som utkommer varannan månad, under parollen "Det politiska magasinet för människor". Ingen manshatare alltså. Synd att vi inte i Sverige har något motsvarande.

[sanna70]
2016-01-16 14:36
#3

Också ett sätt att komma tillrätta med problemet. . 

"Manliga flyktingar stoppas sedan i torsdags i entrén till simhallen i tyska staden Bornheim. Åtgärden har vidtagits då anmälningar kommit in från kvinnor som trakasserats, både verbalt och med obscena gester, i hallen av unga män som uppges vara flyktingar från asylboenden i närheten, uppger tyska medier."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/manliga-flyktingar-portas-fran-simhall-i-tysk-stad/

[Carpinus]
2016-01-16 15:07
#4

#3 Problemet är välbekant även här. Här lutar det väl åt separata badtider för män och kvinnor, som vi sett exempel på tidigare.

"Pojkar som tafsar på flickor är ett stort problem inte bara ute i Europa och på stora festivaler. Det förekommer även på Paradiset i Örnsköldsvik. – Tyvärr ser vi en stor ökning, säger Mikael Westman, säkerhetsansvarig på Paradiset."---

"– Det är ingen hemlighet att det är en viss grupp pojkar som verkar tro sig ha rätt att bete sig på det här viset. De rör sig i grupperingar och går till väga ungefär på samma sätt varje gång."---

"– Vi försöker vara vaksamma och vi har skrivit ut rutiner för vad som gäller. Spårar det ur så kan vi stänga Magic Eye – eller i värsta fall samtliga banor. – När det sker något som vi anser vara allvarligt så ska vi tillkalla polis. Nu håller vi på att ta fram information på sju språk, som ska finnas i receptionen."---

Allehanda

"Rosenlundsbadet i Jönköping skärper sin bevakning av badgästerna efter den senaste tiden händelser, med sexuella ofredanden mot flickor och kvinnor på allmänna platser."---

"Enligt verksamhetschefen på badet, Gunnel Eriksson, är det främst på grund av en ny grupp badgäster – ensamkommande flyktingpojkar - som man väljer att ta det här beslutet. – Det märks att det är en annan kultur, att det blir en kulturkrock, på deras beteende."---

"Fredrik Wallström som är chef för två HVB-hem som ansvarar för ett 80-tal afghanska flyktingkillar tycker att det är olyckligt att det blivit så här. – Det är väldigt tråkigt att höra men någonstans kan jag förstå det. Jag jobbar med de här pojkarna varje dag och har svårt att hitta den känslan hos mig själv men det bygger till stor del på att jag känner de här pojkarna, säger Fredrik Wallström."

SR

Zepp
2016-01-16 16:27
#5

Eh.. iomed att vi anser oss som det mest emanciperade landet i hela världen så är det såå lätt att skylla allt på invandrare och andra kulturer!

Ponera att vissa flyr därifrån och hit iomed att vi faktist framstår som mest emanciperade?

"Sluta låtsas att kvinnoförtryck inte finns hos oss"

”Många händer samtidigt grävde hårdhänt under våra kläder.” Debattören berättar om en helt vanlig uppväxt. I ett helt vanligt svenskt samhälle.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22095220.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-01-16 16:37
#6

#5 Citat: "Det blir absurt när ett samhälle som legitimerar den här strukturen, som upprätthåller denna äktsvenska, långlivade tradition, plötsligt ondgör sig över andra mäns våld och hot mot kvinnor, och behändigt tillskriver dem en helt annan kvinnosyn.

Men vet ni, den gemensamma faktorn för de som hotar, tafsar, våldtar och kontrollerar flickor och kvinnor (och alla som faller utanför normen) är att de är män. Inte syrier, afghaner eller skåningar. Män. Världen över."

Och därmed är vi tillbaka i ruta #0.

Annons:
Zepp
2016-01-16 16:48
#7

#6

Oja.. ruta noll.. dags att ta fram andra argument om hur vi skall agera i Sverige.. tex mot de män som ofredar kvinnor/flickor!

Att det ser hemskare ut i andra länder är knappast någon frisedel för att svenska män/män i Sverige kan bära sig fel åt!

Tror ioförsej att du och jag delar de flesta värderingar om vad som gäller emancipation och kvinnofrid?

Och delar samma avsky för att det inte ser lika dant ut i andra länder?

Sen så är jag inte övertygad om huruvida du ser problemet i Sverige eller om du skyller det på "andra kulturer"?

Har sett tillräckligt av sk "svensk manlig kultur" för att veta att det handlar om unga män i grupp och ofta unga kvinnor utan manligt beskydd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-01-16 16:59
#8

#7 Man ser ju lite grann hur styrkorna formerat sig, ungefär så här ser jag det.

Grupp A: Invandringspolitikkritiker och rasister som utnyttjar situationen och/ eller känner sina farhågor och åsikter besannade.

Grupp B (eller grupp 8?): Feminister som misstror alla män.

Grupp C: Sådana som själva inte direkt aktivt fört feministernas talan tidigare men som nu gör allt i världen för att misstänkliggöra alla, män som kvinnor,  som reagerat på nyårshändelserna.

Grupp D: De som inser att allt inte är perfekt i Sverige men som klarar av att fördöma tafsandet utan att samtidigt nödvändigtvis fördöma svenska män.

(Jag själv hör inte till grupp B eller C.)

Zepp
2016-01-16 17:24
#9

#8

Har inga avvikande synpunkter.. flera fiskar lätta vinster  för sina åsikter/partier av de  händelser som vi har läst om i media.

Samtidigt som man kan få tillfälle att spy galla över alla som inte har samma åsikt som man själv.. "vad var det jag sa"!

Och det är nästan underligt om inte samtliga riksdagspartier kommer att formulera någon form av uttalande eller lagförslag.. i princip så är de tvungna till detta iomed att de är våra valda representanter?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-01-16 17:39
#10

Jennifer Wegerup  i Aftonbladet skriver om det här ämnet så bra att jag blir rent tårögd.

"Jag tror på möten mellan kulturer. Men den som av naivitet, eller missriktad omtanke, inte vill se utmaningarna i dessa möten sviker. Sverige rankas fjärde bäst i världen på jämställdhet. Det innebär inte att inga svenska män kan misshandla, våldta eller tafsa. Lika självklart har inte alla män som kommer hit en dålig kvinnosyn.

Men att inte våga se utmaningen i att integrera män från länder som Afghanistan, rankat näst sämst i världen på jämställdhet. efter Jemen, kan få allvarliga konsekvenser. Vi måste också diskutera och hantera det mansöverskott, den obalans, som uppstått. Vem ska de älska och bli älskade av, alla dessa män? Eller bara ligga med?

Vi formas av vår uppväxt och omvärld. Stefan Löfven eller Jan Björklund skulle inte ta sig två nya fruar eller sätta på dessa burka, om de flyttade till Afghanistan. Att bara korsa en gräns ändrar oss inte i ett slag.

Utbildning i jämställdhet och svenska värderingar bör därför finnas från dag ett. Man kan inte plocka russinen ur demokratins kaka. Flyr man till frihet och trygghet ska man veta att det gäller även kvinnor. Infödda och alla dem som sökt sig hit, undan patriarkalt förtryck.

Bara så kan vi skapa ett hållbart samhälle, för alla."

Zepp
2016-01-16 18:06
#11

#10

Inga direkt annorlunda synpunkter där heller förutom att vi bör inbegripa sk etniska svenskar i samma utbildning i vårt emanciperade synsätt!

Tror det är där vi felar mest.. dvs vi inbillar oss att Sverige är himmelriket på jorden och att alla omfattar samma grundläggande värderingar som vår riksdag slagit fast i sin lagstiftning!

Om så vore så hade vi varken behövt polis eller domstolar!😮

Dags med andra ord att ta bort grandet från ögat och se verkligheten som den är.. framförallt bör vi uppmärksamma hur unga kvinnor/flickor upplever vårt sk emanciperade samhälle, det finns mer att göra!

Vi kan gott slå oss lite för bröstet och berömma oss själva för hur långt vi kommit vad gäller jämställdhet mellan könen.. men för den skull får vi inte bortse från hur verkligheten ser ut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-01-16 18:22
#12

Jag vill påstå att de som tror att "Sverige är himmelriket på jorden"  är samma människor som inte tål att delar av deras himmelrikebygge ifrågasätts. De som ser problem i invandringspolitiken är inte nödvändigtvis de patrioter som de utmålas som. "Patrioterna" är snarare de som förskönar Sverigebilden utomlands och inte kan ta oliktänkande.

[rara]
2016-01-16 18:26
#13

Blir inte ni alla män som finns här arga på att höra att det är ni män som skulle vara problemet? Min man tycker att det är en oförskämdhet att skylla på män för vad dessa j*vla  primitiva grottmänniskor gör som han uttryckligen sa. Han skulle aldrig göra en kvinna illa och det skulle nog säkert ingen av alla män som jag känner inte heller göra. Men enligt somliga låter det som att det skulle vara rena normaliteten och att majoriteten av europeiska män skulle misshandla och våldta sina fruar dagarna i ända och betrakta dom som sina husdjur utan några som helst rättigheter precis som man gör i Afghanistan och i andra muslimska länder. Somliga får det att låta som att kvinnoförtrycket och kvinnoförnedringen i dessa länder även skulle vara normaliteten i Sverige och att kvinnorna skulle  bli precis lika mycket våldtagna och misshandlade här som där. Här hos oss är det en liten minoritet som beter sig så medan det är en majoritet i länder som Afghanistan osv. Om en man hos oss beter sig så vet han i sitt inre att det han gör inte är rätt, medan männen som kommer från dessa länder anser att det är rätt att bete sig så mot kvinnor.

Annons:
[Carpinus]
2016-01-16 18:32
#14

#13 Nej, jag tror det är få som blir arga. Reaktionen är högst väntad, ofta är det rent mansförakt som kommer upp i dagen, blandat med "anfall är bästa försvar".  Att säga att allt förvisso inte är perfekt i Sverige hjälper inte, vissa fortsätter ändå att se svenska män som talibaner, det är lika bra att inse det.

Zepp
2016-01-16 18:34
#15

#12

Har inga avvikande åsikter där heller förutom att du anklagar vissa för att stå för epitetet "himmelriket på Jorden"!

Det lär alla som sitter i regeringställning göra.. dock inte i termerna hímmelriket på jorden då det är term främst för frireligiösa.. och något de strävar efter.

Vore j*vla konstigt om de inte trodde på sin egen politik och höjde den till skyarna?

Osenså.. så handlar j*vligt mycket om hur vi medborgare uppför oss, hur vi uppfostrar våra barn, vilka värderingar vi överför till dessa och vilka förutsättningar och stöd vi ger dessa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-01-16 18:36
#16

#15 Uttrycket "himmelriket på jorden" lånade jag från dig (#11).

[helga21]
2016-01-16 18:38
#17

# 13 Ja det är skillnad mellan Sverige och Mellanöstern det är helt klart. Kvinnor är ingen ägodel i Sverige och vi har lika rättigheter. Vi har ingen dresskod när vi ska röra oss utomhus och det krävs ingen manlig eskort för detta. Kvinnor förvärvsarbetar och kör bil precis som männen. Ser man inte dessa märkbara skillnader så vet jag inte vad som fattas i skallen på dem.

Zepp
2016-01-16 18:46
#18

#13

Näe.. det är inte ens normalt i de länderna du nämner även om det är vanligare där än här!

Och det handlar mer om att kvinnor där har en sämre social och ekonomisk ställning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[rara]
2016-01-16 19:21
#19

#18

 Visst är det normalt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17440087.ab

I Österrike skedde en våldtäckt i ett flyktingsboende av en man från Syrien. Före han flydde till Europa blev ett 13 årigt barn tvångsgift med honom enligt sharialagarna. När han våldtog henne kom polisen och tog med honom och i förhöret sa han att det är hans rätt enligt deras lagar. Den 13 åriga flickan vågade inte säga någonting i förhöret och det blev inte ens åklagelse. åklagaren talade om samtyckande sex. Men uppenbarligen har han aldrig hört talas om barnmissbruk.

http://www.krone.at/Oesterreich/Darf_ueber_Taten_von_Fluechtlingen_berichtet_werden-Schwieriger_Fall-Story-486174

Zepp
2016-01-16 19:45
#20

Att han försökt försvara sitt handlande till Sharia är väl en sak.. det har dock inget med normalitet att göra ens i Syrien!

Lika lite som när kristna förövare försvarar sitt handlande till religion och kultur.

Redigerat/Leffe

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Fillifjonkan60
2016-01-16 21:12
#21

#13 och #17 Håller med er. 

Du borde inse vad som sker runt  om dig.

"Gör vi enlista på kvinnoförtryck inom islam blir den lång. Här räcker det att nämna det fortsatt höga antalet hedersmord i Europa och i Turkiet, kroppsstympningar av de flickor som inte kan bevisa sin jungfrulighet på bröllopsnatten.

En stor del av skulden för detta finner vi bland människor i väst. De ställer inte upp mot förtrycket – i stället svamlar de om respekt för andra kulturer. Visst får Ayaan Hirsi Ali säga det hon har på hjärtat i tv, men det får också den välkände Tariq Ramadan, som inte fördömer stenandet av kvinnor utan föreslår ett moratorium och som är emot äktenskap mellan muslimska kvinnor och icke-muslimska män.

Varför lyssnar man inte till Hirsi Ali då hon riktar sin kritik mot kulturrelativister i väst, i synnerhet mot feminister, som inte stöder sina muslimska medsystrar"

_**http://www.svd.se/tolerans-dodar-muslimska-kvinnor**
_


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Zepp
2016-01-16 21:43
#22

Får man göra en lista över våld på kvinnoövergrepp som sker i länder där Kristendomen är ledande får du liknade utfall!

"Sammanfattning och kommentar Studiens resultat talar för att våldets utbredning är omfattande i alla grupper av kvinnor. Resultaten i vår undersökning visar att svenska män står för 82 procent av våldet mot kvinnor i nuvarande äktenskap/samboskap. Schablonen av den våldsamme invandrarmannen och den svenske jämställde mannen kan därför ifrågasättas."

http://www.brottsoffermyndigheten.se/Filer/B%C3%B6cker/Slagen%20dam.pdf

Eller vill du påstå att att de svenska männen anammat Sharia?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-01-16 22:42
#23

# 22 Det beror på att det finns flest svenska män och att svenska kvinnor anmäler dessa i mycket större utsträckning än vad de muslimska kvinnorna gör. Du är inte någons egendom ifall du är kristen.

Vanja
2016-01-17 11:15
#24

Zepp, du bör lägga ner ditt "dum dummare dummast" om du inte vill dra på dig en avstängning.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[rara]
2016-01-17 11:39
#25

Zepp #20 + 22

Du vet Zepp, jag brukar diskutera vänligt ooch sakligt mot alla, utom med dom som inte kan backa upp vad de skriver med sakliga argument och som i stället väljer att dumförklara andra. Dina inlägg togs ju bort, men jag vill ändå visa dig med sakliga  argument att det är "någon annan än jag" som är det som du skrev "dum, dummare, dummast".

Först skrev du att Scharia inte är någon lag i Syrien. 

Enligt artikel 3 i konstitutionen , är Sharia en huvudkällalagstiftning . Tillämplig äktenskaps och familjerätt bestäms i Syrien genom religiös tillhörighet . Endast på muslimer sharia är tillämplig , för katolska kristna är Code of Canon Law gälla."

Det hittar du på tyska wikipedia under rubrike "politik" och det som jag just skrev är google översättningen som i det här fallet är en korrekt översättning:  https://de.wikipedia.org/wiki/Syrien

Du kan också titta på artikel 3 i konstitutionen:

http://www.servat.unibe.ch/icl/sy00000_.html

"(2) Islamic jurisprudence is a main source of legislation."

Om man dumförklarar andra utan att ha en aning om ämnet kan det lätt hända, att man till slut själv är den dumma.

Du skriver: "Resultaten i vår undersökning visar att svenska män står för 82 procent av våldet mot kvinnor i nuvarande äktenskap/samboskap."

Låt oss googla:

https://www.google.se/#q=v%C3%A5ldet+mot+kvinnor+i+nuvarande+%C3%A4ktenskap%2Fsamboskap.%22

Den fjärde länken är ett pdf format med rubrik " "Mäns våld mot kvinnor i nära Relationer".  Det är ett pfd utan URL. Därför kann jag inte ställa in länken direkt.

Jag citerar ur den: " I en svensk befolkningsbaserad enkätundersökning av kvinnor i åldrarna 18-64 år fann man att 7% av kvinnorna vid något tillfälle hade varit utsatt av fysiskt våld av nuvarande make/sambo"

I Afganistan är det 87 %!!!

Nu ska vi se hur den islamska lagen, som är huvudkällalagstiftningen i Syrien se saken:

http://www.answering-islam.org/svenska/islam/kvinnan-i-islam/vldmotkvinnor.html

"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan (får ni använda negativa uppmuntringar som att) överge dem i sängen, sedan får ni (som sista alternativ) SLÅ DEM."

"Kvinnor har blivit upproriska mot sina män, han (Profeten) gav tillstånd att slå dem."

"Tillskriv kvinnor befallningar vänligt, för de är era fångar som inte har någon kontroll över sig själva"

"En man kommer inte att stå tillsvars för att ha slagit sin hustru"

kallepudas
2016-01-17 12:01
#26

#22 Eftersom vi svenska män inte kommit så långt i utvecklingen som stening innebär så ligger vi långt efter männen från mellanöstern i ett rent uppfostrande syfte. Såg även utländska soldater som spöade skiten ur en fånge och den där misshandeln avslutades efter ett antal minuter med att skallen krossades av ett stort betongblock. Vågar även där påstå att svenska militärer ligger långt efter soldaterna i mellanöstern. Vi får nog backa tillbaka långt i tiden innan vi hittar svenskar som praktiserar sådan ONDSKA. Får ju nästan norrmannen Breivik att framstå som en svärmorsdröm för han krossade inte folks skallar med sten eller varför inte Lasermannen för han framstår också som en helyllekille i sammanhanget om jag jämför. 

Man har ju sett vissa tendenser då viss form av stening förekommit då i samband med en sport som går ut på att sparka på en boll. Jag vågar påstå ändå att vi svenskar ligger långt efter men du vill påstå att vi svenskar är ledande inom våldet. 

Rätt konstigt med tanke på att sverige ser hyffsat fredligt ut & så kan vi ju jämföra med hur det ser ut i mellanöstern……knappast svenska män som står för oredan där eller? 

Hur många flyr ifrån sverige & hur många flyr från andra delar av världen kvinnor,barn.män det vore intressant och det borde ju vara så att folk flydde ifrån sverige där vi är så onda & allra helst dom svenska männen inklusive dig.

Zepp
2016-01-17 15:18
#27

Kul att du drar upp Breivik och Ausonius som goda exempel på Nordiska män och deras uppförande!

Tror för övrigt att det är få andra nordiska män som ser det på samma sätt.. förutom vissa!

För de flesta andra så ses dessa som samma skrot och korn som det som IS står för.

Och så en kommentar till Vanja.. hur korkade får en kommentar bli innan den anses gått över gränsen.. gäller det bara i en riktning.. är det normala här att korkade kommentarer i en viss riktning är så "normalt" att ingen reagerar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
2016-01-17 15:58
#28

# 27 Ausonius har en tysk mor och schweizisk far men är född i Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Ausonius

kallepudas
2016-01-17 16:29
#29

#27 "För de flesta andra så ses dessa som samma skrot och korn som det som IS står för." 

Ser man till antalet dödsoffer så ligger ju breivik & lasermannen långt efter sina muslimska konkurenter men jag vet inte hur du räknar? 

Breivik sköt 69 personer & Asonius 11st totalt =80 personer 

80 personer det ordnar väl IS om dagen & även om deras filofax är proppad så kan dom säkert klämma in något massmord extra som senast då 135 mördades på bara en dag & 400 är fångar & deras öde lär väl bli detsamma men vi kan ju diskutera vidare om onda svenska eller nordiska män som tydligen ändå är värre fastän dom sitter bakom bom. 

Dom där IS välkomnar våran regering med bidrag & annat och när vi vanliga människor tycker det är för jävligt så är vi rasister.

Vanja
2016-01-17 16:32
#30

#27 Kan du visa vilken av de andra kommentarerna som du anser vara personliga påhopp mot dig så ordnar jag det. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zepp
2016-01-17 16:43
#31

Jag skiter i personliga påhopp.. de kan jag ta och replikera på.. utan några som helst problem!

Grejen är väl när både Ausonius och Breivik anses vara en västanfläckt?

Men som sagt vad.. vad som är normalt är väl vad man är van vid och hur man ser på saker och ting själv?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2016-01-17 16:47
#32

Från det ena till det andra!

"Övergrepp ingår inte i vår kultur"

http://www.vk.se/1616351/overgrepp-ingar-inte-i-var-kultur

Öhh.. i vilken kultur ingår övergrepp som något normalt?

Nu är det altså fritt fram att kräka ut alla sina fördommar om andra kulturer.. vore lite roligt att få se hur folks fördommar ser ut om sådant de knappt har en aning om!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-01-17 16:52
#33

# 32 I kulturer där kvinnor anses vara ägodelar.

Zepp
2016-01-17 17:01
#34

#33

Bra det är alltid en början!

Sen så återstår att peka på vilka och vad som gör dem till detta?

Att lagstiftning och kultur ser olika ut i olika länder är vi nog överens om.. och att kvinnors rättigheter ser lite olika ut.

Att vi avskaffat husbondestadgan för länge sedan bör ses som ett plus för vår nation och kultur.. självklart!

Oså,, det har oxå inneburit att vi utvecklat en kultur där vi blivit extrema induvidualister.

Det är väl en sak som den "enögda vänstern" kan anklagas för.. på gott och ont?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
2016-01-17 17:02
#35

# 34 Börja där kvinnor inte har rösträtt.

Zepp
2016-01-17 17:07
#36

Det infördes här 1921.. flera länder var före oss!

Så det är kanske inte där vi skall slå oss för bröstet mest?

Mm.. vi är som sagt individualister.. det ser jag som en bra sak.. så du inte tror något annat!

Börja med att rada upp länder där kvinnor inte har rösträtt!

Jo ja altså Saudiarabien är ingen demokrati, det är en diktatur.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-01-17 17:13
#37

Rösträtt är väl inget värd om en kvinna kan bli ihjälstenad bara för minsta lilla. 

Sådant händer i Iran.

Zepp
2016-01-17 17:20
#38

Gör det verkligen detta?

Eller är det i din fantasi?

Har hur som helst inga dubier om den Iranska regimen.. de är lixom inga utav ´mina favos.. knappast någon annans heller.. känner några som flytt därifrån!

Talibanerna i Afghanistan tror jag lite vad som helst om.. likaså deras fränder i Pakistan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-01-17 17:30
#39

#38 Har du missat att kvinnor stenas till döds?

Zepp
2016-01-17 17:41
#40

Näe.. det är en del av både Bibeln och Koranen!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stening

Återstår då frågan om den "enögda vänstern" och om de som flytt från ett sådant förtryck är en del av detta eller helt enkelt flyr från det?

Finns fler än mig som hävdar att de politiska värderingar  som nu regerar i Ian är en återgång till forntida värdringar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vanja
2016-01-17 17:45
#41

http://www.svd.se/nygift-kvinna-stenades-i-pakistan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12487723.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11070871.ab

Här är några av de som nått Svensk media, tror du att alla steningar når Svensk media? 
När blev någon senast stenad i Sverige? 

#38

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Zepp
2016-01-17 17:50
#42

Såå.. okej.. Iran och Pakistan.. inte undra att folk flyr därifrån?

Sauidiarabien någon.. övriga Gulfstater.. IS -kontrollerade områden i Irak/Syrien?

För att inte tala om Indien där kvinnoövergepp närmast verkar legio?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-01-17 19:12
#43

#42 Hur IS har ihjäl folk är ju känt & dom har nog inte tid att kasta sten så dom använder sig ju mer av halshuggning & skära halsen av folk.Får väl hoppas att dom mördade har rösträtt.

[helga21]
2016-01-17 19:34
#44

# 36 Ja det var många länder som var före oss och det var borgarkvinnor som drev frågan  förutom arbetarrörelsen och liberalerna.

[rara]
2016-01-18 08:29
#45

Och här kräker amnesty international ut alla sina fördomar om andra kulturer, men dom har väl till skillnad från Zepp ingen aning om saken ( #32 ) ……….  För det är ju Zepp som gör undersökningar och studier och som besöker länderna och som vet hur det är.

http://www.amnesty.org.au/afghanwomen/comments/31306/

[Hayabusa]
2016-01-18 08:36
#46

#45 Intressant läsning, men nu när så många män från Afghanistan kommer till Sverige så blir det kanske en bättre situation för kvinnorna där (i Afghanistan).

[helga21]
2016-01-18 23:52
#47

# 45 Ja naturligtvis så vet Zepp bättre än amnesty international 😂

[Carpinus]
2016-01-21 13:40
#48

#4 "Under 2015 polisanmäldes sju fall av sexuella ofredanden mot barn på Fyrishov. Enligt Fyrishov är gärningsmännen nyanlända tonårspojkar, vilket också polisen delvis bekräftar. Men socialtjänsten har inte fått in några ärenden.

Under 2015 finns enligt Fyrishov sju polisanmälda fall av sexuellt ofredande mot barn begångna inne på badet, merparten under andra halvåret. I helgen inträffade ytterligare två fall. – Självklart ser vi jätteallvarligt på alla de här fallen. Det har ibland handlat om flera pojkar som samtidigt ger sig på en tjej, säger Kent Eriksson som är driftschef på Fyrishov. Vid flera tillfällen har barnen som blivit ofredade varit i tioårsåldern."---

UNT

Annons:
[Carpinus]
2016-01-25 15:40
#49

"En flicka ska ha blivit våldtaget på badet i början av januari uppger polisen. Det är personal på Eriksdalsbadet som blivit vittne till brottet."---

"Samtidigt har ytterligare fyra flickor under 18 år blivit sexuellt ofredade på Eriksdalsbadet i år.

– Vissa av de här händelserna har skett i omklädningsrum, sen finns bubbelpoolerna och den här tunneln som man simmar genom, säger Elisabeth Anestad.

De gärningsmän som är kända är samtliga unga pojkar. Enligt uppgift handlar det om ensamkommande flyktingbarn.

– VI vill inte peka ut en enskild grupp utan vi pratar om att det är pojkar utan vårdnadshavare, säger Elisabeth Anestad.

Sedan polisen sammanställde sexbrotten på Eriksdalsbadet har ytterligare händelser inträffat."---

"Polisen ser mycket allvarligt på händelserna och misstänker även att det finns ett stort mörkertal där flera offer inte anmält brotten de utsatts för.

– Det här är ett stort bekymmer som vi ser mycket allvarligt på. Vi kan se att anmälningarna ökar och brotten är mycket svårutredda, säger Elisabeth Anestad."

Expressen

Se även tråden "Flicka antastad av gäng".

[Nomen Nescio]
2017-01-13 08:43
#50

#12 (Apropå "patrioter"…)

"Just nu pågår en hätsk kampanj mot barnboksförfattarinnan Katerina Janouch. Hon anklagas för att ha spridit en negativ bild av Sverige i Tjeckien."--- 

 "Men vad som är principiellt intressant i bråket är ilskan som det verkar väcka att kritisera Sverige utomlands. Kritiken mot migrationspolitiken är ju inget som enbart Janouch yttrat, även om hon är hård i en intervju som handlade om hennes personliga syn på hur Sverige har utvecklats. Men vad Pallas framhåller som särskilt allvarligt är att Janouch skadar bilden av Sverige i utlandet. Det är nästan lite gulligt att den vreden kan få så många ringar på vattnet. Sverige är tydligen fortfarande så provinsiellt och så präglat av en idé om ödesgemenskap att man kan skapa ett drev mot någon för att hon talat illa om nationen utanför landets gränser."---

http://www.gp.se/ledare/%C3%A5siktskorridoren-flyttar-utomlands-1.4114406

[Carpinus]1
2017-02-22 17:06
#51

#12 Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist reagerar nu på den svenska vänsternationalism och patriotism som uppmärksammades här i tråden i  början på förra året. Kronqvist skriver bland annat: "Men anklagelser om illojalitet mot hemlandet riktas nu också mot vanliga redaktioner, ledarskribenter och debattörer."(---)

"Nåde den som inte bidrar till att ärat vårt namn flyger över jorden."---

"Plötsligt tycks det finnas någon slags outtalad förväntan på att alla svenskar ska agera goda kommunikatörer åt AB Sverige, speciellt från vänsterhåll. Denna vänsterns nya ideologiska klädkod hade varit helt otänkbar för bara några år sedan: var optimist, vörda medierna och agera som en lojal Sverigevän. Annars!"---

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/plotsligt-maste-alla-vara-sverigevanner/

Se även denna tråd.

mangemani4
2017-02-22 21:44
#52

går det bra att generalisera att män begår brott trotts att det bara är en liten del utav oss som gör det, så kan man självklart generalisera att alla invandrare begår brott trotts att en majoritet utav dem inte gör det. samma sjuka resonemang, men tydligen så går det, what works one way works ofc the other way to.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2017-02-22 21:52
#53

#52 Du kanske bör förtydliga dig var i tråden du läser påståendet om att "alla invandrare begår brott"?

mangemani4
2017-02-22 21:55
#54

läste du ens mitt inlägg. har inte läst det någonstans, men eftersom feminister ständigt generaliserar, rätt så friskt, att män begår brott, så kan man ju även generalisera när det gäller invandrare.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2017-02-22 22:05
#55

#54 Låter mer som ett personligt statement  än något som berör diskussionen i den här tråden.

Annons:
mangemani4
2017-02-22 22:10
#56

nja, någon längre upp i tråden var inne på "lätt och skylla på invandrare", så lite har det ju med diskussionen att göra. det är ju så lätt att skylla på män, så då kan man ju göra det lätt och skylla allt på invandrare, samma sjuka resonemang.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2017-02-22 22:17
#57

#56 Om du skriver numret på det inlägg du kommenterar (i all synnerhet om det är "längre upp i tråden") så slipper det uppstå förvirring om vem du vänder dig till.

mangemani4
2017-02-22 23:31
#58

jag vet, my bad, men det var bara en liten in flik, inte menat att det skulle eller att jag ville att de skulle diskuteras, jag sa det bara, men du har helt rätt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2017-02-23 08:10
#59

#58 👍

[Hayabusa]
2017-02-23 08:37
#60

#51 Ja, den där inställningen imponerar inte på mig. Snarare skrämmer.

[Carpinus]1
2017-02-23 09:08
#61

#60 Ja men visst är det så! Det finns en vänsterklick som å ena sidan driver med Åkesson med fleras bruk av uttrycket "Sverigevänner", samtidigt som man utan att skämmas uppträder som självgoda nationalister själva. 

Att tycka om sitt eget land är hedervärt, men att å ena sidan håna sådana som gör det och å andra sidan kräva att alla skall hålla fasaden blank utåt är som jag ser det rent hyckleri. Varför är vi i detta land så maniskt intresserade av vad omvärlden anser om oss? Hur kommer det sig att bland de allra första frågorna till besökande storheter inom politik, musik och sport nästan regelmässigt är vad de tycker om kända svenskar och svenska företeelser? Bara att googla på "älskar Sverige" för att se alla kändisar som säger sig älska Sverige passera revy. Vad man kanske inte tänker på är de nästa dag är i ett annat land som de också tycks älska vanvettigt.  Men av någon anledning tycks just vi svenskar falla oreserverat för smickret. 

Edit.

[Hayabusa]
2017-02-23 09:16
#62

#61 Det är verkligen märkligt - att så många är bekymrade över vad grannen anser. Är det typiskt svenskt, månne? Köper jag ny bil så är det viktigare vad grannen tycker än vad jag själv gör? Gillar man däremot sin egen bil - ja, då är man en uppblåst & stöddig j-l. 

Personligen bryr jag mig inte särskilt om vad som skrivs i utländska tidningar eller vad Trump säger om landet Sverige.

Annons:
Upp till toppen
Annons: