Annons:
Etikettskola-utbildning
Läst 1362 ggr
Vanja
1/19/16, 9:54 AM

Vad tycker du om betygssystemet?

http://www.allehanda.se/opinion/insandare/ett-f-forstor-andra-betygssystemet-nu

Jag tycker att systemet är ganska ruttet faktiskt, det har bra potential  men fallerar på just de punkterna som nämns i artikeln ovan. 
Får man ett A i 9 av 10 prov och sedan ett E i det sista provet så hamnar man på ett D.  Inte rättvist alls.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Hayabusa]
1/19/16, 10:09 AM
#1

Har själv funderat mycket över detta. Jag anser att det är helt tokigt.

bbellsaiza
1/19/16, 10:37 AM
#2

Jag går tredje året på gymnasiet och betygssystemet sätter en oerhört stor press på alla elever. Jag har vänner som både struntar i skolan för de inte orkar leva under den pressen och vänner som är helt sönder-stressade så att de har blivit sjukskrivna. Jag själv försöker så gått det går, men som artikeln säger, om man får bra betyg på alla delar i kursen utom en del så får man ett sämre betyg. Jag har gått hem efter skoldagar och gråtit för det känts som att det inte gick bra på ett prov eller en uppsats. Det känns bara som att allt slit man lägger ner lönar sig inte om man inte ligger på topp hela tiden. För en 18-åring är det svårt då mycket nytt händer. Det är synd, men samt sätter jag stor press på mig själv. Och man kommer aldrig ifrån den pressen. Om man är klar med alla uppgifter som man tog sig igenom ligger det bara fler på hög och väntar. Man känner aldrig att man kan vila liksom… Nu har jag inte varit med om något annat system och kan inte riktigt jämföra, men jag tycker om att de sätter krav så inte alla kan glida på en räkmacka till toppen fast samtidigt kan det vara någon som verkligen har en naturbegåvning i ämnet fast inte kan visa det. Jag tycker det är ett ganska orättvist system. Fast nu talar jag bara utifrån mina tankar och erfarenheter… :p

[Hayabusa]
1/19/16, 10:48 AM
#3

Det är en oerhörd press att ha känslan av att man "aldrig kommer ikapp". Det gäller i skolan men dessvärre också ofta i arbetslivet. Att få fram ett betygssystem som är 100% rättvist är nog inte möjligt, men att ett misslyckande kan dra ner hela betyget är orimligt.

Skola & utbildning är bra - men det finns många kompetenta personer som aldrig var någon "stjärna" i skolan. Vice versa också, givetvis. Det finns saker som inte går att lära i en skolbänk.

Ebolaa
1/19/16, 11:26 AM
#4

#0 #1 Istället för att räkna ut ett medelvärde kanske man kunde räkna ut procenten av de olika betygen istället, och det betyget som man får för det mesta borde sättas på betyget.

Störde mig också på det där att om man har en dålig period så dras hela betyget ned, och det är inte rättvist. För då är det ju som att säga att man aldrig ska försöka få högsta betyg då kan man lika gärna plugga mindre så att man inte kämpar i "onödan".

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Tjeja
1/19/16, 5:46 PM
#5

Låter helt galet som det ser ut idag..

Håller med #4 's förslag och att det kanske skulle vara värt att i alla fall diskutera någon variant på!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
1/19/16, 7:01 PM
#6

Intressant stycke i insändaren;
"Hur skulle du känna om du kanske kämpade jättehårt på ditt jobb och hela tiden bedömdes efter ditt sämsta även om allt annat du gjort varit jättebra?"

Arbetslivet i ett nötskal.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Geru
1/19/16, 7:20 PM
#7

#0 Gör man? Det är ju inte direkt scysst… Dom borde ha bättre genomsnittsuträkning för det där.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Vanja
1/24/16, 12:37 PM
#8

http://www.svd.se/dagens-betygssystem-har-havererat

"De negativa effekterna som ett betyg har för våra barn och ungdomars personliga utveckling behöver diskuteras. Den typ av feedback som en bokstav innebär är svår för unga att bearbeta på ett sunt sätt, skriver flera skoldebattörer gemensamt."

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

72mm
1/24/16, 1:06 PM
#9

Betyg är inte att sätta krav. Betyg är en feedback på hur du presterar. 

Om ett F är "underkänt" och man samtidigt har ett krav på att "klara" alla delmoment för att inte bli underkänd i hela ämnet blir ju den naturliga följden ett F som totalt betyg om man får underkänt i ett eller flera delmoment. 

Detta är ju hur det normalt fungerar i livet. Det finns alltid en gräns för hur dålig du kan vara på ett enskilt moment innan du diskvalificerar dig totalt sätt. Ingen vill flyga med piloten som har "A" i radio-kommunikation, "A" i take off, "A" i säkerhetsföreskrifter, "A" i aerodynamik men av någon anledning bara fick ett "E" i landning.    

Om "F" ska fungera som ett riktigt underkänt alltså. Är det vad frågan handlar om? Huruvida man ska kunna underkänna elever överhuvudtaget? 

#0 "Får man ett A i 9 av 10 prov och sedan ett E i det sista provet så hamnar man på ett D.  Inte rättvist alls "

Hur går den här uträkningen till? Skiljer sig ett "F" från ett "E" (på det viset jag antog i resonemanget ovan) mer än värdemässigt i sammanräkningen?  

Så länge samma regler gäller för alla elever så kan man väl inte prata om orättvisa?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
1/24/16, 1:31 PM
#10

#9 Betyg är krav. Betygskriterierna sätter upp reglerna för vad du ska kunna på kursen, och kraven för att få högre betyg. Och det är samtidigt feedback på hur du presterar.

Jo, men på den nivå som detta betygssystem finns på så existerar inte delmoment som man måste ha godkänt på, i varje fall inte i till min vetskap. 

Jag kan tänka mig att flyga med den piloten, för han misslyckades inte med landningskursen. Det var bara så att han knappt klarade den, men han klarade ju faktiskt den. 

Om vi ska översätta det i gamla betygen så är A= MVG+  B=VG+/MVG-   C= VG

D= G/G+ Och E som är G-. IG = F.

Det är orättvist att genomsnittet går ner så pass mycket som det gör. Det skulle inte göra det om man räknade om det till att varje betyg motsvarar en siffra och drar ett genomsnitt där efter, vilket är det mest logiska att göra.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
1/24/16, 2:29 PM
#11

#10 "Betyg är krav. Betygskriterierna sätter upp reglerna för vad du ska kunna på kursen, och kraven för att få högre betyg"

Betyg kan mycket möjligt indirekt, fast konkret, innebära vissa krav om någon, eleven själv eller föräldrar, ställer krav på en viss nivå av dessa betyg. Men betygen i sig är inte ett krav.  

Om F representerar "icke godkänt" och om detta ger någon typ av konsekvens så finns det ett minimum-krav inbyggt i systemet. Är det vad diskussionen handlar om? Argumenterar de som är kritiska till krav att ett betygssystem som inte har några lägre gränser överhuvudtaget, dvs "alla blir godkända", att detta skulle vara bättre?  

Är detta ännu ett utslag av den svenska fullständigt paniska rädslan för krav och konsekvens?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
1/24/16, 2:58 PM
#12

#11 Alltså, det är kravet. Speciellt i grundskolan, där du faktiskt måste klara av det. I och med att om du får ett F så klarar du inte av det som du ska göra, så är det ett krav att minst ha E. Annars är resten ju någonting som man inte måste, om man inte vill. 

Nej, diskussionen handlar om att om jag får 4 st A, på likvärdiga delar, och sen F, på en likvärdig del, så kommer mitt betyg inte att bli ett B, utan ett D, eller kanske E. Det är problemet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Scorpio97
1/24/16, 3:48 PM
#13

Jag går tredje året på gymnasiet och har alltid haft detta betygssystem. Så jag kan såklart inte riktigt jämföra med det gamla för det har jag aldrig haft. För mig känns systemet ganska logiskt. Man måste ha bra betyg på alla delar för att få ett bra betyg. För mig skulle det vara konstigare om jag kan få ett A/B i en kurs fast jag var kass på en del av kursen. 

Sen brukar man göra samma delar flera gånger. Det är inte så att man bara har en chans, och fick du F eller E så är du körd och kan inte få högt betyg. Utan då får man göra bättre ifrån sig nästa gång. Man kan ändå få högre betyg. Man får ha en dålig dag, men då måste man självklart visa sin kunskap någon annan gång. 

Det är i alla fall min erfarenhet av det. Jag har alltid tyckt att mina betyg är rättvisa och att lärarna erbjuder flera chanser att visa vad man kan. Jag vet som sagt inte hur det gamla systemet fungerade. Sen är det ju lite surt om det gamla systemet var "snällare" om jag måste konkurrera om högskoleplatser med personer som hade det lättare att få höga betyg än vad jag/vi hade. Men jag upplever att det finns ganska stora skillnader mellan olika skolor också, så det är inget jag ser som ett superstort problem.


//Jessie

Annons:
72mm
1/24/16, 6:47 PM
#14

"Nej, diskussionen handlar om att om jag får 4 st A, på likvärdiga delar, och sen F, på en likvärdig del, så kommer mitt betyg inte att bli ett B, utan ett D, eller kanske E. Det är problemet."

I sådana fall tycker jag det verkar logiskt. Blir man inte ens godkänd i alla delar så ska väl totalbetyget ligga närmare icke godkänd än högsta betyg? Jag utgår från att F är ett riktigt, riktigt kasst betyg.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
1/24/16, 7:31 PM
#15

#14 Det är det. Men dela upp det i te.x. siffror istället. A= 100 B=80 C=60 D=40% och E= 20 F=0

Om jag då får 4 st 100, och en 20, inte fan ska jag hamna på en total av 40? 

Utan det blir då, 4x100+40, och sen genomsnittet som är 440/5, vilket är 88. Alltså då ett klart B. 

Summan av betygen är alltså inte rättvis. Ett dåligt betyg, även om delen är likvärdig med dom andra, drar ju ner totalen otroligt mycket mer än det ska göra.

Icke-godkänd var inte det vi pratade om, utan lågt betyg.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
1/24/16, 8:46 PM
#16

#15 Om du räknar på det viset ja, men uppenbarligen så fungerar ju systemet på något annat sätt. Hade det bara varit en linjär 5-gradig skala (+IG) så hade man ju inte behövt byta alls. 

Någon som kan berätta hur totalen räknas ut?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Halvdansken
1/24/16, 10:40 PM
#17

#10. " Det skulle inte göra det om man räknade om det till att varje betyg motsvarar en siffra och drar ett genomsnitt där efter, vilket är det mest logiska att göra."

Alltså så som det var när jag gick i skolan, 68-80. Varför ska de ändra på allting hela tiden?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Geru
1/25/16, 5:43 AM
#18

#16 För att när dom räknar ihop poängen sen så går dom efter en sådan skala. Alltså, när du använder gymnasium-betyget för att söka te.x. högskola. Då översätts det till siffror, som sedan räknas ihop till en total.

#17 Det var inte poängen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
1/25/16, 10:17 AM
#19

#18 Jo, om det ändå "bara är siffror" så är bytet till bokstäver i princip bara kosmetiskt. 

#17 "Alltså så som det var när jag gick i skolan, 68-80. Varför ska de ändra på allting hela tiden?"

Jag har en teori om det där. Genom att diskutera vilken färg lacken ska ha så behöver man inte erkänna att det faktiskt behövs ett kamremsbyte och att växellådan är kaputt. 

Jag tycker det är anmärkningsvärt att man anser sig ha råd att lägga tid och resurser på en detalj som betygssystem när PISA-resultaten åker hiss med destination källaren.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
1/25/16, 10:40 AM
#20

Alltså, man kanske ska läsa på lite innan man börjar debattera. Erhem.

Nåväl: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skolbetyg_i_Sverige#2011.E2.80.93

Den största skillnaden verkar vara att den femgradiga skala (5-1) som 2011 ersattes med en 6-gradig (A-F) var relativ. Den vi har nu ska vara kunskaps-baserad. Det måste vara bra. 

Att försöka jämka relativa betyg till någon normalfördelningskurva med hjälp av centrala prov kan inte bli bra. Hela idéen med relativa betyg känns flummig. 

Dessutom så återinförde man betyget "icke godkänd" (F), vilket även det är en stor skillnad. 

"Betyg ska sättas efter den sexgradiga betygskalan A till F. Det finns preciserade kunskapskrav som anger vilka kunskaper som krävs för betygen A, C och E. För betygen B och D gäller att eleven ska få betyget om de uppfyllt kunskapskravet för underliggande betyg i sin helhet och uppfyllt kunskapskravet för överliggande betyg till övervägande del. Om en elev inte uppfyller kunskapskravet för betyget E ska eleven ges betyget F."

Med andra ord, man kan nog inte se på det som en linjär skala och bara räkna om.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[VSK]
1/25/16, 11:07 AM
#21

De som inte klarar av hela skolgången (med allt vad det innebär) kan ju alltid satsa på att bli statsminister.

72mm
1/25/16, 11:12 AM
#22

#21 Seså, har inte din pappa lärt dig att man ska vara snäll mot de svaga?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
1/25/16, 11:18 AM
#23

#21

😃

Geru
1/25/16, 4:50 PM
#24

#19 Japp, det är det. Men det är mer detaljerat än MVG/VG/G systemet.

#20 Jo, det är precis så det fungerar ju. Det är det hela tråden har pratat om xD Jag bara säger att det blir konstigt sen när man översätter betyget till siffror vid te.x. ansökan till gymnasiet, där då inte skalan finns på samma vis.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

DogeLove
5/28/16, 10:59 PM
#25

Gillar inte bidtyg systemet går sista terminen i 4an så får inte bidtyg en men är orolig vi pratar massor om bidtygen och vad som kommer krävas för att få dom och när jag började 4an så fik jag panik över bidtygen och fik gå till kuratorn fast jag visste att man inte får bidtyg fören 6an.

Upp till toppen
Annons: