Annons:
Etikettskola-utbildning
Läst 2863 ggr
[Bermudas]
2016-01-20 08:57

Lärare rädda, våldsam skola

Det i stort sett ren anarki på Sjumilaskolan i Biskopsgården i Göteborg. Det uppger Skolinspektionen i en alarmerande rapport som släpptes under tisdagen. Situationen är så pass akut att lärarna på skolan är rädda för sina egna elever. Så här beskrevs dock Sjumilaskolan i en rapport från utbildningsinspektion för tio år sedan: "Skolan präglas starkt av den kulturella mångfald som finns i stadsdelen. Det talas cirka 60 modersmål" och "eleverna respekterar varandra, varandras kulturella olikheter och de elever inspektörerna intervjuar känner sig trygga i sin skolmiljö och är inte medvetna om att det skulle förekomma någon mobbning." Undrar om den beskrivningen ens var sann då eller om den var tillrättalagd? Citat från den färska rapporten : "Några lärare berättar att de själva varit i både verbala och fysiska konflikter med elever, och att lärarna ibland fruktar att elever ska slå ihjäl varandra. Lärarna beskriver en generell oro på skolan och berättar också att de anser att det föreligger risk för upplopp i högstadiet" I rapporten står det att eleverna säger saker som "motherfucker", "fucking", "bitch" och "whore" utan att lärarna reagerar. Jag antar att man "vänjer" sig vid sånt som man ändå inte kan göra något åt. Lärarna hoppar av i en strid ström. http://siris.skolverket.se/siris/ris.openfile?docID=544969

Annons:
[Carpinus]
2016-01-20 09:01
#1

Snart kommer väl någon lokal skolpolitiker uttrycka  att det är utmärkt att eleverna tycks ta till sig engelskundervisningen så bra.

[Bermudas]
2016-01-20 09:15
#2

#1 hahahaha ja man kan ju hoppas! (Ironisk)

72mm
2016-01-20 10:25
#3

"Lärarna hoppar av i en strid ström."

Samtidigt så behövs bara närvaro på högskoleprovet för att komma in på lärarhögskolan. 2013 var det över hundra personer som kom in på resultatet 0.1 (Chansar du på allt bör du få 0.4). 

En utvecklingsstörd ko med alzheimer kan räkna ut sambanden och konsekvenserna.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2018-01-10 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sydsvenskan 10/1 2018:

"Lärare som känner rädsla, faller i gråt och ställer in lektioner. Lärare som förnedras, blir dödshotade och misshandlade av elever. Kränkningarna mot Malmös lärare har ökat med 121 procent. Sydsvenskan granskar vittnesmål från tio Malmöskolor."

[Carpinus]1
2018-01-11 21:45
#5
[Carpinus]1
2018-01-13 09:57
#6

#4 Ann Heberlein har läst Sydsvenskans reportageserie om förhållandena i Malmöskolorna och blivit skakad över läsningen:

"I en serie artiklar har Sydsvenskan rapporterat från grundskollärarnas vardag i Malmö. Det är skakande läsning, minst sagt. Utgångspunkten för artiklarna är en rapport som visar att kränkningar mot lärare i Malmö har ökat med 121 procent det senaste läsåret. Lärare berättar om slag, dödshot, glåpord, om stress och sömnproblem till följd av en av allt att döma orimlig arbetssituation.

Lärarstudenten Rebecka Rafael, 26 år, berättar om sina erfarenheter av att vikariera på en Malmöskola. När hon protesterar mot att en elev ger sig på en annan elev får hon höra att hon inte ska ”blanda sig i” – ”ät bajs” uppmanar elvaåringen henne. När Rebecka Rafael envisas med att fortsätta ”blanda sig i” får hon höra att hon är en ”tjock hora” och ska ”suga kuk”. En ordinarie lärare på skolan tröstar henne med att hon inte ska ta det personligt. På den här skolan är lärarna vana vid att bli kallade horor.

Lärare på andra Malmöskolor berättar om att elever kallar dem ”kuksugare”, ”jävla bög” och ”idiot”. Elever tar sig friheten att kommentera lärares utseende – ”hängbröst” – och trakasserar lärare för påstådd dålig andedräkt – ”du luktar bajs ur munnen”. När en lärare protesterar mot de nedsättande kommentarerna och säger att de är kränkande replikerar eleven att ”jag pissar på kränkningen – vad ska du göra åt det?”. Den oförskämda eleven sätter fingret på den springande punkten här: Vad ska lärarna göra åt hot, trakasserier, förnedring när de inte har något att sätta emot, inga sanktioner att hota med, inga åtgärder att vidta? Lärarna har inga vapen i den kamp som pågår i en del Malmöskolor. Elevens rättigheter, till trygghet, fysisk och psykisk integritet trumfar pedagogens rättigheter till detsamma. Eleven är skyddad, pedagogen skyddslös."---

https://ledarsidorna.se/2018/01/kaos-i-skolan/

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-14 10:27
#7

Högstadieläraren Isak Skogstad upprörs på Expressen debatt över hur grundskoledirektören i Malmö enligt Skogstads uppfattning skuldbelägger lärarna för anarkin:

"Som om inte incidenterna var skräckinjagande nog menar grundskoledirektören i Malmö, Anders Malmquist, i en intervju med Sydsvenskan att "det är viktigt att nyansera bilden" då hot och våld har minskat med närmare 40 procent enligt deras mätning. Men det finns faktiskt tecken på att det är grundskoledirektören som borde nyansera sin egen bild – antalet kränkningar mot lärare har ökat med 121 procent under samma period.

Därtill så menar direktören att en av förklaringarna beror på att lärare inte är "rustade för det didaktiska arbetet i klassrummet" och att det "handlar om hur man organiserar lärandet". Som om att lösningen på problemet med våld mot lärare stavas fler högskolepoäng i pedagogik. Nej, allting är inte hela tiden lärarnas fel. Det här är allvarliga problem som kräver krafttag; eleverna borde självfallet stängas av och därtill polisanmälas.

Ett ytterligare steg som borde tas är att grundskoledirektören Anders Malmquist offentligt borde be om ursäkt till Malmös lärare för att han insinuerade att dessa allvarliga problem beror på deras förmodade inkompetens."

https://www.expressen.se/debatt/larare-misshandlas-och-dodshotas-varje-dag/

72mm
2018-01-15 18:53
#8

#6 "Lärarstudenten Rebecka Rafael, 26 år, berättar om sina erfarenheter av att vikariera på en Malmöskola. När hon protesterar mot att en elev ger sig på en annan elev får hon höra att hon inte ska ”blanda sig i” – ”ät bajs” uppmanar elvaåringen henne. När Rebecka Rafael envisas med att fortsätta ”blanda sig i” får hon höra att hon är en ”tjock hora” och ska ”suga kuk”. En ordinarie lärare på skolan tröstar henne med att hon inte ska ta det personligt. På den här skolan är lärarna vana vid att bli kallade horor."

De elokventa små barnen som idag uppvisar ett så fantastiskt vokabulär när de tilltalar sina lärare förväntas imorgon vara så produktiva att de kan betala pensionerna till en hel generation sovande svenskar som automatröstat på sossarna i decennier. 

Uppvaknandet kommer för många att bli brutalt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]1
2018-02-18 21:26
#9

En lärare berättar i Lärarnas Tidning om hur en elev kan förstöra skolgången för en hel klass.

"Jag är språklärare på högstadiet. Eleven är 14 år och kraftigt traumatiserad. Hans mamma blev bortgift som väldigt ung och hann få flera barn innan hon flydde till Sverige. Familjen gick från sitt hemland i Mellanöstern, vilket tog två år. Eleven har synliga skador av misshandel på kroppen, det är ärr överallt.

Han är normalbegåvad men har stora språksvårigheter. Han verkar sakna empatisk förmåga och är hotfull mot övriga elever, många är livrädda. Det räcker med en blick från honom för att en elev ska förstå att han sitter på fel plats och måste flytta på sig. I matsalen sätter han sig och tittar på den som han bestämt ska hämta mat till honom. Om jag bryter in och säger att han måste hämta sin egen mat, så säger den andra eleven ”men jag vill göra det”.

Han går också över gränsen när det gäller fysisk kontakt. Han tvingar sig på andra, alltid pojkar, och ska kramas. Det är på gränsen till sexuella trakasserier. Han har ingen respekt för kvinnor. Han kan säga saker som ”jag ska knulla sönder dig”, och pratar om våldtäkt på ett sätt som känns helt sjukt. Han har misshandlat en tjej i klassen. Att en kille i den åldern slår en tjej som dessutom är ett huvud kortare är annars mycket ovanligt. Han respekterar bara om någon är större än honom rent fysiskt."---

"Han har aldrig slagit mig men vissa tillfällen har jag tänkt att ”nu smäller det”. När jag säger ifrån kan han bli alldeles svart i blicken och säga otroligt grova saker. Som att ”jag ska gå hem och skjuta ned hela din familj”.

Jag skulle aldrig ta min dotter till skolan när han är där. Jag vet inte vad som skulle kunna hända men jag vill helt enkelt inte att han ska veta hur min dotter ser ut."---

http://lararnastidning.se/tabu-att-vara-radd-i-klassrummet/

[Carpinus]1
2018-02-19 09:34
#10

Våldet i skolan ökar och attityden mot lärare och andra elever har hårdnat, konstateras från Arbetsmiljöverket.

"Antalet anmälningar om grovt hot och våld i våra skolor ökar. De har nästan fördubblats de senaste fem åren, visar siffror som SVT Nyheter tagit del av. – Det är en enorm skillnad i attityden till lärare, säger Ulla Nyström Theander, rektor på Wendela Hellmanskolan i Härnösand. Antalet anmälningar om grova fall av hot och våld i grundskola och förskoleklass i Sverige var för fem år sedan 327 i hela landet. Fem år senare är det nästan dubbelt så många."---

"– Våldet har blivit grövre. Det är en enorm skillnad i attityden till lärare, hur man svarar och vad man säger, säger Ulla Nyström Theander, som är rektor på skolan.

Ett oroande tecken är att ärenden som rör hot och våld verkar går ner i åldrarna. – Jag kan inte minnas att jag faktiskt fick det alls för fem–sex år sedan från låg- och mellanstadiet. Det förekommer i dag, så det är en tydlig ökning, säger Niklas Haggren, huvudskyddsombud på Lärarnas riksförbund i Härnösands kommun."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hot-och-vald-i-vara-skolor

[Carpinus]1
2018-02-23 21:58
[Göstage]
2018-03-15 16:48
#12

"När fyra högstadietjejer utsatte en femte för mobbing på en skola i Östersund ringde skolan till den utsatta flickans föräldrar. Personalen bad dem att hämta sin dotter.

Anledningen? De kunde inte garantera hennes säkerhet trots att sju lärare var på plats, rapporterar SVT."---

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxlplW/flicka-mobbades-av-gang--blev-hemskickad

Också en lösning…

[Göstage]
2018-08-18 19:54
#13

#0 Expressens Anna Dahlberg har varit i Göteborg och träffat Hamid Zafar, sedan tre år rektor på problemskolan Sjumilaskolans högstadium i Biskopsgården, omtalad tidigare i tråden.  Nu verkar Zafar och hans rektorskollegor börjat få styrsel på verksamheten. 

"Tidigare slarvades det till och med när det gällde polisanmälningar. Nu har det införts ett system för skriftliga varningar, avstängningar och omplaceringar liksom rutiner för att göra föräldrar ersättningsskyldiga om barnen förstör något. En elev som satte en sax i en soffa fick exempelvis en räkning på 9 000 kronor med sig hem. Det har fått skadegörelsen att minska kraftigt.

På biblioteket var det tidigare ett jättestort svinn på böcker. När Hamid Zafar undrade om inte föräldrarna fick hem påminnelser löd svaret att det inte var någon idé eftersom de ändå inte kunde betala. Det resonemanget köpte inte den nye rektorn. I stället skrev han ett jättehög med räkningar på hundra kronor per bok och skickade med barnen hem. Numera har svinnet i praktiken upphört.

"- Det sätter fingret på det som skrämmer mig mest med det svenska samhället. Det finns en återkommande ängslighet kring hur man ska bemöta dessa människor. Men vi kan inte ha parallella regler för människor bara för att de inte är födda i Sverige. Om eleverna vet vilka regler som gäller på skolan skapar det trygghet. De vet numera att de inte ens kan slarva med att lämna tillbaka en bok."---

"Ändå menar Hamid Zafar att många i skol-Sverige blir provocerade av sådant som tydliga regler, krav och en kunskapssyn som betonar färdighetsträning. Den inställningen har Sverige inte längre råd med."---

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lar-av-rektor-hamid-hur-man-raddar-en-skola-i-kaos-/

Hamid Zafar gästspelar även som ledarskribent i GP och har som sådan citerats i en del trådar här.

Annons:
Carmarino
2018-08-18 22:01
#14

#13 Tänk om det fanns fler som Hamid Zafar, som vågade ta itu med problemen istället för att fortsätta gå som katten kring het gröt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
2018-08-19 05:45
#15

Skön läsning. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
2018-10-09 18:38
#16

_Knivbråk tisdag middag på Leksands gymnasium.
_

"Två personer knivskars på Leksands gymnasium under tisdagen, en av dem blev knivhuggen i ryggen och en skadades i handen. En man i 18-årsåldern är gripen misstänkt för mordförsök och grov misshandel. 

– Det handlar om allvarliga skador, säger Tommy Lindh hos polisen. Händelsen inträffade vid 13.30-tiden på tisdagen. Vid 13.45 var polis på plats vid skolan, som ligger i centrala Leksand, och man kunde snabbt gripa en utpekad gärningsman som är i 18-årsåldern. Mannen misstänks för ett fall av försök till mord och ett fall av grov misshandel."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/man-knivhuggen-i-centrala-leksand

Petunia
2018-11-30 17:04
#17

Jag är fd SFI-lärare och har blivit utsatt för hot många gånger.

En man ringde hem till mig och dödshotade mig ett tiotal gånger. Orsak: Jag hade bett hans 15-åriga fru att passa tiden till lektionerna. Själv gick han inte på SFI.

Efter det sista hotet bestämde jag mig för att polisanmäla, och ringde min närmaste chef, biträdande rektorn, och meddelade detta. Hen blev mycket upprörd och ansåg att jag gjorde fel, eftersom mannen i fråga var så "gullig".

Jag gick till polisen och anmälde mannen. Det visade sig inte vara första gången han varit i klammeri med rättvisan. Bl a hade han varit så våldsam vid ett besök hos soc, att de måste tillkalla polis.Polisen tog min anmälan på allvar och gav mig råd om hur jag skulle skydda mig från mannen bl a i hemmet.

Nu reagerade skolledningen, och sammankallade rektor, biträdande rektorer, skolpsykolog, studie-och yrkesvägledare, mannen ifråga och hans fru, samt mig. Mannen kom inte. 

Jag fick nu stå till svars inför samtliga för att jag hade gjort en polisanmälan. Det var alltså jag som hade gjort fel. Mannens dödshot mot mig kommenterades över huvud taget inte. Skolledningen stod helt på mannens sida.

Åklagaren lade ner fallet. Ord stod mot ord. 

Jag berättar det här för att visa hur oerhört rädda många är för att på minsta sätt misstänkliggöra invandrare  och i stället väljer att kränka och förnedra sina anställda.

LBB
2018-11-30 22:49
#18

Jäkligt svagt att inte ansvariga chefer högre upp i hierarkin , backar upp sin personal.  Den som hotar och går till handgripligheter ska omedelbart portas, och då bli av med bidragen under tiden han eller hon är portad, gäller naturligtvis även om utomstående familjemedlem framför hoten.

Ford -57
2018-12-01 15:12
#19

Omedelbar utvisning.

kamera0710
2018-12-01 17:49
#20

#18 Men om den som anklagas inte är fälld i domstol? I det här fallet verkar ju polisanmälan ha gjorts som avskrevs och då ska väl den anklagade betraktas som oskyldig enligt din egen argumentation? Detta är inget försvar för några våldsverkare, mer en undran om du vet vilket ben du ska stå på.

Annons:
LBB
2018-12-01 18:08
#21

Oftast är väl de personer det gäller under 15, och då blir inte domstolen aktuell. Eller önskar du att principen vuxet brott, vuxet straff ska gälla 12, 13 åringar med ?

Man kan ha en personalgrupp på skolan som tar hand om dessa ärenden. Inget hindrar en polisanmälan och en rättsprocess,men om en elev menligt skadar undervisningsmiljön för de övriga ska denne bort !!!! Sedan kan ju denne överklaga om det inte passar.    i en domstol. I en skola, på en idrottsarena  ska de lokala dommande organen först o främst ta hand om problemen…Sedan kan man ju granska om dessa organ handlat fel, efteråt.

Upp till toppen
Annons: