Annons:
Etikettom-ifokus-och-sajten
Läst 2431 ggr
Vanja
2016-01-20 18:53

Hård ton på sajten

Tycker ni att det är ett hårt klimat här på Politik? 

Jag kan tycka att det vissa gånger blir hetsigt och långdragna diskussioner, dock så tillhör väl de politiken. 

Finns redan en sådan här undersökning, tänkte kolla om det har ändrat sig något :) De som inte är aktiva här inne kanske kan svara annat för att underlätta undersökningen? :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
thea_thea
2016-01-20 18:56
#1

Ja, det är för hård ton.

Ebolaa
2016-01-20 18:58
#2

"Ibland" blir det de, ja.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Tuulikki]
2016-01-20 18:58
#3

Jag tycker det är för hård ton. Jag läser ibland, men skriver aldrig, av just den anledningen.

Vanja
2016-01-20 18:59
#4

Oavsett vad resultatet på den här undersökningen blir så kommer jag inte att ändra på något. Detta bara för att jag har insett att de som tycker att det är FÖR hård ton är oftast de som har svårt att acceptera andras åsikter. 

Men om någon som tycker att det är för hård ton har en vettig förklaring och kan visa varför så är jag idel öra.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
2016-01-20 19:03
#5

Som tidigare omröstning på samma ämne, nej. Det är bra mycket bättre än andra politiska forum och jag tror inte heller man kan räkna med bättre.

Detta är Politik iFokus, inte Gullisnuttfluff iFokus.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tride
2016-01-20 19:03
#6

Det hör till

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
[Tuulikki]
2016-01-20 19:04
#7

För min del är det nog mig det är fel på. Jag tar åt mig för mycket.

Däremot tycker jag att nyfikenhet och okunskap blir bemött med väldigt hårda ord, trots att man ställer en fråga för att lära sig. Ibland känns det mycket som att medlemmar tuppar sig och ska "bevisa sig" helt utan anledning.

Som sagt, jag själv skriver inte här utan bevakar bara just av den anledningen att jag tycker det är för hårt för mig. Jag har inga som helst problem att acceptera andras åsikter oavsett om jag håller med dem eller ej.

Lizelda
2016-01-20 19:05
#8

#4 Jag skulle väl säga det motsatta. Jag säger inte att alla har samma uppfattning här inne, för det är inte sant. Men, rätt många har det och när de inte kan ta kritik eller acceptera att andra tycker annorlunda så kommer ofta väldigt många av dess "allierade" till undsättning och då blir det alldeles för hård ton och det går långt över styr.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Vanja
2016-01-20 19:08
#9

#7 Vart har nyfikenhet blivit bemött av hårda ord? =( 

okunskap blir ofta mött av håra ord om användaren som yttrar dem gärna slår sig på brösten och tror sig veta allt. Det är extra kul att bevisa att någon som tror att den är bäst, har fel. 
Men riktig okunskap som någon som är nyfiken innehar, har jag aldrig sett bli bemött illa. Men du får gärna visa mig så kan jag kanske lära mig något.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
2016-01-20 19:08
#10

#8 Visa vart?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Aniara14
2016-01-20 19:12
#11

#4 "Detta bara för att jag har insett att de som tycker att det är FÖR hård ton är oftast de som har svårt att acceptera andras åsikter."

Ja, det tror jag också.

Själv tycker jag inte att det är nån särskilt hård ton här. I alla fall inte om man jämför med många andra politiska forum och kommentarsfält. Det är ju också helt valfritt om man vill delta eller inte.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Lizelda
2016-01-20 19:13
#12

#10 Detta är ju varken enskilda eller specifika tillfällen så jag kan inte plocka fram inlägg och peka för det händer hela tiden.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Vanja
2016-01-20 19:15
#13

#12 Om det händer hela tiden så borde du kunna plocka ut något iaf?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-20 19:16
#14

Nej, jag tycker att tonen är behärskad.

Geru
2016-01-20 19:27
#15

Det är definitivt för hård ton på sajten. Dom enda som diskuterar är dom som redan är stridshärdade i debatter, och som pallar med alla härskartekniker som slängs runt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Vanja
2016-01-20 19:28
#16

#15 Hur man man ändra på att de som redan kan debattera är de som debatterar mest?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Geru
2016-01-20 19:32
#17

#16 Enkelt, du sänker ribban för hur folk får tilltala varandra. Och du håller ett skarpt öga ute för te.x. härskartekniker eller folk som inte är här för något annat än att provocera. 

Alla kan debattera. Det är något människor gör varje dag om olika saker, men den hårda tonen förekommer nästan aldrig i verkligheten, jämfört med på nätet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Tuulikki]
2016-01-20 19:33
#18

"Det är extra kul att bevisa att någon som tror att den är bäst, har fel."

Det kan bli så fel. Självklart finns det medlemmar som "slår sig själv på bröstet" men alla tolkar ju saker olika, personen jag tycker verkar kaxig kanske inte menar det och vise versa. 

Jag håller med #15 . Jag tror "nybörjare" drar sig för att posta något här.

Vanja
2016-01-20 19:34
#19

#17 Nja, jag kan inte sänka taket om jag inte ser problemet. Enda sättet att lära sig att handskas med hårda debattörer är att debattera. 
Man får lära av sina misstag och blir härdad.
Men vem är här enbart för att provocera menar du?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-01-20 19:39
#20

#4 "Detta bara för att jag har insett att de som tycker att det är FÖR hård ton är oftast de som har svårt att acceptera andras åsikter. "

Tvärtom, det är de som inte kan acceptera andras åsikter som har för hård och nedvärderande ton. Ex: " Hittar du bara på en massa saker medans du skriver eller kanske är du en drama queen? "

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Geru
2016-01-20 19:39
#21

#19 Nej, självklart kan du inte göra något åt ett problem du inte anser existerar:p Det är lite grejen med problem.
Det är långt i från det enda sättet. Du kan ha hårda debatter fast i trevlig ton, det är som sagt den hårda tonen som är problemet.
Det blir inte så många andra chanser här på forumet, och folk ska väl inte behöva stå ut med någonting i debattväg på forumet, som man inte stöter på i verkligheten?
Jag säger inte att någon är här enbart för att provocera, men vissa inlägg har inget annat syfte än att provocera.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Aniara14
2016-01-20 19:40
#22

#15 Det känns ju lite som hyckleri att just du klagar på att det är för hård ton här, eftersom du själv inte precis verkar tillhöra dom små snälla och milda änglarna direkt.

T ex i den här tråden svor och grälade du ju så in i bängen på spirit33 angående arbetsförmedlingen och aktivitetsrapporterna.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ebolaa
2016-01-20 19:42
#23

Tror också den här sajten skulle behöva några till Medarbetare också, skulle säkert hjälpa debattklimatet lite. Håller också med #17 att sänka ribban för vad som är acceptabelt, det är alldeles för mycket beklädda Personangrepp. De som har lärt sig hur det fungerar här är duktigare och gör det lite mer genomtänkt. Medans för en annan så är det helt klart ett eprsonangrepp. Där tror jag att även sajtvärden, du Vanja, inte är överens med mångas andras uppfattning här om vad som är ett personangrepp eller inte. Det är just dem som jag skulle vilja ha puts väck.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2016-01-20 19:44
#24

#22 Ja, men det sprider sig, det är det som är problemet. Sätter man ner foten ordentligt och inte låter vissa gå över gränsen medans man sätter ribban lmycket lägre för andra. Orättvisa helt enkelt, det är inte bra för klimatet här inne.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
2016-01-20 19:44
#25

#20 
Men ja, en del användare kanske tar det för personligt och inte riktigt vet hur de ska uttrycka sig. 
De måste lära sig att se skillnad på "Det är så här" och "Jag tycker att det är så här"

Den ena av dessa är fullt acceptabel, alla får tycka vad de vill. Men den andra blir så otroligt skev, exempelvis "Svenska män är inte bättre." 
Det är verkligen en sanning med modifikation. Många hade reagerat annorlunda om det hade stått "Jag tycker inte att Svenska män är bättre"
Mellan dessa två kan de misstolkas hejvilt. 

Jag har heller aldrig påstått att jag inte bidrar till hård ton? Jag har tvärtom sagt att jag tycker att det hör till. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Geru
2016-01-20 19:45
#26

#22 Jag tror inte att jag exkluderat mig själv från problemet? Jag håller samma ton som alla andra, för ingen annan ton fungerar här. Du överlever inte utan att ha den tonen, kort sagt. Och det är det som är problemet.

Fan, du kan ju ha självinsikt, precis som jag, istället för att skrika hycklare?

Det är dessutom inget klagomål. Jag bara säger att det är för hård ton. Jag vill ha fler människor som diskuterar här, och det sker inte pga den hårda tonen som pågår. Jag har inget problem att släppa tonen, men då ska nog andra göra det med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lizelda
2016-01-20 19:47
#27

#19 Vad är anledning med din "undersökning" då? Du tänker ju uppenbarligen inte göra något åt något och ser inget problem med det så vart vill du komma? Skriva folk på näsan och säga "Nähä, du har fel, så är det inte alls!"?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Geru
2016-01-20 19:48
#28

#25 Folk skriver så för att andra ska ta det personligt. Jag gör det med, av samma avsikt, men jag tror väl att jag antagligen är mer medveten om det än andra.

Problemet är när någon säger "Det är så här" istället för att säga "Jag tycker så här". Det är nämligen enormt stor skillnad mellan dom två meningarna.

Du bidrar definitivt till hård ton, och det blir väl lite samma problem som man stöter på med andra elitister på andra platser i världen :) Dom tycker alla andra ska göra som dom själva, medans den vanliga människan egentligen är lite mindre edgy :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
2016-01-20 19:48
#29

#27 Så känner jag med :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Aniara14
2016-01-20 19:48
#30

#26 "Fan, du kan ju ha självinsikt, precis som jag, istället för att skrika hycklare?"

Var det så obehagligt att bli avslöjad som hycklare att du genast måste börja svära och gå på igen? Räckte det inte med allt du fick sagt i den länkade tråden? Du är den absolut sista att klaga på hård ton här.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ebolaa
2016-01-20 19:50
#31

#27 The poower och bekräftelse antagligen :P

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
2016-01-20 19:52
#32

#27 Jag vill gärna ha svar på vem som är här för att provocera? 

Och jag skrev i #0 och i första kommentaren vad meningen med undersökningen är. Något du missade kanske?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
2016-01-20 19:53
#33

#31  Bekräftelse över?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Cragan
2016-01-20 19:53
#34

en del går på onödigt hårt endligt vad jag tycker men men det är min åsikt

Annons:
Ebolaa
2016-01-20 19:55
#35

#32 Det där är ju en fuling för ett Personangrepp. Inte man man ju säga, den och den användaren är här enkomst för att provocera? Det är inte chysst.

#33 Typ en önskan att få se att du har användarer här inne som tycker som dig; "att det hör till med ett hårt klimat." Då slipper man ju göra något åt saken.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
2016-01-20 19:59
#36

#35 återigen så svarar du åt andra? 
Men då kan man vara snäll och skriva det i PM, vem som är här för att provocera för jag vill väldigt gärna veta det. 

#35 Tycker du att det ser ut som så om du dömer utefter kommentarerna?  Jag vill veta ärligt vad människor tycker, och meningen med undersökningen är som sagt för att se om det har ändrats sedan sist. Och en sak som verkar vara problem för en del är personliga påhopp och undertryckta personliga påhopp så jag har startat en tråd om just detta där man kan gå igenom vad man själv anser vara personliga påhopp så vi kanske kan få rätsida på allt det. 
Eller ? Ljuger jag nu? Kan det vara så att jag faktiskt bara startade tråden för att få bekräftelse? Anser inte du att det ligger undertryckt personligt påhopp i den kommentaren?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
2016-01-20 20:00
#37

#30 Briljant observerat.

"Fan, du kan ju ha självinsikt, precis som jag.."  = Härskarteknik.
Något citerad person motsade sig tidigare i denna tråden (#17).

Undrar vad Geru tycker ska vara lämpligt straff för någon som använder sig av härskarteknik.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Ebolaa
2016-01-20 20:01
#38

#36 Haha, du frågade mig vad jag trodde du ville ha bekräftelse för, så jag svarade. Sorry!

Såhär skrev du i #4; "Oavsett vad resultatet på den här undersökningen blir så kommer jag inte att ändra på något."

Jag utgick från det, men bra att du tänker om. 

Shit vad du verkar ha något personligt mot mig :P

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Geru
2016-01-20 20:02
#39

#30 Jag ser fortfarande inte hycklet? Han provocerade mig lika mycket som jag provocerade honom. Whats the deal? Jag svär, ofta, någonting som många klagar på, men främst när folk inte har något annat att gnälla över :)

Och som sagt, jag klagar inte. Jag klarar av tonen här, men om avsikten är att få nya människor att skriva här så är den hårda tonen något som måste bort. Därav den analysen. Är du med nu? Förstår du vad jag menar?

Men jag kan gärna svära lite mer åt dig om du vill ;) Inte mig i mot alls :) 

Och jag skriver precis det jag menar där. Jag har inget att dölja. Jag skäms kanske lite över hur jag beter mig ibland, men oftast tycker jag att det är lagom rättfärdigat. Som där.

Jag går främst på att du kallar mig för hycklare, medans du inte ens kan resonera för varför jag är det. Det blir ju inget annat än förtal då, något som provocerar, och därav får mig att svära.

#32 Om det är mig du menar, så skrev jag det längre upp, och för att citera mig själv: "Jag säger inte att någon är här enbart för att provocera, men vissa inlägg har inget annat syfte än att provocera."

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Vanja
2016-01-20 20:04
#40

#38 Men jösses! Läste helt fel, ber om ursäkt för det. 
Nej jag har inte för avsikt att ändra något baserat på vad resultat blir i denna tråden. Dock så inser jag efter både denna tråd och den första att vi kanske inte är helt ense om vad ett personligt påhopp är för något. 
Vill du svarar på de sista frågorna jag skrev i #36?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Geru
2016-01-20 20:07
#41

#37 Tror inte jag pratat om straff? Men sure, vi kan köra avstängning om du tycker det är lämpligt, men om vi ska gå igenom alla former av härskartekniker som alla använder här så kommer Vanja sitta hela dagarna och inte göra något annat än att stänga av folk. 

Som sagt, jag har konstaterat att det är hård ton och härskartekniker. Precis som jag konstaterar att te.x. människor äter kött. Och, som man kan säga, I dont give a fuck. Eller "Look upon the field on which I grow my fucks, it be barren".

Och igen, jag har inte undantagit mig själv från det jag skrivit, eller kan någon i så fall länka var jag sagt det? För helt ärligt så förstår jag annars inte vad problemet är? Du behöver inte sakna problem för att se problem, det skulle vara utomordentligt puckat.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Ebolaa
2016-01-20 20:09
#42

#40 Äh, det är lugnt :P Se, det är lite hetsigt klimat.

Jag bryr mig inte riktigt om du ljuger eller inte, det är väl bra om du bryr dig om den här sajten bara. Jag utgick ifrån det du skrev i #4 och vet att du själv föredrar hård ton så därför tänkte jag att du ville ha det bekräftat.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
2016-01-20 20:11
#43

#42  Bekräfelsebehov är aldrig något som jag har lidit av. Det behövs inte när man redan är bäst på allt. 😃

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zadeira
2016-01-20 20:20
#44

Jag har faktiskt omvärderat mitt svar sedan förra gången undersökningen var uppe. Då svarade jag att tonen var får hård och att jag inte vågade skriva här inne. Fick sedan lite pepp och började delta lite smått i en del trådar och framförallt på ett vad jag tycker lågmält sätt som mest passerar förbi som en åsikt i mängden.

Vad jag har lagt märkte till är att det är en hård ton mellan en del av användarna, men det är ofta ungefär samma personer som blir hetsiga mot varandra och det är ofta i de trådar då det är starka åsikter och viljor som står mot varandra. Jag som lite diskret lämnar mina 25 öre då och då kan också möta motstånd till mina åsikter men då är det mest i form av ett enkelt ifrågasättande.

Så denna gången svarade jag att det hård ton hör till. För så som jag upplevt det så blir i alla fall jag bemött så som jag bemöter andra i trådarna, oavsett åsikter.

Zyperior
2016-01-20 20:21
#45

#41 Jag har inte motsatt mig härskartekniker. Det är du som gör det, så vad lämpligt straff för sådant skulle vara får vara helt upp till dig.

"Som sagt, jag har konstaterat att det är hård ton och härskartekniker."
Försök inte, du glömde nämna att du tycker Vanja ska hålla ett öga öppet för sådana.

Du inledde här med #15;
"Det är definitivt för hård ton på sajten. Dom enda som diskuterar är dom som redan är stridshärdade i debatter, och som pallar med alla härskartekniker som slängs runt. "

Det finns inte ett uns av självkritik i detta. Självkritiken dök först upp när någon tryckte upp dina egna fadäser på samma tema i näsan på dig. Nu står du där som en Kommunal-ordförande och är "självkritisk".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Vanja
2016-01-20 20:22
#46

#44 Det gör mig glad att höra! :)
jag har också upplevt detta faktiskt. Att de som jag ser är nya och som bemöter mig med respekt respekterar jag tillbaka. Medans jag kan diskutera vilt med andra medlemmar för att de diskuterar vilt med mig tillbaka.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Geru
2016-01-20 20:30
#47

#45 Ja, som svar på vad hon ska göra om hon vill sänka det hårda tonläget. Är det svårt att försöka läsa saker som inte är ur sammanhang?

Hur är det inte självinkluderande?(Och därav också självkritiskt). Jag skriver att dom som debatterar här är dom som använder sig av härskartekniker och är stridshärdade, och sist jag kollade är jag fanimej med i diskussionerna lite här och var.

Jag är definitivt en del av problemet, och det är du också. Samt även resterande medlemmar som vanligen för debatt på forumet, utom ett litet antal. 

Jag kan iallafall trösta mig med att mina inlägg ser bättre ut, och är trevligare, idag än för ett år sedan. Precis det målet jag hade.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Hayabusa]
2016-01-20 20:32
#48

#43 Så är det 😉

Annons:
Zyperior
2016-01-20 20:33
#49

#44 Snygg och bra insikt tycker jag. Det är så det ska se ut, att man prövar att delta och sedan bildar sig en uppfattning.

Jag har tillräckligt med insikt att förstå att jag är en av de deltagarna som hamnar i hårda tonlägen. Men för mig handlar det mest om intresse för ämnet. Ju mer intresserad jag är, ju längre är jag villig att gå för att argumentera för min sak.
Sen beror det såklart som du påpekar, om man har en historia med någon här så är det ju lättare att framtida argumentation tar en hårdare vändning snabbare medans i början kan den ju ha jobbats fram.

Jag tycker Vanja, och tidigare även Jimmy, gör/gjort ett asbra jobb med sidan. Det är inga/väldigt få Personangrepp. men ändå full och levande diskussion. Vanja kunde ju konstatera att det även är färre anmälningar nu också. Det är ju ett klockrent betyg på att saker är som sig bör.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Aniara14
2016-01-20 20:40
#50

#39 Hyckleriet består i att du sitter och gnäller över att det är för hård ton här, och att andra använder härskartekniker, samtidigt som du inte är ett dugg bättre själv. Man ska inte kasta sten i glashus.   

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zyperior
2016-01-20 20:42
#51

#47 Oj..Var ska jag börja?

"Jag skriver att dom som debatterar här är dom som använder sig av härskartekniker och är stridshärdade"
Nej det skriver du inte…

Du skriver att de som debatterar här är dem som "pallar med" alla härskartekniker som slängs runt. Det betyder nödvändigtvis inte att de använder sig av dem själva. Eftersom detta är kritik, så får man förutsätta att den riktas utåt om inget annat sägs.

"Är det svårt att försöka läsa saker som inte är ur sammanhang?"
Härskarteknik. Hur va det nu med självkritiken?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zadeira
2016-01-20 21:14
#52

#46 Jag upplever det som att man själv kan välja ganska så enkelt vilken nivå man vill lägga sitt deltagande på. Man behöver inte ta alla diskussioner bara för att göra det utan man (eller jag i alla fall) kan ju välja var/vem man lägger energi på.

#49 Om inte annat så hade jag väl fått omvärdera igen och fortsätta som "tyst deltagare" 😉Som du skriver så har du ett stort intresse som driver dig i att ta politiska diskussioner, även om de kan bli hårda. Jag är inte särskilt intresserad mer än ytligt så därför känner jag inte heller samma behov av att argumentera för min sak. Hade vi däremot pratat hundar så hade jag nog också kunnat hamna i en del heta, hårda diskussioner ;)

[Otippbar]
2016-01-20 21:23
#53

Håller med #15#20 #27. Svarade annat eftersom jag anser mig inte aktiv genom att skriva. För hårt.. Snarare en sida där man måste acceptera att få en stämpel i pannan om man skriver det som inte passar in i eller har kunskap som inte passar in i de stenhårda gängets mall. För mycket snabbt dömande och personliga anklagelser. Det är en helt omöjlig sida att pröva sina egna ståndpunkter och utvecklas, när exv det man säger direkt döms ut som t ex "dravel". Inte så givande. Fler opartiska Medarbetare som vågar säga ifrån och upptäcker när gränser är nådda skulle vara kanon tror jag. Skulle vilja säga att det inte är ett respektfullt klimat. Men det är här som jag också anade. Makt och härskartekniker är inget för mig och kanske därmed inte heller politiska diskussioner. Jag nöjer mig med att slänga in ett ord här och där - och sedan - duuuckaaaa! Tröttnar nog helt snart på det om jag känner mig själv rätt ;) Hejhej :)

Ebolaa
2016-01-20 21:30
#54

#53 Haha! "Fire in the hole" ;)

Mycket bra bild av debattklimatet! Är också trött på den där "dravel" kommentaren som hela tiden dyker upp! Så jäkla slött.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
2016-01-20 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Angående debattklimat.

Annons:
[Otippbar]
2016-01-20 21:39
#56

54 Hahaha… And now.. puh…THE "publishbutton" …prepare for an exploosion! ;)

Zyperior
2016-01-20 21:53
#57

#55 Bra artikel förutom på en ganska avgörande punkt. Han gör samma misstag han själv uppmanar andra att inte göra. Han förvränger bilden i ett ganska motsägelsefullt stycke.

"Det är enkelt att se varför. För att egga upp sina egna../../ För att vinna opinion. Särskilt tydligt är detta på internets "rasistiska" bakgårdar."

Jag tror det är lika vanligt och tydligt på vilken bakgård som helst, rasistisk som anti-rasistisk.
Men det är definitivt inte tydligast där. Tydligaste stället dessa fel görs, är i traditionell massmedia, främst för att det är det som flest folk ser. Kanske inte lika uppenbar i vissa fall, men i många fall väldigt uppenbar. Det är ju därför det polariserade samhället växer fram, inte för att folk av en slump trillar in på avpixlat eller interasistmen. De söker sig till sådana ställen därför att massmedia saknar den självkritik artikelförfattaren efterfrågar men själv ger bevis på helt saknas.

Han är ju själv med i antingen grupp A, eller grupp B. Grupp C tillhör han definitivt inte.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Aniara14
2016-01-20 22:02
#58

#53 Men när är gränsen nådd, och vad är ett personangrepp eller personligt påhopp?

Det finns ju inga allmänt accepterade kriterier som avgör detta, som alla håller med om alltså, utan bara en massa godtyckliga subjektiva åsikter som allihop är ungefär lika mycket eller lite värda.

Det är ju det som är det stora problemet med alla såna här bedömningar. När person A och B tycker att gränsen redan är nådd för länge sen, så tycker person C, D och E att det är jättelångt kvar, och att det inte är nån fara alls.

Den stora fördelen med gräl och konflikter på ett internetforum är i alla fall att ingen kan angripa och skada nån annan fysiskt, vilket ju tyvärr är möjligt i det verkliga livet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ebolaa
2016-01-20 22:12
#59

#57 Han säger att det är främst på rasse-bakgårdarna, men att det återfinns även på "andra sidan", alltså extremvänstern. 

Tänker du att han har fel att det är lika vanligt på båda "extremerna"? För jag reagerade också lite på det där. Det är ju en vanlig taktik, att spela på människors känslor för att vinna mark.

#58 Det är ändå lite läskigt hur elaka människor bli bara för att de inte ser varandra i ögonen, det säger en hel del om personerna i fråga tycker jag. Kanske en hel del undertryckt ilska, låg impulskontroll eller så är man en person som har lite lättare att kränka andra helt enkelt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zadeira
2016-01-20 22:20
#60

#58 Ingen kan skada någon fysiskt, men ord kan skada lika mycket. Så oavsett bör folk ha lite vett i skallen oavsett vad man tycker om motparten och uttrycka sig någorlunda civiliserat.

Aniara14
2016-01-20 22:23
#61

#59 Jag tycker ju i alla fall att det känns mycket mindre hotfullt och riskabelt om nån på miltals håll blir sur och aggressiv via en skärm och tangentbord, än om samma person skulle stå på en armlängds avstånd ifrån en…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zyperior
2016-01-20 22:26
#62

#59 "Tänker du att han har fel att det är lika vanligt på båda "extremerna"? För jag reagerade också lite på det där. Det är ju en vanlig taktik, att spela på människors känslor för att vinna mark."

Precis, det är lika vanligt på båda "extremerna", men att han också har fel med att det är "tydligast" där. Han försöker rentvå massmedias roll i det hela på något sätt. Medans jag anser att det är där som det är "tydligast".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
72mm
2016-01-20 22:29
#63

#7 "Däremot tycker jag att nyfikenhet och okunskap blir bemött med väldigt hårda ord, trots att man ställer en fråga för att lära sig. Ibland känns det mycket som att medlemmar tuppar sig och ska "bevisa sig" helt utan anledning."

Det där lät ju inge bra alls. Åsikter tycker jag man ska kunna skjuta kanon mot, men ärliga frågor grundade i nyfikenhet får ju inte misstolkas och bli bemötta med hårda ord, det slår ju garanterat ihjäl många nya infallsvinklar. 

#15 "Det är definitivt för hård ton på sajten. Dom enda som diskuterar är dom som redan är stridshärdade i debatter, och som pallar med alla härskartekniker som slängs runt."

Är mitt retoriska "Försöker du medvetet resonera anti-intellektuellt?" ett exempel på detta? För att man skulle ju kunna argumentera för att den meningen inte tillför något i sak. Jag skulle ju lika gärna kunnat hoppa över det, att jag inte alls fattar hur du resonerar kan ju sägas vara mitt problem. 

#44 "Vad jag har lagt märkte till är att det är en hård ton mellan en del av användarna, men det är ofta ungefär samma personer som blir hetsiga mot varandra och det är ofta i de trådar då det är starka åsikter och viljor som står mot varandra."

Jo, det är ju återkommande sammandrabbningar här… olika extremer av åsiktsspektrat ger nog gärna upphov till onödigt hård ton när det är icke-proffesionella debatörer som är igång. 

#53 #54 "…när exv det man säger direkt döms ut som t ex "dravel". Inte så givande."

Om ni slutar producera dravel så lovar jag att sluta beskriva det som dravel. Vad sägs om det? 😈

Skämtar bara. Point taken. Ska försöka skärpa mig. Det är inte ett konstruktivt angrepp på en text.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Ebolaa
2016-01-20 22:31
#64

#62 Tror det jag med, ärligt talat. En fördom jag känner nu är att skribenten ligger lite mera åt vänster, för då sympatiserar han förstås liiite mer med extremvänstern medan han tycker att extremhögern är värre. Man kan nog anta att alla extremer använder sig av såna där argument, för att hetsa upp och svetsa samman folk..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

72mm
2016-01-20 22:32
#65

#49 "Jag tycker Vanja, och tidigare även Jimmy, gör/gjort ett asbra jobb med sidan. Det är inga/väldigt få Personangrepp. men ändå full och levande diskussion. Vanja kunde ju konstatera att det även är färre anmälningar nu också. Det är ju ett klockrent betyg på att saker är som sig bör."

Instämmer helt! Det enda man kunde önska är att fler skrev, men det har ju inget med Vanja att göra.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Otippbar]
2016-01-20 23:15
#66

#58 Visst är det svårt att avgöra på nätet när man varken kan se kroppspråk eller röstläge. Därför tycker väl jag att man borde vara extra eftertänksam, istället för som jag upplever det, helt tvärtom. Visst är det ganska tryggt med fysiskt avstånd, men ord kan likväl ta hårt, som Zadeira säger. Själv har jag lite svårt att tänka mig att personligheter på nätet skulle vara helt annorlunda irl. Däremot tror jag att beteendet kan skilja sig, annars skulle det inte funka så bra där ute…:)

Aniara14
2016-01-21 00:06
#67

#66 Visst kan folk skriva taskiga saker om och till varandra på olika nätforum, t ex detta, men om man ska kunna angripa och skada nån på allvar med bara ord så måste man ju helst veta ganska mycket om personen i fråga och hens tillvaro i verkliga livet. T ex såna mera känsliga saker som vikt, utseende, social status, familjeförhållanden, arbetsliv och karriär, sexuell läggning, bristande ekonomi, ev sjukdomar och/eller drogproblem osv.

Men i och med att dom flesta är ganska anonyma på nätet, så finns det ju dessbättre inte så himla mycket att använda sig av för några allvarligare Personangrepp.

Jag menar, att bara kläcka ur sig nåt allmänt förolämpande som att "du är dum och dina åsikter är fel" känns inte särskilt farligt eller träffsäkert direkt. I alla fall är det inget som jag skulle ta särskilt hårt på.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Hayabusa]
2016-01-21 07:19
#68

Kommentar till #55:

Jag delar inte allt som textförfattaren skriver, men vill trots det publiceras hela texten. För att inte framstå som att jag vinklar en uppfattning.

Det här tycker jag är bra, däremot:

"Dagens samhälle är grovt räknat splittrat i tre falanger. De som säger "si" (vi kan kalla dem grupp A) , de som säger "så" (grupp B) och de som inte vet vad de ska säga alls, grupp C - som alla i de två föregående grupperna slåss om.

Åsikterna i de två polära lägren är så starka och dess förespråkare så säkra på sin sak att de vägrar ens att lyssna på sina "meningsmotståndares" argument. Än mindre försöka förstå deras världsbild. Istället står de och skriker på varandra på varsin sida om en skyttegrav"

Belyser en del av problematiken kring ett forum likt detta.

Geru
2016-01-21 17:01
#69

#50 Men för fan, det är inte gnäll, det är ett konstaterande. Jag hade gärna haft trevligare ton, men det lär jag ju inte få, eller hur? Och det krävs två för att dansa, som man säger.

Jag tror aldrig jag sagt att jag är bättre själv? Du får gärna påpeka var någonstans jag sagt det, annars faller väl hela den grejen. Men har du något annat att tillföra än att ägna dig åt personangrepp?

#63 Jes, det är en härskarteknik. I och med att det tekniskt sett är ett anfall på trovärdigheten. Men som sagt, det är inte speciellt ovanligt med det på sajten, jag är van, du är van, och vi båda använder det, även om vi inte borde.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
smellcaramell
2016-01-21 17:09
#70

svarade att jag tycker det är för hård ton här inne, inte för att jag har något emot diskussioner och att andra inte delar min åsikt, utan för att det verkat som att inlägg som inte delar den "stora massans åsikter" här inne snabbt blir bortröstade och personer blir avstängda här inne.

Jag skriver aldrig själv även om jag gärna vill av just den anledningen.

Vanja
2016-01-21 17:17
#71

#70 Jag har inte stängt av någon på väldigt länge så jag förstår inte vad du menar. Det är också längesedan någon vart bortröstad.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

smellcaramell
2016-01-21 17:51
#72

#71 Läser inte på sajten dagligen men någon gång i veckan går jag igenom det jag ser intressant iallafall och rätt ofta är inlägg bortröstade/borttagna, åtminstone fler gånger än på andra sajter jag besöker. Och även om inlägg får vara kvar så är det något för hårt klimat för främst de som inte tycker lika som majoriteten av de som skriver. :) Jag föredrar sakliga diskussioner som är faktagrundande från oberoende källor, därav avstår jag från att skriva i många diskussioner här.

Vanja
2016-01-21 17:58
#73

#72 Okej då förstår jag, det är för hårt klimat för dig. 
För det har inte varit något inlägg som blivit bortröstat på flera månader. Så det kan inte vara anledningen :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Upp till toppen
Annons: