Annons:
Etiketttopplistor
Läst 4384 ggr
[Carpinus]
1/20/16, 7:30 PM

Största hoten mot mänskligheten

I september gjorde vi en topplista över "de största hoten mot mänskligheten före 2030". Den listan var hastigt påkommen, och den blev lite väl domedagsmässig. Vi tyckte då att vi kanske bör återkomma, och eftersom det var ett tag sedan det gjordes en topplista så försöker vi igen. Den här gången är dock uppgiften att gradera de största hoten mot mänskligheten under din livstid.

Vad har då hänt sedan senast? Ja, bland annat har vi haft en klimatkonferens med vad det sägs positivt resultat, det har varit ett stort terrorattentat i Paris, och professor Stephen Hawking har [så sent som igår sagt](När Alma-insatsen är avslutad kommer polisen att redovisa vad som gjorts och vilka slutsatser och lärdomar som dragits. ) att "mänskligheten är hotad", även om han då talade om förhållanden tusentals år framåt. 

De utvalda rubrikerna återkommer, men har ändrats en del.

Som vanligt kan du lägga till egna ämnen, men det är bra om du först kollar så att de inte ryms under en redan befintlig rubrik.

Rubrikerna är upplagda i bokstavsordning från början för att undvika påverkan.

Ju värre du upplever ett hot, desto högre poäng sätter du.

Annons:
Vanja
1/20/16, 7:39 PM
#1

Klimat eller så tror jag är det största hotet mot mänsligheten, sen finns det andra saker jag är rädd för. 
Men exempelvis NATO eller terrorism kommer ju knappast ta kål på hela mänskligheten.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

iFokus
1/20/16, 7:40 PM
#2

komigentammie har lagt till följande förslag:

  • Zombieapokalyps
[Carpinus]
1/20/16, 7:45 PM
#3

Vad som inte är med är händelsekedjor som exempelvis miljökatastrof=befolkningsförflyttningar=ekonomiskt sammanbrott=krig, men det är ju lite svårt att kombinera i ett ämne…

Här är förra listan.

iFokus
1/20/16, 7:52 PM
#4

Leffe har lagt till följande förslag:

  • Människan själv
Tride
1/20/16, 8:00 PM
#5

Människan själv

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

iFokus
1/20/16, 8:42 PM
#6

Kanin1235 har lagt till följande förslag:

  • Rymdvarelser
Annons:
iFokus
1/20/16, 9:14 PM
#7

RobinEH har lagt till följande förslag:

  • Övervikt och fetma
72mm
1/20/16, 9:48 PM
#8

Det är ju en vansinnigt svår uppgift (om man får beklaga sig lite) eftersom man måste väga samman risken med graden av allvar. 

Som Vanja skrev: "Men exempelvis NATO eller terrorism kommer ju knappast ta kål på hela mänskligheten." Det gäller ju nästan allt på listan. 

Jag kan faktiskt bara hitta tre saker på listan som ens har potentialen att vara en sk. "global killer". 

  • Asteroid
  • Supervulkan
  • Pandemi (som inte hade platsat på listan ens 100 år sedan) 

Samtliga andra är saker som vi mer eller mindre redan har allvarliga problem med, men som vi kommer att lösa, eller åtminstone överleva.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
1/20/16, 10:21 PM
#9

Jag röstade 1 på de två översta alternativen då jag är övertygad om att mänskligheten kommer överleva all typ av miljöförstöring eller miljöförändring som sker. Kanske inte med samma rika antal vi är idag.  Men ändå överleva. De förtjänar inte att ligga högst upp iaf.
Det givet absolut största hotet är asteroider. Då är det "gonatt människan, vi ses aldrig igen".

Mina topp 5;
1. Asteroider
2. Kärnvapenkrig
3. Religionskonflikter (som en utlösare till punkt 2)
4. Överbefolkning (som utlösare till punkt 2)
5. Terrorism (Som utlösare till punkt 2)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

iFokus
1/20/16, 10:23 PM
#10

Zyperior har lagt till följande förslag:

  • Den hårda tonen på sajten ;)
72mm
1/20/16, 10:35 PM
#11

#10 Hehe. 

Själv tror jag att FN, Nato, NASA och EU kan lägga ner verksamheten, vi löser ju alla världens problem här på PiF!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Emo
1/21/16, 6:01 AM
#12

under din livstid. Det gör det mycket beroende på den röstandes ålder. Sen hänger ju många alternativ ihop.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

iFokus
1/21/16, 8:57 AM
#13

VSK har lagt till följande förslag:

  • Egoism
Annons:
[Hayabusa]
1/21/16, 9:00 AM
#14

Facebook, Instagram & Twitter tar långsamt kål på människan 😉

VildaVittra
1/21/16, 9:12 AM
#15

#14 I alla fall på människors intellekt. 

#8 Frågan är om vi kommer överleva en total kollaps hos nedbrytarna och de pollinerande insekterna. Vi vet ju redan varför den stora bidöden inträffade och det var ju pga miljögifterna. Väldigt mycket av vår mat är beroende av insekter för att det ska bli något alls. Och de döda jordarna blir allt fler. 

Albert Einstein lär ju ha sagt att mänskligheten dör ut inom fyra år om bina skulle försvinna. Jag är benägen till att hålla med det uttalandet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Hayabusa]
1/21/16, 9:17 AM
#16

#15 Frågan är om det inte även bidrar till stress, trötthet och utbrändhet.

Det enda vi vet om framtiden är att vi, egentligen, inte har någon.

72mm
1/21/16, 2:36 PM
#17

#15 "Frågan är om vi kommer överleva en total kollaps hos nedbrytarna och de pollinerande insekterna. Vi vet ju redan varför den stora bidöden inträffade och det var ju pga miljögifterna. Väldigt mycket av vår mat är beroende av insekter för att det ska bli något alls. Och de döda jordarna blir allt fler."

Det är skillnad på att prata om huruvida civilisationen eller mänskligheten som sådan  överlever det. Jag har inga problem att föreställa mig en global kollaps av ekonomi och civilisation om vi får ett sammanbrott i matproduktionen. Roligt blir det nog inte. Men att mänskligheten skulle vara i fara tror jag inte.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Fillifjonkan60
1/21/16, 7:03 PM
#18

Människan själv. miljögifter, överbefolkning


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
1/21/16, 7:11 PM
#19

Ja, "människan själv" är väl kanske någon sorts sammanfattning man kan göra, för hon ligger nog  uppskattningsvis bakom 90% av alla de uppradade problemen (undantagen är väl zombieaapokalyps, rymdvarelser och ett par till). Fast hade vi nöjt oss med det konstaterandet så hade det ju bara blivit ett skäl och knappast någon debatt…

72mm
1/21/16, 7:29 PM
#20

Äh, va' ni är pessimistiska! 

Mänskligheten utrotar sjukdomar, höjer levnadsstandarden och uppfinner otroligt produktiva och värdefulla sociala system såsom nationer, handel, demokrati, kapitalism, monetära system och globala informationsnätverk. 

Det är en mycket stor chans att de yngsta här på forumet kommer få uppleva den dag då mänskligheten blir multiplanetär, en enorm milstolpe.  Visa lite tillit till arten va? 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Carpinus]
1/21/16, 7:38 PM
#21

#20 Förstör inte det enda nöje vi har - att måla hmhm på väggen! Jag säger som Ior:

"End of the road

nothin´to do,

and no hope of things getting better.

Sounds like Saturday night at my house."

https://www.youtube.com/watch?v=CQI0E1WCLMU

iFokus
1/21/16, 11:04 PM
#22

hankans91 har lagt till följande förslag:

  • Solen
iFokus
1/21/16, 11:08 PM
#23

hankans91 har lagt till följande förslag:

  • Vulkaner
Fillifjonkan60
1/22/16, 8:46 AM
#24

Äh, det är vi  människor som kommer utrota allt inklusive oss själva.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
1/22/16, 8:55 AM
#25

#22 Solen borde jag ha lagt till under "asteroider och svarta hål" som hot från rymden (även om det förhoppningsvis inte händer något dramatiskt med den under livstiden för någon av oss…).

#23 Vulkaner finns redan (under "Naturkatastrofer").

hankans91
1/22/16, 10:26 PM
#26

#25 Jo jag märkte det

[Carpinus]
2/1/16, 9:16 PM
#27

En liten tankeställare om  hur snabbt förändringar kan ske: "Zikaviruset dök upp i Sydamerika i maj 2015 och har sedan dess spridit sig till minst 20 länder i Latinamerika och Karibien." Nu klassas det som internationellt nödläge av WHO. (Och Aftonbladet har redan döpt det till "skräckviruset"…)

Källa.

Annons:
[Carpinus]1
2/25/17, 10:20 AM
#28

Färsk undersökning i Aftonbladet över vad svenskarna oroar sig mest över just nu (på mer nationell nivå).  Här är de fem översta orosmomenten av 20:

1. Segregationen i samhället 81 procent
2. Att vården inte fungerar 81
3. Att skolan inte fungerar 80
4. Våldet i samhället 80
5. Flyktingsituationen 76

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0aVBG/det-har-oroar-vi-oss-mest-for

mangemani4
2/25/17, 1:35 PM
#29

dumhet och tron på dumheter, det är de största hoten.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

lordgortor
2/26/17, 11:43 AM
#30

Överbefolkning är det absolut största hotet då överbefolkning leder till överkonsumtion vilket leder till global uppvärmning. Det finns ca 2 hektar jordbruksmark per person på planeten, alltså finns det ytterst begränsade resurser att föda en alltför stor befolkning. Det borde inledas ett program för barnbegränsning, det är bara att följa Kinas exempel. Dessutom en avtrappning av barnbidragen, ett slut på flerbarnstilläget mm.

Geru
2/26/17, 11:40 PM
#31

#30 Överkonsumtion är inte samma sak som överbefolkning, och har egentligen inget med varandra att göra.
Det finns lösningar på det med, te.x. att odla på höjden. Aka, bygg ett höghus för att odla i. I sverige går vi befolkningsmässigt minus, det som gör att vi går plus är invandring, alltså förstår jag inte din poäng där.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

lordgortor
2/27/17, 9:48 AM
#32

Överbefolkning leder till alltför stor konsumtion, det är inte önskvärt med en alltmer ökande befolkning, tvärtom bör den minska. Det behövs allt mindre mänsklig arbetskraft allteftersom automation/robotar ersätter mannen/kvinnan på golvet. Som sagt, minska barnbidragen, sätt stopp för inseminationsprogram (åtminstone betalda med skattemedel) och uppmuntra aborter.

Geru
3/9/17, 5:31 PM
#33

#32 Om du pratar om att göra det i Sverige förstår jag inte poängen, då vi ändå går befolkningsmässigt minus. I så fall borde man ta bort invandringen helt, och helt enkelt låta den nuvarande befolkningen avta av sig själv, eftersom den statistiskt sett gör det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

lordgortor
3/10/17, 10:26 AM
#34

#33

Ja, en minskande befolkning är önskvärt, över hela världen. Det är den absolut viktigaste frågan att lösa.

Annons:
[Carpinus]1
4/17/17, 8:45 AM
#35

Ingen bra påskhelg, med oro i omvärlden. Erdogans valseger med tillhörande utökade maktbefogenheter i Turkiet, Nordkoreas missilprov, spänt i Nord-Irland och upprört i Skottland till följd av Brexit, bomber i Syrien och terrorhot lite varstans - ingen ljus bild!😕

Och, ja visst, en asteroid på "närhåll" (nåja). Fattades bara det… 😉

https://www.youtube.com/watch?v=LlCbH-k45ZU

[memoirsofaclone]
4/18/17, 1:50 PM
#36

Svårt, men helt ärligt tror jag USA/NATO, särskilt i dessa dagar, känns som att de skulle kunna ställa till med nåt stort.

Men jag tror också att det kan vara nåt naturrelaterat, typ supervulkaner, sjukdomar.

Beror lite på vad som händer. En vulkan kan ju ta flera tiotusentals år på sig.

iFokus
4/18/17, 7:15 PM
#37

Halvdansken har lagt till följande förslag:

  • Kim Jong-Un
[Carpinus]1
4/26/17, 7:43 AM
#38

SOM-institutet har i sin årliga undersökningen av våra attityder fått svar från c:a 10.000 svenskar vad de oroar sig mest över (undersökningen genomfördes i höstas). GP rapporterar

"SOM-institutet har också undersökt vad som oroar svenskarna mest. Här toppar klimatförändringar, ökad antibiotika resistens, terrorism, miljöförstöring och ökad främlingsfientlighet som alla når ungefär samma nivå. 

Intressant är dock att när frågan ställts öppet – utan svarsalternativ – är det i stället integration/immigration som hamnar överst."

iFokus
4/26/17, 7:45 AM
#39

Carpinus har lagt till följande förslag:

  • Ökad antibiotikaresistens
iFokus
4/28/17, 4:44 PM
#40

Carmarino har lagt till följande förslag:

  • Donald Trump
Carmarino
6/5/17, 12:12 PM
#41

Intressant debattartikel av filosofiprofessorn Ingemar Nordin, gällande global uppvärmning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
6/5/17, 9:28 PM
#42

#41 Ja, filosof, inte naturvetare…

Carmarino
6/6/17, 10:23 AM
#43

#42 Ja, det var därför jag särskilt skrev ut att han var filosofiprofessor. Fast även icke-naturvetare klarar ju av att läsa forskningsrapporter och bilda sig en uppfattning. Han verkar ju dessutom inte förespråka varken den ena eller andra sidan. Tycker han är väldigt neutral.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JonasDuregard
6/6/17, 10:58 AM
#44

#43 Att säga att "De klimatvetenskapliga ståndpunkterna är delade med flera tunga namn på båda sidor" är en extremiståsikt, långt ifrån någon slags neutralitet. 

Jämför: att säga "förintelen kanske eller kanske inte ha ägt rum" är inte ett tecken på att man är klädsamt neutral och försiktig, eller bra på att se båda sidor, utan att på att man är helt historielös. Samma sak om man säger att evolutionsteorin är "vetenskapligt kontroversiell" och så vidare. 

Att vara neutral handlar inte om att vägra erkänna när det finns vetenskapligt konsensus. En neutral beskrivning av läget hade varit att säga att forskarvärlden är i stort sett överens om AGW, men det finns (precis som i alla frågor) en liten falang som inte håller med.

kamera0710
6/6/17, 11:24 AM
#45

Kommer att tänka på länkat inlägg om hur två ekonomer "sågar" klimatlarmen. Som en läsare så träffande skrev:

"Undrar vad vi får läsa nästa gång? Kvantfysiken sågas av tunga idoldeltagare?"

http://www.dn.se/ekonomi/klimatlarmet-sagas-av-tunga-ekonomer/

lordgortor
6/7/17, 12:37 AM
#46

#45 Som  du säger! Fy! Att ifrågasätta de gudalika ekonomerna är tabu i dagens samhälle. Det är nästan som att ifrågasätta "Idol" och A Bard. Eller föralldel A Lööf med flera ultraliberaler.

[Carpinus]1
1/25/18, 10:39 PM
#47

Den s.k. "domedagsklockan" är ingen munter väckarklocka. Nu har visarna  flyttats fram ytterligare:

"Den symboliska visaren på "domedagsklockan" har fått ställas fram 30 sekunder. Därmed befinner sig mänskligheten vid klockan 23.58:00 och vid midnatt är allting över."---

"BSA bedömer att världen inte bara befinner sig i större fara än för ett år sedan, utan att läget inte har varit värre sedan andra världskriget. Orsakerna till pessimismen är Nordkoreas kärnvapenprogram och de kalla kriget-liknande spänningarna mellan USA och Ryssland. Ljusast var världsläget efter kalla krigets slut 1991 med 17 minuter kvar till midnatt."

TT

JonasDuregard
1/25/18, 11:06 PM
#48

#0 Det största hotet är så klart heltäckande baddräkter. Men det finns en tråd om det redan. 🙂

Annons:
[Carpinus]1
1/25/18, 11:29 PM
#49

#48 Du verkar inte riktigt i balans.

[Hayabusa]
1/29/18, 11:08 AM
#50

#49 Duregårds…

72mm
1/30/18, 1:42 PM
#51

#48 Ok, jag biter. 

Ett av de största hoten mot, om inte mänskligheten så åtminstone mot civilisationen, är den ideologi som ligger bakom "behovet" av heltäckande klädsel.  De som driver den frågan, och i förlängningen även de islamofiler som alltid så skyndsamt kommer till deras försvar, kan därför sägas utgöra hotet, snarare än själva plaggen. 

Så du kanske skulle ta och skulle sätta upp dig själv på listan JonasDuregard?  😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
1/31/18, 6:09 AM
#52

Jag börjar undra om det stora hotet kan vara en sammansvärjning av pride-rörelsen/muslimerna/invandrarna. 😉Under ett av Granskning Sveriges "reportage" kan vi läsa:

"Frågeställningen i programmet är som följer:

HBTQ-rörelsens huvudmål är att bryta mot normer och normalitet. Bryter en pedofil eller våldtäktsman mot normaliteten? Varför är inte det ok i sådana fall?

Då försöker ofta HBTQ-aktivisterna hävda att allt är ok om båda är med på det! Men vad man går med på är ju beroende av vilka normer som sätts upp. Yannick Tregaro är ett tydligt exempel på hur offer tar på sig skulden. De blir påverkade av och normaliserar förövarens agerande. Kan det vara så att alla de tusentals tjejer som "frivilligt" skämmer ut sig i Pridefestivalen, speglar det faktum att 15 000 etniskt svenska tjejer utsätts för våldtäkt varje år?

De som vill skydda invandrarna från kritik, för att de våldtar svenska kvinnor, vill inte att debatten skall föras. De som vill legitimera pedofili vill inte att debatten skall föras. De som vill dölja HBTQ-rörelsens smutsiga historia vill inte att debatten skall föras.

Alla vanliga, normala människor måste alltså ta tag i denna jobbiga debatt."

Bland kommentarerna kan man läsa mer "tankar" om "reportaget"/"böghotet":

"GS är verkligen en frisk fläkt i dagens sjuka Sverige ."

"Då vet man varför dagens sverige älskar barnkärleksreligionen Islam. Vi kan ju byta ut HBTQtramset mot mentalvård istället. Man vill bara spy."

"Det pågår en legalisering av pedofili i Sverige genom den homosexuella agendan och islamiseringen. Varför skulle annars de homosexuella vara bland de mest positiva till islam?"

JonasDuregard
1/31/18, 7:21 AM
#53

I tyskland på 30-talet ansåg många att judarna (och kanske även judeofilerna som skyddade dem) var det största hotet mot världen. Vilket så klart är lite ironiskt eftersom det var judehatarna som kom att starta ett världskrig och en folkmordskampanj.

72mm
1/31/18, 3:52 PM
#54

#53  Man kan konstatera att du har svalt islamisternas offer-narrativ med hull och hår. Genom att göra de jämförelser du gör tror du att du på något vis ställer dig på "rätt sida"? För muslimer och deras ideologi måste givetvis försvaras, annars så kan det ju bli precis som i Tyskland på 30-talet, eller hur?  

Godhetssignalering är vad det är. 

Jag trodde dessutom borgerligheten i Tyskland på 30-talet tillät NSDAP komma till makten för att man var orolig för kommunisterna, vilka under samma tid gjorde sig skyldiga till folkmord som får Hitlers vansinne att blekna i jämförelse.  Jag vet att du gärna vill tro det, men andra världskriget handlade inte primärt om folks inställning till judar. Ideologi, kultur och inte minst ekonomiska faktorer var nog långt viktigare än vilken folkgrupp som fick agera syndabock.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
1/31/18, 5:25 PM
#55

#54 Att du kallar mig "islamofil" och upprepat antyder att jag försvarar islam så fort jag får chansen visar hur skruvat ditt perspektiv är. 

Jag är en hängiven ateist, och tycker islam är minst lika illa som övriga religioner. Vad måste man göra för att inte räknas som "Islamofil"? Stampa på koranen varje morgon och skriva 57 arga kommentarer på nätet varje dag innan lunch? 🤔

Ditt perspektiv verkar vara att alla som inte håller med dig om precis allt är islamister, typ. Det är en fanatisk och farlig inställning som jag hoppas du växer ur. 

"Godhetssignalering blablabla"

Eller så är det du som ondskesignalerar och min inställning är mer neutral. 

"Jag vet att du gärna vill tro det …."

Du vet nog inte så mycket som du tror 🙂. Särskilt lite verkar du veta om vad jag tror eller vill tro.

Annons:
[Hayabusa]
1/31/18, 6:08 PM
#56

#54 Judehatet som fanns i  nazityskland var inte specifikt "tyskt", det finns forskning som pekar på att det hade sitt ursprung i Ryssland. Dessutom anser jag att man med fog kan påstå att WWII startades av såväl Tyskland som Sovjet. Klen tröst för de drabbade, dock.

kamera0710
2/1/18, 5:57 AM
#57

Vad gäller Hitler kan jag rekommendera en lång och intressant artikel i Sans, nr 3 2017. Hitler verkar ha väldigt inkompetent och hans agerande under andra världskriget verkar till stor del ha varit improviserat.

Själv har jag levt i föreställningen att det var välorganiserat, men enligt artikeln är det en myt som inte minst de allierade ville sprida. Att ha vunnit över en medelmåtta är mindre ärofyllt…

[Hayabusa]
2/1/18, 7:48 AM
#58

#57 Det är känt sedan länge att Hitler fattade en hel del militärt strategiska beslut som var mindre lyckade, minst sagt. WWII är på tok för komplext och omfattande för att ge en generell beskrivning. Myter, överdrivna rapporter och medvetet felaktiga berättelser om slag & händelser förekommer bland samtliga inblandade parter. Slaget vid Kursk, Ardenneroffensiven, Slaget om England, Operation Bodenplatte m.fl.

Sedan finns det så klart en hel del händelser som helst göms undan - särskilt om du tillhör den segrande sidan. Eller lögner som framställs som sanningar, eftersom det passar bra in i helhetsbilden.

kamera0710
2/1/18, 11:54 AM
#59

#55 Bli inte alltför överraskad. Jag startade för ett par år sedan en tråd när jag reagerade över följande ord:

”Jag tycker som alla andra, att det är förfärligt att dessa våldtäkter/övergrepp på grund av mångkulturen äger rum. Jag hoppas dock att dem som drabbats eller kommer drabbas är döttrar till dem som röstat, eller de som själva röstat för att detta blivit möjligt. Då finns det iaf någon rättvisa i det som sker.”

Det genererade följande kommentar från 72mm:

"Bemöter något? Allt du gör är ju att försöka slänga så mycket skit på sverigevänner och SD'are du bara kan. Du har fan inte bemött något överhuvudtaget. Se bara på den här tråden! Vad handlar den om? Vem är det som det ska kastas skit på nu? "

Och visst, jag undanber mig att ses som Sverigevän om det innebär en önskan att någon ska bli våldtagen.

https://politik.ifokus.se/discussions/56a8a9788e0e7428fc0006ca-invandringskritikernas-stora-manniskokarlek

[Carpinus]1
2/1/18, 12:13 PM
#60

#59 Tittar något förstrött in i denna vid det här laget från ämnet vilseförda tråd, men jag kollade 72mm:s svar som  är inlägg 21 i den tråd du länkar till och ingen omedelbar replik på din TS. Väl?

Edit.

kamera0710
2/1/18, 12:32 PM
#61

#60 Inlägg #21 är väl snarare skribentens åsikt om hela tråden (inklusive TS) och vad jag skrivit i den.

[Carpinus]1
2/1/18, 2:35 PM
#62

För den som trots allt inte tror att Adolf Hitler längre utgör det värsta hotet mot mänskligheten kanske det här kan vara ett mer handfast orosmoment?

https://www.expressen.se/nyheter/qs/klimat/reportage/kameran-avslojar-dolda-hotet-mot-manskligheten/

Annons:
72mm
3/9/18, 7:14 PM
#63

#59 Precis som #60 skriver så var det inte TS (som du citerade) som "genererade" mitt inlägg utan ett senare inlägg från dig, med det tröttsamma argument att man på något vis skulle "bemöta" något i sak genom diverse svammel och sedan försöka glida bort från ämnet genom att vända på det och prata om censur. 

Så sluta ljuga. Det var detta som jag svarade på, inget annat - "För min del vill jag att du ska kunna ha dina åsikter, men där ingår inte rätten att slippa bli bemött. Eller har någon försökt tysta dig?"  

Hela upplägget med att försöka förstärka argument med att man "inte har rätten att slippa bli bemött" är inte konstruktivt. Om nu syftet inte var just att komma bort från ämnet vill säga…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
3/13/18, 12:06 PM
#64

#63 Då föreslår jag att du läser dina egna ord ingen: "Allt du gör är ju att försöka slänga så mycket skit på sverigevänner och SD'are du bara kan. Du har fan inte bemött något överhuvudtaget. Se bara på den här tråden!  Vad handlar den om? Vem är det som det ska kastas skit på nu? " (Min fetning.)

Och den som vill får som sagt gärna se det som Sverigefientligt svammel att jag reagerar mot inlägg som önskar att någon ska bli våldtagen.

72mm
3/13/18, 5:21 PM
#65

#64 "Whatever" som de säger…

Läste om tråden, citerar #28:

"Färsk undersökning i Aftonbladet över vad svenskarna oroar sig mest över just nu (på mer nationell nivå).  Här är de fem översta orosmomenten av 20:

  1. Segregationen i samhället 81 procent

  2. Att vården inte fungerar 81

  3. Att skolan inte fungerar 80

  4. Våldet i samhället 80

  5. Flyktingsituationen 76"

Kan inte annat än att tänka att alla de punkterna skulle kunna sammanfattas med att Socialismen inte fungerar. 😃 

Utan den, eller åtminstone det socialdemokratiska partiet, hade svenskarna nog inte varit så indoktrinerade att vi tillåtit något av de fem punkterna att ens bli ett problem.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
3/15/18, 11:53 AM
#66

#65 Du kanske får lägga till socialdemokraterna på listan över de största hoten mot mänskligheten?😎

72mm
3/15/18, 12:47 PM
#67

#66 Haha, ja, kanske det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
8/20/19, 10:51 PM
#68

#0 En titt i backspegeln.

LBB
8/21/19, 7:47 AM
#69

Den största risken idag är överbefolkningen och de följder den har.

Allt fler konsumerar alltmer.

Resurserna räcker inte, klimatet påverkas och slutligen så minskar planetens förmåga att producera livsmedel åt alla.

Vi har redan idag problem med försaltning av stora viktiga spannmålsområden, pga konstbevattning med svagt salthaltigt vatten (växterna tar inte upp saltet utan det anrikas i jorden) Vattenbrist kommer att utlösa allt djupare och större konflikter . Och till slut kommer en folkvandring från förstörda områden upp mot "gröna" områden att ske. Detta kommer att utlösa de blodigaste händelserna i jordens historia.

Annons:
72mm
8/23/19, 9:25 AM
#70

#69 Peak child. Ständiga skörderekord. Öknar som krymper tack vare ökad koldioxidhalt i atmosfären. Miljarder människor dragna ur extrem fattigdom på mycket kort tid. En jord som nu försörjer fler människor än någonsin tidigare, med en högre levnadsstandard. 

Du får försöka se de riktiga trenderna istället för att tugga de vanliga globalistiska verklighetsfrånvända flosklerna. 

Den grundläggande idén att "resurserna är begränsade och räcker inte" är nog det största problemet, ekonomin har inte fungerat på det viset än så länge, i alla fall där (någorlunda) fria marknader och teknisk utveckling har värdesatts. 

Den enda verkligt begränsade resursen är mänsklig tid. Det är den vi växlar in mot ökad levnadsstandard/tillväxt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LBB
8/23/19, 10:06 AM
#71

#70 Du får gärna säga ni, för vi är rätt många som är så objektiva att vi är medvetna om följderna av överexploatering och överbefolkning.

Att man sedan av etiska grunder inte kan åtgärda frågan rationellt är ju en annan femma.

Att möjligheterna för resurser ur vad jorden härbärgerar/producerar är begränsade, ja det är ju bara de mest naiva som inte inser.

Att resurser kommer att, liksom idag, fördelas mellan dem som kan betala för sig är ingen nyhet..så har det ju alltid varit.

Så lyft näsan ur babybaljan, harkla ur dig dina floskler och börja se verkligheten på ett objektivt och realistiskt vis istället 😃

72mm
8/23/19, 10:49 AM
#72

"Att man sedan av etiska grunder inte kan åtgärda frågan rationellt är ju en annan femma."

Men du skulle bra gärna vilja va? 

"Att resurser kommer att, liksom idag, fördelas mellan dem som kan betala för sig är ingen nyhet..så har det ju alltid varit."

Nej, så har det inte alltid varit.  Det som du kallar "resurser" fördelas inte, de skapas. Det är det som du inte verkar förstå. 

En gång i tiden (för inte så länge sedan) eldade vi valolja för belysning - du kan ju räkna på hur mycket val som skulle gått åt om vi skulle lysa upp världen idag på det viset. Ändå finns "resursen" val kvar idag samtidigt som vi givit belysning till majoriteten av människor. Vad som såg ut att vara en omöjlig ekvation då löste sig på något vis. 

Men du kanske menar att parollen "rädda en val - släck din oljelampa!" varit att föredra framför den utveckling som vi faktiskt haft.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
8/23/19, 11:30 AM
#73

#72 Grundämnena fosfor, kalium och kväve kan vi än så länge inte skapa. Och de är nödvändiga i livsmedelsproduktionen. Fosfor kan komma att bli en bristvara.

[Hayabusa]
8/23/19, 11:36 AM
#74

Ingen civilisation har varat för evigt så varför skulle mänskligheten?

"Everything changes and nothing stands still".

LBB
8/23/19, 1:08 PM
#75

#72 Är det din våta dröm som kryper fram, när det gäller överbefolkningen?

Var har det inte varit så? Har någon fått mat, husrum, kläder eller omvårdnad så har alltid han själv eller ngn annan betalat för den. Vi skapar gemensamma resurser iom. att vi har skattesystem.  Men det är ändå bara den producerande delen av befolkningen som bär upp det hela.

Bra exempel, varför slutade man med att elda med en så ren produkt som valolja. Jo för att resursen blev knappare, därför dyrare och fotogenet kom istället. Billigare men skitigare och brandfarligare. Utvecklingen står inte still. Men kräver resurser. Därför kan du knappa på ett tangentbord och uppvisa din okunskap medan kvinnan söder om Sahara fortfarande är tvungen att elda med koskit för att värma maten. Resurser och dess fördelning….

LBB
8/23/19, 1:09 PM
#76

#73 Vi har väl i det närmaste redan nått toppen vad det gäller fosforproduktion i världen?

Annons:
72mm
8/23/19, 4:13 PM
#77

#74 "Ingen civilisation har varat för evigt så varför skulle mänskligheten?"

Om du med "mänskligheten" menar "nuvarande globala civilisation" förstår jag vad du menar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

LBB
8/23/19, 4:15 PM
#78

Tiden för jorden är väl begränsad oavsett vad…eftersom solens egen utveckling innebär att den i ett visst skede kommer att absorbera jorden.

[Hayabusa]
8/23/19, 10:40 PM
#79

#77 Precis så…

[Göstage]
6/23/20, 9:42 AM
#80

#0 Så tyckte vi då - hade utfallet blivit det samma idag? (Det går att tycka till för nya deltagare eller omvärdera för den som redan gjort graderingar.)

iFokus
6/25/20, 10:59 PM
#81

Tottenypan har lagt till följande förslag:

  • Covid-19
iFokus
6/25/20, 11:00 PM
#82

Tottenypan har lagt till följande förslag:

  • Samtyckeslagen
iFokus
6/25/20, 11:06 PM
#83

Tottenypan har lagt till följande förslag:

  • Feministiskt Initiativ
Annons:
iFokus
6/27/20, 9:38 PM
#84

Tottenypan har lagt till följande förslag:

  • Politisk korrekthet
kamera0710
7/1/20, 8:52 AM
#85

Feministiskt initiativ som förslag på ett av de största hoten mot mänskligheten?? Proportioner tack!!

Magi-cat
7/1/20, 9:03 AM
#86

Allvarligt? 😮

Samtyckeslagen, Feministiskt initiativ och politiskt korrekthet. Allvarliga hot mot mänskligheten? Snarare ett politiskt inlägg …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
7/1/20, 9:05 AM
#87

Så löjligt

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
7/1/20, 9:48 AM
#88

Pinsamt töntigt. 😴

Inget perspektiv alls.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

iFokus
7/1/20, 4:13 PM
#89

Tottenypan har lagt till följande förslag:

  • Jämställdhetsbluffen
[Göstage]
7/2/20, 10:34 AM
#90

Det kommer ju alltid diverse förslag som kanske "inte borde finnas med" i sådana här sammanhang utan mer är avsedda att väcka irritation och löje. Undviker andra att rösta på dem blir de liggande i en slasktratt längst ner.

Förslaget om att "den hårda tonen på sajten" skulle utgöra ett hot mot mänskligheten hörde nog till spefågelförslagen till exempel. "Zombieapokalyps" var väl, förhoppningsvis, inte heller så seriöst menad.

Annons:
iFokus
7/5/20, 5:00 PM
#91

Tottenypan har lagt till följande förslag:

  • Det statsfeministiska matriarkatet
Upp till toppen
Annons: