Annons:
Etikettpolitiker
Läst 2100 ggr
kamera0710
1/21/16, 11:45 AM

Martin Kinnunen (SD) riskerar fängelse

"SD-ledamoten Martin Kinnunen riskerar fängelse.

Åklagaren yrkar på fängelse i ett och ett halvt år för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott.

Kinnunens partikamrat Björn Söder - som hördes under rättegången - menar att det kan ligga politik bakom utredningen.

– Det finns politiska krafter som drar i vissa trådar - det är en känsla jag har, säger Söder."

http://www.expressen.se/nyheter/martin-kinnunen-sd-riskerar-fangelse/

Annons:
thea_thea
1/21/16, 12:10 PM
#1

Haha, han kommer nog ha det jobbigt i fängelse.

Vanja
1/21/16, 12:18 PM
#2

Ja, har man brutit mot lagen ska man sitta inne.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Bermudas]
1/21/16, 12:32 PM
#3

#1 Något särskilt du syftar på? :-)

[Hayabusa]
1/21/16, 12:59 PM
#4

Om det är så att han döms, så är min känsla att de som döms för ekonomiska brott har en hygglig tillvaro i fängelset (om det nu blir så). Jag kan ha fel, men så är min uppfattning.

thea_thea
1/21/16, 1:28 PM
#5

#3 Tänker mig att han inte är så populär.

[Hayabusa]
1/21/16, 1:35 PM
#6

#5 Det vet man aldrig…det kan nog vara på båda håll.

Annons:
thea_thea
1/21/16, 1:52 PM
#7

#6 Nä, hoppas han är ogillad i alla fall 😈

[Carpinus]
1/21/16, 2:12 PM
#8

Väntar med tyckandet till den 5 februari då dom faller- värre brått är det inte…

Zyperior
1/21/16, 4:32 PM
#9

#7 Hmm intressant inställning. Vad önskar du ska hända honom i fängelset eftersom du "hoppas han är ogillad"? (Jag har själv fått bilden av att det är högerextremister och SD:are som sprider hat och ondska här i världen uppmålad för mig en väldans massa gånger. Har personligen aldrig trott den bilden varit sann utan att även andra grupper är minst lika bra på det, så det är ju bra att man får bekräftelse på det här).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

thea_thea
1/21/16, 4:41 PM
#10

#9 Jag hoppas/önskar absolut inte att något ska hända honom i fängelset, var har du fått det från?

Edit: Men jag önskar att han är ogillad så att han inte får några vänner, men det räknar jag inte som att det händer honom något

Zyperior
1/21/16, 5:12 PM
#11

Om man är ogillad i ett fängelse är nog brist på vänner inte direkt det första man bör oroa sig för, detta är inte jättesvårt att begripa. Du skriver ju dessutom "Haha, han kommer nog ha det jobbigt i fängelset". Bara för att man inte har vänner i ett fängelse, (inte för mig ett önskvärt ställe att stifta bekantskaper), så betyder ju inte det att det kommer va jobbigare för honom än för någon annan att sitta inne, om man då inte syftar på att något särskilt kommer hända honom. Så jag tycker inte din förklaring duger helt enkelt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

thea_thea
1/21/16, 5:15 PM
#12

#11 Näha? Förstår inte riktigt vad du menar? 🙂

thea_thea
1/21/16, 5:23 PM
#13

Nu när jag läste igen tror jag att jag förstår lite vad du Zyperior menar. 

Vad jag menar är att jag hoppas/önskar att han ska vara avskydd och ogillad(vilket jag tror är jobbigt), men inte att han blir misshandlad eller liknande. 

Har inte så mycket till övers för fuskande politiker😡

Annons:
Vanja
1/21/16, 5:25 PM
#14

#13 Då är vi två! Jag gillar inte heller fuskande politiker. 
Men jag önskar dem inget illa, mer än att de inte ska få vara politiker längre. Känns ju dumt att ha någon inkompetent människa som sitter och bestämmer massa saker.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

thea_thea
1/21/16, 5:29 PM
#15

#14 Verkligen! Håller med dig! Tycker att alla politiker kan avgå i förmån för mig faktiskt! ;)

Zyperior
1/21/16, 5:30 PM
#16

#13 & #14 Instämmer. Fuskande politiker har vi bevisligen så det räcker och blir över inom många partier. Både historiskt och nutid. Vi behöver knappast fler.

Med det sagt håller jag med Carpinus. Inväntar dom innan jag dömmer någon.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

thea_thea
1/21/16, 5:33 PM
#17

#16 *host* Margot Wallström *host* Inget illa om Margot Wallström (S), men gillar inte att kommunal fixade lgh till henne när vi dödliga får vänta i 15 år.

kamera0710
1/21/16, 5:57 PM
#18

Löjeväckande med Björn Söders konspirationsteorier, när han inte har något konkret att komma med utan bara en känsla.

Tjeja
1/21/16, 10:23 PM
#19

Jag vill ha bort korrupta politiker från politiken! Punkt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hankans91
1/21/16, 10:34 PM
#20

Martin Kinnunen skyller väl på att det är andra som gjort det som han har anförtrott. Däremot tycker jag att hans straff borde bli stora skadestånd och samhällstjänst istället. För det är väl bättre att en ekonomibrottsling betalar tillbaka den summa pengar de har försnillat samhället på.

Annons:
72mm
1/21/16, 10:42 PM
#21

"Däremot tycker jag att hans straff borde bli…"

Vi kanske ska vänta tills han har befunnits skyldig först?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

hankans91
1/21/16, 10:53 PM
#22

Exempel på samhällstjänst till Martin skulle kunna var att städa och skura toaletterna på riksdagshuset😃

[helga21]
1/23/16, 12:50 AM
#23

Och den som också står medåtalad vad har ni att säga om denne som skulle ha skött bokföringen och som erkänt att han skulle ha gjort det? Själv väntar jag till rättsprocessen är över med överklagande till Hovrätten.

Vanja
2/5/16, 1:08 PM
#24

http://www.svd.se/just-nu-kinnunen-frias-i-tingsratten/om/atalet-mot-kinnunen-sd

Ja se där, han var visst oskyldig. :) (nästan) 

Tycker ni att ha ska ha kvar sin post?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2/5/16, 1:16 PM
#25

Den medåtalade blev dömd.  Kinnunen ansåg inte ha något uppsåt och det krävs. Men det blir säkerligen överklagat av åklagaren.

[Alvsyssel1967]
2/5/16, 1:19 PM
#26

#1 Vrålar av skratt …. Kinnunen friad …… vrålskrattet är riktat men inte mot kinnunen.

#24 Nu är han friad, och INTE nästan. Klart han skall ha kvar sina uppdrag i partiet. Skulle du tycka det var ok att lämna din arbetsplats om du blev åtalad men '' NÄSTAN '' friad …… Ironin flödar visst här … 🥳

Vanja
2/5/16, 1:27 PM
#27

#26  Mitt inlägg inom parantes var ironiskt. I många ögon kommer han alltid att vara skyldig och en av de hemska SD:arna. 
Inte i mina dock, han är oskyldig, punkt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[helga21]
2/5/16, 1:29 PM
#28

# 24 Visst är han oskyldig till dess någon rätt bevisar något annat. Det är systemet vi har i Sverige. Påstå inte att han är något annat. Han fick en friande dom.

[Carpinus]
2/5/16, 1:32 PM
#29

#8 Avvaktar överklaganden med mera, fast de som var heta på gröten för fjorton dagar sedan kanske är pigga på att modifiera sig något redan nu? 🙂

thea_thea
2/5/16, 2:25 PM
#30

#26 ?

kamera0710
2/5/16, 2:53 PM
#31

Så han friades, ok. Undrar om Björn Söder då släppt sina konspirationsteorier?

Vanja
2/5/16, 2:54 PM
#32

#31 Björn söder kanske rent utav hade rätt ?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

kamera0710
2/5/16, 2:56 PM
#33

#32 Då får han nog komma med några belägg för det.

[Carpinus]
2/5/16, 3:01 PM
#34

#31 Tror inte Björn Söder menade den rättsliga instansen när han talade om "de politiska krafterna". Det är väl snarare fråga om de krafter som levererat  vad  Expressen kallar "uppgifter de har kommit över", och som förklarar Expressens intresse av att domen överklagas.

http://www.expressen.se/nyheter/nu-faller-domen-mot-sd-toppen-kinnunen/

Annons:
[Alvsyssel1967]
2/5/16, 3:35 PM
#35

#33 Varför skulle Björn Söder komma belägg, källhänvisning eller annat när han beskriver en KÄNSLA ? Tycker du att vi skall begära utav dig samma sak när du har en känsla utav något ? Skall vi avtvinga dig fullkomlighet när du skall förhöras om saker i detta forum ?  Det skulle vara omöjligt, fast du inser väl inte det uppenbarligen ?

Obotligt korkat inlägg för övrigt, alltså jag menar att dina åsikter är stolliga. Det märks MYCKET väl i samtliga trådar vad du tycker om SD. Det är ju synd att folk inte längre skall få ha intuition, känslor mm utan att bli anklagade för konspirationsteorier mm mm utav folk och fä. Så otroligt naivt och stolligt att det blir svårt att tro att mänskligheten för dig ens får lov att ha känslor och tankar. Dumt är bara förnamnet.

Björn Söder är en mycket erfaren kompetent politiker som har sådan information du aldrig kommer att få i ditt liv om förehavanden inom riksdag och regering. När man är på utbildning med honom så är det en fröjd och en sann glädje att lyssna och debattera. Det du ser i vänsterpopulistiska SVT och media är inte det du ser privat hos Björn, men det kommer du aldrig till att få reda på, du lämnas som så många andra i mörkret där du spekulerar, det är det enda du kan göra. Vi andra som känner honom kan dock vittna om annat, och det är just det jag håller på med här och nu ,, avkrävs jag bevis för mina åsikter av dig nu eller är jag konspirationsteoretiskt lagd ?

För övrigt är man rätt trött på dina floskler som är samstämmiga om än tonarten är felställd, det var min åsikt.

kamera0710
2/5/16, 3:44 PM
#36

#35 Må vara att det är korkat i dina ögon att jag vill ha lite mer belägg än en känsla, om någon verkar misstänka att detta åtal grundar sig på politik och inte juridik.

"Det är ju synd att folk inte längre skall få ha intuition, känslor mm utan att bli anklagade för konspirationsteorier mm mm utav folk och fä. Så otroligt naivt och stolligt att det blir svårt att tro att mänskligheten för dig ens får lov att ha känslor och tankar."

Vilket sinne för proportioner. Ingen tvingar dig för övrigt att läsa mina inlägg.

Schnauzertik
2/5/16, 4:07 PM
#37

Det lär bara finnas  2 sorters människor de som dömts för brott och de som ännu inte dömts. 🤪

Värd för Pensionärer

[helga21]
2/5/16, 6:23 PM
#38

# 37 Det är poliser som säger detta 😃

[Alvsyssel1967]
2/6/16, 3:23 PM
#39

#36 Nä, ingen tvingar mig att läsa dina inlägg, men eftersom detta är ett debattforum så läser man ju vad folk skriver, och dina åsikter är totalt stolliga och verklighetsfrånvända. Dessutom levererar du svar som från barnen i sandlådan, man känner igen mönstret från tråd till tråd …. Tragiskt !

Tjeja
2/6/16, 7:56 PM
#40

#39 Ingens åsikter här är stolligare än dina Alvsyssel bara för att de har en annan åsikt än du! 

 På det här forumet försöker vi i alla fall skriva mer respektfullt gentemot varandra än så. Även om vi har högt i tak och grälar friskt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2/6/16, 9:10 PM
#41

#39 Nejdu nu får du ge dig, sluta tro att du står över alla andra så ska det nog gå bra. Men tagga ner lite, du är inte gud och alla måste inte tycka som du.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Vanja
2/6/16, 9:58 PM
#43

#42 Och där drog du på dig en avstängning. Hadebra

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tjeja
2/6/16, 9:59 PM
#44

Ingen har beordrat dig någonting alvsyssel. Vi har enbart bett dig att tona ner!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

thea_thea
2/6/16, 10:07 PM
#45

#43 Bra att du vet var den funktionen sitter 😎 

Kanske borde förtydliga att jag skämtar så jag inte blir avstängd också😞

Vanja
2/6/16, 10:08 PM
#46

#45 Jadå jag vet vart den finns. Frågan är hur smart det är att ge sig på sajvärden med Personangrepp..

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

thea_thea
2/6/16, 10:12 PM
#47

#46 Rätt korkat skulle jag säga haha

kamera0710
12/6/16, 3:29 PM
#48

Nu har den överklagade domen kommit och hovrätten dömer Kinnunen till villkorlig dom och böter på totalt 84 000 kronor.

Järnrörsbravaderna figurerar visst även här:

"Bakgrunden till åtalet mot Kinnunen är den så kallade järnrörsskandalen, som 2012 gjorde att Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiske talesperson Erik Almqvist tvingades lämna politiken.

För att kompensera Almqvist ekonomiskt för den riksdagsplats han förlorade på grund av sina filmade uttalanden, slussades pengar över från Sverigedemokraternas mediebolag Samtid&Framtid. Det var i samband med dessa transaktioner som bokföringsbrotten begicks.

Svea hovrätt anser att Kinnunen, som ende styrelseledamot i bolaget, inte tog sitt ansvar att kontrollera att bokföringen sköttes enligt lag och regler under 2013. Hovrätten anser inte att han gjorde det med uppsåt, men att det var oaktsamt."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kinnunen-sd-fick-sin-dom

Annons:
kamera0710
2/7/17, 7:33 AM
#49

"Högsta domstolen beviljar inte prövningstillstånd för Sverigedemokraternas riksdagsman Martin Kinnunen som hade överklagat Svea hovrätts fällande dom för bokföringsbrott. Därmed kvarstår domen mot Kinnunen."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24364491.ab

Upp till toppen
Annons: