Annons:
Etikettövrigt
Läst 1201 ggr
Vanja
2016-01-23 14:25

Viktigt om källkritik.

http://www.etc.se/kultur-noje/malin-biller-om-kallkritik?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget&utm_content=www.etc.se

Jag har ett par eller någon sådan vän på FB som delar all möjlig sörja, och det tycks inte spela någon roll att jag säger att det inte är trovärdiga källor. 
Här om dagen delade någon något från exponerat (eller liknande sida, minns inte riktigt), där de stod att en iranier hade dragit in ett barn på en toalett och halalslaktat det i Malmö. (!) Och när jag då påstår att man inte kan lita på ett dyft som skrivs inne på den sidan så fick jag en vänsterstämpel. Haha. 
Har ni några sådana vänner på FB eller i verkliga livet?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Geru
2016-01-23 14:49
#1

Jag hade några sådana vänner, men jag orkar inte med folk som helt saknar sunt förnuft, så dom åkte bort. Har andra som ibland kan dela lite saker från väldigt otrovärdiga källor, och påpekar man det så får man respons.

Jag har nog inga vänner av den typen i verkliga livet. Jag skulle aldrig orka :p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Thiah]
2016-01-23 15:01
#2

Jo jag har enstaka vänner som bara delar vidare allt skit de hittar både rasistiskt och allmänt idiotiska saker.

TjockaBerta
2016-01-23 16:59
#3

Jag har inte FB. Delvis pga detta.

>>>Malum domesticum<<<

Emo
2016-01-23 17:13
#4

Jag har inte heller Facebook. Jag kunde inte acceptera villkoren.
Roligt att läsa när andra bekräftar att beslutet var bra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Vanja
2016-01-23 17:45
#5

#4 Oh ja det är ett bra beslut.  Som oftast är jag inte ens intresserad av vad som skrivs där. Likförbannat sitter jag och scrollar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Lubsan
2016-01-23 19:11
#6

Jag ser ibland sån skit på facebook och blir lika rädd varje gång. Vart fan är vi på väg? Källkritik borde läras ut i skolan. Jag förstår inte för allt i världen hur människor kan tro på den dyngan som sprids. Inte bara rasistisa saker (även om dom gör mig mest förbannad och såklart gör mest skada) men har sett att folk sprider artiklar från t.ex storken, som är en satirsida, det kan stå "människopenis hittad i felix färdigportion" och någon delar detta på facebook och skriver "åååh fyy vad äckligt". Alltså… really? 🤪

Annons:
Geru
2016-01-23 19:24
#7

#6 Det lärs ut i skolan nuförtiden, faktiskt. Men jag är osäker på om alla förstår varför dom måste lära sig det.

Jag irriterar mig väldigt mycket på anti-vaxx propaganda.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Bermudas]
2016-01-23 19:37
#8

#0 Jag brukar kolla runt och har då aldrig sett något om ett halalslaktat barn, och skulle blivit mycket förvånad om jag sett något sånt eftersom en sån "nyhet" skulle väckt ramaskri på nätet. Absurt, undrar vad han hört det där? Vad jag däremot såg på Exponerat nyss när jag kollade efter nån liknande nyhete du hört av FB vän, så såg jag en artikel om att man hittat får som halal slaktats utanför en pizzeria. Jag kollar i den mån det går upp på såna sidor efter källor. Ofta hittar man lokaltidningar som tagit upp nyheten men som de stora tidningarna och TV inte valt att skriva om. Så ska man vara källkritisk ska man va det hela vägen anser jag. Att bara automatiskt avfärda allt man läser som kommer från "fel" sajt tycker jag är onödigt, eftersom man då missar mycket som MSM inte vill ta upp. Det går alltid att dubbelkolla ganska mycket. Och visst ser man överdrifter ibland. Felaktigheter nån gång kanske, man får alltid kolla alla MSM också. Här om fåren på annan godkänd sajt:-) http://www.svt.se/nyheter/regionalt/halland/far-fick-halsen-avskurna-pa-pizzeria

Lubsan
2016-01-23 19:39
#9

#7 Jaså? Det gör mig glatt överraskad.
Ja, vaccin.me är ju ofta deras faktakälla. Känns stabilt 😎

[Bermudas]
2016-01-23 19:44
#10

#9 "känns stabilt" hmmmm dubbelchecka alltid. Kolla deras länkar, deras källor, har dom forskningsunderlag dom relaterar till? Ta reda på fakta om den forskningen. Var källkritisk! ." Känns" duger inte som grund att avfärda. Ska man vara källkritisk ska man vara det mot etablerade röster inte bara mot sk alternativa. Är man bara det är man inte källkritisk.

Geru
2016-01-23 20:12
#11

Allting på Vaccin.me är skräp. Allt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lubsan
2016-01-23 20:25
#12

Jag läste senast för en vecka sedan om vaccinationer och myterna runt omkring. Vaccin.me använder sig av felaktig fakta påstår t.ex att man får autism av vaccin, vilket sedan längre är bevisat att det inte stämmer och att han förfalskade studien. Artikeln har sedan dess dragits tillbaka av tidningen och läkaren blev av med sin läkarlicens i Storbritannien 2010. Ändå så påstår vaccin.me att man kan få autism av vaccin, utan någon som helt bevisning. Den "bevisningen" dom använder sig av är inte grundad på tillförlitlig forskning. Därav min misstro till den sidan. Jag skulle aldrig någonsin köpa någonting som står på en sidan som så uppenbart är vinklad åt ett håll. Samma om det vore en sida som va för vaccin.

Du behöver inte lära upp mig om källkritik, jag baserar inte mina åsikter på känslor utan ser alltid till att leta fram en tillförlitlig källa. När jag valde orden känns stabilt, var det p.g.a att jag VET att det är totalt motsatsen till stabilt att använda sig av en sådan sida som sin enda faktakälla. Jag tror inte blåögt på etablerade tidningar heller, utan letar upp alternativ som bekräftar sanningshalten i det jag precis läst.
Problemet med vaccinmotståndare är dock att deras enda källor är från sidor som drivs av konspirationsgalna människor som genom osanningar påverkar människor att inte vaccinera sina barn = sjukdomar som nästan vart utdöda kommer tillbaka i större utsträckning.

[Hayabusa]
2016-01-23 21:17
#13

Det enda man kan var helt säker på, är man inte kan vara säker på något.

Annons:
Emo
2016-01-24 05:23
#14

#12 Lubsan, du har fel när du drar alla vaccinmotståndare över en kam. Jag har ingen aning om att det finns en sida som heter Vaccin.me. Negligera inte folks egna erfarenheter! Jag behöver inga källor på nätet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2016-01-24 07:35
#15

Ett bra exempel på osanningar (fördomar) som sprids av okunniga människor är detta: "Problemet med vaccinmotståndare är dock att deras enda källor är från sidor som drivs av konspirationsgalna människor som genom osanningar påverkar människor att inte vaccinera…."
Bra att det poängteras här att källkritik är viktig.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Nomen Nescio]
2016-08-31 10:07
#16

"– När vi pratar generellt om källkritik och information i dag så är det ett väldigt stort fokus på internet och Facebook och andra sociala medier. Där skulle jag vilja att man styr tillbaka lite grann och inser att vi blir påverkade från extremt många av de "gamla" hållen fortfarande, säger Mattias Lundberg till TT.

Han är docent i psykologi och tillsammans med Stefan Söderfjäll, filosofie doktor i psykologi, är han aktuell med boken "Det är sant! Det stod ju i tidningen!". Som exempel på "gamla" håll nämner Mattias Lundberg reklamfilmer, politiska budskap och något så vardagligt som när ens barn säger "men mamma sa att vi kunde få…".

– Allt det här är påverkan. I alla sammanhang måste källkritiken utvecklas och vi måste bli mer vakna. Han tycker att läsare ska inta en restriktiv hållning och ställa sig vissa grundfrågor: – Kan det här verkligen vara sant? Hur vet vi det?"---

TT

Ett färskt exempel på hur det kan gå  när det brister i källkritik i gammelmedia: http://www.dagensmedia.se/medier/finns-aftonbladets-debattor-6779326

[helga21]
2016-09-01 12:05
#17

Som John Fogerty sjöng. I saw it on TV!

https://www.youtube.com/watch?v=YwhxeaVfk3s

Upp till toppen
Annons: