Annons:
Etikettlivskvalitet
Läst 2388 ggr
Vanja
2016-02-03 12:41

Förbjuda vissa hund/kattraser.

http://www.svd.se/dags-att-forbjuda-avel-av-vissa-hundraser/om/debatt

Vad tycker ni om detta? Ska man kunna förbjuda vissa raser för att djuren inte mår bra. 
Jag kan inte se varför man inte skulle göra det. Att människan fortfarande avlar på hundraser som inte kan andas ordentligt är för mig helt sjukt. 
Men vad tycker du?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Gronstedt
2016-02-03 12:46
#1

Inget förbud mot avel på raser, däremot gärna förbud mot avel på individer och en lagstiftning som gör att avel på dessa individer kan lagsökas. I de flesta fall går det att avla bort rasbundna defekter genom att välja att rikta aveln ditåt.

molam
2016-02-03 12:46
#2

Jag tycker riktigt synd om det Riktigt plattnosade raserna Dom kan ju knappt andas, det måste vara jobbig, så det borde avel förbjudas på iaf.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Gronstedt
2016-02-03 12:49
#3

#2: Man borde i stället förbjuda avel på de individer i dessa raser som har andningsproblem och målmedvetet avla på individer som inte har det.

Vanja
2016-02-03 12:53
#4

#3 hur ska det gå till? 
Tänker du så att man som uppfödare måste genomgå veterinärkoll på sina hundar när de fyller typ ett år gamla och därifrån får veterinären avgöra om det ska bli förbud på just den individen? 
Känns faktiskt som en bra plan!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-03 12:53
#5

Ja, det är flera raser som bör förbjudas som mopsen och flatten (ca 50 % får cancer).  Och tvinga avelsföreningarna att utföra flertalet hälsotester, eftersom många av dom inte vill upptäcka att deras ras har även de felen (exempel så har alla mopsar som röntgats för HD i Sverige haft grad E, men mopsringen vill inte införa det bland uppfödarna). 

Jag har alltid sagt att istället för utställningar inför avel, så skulle alla hundarna genomgå fystest, som att kunna springa minst fem km i 25 graders värme. Då skulle man definitivt sålla ut många som idag ses som "prima avelsdjur".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2016-02-03 12:54
#6

#3 Hur många generationer hundar ska behöva lida för att människorna inte vill börja om från början med att ta fram rasen, men sund denna gång?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ebolaa
2016-02-03 12:57
#7

Det är väl inget ovanligt att raser har vissa genetiska sjukdomar, därav röstade jag "förbjud de sjukaste". Jag menar, våra labradorer behövde avlivas på äldre dar på grund av något med höfter eller leder på bakbenen. Inte tycker jag att man ska förbjuda alla som kan bära på något, men det är fel att djur ska lida från födseln, så som det blir med de som inte kan andas ordentligt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Lizelda
2016-02-03 13:00
#8

Inget förbud behövs för raserna men mer kontrollerad avel behövs. Gärna förbjuda raserna från utställning då det ofta är en stor negativ faktor gällande avel.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Hayabusa]
2016-02-03 13:01
#9

Den här frågeställningen för tankarna i andra banor.

IceTee
2016-02-03 13:02
#10

I vissa raser är väl problem mer regel än undantag? Väldigt plattnosade hundar till exempel. Om väldigt stort antal av en ras får allvarliga problem tycker inte jag att de ska få avlas vidare på, personligen. Den bästa lösningen hade ju dock varit att endast de friska individerna får avlas på men jag tror inte att det fungerar i verkligheten.

Medarbetare på Skor iFokus

Vanja
2016-02-03 13:09
#11

#9 Vad menar du? :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-02-03 13:15
#12

#11 Nja, byt ut hundar mot något annat så känns det lite galet. Hundar är väl också människor, typ :) Det finns människor med genetiska sjukdomar, men inte vill man utrota dem? Sedan kan jag hålla med om att avel "i fel riktning" borde ses över. Om jag inte är helt fel ute så var hunden ursprungligen en enda ras (om det nu är tillåtet att prata om ras)? Människan avlade sedan fram olika "typer/utseende/etc" beroende på behov. Rätta mig om jag har fel.

VildaVittra
2016-02-03 13:18
#13

#12 fast hos människor avlar vi ju inte fram folk som "saknar näsa" och vill att det ska gå i arv. Hundar svettas inte som vi, utan reglerar kroppsvärmen i stor del via sin andning, vilket försvåras hos kortnosarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Gronstedt
2016-02-03 13:18
#14

#4, #10: Visst skulle det kräva en ganska stor apparat att utföra, men det skulle inte vara speciellt lätt att hävda avelsförbud för en ras heller. En viktig del skulle kunna vara ge veterinärer rätt att anmäla olämpliga individer till rasförbunden, så att dessa kan "svartlista" dem som föräldradjur. Hundrasförbunden borde kunna stämpla vissa individer som icke rasgodkända, även om de är aldrig så rasrena.

#6: Hur ska man kunna ta fram en sund variant av en ras om man inte utgår från de sunda individer som finns?

Lizelda
2016-02-03 13:18
#15

#12 Nej, du har rätt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2016-02-03 13:20
#16

#14 Det är ju där problemet ligger, att man inte avlar bara på de sunda individerna som finns utan avlar på allt, särskilt de med bra utställningsresultat.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Vanja
2016-02-03 13:20
#17

#12 Ja om man ändrar riktning på frågeställningen så blir det en helt annan fråga men det får bli en annan tråd. 

Men hundar vill inte ha valpar på samma sätt som vi människor vill ha barn, vi har förskönat hela grejen med att ha barn och menar att det är det finaste som finns. 
en hund får ju bara träffa sina valpar i åtta veckor innan de säljs, så de blir inte riktigt samma sak som för människor.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Lizelda
2016-02-03 13:21
#18

#17 Men hallå, det är ju inte alls en annan fråga..

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Gronstedt
2016-02-03 13:21
#19

#12: Det där resonemanget vore ju rimligt endast om hundar förökade sig och dog  fritt utan mänsklig kontroll, och då kan du vara säker på att de med andningsproblem och höftledsfel skulle ligga pyrt till i fråga om förökning och rejält långt framme i fråga om att dö. Så visst, om alla hundar levde vilda skulle problemen rätta till sig ganska snart, låt vara efter stort lidande. Men nu är de inte det, och därmed blir försöket att dra paralleller till människor ganska flugigt.

[Hayabusa]
2016-02-03 13:22
#20

#13 Nej, jag vet. Det var bara en tanke som kom över mig. Människan vill gärna vara med och peta i allt, typ. Hade människan låtit hunden vara som den är, så hade dessa problem inte uppstått från början.

Annons:
[Hayabusa]
2016-02-03 13:24
#21

#17 Det är helt rätt, Vanja. Som sagt - det var endast en tanke som slog mig. Människan sätter sig gärna över djuren och det är kanske en slags rasism i sig. Men det får bli en annan tråd…som inte jag tänker starta 😉

Vanja
2016-02-03 13:24
#22

#18 Jo de är en helt annan fråga om man ska börja begränsa vilka människor som ska få avla. För hunden eller katten har inte alls samma förutsättningar som vi har.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-03 13:25
#23

#14 Vi kan ta corgin som exempel och säger att den är en sjuk ras. Då kan vi antingen korsa fram den (man tror ju att västgötaspetsen haft en tass med i spelet) med samma raser och sedan selektera de som är mest rastypiska för corgin. Alternativt ta helt nya raser och selektera individer som har egenskaper som stämmer in på corgin. Efter X antal generationer har vi en liknande ras utseendemässigt (men sundare) och en likadan ras beteendemässigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceTee
2016-02-03 13:27
#24

#14 problemet är att folk fortfarande hade avlat och sagt att föräldrarna var godkända. Visst, folk kommer ändå avla på en förbjuden ras men det är mycket mycket svårare

Medarbetare på Skor iFokus

Silvestris
2016-02-03 14:30
#25

Nej, inget förbud behövs men det behövs strängare kontroller och Lst måste börja tillämpa den lagstiftning vi har. Att ställa krav på att öppna stamböckerna för att snabbt kunna få ner inavelsgraderna och få sundare anatomi vore en bra början.

Rumblebee
2016-02-03 14:36
#26

Problemet är att ett förbud aldrig skulle kunna gå igenom, med tanke på alls oseriösa människor det finns som enbart avlar för stt det är gulligt eller för stt tjäna pengar…

thenewbreed
2016-02-03 14:42
#27

Tycker inte heller förbud är på sin plats. 

Däremot en ny rasbeskrivning/mål för alla raser som har någon form av genetisk sjukdom. Och större kontroller på föräldradjuren, kanske ordna tester. Som vissa har Mental Hälsa som test så kanske fystest och andningstest på plattnosarna? 

Kanske också genomföra obduktion på de sjukaste raserna när de avlivas eller går bort. 

Jag äger själv en flatte och som någon nämnde ovan har de väldigt hög risk för att få cancer. Jag har uppfattat det som att det kommer senare i livet oftast så det är väl inget handikapp på samma sätt som plattnosen även om det såklart kan vara jobbigt att vara sjuk. Och jag har för mig att det finns ett avelsprojekt samt studie om just tumörer på flatten. 

Jag vet att just min uppfödare arbetar aktivt med det här och har inte haft en tumör på sina hundar på flera led!

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
[[eskils_]]
2016-02-03 14:44
#28

Tycker absolut man kan förbjuda de raser där hunden/katten får en försämrad livskvalitet, t ex andningsproblem. Det finns tyvärr också empatilösa personer som avlar hur som helst på sin sönderavlade katt/hund för att "den är så söt och ser så rolig ut".

Det finns också egotrippade personer som tycker det är kul att avla på sin huskatt trots att de vet att det redan finns ett överskott på mer än 100.000 huskatter, som går ute hemlösa och lider.

Hundar och katter är inga leksaker, kan inte folk begripa det! Har man ett husdjur ska man respektera dess rätt till ett gott liv. En sund anatomi och en god kondition är bra måttstockar.

Gronstedt
2016-02-03 14:54
#29

#20: Hade människan låtit hunden vara som den är, hade det inte funnits några hundar - bara vildlevande vargar.

#23: Visst går det i vissa fall att att tillverka helt nya raser som påminner mer eller mindre om de som finns.

IceTee
2016-02-03 15:14
#30

#29 Alla vilda hunddjur är inte vargar. däremot valde vi att avla på vargdjur. Dessutom finns det hunddjur som lever vilt och är tamhundar, det ena utesluter inte det andra

Medarbetare på Skor iFokus

Vanja
2016-02-03 17:13
#31

Vad finns det för katter som är så pass sjuka? 
Jag har inte jättestor koll på vad de finns för kattraser .

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[[eskils_]]
2016-02-03 17:23
#32

#31 De jag känner till är perser (andningsproblem, för tätt mellan tårkanaler och näsgång), munchkin (för korta ben, förbjuden enligt Sverak), skeppskatter (för många tår, förbjuden enligt Sverak men avlas på ändå).

En del personer tycker det är kul att ha en missbildad katt som de kan skratta åt…………….. 😡

[Lummer]
2016-02-03 17:54
#33

Röstade annat och håller med #27. Det är rasstandarden som måste ändras i första hand. När rasstandarden förskriver abnormaliteter ska det inabsurdum framhävas för att det gör rasen "typisk". Att föda upp hundar med förstort huvud och förlitet bäcken så tikarna måste snittas. Att föda upp individer med så grava andnings problem att de måste ha andnings hjälp för att överleva första tiden och sedan lida resten av livet??? Jag tycker det är mycket dr Mengele över det hela. Sedan har olika länder olika preferenser. I sverige försöker man bla avla bort allt för hängande läppar på tex Newfoundlandshund vilket innebär mindre dregel och färre exem medans det i Norge är åtråvärt….. Såg på tv om en man som föder upp friska bulldog. Han hade efter många år nu lyckats att nästan komma till ursprunget med hundar som kan andas och röra sig tom varma dagar. Mycket kul att se och vad vackra dom var. Sånt glädjer mig😄

Halvdansken
2016-02-03 19:14
#34

Jag såg en film från en utställning med schäfrar. De var helt enligt "rasbeskrivingen" med sluttande rygg. Men de stackarna vinglade fram pga nedärvda höftfel.  Det var hemskt att se. Vad skulle polisen eller tullen använda dessa eländiga hundar till, de kunde knappt gå. Men "fina" var de, tyckte domarna.

Släng in en o annan gatukorsning i aveln, så kanska det blir bättre?  Som det nu är, är det väl inavlat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Lummer]
2016-02-03 20:34
#35

#34 Har reagerat på detta länge. Ifrågasatte en schäfer uppfödare om vettigheten med att avla fram så uppenbart felställda hundar och jävlar vilket liv det blev😲 Det var minsann helt enligt rasstandard minsann. När jag frågade när rasstandard för schäfer ändrats så radikalt fick jag inget svar men människan slutade andas och försökte döda mig med viljekraft….Trode på allvar han fick en stroke

VildaVittra
2016-02-03 20:41
#36

#35 Jag har faktiskt fått höra av en schäferuppfödare att ställningen till och med gör att dessa hundar är starkare än andra hundar, men denne kunde inte förklara varför draghundar inte ser konstant skitnödiga ut eller varför vänstervarvsschäfrar inte förekommer inom draghundssporten. 🤔

Ni som tycker att ett förbud inte är nödvändigt, kan ni svara på min fråga i #6, dvs: "Hur många generationer hundar ska behöva lida för att människorna inte vill börja om från början med att ta fram rasen, men sund denna gång? "

Och givetvis kommer ett förbud att fungera, det såg vi ju bevis på här i tråden eftersom folk tycker att en nyframavlad mops inte kommer vara en mops, de kommer ju heller inte plötsligt börja med blandrasavel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceTee
2016-02-03 20:41
#37

#34 är det inte bättre att avla på bruksschäfrar istället för att slänga in en blandras. Eller en vit herdehund, det är nästan samma sak, bara att de är vita och generellt sätt mycket friskare!

Medarbetare på Skor iFokus

VildaVittra
2016-02-03 20:47
#38

#37 Nej, det är just detta "renhetstänk" som är orsaken till att problemen finns från första början och de raserna du tar upp är för genetiskt identiska. Man måste förändra den om man vill att det ska finnas raser kvar i framtiden. Inom många andra djurarter så är korsningsavel något som används.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2016-02-03 20:51
#39

#37. Ingen aning, jag vet ingenting om hunduppfödning. Min tanke med det hela var mer att det behövs lite nya gener. Och just blandraser brukar ju vara ganska friska.
Så jag ska inte göra mig till expert här.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zyperior
2016-02-03 21:05
#40

Jag är väldigt begränsad i mina kunskaper om hundar och raser. Men sunt förnuft talar väl för att förbjuda alla hundraser med framavlade genetiska defekter.

Rasspecifika egenskaper handlar ju uteslutande om egna intressen hos respektive ägare vilket jag tycker gör det hela ganska egoistiskt om hunden lider bara för att vi avlat fram dessa egenskaper.

Att hitta en familjevän bland de friska raserna går alldeles utmärkt och därför ska vi motverka en efterfrågan på de raser där lidande förekommer.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Lummer]
2016-02-03 21:07
#41

#36 Den engelsman eller om han var skotte. som jag nämde i 33 hade hållit på i många år och han hade blandat i någon annan ras om inte ett par gör att få tillbaka ur bulldoggen så gott det gick. Måste ju krävt en hel del generationer men med tanke på hur illa det är ställt med den så får man nog räkna med tid. Mannen var väldigt noggrann så han tog mog den tid som behövdes typ. Det är nog väldigt olika beroende på hur kvaddad rasen är men jag tror inte det går utan att blanda in andra raser om det är stora besvär. Och ja det är min och mångas uppfattning att många blandisar är friskare. Har dock haft en sjuk själv men med världens bästa psyke. Desdutom är ju alla blandraser från början:)

Annons:
[Lummer]
2016-02-03 21:10
#42

Friskare starkare schäfer..my ass

thenewbreed
2016-02-03 21:15
#43

En video som visar diverse olika raser och inte bara plattnosarna.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Lummer]
2016-02-03 21:25
#44

Har ni sett dom nya amerikan bull tror jag dom hette? Några ser funktionabla ut men en del ser ju ut som det där monstret i ghostbusters😨 Huva. Stackars hundar och som sagts tidigare när ska människan sluta pilla? Det bor en Mengele i aldeles för många 😱

IceTee
2016-02-03 21:29
#45

#38 nej, det är fel att blanda raser hux flux. Ska man korsavla för att få fram friska individer ska man avla på friska individer som är närbesläktade enligt mitt tycke. Det finns ingen anledning att avla in t.ex. pudel i schäfer, då är det väl bättre med något närmare? Eller vad föreslår du att man skulle avla in i schäfer för att få rasen frisk? Eller anser du att man ska skippa renraser helt? #39 en gatuhund behöver definitivt inte vara friskare. Första generationen av blandraser brukar vara friskare ja, men om du lyckats få in 5-6 olika raser så kan man inte hålla koll på vad som finns i hunden och då finns risken att man bara blandar in fler sjukdomar ju? Bättre att hålla koll på vad man stoppar i en redan sjuk ras

Medarbetare på Skor iFokus

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-03 21:30
#46

För mig är det solklart för alla djur, inte bara hundar/Katter, förbjud all avel som är i människans intresse och inte djurets. Dem som inte vill det, för sjutton limma ihop deras näsborrar och hälften av deras mun och be dem göra en bra tid på Stockholm maraton utan att flåsa

[Lummer]
2016-02-03 21:45
#47

En schäfer pudel….en schtrudel😂😂😂😂 Nä fan det kan aldrig gå väl

VildaVittra
2016-02-03 21:50
#48

#45 Så draghundsaveln är i din mening Huxflux? Är det därför de sundaste hundarna återfinns där? Och varför ska man fortsätta att göra djuren sjuka genom att avla närbesläktat? 
Och du drar verkligen ett dåligt exempel, givetvis ska man välja en hund med liknande egenskaper, som vallhundar med vallhundar, jakthund med jakthund osv. 

Har du hört talas om rasen Altdeutsche hütehunde? Där har vi något att blanda in i schäfern. 

"Bättre att hålla koll på vad man stoppar i en redan sjuk ras"

Och varför skulle det vara omöjligt att hålla koll på blandrasers sjukdomar? är det fysiskt omöjligt att plita ner dom anteckningarna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fillifjonkan60
2016-02-03 22:28
#49

Ja! Förbjud att avla fram djur som knappt kan andas bara för att vi människor tycker det är "sött".

Usch ibland är vi människor verkligen vidriga, allt för vårt eget ego och girighet 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


IceTee
2016-02-03 22:28
#50

#48 Nej, det är precis vad jag förespråkar. Där blandar man två raser som är skapta för samma sak och har samma mentalitet för att göra en friskare hund- min poäng helt.
Precis, likartade raser, fast blanda in friska med sjuka.  Schäfer = sjuk ras. Herdehund = frisk ras. De är skapta för samma sak från början, alltså blir det en bra blandning. Nej, det finns inte räkrygg i herdehunden eftersom den aldrig avlats till det, höftproblem förkommer i samma utsträckning som i de flesta stora raser. Vita schäfrar finns däremot, men det är en annan sak. 

Det ÄR omöjligt att hålla koll på sjukdomar på en blandras om du inte har koll på alla raser som är i den, och då är det ju en helt annan sak, eller hur? Det är inte alla sjukdomar som syns direkt, vissa ser man inte förrän efter ett par generationer. 

Altdeutsche hütehunde är ingen godkänd ras förresten, så jag tycker att man ska avla på faktiska raser som är lättare att få tag på för att slippa risken med inavel. Dessutom är jag lite nyfiken på vilken typ du föreslår av dem förresten, vad jag kunde läsa mig till finns det väldigt många olika sorter av den.

Vallhundar är väldigt olika förresten, tre typer av vallhundar är border collie,  ovtjarka, och australian cattledog och dessa raser är inget du vill blanda tillsammans. De här raserna vill du inte ha i schäfern heller för den delen.

Medarbetare på Skor iFokus

Silvestris
2016-02-03 22:34
#51

#36

Man kan börja med att kräva tillstånd för all hund- och kattavel. Du behöver tillstånd från Länsstyrelsen från första kullen och du ska kunna uppvisa att avelsdjuren är anatomiskt och fysiologiskt sunda. För att få tillstånd ska du vara tvungen att visa att du har relevant utbildning.

SJV kan ställa krav på både SVERAK och SKK att öppna stamböckerna så att uppfödarna kan para ut för att förbättra hälsan. Uppfödare som vill detta hindras av både SKK och av SVERAK. 

Om du förbjuder raser kommer du inte åt den osunda blandrasaveln eller den avel som bedrivs på oregistrerade rashundar/raskatter. De kan alltid hävda att deras hundar/katter inte tillhör den förbjudna rasen. Därför är det bättre att vara hård på att avelsdjuren ska vara anatomiskt sunda och friska. Alla hundar/katter som ser sunda ut är ju inte heller per definition sunda så hur ska du komma åt okontrollerad blandrasavel med rasförbud? Det gör du inte.

[Lummer]
2016-02-03 22:41
#52

Om avelsdjuren uppfyller dagens rasstandard blir det ju fel ändå då det i flertalet raser är åtråvärt med fysiska defekter….. Nä det måste till att ändras från början i rasstandarden och det blir ingen lätt uppgift då anhängarna av dessa defekter inte tycker det är defekter. …

VildaVittra
2016-02-03 22:45
#53

#50Nej, det är precis vad jag förespråkar. Där blandar man två raser som är skapta för samma sak och har samma mentalitet för att göra en friskare hund- min poäng helt."

Är exempelvis sibbar och vorsteh skapta för samma sak? Eller pointer och grönlandshund? Eller BC och malamuten? Det visste inte jag. Eller är det så att du tror att en alaskan husky är en sibbe och en alaskan malamute -korsning? 😉Så det är inte bara funktionen som är viktig, utan även andra egenskaper.

Det är inte alla sjukdomar som syns direkt, vissa ser man inte förrän efter ett par generationer. "

Vet du hur många sjukdomar det är som bara blir aktiva om man ärver den i dubbel uppsättning och att det just är att man har "rena" raser som gör att sjukdomen blir vanlig eftersom de flesta bär på den? 

Men ja, det kommer kräva lite mer av uppfödarna, så SKK skulle ju kunna börja med att uppdatera sina kunskaper i genetik och sluta att basera aveln på ett gäng ärter som en munk fipplade lite mer för väldigt många år sedan. De lär ju i princip ut  att blåögda inte kan få brunögda barn, det har vi vetat länge att så inte är fallet. 

"Altdeutsche hütehunde är ingen godkänd ras förresten"

Det är inte en erkänd ras av den privata klubben FCI, men det är en erkänd ras. 

"jag tycker att man ska avla på faktiska raser som är lättare att få tag på för att slippa risken med inavel. "

Det är som sagt en faktisk ras. Och Tyskland ligger ju knappast i Afrika, det finns dessutom exemplar av denna ras i Sverige.

"Dessutom är jag lite nyfiken på vilken typ du föreslår av dem förresten, vad jag kunde läsa mig till finns det väldigt många olika sorter av den."

Nu tänker du i SKK-banor där raser ska vara homogena, det är en och samma ras, oavsett hur dom ser ut. 

"Vallhundar är väldigt olika förresten, tre typer av vallhundar är border collie,  ovtjarka, och australian cattledog och dessa raser är inget du vill blanda tillsammans. De här raserna vill du inte ha i schäfern heller för den delen. "

Vet du hur korsningsavel går till? Man väljer ut de valparna efter parningen som är mest rastypiska för då schäfern och fortsätter aveln med dom. De som är mer åt det andra hållet blir inte schäfrar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2016-02-03 22:48
#54

#39

Blandraser sådär generellt är inte friskare än renrasiga hundar. Om vi tittar på premiegrupperna hos försäkringsbolagen brukar blandraserna ligga i mittenskiktet. Det finns alltså raser som är betydligt friskare/mindre skadebenägna än blandraser och de som är sjukligare/mer skadebenägna. Blandraser kan tom. vara inavlade så det är inte ens säkert att man får en mindre inavlad hund när man köper en blandras. Blandrasaveln är generellt sett helt okontrollerad och det finns mycket skitavel där. Det avlas lika mycket på utseende och för pengar där som bland renrasiga hundar. Små sällskapsblandraser är en guldgruva idag (ses inte minst på den ökade insmugglingen av dessa hundar) och av de jag ser dagligen i mitt arbete är långt ifrån en majoritet sunda. En pekingese parad med en mops ger inte automatiskt sunda avkommor men du får bra betalt för valparna.  Det finns ingen kontroll över släktskap. Valpfabrikerna är inte intresserade av att producera friska valpar, de vill ha säljbara valpar dvs. små och söta. Sedan kan man plita ihop något som ser ut som en legitim stamtavla till de köpare som är intresserade av en sådan.

I de billigaste premiegrupperna hittar man i regel (ingen överraskning) arbetande hundar så som en del jakt- och vallhundsraser. I de dyraste hittar du typist sett raser med mer extrema särdrag t.ex. engelsk bulldog (som inte bara har problem med andningsorganen). Blandraserna som sagt ligger någonstans i mittenskiktet vilket inte är så konstigt eftersom du där har en mix av allt, men vi bör väl sträva efter bättre hälsa än medel? Vi bör väl sträva efter att alla hundar hamnar i den billigaste premiegruppen.

Kalli
2016-02-03 23:24
#55

#48: Var hittat du den statistiken? Att de draghundar (som är blandraser) är friska beror nog mindre på att de är just blandraser och mer på att de ofta är blandningar av relativt friska raser och att de används på ett sätt som gör att "svagare" individer inte hamnar i avel.

Annons:
nypisnina
2016-02-04 09:30
#56

Jag tycker som några andra svarade i tråden att man ska sätta avelsförbud på den hund eller katt som är sjuk. Kanske ska man tom tvångskastrera?
Sjuk tanke kanske, men problemet med katter tex är ju att det finns för många och att folk tom vill avla på huskatter för att kattungar är söta.
Man kan ju inte lita på att hunden eller katten avlas på ändå.
Jag har råkat köpa en kattunge en gång vars föräldrar hade avelsförbud (visste inte bättre och var inte påläst om stamtavlor och dess betydelser) och den uppfödaren sålde hur många kattungar som helst. Min katt fick avlivas, hade jag inte haft vett att ta bort henne så hade hon behövt lida något oerhört men det blev hon iaf skonad ifrån.

När man tar sin hund eller katt till veterinären så kan veterinären säga om den får avlas på eller inte - och om inte så kan de kastreras. I synnerhet katter - blandrashundar har inte samma problem som huskatter tex.
Eller finns det något dåligt med kastrering som inte jag tänker på? Tankar?

[Lummer]
2016-02-04 10:34
#57

Nej. Det är konstigt att det är praxis att kastrera katter här men inte hundar. Klart man ska kastrera hundar som inte ska avlas på. Dom mår mycket bättre av det .Som vi lever idag i samhällen och villa kvarter har dom ju inte naturligt val att hålla sig undan och blir i många fall väldigt stressade. Både pojkar och flickor. Dessutom drabbas dom ju heller inte av hormonella sjukdomar osv osv

IceTee
2016-02-04 17:35
#58

#53 helt ärligt förstår jag inte dina argument längre. Och de jag förstår orkar jag inte käfta om. Jag tycker att du har fel och du tycker att jag har fel men våran diskussion kommer inte att leda någonstans och nu släpper jag det Det beror självklart inte på dig så du inte tror det, jag är bara trött och känner att jag inte riktigt förstår och att jag inte kommer kunna formulera mig på ett vettigt sätt

Medarbetare på Skor iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Kibschen
2016-02-04 17:59
#60

Det är en del av er som förespråkat blandras aveln som stuckit ut hakan och varit rätt kaxiga i era utryck om att era åsiktsmotsåndare inte förstår avel och så vidare. Jag skulle vilja poängtera ut att det inte finns någon forskning som backar upp era påståenden och att ni uppenbart inte förstår er på genetik. Det är precis som ni säger att vissa anlag (icke dominanta) förs vidare först när båda föräldrar bär på anlaget. Det här är anledningen till att första generationen blir friskare rent statistiskt. Vad man måste ha i baktankarna för att förstå vad som händer i kommande generationer är att en frisk individ kan bära på ofriska anlag. Om man ska fortsätta på ert tänk soch få friska hundar så måste man då para dessa blandraser där hund 1 inte har någon ras som matchar någon av raserna i hund 2 då hundarna bär på rasproblem från samtliga raser den har i sig. Där med så finns det en begränsning för hur många generationer den här typen av avel teoretiskt kan hålla en individ hälsosam då den fortsätter ackumulera dåliga anlag som till slut matchar alla potentiella partners. Alltså tillslut bär den på så många anlag att du inte kan matcha den med en hund utan att den paras med en annan hund som inte bär på samma negativa gener. Vill man testa det här så kan man skriva en teoretisk genetisk karta och följa generationerna. Det finns rätt många instruktioner för hur man kan göra det om man googlar lite.

[helga21]
2016-02-04 23:23
#61

Se till att få en riktig djurskyddslag. Det är redan nu förbjudet att avla på sjuka djur. Du får inte heller ta in några djur med vilt inslag förrän efter generation 5 som privatperson. Vargar får du inte avla ihop med hundar. Att folk sen en bryr sig är ett problem.

VildaVittra
2016-02-05 02:27
#62

#55 Titta exempelvis på resultatlistorna på draghundstävlingar, blandraser måste nämligen tävla i en helt egen kategori, eftersom renraserna inte skulle haft en chans. Dom orkar mer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
platinium
2016-02-05 10:44
#63

Självklart skall det i alla fall börja regleras mer hårdare.

Sen tycker jag också att alla som skall ha en hund eller katt som sällskapsdjur skall ansöka om licens/kontrakt eller något sånt. Tycker i övrigt att man borde börja adoptera mer än att köpa.

Silvestris
2016-02-05 11:04
#64

#63 Djur adopteras inte, de köps. Oavsett om de kommer från ett djurhem eller från en uppfödare. Människor adopteras.

IceTee
2016-02-05 12:43
#65

Jag fick ett meddelande om att en av mina kommentarer här som blivit borttaget av iFokus automatiska midereringssystem har återpublicerats. När jag kollade igenom tråden nu såg jag att min telefon har råkat skicka en kommentar två gånger (#58 och #59). Funderade på om det var ett av de inläggen som blev bortröstade? I alla fall får gärna admin ta bort ett av dem

Medarbetare på Skor iFokus

Vanja
2016-02-05 12:52
#66

#65 Ja men jösses vilken miss.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

IceTee
2016-02-05 13:15
#67

#66 jag upptäckte det själv idag, haha

Medarbetare på Skor iFokus

Kibschen
2016-02-06 20:01
#68

#62 de må så vara men det kan bero på mycket. Styrka och hälsa är dessutom inte samma sak. Att blandrashundar i längden skulle vara mer hälsosamma för att de är blandraser stämmer inte och kan inte stämma. Genetik fungerar inte på det viset. Det är lite som jorden är platt argumentet. Det verkar rimligt först men ur ett större perspektiv så kan det inte vara så. Fysiken och matematiken vittnar om att jorden inte är platt eller ens i närheten.

VildaVittra
2016-02-06 20:08
#69

#68 Nu är det ju faktiskt SKK:s avelsideologi som är den platta jorden, eftersom den inte moderniserats nämnvärt (de hävdar exempelvis fortfarande att två blåögda inte kan få brunögda barn på sina utbildningar). Och sedan när var en högre grad av genetisk variation inte mer hälsosamt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Kibschen
2016-02-06 22:58
#70

#69 jag förstår att det här är krångligt men om du inte kan hålla allt i huvudet så rekomenderar jag att du gör ett kromosom schema så blir det mycket enklare att se varför det är en dålig idé. Genetisk variation och friskt DNA är bra men att blanda ärftliga sjukdomar är dåligt. Som sagt, gör ett kromosom-schema om du inte förstod min förklaring i inlägg 60 så blir det säkert tydligare vad jag försöker förklara.

Kibschen
2016-02-06 23:03
#71

#69 två brunögda kan absolut få ett blåögd barn förutsatt båda bär på gener med anlag för blå ögon. Oddsen är bara mindre. Hur det fungerar blir också väldigt mycket tydligare om du gör ett schema för att hålla koll på anlagen.

VildaVittra
2016-02-07 01:34
#72

#70 o #71 Jag skulle föreslå att du börjar läsa rätt, eftersom jag skrev två blåögda som kan få brunögda barn. Men det kanske var lite mycket att hålla reda på i huvudet om man ska använda dina egna ord?😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Spöket
2016-02-07 12:40
#73

2 blåögda kan få en unge med gröna ögon .

Multi vad?

Kibschen
2016-02-07 12:52
#74

#72 haha nä men vad fånigt det blev! Läste jag lite snabbt nu och vände på det? Aja det är sånt som händer. Den missen bjuder jag på :P Tittade du på hur man skriver när man kartlägger anlag? Det är verkligen ett jätte bra verktyg, inte bara i den här diskussionen utan för alla som ska avla eller har intresse för det. Så ser man vad som är möjligt och inte. Det tar ju klart inte hänsyn till mutationer i kromosomerna men hey, vad ska man göra?

VildaVittra
2016-02-07 12:53
#75

#73 Ja, de kan få barn med alla möjliga färger på ögonen, man har trott helt fel förut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
2016-02-07 12:54
#76

# 75 Trott fel tidigare. Vad har du för någon hänvisning till detta?

Annons:
VildaVittra
2016-02-07 12:56
#77

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Spöket
2016-02-07 15:21
#78

#76 Man har iaf lärt ut fel innan. Det märkte mina föräldrar när jag ploppade ut.

Multi vad?

VildaVittra
2016-02-07 15:42
#79

#78 Samma här. Därav mitt intresse för nedärvning av ögonfärger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
2016-02-07 18:50
#80

# 77 Du har inte någon vetenskaplig tidskift  typ The Lancet  där detta har publicerats?

VildaVittra
2016-02-08 04:32
#81

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Achatina
2016-02-08 10:10
#82

Bättre att lagstifta om att alla rasböcker ska vara öppna och mönstra in nya individer baserat på rasens utseende, genetik och framförallt MH och instinkter. 

Inom kattavel får man korsningsavla om det främjar rasen man försöker typförbättra. Något som förvisso inte är helt omöjligt på hundsidan men i princip omöjligt att få till. Några stamböcker är fortfarande öppna hos vissa raser, typ Saluki, Österrikisk pincher, Schillerstövare (och Norsk Lundehund, i Norge).

[helga21]
2016-02-08 12:43
#83

# 81 Jag frågade om någon vetenskaplig tidskrift typ The Lancet? Det borde nämligen vara banbrytande om sådan forskning fanns.

Annons:
thea_thea
2016-02-08 12:58
#84

helga21 kanske ska starta en egen tråd om det?

VildaVittra
2016-02-08 13:11
#85

#83 Vilket du fick. Sökningen var på scholar och inte på vanliga google, där kunde du botanisera hur mycket du ville bland vetenskapliga artiklar, forskningsrapporter och avhandlingar i ämnet.  

Den kunskapen har ju funnits ett bra tag, men du kanske har missat det? Tror du att atomer ser ut enligt Bohrs atommodell också? Båda dessa (alltså att blåögda inte kan få brunögda barn och Bohrs atommodell) är förenklade modeller för att "vanligt" folk ska få en överblick, men ska man pyssla med avel bör man definitivt börja läsa på lite djupare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
2016-02-08 17:11
#86

# 85 Du har inte förstått min fråga men av ditt svar framgår att du är mycket beläst.

Upp till toppen
Annons: