Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 2056 ggr
[Carpinus]
2/4/16, 8:17 AM

Nya asylboenden i Västra Göteborg vållar oro

"Gruppen ”Vanliga grannar som är oroliga över de 12 nya asylboendena i Göteborg” startades i helgen och har på några dagar fått över 1 000 medlemmar på Facebook. Den kom som en direkt reaktion mot Göteborgs stads förslag om att bygga tillfälliga flyktingboenden för barnfamiljer och unga."---

"Som GP tidigare berättat rör det sig om tillfälliga modulhus som ska stå kvar i max 15 år. Sammanlagt handlar det om platser för 3 000 flyktingar. Målgruppen är barnfamiljer och minderåriga flyktingar som beviljats permanent uppehållstillstånd, en grupp som kommunen enligt lag är skyldig att erbjuda boenden.

I protestgruppen diskuteras detaljerat var boendena ska byggas och hur grannar enklast överklagar. Man uppmanar varandra att besöka informationsmöten för att protestera, skriva på namninsamlingar samt knacka dörr hos grannar och informera. Många är upprörda över att de inte informerats tidigare om kommunens planer. Andra är oroliga över hur flyktingboendena kommer påverka stadsbilden."---

"Den som först startade gruppen var sverigedemokraten och den politiske sekreteraren Jörgen Fogelklou (SD). Han säger att han gjorde det efter att ha fått många samtal från oroliga personer i områdena.

– Folk är rädda. Man läser i media om bråk på asylboenden och poliser som är rädda för sin egen säkerhet. En del har även köpt dyra villor och är rädda för att marknadsvärdet ska sjunka. Så jag bestämde mig för att starta den här gruppen för att samla all information, säger Jörgen Fogelklou."---

GP

Annons:
[Alvsyssel1967]
2/4/16, 2:28 PM
#1

#0 Modulhus är dyrare an andra hus att bygga, standarden är inte densamma som i andra boenden, att de dessutom skall rivas efter några år gör att de inte skall ställas upp överhuvudtaget. Idén kom först från islamisten tillika ( tyvärr ) bostadsministern Kaplan ( du vet han som tömde Moskéns konto på alla pengar och sen reste till Turkiet för att umgås med sina islamistiska fränder ) Den idén förkastades och det skulle inte bli några moduler …. Nu skall skattebetalare få stå för ännu en horribel kostnad i mångmiljonklassen samtidigt som avdelningar på SU Sjukhus stängs, personal inom vård&omsorg går på knäna, sjukskrivningarna duggar tätt, allt skall det sparas in på mm mm.

Tycker du det är en bra politik att ta hit 100.000 tals lyxflyktingar medan det ligger svältande döende barn på leriga stigar genom byar i 3:e världen ? Tycker du det är bra att Sverige nu stulit utlandsbidragen med många miljoner så att dessa får det värre  ? Tycker du att om vi på plats kan hjälpa till med rent vatten, mat, kläder, sjukvård, skola/utbildning är sämre och att det är bättre att vi tar in 100.000 tals invandrare i Sverige och lämnar miljoner åt sitt öde i dessa länder i 3: världen ?

Det tycker inte Jörgen Fogelklou som är en duktig politiker och humanist. Det tycker inte jag som hans partikamrat heller. Vi politiker har förslag som ni andra inte validerat och inte ser konsekvenserna utav, hur bra dom än är. Det är naivt och okunnigt att inte sätta sig in i hur vi i Sverige på bästa sätt hjälper till internationellt. Det är ännu naivare att tro att tusentals människor dagligen '' råkar '' tappa sina pass och söker sig till länder av mjölk och honung, och som nu också är slut. Mest naivast av allt är att inte se att vi för att ens klara av oss själva nu får låna miljarder utav IMF I EU och det försätter oss i en vansinnig skuldsituation, med en horribel totalinvandring och en stor arbetslöshet och förmodligen en av världens mest frikostiga bidrag till dessa folkgrupper så är det som ministern Magdalena ' tomt i ladorna ' Andersson redan sagt : Det finns inga pengar. Visserligen när vi lånade pengarna sa hon att Svensk ekonomi går som på räls …. Det ser vi inte i den offentliga sektorn, inte i den privata heller. Hushållen spenderar mindre och vi har stora grupper som ligger långt under fattigdomsnivån som bestämts utav EU att ligga på 11.100 kr före alla avgifter/utgifter.

Jag är glad att tillhöra ett utav Sveriges i särklass bästa partier, något förvånad att andra partier nu kopierar vår politik men inte förvånad över att de inte vill samarbeta trots den eländiga situationen. Det talar om för mig att de fortfarande inte är demokratiska och seriösa, utan lika effektivt svekfulla och fortfarande för en politik som är direkt skadlig och farlig för Sverige.

Ser gärna att du svarar på mina frågor tack.

[Carpinus]
2/4/16, 2:47 PM
#2

#1 Om du fått uppfattningen att jag tycker att det är någon bra idé att slå upp modulboenden i Askim, Hovås och Billdal så kan jag ta dig ur den villfarelsen direkt. Tror att det finns andra debattörer här som känner mig bättre än så…

Jag har utan egna kommentarer citerat valda delar av en artikel som GP rubricerade: SD mobiliserar mot flyktingboenden: "Folk är rädda", vilket jag tyckte var en missvisande rubrik, som ägnad att skapa rädsla för SD hos den som inte läser texten.

[Alvsyssel1967]
2/4/16, 3:01 PM
#3

#2 Ja då missuppfattade jag dig rejält, jag är snabb med att gå ut med politiken då nån gör en ingress och ett anförande med avslut jag undrar över. Villfarelsen är borta nu. 😉

Zyperior
2/4/16, 9:17 PM
#4

#3 Carpinus är suverän när det kommer till att informera om artiklar som visar på hur den förda invandringspolitiken drar oss i fördärvet.

Men du är ny här och då kan missförstånd lätt ske. Du är varmt välkommen iaf. 
/en av flera Sverigevänner på sajten

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Alvsyssel1967]
2/4/16, 9:26 PM
#5

#4 Bockar o Bugar 🙂

[helga21]
2/4/16, 11:11 PM
#6

# 2 Personligen så tycker jag det vore ypperligt att slå upp flyktingboende på dessa platser så kanske de kommer lite närmare svenskarna och lite närmar verkligheten för en del av svenskar också så kanske det blir lite åtstramning på det hela. 😃

Annons:
[Carpinus]
2/5/16, 10:05 AM
#7

#6 På ett vis förstår jag din tankegång, samtidigt som det är ett ganska högt pris att betala, för flera av de föreslagna platserna är mycket omtyckta friluftsområden för Göteborgarna, där ingen tidigare skulle ha kommit tanken att upplåta plats för något slags byggande.

Hinsholmen, Amundön, Askimsviken och Skintebo småbåtshamn är några sådana platser.

Stämningen är rätt upprörd på sina håll, och att försöka göra det till en "SD-fråga" som GP gjort är att förenkla problematiken, även om man som politiker,oavsett partitillhörighet, väl inte är dummare än att man utnyttjar stämningar bland allmänheten.

platinium
2/5/16, 10:42 AM
#8

Försökte själv starta en tråd om detta tidigare (http://politik.ifokus.se/discussions/56aad0ee8e0e747a62000599-nya-boenden-byggs-i-fina-omraden) men folk drog iväg diskussionen åt helt fel håll

[helga21]
2/5/16, 2:05 PM
#9

# 7 Det är jag väl medveten om 😃

[Carpinus]
2/9/16, 7:56 AM
#10

"Placeringen av temporära flyktingbostäder i Göteborg engagerar. På måndagskvällen kom massor av människor från Älvsborg och Fiskebäck till ett inledande informationsmöte. Hälften tvingades vända hem. Samlingslokalen var för liten."---

GP

[Carpinus]
2/10/16, 7:10 AM
#11

"Billdals kyrka öppnade sina dörrar på vid gavel – och en kvart före mötet var alla de 280 stolarna upptagna. Och under frågestunden tog kommunens fastighetsdirektör Magnus Sigfusson ett halvt steg tillbaka.

Temporära boenden för flyktingar är en glödhet fråga i flera av Göteborgs stadsdelar. I måndags fick förvaltningsföreträdare verbalt stryk av allmänheten i främst delområdet Älvsborg. Dels för planerna på placering av framtida moduler, dels för bristande tillgänglighet.

Flera hundra personer tvingades vända beroende på att samlingssalen var för liten.

Under tisdagskvällen stormade det i Billdals kyrka, under ännu en upprörd informationsträff.Denna gång var det invånare i SDN Askim-Frölunda-Högsbo som vädrade sina åsikter. Här kom dock alla med biljett in. Ingen blev besviken kvar på utsidan.

Diskussionerna gällde de tre föreslagna byggområdena, Amundöns parkering, Askimsviken och Skintebo småbåtshamn."---

GP

[Carpinus]1
5/18/17, 9:23 AM
#12

Planerna för byggandet för nyanlända i Göteborg har ändrats under resans gång, och det senaste beskedet är att det kan bli så att av 1000 planerade bostäder i Askimsviken, Kärralund , Lemmingvallen och Masthugget blir endast 47 av - de i Askimsviken. De senare, som byggs i kommunala bolaget Framtidens regi, kommer att kosta 3500 kronor per kvm och år. För en trea på 70 kvm blir det en månadshyra på cirka 20.000. 

Vad gäller de planerade byggena i Kärralund och Lemmingvallen ligger anbuden där på 3800/ kvm, och för Masthugget är siffrorna preliminärt 5100/ kvm.

Framtidens byggprojekterings  VD säger att kostnaderna inte bör komma som någon överraskning för kommunen, eftersom det rör sig om avskrivningar på 15 år mot normala 50. Kommunen ser dock ut att tvingas dra sig ur projektet av ekonomiska skäl. 

GP skriver: "Moderaterna har sedan ett år tillbaka krävt att alla planer på temporära bostäder avbryts.

Hampus Magnusson, moderat ledamot i fastighetsnämnden, har inte ändrat sig. Tvärtom. – Det är ju helt horribla siffror. På punkt efter punkt visar sig det vi sagt i ett års tid stämma, säger han. Göteborg ska i år ta emot ungefär 1 100 nyanlända, enligt bosättningslagen. Hampus Magnusson ser inte hur kommunen ska klara det. De indikationer han fått talar för att bostäderna kommer "ta slut" i sommar, ungefär samtidigt som mellanboendet i Lilleby ska avvecklas."

[Hayabusa]
5/18/17, 9:36 AM
#13

#12 Verkar bli en utmaning att få de siffrorna att gå ihop. En 1:a i Masthugget för knappt 15.000/månad 🤔

Annons:
[Carpinus]1
5/18/17, 9:40 AM
#14

#13 Ja, det låter verklighetsfrämmande…

[Carpinus]1
9/23/17, 4:10 PM
#15

#12 Så är det klart - "det bidde en tumme", eller 47 lägenheter istället för 1000. Oppositionen kallar det "ett rödgrönt haveri", och Socialdemokraternas talesperson erkänner att det blev ett bakslag - det kostade för mycket och har tagit för mycket tid och energi. Men han tillägger lite käckt att även om det kostat "många miljoner" har arbetet inte varit bortkastat.

Källa.

Upp till toppen
Annons: